Ondertussen heb ik maar eens een review geschreven van mijn Imito Mx 2.
Op zich vraag ik me af of je een apparaat waar je zelfs office pakketten op kunt draaien alleen maar een mediaspeler moet noemen, maar het topic staat hier dus ga ik er maar in mee.
De review staat ook op tweakbolgs, maar mijn inziens is dat een site die los staat van GOT en zal dus als je die hier gaat zoeken ook niet kunnen vinden en dus zie ik dat niet als crosposting. Ondertussen wordt het wel een keertje tijd dat de android sticks in de pricewatch komen te staan want eigenlijk hoort deze review daar, maar ja, zonder items in de pricewatch kun je niets eens een review aanmaken.
Dat was de proloog, komt nu de review.
Imito MX 2 android tv stick
Kiek, een android tv!
Ze bestaan ondertussen al een jaar of twee. Kleine computertjes in de vorm van een logge usb stick. In weze zijn het gewoon smartphones, maar dan zonder scherm, simkaartslot of een accu. Wat ze wel hebben is een hdmi stekker, usb en wifi, een arm soc met gpu, een geheugen en android als besturingssysteem. Een complete computer van 35 gram, nog geen 10 x 2 cm en een energieverbruik van 3 watt.
Je neemt een willekeurige monitor met een hdmi aansluiting en je douwt m dr gewoon in, de hele goeie halen gewoon hun stoom uit de hdmi, maar de meeste hebben een usb stroom adapter nodig. Dan heb je minimaal nog een bluetooth muis of keyboardje nodig en plots is je monitor of tv een smart tv geworden.
Maar niet een smart tv zoals je ze nu kunt kopen met maar enkele speciaal voor de fabrikant gemaakte apps, maar gewoon full android jelly bean en alle mogelijkheden die daarbij horen. En dat natuurlijk in glorious 1080 p, met games, apps en tv.
Natuurlijk kan dat ook met je moderne smartphone of tablet want die hebben tegenwoordig ook allemaal hdmi out. Alleen daar zitten wat nadeeltjes aan.
1.Dr moeten kabeltjes van en naar de power en hdmi. Wat op zich nog op te lossen is met een dock, maar wel in de buurt van je tv.
2. Het ziet er niet uit. De kabeltjes, het gedoe maakt t rommelig. Dat vindt jij misschien ok, maar moeder de vrouw heeft een huiskamer en geen knutselhok:)
3.als je een telefoon aan sluit moet hij altijd even omdenken en kan van slag raken. Mag je eerst weer de boel gaan resetten.
4. Vooral de wat goedkopere tablets hebben dan wel hdmi, maar zijn niet zo goed afgeschermd. Het gevolg is dat het touchscreen in de war raakt als je er een hdmi kabel indouwt, vanaf dat moment kun je m niet meer normaal bedienen.
5.Een tablet, en zeker een telefoon heeft een aantal extra taken zoals het scannen naar frequenties, apps op de achtergrond en optimalisaties voor batterijgebruik waardoor de performance niet optimaal is.
Met een android stick heb je niets van dit alles. Hij steekt gewoon achterin je monitor, alles wat er aanhangt is netjes weggewerkt en je bedient m met een bluetooth afstandsbedieninkje gewoon vanaf de bank in de woonkamer.
Zoals ik al zei bestaan ze al een jaar of 2. Toch zijn het nog vrij onbekende apparaatjes en kon je ze tot voor kort alleen op chinese sites als dealxtreme of alibaba bestellen. Ook op tweakers zoek je de reviews tevergeefs en ook als je in een winkel als Mycom naar een android stick vraagt komen ze doodleuk met een usb geheugenstick aanzetten:) Bij gebrek aan een creditcard was het dus wachten tot nederlandse webshops die dingen in de aanbieding hadden en dat is de hoofdreden waarom ik er nu pas eentje gekocht heb.
Na een tijdje heen en weer geneus is mijn keuze uiteindelijk gevallen op de IMITO MX 2
Een 2de generatie android stick, met 1 gb ram, 8 gb opslag. Een 1.6 dualcore rockchip en een mali 400 gpu. 69 euro inclusief gratis verzending bij smartimportsolutions.nl. Donderdag met ideal besteld, vrijdag ochtend om 9 uur al geleverd.
