Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Geciteerd uit http://www.telegraaf.nl/b..._2013_Belastingen__.html:
  • Het hoge btw-tarief gaat vanaf oktober al van 19 naar 21 procent. De BTW verhoging wordt voor 1,5 miljard euro teruggegeven aan de burger via de inkomsten- en loonbelasting.
  • De tarieven van de eerste en tweede schijf worden met 0,4 procentpunt verlaagd, naar 1,55 procent respectievelijk 10,4 procent. Het maximum van de arbeidskorting stijgt met 70 euro.

waarmee een werknemer met een modaal inkomen grotendeels wordt gecompenseerd voor de BTW-verhoging. Met een modaal inkomen zul je een euro of 500 a 700 per maand uitgeven aan spullen met hoog BTW tarief. Die 2% BTW kost je dan 10 a 15 euro per maand. De verlagingen inkomstenbelasting en extra arbeidskorting tellen op tot maximaal 200 euro per jaar.
  • De rest van de opbrengst van de BTW-verhoging wordt vanaf 2014 op vergelijkbare wijze teruggegeven aan de burger. Dit geldt ook voor de opbrengst van lastenverhogingen aardgasheffing, leidingwaterbelasting, kolenbelasting, rode diesel en eurovignet.
    Naast de veelbesproken extra BTW zullen de rekeningen gas/water en licht ook een tientje per maand stijgen.
  • Volgend jaar moeten werkgevers tijdelijk 16 procent extra belasting betalen over lonen die dit jaar meer dan 150.000 euro bedragen.
    Een hele vreemde eend in de bijt. Kennelijk hebben we in de loonbelasting een soort van 5e schijf van 52%+16% = 68%. Maar, alleen in de loonbelasting en niet in de inkomstenbelasting? Bovendien, de extra heffing wordt in 2013 geheven, over inkomens die in 2012 boven de 150k zitten? Dat is ongehoord, een belastingtarief wat zich baseert op wat je vroeger verdiende i.p.v. wat je nu verdient. Alle andere belastingen (loon- en inkomstenbelasting, vennootschapsvelasting, omzetbelasting etc) worden per tijdvak vastgesteld op basis van de getallen van datzelfde tijdvak.
  • Vertrekbonussen van 531.000 euro of meer worden belast tegen 75 procent.
    Mooi stukje symboolpolitiek, nauwelijks van invloed op de belastinginkomsten.
    Ik vraag me af of het een marginaal tarief is (75% over het meerdere boven 531k), of een integraal tarief (532k is pech).
    Verder moet ik opmerken dat deze maatregel een gemiddelde HBO-geschoolde werknemer die na 20 dienstjaren buiten zijn schuld op straat wordt geknikkerd even hard raakt als een niet-functionerende topbestuurder die na 2 jaar een vertrekregeling afspreekt met de commissarissen.
  • Er komt geen gebruikelijke inflatiecorrectie voor de belastingschijven.
  • De al ingevoerde btw-verhoging van 6 naar 19 procent op theaterbezoek wordt vanaf juli teruggedraaid. Zodra de maatregel officieel bekend is gemaakt, kunnen mensen voor het lage tarief al kaartjes voor 1 juli of later aanschaffen.
  • De accijnzen op sigaretten gaan met 35 cent per pakje omhoog. Shag wordt 60 cent per pakje duurder.
  • De accijnzen op bier gaan met 10 procent omhoog. Die op wijn en tussenproducten met 15 procent. Sterke drank wordt 6 procent meer belast.

Waarmee eens en voor altijd vaststaat dat accijnzen niet dienen om gedrag te beinvloeden, maar om de begroting rond te krijgen. Tijd om accijnzen maar eens af te schaffen ten koste van een structureel hoger BTW tarief lijkt me
  • De beloofde lastenverlichting van 430 miljoen euro aan het bedrijfsleven wordt niet uitgekeerd.
  • De bankenbelasting wordt verdubbeld.

Die ga je terugzien in je hypotheekrente en bankkosten.
  • Woon-werkverkeer wordt belast, door het afschaffen van de onbelaste reiskostenvergoeding. Het vergoeden van zakelijke reizen blijft onbelast.
  • De woon-werkkilometers met de auto van de zaak of leaseauto’s worden belast.
Die laatste twee zijn al behoorlijk vaak langsgekomen

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik probeer elk jaar minder dan 1345 euro aan BTW te verdienen zodat ik geen BTW hoef af te dragen en zodat de IB Groep blij is. Wat gebeurt er met dat 1345 euro voordeel? Wordt die ook veranderd?

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 17-05-2012 10:51 ]

Verwijderd

Ik vind het zo jammer dat er geen alternatieve bezuinigingen zijn opgenomen door de Kunduzcoalitie.
Ik ben voorstander van 4 miljard bezuinigen op de ontwikkelingshulp. Waarom wordt er nu voor mij bepaald dat ik 0,7% van mijn inkomen (gemiddeld percentage van Ontwikkelingshulp t.o.v. BNP) wordt weggegeven.

Ik zou het liever omdraaien. Het budget gaat naar 0 euro en het is aan iedereen vrij om zoveel mogelijk zelf weg te geven. Ben benieuwd of er dan 4 miljard binnenkomt op giro 666 (what's in a number..)

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:27:
Ik vind het zo jammer dat er geen alternatieve bezuinigingen zijn opgenomen door de Kunduzcoalitie.
Ik ben voorstander van 4 miljard bezuinigen op de ontwikkelingshulp. Waarom wordt er nu voor mij bepaald dat ik 0,7% van mijn inkomen (gemiddeld percentage van Ontwikkelingshulp t.o.v. BNP) wordt weggegeven.

Ik zou het liever omdraaien. Het budget gaat naar 0 euro en het is aan iedereen vrij om zoveel mogelijk zelf weg te geven. Ben benieuwd of er dan 4 miljard binnenkomt op giro 666 (what's in a number..)
Dit dus. Ontwikkelingshulp is in deze situatie niet gerechtvaardigd, helemaal afschaffen die zooi en pas weer opnieuw invoeren als de crisis achter de rug is ;) :Y .

Het volk mag weer lekker kromliggen, alles wordt stukken duurder. Waar gaan mensen die 100 euro per maand vandaan halen? Ik weet dat mijn ouders dat niet kunnen, die moeten wel alles uit de zorg flikkeren want dat is echt onbetaalbaar.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Sowieso is het natuurlijk compleet scheef dat een minderheidskabinet dit er in 2 weken doorheen drukt terwijl de partij met een van de meeste stemmen 0 invloed heeft (en veel dingen zelfs zijn teruggedraaid), toch omgekeerde wereld? Het maakt niet uit op wie je stemt, de grote bobo's beslissen wel wat ze met je geld doen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-11 16:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

t_captain schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 08:10:
• Volgend jaar moeten werkgevers tijdelijk 16 procent extra belasting betalen over lonen die dit jaar meer dan 150.000 euro bedragen.
Een hele vreemde eend in de bijt. Kennelijk hebben we in de loonbelasting een soort van 5e schijf van 52%+16% = 68%. Maar, alleen in de loonbelasting en niet in de inkomstenbelasting? Bovendien, de extra heffing wordt in 2013 geheven, over inkomens die in 2012 boven de 150k zitten? Dat is ongehoord, een belastingtarief wat zich baseert op wat je vroeger verdiende i.p.v. wat je nu verdient. Alle andere belastingen (loon- en inkomstenbelasting, vennootschapsvelasting, omzetbelasting etc) worden per tijdvak vastgesteld op basis van de getallen van datzelfde tijdvak.
Als je goed kan lezen gaat het over het werkgeversdeel, niet over de IB. Werkgevers betalen al sociale premies voor hun personeel en zullen nu dus ook nog een 16% extra moeten betalen. Dit is denk ik vooral om geld uit Holding BV's te pompen. Lijkt mij vrij makkelijk te ondervangen door jezelf tijdelijk een verlaging toe te kennen.
Ik vraag me af of het een marginaal tarief is (75% over het meerdere boven 531k), of een integraal tarief (532k is pech).
Verder moet ik opmerken dat deze maatregel een gemiddelde HBO-geschoolde werknemer die na 20 dienstjaren buiten zijn schuld op straat wordt geknikkerd even hard raakt als een niet-functionerende topbestuurder die na 2 jaar een vertrekregeling afspreekt met de commissarissen.
Dit kan ik ook niet uitleggen, ik mag aannemen dat het een marginaal tarief is. Anders zouden ook normale werknemers die een vertrekpremie krijgen worden geraakt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De woon-werkkilometers met de auto van de zaak of leaseauto’s worden belast.
Dit lijkt me een aardig stukje, Telegraaf style, onvolledige tekst. Belangrijke details die het een stuk genuanceerder maken missen hier. Ik mag hopen dat ze bedoelen dat niet prive gebruiken van een auto van de zaak verdwijnt?

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 17-05-2012 10:38 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Megamind schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:33:
Sowieso is het natuurlijk compleet scheef dat een minderheidskabinet dit er in 2 weken doorheen drukt terwijl de partij met een van de meeste stemmen 0 invloed heeft (en veel dingen zelfs zijn teruggedraaid), toch omgekeerde wereld? Het maakt niet uit op wie je stemt, de grote bobo's beslissen wel wat ze met je geld doen.
offtopic:
Het akkoord is toch echt met een meerderheid besloten, of het nou ee meerderheid is van kabinet+PVV of kabinet+D66+GL+CU, dat maakt in principe niet uit. Een meerderheid is een meerderheid.

En dat de PvdA 0 invloed had, tja, zo werkt dat (al is '0 invloed' niet helemaal waar, ze hadden mee kunnen doen).

Overigens gelden de maatregelen voor 2013 en afhankelijk van welke partijen er in september gekozen worden en de daaropvolgende coalitie kunnen de lange termijnplannen nog veranderen.

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 17-05-2012 10:44 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-11 13:34

SeatRider

Hips don't lie

Gunner schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:36:
[...]
Dit lijkt me een aardig stukje, Telegraaf style, onvolledige tekst. Belangrijke details die het een stuk genuanceerder maken missen hier. Ik mag hopen dat ze bedoelen dat niet prive gebruiken van een auto van de zaak verdwijnt?
Welke details dan? Dit is al meer info dan we 1 of 2 weken geleden hadden, en stelt mij zelfs gerust dat zakelijke km's onbelast vergoed blijven.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Megamind
  • Laatst online: 10-09 22:45
anandus schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:37:
[...]
En dat de PvdA 0 invloed had, tja, zo werkt dat.
PVDA én PVV.

• anandus
  • Niet online
offtopic:
Mjah, de PVV is er zelf uitgestapt, zij hadden álle invloed en krabbelden terug, dus die hebben weldegelijk invloed kunnen uitoefenen. Zij zijn het noemen niet waard, in tegenstelling tot de PvdA.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ga eens goed rekenen. Ik kan je van vrij nabij vertellen dat een HBOer die net het 52% tarief in loopt en 32 dienstjaren heeft en volgens de oude kantonrectersformule met een correctie factor van maal 1.2 nog bij lange na niet aan de 500k komt , het is eerder rond de 200K (En dat is een riante regeling, die krijgt bijna niemand meer)
Die 531K is ongeveer 10 jaarsalarissen, dat krijgt echt niemand mee. Zelfs als je 100K per jaar verdient zijn het er nog ruim 5 en dat is ook al veel. Je mag in je handen knijpen als je 4 jaarsalarissen krijgt als je iets van bijna 40 dienstjaren hebt.

En met die mensen die 52% belasting betalen horen ongeveer bij de 7% best betaalde Nederlanders in loondienst.

Dus het zal maar weinig 'normale' Nederlanders raken. Zeker als ze 'maar' 20 dienstjaren hebben.

