Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:53
N0EPie0910 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:49:
Beetje een algemene vraag eigenlijk, maar ik vroeg me dit toevallig af: Wat is het verschil tussen Hoge Prestaties en Gebalanceerd of Dell (aanbevolen) bij energie schema's?
Zet dit je CPU hoger ofzo? Of is het enige verschil dat de slaapstand-tijd verandert, en de helderheid van het scherm etc.
Bij voorbaat dank, en sorry dat het hier staat ;)
Als je hoge prestaties aanvinkt gebruikt de laptop volgens mij alleen de HD 7730M terwijl je bij gebalanceerd kunt kiezen of een programma de onboard videokaart moet gebruiken of de HD 7730M.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-07 21:09
Voor diegene die benieuwd zijn of de nieuwe Inspiron R beschikbaar is met full HD scherm, ik heb net met Dell gechat en zij zeggen dat de nieuwe R niet wordt geleverd met full HD scherm. Erg jammer wat mij betreft, want het was anders een mooi/compact alternatief geweest voor de SE.

Dell: "De resolutie is 1.366 x 768.Helaas is er geen hoge resolutie beschikbaar op dit systeem.Ik raad u Se versie aan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:11
Als je in energie beheer gaat en dan schema instellingen wijzigen en dan geavanceerde instellingen aanklikt kun je het zien. Het is vrij veel, ik zou zeggen neem even een kijkje.
Ik heb zelf schema van hoge prestaties aangepast zodat het ook echt hoge prestaties is en dat die ingeschakeld als ik op net stroom komt te zitten. En energie besparing nog wat zuiniger gemaakt.

Ik raad ook je aan dell extended battery life te activeren als je laptop dan van net stroom af gaat (aan of uit maakt niet uit) Dan schakelt het nog wat extra dingen uit. Nadeel is wel als je vervolgens afsluit en weer opnieuw opstart is extended battery life weer uit, dus moet jet het eerst ff aan netstroom hangen en weer stekker uit halen om het weer in te schakelen. Zo kan ik makkelijk 4uurtjes met wifi verbinding en meerdere programmas aan door komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137222

Ik heb mijn 15R SE ook binnen. Ik prober nu een hersteldisk te maken, maar de totale benodigde ruimte is 11,59GB. Ik ging er vanuit dat hij de image zou opsplitsen zodat het op meerdere DVD's (4,7GB) zou passen, maar kennelijk is dat niet zo. Ik kan namelijk niet op start drukken. Hoe moet ik nu een hersteldisk maken? Op een dual-layer past ook maar 8,5 GB.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 137222 op 17-01-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EPie0910
  • Laatst online: 21:40
Onderin staat dat een rewriteable niet ondersteunt wordt. Dus de dvd die op je afbeelding staat werkt sowieso niet.

Verder had ik ook het probleem met een DVD-R dat ik niet op start kon drukken. Dit heb ik toen zo verholpen:
- een dvd met film proberen af te spelen via PowerDVD (staat er standaard op)
- deze gaf een melding dat de regiocode niet goed was en ik deze moest veranderen
- verandert naar Europa (ookal gaf die aan dat hij hier al op stond..)
- dvd nog een keer geprobeerd af te spelen, werkte.

Toen de back-up DVD-R erin gedaan, en de software werkte toen wel mee. Uiteindelijk alsnog geen backup kunnen maken omdat het programma na de 1e DVD ermee ophield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fs_46
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-07 10:36
Anoniem: 137222 schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:44:
Ik heb mijn 15R SE ook binnen. Ik prober nu een hersteldisk te maken, maar de totale benodigde ruimte is 11,59GB. Ik ging er vanuit dat hij de image zou opsplitsen zodat het op meerdere DVD's (4,7GB) zou passen, maar kennelijk is dat niet zo. Ik kan namelijk niet op start drukken. Hoe moet ik nu een hersteldisk maken? Op een dual-layer past ook maar 8,5 GB.
Het is mij uiteindelijk wel gelukt om een hersteldisk te maken op 3 dvd's. Een aantal keren geprobeerd met dvd's maar dan kon ik ook niet op start dukken. Vervolgens geprobeerd met een memory stick van 16 gb en dat lukte wel en daarna lukte het ineens ook op 3 dvd's. Wel heel vreemd, ik kan het niet verklaren.
De image is wel opgesplist in een base.wim en base.swm t/m base4.swm bestanden en verder nog wat bestanden o.a.bootmanager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
Er zijn een paar nieuwe drivers online

REALTEK SEMICONDUCTOR CORP-Driver
Geldt voor:
Realtek RTS5179 Card Reader

DELLDESIGN-Driver
Geldt voor:
Elantech TouchPad | Elantech Elantech TouchPad

Dell-Application
Geldt voor:
Dell QuickSet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:26
Als je de nieuwe touchpad driver installeert, stopt je touchpad even met werken na een keystroke.

fix:
http://en.community.dell....op/f/3518/t/19461214.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralffoxx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 15:54
Na heel veel nadenken een dell inspiron 15r se bestelt door iets meer uit te geven met een i7 er in.
Nu wachten tot woensdag voordat ie er is :D

[ Voor 18% gewijzigd door ralffoxx op 18-01-2013 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.mulder1
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:18
Ik heb mijn 15r SE net binnen, maar hoe kan ik er win 7 op zetten? De bios settings komen mij volkomen onbekend voor, ik kan nergens boot prioriteit vinden. Hoe kan ik vanaf dvd booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

J.mulder1 schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 23:50:
Ik heb mijn 15r SE net binnen, maar hoe kan ik er win 7 op zetten? De bios settings komen mij volkomen onbekend voor, ik kan nergens boot prioriteit vinden. Hoe kan ik vanaf dvd booten?
De optie zit gewoon in de BIOS bij mij, onder boot opties

Maar je kan ook zoals altijd op F12 drukken als je hem aan zet. Dan kom je in een one time only bootmenu.

Dat staat trouwens bij het aanzetten van je laptop rechts onder in beeld

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
Wat is nou het verlichte toetsenbord? Chiclet of Backlit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
backlit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
Ok thanx, al een goede manier gevonden om Windows 8 van de HDD naar een nieuwe SSD te krijgen? Ik zag je topic namelijk en ik zit in precies hetzelfde schuitje, net een 15R SE besteld en wil er een SSD inbouwen met de HDD in een caddy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
http://forums.mydigitalli...cial-Windows-8-Repository

Hier kan je normaal gezien de goede iso downloaden, deze op dvd branden en dan zonder problemen installeren. De gebruiker "geert 1" heeft dit toegepast en normaalgezien was alles vlekkeloos verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
Oke, heb je het zelf ook op die manier gedaan? En kom je dan aan je product key van windows 8?

