• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dat ding ondersteund maximaal de "WiFi N" standaard en kan dus middels half-duplex over twéé antennes maximaal 600Mbit/sec aan... Effectief houd je een maximale overdracht van maximaal 300Mbit/sec over en als je daar aan komt via WiFi mag je in je handjes wrijven.

Dus já, 't werkt.... Maar werkt 't soepel? (Nope!!).

Met een beetje pech verstoor je er overigens ook nog eens het WiFi verkeer van alle andere apparaten op je draadloze netwerk mee doordat die inmiddels wél middels 5GHz kunnen verbinden.... Maar....

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 05-03-2016 19:44 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:34
SquareOne schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 19:36:
[...]

Klant van me heeft zo'n ding. Is er niet echt over te spreken. Werkt vaker niet dan wel. Als die echt iets nodig heeft sluit die 'm meestal aan met de kabel.

Ik zou er geen extra geld voor uit trekken tov een gewone HDD.
Thnx waardevolle informatie.!

...

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 20:30:
[...]

Thnx waardevolle informatie.!
N=1, zeer waardevol!

• Shuttle007
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Hoi, ik heb een 13 inch macbook pro retina, 8gb en 128gb ssd 2014. Altijd perfect gewerkt maar sinds gisteren gaat deze niet meer aan. Bij het aansluiten van de oplader gaat het lampje ook niet groen of rood branden. Iemand enig idee wat ik kan doen?

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lader is stuk en je gaat naar een mediamarkt waar bij de demo-modellen andere laders liggen? Dan weet je binnen 5 minuten of je lader stuk is en je batterij nu gewoon leeg.

Een Wifi-HDD lijkt me vooral leuk als time-capsule, voor de backups dus. Voor serieus werk is de interface te traag.

[ Voor 25% gewijzigd door Delerium op 06-03-2016 17:37 ]

• Shuttle007
Heb hem al aan een andere lader geprobeerd met zelfde resultaat, beide laders werken wel op een 15 in MacBook pro retina.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:39
Shuttle007 schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:34:
Heb hem al aan een andere lader geprobeerd met zelfde resultaat, beide laders werken wel op een 15 in MacBook pro retina.
Dan is gok ik of je accu stuk, of de aansluiting van de lader in je MacBook. (deze ziet toevallig niet wat zwart?)
Als hij zwart ziet heb je wellicht kans op een repair vanuit Apple, er was dacht ik een programma vanwege slechte laders.
In ieder geval even naar een Apple Store (of je reseller) als je die mogelijkheid hebt.

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:27

Shiro

Serenity

Voor de mensen met een MBPR 13 inch 2015 versie onder ons en af en toe wat games spelen.

Zit er nog veel verschil tussen gamen in Bootcamp(Windows 10) en OSX(El Capitan)? Het gaat mij voornamelijk om Heroes of the Storm en Diablo 3.

Ik heb nu zelf D3 op OSX draaien, maar echt snel is wat anders, los van het feit dat de ventilator dan helemaal vol gaat blazen.

Uiteraard weet ik dat deze dinge niet echt gemaakt zijn om op te gamen, maar voor af en toe tussendoor ben ik wel benieuwd naar of ik de games het beste op Bootcamp of OSX kan draaien.

Juniper RWD

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:32
ASNNetworks schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 11:09:
Ik kreeg vorig jaar januari een mailtje van Apple over een aanvullend reparatieprogramma omtrent mijn Macbook Pro Retina 2012. Ze erkenden dat er modellen waren die problemen hadden met de video kaart (random freezes, reboots etc).
[...]
Dus tip voor de 2012 eigenaars: ga in ieder geval langs, wie weet krijg je meer vervangen dan waar je voor gaat :+ :P Ik heb in ieder geval een zeeeeer welcome meevaller gehad nu.
Ik heb wel een MBPr 2012 maar geen mail gehad. Kun je ergens checken of je laptop hier onder valt?

^ Wat hij zegt.

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-10 13:52
Z-Dragon schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:40:
[...]

Ik heb wel een MBPr 2012 maar geen mail gehad. Kun je ergens checken of je laptop hier onder valt?
Ik weet niet zeker meer of ik een mailtje had ontvangen overigens (kan em in ieder geval niet meer vinden) Maar ik kwam erachter via iDownloadblog en later op Tweakers.net frontpage. Je hebt ook geluk, want officieel zou het programma 1 jaar duren, van 27 februari 2015 tot 27 februari 2016. Maar ze hebben het twee weken voor eind datum verlengd naar 31 december 2016.

https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/

Print deze pagina en neem hem mee naar je dichtstbijzijnde Apple Reseller (of Apple Store)! Even een back-up maken van je Macbook, want de mijne kwam geheel geformatteerd terug! Zou me niet verbazen als ze ook de SSD hebben vervangen, gezien ze al bijna alles hebben vervangen :+

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

• GeeMoney
ASNNetworks schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:55:
[...]

Ik weet niet zeker meer of ik een mailtje had ontvangen overigens (kan em in ieder geval niet meer vinden) Maar ik kwam erachter via iDownloadblog en later op Tweakers.net frontpage. Je hebt ook geluk, want officieel zou het programma 1 jaar duren, van 27 februari 2015 tot 27 februari 2016. Maar ze hebben het twee weken voor eind datum verlengd naar 31 december 2016.

Print deze pagina en neem hem mee naar je dichtstbijzijnde Apple Reseller (of Apple Store)! Even een back-up maken van je Macbook, want de mijne kwam geheel geformatteerd terug! Zou me niet verbazen als ze ook de SSD hebben vervangen, gezien ze al bijna alles hebben vervangen :+
Ook mijn model valt eronder maar vertoont geen gebreken en komt ook door de huidige hardware test van Apple heen. (die is ter plekke uitgevoerd aan de Genius Bar). Hierop vroeg ik of ik de garantie kon krijgen dat het probleem ook niet gaat spelen in de toekomst en tot wanneer dit programma liep.
Je raadt het al, garantie geven kunnen ze niet en repair program zou inderdaad tot afgelopen februari lopen.

Fingers crossed voor me, en hopen dat het repair programma voorlopig blijft verlengen >:)

PS. ik was er destijds voor iets anders en blijkbaar is zon test standaard routine, ik werd erop geattendeerd door de Genius dat mijn model er geen last van had.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 07-03-2016 15:31 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:32
ASNNetworks schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:55:
[...]

Hebben ze bij jou ook zo'n test uitgevoerd alvorens hem voor reparatie te accepteren? Ik had een half jaar terug een andere reparatie en toen waren verdere tests in orde. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een korte test dit probleem aan het licht kan brengen.

^ Wat hij zegt.

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-10 13:52
Z-Dragon schreef op maandag 07 maart 2016 @ 18:36:
[...]