Als voorbeeld: HBOers in de zorg halen met enige moeite 47K per jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 17-05-2012 11:35 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Ik vind het niet heel erg dat deze wijzigingen doorgezet gaan worden, begrijp alleen niet dat de overheid de OV vergoeding (gedeeltelijk) wilt weghalen en de netto km-vergoeding wilt aanpakken.

Hoe zit dat met lease-auto's? Krijg je dan meer bijtelling? Of is daar geen woon-werk verschil in als je ook privé rijdt?

Edit: Owja en dichterbij je werk gaan wonen wordt ook niet echt gestimuleerd :P

[ Voor 11% gewijzigd door LesCacques op 17-05-2012 11:34 ]

je ne sais cacques

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:14
Ik zou juist verwachten van een partij als GroenLinks dat ze het OV gaan stimuleren. Door de reiskostenvergoeding alleen voor de auto's in te perken. Dat heeft ook meteen positieve gevolgen voor het milieu.

Even daargelaten of het OV dat momenteel aan kan of niet.

HD4Life @ Full-HD

• anandus
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:38:
Ik zou juist verwachten van een partij als GroenLinks dat ze het OV gaan stimuleren. Door de reiskostenvergoeding alleen voor de auto's in te perken. Dat heeft ook meteen positieve gevolgen voor het milieu.
Zeker, ik vind dat ook een gemist punt, maar aan de andere kant was Groenlinks maar 10 van de 77 zetels, dus ze zullen niet echt heel veel te zeggen hebben gehad.

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 14:39
Trommelrem schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 09:58:
Ik probeer elk jaar minder dan 1345 euro aan BTW te verdienen zodat ik geen BTW hoef af te dragen en zodat de IB Groep blij is. Wat gebeurt er met dat 1345 euro voordeel? Wordt die ook veranderd?
Hou de website van de fiscus in de gaten of er iets inhoudelijk in de KOR wijzigt.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Op zich geen echt spannende dingen.

Dat van de BTW/accijns vind ik wel goed. Betalen naar gebruik/verbruik in plaats van naar inkomen. Worden dingen als zuiniger leven (minder energie gebruiken, niet zo veel verspillen, zuinige auto, noem maar op) door gestimuleerd. Zou je dus zelfs kunnen zien als groene maatregel.

En die 531k. Ik denk dat 100% van Nederland hoopt dat het een probleem voor hen wordt, aangezien je dan snel bij de bevolking hoort die nu 100k+ doet op jaarbasis (anders krijg je nooit zo'n hoge vertrekbonus). Vraag me wel af of het 3-4 jaar lang loon doorbetalen (zoals die wachtgeld-regelingen) ook onder een vertrekbonus gaan vallen.

[ Voor 77% gewijzigd door Xanaroth op 17-05-2012 16:18 ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Myrdreon schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 16:15:
Vraag me wel af of het 3-4 jaar lang loon doorbetalen (zoals die wachtgeld-regelingen) ook onder een vertrekbonus gaan vallen.
Tsja, dat kunnen ze nooit nagaan. Als jij met een bedrijf afspreekt dat je een nieuwe werkplek krijgt in het kader van 'Het Nieuwe Werken' dan zal niemand dat stoppen. Ook niet als die nieuwe werkplek precies in jouw huis ligt. Je bent dan gewoon in dienst en er is niets bijzonders aan de hand.

Ook niet als je 'target' is: Bak per jaar één appeltaart en eet die op. We willen dat je dat vier keer doet en we gaan er van uit dat je eerlijk bent, we gaan het niet controleren.

De wachtgeld regeling is trouwens beperkt..die is nu 38 maanden, ruim 3 jaar dus. Net als de WW voor mensen die 38 jaar gewerkt hebben.

Het is ook een sprookje dat alle werklozen zo lang in de WW kunnen zitten. Je krijgt één maand WW per gewerkt jaar. Dus je moet 38 jaar gewerkt hebben om dat te halen. Dan is iemand al snel 56. En als je boven de 61 jaar en 10 maanden bent haal je het ook al niet meer, voor je het bereikt heb ben je al met pensioen. Dat schuift nu wel 2 jaar op. Maar naarmate we verder komen zal de groep hoger opgeleiden ook groter worden en die beginnen later met werken. Dus die zijn 58-60+ voor ze er aan toe zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door Ortep op 17-05-2012 17:23 ]

Verwijderd

Megamind schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:33:
Het maakt niet uit op wie je stemt, de grote bobo's beslissen wel wat ze met je geld doen.
QFT

• t_captain
Ortep schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 11:27:
[...]

Ga eens goed rekenen. Ik kan je van vrij nabij vertellen dat een HBOer die net het 52% tarief in loopt en 32 dienstjaren heeft en volgens de oude kantonrectersformule met een correctie factor van maal 1.2 nog bij lange na niet aan de 500k komt , het is eerder rond de 200K (En dat is een riante regeling, die krijgt bijna niemand meer)
Ik denk dat je gelijk hebt. Je krijgt natuurlijk geen X jaarsalarissen mee maar X maandsalarissen. Foutje ;)
Dan nog, gewoon een stukje symboolpolitiek die nog geen halve promille van de 4 MRD oplevert. Zoethoudertje voor de linkse oppositiepartijen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

SeatRider schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 10:40:
[...]

Welke details dan? Dit is al meer info dan we 1 of 2 weken geleden hadden, en stelt mij zelfs gerust dat zakelijke km's onbelast vergoed blijven.
Wellicht heb ik iets gemist, maar voor zover ik heb begrepen vervalt het 'geen bijtelling' voor mensen die een PGA-forumulier hebben ingevuld en hun kilometers bijhouden en worden ze min of meer verplicht bijtelling te gaan betalen.

Voor mensen die nu bijtelling betalen veranderd er toch niets? Correct me if i'm wrong.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-11 18:48
Ik bliif het zien als hoe kunnen we de kas het snelst spekken, zonder ook maar 1 maatregel die misschien de uitgaven van de overheid verminderen.

Waardoor dus nog steeds 100e rampen projecten die bakken met geld kosten door de drain gaan.

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:29

Osxy

Holy crap on a cracker

Gunner schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:08:
[...]

Wellicht heb ik iets gemist, maar voor zover ik heb begrepen vervalt het 'geen bijtelling' voor mensen die een PGA-forumulier hebben ingevuld en hun kilometers bijhouden en worden ze min of meer verplicht bijtelling te gaan betalen.

Voor mensen die nu bijtelling betalen veranderd er toch niets? Correct me if i'm wrong.
Dit is ook hoe ik het lees en als dit klopt is dit een HELE flinke knauw in heel veel mensen hun inkomen.
Als je een 25% bijtelling auto hebt omdat je hem toch alleen zakelijk rijd gaat dit je een hoop geld kosten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:46
Het steekt me enorm dat de belasting voor theater kaartjes weer omlaag gaat. Ook al is het maar een druppel op een gloeiende plaat.
Osxy schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:22:
[...]

Dit is ook hoe ik het lees en als dit klopt is dit een HELE flinke knauw in heel veel mensen hun inkomen.
Als je een 25% bijtelling auto hebt omdat je hem toch alleen zakelijk rijd gaat dit je een hoop geld kosten.
Een enorme knauw. Ik snap ook niet dat dit zo wordt ingevoerd. Doe het dan vanaf nieuwe contracten.

[ Voor 62% gewijzigd door ephymerous op 19-05-2012 15:30 ]

XXXVI

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 12:09
Gunner schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:08:
[...]
Je woon-werk verkeer willen ze gaan belasten.
Wat ik zover begrepen heb houdt dit het volgende in:

Je woont 50km van je werk, dan moet je 2x 50km per dag rijden = 100km * 20 (gemiddelde werkmaand) = 2000km * 0,19 = 380 euro bruto. Zit je in de 42% dan mag je elke maand ongeveer 160 euro netto extra dokken naast je bijtelling...

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 19-05-2012 15:44 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ballebek schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 15:43:
[...]

Je woont 50km van je werk, dan moet je 2x 50km per dag rijden = 100km * 20 (gemiddelde werkmaand) = 2000km * 0,19 = 380 euro bruto. Zit je in de 42% dan mag je elke maand ongeveer 160 euro netto extra dokken naast je bijtelling...
Als dat waar is dan is dat de meest bezopen belastingmaatregel/burgertje pesten ooit.

• ephymerous
Maar dat is toch alleen zo wanneer je nu geen bijtelling betaald om je de auto alleen zakelijk gebruikt? Door woon-werk kilometers als privé aan te merken mag je dus -zonder bijtelling te betalen- geen woon-werk kilometers meer rijden.

XXXVI

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ephymerous schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 16:07:
Maar dat is toch alleen zo wanneer je nu geen bijtelling betaald om je de auto alleen zakelijk gebruikt? Door woon-werk kilometers als privé aan te merken mag je dus -zonder bijtelling te betalen- geen woon-werk kilometers meer rijden.
Dat dacht ik dus ook, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.

Verwijderd

Nee joh, dat is groener en beter omgaan met reizen. Ofzo.

Belasting betalen om naar je werk toe te gaan. Veel debieler dan dat gaat het niet worden.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 17:33
ephymerous schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 16:07:
Zonder bijtelling een leaseauto rijden is vanaf 1-1-2013 niet meer mogelijk, tenzij het een grijs kenteken betreft, hiervoor zou nog een uitzondering voor worden opgenomen las ik ergens.

[edit]
Hm, Volgens deze link blijft het theoretisch nog wel mogelijk om zonder bijtelling te rijden, maar gezien woon-werk verkeer bij prive geteld wordt zal het in praktijk vrijwel niemand lukken om onder de 500km grens te blijven (of je moet als IT consultant bijvoorbeeld alleen maar ritjes naar de klant rijden(=zakelijk) en nooit naar het kantoor van de werkgever(=prive) in de leaseauto. Als je naar kantoor rijdt pak je dus het OV of de auto van je vrouw :) )

[ Voor 35% gewijzigd door sverzijl op 19-05-2012 16:24 ]

• ephymerous
Gunner schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 16:08:
[...]

Dat dacht ik dus ook, maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Hmm... je betaald toch bijtelling om privé te mogen rijden? Ik heb even Gegoogled zojuist maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden.
sverzijl schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 16:11:
[...]

Zonder bijtelling een leaseauto rijden is vanaf 1-1-2013 niet meer mogelijk, tenzij het een grijs kenteken betreft, hiervoor zou nog een uitzondering voor worden opgenomen las ik ergens.
Dat bedoel ik dus... wanneer je al bijtelling betaald verandert er niets.

[ Voor 38% gewijzigd door ephymerous op 19-05-2012 16:13 ]

XXXVI

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mij treft, naast de BTW verhoging, voornamelijk het belasten van de reiskostenvergoeding. Mijn werkgever vergoedt mijn treinabonnement van ongeveer 241 euro per maand. Dat gaat me volgend jaar een dikke honderd euro per maand belasting kosten :)

Vind het op zich geen probleem, ik hoop alleen wel dat de overdrachtsbelasting verder wordt gereduceerd of beter nog, afgeschaft. Reizen naar je werk niet belasten is logisch als er een verhuisbelasting is. Als de verhuisbelasting afgeschaft wordt, is reizen belasten niet zo vreemd. :)

Ik kan me trouwens voorstellen dat NS de 1e klasse coupé's wat kleiner mag gaan maken, en de 2e klasse coupé's wat groter. Stel dat je het traject Utrecht <-> Rotterdam bereist, en je werkgever vergoedt 1e klas, a 4769 euro per jaar. Dat kost je nu niets.

Als dit belast zou worden tegen 42%, dan kost het je 2003 euro per jaar.

Als je werkgever akkoord gaat en je die 4769 gewoon krijgt, houd je daar zo'n 2766 euro netto van over. Leg er 40 euro bij, en je kan een 2e klas jaartrajectkaart kopen.

