Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 07:57

World Citizen

FreeReef.nl

Haha... Ik ben echt geen taalpurist (heb er zelfs een hekel aan) maar als je iemand verbeterd....

"juiste kant op scroll"

:D nofi

edit, of is het nu beide geoorloofd... ? ik snap het niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 09-10-2012 09:41 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonFibeR
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-07 18:23
Ik wil graag films en series op mijn nieuwe iMac kijken. Nou blijkt dat QuickTime Player geen ondertiteling weergeeft. Moet ik hier extra plugins ofzo voor installeren?

Het betreft AVI en MP4 bestanden met SRT ondertiteling. Binnenkort wil ik ook MKV bestanden afspelen, ben benieuwd of dat ook lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 12:36
CarbonFibeR schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:43:
Ik wil graag films en series op mijn nieuwe iMac kijken. Nou blijkt dat QuickTime Player geen ondertiteling weergeeft. Moet ik hier extra plugins ofzo voor installeren?

Het betreft AVI en MP4 bestanden met SRT ondertiteling. Binnenkort wil ik ook MKV bestanden afspelen, ben benieuwd of dat ook lukt.
vlc ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viresh87 schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 14:21:
Misschien een vraag die al voorbij is gekomen. Heb sinds kort een Macbook Air, en begin de trackpad onder de knie te krijgen. Maar hoe switch ik snel tussen tabbladen in Safari?

Ik bedoel dan via de trackpad, cmd + shift + links of rechts ken ik.

Alvast bedankt!
BetterTouchTool ! http://www.boastr.de/

Echt een fantastisch programma. Gebruik het in de browser voor onderstaande zaken:
  • Verwisselen van tabbladen, Cmd + Shft + { / } (drie vingers swipe omhoog (next) drie vingers swipe beneden (previous))
  • Link in nieuw tab openen, Cmd + klik (drie vingers tap)
  • Refresh page, Cmd + R (klik rechtsonder)
En system wide:
  • Tab/venster/applicatie sluiten, Cmd + W (vier vingers tap) (ik gebruik deze functie door heel OS X heen. Dus voor de browser, mail, excel, word etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonFibeR
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-07 18:23
Via Steam heb ik de optie om Call of Duty Modern Warfare 3 te installeren. Kan ik het dan ook spelen na de installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CarbonFibeR schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:20:
Via Steam heb ik de optie om Call of Duty Modern Warfare 3 te installeren. Kan ik het dan ook spelen na de installatie?
Probeer het eens zou ik zeggen :)

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023
CarbonFibeR schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:20:
Lijkt me wel, waarom zou je het anders kunnen installeren :?

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Darkstar schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 12:48:
[...]

Lijkt me wel, waarom zou je het anders kunnen installeren :?
Gewoon, voor de heb. :+

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2012 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Sinds een week mag ik me hier ook melden. Ik ben de "gelukkige" bezitter van een Macbook Pro 15" mat scherm en 16GB geheugen.

Ik vraag me af of jullie ook ervaren dat Mac een stuk rommeliger overkomt? Ik heb het bijvoorbeeld over de finder, en de schermen van programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat gevoel heb ik juist niet. Wat betreft finder, dat is een kwestie van 'erin komen'. :)

Wat bedoel je precies met de schermen van programma's? Dat ze niet allemaal lekker gemaximaliseerd op het beeld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stekeltje schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:04:
Sinds een week mag ik me hier ook melden. Ik ben de "gelukkige" bezitter van een Macbook Pro 15" mat scherm en 16GB geheugen.

Ik vraag me af of jullie ook ervaren dat Mac een stuk rommeliger overkomt? Ik heb het bijvoorbeeld over de finder, en de schermen van programma's.
Ik vind juist dat OS X lekker consistent is. Altijd de menubalk bovenin en die heeft voor alle programma's dezelfde basisindeling. Over het algemeen hebben ze ook dezelfde look and feel.
De finder is inderdaad even wennen, en daar is zeker ruimte voor verbetering. Maar vergeleken met die van Win 7 :X is het een oase van rust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:10:
Dat gevoel heb ik juist niet. Wat betreft finder, dat is een kwestie van 'erin komen'. :)

Wat bedoel je precies met de schermen van programma's? Dat ze niet allemaal lekker gemaximaliseerd op het beeld staan?
Het is wel echt wennen inderdaad... maar na een maandje of 2 zit je in windows heel de tijd te zoeken naar de opties. Alles bovenin de balk lijkt rommelig.. maar word echt fijn.

Verder: Spotlight all the way!!

Ik doe eigenlijk niets met finder/ launchpad of het dock.. Alles via Spotlight.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

Stekeltje schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 15:04:

Juist niet. OSX is veel consistenter in layout en design dan Windows en dat is juist een van de grote voordelen.

Ja het is anders, maar absoluut niet rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Ik vind de finder echt niet fantastisch en geweldig zoals vele zeggen. Verder vind ik het erg irritant dat schermen niet allemaal gemaximaliseerd kunnen worden. Verder ben ik erg van mening dat apple graag alles wil bepalen en dat je daar maar genoegen mee moet nemen. Ik mis op dit moment (misschien is dat over enkele maanden anders) het tweak gedeelte misschien nog wel een beetje.

Maar zoals veel mensen al hebben gezegd, het is een kwestie van wennen en daarna wil je niet meer anders. Ik betwijfel of ik hierna niet terug wil naar windows, maar ik ga rustig alles tot mij laten komen hahahah. Lekker veel spelen en werken met de mac zal uiteindelijk ook wel goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Stekeltje schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:17:
Ik mis op dit moment (misschien is dat over enkele maanden anders) het tweak gedeelte misschien nog wel een beetje.
Mijn tip: gebruik het op de manier die Apple heeft bedacht. Ik wilde vroeger ook veel naar eigen hand zetten. Toen ik de overstap maakte heb ik dat bewust niet gedaan en dat is mij erg goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Ik kan Tom hier enkel maar gelijk geven. De "filosofie" achter OS X is helemaal anders dan die van Windows. Als je alles wat je kent en weet over Windows vasthoudt terwijl je op OS X werkt, ga je inderdaad een paar keer iets hebben van "lame".

Neem nu het maximaliseren dat je daar aanhaalt. Bij OS X is het eerder optimaliseren, een venster krijgt een zodanige dimensie zodat de grootte van het venster ideaal is voor de content. Als je dit bij websites doet zal je zien dat het scherm zich maar zo breed maakt als de content.

Maar goed, je kan altijd tooltjes zoals Cinch installeren om het allemaal toch wat meer naar je hand te zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
Je kan OS X net zo goed tweaken, volgens mij zelfs nog meer dan Windows. Maar het zit anders in elkaar dus zoek je wellicht op de verkeerde plaatsen. Het is wel een feit dat veel "tweakopties" niet zomaar te vinden zijn in de standaard GUI, maar dat is nu net de reden waarom de interfaces en opties voor een gewone gebruiker wél te begrijpen zijn in OS X ten opzichte van Windows.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
evol schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 12:47:
Sinds een week nu in het bezit van een MacBook Air 2012.
Bevalt goed, maar zit nog wel echt in de overstap fase ;)

Op mijn Windows computer gebruikte ik Outlook. Nu heb ik de migratie assistent geprobeerd maar miste ik veel e-mails na de migratie van Outlook naar Mail.
Dus toen heb ik de Thunderbird methode geprobeerd. Op mijn Windows pc zie ik in Outlook en Thunderbird dezelfde aantallen qua mails.