Hebben ze bij jou ook zo'n test uitgevoerd alvorens hem voor reparatie te accepteren? Ik had een half jaar terug een andere reparatie en toen waren verdere tests in orde. Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een korte test dit probleem aan het licht kan brengen.
Nope. Ik heb zelf aangegeven waar ik last van had en wat er gebeurde tijdens uitval (zwart scherm met kernel panic). En error melding na booten etc. Hij bevestigde dat dat onder andere de symptomen waren en nam het in.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Cyleo schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 18:04:
Nou ja, het is het meest verkochte model om het zo bizar duur is om te updaten :P Als ze die prijzen wat reeler zouden zijn, dan zouden veel mensen wel voor de 256GB versie gaan.
Nou dat dus :P Heb een zwager die een MBP wilde, ik zei nog: kijk eerst goed hoeveel ruimte je nodig hebt en ga niet te krap aan doen want daar krijg je spijt van. Haalde ie dus toch eentje met 128 GB en begon ie na 1 dag al te mauwen dat ie z'n video's niet kon bewerken want de disk zat vol, of de tempfiles op een externe HDD konden?. Wie niet luisteren wil :F Vind de de upgradekosten ook belachelijk, maar als je er jaren mee vooruit wilt kunnen moet je niet zo zuinig doen :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-11 09:05
Mijn 15" van late2008 begint aan vervanging toe te raken en met een mogelijk aanstaande refresh zat ik een beetje te shoppen. Maar zit nu een beetje te twijfelen tussen 15 en 13".

Met de retina schermpjes kan toch wat meer weergegeven worden en het prijsverschil tussen de 13 en 15"modellen is toch aanzienlijk. Daardoor neig ik nu een beetje naar de 13" te gaan ipv de vertrouwde 15". Ik doe regelmatig werk in Adobe PS AI en ID. Kan iemand zijn/haar ervaring van scherm switchen delen?

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14
Ik heb de laatste tijd op mijn MBP (15" early 2011) een issue met trippend beeld. Dit komt voor wanneer ik Google Maps open, na het invoeren van een adres (in Safari of Firefox). Ook wel een keer gehad bij een site als Skoften, toen steeds bij dezelfde video, maar daar heb ik nu geen last meer van. Als ik de browser sluit is het weg. Video's kijken (vanaf HD of NAS) geeft ook geen problemen. Wat kan het zijn? Lijkt me sterk dat Google m'n beeld laat flippen om adblock plugin ofzo. Kon zo snel geen nieuwe, beschikbare updates zien (El Capitan).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MQqHz0P.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door VincentG op 11-03-2016 09:17 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:14
Lijkt me dat je 2e video kaart (discrete) het aan 't begeven is.. Zie ook http://www.macworld.co.uk...repair-programme-3497935/

|>

• VincentG
Thanks. Wordt dus binnenkort even langs een servicepunt. Amac gaf aan dat ze hem opsturen om te kijken of die kosteloos hersteld wordt, met een doorlooptijd van ongeveer 1,5 week.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-11 17:33

pdavie2311

Live life to the fullest..

Morning@all..Onze MacPro begin 2011 geeft aan dat batterij vervangen moet worden. Nu ga ik dat zelf doen, proberen. Ook is hij aardig vol en ik wil meer dan 3000 foto's verwijderen. Hoe dit het best te doen? Ik zit te denken om een USB te kopen van een paar GB en daar alles naar te kopiëren,,,

Er staan heel belangrijke foto's op van onze kids etc, wil ze zeker niet verliezen..Hoe verwijder je deze van een Mac. In iPhoto? Of documenten? Kortom, Wat is de beste manier om dit te doen, stapsgewijs? Ik wil hem ook nog een keer clean installen, maar hier ben ik ook bang om dingen te verliezen. Ik wil dus geen back-up terugzetten, maar alles weer schoon dan.

Ik hoor graag tips om onze Mac weer wat sneller te maken, haha.

Edit..De scharnieren zijn ook lam, maar dat gaat me te ver om zelf te vervangen? Eigenlijk moet hij een hele opfrisbeurt krijgen als ik dit zo lees..Er komt eind dit jaar een nieuwe. (dit zou dan de Air worden denk ik) Deze Mac blijft in het gezin, voor mijn dochter ook..Daarom wil ik deze ook gewoon weer goed hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door pdavie2311 op 14-03-2016 08:08 ]

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:56
pdavie2311 schreef op maandag 14 maart 2016 @ 07:53:
Morning@all..Onze MacPro begin 2011 geeft aan dat batterij vervangen moet worden. Nu ga ik dat zelf doen, proberen. Ook is hij aardig vol en ik wil meer dan 3000 foto's verwijderen. Hoe dit het best te doen? Ik zit te denken om een USB te kopen van een paar GB en daar alles naar te kopiëren,,,

Er staan heel belangrijke foto's op van onze kids etc, wil ze zeker niet verliezen..Hoe verwijder je deze van een Mac. In iPhoto? Of documenten? Kortom, Wat is de beste manier om dit te doen, stapsgewijs? Ik wil hem ook nog een keer clean installen, maar hier ben ik ook bang om dingen te verliezen. Ik wil dus geen back-up terugzetten, maar alles weer schoon dan.
Een USB schijf kopen en via time-machine de macPro laten backuppen. Zorg dat de USB ruim groter is dan de gebruikte diskruimte nu op je macPro. Controleer of de foto's inderdaad geback-upt zijn (loop eens door de instellingen van time-machine heen, geen rocket-science).

[ Voor 6% gewijzigd door poehee op 14-03-2016 08:57 ]

You're either part of the solution or you're part of the problem

• pdavie2311
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02-11 17:33

pdavie2311

Live life to the fullest..

Thanx! Ga mij er eens in verdiepen..

“De wereld is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en neemt zijn deel”

• VincentG
Zondag tijdens het surfen bevroor m'n MBP met een dunne streep in het beeld. Krijg hem niet meer werkend. Na het inloggen blijft het beeld 'wit'. Dat wordt donderdagavond dus naar de Apple Store (als het lukt om een afspraak met de Genius Bar te maken...). Wordt even een week zonder laptop doen. Hoop dat ze hem betrekkelijk snel (en kosteloos) repareren, want verder is het een prima ding (met name door meer werkgeheugen en SSD).

[ Voor 7% gewijzigd door VincentG op 14-03-2016 09:34 ]

Oh oh Mr. B, oh oh!

Verwijderd

VincentG schreef op vrijdag 11 maart 2016 @ 09:16:
Ik heb de laatste tijd op mijn MBP (15" early 2011) een issue met trippend beeld. Dit komt voor wanneer ik Google Maps open, na het invoeren van een adres (in Safari of Firefox). Ook wel een keer gehad bij een site als Skoften, toen steeds bij dezelfde video, maar daar heb ik nu geen last meer van. Als ik de browser sluit is het weg. Video's kijken (vanaf HD of NAS) geeft ook geen problemen. Wat kan het zijn? Lijkt me sterk dat Google m'n beeld laat flippen om adblock plugin ofzo. Kon zo snel geen nieuwe, beschikbare updates zien (El Capitan).

[afbeelding]
Mijn macbook vandaag langs LJS in den haag gebracht voor test of hij binnen het programma valt.
Bij mij viel het beeld uit. en rebooten de pc zich continue. Handig om even binnen te lopen.
Als jou laptop gewoon beeld geeft kunnen ze je binnen 20min vertellen of je binnen het programma valt en is met 3 tot 5 dagen je laptop weer als nieuw (doorgaan compleet nieuw moederbord.