Bij gelijke kosten voor de werkgever die tot nu toe 1e klas vergoedde is het dus kiezen tussen 2000 euro inleveren om 1e klas te blijven reizen, of 40 euro extra betalen om 2e klas te gaan reizen. :)

• Uberprutser
Gunner schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 15:49:
[...]

Als dat waar is dan is dat de meest bezopen belastingmaatregel/burgertje pesten ooit.
Sterker nog, dan lever ik mijn Volvo in en koop ik zelf wel een nieuwe auto...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Ballebek schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 17:32:
[...]

Denk dat meer mensen er zo over zullen denken. Zo ook schoon-familie waar ze 2 auto's hebben, 1 lease die niet prive word gereden en 1 goedkope Seat.
Het word dus of de Golf weg of de Seat weg want beide houden kost paar honderd euro per maand zo snel gereken.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Osxy schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 17:51:
[...]

Denk dat meer mensen er zo over zullen denken. Zo ook schoon-familie waar ze 2 auto's hebben, 1 lease die niet prive word gereden en 1 goedkope Seat.
Het word dus of de Golf weg of de Seat weg want beide houden kost paar honderd euro per maand zo snel gereken.
Ik neem juist een lease auto erbij :) ik ben uiteindelijk goedkoper uit met een extra auto in de 14% bijtelling omdat ik met mijn prive auto niet meer goedkoop naar kantoor kan rijden.
Mijn prive auto houd ik dan als 2e gezins auto voor als het uitkomt :)
uiteindelijk ben ik met een lease auto erbij 5 euro per maand goedkoper uit :) maar nu met onbeperkt prive kilometers in een lease auto!

uiteindelijk betaal ik voor het alleen rijden in me eigen auto 265 euro per maand meer :( , en met een lease auto stijgen me uitgave met 260 euro :( Met deze keuze voor me neus is het niet moeilijk kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Smuggler op 19-05-2012 18:07 . Reden: extra informatie ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ballebek schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 17:32:
[...]

Dus als ik een leaseauto heb en die alleen prive gebruik, ben ik van het probleem af :?

Lekker wazig :') Dan is het dus goedkoper met het OV naar je werk te gaan of compleet thuis te werken en die auto dan alleen prive nog te gebruiken ofzo :')

Ik heb nu geen leaseauto, maar per 1 Juni krijg ik een budget en kan ik dus lease gaan rijden. Ik kan dan een auto nemen waar ik amper zelf iets aan betaal, maar als ze per 01-01-2013 mijn woon- werk verkeer gaan belasten ga ik gewoon thuiswerken (of laat ik hem voor de deur staan en rijd ik er alleen pribve mee :')

Xbox Live ID:Notna8310

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Notna schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 18:09:
[...]

Dus als ik een leaseauto heb en die alleen prive gebruik, ben ik van het probleem af :?

Lekker wazig :') Dan is het dus goedkoper met het OV naar je werk te gaan of compleet thuis te werken en die auto dan alleen prive nog te gebruiken ofzo :')

Ik heb nu geen leaseauto, maar per 1 Juni krijg ik een budget en kan ik dus lease gaan rijden. Ik kan dan een auto nemen waar ik amper zelf iets aan betaal, maar als ze per 01-01-2013 mijn woon- werk verkeer gaan belasten ga ik gewoon thuiswerken (of laat ik hem voor de deur staan en rijd ik er alleen pribve mee :')
Beste oplossing is een 0% auto nemen...

• Uberprutser
Notna schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 18:09:
[...]
Hiermee willen ze het dichterbij werk wonen stimuleren... 8)7

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ballebek schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 18:19:
[...]

Hiermee willen ze het dichterbij werk wonen stimuleren... 8)7
Jaja, en dus zetten ze ook maar de huizenmarkt op slot door die onzin met een aflosvrije hypotheek en de hypotheek rente :')

Daarnaast doet men wel erg makkelijk over ' dichter bij huis gaan werken' . Ik kan dan toevallig permanent thuiswerken als ik dat wil, maar vele zullen dat niet kunnen en dat is nogal belachelijk :')

Ik hoop dat die maatregel niet doorgaat, want het is wel één van de meeste debiele maatregelen ooit verzonnen. Net als de reiskosten vergoeding belasten overigens :') Wat je ermee stimuleert is dat niemand meer naar zijn werk wil (die dan thuis kunnen werken) en dat men dus minder benzine gaat tanken (minder belasting geld voor de overheid), gebouwen leeg komen te staan (weer wat minder belasting en slecht voor de stimulering om de lege kantoorpanden eens te vullen) enz.

Overigens kan ik vrij weinig vinden over dit voornemen, hebben we ergens een bron? (Iets anders dan de Televaag die aan sensatie schrijven doet) Ik kan namelijk alleen vinden dat autos die je alleen zakelijk gebruikt; dat die 500 km prive gebruik belastingvrij komt te vervallen en dat je dus ten alle tijden moet gana betalen voor privegebruik (dat kan ik nog wel snappen.... )

Achja, we gaan het wel zien. Ik heb nog steeds goede hoop dat een aantal van die achterlijke maatregelen het daglicht gewoon nooit gaan zien :) Dat ontwikkelings steun gebeuren vind ik ook zoiets 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 19-05-2012 19:36 ]

• Uberprutser
Notna schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 19:16:
[...]
Overigens kan ik vrij weinig vinden over dit voornemen, hebben we ergens een bron? (Iets anders dan de Televaag die aan sensatie schrijven doet)
Het kwam ook bij NOS Nieuwsuur langs deze week (werd opgesomd) alleen niet op ingegaan...

• anandus
  • Niet online
NOS en RTL hadden het inderdaad ook al gemeld.
Ook stond het in het Catshuisakkoord, waar 75% van dit akkoord uit bestaat.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Hmmmm, alsnog blijft het een raar verhaal. Maarja, wanneer weten we zeker of deze maatregelen doorgaan eigenlijk?

• Uberprutser
Notna schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:15:
Hmmmm, alsnog blijft het een raar verhaal. Maarja, wanneer weten we zeker of deze maatregelen doorgaan eigenlijk?
Met die lui weet je nooit iets zeker... Aangezien een van de grote punten op 1 oktober in gaat (BTW 19>21%) zal het rond die tijd wel bekend moeten zijn.

Ik denk dat het sowieso over de verkiezingen heen getrokken gaat worden en er partijen gaan zijn die even heel erg tegen gaan zijn (of doen) om zo stemmers te winnen.

[ Voor 18% gewijzigd door Uberprutser op 19-05-2012 20:24 ]

• Robtimus
  • Laatst online: 17-11 16:12

Robtimus

me Robtimus no like you

Zal dit niet gewoon allemaal met prinsjesdag bekend worden?

* Robtimus heeft trouwens geen reiskostenvergoeding meer. Pasgeleden van baan geswitcht waardoor ik nog maar 6km van mijn werk woon. Ik moet wel nog maar snel gebruik maken van de fietsregeling, want dat soort dingen zullen ze ook wel gaan afschaffen...

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• anandus
  • Niet online
Sommige maatregelen zullen, voorlopig, doorgaan, zoals de genoemde belastingverhogingen. Bij andere, meer structurele dingen is het moeilijk te zeggen.

In september wordt er gestemd, dus aan het einde van het jaar kunnen we een nieuwe regering verwachten. Voor het jaar 2013 zullen ze niet heel veel meer kunnen veranderen, vermoed ik (tenzij er supersnel een kabinet komt), maar voor 2014 en verder kan het nog alle kanten op.

Maar wie weet, als men (bijvoorbeeld) massaal op linkse partijen zou stemmen zou dit relatief rechtse akkoord nog best aangepast kunnen worden.
Of als VVD en CDA samen een meerderheid zouden behalen zou het nog een tikkie 'rechtser' (lees: automobilistvriendelijker) kunnen worden.

We weten het niet, het hangt van de verkiezingen af, maar voor 2013 zou ik maar uitgaan van deze maatregelen. Hoe het er daarna uit zal zien hangt van de verkiezingen af.

Verwijderd

Maar natuurlijk gaat deze maatregel uiteindelijk niet door. Op 12 september draait minister president Geert Wilders als eerste deze terug.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

anandus schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:14:
[...]
Sommige maatregelen zullen, voorlopig, doorgaan, zoals de genoemde belastingverhogingen. Bij andere, meer structurele dingen is het moeilijk te zeggen.

In september wordt er gestemd, dus aan het einde van het jaar kunnen we een nieuwe regering verwachten. Voor het jaar 2013 zullen ze niet heel veel meer kunnen veranderen, vermoed ik (tenzij er supersnel een kabinet komt), maar voor 2014 en verder kan het nog alle kanten op.

Maar wie weet, als men (bijvoorbeeld) massaal op linkse partijen zou stemmen zou dit relatief rechtse akkoord nog best aangepast kunnen worden.
Of als VVD en CDA samen een meerderheid zouden behalen zou het nog een tikkie 'rechtser' (lees: automobilistvriendelijker) kunnen worden.

We weten het niet, het hangt van de verkiezingen af, maar voor 2013 zou ik maar uitgaan van deze maatregelen. Hoe het er daarna uit zal zien hangt van de verkiezingen af.
Duidelijk, dank. Ja ik ben niet zo een politiek wonder dus ik had wel mijn vermoedens, maar deze heb je nu bevestigd :)

Wil je overigens niet de hele tijd andermans icon aannemen, daar gaat minn OCD van trippen :+

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Hier klopt helemaal niets van. Je haalt leaseauto's en reiskostenvergoedingen door elkaar.

Als je een leaseauto hebt en al bijtelling betaalde, verandert er helemaal niets. Als je een eigen auto rijdt en daarvoor een (onbelaste) reiskostenvergoeding kreeg, dan wordt die vanaf nu belast voorzover het gaat om woon-werkverkeer. Dit betekent dat je netto een stuk minder overhoud van je reiskostenvergoeding, en dat hakt er voor sommige mensen inderdaad flink in, maar met leaseauto's heeft dat helemaal niets te maken.

• Uberprutser
Wilke schreef op zondag 20 mei 2012 @ 08:26:
[...]
Hier klopt helemaal niets van. Je haalt leaseauto's en reiskostenvergoedingen door elkaar.
Hoe moet ik deze anders interpreteren?
Dat is toch echt wat ik hierboven ook schreef. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Uberprutser op 20-05-2012 09:06 ]

• t_captain
[...]

Die 160 euro netto klopt ongeveer. Door de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW is het effectieve tarief zelfs iets meer dan 42%, eerder 45% (uniform loonbegrip 2013, bruto vergoeding telt ook mee voor inkomen ZVW). Aan de andere kant is 20 dagen per maand wel wat hoog. Gemiddeld zul je 200 a 220 dagen per jaar naar je werk rijden.

Maar deze extra 160 euro is zeker niet naast je bijtelling. Die extra belastingdruk van 160 euro geldt voor mensen met eigen vervoer en een (nu onbelaste, straks belaste) kilometervergoeding van 19 cent. Heb je het over bijtelling, dan is er een leaseauto. In dat geval is er nooit sprake van een kilometervergoeding.

Leaserijders die niet prive rijden worden nog harder geraakt dan eigen rijders met kilometerverghoeding: ze krijgen ineens bijtelling en dat is gauw meer dan 160 euro per maand netto. Aan de andere kant, leaserijders die al bijtellen voor privegebruik (en dat zijn de meesten) merken er juist niets van. Gevolg is dat leasen voor veel werknemers aantrekkelijker wordt, omdat het alternatief van zelf rijden minder aantrekkelijk wordt.
Ik voorzie dat een van de effecten van deze maatregel in onze arbeidsmarkt een toename van het aantal leaseauto's is.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

t_captain schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:29:
[...]