Maar dan de import van Thunderbird naar Mail levert ook weer ongelijke aantallen op.
Komt dit bekend voor? En hoe weet ik nu zeker dat ik wel al mijn mails gemigreerd heb?
Hier een uitleg over hoe je mail van uit outlook in mail van Mac kan importeren..

http://www.atlantisdesign...windows-e-mail-overzetten

Maar je kan ook Thunderbird op je Windows computer installeren, mail vanuit Outlook importeren in Thunderbird.
Kopieer de profielmap naar je Mac d.m.v. een USB stick en importeer.

De profielmappen bevinden zich in d volgende locaties: XP: C:\Documents and Settings\<your userid>\Application Data\Thunderbird\Profiles\<your profile>.default, Vista/7: C:\Users\<your userid>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<your profile>.default

Hoop dat je hiermee geholpen ben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Ik vind de finder echt niet fantastisch en geweldig zoals vele zeggen. Verder vind ik het erg irritant dat schermen niet allemaal gemaximaliseerd kunnen worden. Verder ben ik erg van mening dat apple graag alles wil bepalen en dat je daar maar genoegen mee moet nemen. Ik mis op dit moment (misschien is dat over enkele maanden anders) het tweak gedeelte misschien nog wel een beetje.

Maar zoals veel mensen al hebben gezegd, het is een kwestie van wennen en daarna wil je niet meer anders. Ik betwijfel of ik hierna niet terug wil naar windows, maar ik ga rustig alles tot mij laten komen hahahah. Lekker veel spelen en werken met de mac zal uiteindelijk ook wel goed gaan.
Ik ben sinds 2 maanden overgestapt van Windows naar Mac. Moet zeggen bevalt me uitstekend. Er was echter 1 ding wat ik zwaar klote vond en dat was de Finder.
Ik heb Path finder echter gekocht (je kunt gratis uitproberen) en sindsdien wil ik geen 'oude' finder meer. PathFinder is perfect. En met die app is OSX redelijk perfect >:)
Kijk maar eens op http://cocoatech.com/pathfinder/

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:22
In Windows is het scroll-wiel indrukken ook een toets, maar is dit ook mogelijk met de Magic Mouse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 09:45
Xanion schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 23:10:
[...]

Ik ben sinds 2 maanden overgestapt van Windows naar Mac. Moet zeggen bevalt me uitstekend. Er was echter 1 ding wat ik zwaar klote vond en dat was de Finder.
Ik heb Path finder echter gekocht (je kunt gratis uitproberen) en sindsdien wil ik geen 'oude' finder meer. PathFinder is perfect. En met die app is OSX redelijk perfect >:)
Kijk maar eens op http://cocoatech.com/pathfinder/
Vind eerlijk gezegd Forklift een stuk beter. Kan en doet net even wat meer dan Pathfinder imo. En qua prijs zelfs nog iets vriendelijker :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie tip, die ga ik denk ik wel aanschaffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Als je gaat zoeken naar een "echte" SSH client/applicatie, dan kom je eigenlijk alleen maar mensen tegen die zeggen dat terminal goed genoeg is voor alles. Sorry, maar hoe fijn ik terminal ook vind om lokaal iets te doen, of ff snel ergens op in te loggen, het is geen vervanger voor zoals op Windows SecureCRT van VanDyke.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
UltraSub schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:42:
Als je gaat zoeken naar een "echte" SSH client/applicatie, dan kom je eigenlijk alleen maar mensen tegen die zeggen dat terminal goed genoeg is voor alles. Sorry, maar hoe fijn ik terminal ook vind om lokaal iets te doen, of ff snel ergens op in te loggen, het is geen vervanger voor zoals op Windows SecureCRT van VanDyke.
Iemand?
Bestaat toch ook voor Mac? Van de website:
SecureCRT for Windows, Mac, and Linux...
http://www.vandyke.com/products/securecrt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Nondeju. Ben ik ff scheel geweest. Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat komt omdat je nog teveel Windows bent gewend. Als je wat meer in de UNIX wereld zit zul je zien dat er veel meer configuratiemogelijkheden zijn dan in Windows het geval is. Als je echt los wilt gaan met dingen naar je hand zetten dan is scripting de richting waarin je je moet bewegen. Automator, AppleScript en de commandline maken heel wat mogelijk. Windows probeert dat nu een beetje in te halen met Powershell.

@UltraSub: er is ook een unix versie van putty, ook wel handig om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 13:31
Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar is het mogelijk dat imessage berichten die naar mijn mobiele nummer worden gestuurd zichtbaar te krijgen op mijn macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Volgens mij is dat sinds Mountain Lion ook het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 13:31
Op dit moment is het zo als iemand een imessage bericht verstuurd naar mijn mobiel laat hij hem niet zien op de laptop :( behalve als de persoon die mij een bericht stuurt ook mijn e-mail accounts heeft geinstalleerd in zijn contactpersonen.

[ Voor 7% gewijzigd door geldermalsen op 13-10-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Tom schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:14:
Volgens mij is dat sinds Mountain Lion ook het geval.
Wel met de update van ML

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Werkt hier ook. Geen probleem. Open deur, maar is het ingelogde iCloud account op zowel de MBP als op de iPhone gelijk? (Overigens heb ik ingesteld dat beide apparaten als reply-to address mijn mobiele nummer gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ah ja dat was het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

evol

hello world

Queenfanmichel schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 22:21:
[...]

Hier een uitleg over hoe je mail van uit outlook in mail van Mac kan importeren..

http://www.atlantisdesign...windows-e-mail-overzetten

Maar je kan ook Thunderbird op je Windows computer installeren, mail vanuit Outlook importeren in Thunderbird.
Kopieer de profielmap naar je Mac d.m.v. een USB stick en importeer.

De profielmappen bevinden zich in d volgende locaties: XP: C:\Documents and Settings\<your userid>\Application Data\Thunderbird\Profiles\<your profile>.default, Vista/7: C:\Users\<your userid>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<your profile>.default

Hoop dat je hiermee geholpen ben..
Thanks, uiteindelijk is het met behulp van deze handleiding gelukt om alle mail naar mijn Mac (meteen maar voor Outlook 2011 gekozen om de overgang kleiner te houden ;) ) te krijgen:
http://www.nxhelp.com/201...d-to-outlook-2011-on-mac/

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Laatst online: 23:07

evol

hello world

Iemand ervaring met het Mountain Lion update programma?
Ik heb in mijn enthousiasme meteen Mountain Lion geinstalleerd via de AppStore maar zie nu dat ik gewoon het update programma had kunnen toepassen (http://www.apple.com/nl/osx/uptodate/).
Beetje jammer... hopelijk kan ik mijn geld nog terugkrijgen.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:35
evol schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:20:
Iemand ervaring met het Mountain Lion update programma?
Ik heb in mijn enthousiasme meteen Mountain Lion geinstalleerd via de AppStore maar zie nu dat ik gewoon het update programma had kunnen toepassen (http://www.apple.com/nl/osx/uptodate/).
Beetje jammer... hopelijk kan ik mijn geld nog terugkrijgen.
Ja, kwestie van aanmelden en het hardware ID van je mac doorgeven met een bewijs van aankoop. Dan krijg je via de mail een key doorgestuurd zodat je via de appstore gratis kunt upgraden naar mountain lion.
Je moet wel in het bezit zijn van een 2012 macbook model om in aanmerking te komen

Betwijfel of er in jou geval nog geld terug gegeven gaat worden..