Dus als ik het goed begrijp moet je:
1 HDD wissen en eruit halen
2 SSD monteren
3 windows 8 op een dvdtje branden en installeren met de bijbehorende product key
4 HDD in caddy monteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
In je laptop zit je key al in de recovery, dus wanneer je windows 8 vanop je dvd op je SSD gaat installeren ga je je key niet meer moet ingeven.

Voor de rest is je volgorde inderaad correct, al moet ik hier duidelijk bijzeggen dat ik zelf nog wacht op mijn 15 R SE laptop dus heb ik het nog niet zelf kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
Dus je recovery staat op het moederbord? Als je dan windows 8 installeert herkent de dvd je product key en wordt windows correct geinstalleerd. De 'oude' HDD kun je dus volledig wissen?

Mijn 15R SE wordt als het goed is volgende week donderdag geleverd. Ik zal het dan op de bovenstaande manier proberen. Ik hoop dat het goed gaat! In ieder geval bedankt voor je reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Idd aangezien je niet meer zo'n sticker hebt onderaan je laptop zoals bij de vorige windows versies.

Mijn laptop staat al 2 dagen in productie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet of dit helemaal het juist topic is, maar het internet op mijn 15R SE valt elke zoveel uur uit. Als ik dan naar mijn draadloos netwerk ga en ik druk onder Wi-Fi op 'connect' dan zegt hij dat ik niet kan connecten. Wat wel werkt is de laptop in slaapstand zetten en daarna kan ik weer connecten. Heeft iemand dit probleem nog meer gehad en hoe is dit op te lossen? Ik heb dit met andere notebooks niet gehad.

Edit. Hier heeft iemand ook exact hetzelfde probleem met een 15R SE http://forums.techguy.org/8552087-post6.html. Weet iemand een oplossing?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 137222 op 20-01-2013 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyrielCC
Is het eigenlijk ook mogelijk om je HDD niet te wissen? Zodat je altijd een backup hebt van windows voor als het fout gaat met het installeren van de SSD. Of zorgt dat voor een conflict, als je nieuwe SSD met windows en je HDD met windows te gelijk in de laptop zitten?

edit: ik ga denk ik Dell bellen en vragen of ze mijn Windows 8 installatie DVD mee willen opsturen, dat maakt het een stuk makkelijker...

[ Voor 20% gewijzigd door CyrielCC op 20-01-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralffoxx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 15:54
Kan je de dvd/cdrom drive eigenlijk niet vervangen voor een hd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:01

Gamer

mobile

Kent er iemand een progje om de bclk te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Deze week ontvang ik normaal gezien mijn nieuwe laptop.

Hebben jullie bepaalde programma's direct van de laptop vewijderd die eigenlijk niet nodig zijn? Zo ja welke?
Ik veronderstel best ook een anti-virus installeren en de drivers updaten?

Misschien ook een back up maken nadat office en antivirus werden geinstalleerd?

Zijn er verder nog stappen die je best maakt voor je echt begint te werken op de nieuwe laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:14

Nick Name

SinFest!

Anoniem: 137222 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 00:24:
Ik weet niet of dit helemaal het juist topic is, maar het internet op mijn 15R SE valt elke zoveel uur uit. Als ik dan naar mijn draadloos netwerk ga en ik druk onder Wi-Fi op 'connect' dan zegt hij dat ik niet kan connecten. Wat wel werkt is de laptop in slaapstand zetten en daarna kan ik weer connecten. [...]
Ik herken het probleem, maar bij mij is het voldoende om Wi-Fi via Fn-F2 uit- en weer aan te zetten. Vooralsnog heb ik geen echte oplossing gevonden, wel heb ik enkele topics gezien waar mensen om deze en andere redenen de Wi-Fi module hebben vervangen door iets anders

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Russian
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Nick Name schreef op maandag 21 januari 2013 @ 19:55:
[...]

..., wel heb ik enkele topics gezien waar mensen om deze en andere redenen de Wi-Fi module hebben vervangen door iets anders
Door welke bijvoorbeeld? De Intel Centrino Wireless-N 2230 kaart door een Intel Centrino Advanced-N 6230, Intel Centrino Advanced-N 6235 of Intel Centrino Ultimate-N 6300 vervangen? Ook i.v.m. ondersteuning voor 5 Ghz wireless (dual-band router) interessant. Werkt zowel 2,4 GHz als 5 GHz wireless daarna goed?

De Intel Centrino Ultimate-N 6300 heeft 3 antennas nodig voor 450Mbps, van wat ik zo aan informatie kan vinden zitten er slechts 2 antennas in. Dat zal dus niet kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Ik zou graag gebruik maken van de synaptics touchpad drivers waar je met je touchpad meerdere functies kan uitoefenen door verschillende bewegingen met je vingers op het touchpad.

Echter op de dell site vind ik enkel deze drivers DELLDESIGN Elantech TouchPad

Terwijl op de site van synaptics zelf wordt aangeraden om de drivers van hun te zoeken op de site van het merk zelf. "To ensure that you get the appropriate device driver for your system, download your Synaptics device driver from your system manufacturer's support website."

Maar ik vind deze niet direct terug? Staan deze dan toevallig ergens anders?

Edit: Heb even op een andere manier gezocht en vond dit http://www.dell.com/suppo...verDetails?driverId=8TJ3C

[ Voor 10% gewijzigd door amadeus123 op 21-01-2013 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CiTeX
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09-2016
amadeus123 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 11:32:
Deze week ontvang ik normaal gezien mijn nieuwe laptop.

Hebben jullie bepaalde programma's direct van de laptop vewijderd die eigenlijk niet nodig zijn? Zo ja welke?
Ik veronderstel best ook een anti-virus installeren en de drivers updaten?

Misschien ook een back up maken nadat office en antivirus werden geinstalleerd?

Zijn er verder nog stappen die je best maakt voor je echt begint te werken op de nieuwe laptop?
Ik heb eerst geprobeerd met de Dell DataSafe Backup 2.0 een backup te maken, maar die wou bij mij niet. Dus heb ik gewoon Acronis True Image gebruikt en een Backup ervan gemaakt.
Daarna heb ik er een frisse Versie van WIN7 erop gegooid, allle programmas erop en nog een keer een Image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maud123
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-02 12:09
Even mijn ervaringen met 15R SE en ssd erin zetten (vergeef me als ik af een toe misschien een heel klein foutje maak, ik had hulp van iemand en ben zelf niet zo'n "nerd" zeg maar, geen tweaker):

-lukte niet om via Dell gratis een recovery dvd voor Win 8 te krijgen, alhoewel je als je via internet bestelt ook niet de optie hebt tegen betaling zo'n dvd te verkrijgen
- door topic hier wel een aantal keer geprobeerd, maar kreeg steeds kribbiger mederwerkers aan de lijn.