• VincentG
Ja, als ik pram reset uitvoer, kom ik iets verder. Na het inloggen krijg ik even streep in het beeld en wordt het weer wit. Moet haast wel dat het binnen het programma valt. Bij de Store in Den Haag is vreemd genoeg geen afspraak te maken en verwijzen ze steeds naar een premium reseller in de buurt, waaronder LJS.
Amac vlakbij werk is verhuisd, dus even kijken waar ik hem naartoe breng. Donderdag- of vrijdagavond met koopavond ergens brengen.

Dan kan ik gelijk m'n iPhone 5 voor een nieuwe accu inleveren. Zag dat die van mij (middels serienummer) ook voor reparatieprogramma in aanmerking kwam. Kan ik hem daarna eventueel nog verkopen, aangezien ik al een 6s heb gekocht. Had ik daar eerder naar gekeken, dan had het me een hoop per maand bespaard. :+

Oh oh Mr. B, oh oh!

Verwijderd

VincentG schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 15:44:
Ja, als ik pram reset uitvoer, kom ik iets verder. Na het inloggen krijg ik even streep in het beeld en wordt het weer wit. Moet haast wel dat het binnen het programma valt. Bij de Store in Den Haag is vreemd genoeg geen afspraak te maken en verwijzen ze steeds naar een premium reseller in de buurt, waaronder LJS.
Amac vlakbij werk is verhuisd, dus even kijken waar ik hem naartoe breng. Donderdag- of vrijdagavond met koopavond ergens brengen.

Dan kan ik gelijk m'n iPhone 5 voor een nieuwe accu inleveren. Zag dat die van mij (middels serienummer) ook voor reparatieprogramma in aanmerking kwam. Kan ik hem daarna eventueel nog verkopen, aangezien ik al een 6s heb gekocht. Had ik daar eerder naar gekeken, dan had het me een hoop per maand bespaard. :+
Ik zou echt naar service center gaan. want dan heb je gelijk info en wordt je gelijk geholpen. Amac, ICentre enz hebben allemaal centrale technische dienst. ben je sowieso 2 extra transport dagen kwijt.

• VincentG
Kan kloppen. Via Amac moest het zelfs opgestuurd worden (aldus de chat).
Wel gek dat het werd aangegeven als servicepunt, wat het dus eigenlijk niet is.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:39
Shiro schreef op maandag 07 maart 2016 @ 13:45:
Voor de mensen met een MBPR 13 inch 2015 versie onder ons en af en toe wat games spelen.

Zit er nog veel verschil tussen gamen in Bootcamp(Windows 10) en OSX(El Capitan)? Het gaat mij voornamelijk om Heroes of the Storm en Diablo 3.

Ik heb nu zelf D3 op OSX draaien, maar echt snel is wat anders, los van het feit dat de ventilator dan helemaal vol gaat blazen.

Uiteraard weet ik dat deze dinge niet echt gemaakt zijn om op te gamen, maar voor af en toe tussendoor ben ik wel benieuwd naar of ik de games het beste op Bootcamp of OSX kan draaien.
Je merkt zeker een duidelijk verschil, ik heb een rMBP 15' 2015 zonder AMD kaart, alleen de Iris Pro 520 dus.

En ik speel af en toe World Of Tanks en als ik bootcamp gebruik haal ik bijna de dubbele frames per seconde ten opzichte van OSX.

• Raymond7
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-11 22:41
tweakertjee schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 17:39:
[...]

Je merkt zeker een duidelijk verschil, ik heb een rMBP 15' 2015 zonder AMD kaart, alleen de Iris Pro 520 dus.

En ik speel af en toe World Of Tanks en als ik bootcamp gebruik haal ik bijna de dubbele frames per seconde ten opzichte van OSX.
ehmm... Ik denk dat je geen iris pro 520 heb in je rMBP?

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:39

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

In m'n 2015 13,3 rMBP zit een Intel IRIS 6100. Maar je 2015 15" rMBP kan je zó zelf vertellen wat er in zit middels het "Sytem Report" onder het Appeltje : About this Mac :+

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 15-03-2016 19:29 ]

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:27

Shiro

Serenity

tweakertjee schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 17:39:
[...]

Is dat ook met El Capitan? Hoorde namelijk dat ze met Metal wat performance verbeteringen hebben. En is de vergelijking met Windows 10 of eerdere versies?

En het zal waarschijnlijk ook wel wat verschillen per game. Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in Diablo 3/Heroes of the storm, wat de verschillen zijn.

Juniper RWD

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11 21:05
Shiro schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:46:
[...]

Is dat ook met El Capitan? Hoorde namelijk dat ze met Metal wat performance verbeteringen hebben. En is de vergelijking met Windows 10 of eerdere versies?

En het zal waarschijnlijk ook wel wat verschillen per game. Ik ben zelf vooral geïnteresseerd in Diablo 3/Heroes of the storm, wat de verschillen zijn.
Ik speel nog wel eens HotS, maar ik merk weinig verschil tussen OSX en Windows. Nu denk ik ook dat Blizzard zijn games redelijk goed voor elkaar heeft wat dat betreft. Metal gaat weinig verschil maken daar het gebruik maakt van OpenGL (als ik het goed heb) en Metal juist een alternatief daar voor is (waar dus geen gebruik van wordt gemaakt).

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2016 @ 16:38:
[...]

Ik zou echt naar service center gaan. want dan heb je gelijk info en wordt je gelijk geholpen. Amac, ICentre enz hebben allemaal centrale technische dienst. ben je sowieso 2 extra transport dagen kwijt.
Nog even om hier op terug te komen.
mijn issues met GPU panic's en dergelijke heeft er voor gezorgd dat ik mijn macbook toch heb afgestaan aan LJS. Ik werk er zo'n 8 tot 14 uur per dag mee, dus voelde erger dan een scheiding haha.

Echter kreeg ik 24 na dat ik hem achter had gelaten al een SMS met daarin dat de reparatie was voltooid, dacht dat kan nooit goed zijn.

Kwam ik tot de gelukkige ontdekking dat kosteloos het hele moederboard is vervangen. Met al die vast gesoldeerde zooi dus nagenoeg een compleet nieuw binnenwerk. Maar een een compleet niet scherm (hele boven helft van de laptop) Aangezien daar ook een garantie programmatje voor was (heb ik dus voor niets 30+ dode pixels voorlief genomen)

Heel gelukkig met een nagenoeg nieuwe MBPR. en dat zo snel! Aanrader dus dat LJS in Den Haag!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Mijn MBPRetina2012 werkt nog perfect, alleen gaat de accu heel hard achteruit ondertussen. Nu zijn er verschillende aanbieders welke accu's aanbieden, opsturen en die je zelf erin kunt zetten. Heeft iemand hier ervaring mee qua kwaliteit of waar je dit anders het beste kunt laten doen?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Xanion schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 09:21:
Mijn MBPRetina2012 werkt nog perfect, alleen gaat de accu heel hard achteruit ondertussen. Nu zijn er verschillende aanbieders welke accu's aanbieden, opsturen en die je zelf erin kunt zetten. Heeft iemand hier ervaring mee qua kwaliteit of waar je dit anders het beste kunt laten doen?
Je kunt het zelf doen maar je kunt het ook proberen via een Apple authorised reseller zoals een A-Mac.