De mx 2 was er eerst als de mx 1, vrijwel dezelfde hardware, maar de oorspronkelijke aluminium behuizing veroorzaakte nogal eens problemen met wifi. De mx2 is van plastic in 5 trendy kleuren en heeft die problemen niet. Bij mij is de ontvangst dan ook uitstekend.
Daarnaast heeft de Imito 3 usb poorten. 2 micro, waarvan een voor de usb voeding en eentje waar een on the go adapter in kan en nog een gewone en standaard wifi en bluetooth aan boord. Dus lekker veel aansluitmogelijkheden.
DLNA
Wat ook belangrijk was. De Imito ondersteunt standaar DLNA. Dat is het protocol om via wifi films van je telefoon of tablet naar je tv te sturen. Op zich werkt dat op alle android devices door bv de app airpin lite te installeren waardoor je android tablet of stick een dlna ontvanger wordt, maar dan moet je altijd weer een extra handeling uitvoeren en bovendien heb ik gemerkt dat dat wel met android, maar bv niet met de ipad werkt.
De Imoto doet dat native, dus je loopt gewoon de kamer binnen, kies je net gemaakte filmpje en dan bv afspelen met de app imediashare en de Imito schakelt automatisch op dlna ontvangst. Geen kabels, geen gedoe. Het werkt gewoon. En in dit geval ook vanaf de ipad/phone. Hetzelfde geldt ook voor fotos en muziek.
Draadloos streamen vanaf je mobiel
Tot nu toe keek ik films van mijn aandroid htc streaming via mijn xbox. Dat werkt ook perfect, maar een xbox verbruikt wel mooi 170 watt, een van de redenen waarom ik oorspronkelijk deze stick wilde. Als je op deze manier een beetje veel films en tv series op je tv gaat kijken heb je binnen een half jaar die 69 euro kostende android stick er al uit, terwijl de Imito als je m 24/7 aanlaat staan in een jaar ongeveer 5 euro aan stroom kost!
Het feit dat je daarvoor een xbox gebruikt, die bijna 100 x zoveel energie verbruikt is gewoon idioot en ik voelde me er altijd een beetje ongemakkelijk bij als ik op die manier een filmpje aan t kijken was. Over inefficientie gesproken:)
XBMC werkt ook nog eens op deze stick, verder niet getest omdat android zelf genoeg mediafuncties heeft.
IN DE DOOS.
Ik heb even een foto van t net gepikt want anders moet ik de hele zooi weer loshalen en daar heb ik even geen zin in, afgezien van de kleur zit er dus exact hetzelfde in als in mijn doos en ja, hij is echt zo klein:)
De imito komt in een vrij kleine lichte verpakking, het hele doosje past in de palm van je hand die weer zoals wel vaker in een veel te grote verzenddoos zit waar er wel 20 vannin zouden passen:) toennik de doos aannam viel me al op hoe licht het aanvoelde, je zou bijna denken dat ze me een lege doos hadden opgestuurt.
Bovenin het doosje ligt de imito zelf, een roze. ( want er was geen andere kleur, maar ach, dan vindt je m ook makkelijk achter de tv) daaronder een usb adapter, een usb naar micro usb kabel. Een on the go adapter kabel ( in weze een usb in naar micro usb out ) en een hdmi verlengsnoertje van een halve meter. Helemaal onderin ligt nog een a4 tje met ene handleiding en dat was het dan wel weer.
De Imito MX 2 ( roze) aan de hdmi verlengkabel met de usb hub achter de tv..
INSTALLATIE
installeren is vrij simpel. Kapje van de android stick halen, dan komt de hdmi stekker te voorschijn die je dan in de hdmi in van je tv douwt. Usb lader in het stopcontact en kabeltje in de micro usb aansluiting aan de achterkant van de stick stoppen ( belangrijk, alleen de micro usb aansluiting aan de achterkant is voor de voeding, wat ook op het apparaatje staat aangegeven. Ik heb een tv met een usb aansluiting, maar blijkbaar levert ie niet genoeg stroom wat voor uitval zorgde als je een app aanklikte. met de meegeleverder usb adapter werkt alles zonder problemen. Tegen de tijd dat je je tv hebt aangezet is de Imito al bezig met opstarten. Een aan en uit knop zit er niet op. Na een minuutje staat android op je scherm. het hele proces gaat automatisch.