Die 160 euro netto klopt ongeveer. Door de inkomensafhankelijke bijdrage ZVW is het effectieve tarief zelfs iets meer dan 42%, eerder 45% (uniform loonbegrip 2013, bruto vergoeding telt ook mee voor inkomen ZVW). Aan de andere kant is 20 dagen per maand wel wat hoog. Gemiddeld zul je 200 a 220 dagen per jaar naar je werk rijden.

Maar deze extra 160 euro is zeker niet naast je bijtelling. Die extra belastingdruk van 160 euro geldt voor mensen met eigen vervoer en een (nu onbelaste, straks belaste) kilometervergoeding van 19 cent. Heb je het over bijtelling, dan is er een leaseauto. In dat geval is er nooit sprake van een kilometervergoeding.

Leaserijders die niet prive rijden worden nog harder geraakt dan eigen rijders met kilometerverghoeding: ze krijgen ineens bijtelling en dat is gauw meer dan 160 euro per maand netto. Aan de andere kant, leaserijders die al bijtellen voor privegebruik (en dat zijn de meesten) merken er juist niets van. Gevolg is dat leasen voor veel werknemers aantrekkelijker wordt, omdat het alternatief van zelf rijden minder aantrekkelijk wordt.
Ik voorzie dat een van de effecten van deze maatregel in onze arbeidsmarkt een toename van het aantal leaseauto's is.
Dan snap ik het laatste punt in de TS eigenlijk niet, want daar staat dan woon werk verkeer belast wordt voor leaserijders. Dan is dan toch voor prive rijders en non priverijders alike?

Nuja, wellicht is het gewoon handiger als we op meer details wachten. Als ik van die berekening hierboven uitga, zou het mij 80 euro voor een volle werkweek extra kosten. Aangezien ik 3 dagen op kantoor ben en 2 thuiswerk, zal ik dus iets van 50 euro ofzo moeten betalen. Met het ov ben ik meer kwijt :)

• Uberprutser
t_captain schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:29:
[...]
Die extra belastingdruk van 160 euro geldt voor mensen met eigen vervoer en een (nu onbelaste, straks belaste) kilometervergoeding van 19 cent. Heb je het over bijtelling, dan is er een leaseauto. In dat geval is er nooit sprake van een kilometervergoeding.
Kijk nog eens naar mijn vorige post, het gaat wel degelijk over woon-werk met een auto van de zaak / leaseauto alleen de details ontbreken helaas nog.

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Mijn grootste probleem met de maatregelen is dat het weer eens een lasten verzwaring is als je het totale plaatje bekijkt, of jte wel ze halen meer geld bij de burgers vandaan in plaats dat ze een gaan bekijken waar ze het geld aan uit geven.

Een mooi voorbeeld is de gemeente amsterdam, die moet 200mln extra bezuinigen, echter 120 mln daarvan komt uit geen zaken meer dubbel doen/efficienter doen. Ik vraag me alleen waarom er een bezuiniging nodig is om dit boven tafel te krijgen en waarom ze hier niet eerder hebben op ingegrepen. Lijkt me sterk dat dit al niet jaren bestaat.

Volgens mij kan je zo een paar procent vinden als je de uitgaven eens goed gaat bekijken, vooral in de zorg. En een paar procent van 190mld, is toch snel een paar mld.

De afschaffing van de onbelaste km vergoeding gaat mij al netto 120 euro in de maand kosten

[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 20-05-2012 09:48 ]

Everything is better with Bluetooth

• plus20
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ballebek schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:42:
[...]

Kijk nog eens naar mijn vorige post, het gaat wel degelijk over woon-werk met een auto van de zaak / leaseauto alleen de details ontbreken helaas nog.
Dat zou wel erg krom zijn. Eerst belasting betalen om prive te mogen rijden met de leaseauto (woon-werk verkeer) en dan ook nog eens belasting betalen over een fictieve kilometer vergoeding. Ik krijg namelijk een leaseauto en geen km vergoeding.

Komt er op neer dat mensen die geen kilometer vergoeding krijgen, straks ook over een fictief bedrag belasting moeten betalen. Zo krom als een hoepel.

Wordt tijd dat de overheid eens duidelijk gaat zijn en dat ze echt gaan bezuinigen vanplaats lasten verhogen.

• t_captain
Ballebek schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:42:
[...]

De wijziging is: voor zowel eigen vervoer als leaseauto betekent het gewoon dat de woon-werk kilometers voortaan als prive worden gezien, en dat heeft twee gevolgen:

- voor eigen rijders: de vergoeding is fiscaal geen vergoeding meer voor werkkosten en dus niet meer vrijgesteld van loon- en inkomstenbelasting.
- voor leaserijders gaan deze woon-werk kilometers metellen als privegebruik en dus onder de bijtelling privegebruik gaan vallen.

De eigen rijder betaalt belasting over 19 cent/km (voor zover hij deze ontvangt). De leaserijder betaalt bijtelling over privegebruik. Die bijtelling gaat niet per kilometer maar met vaste bedragen o.b.v. cataloguswaarde en CO2-uitstoot.

De financiele impact raakt dus (a) eigen rijders die nu een netto reiskostenvergoeding ontvangen en (b) leaserijders voor zover die niet al bijtellen. Door het "vaste" karakter van bijtelling doet het geen pijn aan diegenen die al prive reden.

De enige details die in dit plaatje nog ontbreken zijn:
- blijft de 500-km grens voor privegebruik?
- of gaat hij naar 0 km?
- of verdwijnt de verklering geen privegebruik volledig?
- wat is precies woon-werk rit?

De eerste drie punten zijn echter vooral een theoretisch verschil. Bijna iedere leaserijder zit met woon-werk ritten erbij wel boven de 500 km. Alleen het laatste punt is nog van belang voor consultants en ander mobiel volk.

Maar het kan nooit zo zijn dat iemand die geen kilometervergoeding ontvangt er wel belasting over betaalt.

• Rene
  • Nu online
Bij thuiswerken is je huis dan gelijk aan je werkplek?

m.a.w. als je met je baas afspreekt dat je de agenda van 08.00 tot 08.30 al thuiswerkend doorleest, vervolgens naar je kantoor rijdt, daar werkt en thuis nog van 17.00 tot 17.30 de volgende dag voorbereid. Rij je nu woon werkverkeer of ga je van werk naar werklocatie ;)?

Ik zal wel te simpel denken maar wellicht zou dit een creatieve oplossing kunnen zijn.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-11 17:33
peugeot206gt schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:31:
Bij thuiswerken is je huis dan gelijk aan je werkplek?

m.a.w. als je met je baas afspreekt dat je de agenda van 08.00 tot 08.30 al thuiswerkend doorleest, vervolgens naar je kantoor rijdt, daar werkt en thuis nog van 17.00 tot 17.30 de volgende dag voorbereid. Rij je nu woon werkverkeer of ga je van werk naar werklocatie ;)?

Ik zal wel te simpel denken maar wellicht zou dit een creatieve oplossing kunnen zijn.
Dat zal niet uitmaken als de 'verklaring prive gebruik' in zijn geheel vervalt wat ik nu op diverse plekken lees.
We wachten met zijn allen op een fatsoenlijke uitwerking van de nieuwe maatregelen, dan weten we het zeker. Wellicht komt er ook wel een overgangsregeling (regeling alleen van toepassing op nieuwe leasecontracten bijv ?)

Zelf heb ik mijn kantoor aan huis (thuisadres is ook ingeschreven als bedrijfsadres in KvK) en als ik naar klanten rijd (in prive auto), rijd ik dus per definitie zakelijk. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik in 2013 ook nog gewoon19ct/km in mindering mag brengen op mijn winst.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Per 1 april is de prijs van tabak ook weer gestegen. Mijn merk - Brandaris Zwaar - kost in Nederland nu 5,95 voor een pakkie van 40 gram. Bron

In het Kunduz-accoord staat het volgende:
Accijns sigaretten 35 cent per pakje omhoog, pakje shag 60 cent duurder
Dat komt dan neer op 6,55 voor een pakkie van 40 gram straks. Voor 50 gram komt dat neer op 8,18 per pakkie.

In Belgie kost dat pakkie van 50 gram 5,20. Dan spreek je al snel over een prijsverschil van 30 euro per slof.

Ey!! Macarena \o/

• Rene
  • Nu online
Per 100 gram scheelt het je inderdaad 6 euro, je mag een kilo rooktabak meenemen binnen de EU. Dus een besparing van 60 euro!

Als je met 4 man naar belgie rijdt kan je dus 240 euro verdienen (lees een leuke middag in Antwerpen) :)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Je kan ook afkicken, kost het je nóg minder, en nog gezonder en frisser ook ;)

Nee, die prijsverhoging vind ik nu juist wel een van de betere maatregelen, als je het vergelijkt met de rest. Het is puur een luxe-artikel, waarvan aanschaf niet per se noodzakelijk is. Dan heb ik liever dat dat verhoogt wordt dan bijvoorbeeld levensmiddelen oid.

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 20-05-2012 15:29 ]

Virussen? Scan ze hier!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@peugeot206gt:
Uh.. Meer mag ook hoor. Ik haal altijd 12 sloffen tegelijk. 6 kilo dus.

De belastingdienst is daar duidelijk over: Klik
Daar staat inderdaad die 1 kilo shag, maar onderaan de pagina vindt je:
Let op!

Neemt u meer accijnsgoederen mee dan de hiervoor genoemde hoeveelheden? Dan kan de Douane onderzoeken of die goederen inderdaad voor eigen gebruik zijn. Als dat niet het geval is, moet u de accijns betalen.

Tabaksproducten die niet zijn bestemd voor eigen gebruik, moeten bovendien zijn voorzien van accijnszegels.
En ik haal shag voor mijzelf, niet voor een ander. Ik haal dus gewoon 1x per jaar een voorraad voor een jaar.

Ey!! Macarena \o/

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Ballebek schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:05:
Hoe moet ik deze anders interpreteren?
Er is een regel dat als je minder dan 500 km per jaar "prive" rijdt in een leaseauto, je geen bijtelling hoeft te betalen.

Dat blijft zo.

Alleen, woon-werkverkeer gaat als "prive" aangemerkt worden. Praktisch wordt het daardoor voor 99,99% onmogelijk om onder de 500 km/jaar aan prive-verkeer te blijven. Dus iedereen met een leaseauto gaat bijtelling betalen, precies zoals iedereen die meer dan 500 km/jaar prive rijd al jarenlang doet dus. Ca. 85% van de leaserijders doet dit al, dus het gaat om de resterende 15% die nu ook even diep mag bukken.

Het andere wat je noemt is iets compleet anders en heeft niets met leaseauto's te maken: tot nu toe mochten werkgevers 19 ct/km belastingvrij vergoeden voor in een prive-auto zakelijk gereden kilometers (waaronder tot nu toe dus ook woon-werkverkeer werd gerekend). Dat mag straks niet meer. Dus, als je werkgever hetzelfde bedrag (19 ct) blijft vergoeden, hou je er veel minder van over, zeg rond de 10 cent. Dit gaat er voor veel mensen met een reiskostenvergoeding (dus GEEN leaseauto) behoorlijk inhakken, want als je 50 km van je werk woont hebben we het dan al snel over een verschil van 150-200 euro netto/maand.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:19

[list]

Jammer dat je overal je eigen visie bij moet geven maar niet echt duidelijk zichtbaar is, zet je eigen visie even in schuin gedrukt. Maar vertrekbonussen boven de 20.000 euro gaan het merendeel via een stamrecht bv of direct aan verzekeraars. Door de stamrecht bv te kiezen gaat het geld direct naar een bv waar jij enig aandeelhouder bent, dat kan je op langer duur aan je zelf uitbetalen (aandelen verkopen). Op dat moment kan de overheid je niet belasten voor een vertrekbonus van meer dan 531.000 euro.

Verwijderd

Wilke schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:41:
[...]

