RemcoDelft schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:45:
[...]
Het kost de Staatskas 14 miljard, en inderdaad, maandlasten zijn niet anders dan ze zonder HRA zouden zijn.
Aflossen daarentegen zou zonder HRA eenvoudiger zijn (want lagere schuld) dan nu.
Die 14 miljard komt echter direct bij banken terecht, en zelfs met 14 miljard subsidie wisten ze zichzelf aan het randje van de afgrond te krijgen. Volkomen doorgeslagen regelgeving dus.
Er is volgens mij ook niemand die nog zegt dat de HRA een goede subsidie is. Het gaat hem vooral om de manier van afschaffen en daar moet je heel voorzichtig mee zijn. Net als het voorbeeld van Zweden hierboven, als je al ziet wat de luitjes die juist voor zijn al aangeven wat de gevolgen zijn moet je maar eens bedenken wat de echte gevolgen waren (zijn ook genoeg artikelen over te vinden.
Kijk dat we uiteindelijk beter af zijn zonder HRA is aardig logisch, maar hoe je het af moet gaan schaffen is een ander verhaal.
Dat de banken bijna failliet gingen had hier trouwens weinig mee te maken maar meer dat ze virtueel dezelfde euro 10 keer (of nog vaker) konden uitlenen/uitgeven.
En die 14 miljard, ik heb daar wel eens berekeningen van gezien dat er uiteindelijk niet veel van over blijft als je de mindere inkomsten door de huizen daling ook mee nam. Nu zal dat in de tussentijd iets positiever zijn omdat de overdrachtsbelasting lager is maar nog steeds zijn heel veel dingen afhankelijk van de huizenprijs.
JaQ schreef op maandag 18 juni 2012 @ 11:57:
[...]
Dat weet ik. Mijn opmerking sloeg op redwing die beweert dat huizen veel goedkoper worden door afschaffing van HRA, met als gevolg dat belastingen over eigen huis bezit (ozb dus) zo ver dalen dat de overheid "netto" verliest. In die rekensom geloof ik niet.
Dat heb ik nergens gezegd ? Ik zeg dat het een stuk minder dan die 14 miljard is omdat er heel veel dingen aan de huizenprijzen/huren gekoppeld zijn welke je natuurlijk ook mee moet nemen in de berekening (en bij de voorstanders nooit gedaan wordt waardoor het wel heel positief wordt om de HRA af te schaffen)
[...]
Langzaam afschaffing zorgt toch ook voor 10 jaar gevangenschap in eigen gouden kooi?
Een huizendaling van 1% per jaar is toch goed te doen (3%-2%inflatie) in tegenstelling tot 10% per jaar.
[...]
Nee, mensen zitten te wachten op vrijstaande huizen op 1ha grond voor 20k. Het zelfbeeld is compleet onrealistisch.
Nee mensen willen een wat groter huis dan de starterswoning waar ze in zitten en dat is net het type dat nergens gebouwd wordt (omdat hij een huizenbouwer minder oplevert dan de andere 2 versies.
[...]
Dat is alleen interessant als je inkomen meestijgt. Denk je dat dat gaat gebeuren?
[...]
Je doelt op verworven rechten, vind je dat ook gelden voor assielzoekers, (geestelijke) gezondheidszorg, kilometervergoeding of studiebeurzen. (om maar wat dingen te noemen).
Yup, ook met dat soort dingen moet je voorzichtig zijn al is een huis natuurlijk wel van een iets ander nivo dan een studiebeurs/kilometervergoeding. Verder gaat het bij een huis al snel om 30 jaar terwijl dat bij de andere punten veel korter is.
[...]
Deze mening deel ik met je. Het is belachelijk dat de banken hier feest van kunnen vieren. Het is verkapte staatssteun, niet zo heel raar dat Rabobank (als grootste hypotheekverstrekker van Nederland) geen extra steun nodig had

Dat kwam trouwens ook doordat ze veel minder rapporteren dan de andere banken (private banking ftw) waardoor ze tegenvallers die ze vast gehad zullen hebben niet hoefden te melden en er daarmee veel minder last van hadden dat ze geen ged van andere banken konden lenen (wat natuurlijk helemaal wazig is.......)
[
Voor 43% gewijzigd door
redwing op 18-06-2012 12:08
]