-Via restore/back-up op een 16GB usb stick een recovery gemaakt. Ging prima. Alleen die kreeg ik niet op de ssd geïnstalleerd ,die ik intussen op de plek van de hdd had.(melding dat je 698 GB ruimte nodig hebt)
-ssd er weer uitgehaald, hdd weer erin. Met ssd in een docking station en http://www.easeus.com/backup/ homeversie hdd op ssd gekloond.
- ssd weer op plek hdd, en toen deed ie het.
-hdd in een hddcaddy op de plek van de dvd speler. Daar staat windows 8 gewoon nog op. Dus nu heb ik een hdd met W8, een usb stick en een ssd met W8. Vast genoeg back ups.

Ik had dell klantenservice met emailadres Ner_ts_cons_nl@dell.com ook nog een mail gestuurd met de vraag of ik een herstel dvd mocht vanwege W8 installeren op andere schijf. Maar dat was al een week geleden. En wat schetst mijn verbazijng: vandaag kreeg ik een mailtje dat ik de dvd met recovery alsnog gratis in de bus zal krijgen!

Ik ben vergeten hoe dat met die Bios ging, want je moet en kan wel aangeven vanaf welke schijf je start.....dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door maud123 op 22-01-2013 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
Ik lees op het forum dat je voor een clean install van windows 8 de recovery dvd zal nodig hebben. Ik vroeg me echter af wat het verschil is met de optie " alles verwijderen en windows opnieuw installeren" die je terugvind onder pc instelling bij windows 8. Hier zie je wat ik bedoel
http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=251&t=8210

Is dit dan toch iets anders dan een clean install?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-06 18:23
Een hele korte vraag,
Heeft de Dell 15R SE een TN Panel of een IPS Panel?
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagean
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-03-2021
Zit heel erg te twijfelen of ik de 15 of 17 inch wil gaan nemen, wil er af en toe wel ff een game op spelen, maar ben bang dat de 15 inch dan wat klein is. Verder heeft de 17 inch een iets betere GPU, maar de 15 inch is weer wat goedkoper.

Iemand enig idee waar ik eventueel een 2e GT650m videokaart kan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Je bent duidelijk niet bekend met laptops. Je kan de harde schijf en het RAM upgraden, al kan dat bij veel uiltrabooks niet eens meer. Als je geluk hebt kan je ook de processor vervangen, de GPU zit vrijwel altijd op het moederbord gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagean
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:03:
Je bent duidelijk niet bekend met laptops. Je kan de harde schijf en het RAM upgraden, al kan dat bij veel uiltrabooks niet eens meer. Als je geluk hebt kan je ook de processor vervangen, de GPU zit vrijwel altijd op het moederbord gesoldeerd.
Ik meende dat de 650m kaart in sli gezet kon worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je een lenovo Y500 koopt, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagean
Ok dank je, die is nu wel aantrekkelijk geprijst bij de BCC trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ik meen me te herinneren dat de 15R SE een tweedde hard drive slot heeft waar ik een SSD kan plaatsen. Of bedoelde ze daar de hyperdrive mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hebben jullie ook soms dat de DVD drive niet open wil? Ik druk op het knopje, maar hij komt er maar niet uit. Als ik dan naar Computer ga en klik op 'eject' dan lukt het wel. Daarna werkt het knopje wel. Toch vind ik dit vreemd.

Iemand anders ook dit probleem?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 137222 op 25-01-2013 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb de sprong gewaagd en heb mijn 15R SE een verse win7 installatie gegeven. Ik was daar wat huiverig voor vanwege mijn mSata SSD cache. Er waren een paar horror verhalen over. Het leverde mij geen enkel probleem op. De sata drivers op een USB stick en het ging probleemloos, zonder ook maar iets in de bios aan te hoeven passen.
Bij de installatie koos ik gewoon voor de partitie waar de Dell installatie ook al op stond. Ik heb hem geformatteerd en de instal gedaan. Dat liep prima, daarna nog wat ale andere drivers plaatsen en alles werkte. Ook de caching werkte goed. Het enige wat even vreemd deed was de Rapid Start. Die bleef het maar niet doen terwijl de software zei dat hij wel werkte. Mijn install bleek steeds een echte hibernate te doen naar de harde schijf en niet daar de speciale hibernate partite op de mSata SSD. Toen ik hibernate had uitgeschakeld in windows verdween de hiber file en werkte Rapid Start prima.

Het enige wat ik nu nog niet aan de praat krijg zijn de 3 knoppen die rechts boven het toetsenbord zitten. De meest linkse start het mobility centre op. Maar de andere twee doen niets. Weet iemand hoe je die kan activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjenker
die met het sterrtje kan zijn omdat je niks hebt gelinkt, moet je ff paar seconden die knop indrukken en dan kun je zelf iets toewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Boomhunta schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 01:27:
die met het sterrtje kan zijn omdat je niks hebt gelinkt, moet je ff paar seconden die knop indrukken en dan kun je zelf iets toewijzen.
Ik heb 15 seconden geprobeerd. Maar er gebeurt niets. Ik zal er ongetwjfelt een of andere driver/progsel voor nodig hebben dat niet standaard in Win7 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Zijn er hier mensen die skyrim hebben geprobeerd op deze laptop? Loopt dat een beetje vloeiend, en op welke settings dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CiTeX
Orian schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:46:
Zijn er hier mensen die skyrim hebben geprobeerd op deze laptop? Loopt dat een beetje vloeiend, en op welke settings dan?
Mijn broertje heeft het vandaag geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://s7.directupload.net/images/130127/88biawxi.png

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar dit is dus hoe het uit ziet.
Ik zal morgen of zo maar eens kijken hoe het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt! Zou fijn zijn als je kunt laten weten hoe het loopt en wat de settings ongeveer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CiTeX
The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)
low: 63 fps
med.: 42 fps
ultra: 16 fps
van http://www.notebookcheck....eon-HD-7730M.72678.0.html

Op Medium met FHD loopt het vloeiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt, klinkt goed dus :). Binnenkort maar eens kijken of hij ergens voor een leuk prijsje te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.C.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Heb het hele topic doorgelezen maar kon het niet vinden.