Doe-het-zelf: https://www.ifixit.com/St...-2013-Battery/IF117-047-1

• VincentG
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 23:05:
[...]

Nog even om hier op terug te komen.
mijn issues met GPU panic's en dergelijke heeft er voor gezorgd dat ik mijn macbook toch heb afgestaan aan LJS. Ik werk er zo'n 8 tot 14 uur per dag mee, dus voelde erger dan een scheiding haha.

Echter kreeg ik 24 na dat ik hem achter had gelaten al een SMS met daarin dat de reparatie was voltooid, dacht dat kan nooit goed zijn.

Kwam ik tot de gelukkige ontdekking dat kosteloos het hele moederboard is vervangen. Met al die vast gesoldeerde zooi dus nagenoeg een compleet nieuw binnenwerk. Maar een een compleet niet scherm (hele boven helft van de laptop) Aangezien daar ook een garantie programmatje voor was (heb ik dus voor niets 30+ dode pixels voorlief genomen)

Heel gelukkig met een nagenoeg nieuwe MBPR. en dat zo snel! Aanrader dus dat LJS in Den Haag!
Ik ga er zaterdag naar toe voor mijn MBP. Wilde eerst eerder gaan, maar iPhone 5 moet weer ergens anders 'gedaan' worden. Die kan wel weer in de Store in Den Haag en eerst mogelijke Genius Bar afspraak dat ik kon is zaterdaag. Paar dagen langer zonder kan ook wel. Moet dan toch weer even wachten tot ik het op kan halen, wat donderdagavond of zaterdag erna pas zou worden.
Vind het wel fijn om gelijk te horen dat het binnen reparatieprogramma valt, in plaats van af te moeten wachten.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• GeeMoney
Shiro schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:46:
[...]

Blizzard games zijn goed geoptimaliseerd voor OSX gelukkig.
Ik ben zelf Diablo3 speler en speel dit native onder OSX en gaat super. (Wel op een MBPr 15" 2012 met dedicated GT650M)

PS. sinds kort is Diablo2 werkend gemaakt onder El Capitan! (heerlijk oude tijden herleven!)
Uiteraard wederom met dank aan Blizzard en de uitstekende support voor OSX.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 17-03-2016 10:47 ]

• Houstyn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-10 16:38
Ik heb een klein vraagje over mijn Macbook 15' begin 2013.
Mijn batterijstatus staat op "Service Battery". Maandag wil ik ermee naar de Apple Store.

Omdat ik geen garantie meer heb, vroeg ik mij af of er mensen hier zijn die een vergelijkbare ervaring hebben gehad, en weten hoeveel deze reparatie/vervanging kost. Misschien zijn er ook betere oplossingen? Dat ik bijvoorbeeld zelf een nieuwe batterij koop. Ik hoor hier graag tips over. Bedankt alvast!

Verwijderd

Ik heb een klein/groot probleem,

Mijn macbook dus terug van reparatie met een clean install.
Ik moet nu bij mijn backup (G-Raid USB3) waar gewone bestanden / backups op staan alsmede een timemachine.

Bij reboot sprong hij direct daardoor in recovery mode (kortom hij ziet hem wel) maar hij mount dus niet in osx, en toont ook niet in Disk utility.

Als ik naar system profiler -> USB ga zie ik wel de G-Raid staan (HELP!)

@houstyn Kostbare zaak bij apple zelf geloof ik. ik heb het zelf gedaan (80eur) wel hassle want je moet alles lostrekken en losweken met alcohol (zit helemaal vast aan je unibody) als het een retina is tenminste.

• Alwayshappyz
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-11 16:46
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede leren sleeve voor mijn Macbook Pro Retina 13 inch (2015). Ik had bij bol een goedkope normale sleeve gehaald, maar de Macbook werd daar onbedoeld een heel stuk dikker van. Iemand een tip voor een dunne leren sleeve? Ik zag deze toevallig: https://www.appelhoes.nl/...ther-sleeve-13-inch-Brown

Iemand daar ervaring mee?

• dennissimeau
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-11 22:28
Houstyn schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:20:
Mijn batterijstatus staat op "Service Battery". Maandag wil ik ermee naar de Apple Store.

Omdat ik geen garantie meer heb, vroeg ik mij af of er mensen hier zijn die een vergelijkbare ervaring hebben gehad, en weten hoeveel deze reparatie/vervanging kost. Misschien zijn er ook betere oplossingen? Dat ik bijvoorbeeld zelf een nieuwe batterij koop. Ik hoor hier graag tips over. Bedankt alvast!
Het is niet goedkoop om bij Apple je batterij te laten vervangen, maar een andere optie heb je eigenlijk niet. Om het zelf te gaan doen lijkt me veel te riskant en volgensmij mount Apple zelf er gewoon een nieuwe onderkant in.

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

vooghel

Cunning linguist

Alwayshappyz schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:59:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede leren sleeve voor mijn Macbook Pro Retina 13 inch (2015). Ik had bij bol een goedkope normale sleeve gehaald, maar de Macbook werd daar onbedoeld een heel stuk dikker van. Iemand een tip voor een dunne leren sleeve? Ik zag deze toevallig: https://www.appelhoes.nl/...ther-sleeve-13-inch-Brown

Iemand daar ervaring mee?
Hier vind je nog veel meer over sleeves etc: [Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2 :)

Nederlands is makkelijker als je denkt.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Houstyn schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 17:20:

Staat allemaal op de site van, jawel, Apple :+
https://support.apple.com...ands&product=Macnotebooks

€229,- voor een retina 15".

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-11 12:48
GeeMoney schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:47:
[...]

Blizzard games zijn goed geoptimaliseerd voor OSX gelukkig.
Ik ben zelf Diablo3 speler en speel dit native onder OSX en gaat super. (Wel op een MBPr 15" 2012 met dedicated GT650M)

PS. sinds kort is Diablo2 werkend gemaakt onder El Capitan! (heerlijk oude tijden herleven!)
Uiteraard wederom met dank aan Blizzard en de uitstekende support voor OSX.
True, moet zeggen dat diablo 3/wow ook best prima draaien op een 13" mbpr uit eind 2013. Tuurlijk niet met de hoogste settings, maar het is prima speelbaar.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Weet iemand wat het momenteel kost om de accu van een rMBP 2012 te laten vervangen door Apple? Krijg de melding "Service Battery". Cycle count is volgens OSX 704.

In maart 2013 heb ik nog een nieuwe accu ontvangen (incl. topcase) van Apple, maar hij lijkt nu alweer gaar te zijn. Toen waren de kosten 353,00 EUR die ik overigens niet heb hoeven te betalen ivm geldige garantie.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Zware Unit schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:00:
Weet iemand wat het momenteel kost om de accu van een rMBP 2012 te laten vervangen door Apple? Krijg de melding "Service Battery". Cycle count is volgens OSX 704.

