Op een nieuwe auto heb je vaak een jaar garantie. Los van onderhoud heb je het eerste jaar technisch niets aan kosten dan behalve VZ, WB, brandstof en kleine / grote beurtjes.
– distributieriem / v-snaar / ketting op 300.000
– nieuwe koppeling, vliegwiel
– nieuw differentieel achter
– nieuwe stuurpomp, revisie dynamo, revisie aircopomp
– nieuwe radiator, nieuwe ventilator airco
– nieuwe wiellagers rondom
– De nodige (preventieve) kleine en grote beurten gehad, laatste grote beurt op 4 september
– nieuwe bakolie, nieuwe differentieel olie
– nieuwe brandstofpomp
– vervanging fancontroller
– nieuwe michelin pilot sport 3 banden (A grip!) (alweer tijd voor nieuwe trouwens

)
– nieuwe ABS sensoren
– nieuwe ashoesjes rondom
– nieuwe naafkapjes voor Audi velgen
– vervanging homokineet rechtsvoor
– nieuwe filters zoals olie, brandstof en interieur (4 september 2015)
– Laatste RNS-D navigatie CD
Ik heb de auto, naar schatting, 3x af laten slepen (niets ernstigs, eerder uit 'voorzorg') door ANWB. Niet dat ik er trots op ben, geloof me het levert meer hoofdpijn op
Het sleutelen eraan is ook niet makkelijk:
De hele front inclusief bumper, radiator en toebehoren moet er allemaal af, je bent zo een paar uur verder... En aangezien ik zelf geen garagist of monteur ben, zal ik het hoe dan ook altijd moeten uitbesteden wat de extra kosten met zich meebrengt. In een jaar tijd 13k stukgeslagen, maar het 'ergste' is nu wel voorbij. Voor de rest start het iedere dag en brengt het me probleemloos van A naar B iedere dag. Niet dat ik verder kom dan de bakker of supermarkt meestal (

) maar soms gewoon even een goed lang stuk ermee rijden, vocht wordt op die manier ook lekker uit de olie gedreven enzo van die korte ritjes.
Het meest bizarre was de diagnose van wat ik voorheen dacht de ECU maar wat later de brandstofpomp bleek te zijn...
Met huur auto, met afslepen naar het zuiden van het land, met het rekeningetje van zowel Donkers als mijn garage echt een zure beleving bij elkaar.... Maar het toppunt was een lang weekend in duitsland, om op de snelweg ineens een wiellager te krijgen die stukging. Lekker, WEER anwb bellen.. afgesleept naar audi dealer duitsland, leenauto voor naar nederland mee, zo weer 1000 euro in rook op.
en een boze vriendin, klagend over hoevaak mijn auto wel niet stuk gaat... Nu hoor je d'r niet meer
Maar de les die ik eruit getrokken heb is dat de audi dealer toch niet zo slecht is... en ik bepaalde dingen vanaf heden ook daar laat uitbesteden. Zo weet ik ook zeker dat het allemaal goedkomt.
Dus... Audi all the way. Zeker de mijnes. Mag wel na zoveel tijd & geld.