Wanneer is de Dell 15r se voor het laatst geupdate? Met andere worden hoe lang is de versie die nu op de site staat al beschikbaar (gaat in mijn geval o de goedkoopste variant die ik wil bestellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Sinds woensdag 11 juli 2012 is deze laptop op de markt.
2 maanden nadat de Ivy bridge (3e generatie) intels uitgebracht werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn sheet-historie vermeld 9 juni als eerste prijsvermelding.

Dell hanteert normaal gesproken een release cyclus van 2 jaar, het ligt in de lijn der verwachting dat het nog een jaartje gaat duren voordat de refresh komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
En zelfs als de refresh komt zullen de verschillen minimaal zijn.
Wellicht een ingebouwde SSD en een betere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met refresh bedoel ik niet dat er een nieuwe CPU en videokaart in komt, maar dat de hele behuizing wordt gereviseerd. Vergelijkbaar met de verschillen tussen de studio 1555, XPS 15 en inspiron 15R SE.

Haswell kun je waarschijnlijk binnen een maand na introductie in de inspirons verwachten.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 30-01-2013 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Buiten het veranderen van de behuizing zullen er vast wel kleine verbeterpuntjes zijn zoals ik hierbovengenoemd heb ;)

Zal me niet verbazen als bij de volgende update de 15" versie ook een GT650m of vergelijkbaar krijgt.
Wellicht een SSD optie i.p.v. 1TB

Behuizing doet me niet zoveel. Vind simpele(zakelijk) laptops er altijd mooier uitzien dan die alienware ruimteschepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
De MMO die ik speel (TERA) vind de Speedstep optie van Intel niet zo leuk.
Is een vrij bekend probleem dat hij hierdoor erg weinig CPU gebruikt. In mijn geval maar 23% cpu tops.
Als ik speedstep uitzet blijft de laptop maximaal op 1.1 ghz draaien, wat ik echt niet begrijp.
Speedstep is het dynamisch aanpassen van de snelheid, als het uit zou staan zou hij toch naar de base clock terug moeten gaan van 2.3ghz?

Iemand wat ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Throttlestop downloaden. Set multiplier op de gewenste waarde.

Wel uitzetten als je klaar bent met spelen, de accuduur is ietsje minder met de processor in een hogere multiplier geforceerd. Veel oude spellen hebben hier last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ga het nu uittesten. Wat houd "Clock modulation" en "Chipset clock mod" in?
Net geprobeerd met Speedstep nog aan, maar dan blijft er alsnog een speling van 1-2ghz in de snelheid.
Dit moet dus echt met speedstep disabled?

Zal dan maar 3 opties aan maken.
Een op 3.2ghz
Een op 2.4ghz
Een op 1.1ghz

(Zware games, Mindere dingen, Batterij)

*Edit*

Programma werkt geweldig. Clock gaat inderdaad goed omhoog.
Tera komt echter nog steeds niet boven 30% CPU use uit (Dus alsnog 1.1 ghz dat hij als max pakt)
Dus nog steeds veel te weinig FPS... nog verdere ideeen?

[ Voor 88% gewijzigd door Valandin op 31-01-2013 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat is eigenlijk het 'probleem' dat hij slechts 30% CPU usage doet? Je hebt 8 threads, er zijn waarschijnlijk nul games op de markt die alle threads tegelijk gebruiken.

Als de CPU usage laag is dan gebruikt het programma schijnbaar slechts 1 of 2 threads, of ligt de bottleneck ergens anders dan de CPU. Een CPU bottleneck lijkt mij sowieso sterk, een klasgenoot van mij speelde dat spel op een 2.0Ghz C2D, jouw i7 op 800mhz is nog sneller.

Draai je het spel wel met de AMD GPU, en niet met de intel IGP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Op m'n PC draait Tera met dezelfde settings op 80fps. De i7 uit m'n laptop scoort bijna net zo goed in de benchmarks als m'n 3570k. Ga er natuurlijk van uit dat het niet zo'n hoge FPS als m'n PC zou halen maar ik hoop toch minimaal 40-50 FPS te halen i.p.v. de 14-21 fps die ik krijg.

Tera gebruikt inderdaad m'n AMD kaart, het spel is echt absoluut niet GPU-Intensief though.
Als ik via Coretemp kijk zijn alle 4 de cores 30% load wanneer ik het start. Hij komt gewoon niet boven 30% uit.

Waar de bottleneck zou kunnen zitten zou ik geen flauw benul hebben. Op m'n PC gaat hij wel over de 30% heen.

D.m.v. GPU load te checken in afterburner nog even dubbel gechecked of hij de amd kaart wel echt gebruikt, en dat deed hij. (GPU load komt niet over de 80% heen dus dat is de bottleneck ook niet. Spel heeft sowieso geen goede kaart nodig)

Heb zojuist ook nog geprobeerd met de Intel graphics, daarmee haal ik 10-16 fps.
Vaag, ik heb echt radeloos.

[ Voor 22% gewijzigd door Valandin op 31-01-2013 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Valandin schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 02:00:
Waar de bottleneck zou kunnen zitten zou ik geen flauw benul hebben. Op m'n PC gaat hij wel over de 30% heen.
Je PC heeft ook haar half zo veel threads. 30% op een quadcore met HT = 60% op een quadcroe zonder HT
D.m.v. GPU load te checken in afterburner nog even dubbel gechecked of hij de amd kaart wel echt gebruikt, en dat deed hij. (GPU load komt niet over de 80% heen dus dat is de bottleneck ook niet. Spel heeft sowieso geen goede kaart nodig)
Het is niet de bottleneck, want, de GPU load is maar 80%.

Helaas, zo werkt dat niet. Snel voorbeeld: de stress test die ik gebruik om de GPU flink te stressen en een HD 4570 moeiteloos op 99% GPU usage houd, krijgt op een HD 5870m of GT 520m slechts 80-85% GPU usage voor elkaar. Wat is dan de bottleneck? Nog steeds de GPU. De rest van het systeem staat namelijk uit zn neus te vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ah zo dus.

Maargoed, er zit een minimaal FPS verschil tussen 1.1 ghz en 3.2ghz (0 fps verschil)
en een FPS verschil van 4 FPS tussen de Intel graphics en AMD graphics.

Denk dat jij nu ook zo'n beetje uitgepraat bent. Op google staat ook al niks.
Zonde, had namelijk de laptop aangeschaft om Tera op te spelen.

