Gisteren heb ik de Zidoo X9S ontvangen. Ik was lang aan het wikken en wegen tussen de Zidoo X9S, HiMedia Q5 en de Zappiti 4K mini (nieuwe model).
Uiteindelijk gekozen voor de Zidoo X9S omdat ik daar ook nog met VVV-bonnen kon betalen en het zo 'minder pijn' deed.
Ik heb er direct een MX3 flymouse bij besteld om e.e.a. makkelijker te kunnen bedienen.
Het is mijn eerste echte ervaring met Kodi en mijn eerste Android mediaspeler met Kodi. Op mijn laptop heb ik Kodi een paar dagen getest en dat beviel wel.
Mijn setup:
Panasonic 55VT60 plasma TV (geen 4K)
Yamaha RX-V1900 reciever (zo'n 7 jaar oud)
Aansluiten en updaten
Vanochtend de boel aangesloten en er lekker voor gaan zitten om alles in te stellen. Toen ik de speler voor het eerst opstartte gaf hij direct aan dat er een software update uit was: van 1.2.20 naar 1.2.23. Ik wist dat er ook een 1.2.27 uit was, maar deze wilde niet automatisch installeren. Dus de update op een stick gezet en gaan installeren. De Flymouse werkt direct wanneer je hem aansluit.
Het ip-adres vastzetten (ik gebruik geen DHCP voor dergelijke apparaten) lukte niet helemaal. Hij gaf aan dat het ipadres niet goed was. Ik was van mening dat deze wel goed was. Uiteindelijk ben ik niet voor 1 gat te vangen en heb ik via mijn router 'bind mac to ip' gehanteerd en nu heeft de speler het door mij gewenste ipadres.
ZDMC/Kodi in gebruik nemen
Ik ben de ZDMC app gaan starten (Zidoo's eigen versie van Kodi). En direct begonnen met wat repositories in te stellen om addons te gaan gebruiken. Het streamen uit minder legale bron gebruik ik niet. Dit vind ik kwalitatief niet om aan te zien. De addons die ik wilde gaan gebruiken zijn KidsTime en Kindertube.nl, deze komen uit de repository van SuperRepo. Het installeren van KidsTime wilde niet. Waarom ben ik nog niet acher, kreeg alleen de melding 'installatin failed', de Kindertube.nl wilde wel installeren, maar geeft af en toe errors in het gebruik met Youtube:
Opening stream blijft tijdens het spelen in beeld staan, soms verdwijnt hij en soms verdwijnt hij en stopt de video mt afspelen. Heb hier bij Zidoo al een topic over aangemaakt. Op mijn laptop deden de addons het wel en speelden ook zonder problemen af. Dit was vorige week, misschien dat er iets ander aan de hand is. Helaas moest ik toen de flymouse afstaan en gingen de gastouderkids even een kinderfilmpjes via de addon kijken.
Kodi en de moviewall
Toen ik de Flymouse in handen kreeg werd het tijd om de moviewall (een van de eisen van mijn nieuwe mediaspeler) te gaan instellen. Mijn skin is Aeon Nox. Ik heb in Kodi NFS-shares aangemaakt naar mijn Synology nas en daarna de moviewall laten scrapen. Dit ging heel snel (ongeveer 8-10 minuten op basis van 255 films). Mijn Dune HD TV-303D kan ook wel een moviewall hebben maar deze moet je met de hand en een laptop aanmaken met een programma genaamd Yadis. In het begin is het leuk, maar later gebruik je het niet meer omdat je geen zin heb om telkens de moviewall te moeten bijwerken. Met de Dune keek ik dan eigenlijk ook alleen maar via de bestandsverkenner naar de NFS-share op mijn nas.
Het afspelen ging allemaal prima, zelfs de films waarvan de ondertiteling niet meer werkten op mijn Dune werden nu met ondertiteling afgespeeld, top dus!
Ik merkte wel dat in de menu's er telkens aan de randen van mijn TV een letter wegviel. Nu is dit in Android wel in te stellen, maar heb het nog niet helemaal goed kunnen krijgen. Misschien moet ik de TV ook wel anders instellen. In Android staat alles verder op AUTO.
