Jurgen_E schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 01:20:
Mijn eerste truck was een Daf XF maar uit eindelijk bleek de 510PK motor toch echt te weinig, daarna een Scania gekocht met een 620PK en later een Volvo FH16 met 750PK. De volvo vond ik echt niet fijn rijden, hij was mij veel te druk met schakelen en als je rond de 85 km/h reed schakelde hij elke keer van de 11 naar de 12 en andersom. Rij dus nu weer in mijn Scania.
Die truck is gemaakt om 90 (of harder) te rijden. Zonder de speedlimit zit je (met lading) zo op de 130. Niet heel vreemd dat hij terugschakeld bij 85

.
Overigens maakt het verwijderen van de speedlimit de game een stuk minder "suf". Heb al aardig wat "fails" te pakken gehad omdat ik te hard reed en de trailer begon te duwen. Dan ga je dus kei hard de vangrail in

.
Zie bijvoorbeeld:
http://nl.twitch.tv/exchequer/c/1930011
Mini review van de game:
Eerste indruk:
Vanaf de eerste minuut best uitdagend. Je wordt wel in het diepe gegooid. Zo begin je met een magere 2000 euro. Mijn eerste ritje was naar Engeland (leek me lekker kort ivm de ferry). De eerste 100 meter had ik meteen 550 euro boete. Vervolgens kwam er een rood licht. Niemand in de buurt dus /care. Hoppa de tweede boete te pakken a 450 euro. Aangekomen bij de ferry nog even +- 950 euro afrekenen. In Engeland nog even een fout gemaakt bij het invoegen van een snelweg (je moet links blijven rijden

). Hoppa 400 euro boete te pakken en een beschadidge lading. Ik kom op de bestemming aan met nog 150 euro cash. De inkomsten bedroegen +- 2000 euro en heb dus eigenlijk voor niks gereden.
Je moet dus je speelstijl aanpassen en de game erg voorzichtig spelen!
Gameplay:
Een lange vrachtwagen rijden is best even wennen en dat maakt de game dan ook leuk. Je moet vaak eerder remmen dan je denkt (zeker als je met een DAF start). Het gewicht van de lading heeft ook invloed op je acceleratie en remkracht. Naar links en rechts kijken is ook belangrijk binnen de bebouwde kom. Best wel goed dus voor een "simulator". Verder moet je zeker niet vergeten te tanken en natuurlijk af en toe even parkeren op een parkeer plaats.
Het experience systeem zorgt er wel voor dat je langzaam meer geld verdient. Zo kun je door ADR training te volgen met gevaarlijke stoffen rijden die 30 euro per kilometer opleveren in plaats van de standaard 10 euro per kilometer. Ook kun je langere afstanden unlocken en de just in time deliveries. Tot slot zijn er wat punten uit te delen aan het meer verdienen per type lading (fragile/high value) en brandstof kosten.
De progressie voelt helaas wel een beetje als een verplichte "grind". Het spel is vrij zuinig met het uitdelen van XP. Voor inpakeren krijg je bijvoorbeeld slechts 45 xp. Pas op level 10 kun je uit een bredere selectie van trucks kiezen en om dat level te halen ben je aardig wat uurtjes aan het rijden. Het duurde ongeveer 6 uur om level 7 te halen. In de tussentijd is er eigenlijk weinig nieuws. Als je geen truck fanaat bent in de kans groot dat je tegen de tijd dat je een nieuwe truck kan kiezen je er wel een beetje klaar mee bent.
Dit alles had voorkomen kunnen worden met een goed company management systeem. Helaas is dit waardeloos uitgevoerd. Het lenen van 400.000 kost 5787 euro per dag. Voor dit geld koop je een extra garage (3 slots, 180.000) en twee trucks (100-120.000 per stuk). De tweede truck kun je door een ai laten besturen. Mooi werk denk je dan. Helaas blijkt al snel dat deze ai rijder slechts 1000-3000 euro per dag binnen haalt. Het is dus een redelijk kansloze investering. Er is verder ook geen hoofdkwartier en je komt je eigen trucks onderweg niet tegen. Er is dus niet echt een reden om aan dit deel van de game te werken. Dat is jammer want je kunt maar 1 truck tegelijk besturen en als je éénmaal een goede truck hebt dan heb je weinig meer aan geld. Als het nut had om het bedrijf groter en groter te maken dan blijft er een reden bestaan om zellf geld binnen te slepen.
De ai rijder bepaalt overigens volledig zelfstandig zijn routes. Het is dus niet zo dat (zoals bij een echt transport bedrijf) je van te voren opdrachten kunt geven. Dit had eventueel ook nog wat uitdaging kunnen bieden a la Airline Tycoon.
http://a727.phobos.apple....fqwuzvxk.1024x1024-65.jpg
Mijn grootste probleem met de gameplay is dat indien je door de leercurve heen bent (hoe te rijden met een truck, opletten op speedcamera's) er niet veel uitdaging meer is.
Ik begon overigens met 1.1 te spelen en mijn tweede truck betrof een valiant met de beste motor (4e met 750pk). Nu ik geupdate ben naar 1.3.1 blijkt dit een Volvo FH16 te zijn. Zo ver het er naar uitziet heb ik dus op level 4 al min of meer de beste truck van de game aangeschaft. Valt weinig meer te verdienen dus!
Grafisch:
Grafisch ziet de game er bovenverwachting goed uit. Erg leuk dat landmarks als de erasmus brug in de game zitten en de bewegwijzering (redelijk) klopt.
Geluid:
Muziek opzetten is een vereiste want tijdens het rijden is er geen ingame muziek beschikbaar (wel ingebouwde internet radio maar die kun je zelf ook wel aanzetten). Verder is de cabine ook realistisch stil dus "leuke" truck geluiden hoef je ook niet te verwachten als je in de eerste camera rijdt.
Mods:
Mod support is uitstekend. Dit zou de game nog wat kunnen opleuken. Zo heb ik zelf nu de speed limiter uitgeschakeld. Dit maakt de game een stuk uitdagender. Zeker zonder trailer kun je de game spelen als Euro Race Truck Simulator

.
Overig:
De game ondersteunt gelijktijdig gebruik van meedere controllers. Op deze manier heb ik zelf het gas/rem pedaal van mijn stuur gecombineerd met een (ps2) gamepad. Op die manier kun je met één pookje vrij rondkijken (belangrijk in deze game, met een dpad op een stuur werkt voor geen meter tijdens bochten). Bij de meeste racegames is dit niet mogelijk.
Conclusie:
Best een leuke game. Ik vrees echter dat de gemiddelde gamer er na 10 uur wel klaar mee is. Ik ken een aantal spelers die de game al een tijdje in huis hebben en één is op level 11 gestopt en de andere op level 13. Heb je iets met trucks dan ligt dit mogelijk anders. Zelf ben ik pas level 7 en ik blijf (dankzij de no limiter mod) nog wel even spelen

.
[
Voor 82% gewijzigd door
sdk1985 op 15-02-2013 16:57
]