Nog hartstikke bedankt voor de hulp ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valandin op 31-01-2013 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het verschil tussen de HD 4000 en HD 7730m zou een stuk groter moeten zijn. Volgens de paar benchmarks die ik op notebookcheck heb geraadpleegd is het verschil gemiddeld een factor 2 met uitschieters naar 3x. Het kan natuurlijk zo zijn dat het spel gewoon slecht is geoptimaliseerd voor deze GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Even gechecked en het spel gebruikt inderdaad maar 2 cores.
Waarschijnlijk zit daar de bottleneck dus..
Samen met het feit dat Tera gewoon vreselijk slecht geoptimaliseerd is in het algemeen.
Heel veel mensen hebben last van slechte performance met het spel.

Nog steeds een raadsel waarom m'n PC 80 FPS trekt en m'n laptop ~18 FPS.
Het spel op het volledige minimum of maximum maakt ook geen drol uit op de frame rates..

Nogmaals bedankt voor de hulp
Wellicht morgen de .ini's maar gaan modden en de ingame AA uitschakelen en vervolgens vervangen met de SMAA die in SweetFX zit. Betere AA met weinig performance impact..

[ Voor 18% gewijzigd door Valandin op 31-01-2013 02:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De GTX 460 is ook letterlijk 4x zo snel als de HD 7730m, en dan pak ik de scores van een niet-overgeclockte variant.

En je zegt wel dat het een niet zo GPU intensief spel is, maar vervolgens zeg je ook dat AA aan staat.. does not compute. AA is juist hartstikke zwaar voor een mobiele CPU.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 31-01-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 17:00
Zojuist mijn laptop binnengekregen. Na aangesloten te hebben op netstroom de laptop aangezet, maar hij boot niet naar windows installatie. De laptop begint gelijk naar media te zoeken op de optische drive.

Na een kijkje in de bios lijkt het dat de hdd kapot is?

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/3641/dellbios.jpg

Wat zou ik doen laptop openmaken en kijken of de hdd niet goed aangesloten zit of gelijk contact opnemen met dell? Wel klote als die hdd doa is. Heb de laptop na het weekend nodig ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HertogJack
  • Laatst online: 20:56
stfn89 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:15:
Zojuist mijn laptop binnengekregen. Na aangesloten te hebben op netstroom de laptop aangezet, maar hij boot niet naar windows installatie. De laptop begint gelijk naar media te zoeken op de optische drive.

[afbeelding]

Wat zou ik doen laptop openmaken en kijken of de hdd niet goed aangesloten zit of gelijk contact opnemen met dell? Wel klote als die hdd doa is. Heb de laptop na het weekend nodig ;(
Openmaken kan toch weinig kwaad? even kijken of hij goed vast zit, zoniet dan meteen Dell inschakelen!

psn: HertogJack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
stfn89 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 13:15:

[afbeelding]

Mijn broertje had hetzelfde. Hadden ze vergeten de HDD vast te schroeven 8)7 , waardoor hij eruit was geschroven. Die heeft contact opgenomen met dell, welke vervolgens een nieuwe hebben gestuurd (na de oude te hebben opgehaald).Ze konden namelijk niet garanderen dat er geen aansluitingen/de hdd waren beschadigt door schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EPie0910
Orian schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 15:13:
[...]

Mijn broertje had hetzelfde. Hadden ze vergeten de HDD vast te schroeven 8)7 , waardoor hij eruit was geschroven. Die heeft contact opgenomen met dell, welke vervolgens een nieuwe hebben gestuurd (na de oude te hebben opgehaald).Ze konden namelijk niet garanderen dat er geen aansluitingen/de hdd waren beschadigt door schuiven.
Dit somt mijn probleem wel zo'n beetje op, behalve dat ik alsnig 2 weken geen laptop had en er wel Dell express bij zat :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Anoniem: 303530 schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 02:53:
De GTX 460 is ook letterlijk 4x zo snel als de HD 7730m, en dan pak ik de scores van een niet-overgeclockte variant.

En je zegt wel dat het een niet zo GPU intensief spel is, maar vervolgens zeg je ook dat AA aan staat.. does not compute. AA is juist hartstikke zwaar voor een mobiele CPU.
De ingame FXAA is geen echte FXAA, een soort nep AA dat erg zwaar op de CPU is.
Zijn inderaad een stel prutsers die dat spel gemaakt hebben. Maargoed.
Heb wat .ini's zitten modden en door die nep fxaa uit te schakelen en SMAA te gebruiken toch een +10 FPS boost gekregen. Zit nu tussen de 24 FPS en 30 FPS en het spel loopt redelijk smooth dus ik ben tevreden.

En nogmaals bedankt voor de hulp die je me ondertussen al vele malen hebt gegeven Darkstone.

Raad trouwens iedereen aan om SweetFX te gebruiken met SMAA, Lumasharpen, Vibrance, en Curves.
Ziet elk spel er gigantisch veel beter uit, vooral met SMAA.

En op het hierbovengenoemde probleem, bij de 15R SE hoef je alleen het klepje aan de onderkant los te schroeven om bij de HDD te komen. Kan absoluut geen kwaad en kost maximaal 2 minuten.
Was zelf erg blij om te zien dat het bij deze laptop zo is. Scheelt weer die hele laptop uit elkaar trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Valandin op 31-01-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar om AA op de CPU uit te voeren moet het framebuffer van de GPU naar de CPU gekopieerd worden en weer terug. Dat lijkt mij ook niet echt bevorderlijk voor de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ik zou niet weten hoe het precies werkt, waarschijnlijk zoals jij hebt gezegt.
Vandaar dat ik hem uitgeschakelt heb en vervangen met de SMAA injector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500123

Hallo Tweakers!

Ik ben van plan volgend jaar een studie te gaan doen waarbij ik veel zal werken met programma's als Photoshop, Illustrator etc. Daarvoor wil ik graag een nieuwe laptop hebben, waarop deze programma's zonder problemen runnen en liefst met een goed beeldscherm (ik ga er vanuit dat ik er niet veel (zware) games op ga spelen). Veel geld uitgeven aan een Mac gaat mij echter een beetje te ver, dus zocht ik naar een Windows-laptop die aan deze eisen voldoet voor een schappelijk prijsje. Mijn oog viel op de Dell 15R SE. Ik heb er verder weinig verstand van, maar ik krijg gewoon wel een goede indruk bij dit apparaat. Ik zou voor deze editie kiezen: http://www.dell.com/nl/p/...l_id=inspiron-15r-se-7520

Het enige nadeel aan deze laptop lijkt de korte accuduur. Twee á drie uur is niet veel, en het is nog maar de vraag hoe dat na een paar jaar is (ik ga er vanuit dat deze dan afgenomen is). Nu is dit thuis geen probleem aangezien ik hem dan gewoon aan het stopcontact kan hangen, maar als ik op school wil werken is die tijd gewoon veel te weinig.