Er is een regel dat als je minder dan 500 km per jaar "prive" rijdt in een leaseauto, je geen bijtelling hoeft te betalen.

Dat blijft zo.

Alleen, woon-werkverkeer gaat als "prive" aangemerkt worden. Praktisch wordt het daardoor voor 99,99% onmogelijk om onder de 500 km/jaar aan prive-verkeer te blijven. Dus iedereen met een leaseauto gaat bijtelling betalen, precies zoals iedereen die meer dan 500 km/jaar prive rijd al jarenlang doet dus. Ca. 85% van de leaserijders doet dit al, dus het gaat om de resterende 15% die nu ook even diep mag bukken.

Het andere wat je noemt is iets compleet anders en heeft niets met leaseauto's te maken: tot nu toe mochten werkgevers 19 ct/km belastingvrij vergoeden voor in een prive-auto zakelijk gereden kilometers (waaronder tot nu toe dus ook woon-werkverkeer werd gerekend). Dat mag straks niet meer. Dus, als je werkgever hetzelfde bedrag (19 ct) blijft vergoeden, hou je er veel minder van over, zeg rond de 10 cent. Dit gaat er voor veel mensen met een reiskostenvergoeding (dus GEEN leaseauto) behoorlijk inhakken, want als je 50 km van je werk woont hebben we het dan al snel over een verschil van 150-200 euro netto/maand.
En de minister maar melden dat mensen maar 2% erop achteruit gaan. Degene die er netto 200 op achteruit gaat in deze situatie verdient dus 10.000 netto, zo'n 240.000 bruto per jaar. En toch ken ik mensen die 3.000 bruto per maand verdienen en er ook 200 netto op achteruit gaan, 10% netto....

• t_captain
Telegraaf had van de week ook een overzicht. Vooral werknemers met leaseauto zonder privegebruik gingen veel harder achteruit, 10 a 12%.

Sommige andere groepen komen er beter uit. AOW-ers met weinig aanvullens pensioen bijvoorbeeld. Geen zaken met lease of reiskosten, wel profijt van verlaagde tarieven IB schijf 1 en 2.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Wilke schreef op zondag 20 mei 2012 @ 15:41:
Dus, als je werkgever hetzelfde bedrag (19 ct) blijft vergoeden, hou je er veel minder van over, zeg rond de 10 cent. Dit gaat er voor veel mensen met een reiskostenvergoeding (dus GEEN leaseauto) behoorlijk inhakken, want als je 50 km van je werk woont hebben we het dan al snel over een verschil van 150-200 euro netto/maand.
Dat is zeker vervelend voor die mensen. Maar de meeste mensen wonen echt dichter bij hun werk dan 50 km er vandaan. Rotterdam Utrecht is ongeveer 55 Km en Dordrecht Leiden is 62. Dat doen er niet veel hoor. Ik zelf heb een tijd Gouda Vlaardingen gedaan. Dat was 32 km. En dan ben je dus de halve randstad door. Maar mjn meeste collega's woonden in de regio Vlaardingen, Spijkenisse, Maasluis, Schiedam, Rotterdam. Een flink deel kwam op de fiets of scooter of zelfs lopend. Zo'n 80% werkt denk ik binnen 10 KM van hun huis.
En dan nog raakt het je alleen ALS je al reiskostenvergoeding krijgt. Dat krijgt ook lang niet iedereen. Vergeleken met deze laatste groep krijgen de mensen die nu belasting moeten gaan betalen alleen minder meer. Ze zullen weinig medelijden krijgen van hen die nog nooit zo'n vergoeding hebben gehad. Ik kreeg het trouwens wel. Ze voerden het een keer in en ik dacht huh? Ok als jullie me dat vrijwillig geven, dank je wel, maar ik heb er niet om gevraagd. Ik heb het altijd als een cadeautje gezien

[ Voor 8% gewijzigd door Ortep op 20-05-2012 21:02 ]

• Smuggler

Smuggler

Niet iedereen woont in de buurt van een stad waar het werk in zijn specialisme te vinden is.
Als bijvoorbeeld in lelystad woont is het:
58 km amsterdam
66 km utrecht
65 km amersfoort
62 km apeldoorn
58 km zwolle

Er zijn tal van redenen te verzinnen waardoor iemand uiteindelijk in lelystad is gaan wonen.
Maar als je afhankelijk bent van werk in de grote steden kost het je nu gewoon een vermogen om te mogen blijven werken.
En er zijn ook genoeg stellen waarvan de 1 60km naar het noorden werkt en de ander 60km richting het zuiden. en hebben als alternatief een woning er exact tussenin gekozen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Avvd
  • Niet online
Hmm, net voordat de btw verhoging bekend werd had ik nog een huis gekocht die de 2e helft van het jaar gebouwd gaat worden, dan wordt je ook mooi bedankt.

Normaal gesproken heb je nog enigszins een keuze als het om maatregelen van de overheid gaat, maar nu dus gewoon niet en moet je maar uitzoeken hoe je het regelt, het gaat dan toch om grote bedragen die je niet even uit je broekzak klopt.

Als de bijtelling vanaf 1 januari wordt aangepast voor privé km's geldt daar precies hetzelfde voor, laat op zijn minst nog iemand zijn leasecontract uitdienen zodat er gekozen kan worden voor een kleine auto of iets dergelijks. Genoeg mensen (niet iedereen) hebben uit noodzaak een lease auto en kiezen er ook niet voor om maar iedere dag in de file te staan.

[ Voor 9% gewijzigd door Avvd op 20-05-2012 22:14 ]

• Freezerator
Ik vraag me af, ik heb werk en mijn standplaats is Den Haag. Nu hebben we ook een kantoor in BE waar ik af en toe heen ga. Worden die KM's naar BE wel/niet als zakelijk gezien? Of wordt dat onder woon-werk geschaard?

Zelf zou ik zeggen dat het zakelijk KM's zijn. Zeker omdat ik vanaf kantoor Den Haag vandaag vertrek ipv meteen naar BE te rijden. Maar het komt dan ook vaak voor dat ik vanuit BE in een keer door ga naar huis?

Zal een overijverige inspecteur het als woon-werk aanmerken, of omdat mijn vaste standplaats Den Haag is zal het altijd werk verkeer zijn?

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Smuggler schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:59:
Niet iedereen woont in de buurt van een stad waar het werk in zijn specialisme te vinden is.
Ik zeg ook niet dat werk voor iedereen dichtbij is. Maar het gros van de mensen werkt gewoon in de stad waar ze wonen of hooguit in de buurstad. Je kan geen beleid baseren op de 10-15% uitzonderingen.

Je denkt toch zeker niet dat een cassiere van de AH 75 km reist om op haar werk te komen? Of dat een vuilnisman die 30 km moet reizen? Of de gemiddelde secretaresse? Of een pindakaaspotjesdekseldichtdraaier? Of een medewerker van een bouwmarkt. En dat zijn nu juist de banen die het grootste deel van Nederland heeft. Er zijn niet zoveel hoogleraren anorganische chemie of specialisten in een bizarre vorm van funderings onderzoek die door heel nederland moeten werken.

• Avvd
  • Niet online
Freezerator schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:15:
Ik vraag me af, ik heb werk en mijn standplaats is Den Haag. Nu hebben we ook een kantoor in BE waar ik af en toe heen ga. Worden die KM's naar BE wel/niet als zakelijk gezien? Of wordt dat onder woon-werk geschaard?

Zelf zou ik zeggen dat het zakelijk KM's zijn. Zeker omdat ik vanaf kantoor Den Haag vandaag vertrek ipv meteen naar BE te rijden. Maar het komt dan ook vaak voor dat ik vanuit BE in een keer door ga naar huis?

Zal een overijverige inspecteur het als woon-werk aanmerken, of omdat mijn vaste standplaats Den Haag is zal het altijd werk verkeer zijn?
Je hebt eigenlijk altijd een standplaats (één vast kantoor), naar een andere kantoor binnen het bedrijf is dan werk verkeer. Ik ben overigens benieuwd hoeveel mensen vanaf 1 januari ineens thuis als standplaats hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Avvd op 20-05-2012 22:19 ]

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 23:40
58 km amsterdam
66 km utrecht
65 km amersfoort
62 km apeldoorn
58 km zwolle

Er zijn tal van redenen te verzinnen waardoor iemand uiteindelijk in lelystad is gaan wonen.
Maar als je afhankelijk bent van werk in de grote steden kost het je nu gewoon een vermogen om te mogen blijven werken.
En er zijn ook genoeg stellen waarvan de 1 60km naar het noorden werkt en de ander 60km richting het zuiden. en hebben als alternatief een woning er exact tussenin gekozen.
Het kost ook (meestal) een vermogen meer om in een grote stad te wonen waar de specialismen te vinden zijn. Ik woon zelf in Amsterdam en ik zou geen reden weten waarom iemand die niet in Amsterdam wil wonen (vanwege financiële redenen) subsidie zou moeten krijgen voor zijn reiskosten, terwijl ik een stuk meer betaal om dicht bij mijn werk te willen wonen. Ik ben het dan ook helemaal eens met het belasten van de woon-werk vergoeding. Zakelijk verkeer zou natuurlijk ten alle tijde vrij moeten zijn van belasting.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

58 km amsterdam
66 km utrecht
65 km amersfoort
62 km apeldoorn
58 km zwolle

Er zijn nu hordes mensen die in Utrecht wonen en in Amsterdam werken en dagelijks in de file staan. Daarentegen zijn er ook veel mensen die in Amsterdam wonen en in Utrecht werken. In theorie zouden die 2 van baan kunnen wisselen zodat zij beide geen reistijd/file's e.d. meer hebben. Uitzonderingen zijn dan de "specialisten", maar dat is misschien 5% van de filerijders. (iedereen voelt zichzelf een specialist, maar ik geloof dat iedereen vervangbaar is als het moet, heb het zelf meegemaakt bij een reorganisatie dat een hele lijn mensen weggewerkt werd terwijl zij dachten 'veilig' te zitten ;))

Op het moment dat het fiscaal (zeer) onaantrekkelijk wordt om >20 km van het werk af te wonen kan er de komende (tientallen) jaren best een tendens komen dat mensen dichterbij werk zoeken en misschien met iets minder bruto salaris dan dat zij in een andere stad krijgen, maar dat wordt gecompenseerd met de lagere reiskosten.

Bedrijf waar ik werk krijgt niemand 19ct per km vergoed, iedereen krijgt een standaard bedrag of je nou 10km of 300km verder woont. Gevolg is dat zo'n beetje al mijn collega's uit de directe omgeving komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 20-05-2012 23:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Smuggler

Smuggler

gomaster schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:47:
[...]

Het kost ook (meestal) een vermogen meer om in een grote stad te wonen waar de specialismen te vinden zijn. Ik woon zelf in Amsterdam en ik zou geen reden weten waarom iemand die niet in Amsterdam wil wonen (vanwege financiële redenen) subsidie zou moeten krijgen voor zijn reiskosten, terwijl ik een stuk meer betaal om dicht bij mijn werk te willen wonen. Ik ben het dan ook helemaal eens met het belasten van de woon-werk vergoeding. Zakelijk verkeer zou natuurlijk ten alle tijde vrij moeten zijn van belasting.
Het is geen subsidie!
Mijn baas betaalt de 19cent en mag deze vanwege zakelijke kosten belastingvrij uitkeren aan de werknemers.
Het kost mijn baas al 19 cent per kilometer die ik moet rijden om voor hem te mogen werken.
Ik krijg 19 cent die niet eens dekkend is voor mijn uitgave voor vervoer!
Ik betaal daar voornamelijk diesel van waarvan 1 euro per liter al in de schatkast van nederland verdwijnt.
Deze 19 cent is gekozen omdat het niet te doen is om per persoon te kijken wat de werkelijke uitgaven zijn en dit belastingfraude in de hand werkt.