[ Voor 5% gewijzigd door Scrtz op 15-10-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 01:02

BombaAriba

Ondertitel

Scrtz schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:22:
[...]

Ja, kwestie van aanmelden en het hardware ID van je mac doorgeven met een bewijs van aankoop. Dan krijg je via de mail een key doorgestuurd zodat je via de appstore gratis kunt upgraden naar mountain lion.
Je moet wel in het bezit zijn van een 2012 macbook model om in aanmerking te komen

Betwijfel of er in jou geval nog geld terug gegeven gaat worden..
Je kan geld terugkrijgen als je in die periode zat. Eerst had Apple er ook nog een aparte pagina voor. Dat was omdat aan het begin het systeem niet zo lekker liep en het sneller ging om mensen te laten upgraden en daarna geld terug te geven. Betwijfel alleen of die pagina er nu nog wel is..

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

World Citizen schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 16:07:
[...]
Ik doe eigenlijk niets met finder/ launchpad of het dock.. Alles via Spotlight.
Hoe verplaats jij bestanden tussen mappen dan? Ook via Spotlight?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 10:24:
[...]

Hoe verplaats jij bestanden tussen mappen dan? Ook via Spotlight?
Ja dit doe ik wel via finder. Bestandsbeheer is een moeilijk punt bij Apple, omdat ze eigenlijk willen dat je daar niet mee bezig bent. Het beheren van grote hoeveelheden bestanden is dan nog wel eens ongemakkelijk in Finder.

Uiteindelijke loop ik echter niet zo vaak tegenaan. Documenten gaan in de cloud, muziek word door iTunes geregeld, en Foto's sync ik via Aperture dus dit gaat ook automatisch goed.

Als ik bestanden rename, of verplaatst of converteer... dan vind ik Finder inderdaad ook niet altijd even handig. Maar als dit 1 keer in de week is, dan is het veel.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

evol schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 20:18:
[...]

Thanks, uiteindelijk is het met behulp van deze handleiding gelukt om alle mail naar mijn Mac (meteen maar voor Outlook 2011 gekozen om de overgang kleiner te houden ;) ) te krijgen:
http://www.nxhelp.com/201...d-to-outlook-2011-on-mac/
Ik vind Outlook voor Mac echt minder goed dan die van Windows. Iemand dezelfde ervaring? Ik twijfel nu tussen Outlook 2011 of Mail van apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSS540
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 10:47
Stekeltje schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:29:
[...]

Ik vind Outlook voor Mac echt minder goed dan die van Windows. Iemand dezelfde ervaring? Ik twijfel nu tussen Outlook 2011 of Mail van apple zelf.
Ik gebruik Mail gewoon, omdat je daar met meerdere smtp servers (smtp van ISP thuis, smtp van op schoolnetwerk, smtp op kot) kan werken en in Outlook niet. Grootste nadeel vind ik echter dat je geen lettertype en kleur kan instellen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
[...]

Ik vind Outlook voor Mac net zo goed als die voor windows, ik kan er precies hetzelfde mee. Waar loop jij tegenaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

DaSaN schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 16:00:
[...]

Ik vind Outlook voor Mac net zo goed als die voor windows, ik kan er precies hetzelfde mee. Waar loop jij tegenaan dan?
Mappen structuur is heel anders dan ik gewend ben. Hierdoor ben ik 2 keer zo lang bezig mijn mail te checken (ik heb meer dan 15 mail adressen... dusch dat is niet echt fijn). Maar ik ben nog aan het ontdekken, ik ben in eerste instantie geswitched van Mail naar Outlook omdat ik outlook veel gemakkelijker en minder omslachtig kan instellen met wat specifiekere mail instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Outlook for Mac IS minder goed dan die voor Windows maar het is beter dan het oude Entourage. Er worden nog een aantal dingen niet ondersteund (zoals Online Archive en het exporteren naar .pst) maar dat zal zich in de toekomst wel wijzigen.

Als je Exchange wilt gaan gebruiken dan is het voor de Exchange servers beter om Outlook for Mac te gebruiken (iets met verbindingen vs threads om te praten met de server: Exchange servers kunnen van het ene meer hebben dan van het ander, ben alleen vergeten welke dus dat moet je even zelf uitpluizen). Mail, Calendar, Contacts en Reminders zijn verder prima werkbaar met Exchange. Zelf vind ik deze laatste combinatie wat prettiger werken qua performance, Outlook for Mac lijkt wat trager te zijn qua interface e.d.

Als je gewoon IMAP gebruikt dan werkt Mail prima en heb je bovenstaand verhaal niet. Je zou dan ook nog eens naar Mozilla Thunderbird of Postbox (is Thunderbird alleen dan met een mooi jasje) kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Hebben hier mensen al geprobeerd om een Mac de Google contacten te laten syncen via het CardDAV protocool wat Google onlangs heeft toegevoegd (dat ontbrak nog, waardoor je niet simpelweg in Systeemvoorkeuren net als voor Agenda, Chat etc. Contacten kon aanvinken maar dit via Contacten app zelf lokaal naar je Mac moest laten syncen).

Ik heb het zelf niet nodig (iCloud) maar ben benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Laatst online: 23:35
Ik ben sinds kort ook overgestapt naar een Mac en nu heb ik een probleem wat ik moeilijk kan omschrijven. Er is, waarschijnlijk door een of ander toetsencombinatie waarschijnlijk, een zwarte balk op m'n scherm gekomen en een zwarte rechthoek/rand die steeds verspringt. In die zwarte balk kan je dan zien waar dat rechthoekje staat. Ik hoop dat iemand dit herkend. Wat is dit, en nog belangrijker: hoe zet ik het weer uit? Ik heb al gekeken op Google maar vind het niet en weet ook niet of ik het goed omschrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Appeltje-Fn-F5 of systeemvoorkeuren > universele toegang > Voice-over

[ Voor 10% gewijzigd door kaassouffle op 16-10-2012 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Laatst online: 23:35
kaassouffle schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 22:19:
Appeltje-Fn-F5 of systeemvoorkeuren > universele toegang > Voice-over
Thanks, opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Pyrone89 schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 21:24:
Hebben hier mensen al geprobeerd om een Mac de Google contacten te laten syncen via het CardDAV protocool wat Google onlangs heeft toegevoegd (dat ontbrak nog, waardoor je niet simpelweg in Systeemvoorkeuren net als voor Agenda, Chat etc. Contacten kon aanvinken maar dit via Contacten app zelf lokaal naar je Mac moest laten syncen).

Ik heb het zelf niet nodig (iCloud) maar ben benieuwd naar de ervaringen.
Ik. Werkt goed. Had eerst Google Sync, werkte ook perfect, maar met geen mogelijkheid contact pictures te krijgen. Omgezet naar CardDAV, en vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo tweakers,

Na een aantal jaren op tweakers.net rondgehangen te hebben, heb ik toch maar besloten om een account aan te maken. Ik heb vandaag mijn eerste mac in ontvangst mogen nemen.
Het gaat om een rMPB. Alles gaat heerlijk snel, ik loop alleen tegen een probleem aan wat betreft het printen over de netwerkprinter. Deze heb ik geprobeerd te vinden via de ingebouwde assistent, dit leverde echter niets op. Ook het invullen van het ip-adres mocht niet baten. Heeft OSX geen optie om printers te zoeken zoals Windows?