In maart 2013 heb ik nog een nieuwe accu ontvangen (incl. topcase) van Apple, maar hij lijkt nu alweer gaar te zijn. Toen waren de kosten 353,00 EUR die ik overigens niet heb hoeven te betalen ivm geldige garantie.
Jazeker! Staat echt 2 posts boven je nog exact vermeld, inclusief link..

NRG

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
GerardVanAfoort schreef op zondag 20 maart 2016 @ 17:04:
[...]

Jazeker! Staat echt 2 posts boven je nog exact vermeld, inclusief link..
Hahaha.... bedankt!

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
kazuka schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 10:02:
[...]

Je kunt het zelf doen maar je kunt het ook proberen via een Apple authorised reseller zoals een A-Mac.

Doe-het-zelf: https://www.ifixit.com/St...-2013-Battery/IF117-047-1
Ik doel op deze http://www.macbook-accu.nl/A1417-A1398-accu-batterij
Kent iemand of dit beetje kwaliteit is en of dit zelf goed te doen is?

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Xanion schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:27:
[...]

Ik doel op deze http://www.macbook-accu.nl/A1417-A1398-accu-batterij
Kent iemand of dit beetje kwaliteit is en of dit zelf goed te doen is?
Dat kan niemand je zeggen, dat is het probleem van merkloze producten, je hebt geen idee wat er daadwerkelijk in zit. Er staat geen merk op dus niemand is er verantwoordelijk voor en je kan toch nooit bij de fabrikant aankloppen. Dus de kwaliteit kan enorm wisselen. Dat ze er dan in een Nederlandse shop ~€100 voor vragen betekent niet dat ze dat ding alsnog voor $25/stuk op Alibaba inkopen. Het enige wat we zeker weten is dat het geen originele accu is.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 21-03-2016 14:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar wat zou een Macbook Pro retina 13" late 2013 met 265GB nog ongeveer waard zijn? 1000 euro? Dank alvast voor jullie input

[ Voor 11% gewijzigd door Workaholic op 21-03-2016 18:27 ]

Mijn V&A

Palthe

Workaholic schreef op maandag 21 maart 2016 @ 18:27:
Wellicht niet helemaal het juiste topic maar wat zou een Macbook Pro retina 13" late 2013 met 265GB nog ongeveer waard zijn? 1000 euro? Dank alvast voor jullie input
Hm, hangt erg van de staat af en bijvoorbeeld het aantal batterij cycli. Als ik in V&A kijk zit je wel redelijk in de buurt, iets aan de hoge kant wellicht.

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:45
Onbegrijpelijk dat er geen updates voor de rMBP zijn aangekondigd vandaag tijdens de Keynote. Je betaald nu nog steeds de hoofdprijs voor een 13" hoewel dat ding nu ruim een jaar oud is.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:50

Saven

Administrator

henkna schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:18:
Onbegrijpelijk dat er geen updates voor de rMBP zijn aangekondigd vandaag tijdens de Keynote. Je betaald nu nog steeds de hoofdprijs voor een 13" hoewel dat ding nu ruim een jaar oud is.
'ja maar het is een apple die verouderen bijna niet' :D

ontopic: idd bummer, zit ook te wachten op de nieuwe generatie

• Pat-Juh
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

henkna schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:18:
Enerzijds wel... de 13" had geüpdate kunnen worden vandaag, de 15" ook mits ze pre-order hadden gehanteerd want Intel brengt zelf pas een systeem met de CPU die (vermoedelijk) ook in de 15" rMBP komt pas in mei uit. Ik zit er zelf ook op te wachten aangezien mijn 2011 15" wat betreft hardware zijn beste tijd heeft gehad. Het logicboard is nu driemaal vervangen (lang leven de ATI 6750m GPU ;)) en de Wi-Fi kaart inmiddels ook door een ander exemplaar. Zo nu en dan krijg ik weer spontane reboots en kernel-panics. Voorbode voor de 4e GPU :F ...

• Dagg
  • Laatst online: 17:35
Toch maar even vragen, nee heb je ja kun je krijgen. Ik kan het niet vinden maar dacht dat er voorheen een optie was om je Macbook Pro zonder de zwarte schermrand te bestellen a la Macbook Air. Is dit nog mogelijk en zo ja hoe?

• koentjuh1987
Dagg schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 10:59:
Toch maar even vragen, nee heb je ja kun je krijgen. Ik kan het niet vinden maar dacht dat er voorheen een optie was om je Macbook Pro zonder de zwarte schermrand te bestellen a la Macbook Air. Is dit nog mogelijk en zo ja hoe?
volgens mij kon dat tot een jaar of 2 terug bij de pro's als je een mat scherm wilde...

...

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

koentjuh1987 schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 11:19:
[...]

volgens mij kon dat tot een jaar of 2 terug bij de pro's als je een mat scherm wilde...
Dit kon bij de "Classic" modellen enkel, bij de Retina modellen heeft dit nooit gekund naar mijn weten... Enerzijds wel zonde, anderzijds zijn de coatings wel verbeterd de afgelopen jaren wat betreft reflecties.

• koentjuh1987
Pat-Juh schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 16:03:
[...]

Dit kon bij de "Classic" modellen enkel, bij de Retina modellen heeft dit nooit gekund naar mijn weten... Enerzijds wel zonde, anderzijds zijn de coatings wel verbeterd de afgelopen jaren wat betreft reflecties.
klopt. ik wist alleen niet of dit bij de introductie van retina is komen te vervallen.

...

• Ad Hox
  • Laatst online: 18:37

Ad Hox

N/A

Op de 13" early 2015 retina modellen zitten als ik het goed heb twee Thunderbolt aansluitingen. Daarmee zou je twee compatible 4K schermen op 60hz moeten kunnen draaien (bijv. Dell UP2414Q of de ASUS PQ321Q).

Dit zou dan alleen gaan om de SST mode en niet MST (Multi-Stream Transport). Dus 1 Thunderbolt aansluiting gebruiken en het 2e scherm 'doorlussen' lukt niet.

Iemand hier ervaring mee in de praktijk? Hoe is de performance?

[ Voor 5% gewijzigd door Ad Hox op 01-04-2016 00:14 ]

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:23
Ad Hox schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 00:12:
Op de 13" early 2015 retina modellen zitten als ik het goed heb twee Thunderbolt aansluitingen. Daarmee zou je twee compatible 4K schermen op 60hz moeten kunnen draaien (bijv. Dell UP2414Q of de ASUS PQ321Q).

Dit zou dan alleen gaan om de SST mode en niet MST (Multi-Stream Transport). Dus 1 Thunderbolt aansluiting gebruiken en het 2e scherm 'doorlussen' lukt niet.

Iemand hier ervaring mee in de praktijk? Hoe is de performance?
Ik probeerde laatst twee schermen aan te sluiten op mijn retina van 2014. Één via HDMI en één via Thunderbolt (heb wel 2 Thunderbolt aansluitingen overigens).
Ik kon niet twee afzonderlijk gebruiken. (Dus dat je 3 schermen hebt, interne retina scherm en twee externe schermen.