Het is geen SALARIS het is een ONKOSTENVERGOEDING. zowel de werkgever als de werknemer verdient er op dit moment NIETS aan.
Sterker nog als jij 60 minuten verder van je werk af woont kost je dus al 10 uur per week vrijetijd!. en daar zie jij geen enkele cent van terug!
Niemand verdient erop, en Iedereen baalt al als die elke dag een uur moet reizen om te werken.

Maar als jullie het er toch doorheen willen drukken doe het dan geleidelijk in 4 jaar zodat je de kans hebt om je hierop voor te bereiden... Velen hebben deze kans niet en zullen financieel in de problemen komen! of kan jij wel met gemak 300 euro per maand missen, als dat zo is... stort het dan even in de staatsbank... ik kan het niet betalen mede door een langstudeerboete van 3000 euro volgend jaar voor een deeltijd studie.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Smuggler schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:32:
[...]

ik kan het niet betalen mede door een langstudeerboete van 3000 euro volgend jaar voor een deeltijd studie.
Daar is morgen een rechtszaak over, (hele)kleine kans dat het alsnog niet doorgaat of dat er uitzonderingen komen voor deeltijders (ben zelf ook de klos, nog minimaal 1 jaar :() .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Smuggler

Smuggler

Ik heb net een berekening gemaakt voormezelf..... voor 2013.

2410 euro bruto (zonder afgeronde opleiding en 22 jaar is dat vrij netjes)

1772 euro netto houd ik over.
en dat besteed ik aan:
900 euro vervoer: Diesel/afschrijving/onderhoud/verzekering (5000km per maand) (dit is al gelimiteerd op 700 euro belastingvrij op dit moment....)dus betaal al een hoop "als loon"
415 euro collegegeld.
185 euro huur (incl gas/water/licht) ik ben zo blij dat ik antikraak woon....
30 euro telefoon (hier kan iets aan gedaan worden maar lost niets op)
25 euro, sportvereniging en hackerspace (mijn sociale leven)
150 euro zorg, ben chronisch ziek dus dat kost wat.
10 euro vakbond (moet ze eens bellen dat ik meer moet gaan betalen gezien mijn huidige baan)
45 euro internet + tv (dongel ivm steeds verhuizen + digitenne)

Dan houd ik 11 euro over per maand voor: boodschappen, kleding, vervangen van witgoed, verhuizen (antikraak heeft ook z'n nadelen), sparen voor een vakantie 1x per jaar. En alle onverwachte kosten die ernog meer zijn.
Ik heb een contract met mijn baas dat ik 2 jaar in dienst moet zijn ivm opleidingskosten. anders neem ik die mee bij mijn ontslag. dus van baan wisselen is geen realistische optie.

Ik weet dat mijn vervoerskosten hoog zijn en ik zit liever ook niet ruim 15 uur per week in de auto. maar dit was voor mij de mogelijkheid om mijn studie af te maken! (met de oude regelingen)
Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het graag.
Ik kan het niet betalen en velen met mij zullen dat ook niet kunnen. de klap is te groot in 1x en ik kan me daar in een half jaar niet op voorbereiden.

edit: Overigens ik ben de 2% belastingverhoging vergeten... zal me wel iets van 1000*2% = 20 euro gaan kosten ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 21-05-2012 05:43 . Reden: kleine foutjes ]

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Smuggler schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:09:
Ik heb net een berekening gemaakt voormezelf..... voor 2013.

Ik kan het niet betalen en velen met mij zullen dat ook niet kunnen. de klap is te groot in 1x en ik kan me daar in een half jaar niet op voorbereiden.
Ik ga jouw berekening niet afstrijden, maar je vervolg opmerking wel: Velen met jou? Je bent een extreme uitzondering.

Je zegt dat je 60000 km per jaar rijdt alleen voor woon werk verkeer. De gemiddelde Nederlander rijdt minder dan 15000 km per jaar totaal, dat is dus inclusief alle andere ritjes.

Dat betekent dat veruit de meeste mensen daar nog dik onder zullen zitten, want die paar mensen zoals jij verhogen het gemiddelde. Laten we zeggen 12000 per jaar voor woon werk alleen voor de gemiddelde mens. Dat is dus 1000 per maand. Dat is maar 20% van wat jij rijdt. En dat is nog hoog berekend. Want dat zou inhouden dat er maar 250 km per MAAND aan andere ritjes wordt besteed, zo'n 7 km per dag

Ik zit zelf op 7000 per jaar, 200 werkbare dagen maal 35 km. En dan ben ik van de collega's nog eentje die van 'ver' komt. Totaal zit ik op 20000 totaal, dus nog boven het landelijk gemiddelde. Maar mijn verhouding prive/werk is nogal bijzonder.

Er zullen best meer mensen zoals jij zijn, maar 95% of meer van de mensen haalt nog geen fractie van wat jij opgeeft. En nogmaals: Niet iedereen krijgt een vergoeding. Ga het maar eens aan de vakkenvuller van AH vragen. Of aan iemand die in de tuinbouw werkt in het westland, of vraag het eens aan de 3 soorten postbodes die bij je door de straat lopen. Het is dus alleen een 'probleem' voor mensen die deze extra vergoeding kregen. Zij krijgen dus minder meer.

Als dat iemand dat de kop kost dan heeft hij zijn financiele mogelijkheden extreem uitgerekt. Ik heb liever ook meer geld, maar ik heb altijd mijn leven zo ingericht dat ik niet afhankelijk ben van extraatjes. Als ik iets niet kan op mijn basis salaris, dan doe ik het niet. En dat betekent dat dingen als reiskosten vergoeding, HRA en vakantiegeld voor mij echt extra's zijn. Dus: Mijn huis is iets kleiner dan dat de bank zegt dat zou kunnen, mijn auto is niet zo groot als die van de buurman, ik doe er 10 jaar mee, net als met mijn TV.

En als iemands expertise echt extreem belangrijk is, kan hij er vast zijn baas wel van overtuigen dat hij meer salaris moet omdat hij ver moet reizen. Kan hij dat niet, dan is hij misschien wel niet zo belangrijk als hij zelf denkt. En anders kan die persoon overwegen iets minder specialistisch werk te gaan doen dat mogelijk minder betaalt, maar wel in de buurt van zijn huis ligt. Dat lagere salaris weegt dan vast wel op tegen de veel lagere reiskosten en vooral ook de reistijd.

• Smuggler

Smuggler

Ortep schreef op maandag 21 mei 2012 @ 00:50:
[...]
Als dat iemand dat de kop kost dan heeft hij zijn financiele mogelijkheden extreem uitgerekt. Ik heb liever ook meer geld, maar ik heb altijd mijn leven zo ingericht dat ik niet afhankelijk ben van extraatjes. Als ik iets niet kan op mijn basis salaris, dan doe ik het niet. En dat betekent dat dingen als reiskosten vergoeding, HRA en vakantiegeld voor mij echt extra's zijn. Dus: Mijn huis is iets kleiner dan dat de bank zegt dat zou kunnen, mijn auto is niet zo groot als die van de buurman, ik doe er 10 jaar mee, net als met mijn TV.
Op het moment dat ik deze keuze heb gemaakt was er nog geen sprake van een langstudeer boete,
en ook niet dat de kilometer vergoeding op de schop ging. Daarop heb ik de keuze gemaakt en in die keuze heb ik genoeg financiele ruimte om 1 van de 2 klappen op te vangen.

2410 euro bruto (zonder afgeronde opleiding en 22 jaar is dat vrij netjes)
700 netto voor reiskosten.
1710 bruto: 1387 netto

1772 2087 euro netto houd ik over.
en dat besteed ik aan:
900 euro vervoer: Diesel/afschrijving/onderhoud/verzekering (5000km per maand) (dit is al gelimiteerd op 700 euro belastingvrij op dit moment....)dus betaal al een hoop "als loon"
415 160 euro collegegeld.
185 euro huur (incl gas/water/licht) ik ben zo blij dat ik antikraak woon....
30 euro telefoon (hier kan iets aan gedaan worden maar lost niets op)
25 euro, sportvereniging en hackerspace (mijn sociale leven)
150 euro zorg, ben chronisch ziek dus dat kost wat.
10 euro vakbond (moet ze eens bellen dat ik meer moet gaan betalen gezien mijn huidige baan)
45 euro internet + tv (dongel ivm steeds verhuizen + digitenne)

Dan houd ik 767 euro per maand over! + een stuk meer zorg toeslag voor mijn boodschappen en de rest.
Dus zeg alsjeblieft niet dat ik op de limiet leef. Ik zie namelijk riante fianciele ruimte in het plaatje zoals hierboven geschetst.

En verder ik heb niet eens een huis (ik kan binnen 2 weken opstraat staan!)
m'n auto is een Opel Corsa dus groter dan me buurman gaat al zeer moeilijk. :X
Bank / tafel / matras / bed / vriezer / doger / wasmachine enz heb ik allemaal gekregen van vrienden. ga mij niet vertellen dat ik lang moet doen met me spullen. en de kasten zijn ook niet meer zo stevig na 5x verhuizen.

In deze situatie heb ik nog recht op: De zorgtoeslag voor u en uw toeslagpartner samen is € 19 per maand.
In de oude situatie was dat nog 57 euro per maand.
En als iemands expertise echt extreem belangrijk is, kan hij er vast zijn baas wel van overtuigen dat hij meer salaris moet omdat hij ver moet reizen. Kan hij dat niet, dan is hij misschien wel niet zo belangrijk als hij zelf denkt. En anders kan die persoon overwegen iets minder specialistisch werk te gaan doen dat mogelijk minder betaalt, maar wel in de buurt van zijn huis ligt. Dat lagere salaris weegt dan vast wel op tegen de veel lagere reiskosten en vooral ook de reistijd.
Ben al heel blij dat ik zo kon beginnen zonder de juiste papieren te hebben.
Ik kan mij op deze manier ontwikkelen voor de toekomst.
[...]
Er zullen best meer mensen zoals jij zijn, maar 95% of meer van de mensen haalt nog geen fractie van wat jij opgeeft. En nogmaals: Niet iedereen krijgt een vergoeding. Ga het maar eens aan de vakkenvuller van AH vragen. Of aan iemand die in de tuinbouw werkt in het westland, of vraag het eens aan de 3 soorten postbodes die bij je door de straat lopen. Het is dus alleen een 'probleem' voor mensen die deze extra vergoeding kregen. Zij krijgen dus minder meer.
Na ruzie met mijn leidinggevende in de lidl toen ik nog een supermarkt baantje had (met contract voor onbepaalde tijd) hebben ze me op de maximale afstand gezet waarin ze gerechtigd waren om mij weg te pesten. Dit was 30km en een half uur reizen. en toen kreeg ik netjes reiskosten vergoeding als vakkenvuller.
Ook in de tuinbouw heb ik mogen genieten van reiskosten vergoeding zolang mijn bruto maar niet onder het minimum loon kwam.

Het punt is vooral dat ik me niet op alles kan voorbereiden! ik had een behoorlijke marge door 767 euro per maand over te houden (in de praktijk met de boodschappen ervan af is dat 500 euro als ik een zuinige maand heb).

Niet alles in het leven is een keuze voor iemand. Ik heb de keuzes gemaakt op basis van de oude regelingen en zowel het instellingsgeld van me opleiding (7500 euro) als de reiskosten had ik apart van elkaar prima kunnen ophoesten maar niet beiden tegelijk.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Als je 900 euro per maand uitgeeft aan vervoer, dan moet er iets mogelijk zijn met OV, eventueel in combinatie met een of meer brommers of fietsen, om die kosten te decimeren :)

• Smuggler

Smuggler

Al naar gekeken, maar dit is zeer ongunstig, de reistijd is 2 uur met het OV, ipv 55 minuten met de auto.
Kosten zijn nauwelijks lager,
En ik kan dan niet om 7:00 beginnen 's ochtends, 's middags/avonds heb ik bijvoorbeeld studie in deeltijd.En En een deel van de kosten blijf ik houden van de auto, zoals een afschrijving en verzekering. (400 euro per maand).
Ik ben al dingen aan het bekijken zoals fietsen naar collega's en vanaf daar carpoolen, of afspreken op een carpool plaats.