Is hier een oplossing voor, zodat de accuduur verlengd wordt? Bijvoorbeeld, heb je mobiele batterijen waar je de laptop dan op aan kan sluiten en dat hij op gaat laden (zeg maar, mobiele netstroom)? Of moet ik er een betere accu inzetten, zoals een pagina terug al werd aangehaald? Afgezien van de accuduur lijkt de 15R SE mij namelijk een geweldig apparaat, dus ik zou wat hulp erg waarderen.

Alvast bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Makkelijkste optie: je kan een extra accu meenemen ;)

Let wel: sommige grotere accu's steken uit, maar dan kan het scherm niet meer open!

Zelf heb ik het instapmodel met i5, photoshop etc. draaien prima.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou zeggen dat de makkelijkste oplossing een andere laptop is..

Ik heb zelf een E6520 van marktplaats gescoord, kostte niets, doet het van 9 tot 5 op een lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ noes: Ja, maar dan moet je na een paar uur je laptop weer uitzetten e.d., daar heb ik ook niet zo'n zin in om eerlijk te zijn. Het is inderdaad een mogelijkheid, maar ideaal vind ik het niet.

@ Darkstone: Hm, die zijn niet meer leverbaar en de opvolger is erg prijzig. Maar ja, dan heb je wel een fatsoenlijke accu...

Ik zie op de Dell-site betreffende batterijen:
Productnaam: Inspiron 15R
Type batterij: 6-cel lithium-ion batterij (48 Wh)
Gemiddelde gebruikstijd na volledig opladen: Tot 4 uur en 2 minuten
Type batterij: 9-cel lithium-ion batterij (90 Wh)
Gemiddelde gebruikstijd na volledig opladen: Tot 7 uur en 58 minuten

Hieruit concludeer ik dat ik dus gewoon een 9-cels batterij erbij kan kopen, die aansluiten en dan is alles koek en ei? Hij steekt dan wel onder de laptop uit, maar dat kan de ventilatie alleen maar ten goede komen ;)

Hier de link naar de 9-cels batterij op de Dell website: http://zoek.dell.nl/1/2/8...teerde-dell-systemen.html
Maar is deze wel compitabel met de 15R SE? Ik zie namelijk alleen een paar 15R systemen in het lijstje van compatible producten staan, namelijk:
Inspiron 15R (N5010)
Inspiron 15R (N5110)
Is dit dan de batterij die compatible is met de 15R SE? Ik kan die naam niet vinden tussen de accu's namelijk. Daarnaast vind ik het wel erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 500123 schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 16:56:
@ Darkstone: Hm, die zijn niet meer leverbaar en de opvolger is erg prijzig. Maar ja, dan heb je wel een fatsoenlijke accu...
Daarom ook van marktplaats. Die van mij was €325, de gewenste configuratie via dell €1400-1500.
Ik zie op de Dell-site betreffende batterijen:
Productnaam: Inspiron 15R
Type batterij: 6-cel lithium-ion batterij (48 Wh)
Gemiddelde gebruikstijd na volledig opladen: Tot 4 uur en 2 minuten
Type batterij: 9-cel lithium-ion batterij (90 Wh)
Gemiddelde gebruikstijd na volledig opladen: Tot 7 uur en 58 minuten
Inspiron 15R, of 15R se? De 15R SE heeft geen grotere accu mogelijkheid, al lijkt de accu van de E6520 verdacht veel op die van de inspiron. Ik ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest om dat ook uit te testen. De 9-cel latitude accu is 97Wh.

Anoniem: 303530 in "[Ervaringen] Dell Inspiron 15R Special Edition"
Hieruit concludeer ik dat ik dus gewoon een 9-cels batterij erbij kan kopen, die aansluiten en dan is alles koek en ei? Hij steekt dan wel onder de laptop uit, maar dat kan de ventilatie alleen maar ten goede komen ;)

Hier de link naar de 9-cels batterij op de Dell website: http://zoek.dell.nl/1/2/8...teerde-dell-systemen.html
Maar is deze wel compitabel met de 15R SE? Ik zie namelijk alleen een paar 15R systemen in het lijstje van compatible producten staan, namelijk:
Inspiron 15R (N5010)
Inspiron 15R (N5110)
Is dit dan de batterij die compatible is met de 15R SE? Ik kan die naam niet vinden tussen de accu's namelijk. Daarnaast vind ik het wel erg duur.
Dat is de oude inspiron. Van een jaar geleden ongeveer. Die past niet in de 15r SE.

Maar dan nog, als je een langere accuduur wilt, koop wat anders. De pricewatch: Asus N56VJ-S4006H bijvoorbeeld is niet drastisch duurder dan de 15R SE, met losse accu erbij. Voor €600 heb je ook een latitude van marktplaats: http://www.marktplaats.nl...-gps-versleutelde-hd.html specs onbekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ik heb gister toevallig de accu even leeg laten lopen omdat ik de accu voor het eerst gebruikt heb.
Met de processor op 1.1 ghz heeft hij het 7.5 uur volgehouden. (Van 1 tot half 9)
Vind zelf dat de laptop het wonderbaarlijk lang volhoud, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn oude laptop het maximaal 2-3 uur volhield. En natuurlijk stond in dit geval de laptop niets te doen.

Maar hier ben ik weer met een vraag, als ik aan het typen ben op de laptop zijn er momenten wanneer de toetsen niet reageren. Hier heb ik eerder wat over gelezen meen ik, maar kan het niet meer terugvinden.

Het is geen groot probleem, het is eens in de zoveel tijd dat een letter ontbreekt.
Helaas is dit wel vervelend omdat ik steeds moet terugkijken wat ik getypt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:09

jacobras

Developer

Valandin schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 18:11:
Maar hier ben ik weer met een vraag, als ik aan het typen ben op de laptop zijn er momenten wanneer de toetsen niet reageren. Hier heb ik eerder wat over gelezen meen ik, maar kan het niet meer terugvinden.
Misschien raak je af en toe je touchpad aan? Na gebruik van touchpad kan je standaard heel even niet typen. Is wel uit te schakelen, even in 't topic zoeken.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberCube
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-02 12:03
Gisteren een Crucial M4 MSata SSD in mijn Inspiron gezet. Ondanks dat ik alles los moest halen viel het mij erg mee. Dankzij de msata ssd en windows 8 boot de laptop binnen 7 seconden.