• Shuttle007
Beste tweakers,

Zoals ik korte tijd geleden al aangaf, wilde mijn 13" macbook pro retina 2014 niet meer opstarten. Aanvankelijk werd gedacht dat de accu stuk was. Ik ben toen naar de mediamarkt gegaan, waar ik hem gekocht heb, en zij zouden hem opsturen om te kijken of hij gerepareerd kon worden. Nou kreeg ik gister dus een mail terug, waarin staat dat het moederbord en toetsenbord kapot is. Ook zeggen ze dat het product waterschade bevat. (Geen idee hoe dat kan?! Altijd op bureau gestaan, nooit water in de buurt en verder nooit verplaatst). Om het product te repareren vragen ze €1000,-! Natuurlijk ga ik hier niet mee eens. Maar wat kan ik nu het best doen?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Shuttle007 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:02:
Beste tweakers,

Zoals ik korte tijd geleden al aangaf, wilde mijn 13" macbook pro retina 2014 niet meer opstarten. Aanvankelijk werd gedacht dat de accu stuk was. Ik ben toen naar de mediamarkt gegaan, waar ik hem gekocht heb, en zij zouden hem opsturen om te kijken of hij gerepareerd kon worden. Nou kreeg ik gister dus een mail terug, waarin staat dat het moederbord en toetsenbord kapot is. Ook zeggen ze dat het product waterschade bevat. (Geen idee hoe dat kan?! Altijd op bureau gestaan, nooit water in de buurt en verder nooit verplaatst). Om het product te repareren vragen ze €1000,-! Natuurlijk ga ik hier niet mee eens. Maar wat kan ik nu het best doen?
Wáár heeft de Mediamarkt de MBPr ter reparatie aangeboden? Er zijn bedrijven welke vrij gemakkelijk "waterschade" als oorzaak voor ALLE problemen opgeven op het moment dat de apparatuur buiten de garantie van de leverancier (Mediamarkt in deze) valt :o

MBPr gewoon terug laten komen én bij een officiële Apple Store langs gaan met je MBPr :) Enige nadeel: Er zijn er maar 3 in Nederland (Amsterdam, den Haag, Haarlem) en die zitten dus allemaal in de randstad. Oberhausen, Dusseldorf óf Brussel zijn vaak sneller te bereiken als je NIET in de randstad woont.

Issue wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het laadt gedeelte van de voeding (op het moederbord van je MBPr).....

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 02-04-2016 17:48 ]

• Shuttle007
De mediamarkt heeft hem opgestuurd naar repair in Goes. Ik ga denk ik maar proberen een keer langs een Apple store te gaan dan.

• Kasai
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-11 17:51

Kasai

Legendary

Ik heb sinds kort van mijn werk een MacBook pro 15 inch, nu wil ik thuis mijn 1440 p monitor kunnen aansluiten. Moet dat via deze kabel http://www.apple.com/nl/s...port%26fh%3D4595%252B3073 of zijn er nog andere opties?

Atlas#22744

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:56
Kasai schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:09:
Ik heb sinds kort van mijn werk een MacBook pro 15 inch, nu wil ik thuis mijn 1440 p monitor kunnen aansluiten. Moet dat via deze kabel http://www.apple.com/nl/s...port%26fh%3D4595%252B3073 of zijn er nog andere opties?
Als je externe scherm een HDMI-aansluiting heeft, dan kan je je MBP ook gewoon met een HDMI naar HDMI-kabel aansluiten.

• Kasai

Kasai

Legendary

Volkan1984 schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:21:
[...]

Als je externe scherm een HDMI-aansluiting heeft, dan kan je je MBP ook gewoon met een HDMI naar HDMI-kabel aansluiten.
Kan de hdmi output dan ook 1440p? Ik krijg alleen 1080p voor elkaar.

Atlas#22744

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:56
Kasai schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:23:
[...]

Kan de hdmi output dan ook 1440p? Ik krijg alleen 1080p voor elkaar.
Zoals ik het hier zie moet dat lukken, tenzij je perse 60hz wil:
http://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs-retina/

• Kasai

Kasai

Legendary

Volkan1984 schreef op maandag 04 april 2016 @ 09:49:
[...]

Zoals ik het hier zie moet dat lukken, tenzij je perse 60hz wil:
http://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs-retina/
Ik zit het inderdaad, thanks!

Atlas#22744

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 17:57
Hoe kun je je Macbook het beste leeghalen en opnieuw installeren? Ik wil mijn MacBook verkopen maar wil de koper eerst even de Macbook uit laten proberen. Daarna wil ik hem dan waar ze bij zitten helemaal leegmaken en opnieuw installeren. Wat is hier voor de beste manier?

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Lizardz schreef op maandag 04 april 2016 @ 12:16:
Hoe kun je je Macbook het beste leeghalen en opnieuw installeren? Ik wil mijn MacBook verkopen maar wil de koper eerst even de Macbook uit laten proberen. Daarna wil ik hem dan waar ze bij zitten helemaal leegmaken en opnieuw installeren. Wat is hier voor de beste manier?
https://support.apple.com/en-us/HT201065

• Lizardz
Bedankt!

EDIT: Nu krijg ik wanneer ik CMD+R indruk tijdens het restarten een hangslot te zien in plaats van een Schijfhulpprogramma. Het invoeren van mijn wachtwoord (ben beheerder en enige account op de Macbook) helpt niet. Ook mijn iCloud wachtwoord pakt hij niet. Weet iemand wat hier het probleem is?

[ Voor 46% gewijzigd door Lizardz op 04-04-2016 20:03 ]

• swiebert
  • Laatst online: 20:05
Wellicht iets met een niet gesignde driver of zo... Zie hier een voorbeeld: https://www.cindori.org/trim-enabler-and-yosemite/

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52
Lizardz schreef op maandag 04 april 2016 @ 18:12:
[...]

EDIT: Nu krijg ik wanneer ik CMD+R indruk tijdens het restarten een hangslot te zien in plaats van een Schijfhulpprogramma. Het invoeren van mijn wachtwoord (ben beheerder en enige account op de Macbook) helpt niet. Ook mijn iCloud wachtwoord pakt hij niet. Weet iemand wat hier het probleem is?
Je hebt een Firmware Password op je Mac staan... Die moet je dus invullen wil je opstarten vanaf een andere volume (dan de standaard startup volume). Heb je die Mac zelf nieuw gekocht?

[ Voor 53% gewijzigd door iDEOwen op 04-04-2016 20:25 ]

Apple Certified Worden

• Lizardz
Owentje schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:24:
[...]

Je hebt een Firmware Password op je Mac staan... Die moet je dus invullen wil je opstarten vanaf een andere volume (dan de standaard startup volume). Heb je die Mac zelf nieuw gekocht?
Heb hem zelf in December 2013 tweedehands gekocht van iemand. Heb diegene ook een mail gestuurd of hij zo'n wachtwoord heeft ingesteld. Kan me niet herinneren dat ik zelf ooit zo'n password heb ingesteld. Was ook een Tweaker trouwens.

• xoniq
Lizardz schreef op maandag 04 april 2016 @ 20:33:
[...]