Waarschijnlijk is er gewoon een optie die ik over het hoofd zie, maar ik kom er niet aan uit.

Ik hoop dat iemand mij in de goede richting wijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2012 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:16:
Hallo tweakers,

Na een aantal jaren op tweakers.net rondgehangen te hebben, heb ik toch maar besloten om een account aan te maken. Ik heb vandaag mijn eerste mac in ontvangst mogen nemen.
Het gaat om een rMPB. Alles gaat heerlijk snel, ik loop alleen tegen een probleem aan wat betreft het printen over de netwerkprinter. Deze heb ik geprobeerd te vinden via de ingebouwde assistent, dit leverde echter niets op. Ook het invullen van het ip-adres mocht niet baten. Heeft OSX geen optie om printers te zoeken zoals Windows?

Waarschijnlijk is er gewoon een optie die ik over het hoofd zie, maar ik kom er niet aan uit.

Ik hoop dat iemand mij in de goede richting wijst.
Probeer eens een scan te doen of te printen. Dan zal OSX waarschijnlijk zeggen: hey daar zie ik een netwerkprinter, zal ik de software downloaden etc etc. Ik moest eerst ook even hanessen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pyrone89 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:34:
[...]

Probeer eens een scan te doen of te printen. Dan zal OSX waarschijnlijk zeggen: hey daar zie ik een netwerkprinter, zal ik de software downloaden etc etc. Ik moest eerst ook even hanessen hiermee.
Ik heb Office for Mac geïnstalleerd, als ik dan naar Word ga en een document wil afdrukken staat er: 'geen printer geselecteerd'. Als ik dan op 'Voeg printer toe...' kom ik in diezelfde assistent om de printer te selecteren.
Moeten netwerkprinters onder het kopje 'standaard' komen te staan, of moet je ze op een andere manier zoeken/toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Als ik in System Preferences kijk, dan klik op "Print & Scan", dan staat daar gewoon mijn netwerkprinter. Een HP Officejet Pro 8500 in mijn geval. Heb ik niks voor hoeven doen. In dat scherm ooit op + geklikt, en printer werd zo gevonden. Is wel een airprint compatible printer, dus dat helpt nogal.

Verder weet ik niet, maar ik bedoel maar te zeggen dat een netwerk printer daar gewoon komt te staan, niks speciaals in ieder geval.

[ Voor 5% gewijzigd door UltraSub op 17-10-2012 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na wat geklooi is het gelukkig goed gekomen, de ene printer (zwart wit) kon ik handmatig toevoegen, de andere vond 'ie onder het ' standaard' kopje.

Bedankt voor de hulp iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 19:16:
Heeft OSX geen optie om printers te zoeken zoals Windows?
Hij zoekt automatisch naar printers via Bonjour e.d. maar daar vallen printers die middels SMB/CIFS worden gedeeld (zoals je dat in Windows zou doen) niet onder. Die moet je via een handmatiger proces toevoegen maar dan moet je wel even weten hoe. Je moet naar System Preferences > Print & Scan en daar op normale wijze een printer toevoegen. In het Add-scherm moet je de toolbar aanpassen (rightclick op toolbar > customise) en de "Advanced" knop naar de toolbar slepen. Je kunt daarna op die "Advanced" knop klikken (hij zoekt dan) en onder "Type" het type "Windows printer..." kiezen (onderste optie volgens mij). Dan moet je alleen nog het juiste smb:// adres invoeren (ip-adres van de printer is al voldoende).

Dit verhaal is iets wat vaak al in de handleidingen vermeld staat. Bij de grotere netwerk printers van bijv. Xerox, Oce, etc. heb je alleen hun driver installatie pakket nodig. Die installeert de juiste driver maar zoekt ook de printer op. Je kunt dus eigenlijk via dat installatie pakket je netwerkprinter installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 01:02

BombaAriba

Ondertitel

ppl schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:53:
[...]

Hij zoekt automatisch naar printers via Bonjour e.d. maar daar vallen printers die middels SMB/CIFS worden gedeeld (zoals je dat in Windows zou doen) niet onder. Die moet je via een handmatiger proces toevoegen maar dan moet je wel even weten hoe. Je moet naar System Preferences > Print & Scan en daar op normale wijze een printer toevoegen. In het Add-scherm moet je de toolbar aanpassen (rightclick op toolbar > customise) en de "Advanced" knop naar de toolbar slepen. Je kunt daarna op die "Advanced" knop klikken (hij zoekt dan) en onder "Type" het type "Windows printer..." kiezen (onderste optie volgens mij). Dan moet je alleen nog het juiste smb:// adres invoeren (ip-adres van de printer is al voldoende).

Dit verhaal is iets wat vaak al in de handleidingen vermeld staat. Bij de grotere netwerk printers van bijv. Xerox, Oce, etc. heb je alleen hun driver installatie pakket nodig. Die installeert de juiste driver maar zoekt ook de printer op. Je kunt dus eigenlijk via dat installatie pakket je netwerkprinter installeren.
Daarom is het toch wel fijn om een printer te kopen van een bedrijf waar Apple ook daadwerkelijk naar gekeken heeft, bijvoorbeeld HP.

Nu we het toch over printers hebben; weet iemand een goede printer die airplay ondersteund en waarvan de inkt niet al te duur is? De gene die op de Apple-site staan zijn de enige of zijn er nog meer?

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:27
BombaAriba schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:37:
[...]

Daarom is het toch wel fijn om een printer te kopen van een bedrijf waar Apple ook daadwerkelijk naar gekeken heeft, bijvoorbeeld HP.

Nu we het toch over printers hebben; weet iemand een goede printer die airplay ondersteund en waarvan de inkt niet al te duur is? De gene die op de Apple-site staan zijn de enige of zijn er nog meer?
Heb thuis een HP 8500A Plus staan, perfect dingetje die mijn jarenoude Inktjet 710 heeft vervangen. Qua inkt valt het mij nog reuze mee ook nog. Hij ondersteunt AirPrint.

[ Voor 0% gewijzigd door me_mrtn op 18-10-2012 19:16 . Reden: AirPrint ipv AirPlay :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Serieus? AirPlay? Kun je er muziek op luisteren en video naar streamen? :+
Ik ben ook erg tevreden met mijn HP 8500, fijne multifunctional, werkt op alle platformen gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
UltraSub schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 18:38:
Serieus? AirPlay? Kun je er muziek op luisteren en video naar streamen? :+
Ik ben ook erg tevreden met mijn HP 8500, fijne multifunctional, werkt op alle platformen gewoon goed.
Maddaffuu.. ik werk te hard. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BombaAriba schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 11:37:
Dat is een beetje naief. Apple heeft er niet naar gekeken, andersom wel en dan zijn Xerox, Canon/Oce, HP, Lexmark, enz. allemaal voorbeelden waarin er glashard gefaald wordt. Printers en goed werken zijn 2 dingen die heel erg moeizaam met elkaar samen gaan onder welk OS dan ook. Je zult echt op zoek moeten naar specifieke modellen en uitzoeken of deze goed ondersteund worden op het OS dat je wilt gebruiken en dat betekent dus ook de mogelijkheid hebben om de printer te kunnen delen. Het is dus eerder de koper die z'n ogen goed de kost moet geven en z'n huiswerk op orde moet hebben. Een printer kopen van een bedrijf dat naar Apple heeft gekeken is geen enkele garantie. Er zijn diverse modellen op de lijst met supported printers die in de praktijk zeer nukkig zijn en soms gewoon niet aan de praat te krijgen zijn. Met name bij HP helpt het enorm als je geen gebruik maakt van de printerdrivers die via Software Updates worden geleverd maar ze download bij HP zelf. En dat is raar want HP is degene die de drivers aanlevert om via Software Update te worden verspreid.

