Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:39:
Mensen kiezen meestal op emotie? Dat lijkt me niet hoor. Ik heb het idee dat het meestal een overwegend rationele keuze is. Een auto is veel te duur om op emotie te kopen, voor de meeste mensen. Ik ken vrijwel niemand die voornamelijk op emotie heeft gekozen. Je maakt een rationele afweging, aan dat profiel voldoen een aantal kandidaten en dan ga je een auto keizen die je van die kandidaten het mooist vindt oid. Zo gaat het meestal, naar mijn idee.
Dat premium lekkerder rijdt dan niet-premium, lijkt me ook rationeel gezien helder.
Natuurlijk zijn er rationele argumenten als: vier/vijf deuren, laadruimte, verbruik, prijs, etc. Daar wordt een selectie op gemaakt maar daarnaast heb je ook veel niet rationele argumenten die vaak die meestal de overhand hebben (behalve bij de vrouw des huizes) zoals: uiterlijk, gevoel bij een merk, lekker vinden rijden, gevoel bij het interieur (klasse), etc. Dat is allemaal subjectief, allemaal emotie. Daar kan je proberen een objectieve beoordeling van te maken maar dat levert alleen maar extra discussie op.
Zo heb ik ook eens een topic meegemaakt op tweakers over het nut van premium. Daar komt de discussie dan naar boven of je het wel merkt of dat het niet gewoon tussen je oren zit voor een groot deel. Beide partijen hadden valide standpunten en een eindconclusie is nooit bereikt.
Daarom ken ik ook genoeg mensen die beweren dat ze hun Kia enorm lekker vinden rijden terwijl ik het gevoel van een rammelende en stuiterende plastic bak krijg. Kwaliteit is aan sommigen wellicht gewoon niet besteed.

(zie hetzelfde met wijn, fototoestel, haute cuisine, home theater, ga zo maar door)
Ik ben benieuwd naar de sterke punten van Audi t.o.v. de concurrentie. Dat heb ik ook ooit gevraagd in het Volvo topic. Waarom kiezen de Audi-rijders nou precies voor een Audi?
Ik zou een lijstje redenen op kunnen noemen om in het premium segment voor Volvo (veilig, praktisch), Lexus (betrouwbaar, rijke uitrusting, veel waar voor je geld), Mercedes (klasse, comfort) of BMW (dynamiek, sportiviteit) te kiezen. Die redenen moeten er ook zijn voor Audi. Tenzij een Audi vooral op emotie wordt uitgekozen, maar daar geloof ik dus niet zo in
En dan heb ik het over de standaard, meestverkochte modellen. Niet de RS en co., waarom je dat kiest is me volledig duidelijk

Dan zal ik je mijn redenen toelichten, wellicht geeft het een beeld van één Audi rijder. Dan moet ik je wel vertellen dat er wel veel emotie bij zit.
Mijn eisen (uit mijn hoofd):
• vijf deurs, ik haat het als je achterruit in de weg zit als je groot spul wilt meenemen.
• beetje knap merk (retesubjectief).
• voldoende vermogen om ook met volle bak lekker te rijden.
• benzine.
• lekker zitten voor lange ritten, goed weggedrag, niet al te luidruchtig van binnen.
• moet er gewoon goed uit zien, ook van binnen. (subjectief)
• voldoende laadruimte voor kampeervakantie.
• passagiers moeten achterin goed kunnen zitten (niet perfect, ik ben geen taxi).
• niet boven budget uit komen.
• maximaal vijf jaar oud.
• vriendin moet het ook willen.
Dan kwam ik op de volgende mogelijkheden (ik kwam van een Mitsubishi Carisma), deze zijn afgevallen vanwege:
• Opel Vectra: Uiterlijk en dashboard niet echt mooi, qua ruimte twijfelachtig.
• Mazda 6 station: Saaie plastic bak, te weinig vermogen.
• Lancer station: gewoon lelijke vierkante bak. En traag.
• Skoda: really? Saai, oostblok, gewoon geen fijn gevoel bij.
Sommige merken neem ik al niet vanwege het gevoel wat ik erbij heb:
• Franse merken sowieso geen optie. Lelijke, kortsluitingmakende hippiebakken.
• Lexus: wannabepremium
• Merc: saai, degelijk, vooral geschikt voor bejaarden en taxi's. Kost ook nog eens een hoop.
Ga maar door, vooral vanwege de eis aan uiterlijk (gevoel) en vermogen kwam ik op premium met de volgende resultaten:
• BMW 3 touring: Niet heel ruim, en nog behoorlijk aan de prijs. Het typische BMW-imago bevalt mijn ook minder. (imago zoals ik het zie, wat anderen zien boeit me niet)
• BMW 5 touring: simpelweg veel te duur vergeleken met de andere opties.
• Volvo V50: ruimte achterin is te weinig, hij is net even te klein.
• Volvo V70: eigenlijk een beetje te groot en zwaar, kost weer een hoop wegenbelasting.

• Passat station: te groot, geeft weer een beetje dat slagschipgevoel en had volgens mij niet echt vroem.
• Mondeo station: ook niet echt vroem en als je dan toch kan kiezen dan liever premium.
Lekker rationeel allemaal hè? Uiteindelijk wel de complete lijst van modellen aan vrouwlief voorgelegd, die wilde Audi.

Van het merk was ik altijd al wat gecharmeerd, dus eigenlijk was het ook een kwestie van wegstrepen. Waarschijnlijk had ik met die Passat net zo blij kunnen zijn, maar die 15 cm extra was dan toch weer te veel. En een Audi rijdt dan weer net even strakker. Ach ja, lang niet iedereen zal mijn redenaties kunnen volgen. Smaken en argumentatie zal verschillen, maar dit is waarom ik op Audi kwam.