Heb hem zelf in December 2013 tweedehands gekocht van iemand. Heb diegene ook een mail gestuurd of hij zo'n wachtwoord heeft ingesteld. Kan me niet herinneren dat ik zelf ooit zo'n password heb ingesteld. Was ook een Tweaker trouwens.
Daar ga je ook niet omheen komen in nieuwe MacBooks. Oudere kon je nog redelijk wat hardware verwisselen. Daarmee kon je om het firmware wachtwoord heen komen. Dat is tegenwoordig echt niet meer mogelijk.

Als je dan ook een firmware wachtwoord hebt ingesteld samen met SSD versleuteling, dan komt echt niemand meer in je MacBook. (Wel een gevaar voor tweede hands kopen van een MacBook.)

• Lizardz
CRXDelSol schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:42:
[...]

Daar ga je ook niet omheen komen in nieuwe MacBooks. Oudere kon je nog redelijk wat hardware verwisselen. Daarmee kon je om het firmware wachtwoord heen komen. Dat is tegenwoordig echt niet meer mogelijk.

Als je dan ook een firmware wachtwoord hebt ingesteld samen met SSD versleuteling, dan komt echt niemand meer in je MacBook. (Wel een gevaar voor tweede hands kopen van een MacBook.)
Heb inmiddels de code van de vorige eigenaar gekregen en kan nu het menu in.

• xoniq
Lizardz schreef op maandag 04 april 2016 @ 22:23:
[...]

Heb inmiddels de code van de vorige eigenaar gekregen en kan nu het menu in.
Gelijk die code ff veranderen naar je eigen. Dat doe je bij datzelfde menu met het opstarten.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-11 19:07

RoyK

Hobby tekenaar

Jongens, mn Macbook pro late 2013 trekt met een potje minecraft de accu in 1 uur en 15 minuten van 70 procent naar 5. Is dat normaal?

Mijn portfolio op Instagram

• TomThomas
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-10 16:01
Dag Tweakers,

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Macbook pro 2015 13 inch. Wat een fijn apparaat, ik had veel eerder de overstap moeten doen vanaf Windows! Toch zit ik met een aantal vragen. Ik hoop dat jullie mij iets meer kunnen vertellen a.d.h.v. jullie ervaringen.

- In de eerste week is mijn Macbook al twee maal hard vastgelopen, waarbij de aan-/uitknop ingedrukt houden de enige remedie was. De eerste keer keek ik een filmpje op YouTube en de tweede keer typte ik wat in Word.
Klopt dit wel voor een nieuwe Macbook, of is dit puur toeval?
Ik zit met deze vraag omdat kennissen met een Macbook mij zeer verbaasd aankeken toen ik dit vertelde en dit zelf nog nooit hadden gehad. Een paar hadden dit een enkele keer gehad, maar dan in een tijdsspanne van een jaar.

- Ook wordt mn Macbook aanzienlijk warm wanneer ik hem in gebruik heb (meerdere Safari tabbladen open, een tweetal Word documenten, enkele PDFjes en wat muziek op de zachtste stand aan). Uiteraard niet zo warm als wat te verwachten is bij een game, maar toch opmerkelijk warm voor de belasting naar mijn mening.
Is dat veelvoorkomend met alleen deze belasting?
Ook deze warmte hadden mijn kennissen, met soortgelijke belastende programma's actief, niet. Al kan ik dit niet volledig vertrouwen natuurlijk.

Door de configuratieproblemen/-bugs die ik ervoer bij het voor het eerst opstarten van de Macbook, ben ik toch een beetje wantrouwig geworden. Hopelijk onterecht!

Zouden jullie mij iets kunnen vertellen over jullie ervaringen en of dit wel/niet bekend voorkomt?

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
RoyK schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 00:22:
Jongens, mn Macbook pro late 2013 trekt met een potje minecraft de accu in 1 uur en 15 minuten van 70 procent naar 5. Is dat normaal?
Ja.
TomThomas schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 15:35:
Zouden jullie mij iets kunnen vertellen over jullie ervaringen en of dit wel/niet bekend voorkomt?
De vastlopers kan ik niks over zeggen, maar wat wat betreft de warmte: kijk even in de activiteitenweergave onder CPU. Daar kun je perfect zien welk proces er voor zorgt dat je CPU wordt belast. Notoire boosdoener is flash, maar ook MS Office is zeer matig geoptimaliseerd voor OSX waardoor die ook nog wel eens voor de nodige CPU belasting kan zorgen.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

RoyK schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 00:22:
Het is al weer een tijdje geleden dat ik Minecraft op de Mac hebt gespeeld maar als dat nog steeds op Java draait heb je je antwoord al :P
Tjoekie schreef op woensdag 06 april 2016 @ 19:17:
[...]

De vastlopers kan ik niks over zeggen, maar wat wat betreft de warmte: kijk even in de activiteitenweergave onder CPU. Daar kun je perfect zien welk proces er voor zorgt dat je CPU wordt belast. Notoire boosdoener is flash, maar ook MS Office is zeer matig geoptimaliseerd voor OSX waardoor die ook nog wel eens voor de nodige CPU belasting kan zorgen.
Office 2016 verwacht ik niet. Die hebben wij intern intussen op een kleine 10.000 Macs uitgerold en vrijwel niemand klaagt daar over CPU gebruik (de recente builds althans). Flash, Java, en andere 3rd party non Appstore (en dus vaak ook non sandboxed) apps zijn vaak de boosdoener. Mcafee is trouwens ook een toppertje in negatieve zin.

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:12

Fontainemelon

Zuiderbuur

Ik heb nog niet zo lang geleden een MacBook Pro 13" Retina gewonnen, en dat is meteen ook m'n eerste Apple product sinds de iPod Touch 2nd Gen die ik ooit als tiener kocht. Gezien m'n daily laptop een Asus G74 was die niet kon opstarten zonder stroomvoorziening en zo'n 5kg woog inclusief adapter, ben ik enorm blij met de draagbaarheid van de MacBook. Voor het zwaardere CAD werk heb ik nog steeds de G74 nodig, maar voor al m'n andere activiteiten (browsing, Creative suite) volstaat de Apple zeker. Het enige 'probleem' is de 128GB SSD, maar daar valt indien nodig later wel een mouw aan te passen.

Een vraagje naar de ervaren MacBook gebruikers: is de update naar OSX El Capitan de moeite waard? Op het internet lees ik veelal negatieve commentaar, dus heb ik de update totnogtoe uitgesteld.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-11 10:37

page404

Website says no

Fontainemelon schreef op donderdag 07 april 2016 @ 23:35:
Ik heb nog niet zo lang geleden een MacBook Pro 13" Retina gewonnen, en dat is meteen ook m'n eerste Apple product sinds de iPod Touch 2nd Gen die ik ooit als tiener kocht. Gezien m'n daily laptop een Asus G74 was die niet kon opstarten zonder stroomvoorziening en zo'n 5kg woog inclusief adapter, ben ik enorm blij met de draagbaarheid van de MacBook. Voor het zwaardere CAD werk heb ik nog steeds de G74 nodig, maar voor al m'n andere activiteiten (browsing, Creative suite) volstaat de Apple zeker. Het enige 'probleem' is de 128GB SSD, maar daar valt indien nodig later wel een mouw aan te passen.

