De stick bungelde eerst los tussen een enorme tros kabels die mijn tv-kast ingaan aan de achterkant, en toen haalde ik wisselend tussen de 0mbit en 4,5 mbit. Te weinig om YT te streamen, audio ging ternauwernood. Af en toe de antenne verzetten hielp iets. Internetten ging tergend langzaam. De cx-919 komt met een paar wifi-tools voorgeïnstalleerd die wel nuttig zijn, zoals wifi-anaylzer waarop je alle netwerken in de buurt kunt zien. Als je geluk hebt kun je een kanaal kiezen in je router wat vrij leeg is (12 t/m 14 is meestal wat leger), hier heb ik te maken met een overbevolkte grotestads frequentieband, zelfs het raam dichtdoen scheelt al zo 2 mbit.
Daarna heb ik hem rechtsreeks in een hdmi-poort aan de zijkant gestoken en loopt er alleen een usb-kabeltje naartoe. Nu haal ik met gemak 20mbit. Mijn tv staat ongeveer 12 meter van de meterkast vandaan, tussen de stick en de router zitten dus een meterkastdeur en huiskamerdeur. Er schijnt net een cx-919 met dubbele antenne op de markt te zijn gekomen, er staat ergens in dit topic meer over, misschien haalt die stick nog meer. Ik heb hier een €3-usb-lan adapter van de Intertoys klaar liggen voor als ik full-hd zou willen gaan streamen, maar dat is er nog niet van gekomen. Hieronder nog wat bevindingen...
Als ik de stick uitschakel met mijn k400 keyboard, dan gaat ie niet meer aan, dan moet ik eerst de voeding eruit en erin doen (schakelstekkerblok ertussen gezet). Nu laat ik hem gewoon altijd aan (kost maar ~2W) en dan heb ik niet meer die 5 á 10 minuten vertraging en bevriezing van de stick die ik anders bij het opstarten wel heb. De stick wil van alles gaan syncen en ophalen als ie aangaat, maar dat wordt dan een beetje teveel tegelijk.
Af en toe klapt de sd-kaart eruit, en daarmee ook alle apps die (gedeeltelijk) op de kaart staan. Dat is irritant maar kan ik nu vrij snel oplossen door op een vergrootglastoets te drukken op mijn keyboard (???).
Na een weekje of twee wat tweaken en prutsen (andere launcher, wat apps eraf, wat nieuwe erop, testen met instellingen etc) heb ik het ding redelijk stabiel aan de praat op 1080p 50Hz. Ik ben niet teleurgesteld, voornamelijk omdat ik er niet teveel van had verwacht, maar als je het mij vraagt staan tv-sticks niet in de kinderschoenen: ze kunnen nog niet eens lopen. Na een tijdje krijg ik er toch een tablet/smartphone gevoel van, leuk om wat te consumeren (en dat was ook het doel van deze stick) maar een boel dingen lukken nét niet.
- Internetten is leuk, en ook best scherp maar hooguit grappig als je anderen even iets wilt laten zien, na een tijdje wordt een tablet/notebook toch comfortabeler.
- Gamen lukt prima maar veel Android games zijn voor touchscreens gemaakt. Ik heb nu wat met DroidMote zitten klooien en dat is leuk i.c.m. wat emulators maar aan diezelfde tv van mij hangen al allerlei gameconsoles die zonder uitzondering beter presteren dan de cx-919. Ik zou mensen eerder aanraden een n64 van marktplaatst te halen dan om deze stick te kopen als ze willen gamen.
- Er zijn mensen die XBMC draaiende hebben op deze stick of op andere manieren hd-content streamen, dat is natuurlijk leuk, maar als je dan bedenkt dat je daarvoor naast zo'n stick ook nog eventueel een powered usb hub, usb-lan adapter, usb-audio kaart, eventueel betere voeding voor de stick (er hangt nu een apple-adapter aan bij mij) nodig hebt om het ternauwernood draaiende te krijgen, dan gebruik ik toch liever een aparte Asus O!Play die echt alles afspeelt, aan het netwerk hangt en nog wat externe schijven heeft en elk soort audio kan uitsturen naar mijn receiver, via om het even wat voor uitgang.
Muziek streamen is eigenlijk wat er overblijft. En dat doe ik er dan ook veel mee. Behalve heel veel Google Play waar al mijn eigen muziek geparkeerd staat, toch maar naar Spotify premium overgestapt (hoe zo'n stickje van €50 zó uit de hand kan lopen), Soma.fm app, en via de browser inloggen op de squeezeserver op mijn werk. Plus nog 15GB aan courante hits op de sd-card.
Toevallig brak net vanochtend het scherm van mijn laptop af, ik ga er nu een htpc van maken die alles vervangt, alle overige meuk gaat nu naa de tv in de slaapkamer. Ik zou willen zeggen dat over een paar jaar met betere hard- en software de tv-stick zeker een toekomst kan hebben, maar ik besef dat dat onzin is omdat dat tegen die tijd standaard in alle tv's zit.