Ik ben ongelovelijk tevreden over de bouwkwaliteit en prestaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 22:46
Ik heb lang overwogen om deze laptop aan te schaffen, maar nu heb ik opgemerkt dat er geen numeriek klavier opzit. Bij deze is de laptop afgevallen en ging ik voor de 17" versie gaan, maar die heeft geen gigabit netwerk. Beide van deze laptops hebben dus een (voor mij) een onoverkomelijk minpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Ik heb dus die Palm rejection aangezet zodat dat probleem wat hierboven genoemd is niet voorkomt.
Heb het hele touchpad ook standaard uitstaan, en ben er van overtuigd dat ik het touchpad niet aanraak.
Echter pakt de laptop nogsteeds de toetsen soms iet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Valandin schreef op zaterdag 02 februari 2013 @ 18:11:
Ik heb gister toevallig de accu even leeg laten lopen omdat ik de accu voor het eerst gebruikt heb.
Met de processor op 1.1 ghz heeft hij het 7.5 uur volgehouden. (Van 1 tot half 9)
Vind zelf dat de laptop het wonderbaarlijk lang volhoud, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn oude laptop het maximaal 2-3 uur volhield. En natuurlijk stond in dit geval de laptop niets te doen.

Het is geen groot probleem, het is eens in de zoveel tijd dat een letter ontbreekt.
Helaas is dit wel vervelend omdat ik steeds moet terugkijken wat ik getypt heb.
Hoort dit naar een lagere snelheid automatisch te gebeuren? Als ik gewoon wat browse haal ik namelijk de 7,5 uur bij lange na niet (eerder 3-4). Wellicht dat ik dit ergens nog handmatig moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat gebeurt automatisch.

overigens haalt notebookcheck 4 uur en 45 minuten met alles uit en het scherm op min. brightness. Van de genoemde 7 uur geloof ik dan ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orian
  • Niet online
Bedankt, lijkt erop dat ik dan inderdaad 'realistischer' zit met 3-4 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siksiknick
  • Laatst online: 23-03 17:23
Nadat mijn oude 15r se door de buurman omvergelopen was heb ik een nieuwe besteld en windows 8 meegeleverd gekregen. Om het kort samen te vatten: wat een droevige bedoeling. Spellen en applicaties die op windows 7 gemakkelijk op high konden ( voorbeeld fifa 13 ) kan nu niet eens maar zonder te haperen op low. Het gaat om precies dezelfde laptop. Ligt het ook echt aan windows 8, of zou het toch iets anders zijn?

groeten.

--

nogmaals laatste drivers van dell.com gehaald. Nu functioneert hij wel na behoren.

[ Voor 9% gewijzigd door siksiknick op 05-02-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EPie0910
Het valt me nu pas op, maar hoort het dat het backlit toetsenbord bij de spatiebalk geen licht geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:53
N0EPie0910 schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 20:10:
Het valt me nu pas op, maar hoort het dat het backlit toetsenbord bij de spatiebalk geen licht geeft?
Hier hetzelfde, dus ga er maar vanuit dat het zo hoort.
Ik kan vanuit een bepaalde hoek wel een paar LED lampjes zien zitten onder de spatiebalk maar het schijnt er gewoon niet zo bij langs als bij de andere toetsen, verder zit er geen symbool op waar het licht doorheen kan schijnen, daardoor lijkt het ook anders.

[ Voor 32% gewijzigd door AdmiralSnipe op 06-02-2013 21:08 ]

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thaitai
  • Laatst online: 23-05-2023
AdmiralSnipe schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 21:07:
[...]

Hier hetzelfde, dus ga er maar vanuit dat het zo hoort.
Ik kan vanuit een bepaalde hoek wel een paar LED lampjes zien zitten onder de spatiebalk maar het schijnt er gewoon niet zo bij langs als bij de andere toetsen, verder zit er geen symbool op waar het licht doorheen kan schijnen, daardoor lijkt het ook anders.
Ik heb mijn 15SE sinds Augustus en ook bij heeft de spatiebalk geen backlit. Ik vind het overigens niet storend.

Panasonic TV, Soundbar en BlueRay speler en Ziggo Alles in 1 Complete

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 456641

Ook ik overweeg om deze laptop te kopen. Na dit topic doorgebladerd te hebben viel het me echter op dat er heel veel kleine probleempjes zijn: toetsen die soms niet reageren, wireless wat wegvalt, tot drie keer toe defecte levering etc. Nu vroeg ik me af of alleen de mensen met problemen hier van zich laten horen en dat de laptop eigenlijk dus wel degelijk gebouwd is, of dat er echt veel kleine foutjes in zitten.

Daarnaast vroeg ik me af hoe jullie ervaringen met de garantie zijn. Ik ben vooral benieuwd naar garantie in het buitenland (specifiek VS), dus als iemand daar ervaring mee heeft zou dat nog mooier zijn.

Tot slot twijfel ik tussen de i5 en i7. Ik zal de laptop voornamelijk gebruiken voor studie (Office, Matlab, MikTex enz). Een i7 zal dus wel wat sneller zijn, maar ik vroeg me af of hij ook echt sneller voelt. Het maakt voor mij niet veel uit of een simulatie 30 minuten duurt of een uur, ik kan me voornamelijk ergeren aan het verschil tussen 1 seconde of 2 seconden. Een SSD lijkt me in dat opzicht dan ook een hele verbetering, maar ik wil niet al te veel geld uitgeven.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 456641 op 08-02-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying
  • Laatst online: 22:46
Zit ook wat met dezelfde vragen. Laptop is voornamelijk voor het werk, maar af en toe een game (Dota2) zou toch zeker leuk zijn. De grootste twijfel bij mij is door het ontbreken van een numpad, iets wat voor het werk wel enorm handig is. De 17R SE heeft deze wel, maar is een stuk duurder en heeft geen gigabit lan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EPie0910
Anoniem: 456641 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:28:
Ook ik overweeg om deze laptop te kopen. Na dit topic doorgebladerd te hebben viel het me echter op dat er heel veel kleine probleempjes zijn: toetsen die soms niet reageren, wireless wat wegvalt, tot drie keer toe defecte levering etc. Nu vroeg ik me af of alleen de mensen met problemen hier van zich laten horen en dat de laptop eigenlijk dus wel degelijk gebouwd is, of dat er echt veel kleine foutjes in zitten.

Daarnaast vroeg ik me af hoe jullie ervaringen met de garantie zijn. Ik ben vooral benieuwd naar garantie in het buitenland (specifiek VS), dus als iemand daar ervaring mee heeft zou dat nog mooier zijn.

