Chaoss schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 14:26:
[...]
wat? tegenvallen? de audi 5 cillinders staan juist bekend als zeer betrouwbaar. Mijn 200 Turbo Quattro (2.2) heeft 320K op de teller, origineel blok, originele turbo, is nog nooit wat aan het blok vervangen behalve de injectors en het wastegate membraam
Als ik dat vergelijk met die afgeragde (

) RS4 die ik hier elke pagina voorbij zie komen dan durf ik te stellen dat de jaren 80-90 Audi's juist veel betrouwbaarder zijn.
Urquattro's net zo, ja ze hebben last van roest vooral de eerste bouwjaren, maar motorisch zijn ze prima.
Het zijn idd de moderne motoren die zwaar tegenvallen, dat bedoelde ik maar formuleerde ik niet goed. Ik ben jaloers op je Ur-Quattro btw, fantastisch machien.
VAG is flink de mist in gegaan met de TSi motoren en de pompverstuiver TDi's. Ze hadden beter kunnen lappen bij Fiat om hun gepatenteerde common rail techniek te mogen gebruiken, dat was meen ik de reden om zelf met een alternatief systeem te komen.
Ze hebben het imago dat de kwaliteit hoog is, maar dit is niet meer terecht. Mercedes heeft dat imago ook een hele tijd (mid jaren 90 - mid jaren 2000) onterecht gehad. O.a. de C en E's uit die jaren waren een schande. Audi's zijn het ergste van de VAG koters, daar liggen de zwaarste en sterkste motoren (kwetsbaar) in en daar zijn de onderhoudskosten het hoogste.
Tegen BMW of Benz kan Audi op dit moment echt niet op, qua betrouwbaarheid. Maar goed, VAG gaat weer een shitload investeren in nieuwe ontwikkelingen, hopelijk gaan ze modellen nu ook fatsoenlijk testen.
Van reliabilityindex.com, zij vergelijken:
- the number of times a car fails,
- the cost of repairing it,
- the average amount of time it spends off the road due to repairs
- the average age and mileage of the vehicles we have on our books.
100 is de gemiddelde betrouwbaarheid, het werkt als een IQ test. Lager dan 100 is meer betrouwbaar, hoger is minder betrouwbaar.
Nemen we 3 veelverkochte modellen uit 3 verschillende klassen, alleen de recentere modeljaren worden meegenomen:
A3 vs. BMW 1-serie vs. Mercedes A: 176, 123, 139.
A4 vs. BMW 3-serie vs. Mercedes C: 202, 207, 60.
A6 vs. BMW 5 vs. Mercedes E: 218, 175, 90.
Gemiddeld:
Audi 199
BMW 168
Mercedes 96
Audi scoort overall dus slechter. Daar moeten ze echt aan werken.