@Jism
Een RS3 langzamer omdat deze 1 cilinder en 1 turbo minder heeft?
Een V6 biturbo heeft 2 kleinere turbo's,dus meer vermogen in het lage toerengebied..
Echter heeft een RS3 1 grotere turbo,dus meer vermogen in het hoge toerengebied.
Dus om te zeggen dat een auto met meer turbo's en meer cilinders sneller is,is niet juist.
De exacte versnellingsratios van een RS3 weet ik helaas niet,dus 270/280 kan...
Ik weet uit ervaring hoe snel een 5cil 20vt kan zijn,ik ben in bezit van een RS2 zowel als de B5 RS4.. En geloof me er is weinig snelheidsverschil..
Een standaard onbegrensde B5 RS4 zal nooit 310km/h halen,mede omdat de versnellingsbak te kort is qua gearing. Misschien op de km teller,op de gps niet iig...
Een gechipte/getunede RS4 zal 300+ kunnen halen,echter zit je dan echt aan de redline.
Hiervoor zijn zelfs setjes tandwielen verkrijgbaar om de 6e versnelling 'langer' te maken.
Dit is hoofdzakelijk op de markt gekomen om gunstigere snelweg kilometers te maken
ivm brandstofverbruik.
Voordat je verder gaat met tunen,zou ik je op de nokkenas kwaal van de B5 RS4 willen wijzen. De nokkenassen van deze wagens staan er om bekend overmatig te slijten.
Als je dit negeert,en z'n gangetje laat gaan loopt je motor in de soep.
Ik wil niet zeggen dat jouw auto dit probleem heeft,maar meer dan de helft van de B5 RS4 Audi's is "besmet" met deze kwaal. Moeilijk te zeggen wanneer ze gaan,een bepaalde kmstand is niet van invloed. De 1 is bij 80dkm aan beurt,de andere bij 150dkm. Er rijden (een paar) wagens rond met 250dkm die geen enkel spoor van deze slijtage vertonen.Na wat ik heb opgevangen,schijnt de longlife service van Audi de verdachte te zijn. Dus stap (net als mij) zsm van die service af, gebruik betere olie en zorg dat de verversbeurten regelmatiger plaatsvinden...
Niet om je bang te maken,puur om je tijdig te waarschuwen.