Usb Keyboard, bluetooth muis, en usb harde schijf, het werkt gewoon allemaal out of the box, alleen die xbox controller moet ik nog even mee stoeien.
Ikzelf had voor het begin alleen een wireless muis met een usb dongle die dus zondermeer in de grote usb ingang van de stick gaat. De muis werkte vrijwel meteen.
Omdat er ook nog een xbox op de tv aangesloten is en daardoor de ruimte een beetje krap is, maar ook omdat de stick dan naar achter uitsteekt heb ik de imito ondertussen aan de meegeleverde hdmi verlengkabel gehangen. Op zich is dat gewoon een gevoelskwestie. Het apparaatje weegt maar 33 gram dus dat is geen belasting voor de hdmi ingang op de tv, maar je weet maar nooit, straks dondert iemand tegen de tv, android stick er tussen * knak*. Nu bungelt ie gewoon lekker achter het tv tafeltje.
Ondertussen heb ik er ook een usb hub aangesloten. Daar zit nu de usb dongle van de muis, een gewoon usb pc toetsenbord, een usb harde schijf en een usb xbox controller in. En dat werkt allemaal gewoon plug and play. In weze staat er nu gewoon een desktop.
Op een ding na. De xbox controller doet moeilijk.
Op zich moet een usb xbox controller gewoon werken, dat deed ie bij mij ook in eerste instantie. Ik heb er even lekker een paar zombies in dead trigger mee afgeknalt. Maar toen ik er daarna in andere games en emulators mee aan de slag wilde weigerde ie ineens. Resetten, stroom er af, niets hielp. De stick zag de controller gewoon niet meer.
Op een bepaald moment heb ik het keyboard er uitgetrokken ( het keyboard had een defect, een van de letters werkt niet dus ik dacht vast een hardware conflict. En inderdaad,
Ineens werkte de controller wel weer. Maar nadat ik weer een andere game wilde proberen begon de ellende weer.
Ik heb even gegoogeld en t probleem is bekend, bij alle android apparaten in het algemeen. Bij de meeste mensen werkt het altijd, maar soms heb je gewoon pech. Er wordt aangeraden een bluetooth controller zoals de playstation sixaxis controller te gebruiken. Die is bluetooth en zou zondermeer moeten werken. Maar die is nog in bestelling, dus daar kan ik verder nog niks over zeggen. Ter zijner tijd zal ik deze review updaten. Ik ga er in ieder geval van uit dat het goed komt.
Starglider2 op de amiga, sonic op de sega, goldeneye op de n64 en msdos op de dosbox emulator.
Ondertussen heb ik wel een paar games geinstalleerd alsmede een aantal emulators waaronder de uae amiga, n64oid nintendo 64, psx4droid playstation en sega emulator en hoewel t een beetje behelpen is met de muis ( tot de bluetooth gamecontroller komt kan ik wel al zien dat alles als een trein loopt, zonder lag, helder geluid, en zoals bij de n46 duidelijk in een hogere resolutie dan de orginele nintendo. Vooral de intros van goldeneye en ridgeracer zijn nogal zwaar ( zwaarder dan de games zelf ) en ik weet nog dat mijn lg2x dualcore daar flink van ging stotteren, maar op de imito komen ze vrijwel probleemloos langs.
Op internet zijn veel soorten bluetooth afstandsbedieningennte vinden, meestal met een QWERTY toetsenbordje en mousepad ingebouwd. Sommige van heb hebben een beam functie zodat je de muis de accelerator kunt besturen.
Je pairt ze op dezelfde manier als met die toetsenbordjes voor je tablet. Ik ben nog een beetje aan t rondkijken voor zoiets, maar eigenlijk werkt alles al erg lekker met mijn bluetooth mouse. Daar kun je ook de simpelere games zoals angry birds, solitaire, of diamond dash spelen, filmpjes in de browser zoeken en het on screen toetsenbord mee bedienen maar dan wel met de nauwkeurigheid van een muis en dat is een stuk beter dan met een touchpad of beam mouse.