Printers...het blijven ondingen om aan de praat te krijgen onder een OS :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

Met de overstap naar OSX ben ik ook overgestapt naar Pages.
Als ik een bestaand .docx-bestand wijzig en gewoon wil saven, krijg ik opeens een kadertje om te kiezen 'waar' (waarbij iCloud opgedrongen wordt). Idem bij Keynote als ik iets wijzig.

Hoe kan ik gewoonweg het bestaande .docx-bestand overschrijven? Zoals 'Save' bij Word deed?

[ Voor 6% gewijzigd door Terrestraeon op 20-10-2012 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Chris5488 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:17:
Als ik een bestaand .docx-bestand wijzig en gewoon wil saven, krijg ik opeens een kadertje om te kiezen 'waar' (waarbij iCloud opgedrongen wordt). Idem bij Keynote als ik iets wijzig.

Hoe kan ik gewoonweg het bestaande .docx-bestand overschrijven? Zoals 'Save' bij Word deed?
Volgens mij kan dat alleen door "Export" te kiezen uit het "File" menu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Chris5488 schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 15:17:

Het native bestandsformaat van Pages, Keynote en Numbers zijn eigen formaten van de betreffende programma's. Als je iets wil opslaan in een ander formaat dan dat formaat dan moet je exporteren.

Als je een .docx-bestand opent, dan wordt deze omgezet in het eigen formaat van de genoemde programma's en als je op Save klikt, dan wordt dát omgezette bestand ergens opgeslagen. Als je vervolgens je docx-bestand wil overschrijven moet je dus exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestraeon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-08 11:50

Terrestraeon

END OF LINE

OK, bedankt!

Spijtig dat ik daarvoor dan telkens naar de map moet bladeren waar het bestand stond.
Is er ook geen manier waarbij automatisch de map gekozen wordt waar het origineel stond?
In plaats van telkens de 'home' map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

OK. misschien heel stom, maar ik kan het niet vinden...
Ik heb "automount" aangezet. Ik zie in terminal met mount dat mijn afp-shares gemount zijn, ik kan er ook bij.

Maar hoe zie ik deze mounts terug in finder (of macintosh explorer)? Ik zie maar 1 van de mounts in finder, en geen enkele in mac explorer.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
  • Laatst online: 10-09 14:50
In Windows/Firefox had ik een snelkoppeling om naar de adressenbalk te gaan, is deze er ook voor Safari?

A life? Where can I download it??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Ruffian schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:51:
In Windows/Firefox had ik een snelkoppeling om naar de adressenbalk te gaan, is deze er ook voor Safari?
cmd + L :)
Veel kleine dingen zijn wel hetzelfde als je de ctrl vervangt door de cmd knop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb Youtube per ongeluk denied om full screen te mogen gaan, en vinkje gezet bij niet meer vragen. Alles afgezocht, maar kan het niet vinden. Hoe krijg ik dat weer normaal? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
  • Laatst online: 10-09 14:50
CoiLive schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 13:16:
[...]

cmd + L :)
Veel kleine dingen zijn wel hetzelfde als je de ctrl vervangt door de cmd knop :)
Klopt, daar ben ik ook achter gekomen, al gebruik je in Windows dan de D toest die op een iets makkelijkere plaats zit (als je veel met links doet althans)

A life? Where can I download it??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Edit: Bericht verplaatst naar het ervaringentopic over OSX 10.8 omdat het daar waarschijnlijk beter past

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uiteindelijk vond ik dit maar een irritante feature.
Als ik met Macbook thuis was en wilde naar vrouwlief met Ipad sturen kreeg zij geen notificatie van een nieuw bericht omdat ie dan dacht dat ik het nieuwe bericht al had gelezen op de Macbook zelf.
Ook met Facetime had ik dat probleem. Wilde ik van Macbook naar Ipad/Iphone bellen was ik met mezelf in gesprek. 8)7

Daarom nu gesplit in 3. Een primair-emailadres, een secundair (@me) adres en een telefoonnummer.

:)
geldermalsen schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 14:09:
Ik ben al een tijdje aan het zoeken maar is het mogelijk dat imessage berichten die naar mijn mobiele nummer worden gestuurd zichtbaar te krijgen op mijn macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerodian
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-07-2021
Ik ben sindskort ook overgestapt, en zoek eigenlijk een oplossing voor het makkelijk bekijken van foto's. Dus als je meerdere foto's in een map hebt zitten, je klikt er eentje aan om groot te bekijken, en je wilt naar de volgende dat je gewoon met je pijltjes kan doorklikken. Is hier een mogelijkheid voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:35
Ja, selecteer een foto en druk dan op spatie, dan kun je wel gewoon gebruik maken van de pijltjestoetsen om naar de vorige en volgende foto te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Laatst online: 12-03 21:20
zerodian schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:16:
Ik ben sindskort ook overgestapt, en zoek eigenlijk een oplossing voor het makkelijk bekijken van foto's. Dus als je meerdere foto's in een map hebt zitten, je klikt er eentje aan om groot te bekijken, en je wilt naar de volgende dat je gewoon met je pijltjes kan doorklikken. Is hier een mogelijkheid voor?
En open de standaard geinstalleerde iPhoto en voeg je mappen hieraan toe... :)

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
zerodian schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:16:
Wat je ook kan doen is alle foto's die je wilt bekijken selecteren en ze dan allemaal te openen door op CMD + O te drukken (of CMD + 'Pijltje naar beneden'). Dan opent die alle foto's in Preview en kan je er ook doorheen bladeren en ook licht edit werk doen.

Wat je ook kan gebruiken (en niet alleen foto's) is inderdaad Quicklook. Je selecteert een bestand en drukt op Spatie. Daarna kan je met je pijltjes verder bladeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net vier dagen een iMac, alleen nog steeds een probleempje met Mail. Als ik een mailtje in Mail delete, wordt deze in GMail namelijk gearchiveerd (hij komt bij All Mail te staan). Wat kan ik hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
UltraSub schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:00:
Heb Youtube per ongeluk denied om full screen te mogen gaan, en vinkje gezet bij niet meer vragen. Alles afgezocht, maar kan het niet vinden. Hoe krijg ik dat weer normaal? :)
Deze weet ik nog steeds niet? Erg irritant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19
UltraSub schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:33:
[...]

Deze weet ik nog steeds niet? Erg irritant :)
In het bestand \Application Support\Macromedia\mms.cfg

Daar zal een regeltje instaan luidend: fullscreendisable=1
Dat veranderen in fullscreendisable=0

En mocht dat regeltje er niet in staan, dan uiteraard het regeltje fullscreendisable=0 toevoegen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerodian
Hoi, nog iets wat ik tegen ben gekomen.