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zelf ook even snel zitten rekenen.
Dat van die Leaseauto zit me niet echt lekker eigenlijk... :|

Hier is de situatie: 2 leaseauto's. 1x privé gebruik en 1x alleen zakelijk.
Die zakelijke auto gaat nu dus ook keihard geld kosten. Ik zou zeggen, zet 'm maar op grijs kenteken of zo... :+

Er is ook een eigenbijdrage dus die 2e leaseauto kost 275,- per maand netto. Dat hakt er toch wel even in!
En dan hebben wij nog het geluk dat die 2e auto ook een 20% auto is.
Die 2e leaseauto wordt voor een buitendienst functie gebruikt dus voor vervoer naar kantoor en voor vervoer naar klanten.
Als je nu van huis uit naar kantoor rijd wordt dat opgeteld bij de privé kilometers?
En als je van huis uit naar een klant rijdt?

Ben benieuwd hoe de details eruit gaan zien en of het ook al voor lopende contracten gaat gelden. Ik ken mensen die thuis een leuke volvo V70 hebben en er zakelijk een leuke auto naast hebben omdat die toch niks kost (lees dikke BMW 3 serie). Die gaan er +/- 600 euro netto op achteruit. Terwijl ze die keuze bij het bekend zijn van deze regeling nooit gemaakt zouden hebben. En nog wel een paar bevriende stellen die ook 2 leaseauto's hebben en net zoals wij er maar 1 privé gebruiken.

puur woon werk verkeer is voor ons bij die 2e auto maar 5km enkele reis. Ook nog het overwegen waard om te gaan werken met een (vouw)fiets in de auto en de auto dan op het parkeerterrein van de zaak te laten staan als je geen afspraken hebt...

• Smuggler

Smuggler

readytoflow schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:40:
Terwijl ze die keuze bij het bekend zijn van deze regeling nooit gemaakt zouden hebben.
Ik denk dat deze regel vrijwel alle weerstand samenvat van deze lasten verzwaringen.
Als ik dit een jaar geleden geweten had, had ik andere keuzes gemaakt zodat ik nu niet zo klem zou zitten.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Je zegt dat je 60000 km per jaar rijdt alleen voor woon werk verkeer. De gemiddelde Nederlander rijdt minder dan 15000 km per jaar totaal, dat is dus inclusief alle andere ritjes.
Heb je daar een bron voor? De filemeldingen iedere ochtend en avond schetsen bij mij namelijk een compleet ander beeld... Al ben ik het met je eens dat 125km enkele reis wel erg ver is om te gaan werken...
Als dat iemand dat de kop kost dan heeft hij zijn financiele mogelijkheden extreem uitgerekt. Ik heb liever ook meer geld, maar ik heb altijd mijn leven zo ingericht dat ik niet afhankelijk ben van extraatjes.
Yup, want een onkostenvergoeding is echt een extraatje... En dat constant overal aan gemorreld wordt (uiteraard [op de schaal der dingen] per direct) is ook je eigen schuld.

Toch opvallen hoeveel mensen er op GoT zitten die duizenden euro's per maand sparen, en vooral ook hoe hoog ze in die ivoren toren verschanst zitten. (Een groot deel van) die 95% van Nederland die je noemt krijgt veel minder dan jij en heeft het al moeilijk, ook met een kleine auto en een vissenkom-TV...

Ja, het is inkrimpen, maar zonder dat je van al die mensen de privésituatie kent vind ik niet dat je ze lekker anoniem vanachter je toetsenbordje allemaal een trap na kan geven.
gomaster schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:47:
subsidie zou moeten krijgen voor zijn reiskosten
Oeh, waar kan ik die aanvragen? Meestal kan dat met terugwerkende kracht. Jammer dat ik hier niet eerder van gehoord heb :'(

Ik krijg nu alleen een vergoeding van kosten die ik maak om mijn werk te _kunnen_ doen; lijkt me eigenlijk vrij logisch. Dat het geld dat ik verdien door te werken belast wordt is niet zo erg; dat ze kosten die ik voor mijn werkgever maak gaan belasten vind ik wel een kwalijke zaak en een hellend vlak.

En nee, het is zeker niet alleen mijn keuze om zo ver van mijn werk te wonen; de huizenmarkt en de banenmarkt de laatste, mwoah, paar jaar als eens bekeken?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:28
Waarmee eens en voor altijd vaststaat dat accijnzen niet dienen om gedrag te beinvloeden, maar om de begroting rond te krijgen. Tijd om accijnzen maar eens af te schaffen ten koste van een structureel hoger BTW tarief lijkt me
Je spreekt jezelf nogal tegen, een structureel hoger BTW tarief levert ook geld op en doet niets aan het gedrag van mensen, gerichte accijnzen waarschijnlijk wel. Dat je het er niet mee eens bent is wat anders.

Hoeveel belastinggeld er in totaal nodig is heeft inderdaad niets te maken met het beinvloeden van gedrag. Er wordt een begroting gemaakt en daar moet geld voor bij elkaar worden gesprokkeld. Als dat niet in balans is kan je lasten verzwaren of bezuinigen.

Wat er wordt gedaan om gedrag te beinvloeden is belasting heffen op zaken die men wil ontmoedigen. Ze hadden bij wijze van spreken ook een accijns op Pampers kunnen invoeren maar dat hebben ze niet gedaan.

Ik snap de klachten hier wel en ik ben ook niet echt blij met een heel aantal maatregelen maar ben ik de enige die ziet dat dit op korte termijn het best haalbare was? De politieke realiteit was zo dat men het over ingrijpende bezuinigingen nooit zo snel eens geworden zou zijn (ik vermoed overigens dat die er met een nieuw kabinet heus nog wel gaan komen, daar wordt ook al op gehint met het compenseren in 2014). Als we ons verwachte begrotingstekort 2013 niet hadden verkleind was de kredietwaardigheid van Nederland bijgesteld en zouden we veel meer rente moeten gaan betalen op onze staatsschuld. Er gaat nu al een behoorlijk deel van de inkomsten op aan rente. Bij hogere rente waren er pas draconische bezuinigingsmaatregelen nodig geweest.

Verwijderd

Paul schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:25:
Yup, want een onkostenvergoeding is echt een extraatje... En dat constant overal aan gemorreld wordt (uiteraard [op de schaal der dingen] per direct) is ook je eigen schuld.

Toch opvallen hoeveel mensen er op GoT zitten die duizenden euro's per maand sparen, en vooral ook hoe hoog ze in die ivoren toren verschanst zitten. (Een groot deel van) die 95% van Nederland die je noemt krijgt veel minder dan jij en heeft het al moeilijk, ook met een kleine auto en een vissenkom-TV...

Ja, het is inkrimpen, maar zonder dat je van al die mensen de privésituatie kent vind ik niet dat je ze lekker anoniem vanachter je toetsenbordje allemaal een trap na kan geven.
Eens^99. Er wordt hier veel te makkelijk geroepen "Dan had je maar moeten sparen" of "Dan moet je maar dichterbij je werk gaan wonen". Alsof het allemaal zo vreselijk makkelijk is tegenwoordig. Dat je nu (weer) meer gaat betalen aan eigen risico is vanzelfsprekend ook je eigen schuld; moet je maar niet ziek worden.
Dat, en dat eeuwige gezever over het feit dat reiskostenvergoeding een subsidie (8)7) zou zijn moet maar eens stoppen zo langzamerhand. Alsof we niet genoeg belasting betalen onderhand, mogen we nu óók nog eens belasting gaan betalen om naar je werk te gaan. Dat is beide vanuit een moreel en economisch standpunt niet uit te leggen m.i.. Het kost dus gewoon geld om te werken (sterker nog: je bent feitelijk het eerste halfuur van je werkdag aan het werk om je reiskosten terug te verdienen), terwijl we in een maatschappij leven waarbij het uitgangspunt precies het omgekeerde zou moeten zijn. Je werkt voor jezelf en je draagt een deel bij aan de schatkist. Nu geldt: je werkt voor de staat en mag een deel houden. :P

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe de krantenberichten komen aan 1-2% koopkracht vermindering? Als ik alleen al kijk naar de €100,- die het mij aan reiskosten gaat kosten, zit ik al op bijna 4% wat ik inlever. Dan weer het tientje per maand aan zorgpremie die vast en zeker omhoog gaat per 1 januari, de stijging in BTW, de hogere energierekening, enzovoort, kom ik gewoon tegen de 6% aan wat ik per maand inlever puur aan belastingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2012 13:02 ]

• t_captain
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:58:
[...]

Kan iemand mij trouwens uitleggen hoe de krantenberichten komen aan 1-2% koopkracht vermindering? Als ik alleen al kijk naar de €100,- die het mij aan reiskosten gaat kosten, zit ik al op bijna 4% wat ik inlever. Dan weer het tientje per maand aan zorgpremie die vast en zeker omhoog gaat per 1 januari, de stijging in BTW, de hogere energierekening, enzovoort, kom ik gewoon tegen de 6% aan wat ik per maand inlever puur aan belastingen.
Een paar antwoorden:

1. het betreft een gemiddelde. Niet iedereen heeft met die belastbare reieskostenvergoeding of extra bijtelling leaseauto te maken. Als je geen leaseauto of reiskostenvergoeding hebt, blijf je natuurlijk buiten schot. En ook voor de mensen die al bijtellen voor hun leaseauto verandert er niets. Wat dan overblijft zijn twee groepen werknemers, namelijk leaserijders zonder privegebruik en mensen die nu een onbelaste reiskostenvergoeding ontvangen. Het effect op de koopkracht voor deze groepen is fors, maar op het gemiddelde is het effect beperkt.

2. Er zijn ook enkele positieve maatregelen. De tarieven in IB schijf 1 en 2 gaan omlaag en de arbeidskorting omhoog. Heb je die effecten ook meegerekend in je persoonlijke koopkrachtplaatje?

3. Volgens mij wordt in een koopkrachtplaatje altijd een schatting van de loonontwikkeling meegenomen. een beetje vreemd natuurlijk, gevoelsmatig zit men sigaren uit eigen doos te serveren.

• Smuggler

Smuggler

de eerste 2 schijven levert iedereen 170 euro per jaar op, 14 euro per maand extra, tientjes werk. we hebben hier een discussie over honderden euro's per maand.

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-10 20:56

Macros

I'm watching...

Dat er bezuinigd moet worden oke. En meer belastingen oke. Maar waarom worden mensen die toevallig verder van hun werk wonen dan anderen extra gepakt worden? Dat snap ik niet. Het is ook erg oneerlijk.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
afschrijving en verzekering. (400 euro per maand).
Hoe kom je op 400 euro per maand aan afschrijving en verzekering?

En sorry, maar je bent echt een nogal apart voorbeeld, en een overheid moet niet het zo willen doen dat de meeste idiote situaties er nog niet op achteruit gaan, want dan moet of gemiddeld iedereen er veel op vooruit gaan (en dat kan gewoon niet), of je moet weer een paar honderd uitzonderingen toevoegen. Ik hoop toch dat je begrijp dat meer dan de helft van je loon in reiskosten steken niet normaal is.
Maar waarom worden mensen die toevallig verder van hun werk wonen dan anderen extra gepakt worden? Dat snap ik niet. Het is ook erg oneerlijk.
Tja zoals eerder gezegd, als je dichter bij je werk in Amsterdam gaat wonen ben je meer kwijt aan huisvesting. Je hebt altijd wat, maar het aanmoedigen om maar heen en weer te reizen is ook niet handig.