[...]
Qua garantie ben ik op zich erg tevreden. Waarschijnlijk heb je het over mij wanneer je praat met een tot-drie-keer-toe defecte levering (of iemand anders moet dat ook gehad hebben..), maar alles is redelijk vlot (periode van 1,5 - 2 weken) opgelost, en gratis. Hoe het met de garantie in de VS zit, weet ik niet, maar je kan het ook de Dell Chat op de dell site vragen
Qua temperatuur zit hij, idle, op een ruime 40 graden (af en toe net wat over de 50), en tijdens load een ruime 60 waarbij die af en toe over de 70 gaat:

Temp idle (geen programma's open)
Temp gem. (browser, Steam downloaden & installeren)
Temp load (Starcraft 2 - medium), je moet even de Max. aflezen, deze screenshot is gemaakt nadat ik hem heb afgesloten.

Qua koeling vind ik hem vrij redelijk, hoewel je hem wel duidelijk hoort tijdens SC2.

[ Voor 3% gewijzigd door N0EPie0910 op 08-02-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Naar de temperaturen kijken heeft niet veel zin. Mijn e6520 heeft een redelijk hoge idle temp (55°, terwijl dat ongeveer de maximumtemperatuur van de P8600 in mijn studio 1555 was), maar de fan slaat letterlijk nooit aan bij normale werkzaamheden en aan de buitenkant blijft hij erg koel, zelfs onder zware load.

Desondanks is de koeling van de 15R SE niet het sterkste punt. Idle is hij relatief luidruchtig. Onder load blijft hij relatief stil maar wordt wel vrij warm. Zo meet notebookcheck

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 08-02-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0EPie0910
Heeft de laptop een update gekregen? Op de site zie ik nu het goedkoopste model (€699) met een andere processor:

3e generatie Intel® Core™ i5-3230M processor (tot 3,20 GHz, 3 MB cache)3rd generation Intel® Core™

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fixer
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-06 15:02

Fixer

FP ProMod
Ja, zo te zien wel. Het verschil tussen beide processoren lijkt (zoals eerder al bij het 17" model) alleen een 100MHz hogere clock (i5-3210M vs i5-3230M).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het lijkt erop dat ze het aantal verschillende modellen van 5 naar 3 hebben ingekort. Zo te zien is er geen model met SSD meer en ook geen model met 6GB RAM. Daarnaast lijkt er een kleine prijsdaling te zijn geweest: http://www.dell.com/nl/p/inspiron-15r-se-7520/pd

Overigens blijkt de batterijduur van 3 uur voor mij niet een enorm probleem te zijn (ik heb het gevraagd aan iemand die dezelfde studie deed, en die zei dat het op zich geen groot probleem zal vormen), dus ik denk dat ik de gok maar gewoon ga wagen met een "normale" accu. Ik zat nog wat te twijfelen tussen de Dell 15R SE en de Lenovo Y500, maar na deze prijsdaling ga ik denk ik gewoon maar voor de 15R SE. (Op het oog) betere onderdelen die er in zitten, en het uiterlijk vind ik ook een stuk mooier.

Ik maak me wel een klein beetje zorgen over alle kinderziektes die er blijken te zijn bij de 15R SE (niet meer opstarten, toetsaanslagen die niet worden geregistreerd, etc). Maar goed, wellicht geeft het internet wat dat betreft wel een beetje een verdraaid beeld (aangezien alleen mensen met problemen aan de bel trekken, mensen waarbij alles soepel verloopt gaan minder snel daarover schrijven).

Bedankt voor de geboden hulp hier trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een accuduur van 3 uur is niet direct een probleem voor school. Dat is lang genoeg om een paar lessen door te kunnen, en in de pauze gooi je hem aan de stroom (of tijdens de meer praktijkgerichte lessen).

Ik heb nu echter een laptop die het de hele dag doet, een uur of 8 a 9, en dat is echt wel een flinke luxe in vergelijking met de voorganger die het een uur of 3 deed. Nooit meer gesleep met adapters, en het scheelt ook week een halve kilo in je tas. Meer = beter, maar dan kom je al snel in een ander prijssegment (of 2e-hands).

En volgens mij valt het wel mee qua kinderziekten. De Y500 en N56 hebben gevoelsmatig meer problemen gekend, en kosten ook nog eens een stuk meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 10-02-2013 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
Heej, net een 15R SE gekocht en had toch een paar vraagjes:
- Ondanks de korte batterij duur duurt opladen net zolang als met de meeste andere laptops toch? Het is niet dat de batterij simpelweg kleiner is ofzo?
- Heeft iemand ervaring met externe battery packs of third party batteries? M'n oude laptop had een batterij duur van 6 uur eerst (heeeeerlijk :D ) en nu rond de 2 uur... en dat maakte het op de uni toch wel flink lastig vaak... dus ik zou nog wel tot zo'n 70-80 euro overhebben als ik daarmee m'n battery life zou kunnen verlengen.
- Die caching SSD, technisch gesproken is dat gewoon een extra drive toch, dus als je zou willen kan je die gewoon ook formateren en het OS op zetten? En is die caching SSD gewoon Intel RST? Of als het iets anders is, heeft iemand een goed artikel over hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hem net besteld, mooi gebruik gemaakt van 50 euro korting en geen verzendkosten betalen (dus 80 euro bespaard als het ware). Ik krijg hem echter pas in maart :-( Is dit een voorlopige schatting die ondertussen nog wel eens naar beneden afgesteld kan worden, of moet ik daar niet op rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David Mulder
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik las dat het meestal ongeveer een week eerder aankomt, maar op 2 weken wachten moet je wel minimaal rekenen als het geen express system was.

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:45
Misschien een stomme vraag, maar wat moet je doen om een Engelse versie van Windows 8 te krijgen bij je bestelling? Op de website kan je alleen maar de NL versie selecteren.

- NAC Breda -

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ritchie schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:51:
Misschien een stomme vraag, maar wat moet je doen om een Engelse versie van Windows 8 te krijgen bij je bestelling? Op de website kan je alleen maar de NL versie selecteren.
Telefonische bestellen, allen kan je dan geen gebruikmaken van shopkorting en de epp truc

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:45
Sjonge, onhandig! Zie nu dat sommige 15R SE's wel een backlit toetsenbord hebben, en weer andere weer niet. Krijg net een offerte binnen voor een laptop met een Engelse versie van Windows, heeft deze weer geen backlit toetsenbord.

[ Voor 36% gewijzigd door Ritchie op 14-02-2013 15:23 ]

- NAC Breda -

Pagina: 1 ... 8 ... 21 Laatste