Ik heb een map muziek die ik volledig wil kopiëren naar mijn externe schijf. Ik klik in finder op de map muziek en doe ctrl+c. als ik dan naar mijn externe schijf ga in finder, hoe plak ik hem daar dan?

En een ander ding, wat is een slimme map? tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

zerodian schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 21:42:
Hoi, nog iets wat ik tegen ben gekomen.

Ik heb een map muziek die ik volledig wil kopiëren naar mijn externe schijf. Ik klik in finder op de map muziek en doe ctrl+c. als ik dan naar mijn externe schijf ga in finder, hoe plak ik hem daar dan?

En een ander ding, wat is een slimme map? tnx!
Het begint door niet ctrl-C te gebruiken, maar cmd+C. Daarna kun je de boel plakken met cmd+V. OS X maakt veel minder gebruik van de ctrl. Dit geldt ook voor cmd+S (Save), cmd+O (Open), cmd+P (Print), cmd+F (Find) etc.

Een slimme map is eigenlijk een opgeslagen zoekopdracht, die automatisch en dynamisch bijgewerkt wordt als er iets aan je filesystem veranderd.

[ Voor 10% gewijzigd door Digistorm op 17-11-2012 22:34 ]

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee vraagjes met betrekking tot Excel. Hoe krijg ik die 'formulebalk' (waar je bijvoorbeeld =A2+B2/C3 kan invullen) in beeld? En in Windows gebruikte ik erg vaak de shortcut Ctrl+D, waarmee de erboven staande waarde of formule gekopieerd wordt in het vakje eronder. Hoe werkt dat op de Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerodian
Digistorm schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 22:33:
[...]

Het begint door niet ctrl-C te gebruiken, maar cmd+C. Daarna kun je de boel plakken met cmd+V. OS X maakt veel minder gebruik van de ctrl. Dit geldt ook voor cmd+S (Save), cmd+O (Open), cmd+P (Print), cmd+F (Find) etc.

Een slimme map is eigenlijk een opgeslagen zoekopdracht, die automatisch en dynamisch bijgewerkt wordt als er iets aan je filesystem veranderd.
Ow ik zag dat ik ctrl met cmd in de war heb gehaald, maar in ieder geval bedankt!

Ik weet nu waarom ik niets naar mijn externe schijf kan kopiëren, hij staat op alleen-lezen. Weet iemand hoe ik dit verander? In windows is het geen probleem, daar doet hij het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
Jouw externe hardeschijf is waarschijnlijk geformatteerd als NTFS. OS X kan hier standaard niet naar schrijven.

Je kunt 2 dingen doen:
- je schijf anders formatteren *exFAT" voor gebruik in windows en os x, of mac os uitgebreid (voor alleen mac gebruik)
- een tooltje installeren om ook NTFS te kunnen schrijven. Ikzelfg gebruik paragon hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Glenfiddich schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:56:
[...]

In het bestand \Application Support\Macromedia\mms.cfg

Daar zal een regeltje instaan luidend: fullscreendisable=1
Dat veranderen in fullscreendisable=0

En mocht dat regeltje er niet in staan, dan uiteraard het regeltje fullscreendisable=0 toevoegen.
Ik kan nergens een directory \Application Support\ vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
zit in je user library: ga naar finder, houdt "alt" ingedrukt, klik in de titelbalk op GA en selecteer de bibliotheek. Dan staat ie als een van de eerste mappen.

Graag even het volgende verzoek: probeer eerst zelf eens te vinden of je het antwoord bijvoorbeeld via google kunt vinden. De zoekterm "how to find application support folder on mac" geeft als tweede hit de volgende website: http://www.syniumsoftware...ication_support_lion.html

Iets meer initiatief wordt gewaardeerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Dank je. Ik Google normaal overigens altijd. Niet bij stil gestaan dat het een folder betrof die je niet zomaar ziet in OSX. Niet gewend nog, hou het daar maar op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

momenteel ben ik een maand overgestapt op naar de mac. Tot nu toe gaat het prima, hoewel er nog wel een paar dingen zijn waar ik me over frustreert.

Het file management van windows is gewoon superieur. Ik bedoel dan windows explorer vs finder. ik vind finder gewoon niet lekker werken met bestanden verplaatsen e.d. Zelfs met totalfinder geinstalleerd en dual tabs is het een beetje behelpen.

en ik mis toch een goede batch rename tool. In windows zijn er een scala mogelijkheden. Op de mac heel wat minder. Of je moet zelf met automator aan de gang.

Maar de voordelen van een mac wegen wel op tegen de nadelen. Fusion Drive, snelheid in het algemeen, makkelijk apps installeren, een paar hele goede tools (hazel)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
kmf schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:02:
momenteel ben ik een maand overgestapt op naar de mac. Tot nu toe gaat het prima, hoewel er nog wel een paar dingen zijn waar ik me over frustreert.

Het file management van windows is gewoon superieur. Ik bedoel dan windows explorer vs finder. ik vind finder gewoon niet lekker werken met bestanden verplaatsen e.d. Zelfs met totalfinder geinstalleerd en dual tabs is het een beetje behelpen.

en ik mis toch een goede batch rename tool. In windows zijn er een scala mogelijkheden. Op de mac heel wat minder. Of je moet zelf met automator aan de gang.

Maar de voordelen van een mac wegen wel op tegen de nadelen. Fusion Drive, snelheid in het algemeen, makkelijk apps installeren, een paar hele goede tools (hazel)
http://www.mucommander.com/

Daar maak ik zelf gebruik van, is eigenlijk een sort van total commander, maar lekker old school en makkelijk te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
kmf schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 12:02:

De file manager van Windows is idd superieur, maar Apple lijkt sowieso file management te haten om de een of andere reden, ze willen dat al je bestanden in de betreffende app staan (wat veel mensen niet willen, o.a. omdat mensen vaak zelf mappen vormen met daarin allerlei type files voor dat onderwerp). Voor batch renaming gebruik ik zelf de gratis app 'Rename'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

rename heb ik ook gevonden, maar die crasht bij speciale tekens.

No fear, juist toevallig vandaag voor 30 euro een Mac Bundle aangeschaft met daarin o.a. pathfinder. Deze is wel volwassen. Heeft ingebouwde batch rename, tabs, file queue. Helaas geen list view a la windows explorer. Maar hier kan ik zeker wel mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben sinds kort overgestapt. Maar ik kan sommige dingen niet knippen van map naar map. Hoe komt dit en is hier een instelling voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 18:03:
Ben sinds kort overgestapt. Maar ik kan sommige dingen niet knippen van map naar map. Hoe komt dit en is hier een instelling voor?
Blijkbaar kan dat niet standaard (net zoals folders on top). Je kan wel extensies gebruiken om dat mogelijk te maken, zoals TotalFinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
In een bestandssysteem 'knip' je niet maar verplaats je. Bij Windows was dit dus altijd raar. Je kunt wel verplaatsen door bij CMD+ALT+V te doen (verplaatsen) ipv CMD+V (kopiëren).