[ Voor 25% gewijzigd door Sissors op 21-05-2012 13:56 ]

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Macros schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:53:
Dat er bezuinigd moet worden oke. En meer belastingen oke. Maar waarom worden mensen die toevallig verder van hun werk wonen dan anderen extra gepakt worden? Dat snap ik niet. Het is ook erg oneerlijk.
Tja, de woningmarkt moet aangejaagd worden dus moet er meer verhuisd worden. Best kans dat dit deels achter deze maatregelen zit, alhoewel niemand dat uiteraard zal toegeven.

• Smuggler

Smuggler

furby-killer schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:55:
[...]

Hoe kom je op 400 euro per maand aan afschrijving en verzekering?

En sorry, maar je bent echt een nogal apart voorbeeld, en een overheid moet niet het zo willen doen dat de meeste idiote situaties er nog niet op achteruit gaan, want dan moet of gemiddeld iedereen er veel op vooruit gaan (en dat kan gewoon niet), of je moet weer een paar honderd uitzonderingen toevoegen. Ik hoop toch dat je begrijp dat meer dan de helft van je loon in reiskosten steken niet normaal is.
Met mijn reisafstand is het goedkoper om een vrij nieuwe auto te rijden ivm onderhouds kosten.
Daarom heb ik een Opel Corsa 1.3TDI (diesel) ecoflex gekocht, waardoor ik geen wegenbelasting betaal tot 2014 (dit wist ik en heb ik dus rekening mee gehouden). (vergroening van het wagenpark!!!).
ik ben 22 + allrisk een nieuwe auto verzekeren kost 90 euro. en dan nog de afschrijving die met zoveel kilometers toch zeer hard gaat, bij een oudere auto zal dit bedrag onder "onderhoud" staan en terug te vinden zijn in de benzine/diesel kosten per kilometer. Dit is bijna de goedkoopste auto om 60K kilometer per jaar te rijden en is daarop ook aangeschaft. (Fiat punto was goedkoper geweest, maar die 10 euro per maand heb ik een persoonlijke keuze gemaakt waar ik me goed bij voel).

Gooi de loonbelasting dan gewoon voor iedereen omhoog, of gooi de btw 10% omhoog. Of haal de Hypotheek rente ervan af, iedereen die de afgelopen 10 jaar een huis heeft gekocht wist dat het eraan zat te komen en hebben daar als het goed is rekening mee gehouden.

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Paul schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:25:
[...]
Heb je daar een bron voor? De filemeldingen iedere ochtend en avond schetsen bij mij namelijk een compleet ander beeld... Al ben ik het met je eens dat 125km enkele reis wel erg ver is om te gaan werken...
Eerste hit bij Google als je intik kilometer per jaar auto Simpelweg bij het CBS

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2006/2006-1912-wm.htm

Dit zijn de gegevens van 2006. Sindsdien is het iets gedaald, dat kan je ook van die site plukken
[...]

Ik ben me heel goed bewust van de bijzondere groep die op tweakers zit. Dat heb ik ook al een aantal malen aangegeven: Heel veel mensen krijgen GEEN reiskostenvergoeding. Ik heb nooit gehad, ik betaalde botweg voor mijn eigen vervoer.
Tot de vakbonden een paar jaar geleden meer loon gingen vragen en de werkgever daar geen zin in had omdat meer loon nooit terug te draaien is en ook nog eens bij het pensioen kwam. Dus toen kwam er een reiskostenvergoeding. Het 'voordeel' voor de werkgever was ook nog dat hij een kleiner bruto bedrag kon geven en de werknemer er door deze belastingtruc er toch meer aan overhield.

Om eerlijk te zijn: Ik heb dus een aantal jaren meer geld gekregen dan dat ik gekregen zou hebben als er een gewone loonsverhoging was afgesproken en het feestje is nu over.

En ik denk niet dat dit het enige bedrijf is waarbij dit soort dingen zijn bedacht om de belasting te ontwijken.

Want laten we eerlijk wezen: Als het bedrijf al voldoende personeel had zonder die vergoeding dan waren die mensen er blijkbaar tevreden mee. (Ik was het in ieder geval wel en nog honderden andere mensen ook)
Een bedrijf kan er ook voor kiezen om mensen gewoon beter te betalen en geen onkostenvergoedingen te geven. Maar belasting ontwijking is natuurlijk pure winst voor beide kanten...zolang het goed gaat.

Dit geldt voor heel veel dingen die je buiten je vaste loon afspreekt. Daar kom je vanzelf achter als je bv werkloos raakt. Dan worden dingen als mobieltjes van de zaak, internet van de zaak, jaarlijkse bonus of een via een omweg ingevoerde reiskostenvergoeding ineens niet meer uitgekeerd en moet je ze zelf betalen. Dan zakt je inkomen niet tot 70% maar tot 60% of minder.

Daar heb je dus veel minder last van bij een bedrijf dat hogere lonen betaalt maar zegt: Zorg zelf maar dat je hier komt, een mobieltje doen we niet aan en als je thuis wilt werken zorg je zelf maar voor goed internet.

En niemand houdt je werkgever tegen om je 25 cent per kilometer te betalen, of 5 euro. Maar niemand deed dat omdat je dan de belasting niet meer helemaal ontwijkt. Als een bedrijf echt iemand wil houden omdat hij zo verschrikkelijk bijzonder is wordt er vast wel wat geregeld. Ik ben wel bang dat dat maar voor een paar honderd mensen in heel Nederland geldt. De rest van de mensen (Ik dus ook) is redelijk snel vervangbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Ortep op 21-05-2012 14:45 ]

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Smuggler schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:09:
[...]

Met mijn reisafstand is het goedkoper om een vrij nieuwe auto te rijden ivm onderhouds kosten.
Daarom heb ik een Opel Corsa 1.3TDI (diesel) ecoflex gekocht, waardoor ik geen wegenbelasting betaal tot 2014 (dit wist ik en heb ik dus rekening mee gehouden). (vergroening van het wagenpark!!!).
ik ben 22 + allrisk een nieuwe auto verzekeren kost 90 euro. en dan nog de afschrijving die met zoveel kilometers toch zeer hard gaat, bij een oudere auto zal dit bedrag onder "onderhoud" staan en terug te vinden zijn in de benzine/diesel kosten per kilometer. Dit is bijna de goedkoopste auto om 60K kilometer per jaar te rijden en is daarop ook aangeschaft. (Fiat punto was goedkoper geweest, maar die 10 euro per maand heb ik een persoonlijke keuze gemaakt waar ik me goed bij voel).
Afschrijving is geen uitgave, tenzij je dit geld structureel iedere maand op een spaarrekening parkeert om zo een nieuwe auto aan te kunnen schaffen. Je hebt gelijk dat je het mee moet nemen als je de autokosten berekent, maar het zorgt niet voor voor hogere uitgaves (in de zin van: cash out en verlaging besteedbaar maandinkomen).

[ Voor 3% gewijzigd door Frank Martin op 21-05-2012 14:51 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De komende periode gaan er veel eenzijdige-total loss ongevalletjes gebeuren met lease-auto's.. let maar op. Eigen risico is goedkoper namelijk :X

Hier ben ik bezig om een verbouwing te laten uitvoeren voor 1 oktober.. scheelt je toch al gauw een paar honderd euro's.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Hahaha, als dit echt zo zou zijn, dan stop ik beter met werken!

Mijn leaseauto kost nu 500 euro leasebudget per maand en 100 euro netto aan bijtelling.
Ik rijd 200km woon/werk verkeer op een dag.

Dat zou betekenen dat ik 320 euro netto per maand kwijt ben aan woon/werk verkeer. Daarnaast betaal ik die 100 euro bijtelling... Dus 420 euro per maand moet ik betalen om naar werk te mogen.

Vetpot! Over 500 euro "salaris", mag ik dan 420 euro belasting betalen! Bof ik even.
Je denkt toch niet dat ik daar mijn bed voor uitkom?

Kijken hoe werkend Nederland reageert als we voor iedere 500 euro bruto, opeens nog maar 80 euro netto over zouden houden...

Youtube: DashcamNL

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:59
furby-killer schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:55:
[...]

Tja zoals eerder gezegd, als je dichter bij je werk in Amsterdam gaat wonen ben je meer kwijt aan huisvesting. Je hebt altijd wat, maar het aanmoedigen om maar heen en weer te reizen is ook niet handig.
Een onbelaste vergoeding van 0,19 cent toestaan zie ik niet echt als aanmoedigen om maar ver weg te gaan wonen. Die 0,19 cent dekt de gemiddelde kosten per kilomter al niet en de extra reistijd die men heeft al helemaal niet.

• t_captain
dfrenner schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:23:
[...]

Ik had al op die post gereageerd. Er zit een dubbeltelling in omdat zowel bijtelling over een leaseauto als belasting over een kilometervergoeding werden geteld. Ik ken geen werknemers die een leaseauto en kilometervergoeding ontvangen.
Mijn leaseauto kost nu 500 euro leasebudget per maand en 100 euro netto aan bijtelling.

Dat zou betekenen dat ik 320 euro netto per maand kwijt ben aan woon/werk verkeer. Daarnaast betaal ik die 100 euro bijtelling... Dus 420 euro per maand moet ik betalen om naar werk te mogen.
Je telt reeds bij voor privebebruik dus lijkt buiten schot te blijven van de aankomende lastenverhogingen.

• readytoflow
  • Niet online
dfrenner schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:23:
[...]

Vetpot! Over 500 euro "salaris", mag ik dan 420 euro belasting betalen! Bof ik even.
Je denkt toch niet dat ik daar mijn bed voor uitkom?

Kijken hoe werkend Nederland reageert als we voor iedere 500 euro bruto, opeens nog maar 80 euro netto over zouden houden...
Nou, zo gek is het nu ook nog niet gemaakt gelukkig.
Jij blijft 100 euro netto aan bijtelling betalen.

Die belaste km vergoeding geldt voor mensen die met hun eigen auto naar hun werk gaan en daar tot nu toe een onbelaste vergoeding voor kregen. Die onbelaste vergoeding gaat nu naar rato van je IB-schijf belast worden. Dus voorheen €100,- netto kan nu €58,- netto worden (als de hoogste schijf de maatstaf is voor de gehele belasting).

Wat ik me nog wel afvraag m.b.t. de privé kilometers:
Als je nu van huis uit naar kantoor rijd wordt dat opgeteld bij de privé kilometers?
En als je van huis uit direct naar een klant rijdt?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-11 15:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik ben ook wel benieuwd naar die uitwerking. Ik heb interpretaties gezien waarbij de eerste rit naar de klant een privé rit is, of dat je eerst op eigen gelegenheid naar je eigen kantoor moet en vanaf daar naar de klant. Leuk voor mijn vrouw. Die woont in Groningen en gaat bij klanten langs in Friesland, Groningen en Drenthe, maar haar kantoor zit in Zeist. Elke ochtend dan maar met de trein naar Zeist en dan met de auto weer terug*?

*Stelling is hypothetisch. Zij rijdt al prive met haar auto. Bij ons ben ik degene die nu alleen zakelijk rijdt. Ons gaat het netto 1500 per jaar kosten (en dan heb ik nog niet gekeken wat de gevolgen zijn voor de kinderopvangtoeslag en de ouderschapsverlofkorting op mijn straks virtueel hogere bruto inkomen)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• readytoflow
  • Niet online
Ja, wat zijn nu de speerpunten rondom de kinderopvang? Ik hoor daar wel eens iemand over, maar wat snelle Google acties leveren mij niks op? Ik had begrepen dat de toeslag nog scherper wordt ingezet naar rato van het verzamelloon waardoor de kans groter is geworden dat je boven 'een norm' zit en je geen recht meer hebt op kinderopvangtoeslag?

Is het al bekend wat die norm gaat worden?
Pagina: 1 2 3 4 Laatste