Een vraagje naar de ervaren MacBook gebruikers: is de update naar OSX El Capitan de moeite waard? Op het internet lees ik veelal negatieve commentaar, dus heb ik de update totnogtoe uitgesteld.
Op internet is altijd negatief commentaar te vinden ;) De vraag of het de moeite is; ik denk dat er weinig toevoegingen in zitten waar je niet zonder kan. Zelf vond ik El Capitan stabieler dan Yosemite (alhoewel de laatste update een stuk beter was). Als je tevreden bent over Yosemite zou ik dat lekker blijven gebruiken. Wanneer je zin hebt om wat avontuurlijker te zijn ;) en een uurtje over hebt, kan je ook zonder problemen upgraden. Krijg je er in elk geval een paar mooie wallpapers bij :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Shuttle007
Shuttle007 schreef op zaterdag 02 april 2016 @ 16:02:
Beste tweakers,

Inmiddels heb ik mijn macbook weer opgehaald bij de mediamarkt. Ik dacht laat ik hem eens aan de lader leggen en kijken of hij reageert. Dit ging niet zo best, er kwam namelijk na een tijdje rook uit de linkerkant en hij werd ontzettend heet! Natuurlijk meteen ervan af gehaald. Maar wat kan ik nu het best doen, terug naar de mediamarkt of toch even langs een Apple store zien te gaan?

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52
Shuttle007 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 15:50:
[...]

Maar wat kan ik nu het best doen, terug naar de mediamarkt of toch even langs een Apple store zien te gaan?
Ik zou gewoon naar een Apple Store of AASP, want dit klinkt niet goed. Kwam de rook van de MagSafe aansluiting of ergens anders vandaan?

[ Voor 46% gewijzigd door iDEOwen op 08-04-2016 16:31 ]

Apple Certified Worden

• Shuttle007
De rook kwam uit de macbook in de buurt van de MagSafe aansluiting ja

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Shuttle007 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 17:29:
De rook kwam uit de macbook in de buurt van de MagSafe aansluiting ja
Klinkt als een defect Mag-Safe board. Dit heb ik ook meegemaakt, bij mij was het logicboard ook aangetast (maar was gelukkig allen onder garantie). Gewoon langs een AASP of Apple-store gaan als ik jou was met de bon uiteraard... Sterkte en hopelijk valt het mee :).

• ICT-BB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-04 17:50
Welke app gebruikt men hier vooral om een hogere resolutie uit de Macbook Pro te kunnen halen? Schalen levert mij te weinig "bureaublad" op en ik draai het liefst de resolutie 1920 X 1200 op de Macbook Pro 15".
Om dit handmatig in te stellen gebruik ik de app DisplayMode. Enig nadeel is dat ik de resolutie iedereen keer opnieuw moet instellen zodra de Mac opnieuw is opgestart of ik de hdmi/thunderbolt aansluiting loskoppel.
Iemand een idee voor een andere app waarbij dit niet nodig is of een instelling die ik moet veranderen?

Kan me haast niet voorstellen dat ik de eerste/enige ben met dit probleem. Maar kan het nergens terugvinden.

[ Voor 9% gewijzigd door ICT-BB op 12-04-2016 15:06 ]

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-11 12:32
Probeer deze eens:

https://itunes.apple.com/...ay-menu/id549083868?mt=12

Het heet display menu. Ik heb deze gebruikt om de resolutie op mijn TV goed te krijgen en hij onthoudt gewoon de instelling. Zelfs nadat mijn macbook een paar maanden niet aan mijn TV heeft gehangen, weet hij de resolutie nog.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• ICT-BB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-04 17:50
Jeroen O schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 18:46:
Probeer deze eens:

https://itunes.apple.com/...ay-menu/id549083868?mt=12

Het heet display menu. Ik heb deze gebruikt om de resolutie op mijn TV goed te krijgen en hij onthoudt gewoon de instelling. Zelfs nadat mijn macbook een paar maanden niet aan mijn TV heeft gehangen, weet hij de resolutie nog.
Bedankt! Ga ik direct proberen!

• pcgamer1998
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 05-11 16:11
Nog meer mensen die een bootcamp partitie draaien op de Macbook Pro?

• Smultie
  • Niet online
pcgamer1998 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:45:
Nee, je bent letterlijk de enige |:(

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:58
pcgamer1998 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 10:45:
Uiteraard zijn hier mensen te vinden welke bootcamp gebruiken op hun iDevice.

Wat is precies je vraag hierover?

AdGuard Home

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:26
CRXDelSol schreef op maandag 04 april 2016 @ 21:42:
[...]

Euhm, Ik kan ze wel verwijderen hoor. Heb hier een 2012 retina waar ik dat bij heb gedaan. Kost f wat moeite en een kleine investering, maar als het nodig is dan kan ik het iig wel regelen. Moet je uiteraard wel kunnen aantonen dat je op het apparaat kan inloggen.

• xoniq
supersnathan94 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 13:29:
[...]

Euhm, Ik kan ze wel verwijderen hoor. Heb hier een 2012 retina waar ik dat bij heb gedaan. Kost f wat moeite en een kleine investering, maar als het nodig is dan kan ik het iig wel regelen. Moet je uiteraard wel kunnen aantonen dat je op het apparaat kan inloggen.
Op wat voor methode? Hardware wijziging?

• supersnathan94
CRXDelSol schreef op woensdag 13 april 2016 @ 14:47:
[...]

Op wat voor methode? Hardware wijziging?
Hardware matig het wachtwoord overschrijven met geen wachtwoord. Oftewel verwijderen uit de efi

• xoniq
supersnathan94 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:03:
[...]

Hardware matig het wachtwoord overschrijven met geen wachtwoord. Oftewel verwijderen uit de efi
Oftewel de BIOS chip opnieuw flashen.

• supersnathan94
CRXDelSol schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:31:
[...]

Oftewel de BIOS chip opnieuw flashen.
Nee, want een macbook heeft geen BIOS :P EFI chip flashen idd.

• xoniq
supersnathan94 schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:34:
[...]

Nee, want een macbook heeft geen BIOS :P EFI chip flashen idd.
Tuurlijk heeft ie wel een BIOS. Echter heeft het een nieuwere BIOS genaamt ‘EFI’ (door Intel). Waar ook een nieuwer alternatieve versie ‘UEFI’ (Microsoft+Intel) van bestaat bij recentere PC’s. Het is echter gewoon een BIOS, enkel qua naamgeving en werken anders.

• supersnathan94
CRXDelSol schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:02:
[...]

Tuurlijk heeft ie wel een BIOS. Echter heeft het een nieuwere BIOS genaamt ‘EFI’ (door Intel). Waar ook een nieuwer alternatieve versie ‘UEFI’ (Microsoft+Intel) van bestaat bij recentere PC’s. Het is echter gewoon een BIOS, enkel qua naamgeving en werken anders.
Ja fair enough, maar houd er wel rekening mee dat er van Basic IO er eigenlijk al geen sprake meer is. Juist doordat het anders is qua werking en naam haal ik ze liever niet door elkaar ;)
Pagina: 1 ... 111 ... 128 Laatste