In alle andere situaties kun je wel gewoon knippen en plakken (bijvoorbeeld tekst)

[ Voor 9% gewijzigd door Pyrone89 op 23-11-2012 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pyrone89 schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 15:23:
De file manager van Windows is idd superieur, maar Apple lijkt sowieso file management te haten om de een of andere reden, ze willen dat al je bestanden in de betreffende app staan (wat veel mensen niet willen, o.a. omdat mensen vaak zelf mappen vormen met daarin allerlei type files voor dat onderwerp). Voor batch renaming gebruik ik zelf de gratis app 'Rename'.
Dat is complete bullshit. Finder bestaat al veel langer dan het iCloud en iOS verhaal maar is in al die jaren bar weinig veranderd. Zoals Finder nu werkt deed het dat ook al in Tiger toen iOS, iPhone, MobileMe en iCloud helemaal niet bestonden.

Finder is gewoon een oersimpele file manager en juist daardoor makkelijk te gebruiken. Windows Explorer is een complete hel door de enorme lading aan features die soms ook lastig te vinden zijn. Finder is wat dat betreft echt no-nonsense. Wil je het wat geavanceerder dan pak je gewoon de commandline. Kun je meer mee dan in Windows (hoewel ze met Powershell een goede stap in de juiste richting hebben gedaan). Zat andere non-Windows operating systems die dezelfde systematiek als Finder hebben overgenomen in hun eigen file manager. Dit systeem is juist superieur aan de Windows Verkenner omdat je eenvoud hebt daar waar het nodig is zonder dat je de mogelijkheid om hele geavanceerde dingen te doen verliest. Windows Verkenner schiet hierin te kort omdat het alles in 1 applicatie wil proppen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Voor het verplaatsen heb je vanaf Lion 3 mogelijkheden: de commandline versie (mv), de muis versie in Finder (drag 'n drop) en de sneltoets versie in Finder (ipv cmd-v om te kopieren gebruik je option-cmd-v). De combinatie van cmd-v en option-cmd-v is ideaal omdat je achteraf bepaald of je iets wilt kopiëren of verplaatsen. Dat is een beter systeem om vergissingen te voorkomen omdat je het achteraf bepaald.

Voor wie Snow Leopard of eerder heeft geldt bovenstaand verhaal met uitzondering van de option-cmd-v sneltoets mogelijkheid ook. Je kunt dus niet met een sneltoets een bestand verplaatsen, dat zul je met de muis of middels de commandline moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ppl schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 20:52:
[...]

Dat is complete bullshit. Finder bestaat al veel langer dan het iCloud en iOS verhaal maar is in al die jaren bar weinig veranderd. Zoals Finder nu werkt deed het dat ook al in Tiger toen iOS, iPhone, MobileMe en iCloud helemaal niet bestonden.
Hij heeft geen woord gerept over iOS, iCloud, etc.
Finder is gewoon een oersimpele file manager en juist daardoor makkelijk te gebruiken. Windows Explorer is een complete hel door de enorme lading aan features die soms ook lastig te vinden zijn. Finder is wat dat betreft echt no-nonsense. Wil je het wat geavanceerder dan pak je gewoon de commandline. Kun je meer mee dan in Windows (hoewel ze met Powershell een goede stap in de juiste richting hebben gedaan). Zat andere non-Windows operating systems die dezelfde systematiek als Finder hebben overgenomen in hun eigen file manager. Dit systeem is juist superieur aan de Windows Verkenner omdat je eenvoud hebt daar waar het nodig is zonder dat je de mogelijkheid om hele geavanceerde dingen te doen verliest. Windows Verkenner schiet hierin te kort omdat het alles in 1 applicatie wil proppen waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet.
Sorry, maar dat is gewoon echt pure onzin met een enorme roze bril op.

De eerste versies waren nog onstabiel en werkten niet goed. Maar Windows verkenner is simpelweg geëvolueerd waarbij er wel steeds meer functionaliteit bij is gekomen en alles ook wat beter werkt.
Je maakt geen mens wijs dat een tree systeem niet te doorgronden is, of dat het vreemd is als je de dimensies van een plaatje direct in een kolom kan tonen.

Om dan te gaan zeggen "je kan meer complexe dingen met een commandline" 8)7 8)7
Ja, er is een reden dat ik niet Linux gebruikt... en dat terwijl de " commandline" van Linux superieur is aan die van OSx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
Ik moet zeggen dat Finder wel oersimpel is, maar voor een aantal taken pak ik niet altijd Terminal. Dan moet ik zeggen dat hoewel Explorer ook z'n quirks heeft, maar toch net wat fijner werkt. De snelheid van Explorer vind ik dan weer ondermaats, net zoals het feit dat er hele rare beslissingen zijn genomen. Echter, bij Finder is dat ook het geval en hoewel ik de gedachte van Option te excluden bij standaard situaties snap, is het niet gebruiksvriendelijker per definitie. Stabiel is Finder wel sinds Snow Leopard, dat is al een hele vooruitgang. Maar wat mij betreft wint Finder het wel in combinatie met Spotlight, want dat is echt een heerlijke combinatie. Windows Search is het hem gewoon net niet in verband met net de extra handelingen die benodigd zijn (helemaal in Windows 8 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 21:35:
Hij heeft geen woord gerept over iOS, iCloud, etc.
De functionaliteit waar hij het over had wordt door deze zaken gebruikt en is vanuit de iOS hoek naar OS X geport hoewel het er ook deels al in zat (iPhoto, iTunes). Ik noemde ze gewoon wat explicieter :)
Sorry, maar dat is gewoon echt pure onzin met een enorme roze bril op.
Nee het feit dat Windows Verkenner superieur is is hetgeen wat pure onzin is. Niet zo raar want iedereen heeft z'n eigen wensen en eisen wat filemanagement betreft. Gaan we kijken naar gebruikersgroepen dan is de grootste groep absoluut niet gebaad bij Windows Verkenner omdat het teveel features heeft en men snel het overzicht kwijt is. Als je iemand in het diepe wil gooien is Windows Verkenner superieur ja.
De eerste versies waren nog onstabiel en werkten niet goed. Maar Windows verkenner is simpelweg geëvolueerd waarbij er wel steeds meer functionaliteit bij is gekomen en alles ook wat beter werkt.
Je maakt geen mens wijs dat een tree systeem niet te doorgronden is, of dat het vreemd is als je de dimensies van een plaatje direct in een kolom kan tonen.
Je had het niet naïever kunnen verwoorden. In de echte wereld zijn er legio mensen die enorm veel problemen hebben met de werking van Windows Verkenner en de boomstructuur. Gooi daar een toolbar of ribbon met knopjes bij en zet functionaliteit aan alle kanten van het venster en je bent een shitload aan mensen ineens kwijt. Als ik kijk naar wat de meesten aan filemanagement doen dan is dat helemaal niet zo spectaculair dat je daar de volledige functionaliteit van iets als Windows Verkenner voor nodig hebt. Dat wat je in Finder kunt doen is vaak al meer dan wat mensen daadwerkelijk met files doen (kopiëren, verplaatsen, hernoemen en openen..dan heb je het ook echt wel gehad). Ik zie mensen geen rapportage draaien van welke file/dir het grootst is gemeten over de afgelopen 3 maanden om maar eens iets te noemen. Dit is iets wat je niet in Finder kunt doen en ook niet in Windows Verkenner. Daarvoor zul je moeten grijpen naar dingen als de Powershell en bash scripting.