Wat een beetje wennen is is dat wanneer ik in het menu zit of in Kodi en dan een film start dat mijn TV heel even zwart wordt (halve seconde) en dan van 60 naar 23,97fps gaat. Volgens mij staat de Panasonic op 60fps ingesteld (vergeef me als ik bepaalde waardes door elkaar haal). Ook zegt de Panasonic dat ik naar x.v. color schakel (geen idee wat dat is).
Ik heb van de wiki van Kodi een paar testscenes gedownload en deze spelen allemaal af, behalve testscene 3.15: MPEG2 4:2:2@High 1080i/29.970 35Mbps (C-Band satellite capture in TS w/DTS-HD MA 5.1 audio, converted from E-AC3) (most media players can't play this; Sigma SoC-based media players and Intel i3+ NUC's/HTPC's can).
De Jellyfisch 300mbps testscene ging ook zonder problemen.
Interne en externe mediaspeler

(afbeelding geleend van:
http://www.gadgetexplaine...ndroid-6-tv-box-with.html)
Wanneer je in het hoofdscherm komt dan heb je de optie 'Media Center'. Van hieruit kan je via een verkenner je media afspelen. Wanneer je iets afspeelt en op pauze drukt of met de flymouse beweegt krijg je de afspeelbuttons te zien + informatie over het bestand zoals geluidscodec, resolutie, framerate etc.
In ZDMC gebruik in de interne speler, je kunt hier ook kiezen voor de externe speler deze is wat uitgebreider. Ik vermoed dat dit de speler is die gebruiker worden wanneer je via 'Media Center' je media afspeelt.
Afstandsbediening
De afstandsbediening ligt lekker in de hand, maar is erg eevoudig. De muis is niks anders dan een cursus die je alleen naar boven, naar beneden, naar links of naar rechts kan bewegen. Dus niet zoals met een echte computermuis. De Flymouse is even wennen, maar dat gaat nu wel lekker. Als je deze omdraait heb je een klein toetsenbordje om dingen in te stellen. Deze kan ik je van harte aanbevelen.
Het is ook mogelijk om de Zidoo via je smartphone te bedienen met een app. Dit heb ik nog niet getest.
HDMI ingang
De speler heeft een HDMI ingang die je in staat stelt op te nemen van externe bronnen, de kans is vrij groot dat hij ook het beeld van je settopbox kan opnemen. Op het Zidoo forum zwerft een apk rond waar je 'alles' mee kunt opnemen: Unofficial HDCP hack ( record anything ) :
http://forum.zidoo.tv/index.php?posts/16438
Ik ga dit zeker nog eens proberen, heb u geen opnamemogelijkheid met mijn settopbox. Dit is handig voor af een toe opnemen. Een nadeel is dat je alleen maar 2 kanaals kunt opnemen ipv de origineel meegestuurde audiostream, mogelijk dat dit in de toekomst nog anders wordt.
Conclusie
Ik moet de speler nog langer gaan gebruiken om meer zaken te testen. Tot nu toe ben ik heel erg tevreden. Als je geen ervaring hebt met Kodi dan is het instellen misschien wat lastig en misschien wel frustrerend. Er zijn voor heel veel zaken wel instructiefilmpjes te vinden. Ga daarom niet zomaar wat instellen als je niet weet wat je doet, maar kijk eerst instructiefilmpjes als voorbereiding.
De Kindertube.nl addon die wat problemen geeft met afspelen is jammer, maar ik verwacht dat ik dit nog wel kan oplossen. Wanneer ik weet waar de logs te vinden zijn kan ik hier wat dieper in duiken.
Het beeld lijkt iets beter te zijn dan via mijn Dune, maar het is nog te vroeg om hier echte conclusies uit te trekken.
Mochten er gebruikers zijn die graag willen dat ik een bepaalde testfilm test laat het me dan even weten. Eventueel met een link, nzb of wat dan ook.
Het heeft denk ik geen zin om 4K scenes af te spelen als je een 1080P TV hebt?