SOFTWARE
Er draait dus standaard android 4.1 op wat dus inhoudt dat je zelf elke skin of mediasuit als xbmc dr op kan draaien. Maar ik vindt t prima zo, vooral met de aquarium screensaver op de achtergond:)
Standaard staat android 4.1.1 jellybean geinstalleerd zonder eigen skin, al kun je natuurlijk speciale launchers in de market downloaden zodat je smart tv er ook op het scherm als een smart tv uit ziet. Google market en google maps zijn ook van de partij en werken zonder problemen. Vreemd genoeg staat de youtube app er niet op, maar die kan je gelijk downloaden. Alles gaat op precies dezelfde manier als op je android telefoon. Google play starten, wifi router kiezen, wachtwoordje ingeven, accountje maken en klaar. Dr is een video app, een muziek app, een bestanden explorer, browser. De basics. Ook is er een ehomemediacenter, het gedeelte dat waarschijnlijk over je dlna waakt want veel meer dan server player en settings is dr niet. Ook is er geen bloatware geinstalleerd dus je stick is lekker schoon.
En toen kon je dr ook nog eens op internetten, het moet niet te gek worden
Onderaan heb je de android onscreen toetsen, met als extra volume, een uit knop en een pijltje om dat android menu te verbergen, erg prettig als je een film wil kijken. Door met de muis van onder naar boven te bewegen komt dat menu weer te voorschijn. Met de uitknop kun je dus je android stick uitzetten. Alleen dan is ie ook echt uit en omdat er geen knoppen op de stick zelf zitten krijg je hem alleen weer aan door de adapterkabel er even uit te en weer in te steken. Persoonlijk vindt ik dat de imito zo weinig verbruikt ( onder load ongeveer net zoveel als de xbox in stand by:) dat ik de moeite niet eens neem en m gewoon aan laat staan. Dat doet ie dus nu al 2 dagen en al die tijd is ie stabiel gebleven.
De Imito wordt daar bij nouwelijks warm, mede doordat er beluchtingsgaatjes aan een kant zitten, maar ook omdat een arm processor gewoon weinig hitte genereert. Je moet m gewoon even vasthouden om te merken dat ie warm is. Zeg maar rustig koel.

Er zijn boze tongen die beweren dat omdat mijn filmpjes alleen op youtube te zien zijn dat ik dan maar gelijk geen tv maak. O nee? En wat is dit voor apparaat dan?
Alle andere software, zoals games, uitzending gemist of netflix zul je dus zelf moeten instaleren. Ook emulators staan er niet standaard op. Van de apps kan ik tot nu toe zeggen dat alles werkt, youtube, uitzendinggemist, nos lopen als een trein wat ook geldt voor de games gezien de mali 400 gpu. Films kijken werkt foutloos, de meese formaten worden ondersteund, al heb ik 2 hi-rate mkvs die hij niet wil pakken. Misschien ook wel omdat ik alleen een hd ready tv heb. Maar ook daar ben nik nog niet helemaal uitgetest.
Ook bij de uitzendingemmist app is er een probleem. Je kunt niet naar de live nederland 1 2 en 3 streams kijken ( wel naar de on-demand filmpjes) volgens de makers zelf komt dat omdat je minimaal android jellybean moet hebben, maar dat heeft ie dus gewoon. Aan de andere kant werkt het ook niet op mijn archos game tablet. Het is vrij nieuw dat dit bij uitzendinggemist kan dus misschien ligt t gewoon aan hen.
Je hebt een computer, een toetsenbord, een muis, een harde schijf en een monitor. Praktisch een desktop dus wat houdt je tegen om er een office suite als het gratis kingsoft office te draaien? Kompleet met tekstverwerker, presentator en een heuse spreadsheed 
Al met al ben ik zeer te spreken over mijn aankoop en ik kan de Imito dus van harte aanraden. Op dit moment krijgt hij dan ook 4 van de 5 sterren en als straks de bluetooth controller binnen is en dat ook werkt ( daar ga ik eerst maar eens van uit gezien de verhalen op de fora ) krijt ie dr zelfs 5.
Nu nog even de specs.
Imito MX 2
1.6 GHz dual core processor: RK3066 (Rockchip) ARM Cortex-A9
Quad core video processor: ARM Mali 400 GPU
Bluetooth v 3.3
1GB RAM DDR3 werkgeheugen
8GB Nand Flash opslag geheugen
Android 4.1 Jelly Bean / 4.2 na update
Micro SD kaart slot (tot 32GB)
Je kunt hem hier kopen:
http://www.smartimportsol...tick-google-tv-stick.html

Ahum, hoezo ben ik geen kunstenaar. Hier, een meesterwerk van de bovenste plank, getekend op mijn smart tv, met de muis nog wel:)