Je maakt hier de klassieke fout door te denken dat meer altijd beter is. Dat is het vaker niet dan wel. Je moet bij IT zaken heel terughoudend zijn in het toevoegen van functionaliteit omdat je hiermee gebruikers volledig kunt overrompelen en ze de weg kwijt zullen zijn. Daarom moet je bij grote wijzigingen gebruikers altijd begeleiden. Belangrijk aspect van een service in beheer nemen.
Om dan te gaan zeggen "je kan meer complexe dingen met een commandline" 8)7 8)7
Ja, er is een reden dat ik niet Linux gebruikt... en dat terwijl de " commandline" van Linux superieur is aan die van OSx.
ROFLMAO Les nummer 1: begin nooit aan een discussie over iets waar je absoluut geen verstand van hebt. Helaas een les die jij niet geleerd hebt want je mengt je nu in een discussie die ver boven je hoofd ligt. De Linux commandline is geen zak anders als die van OS X, FreeBSD, Solaris, AIX en noem al die UNIX systemen maar op. Sterker nog, OS X heeft een UNIXv3 certificering net als Solaris en AIX dat hebben. Om zo'n certificaat te verkrijgen zul je aan specifieke eisen moeten voldoen. Linux voldoet daar niet aan, de BSD hoek (FreeBSD, OpenBSD, etc.) vaak al wel (maar om dan nou te zeggen dat de een daardoor beter is dan de ander...dat is niet per definitie waar). Overigens is heel veel commandline spul in OS X overgenomen van BSD en/of FreeBSD. Wat je hier noemt is dus net zoiets als glashard brullen dat een fiets een auto is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Ik ben het echt niet eens met je standpunt betreffende de Mac Finder en Microsoft Explorer/Beheer. Die van Windows is echt veel overzichtelijker, duidelijker en gemakkelijker te bedienen. De functies in windows die je aankaart gebruikte ik dan nog niet eens zoveel de Finder is echt een onder geschoven kindje in Mac terwijl file management een van de core taken is van computeren.

Dit is mijn mening en ik probeer absoluut geen flameware uit te lokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ppl schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 23:04:
[...]

De functionaliteit waar hij het over had wordt door deze zaken gebruikt en is vanuit de iOS hoek naar OS X geport hoewel het er ook deels al in zat (iPhoto, iTunes). Ik noemde ze gewoon wat explicieter :)

[...]

Nee het feit dat Windows Verkenner superieur is is hetgeen wat pure onzin is. Niet zo raar want iedereen heeft z'n eigen wensen en eisen wat filemanagement betreft. Gaan we kijken naar gebruikersgroepen dan is de grootste groep absoluut niet gebaad bij Windows Verkenner omdat het teveel features heeft en men snel het overzicht kwijt is. Als je iemand in het diepe wil gooien is Windows Verkenner superieur ja.

[...]

Je had het niet naïever kunnen verwoorden. In de echte wereld zijn er legio mensen die enorm veel problemen hebben met de werking van Windows Verkenner en de boomstructuur. Gooi daar een toolbar of ribbon met knopjes bij en zet functionaliteit aan alle kanten van het venster en je bent een shitload aan mensen ineens kwijt. Als ik kijk naar wat de meesten aan filemanagement doen dan is dat helemaal niet zo spectaculair dat je daar de volledige functionaliteit van iets als Windows Verkenner voor nodig hebt. Dat wat je in Finder kunt doen is vaak al meer dan wat mensen daadwerkelijk met files doen (kopiëren, verplaatsen, hernoemen en openen..dan heb je het ook echt wel gehad). Ik zie mensen geen rapportage draaien van welke file/dir het grootst is gemeten over de afgelopen 3 maanden om maar eens iets te noemen. Dit is iets wat je niet in Finder kunt doen en ook niet in Windows Verkenner. Daarvoor zul je moeten grijpen naar dingen als de Powershell en bash scripting.
Om je te quoten "ROFLMAO". Als je iets meer wilt, moet je maar gaan scripten?
Je maakt hier de klassieke fout door te denken dat meer altijd beter is. Dat is het vaker niet dan wel.
En je maakt de klassiekere fout door te denken dat functionaliteit grote veranderingen met zich mee moet brengen. Functionaliteit die niet door iedereen gebruikt wordt, kan prima toegevoegd worden. Willen mensen deze gebruiken? Daar is ie. Zo niet, je merkt er niks van.

Een perfect voorbeeld is de "multitasking" van iOS en de "taskbar" daarvan. Enorme verandering. Iedere gebruiker plukt de vruchten daarvan. Maar heel veel mensen weten niet dat je met een gesture de taskbar kan oproepen. Of van app kan wisselen.
Maar de mensen die dat wel weten en er graag gebruik van maken, die kunnen niet zonder.
Je moet bij IT zaken heel terughoudend zijn in het toevoegen van functionaliteit omdat je hiermee gebruikers volledig kunt overrompelen en ze de weg kwijt zullen zijn. Daarom moet je bij grote wijzigingen gebruikers altijd begeleiden. Belangrijk aspect van een service in beheer nemen.
Juist.. grote wijzigingen moet je begeleiden. Goed argument.. :+

Hoeveel versies van OSX zijn er ook alweer geweest? Microsoft is ook niet opeens met ribbons en treeview gekomen.
ROFLMAO Les nummer 1: begin nooit aan een discussie over iets waar je absoluut geen verstand van hebt. Helaas een les die jij niet geleerd hebt want je mengt je nu in een discussie die ver boven je hoofd ligt. De Linux commandline is geen zak anders als die van OS X, FreeBSD, Solaris, AIX en noem al die UNIX systemen maar op. Sterker nog, OS X heeft een UNIXv3 certificering net als Solaris en AIX dat hebben. Om zo'n certificaat te verkrijgen zul je aan specifieke eisen moeten voldoen. Linux voldoet daar niet aan, de BSD hoek (FreeBSD, OpenBSD, etc.) vaak al wel (maar om dan nou te zeggen dat de een daardoor beter is dan de ander...dat is niet per definitie waar). Overigens is heel veel commandline spul in OS X overgenomen van BSD en/of FreeBSD. Wat je hier noemt is dus net zoiets als glashard brullen dat een fiets een auto is 8)7
Zozo, iemand voldoet wel volledig aan certifcaat "goede discussiepartner". Leuk dat je komt met certificering en allerlei geneuzel, maar wat een mooi onzinargument, want what the hell je met certificering moet beginnen als het puur gaat om file management functionaliteit waar we nu fijn over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:38
Je had het zelf over de mogelijkheid dat je meer kon in de Linux terminal dan in OSX, dat debunked hij.

Anyways, ik heb zelf altijd gewoon twee vensters open wil ik wat verslepen, wil ik wat kopieren druk ik alt in tijdens het slepen, of klik ik een bestand aan en druk op cmd-d welke het bestand dupliceert.

Het enige wat ik mis zijn eigenlijk tabjes.

Daarnaast vind ik zelf de 'drill-down' view wel fijn werken wat Windows volgens mij niet heeft. Maar ik zie maar weinig mac gebruikers die view gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://cl.ly/L6IM/lalala.png

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:59

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Die view gebruik ik ook altijd. Heb wel 'TotalFinder' geinstalleerd voor de tabs, maar gebruik ook veel slepen en sneltoetsen.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste