Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

D-e-n schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:44:
Diederik gaat geen D66 kiezen in dat geval. Daarom zie ik GL nog steeds als optie.
Echt wel, anders komt hij bij Mark en verliest Diederik altijd...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
D-e-n schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:44:
Diederik gaat geen D66 kiezen in dat geval. Daarom zie ik GL nog steeds als optie.
GL is hard gevallen toen het naar het schoolplein rende en zit nu met geschaafde knieën bij de juf om getroost te worden. Die speelt voorlopig niet meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:42:
Ik zeg, De HRA aanpakken voor nieuwe gevallen (VVD raakt iets kwijt) Daarnaast de Arbeidsmarkt aanpakken, waaronder het ontslagrecht (PvdA raakt iets kwijt)....
Dan zeg ik: graag. En met "graag" bedoel ik de attitude om compromissen te sluiten en het niet te (blijven) zien als zwart/wit. Nee, de HRA hoeft niet afgeschaft te worden, hij kan worden beperkt. Het ontslagrecht hoeft niet tever versoepeld te worden, maar kan wel degelijk iets aangepast worden.

Dat lijkt me de winnende houding. Laten we hopen dat vooral Rutte en Samsom op die manier het landsbelang bovenaan hebben staan.
Ook al Bezet schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:45:
[...]

GL is hard gevallen toen het naar het schoolplein rende en zit nu met geschaafde knieën bij de juf om getroost te worden. Die speelt voorlopig niet meer mee.
Dat dacht ik van het CDA de vorige keer ook: zoooo veel zetels kwijtgeraakt, en toch in de coalitie mee mogen doen als grote jongen. Terwijl de nummer 2, slechts 1 zetel kleiner dan de nummer 1, het nakijken had.

Nee op dit schoolplein gaat het er soms maar vreemd aan toe en size does not necessarily matter.

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 14-09-2012 15:47 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PvdA hoeft niet te kiezen: die kan zeggen "ik speel pas als het speelveld niet preventief kapot gemaakt is". Laat Markje eerst maar bedelen bij andere partijen ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:42:
Ik zeg, De HRA aanpakken voor nieuwe gevallen (VVD raakt iets kwijt) Daarnaast de Arbeidsmarkt aanpakken, waaronder het ontslagrecht (PvdA raakt iets kwijt)....
Zoiets zal het wel worden, een beetje uitruilen, een beetje compromissen sluiten, etc.
Iedereen blij en niemand blij, zeg maar :P

Maar ze kunnen de woningmarkt/arbeidsmarkt ook afschuiven op de 'partners' (zie Wonen 4.0 en het pensioenakkoord tussen FNV en VNO-NCW/MKB). Op die manier wordt het probleem opgelost en kunnen zowel de VVD als PvdA schone handen houden, want zij hebben het dan niet bedacht/besloten, het is in overleg gebeurd, breed draagvlak, yaddayaddayadda.

En over een derde partij: Je kan je afvragen of CDA/D66 dat überhaupt wel zou willen, want ze hebben compleet geen onderhandelingspositie en kunnen helemaal niets eisen.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 15:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

Exact, elke andere partij zal alleen maar klap en stemvee zijn voor de EK....
Roemer hoop dan nog op een of andere manier dat er een Links kabinet moet komen, maar das echter uitgesloten, de VVD heeft de verkiezingen gewoon gewonnen. Roemer heeft er helemaal niets bij gekregen, das geen verlies, maar ook zeker geen winst. Hij staat dus ff buitenspel in het schoolpleinspel ;)

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

gambieter schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:47:
PvdA hoeft niet te kiezen: die kan zeggen "ik speel pas als het speelveld niet preventief kapot gemaakt is". Laat Markje eerst maar bedelen bij andere partijen ;)
Mark hoeft niet meer te bedelen, Samen zijn de VVD en de PvdA groot genoeg voor de TK, CDA in de EK hebben al aangegeven professioneel te werk te gaan, ze gaan geen partij politiek bedrijven. Dus daar hoeft een VVD-PvdA kabinet niet bang voor te zijn.

Mark kan gewoon zeggen, Ik wil alleen jou Diederik..... Of druf je niet??
Vervolgens komt Diederik met wat eisen, zoals de HRA, Europa enz enz....
En gaan ze onderhandelen....

Dit wil het volk wat heeft gestemd opbasis van de verkiezingsuitslag, gewoon snel een nieuw kabinet dat aan het werk gaat...

[ Voor 15% gewijzigd door Bullet NL op 14-09-2012 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:54:
[...]

Mark hoeft niet meer te bedelen, Samen zijn de VVD en de PvdA groot genoeg voor de TK, CDA in de EK hebben al aangegeven professioneel te werk te gaan, ze gaan geen partij politiek bedrijven. Dus daar hoeft een VVD-PvdA kabinet niet bang voor te zijn.

Maar iedereen weet dat ie liegt als ie dat zegt. Maar het landsbelang levert hem wel weer punten op :) nou ok dan, levert punten voor beide op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:56:
[...]

Maar iedereen weet dat ie liegt als ie dat zegt. Maar het landsbelang levert hem wel weer punten op :) nou ok dan, levert punten voor beide op :)
Liegen? Het is meer verantwoording nemen, de verkiezingsuitslag heeft hem de huidige situatie gegeven, Mark is wel zo'n realist dat hij dat wil in zien. Natuurlijk, liever had hij de PvdA in geruild qua zetels voor alleen het CDA, maar goed dat gaat even niet.

Mark zou zich juist een groot staatsman tonen door direct met de PvdA in zee te gaan...
Dat geeft hem inderdaad pluspunten zoals jij al schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
[...]
En daarom hoeft Diederik dat CDA ook niet te accepteren. Er is altijd een uitweg: gewoon met zijn twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]
Het mooie is dat Samsom nodig is (ze hebben elkaar nodig).

Ik zie dit ook nog wel gebeuren:
Samsom zegt: "Ja, maar dan wil ik X, Y, Z" (hoog inzetten)
Rutte zegt: "Ja, ammehoela"
Samsom: "Tja, dan zoek je maar iemand anders"
Rutte: ".. Euh ... Kut, gaat niet lukken. Weet je wat Diederik? Als jij het zo goed weet, probeer jij het dan maar!"

En ze beginnen opnieuw het schoolpleinspel, ditmaal met Diederik die als eerste mag kiezen. Dan gebeurt bovenstaande verhaal, maar dan met de hoofdrolspelers in tegenovergestelde rol.

En uiteindelijk komen ze er, na 'normaal' onderhandelen samen uit O+ Landsbelang and all that jazz.
Kunnen ze wel allebei zeggen dat ze ALLES geprobeerd hebben en zoveel mogelijk geprobeerd hebben om eruit te slepen en meer van dat soort blabla voor de achterban.

Ik denk dat het moeilijkste van deze formatie niet eens de échte onderhandelingen zijn, maar eerder het 'masseren' van de achterbannen om ze alvast warm te maken voor de HRA en arbeidsmarkt (respectievelijk).

Ik beloof jullie ook alvast in de komende maanden wat nu.nl-berichtjes dat er uit onderzoek blijkt dat een aangepaste HRA (of flexibelere arbeidsmarkt) goed is voor de Nederlandse economie, dat hoge leraren zeggen dat een aangepaste HRA (of flexibelere arbeidsmarkt) het beste is, dat het IMF vindt dat een aangepaste HRA (of flexibelere arbeidsmarkt) goed is voor Nederland en meer van dat soort manipulatieve persberichtjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
gambieter schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:47:
Ik denk dat de ouders (=kiezers) van Diederik het niet goed vinden als hij niet met de andere leerlingen wilt spelen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:59:
[...]
Mark zou zich juist een groot staatsman tonen door direct met de PvdA in zee te gaan...
Dat geeft hem inderdaad pluspunten zoals jij al schrijft.
Lijkt ook te gaan gebeuren. Ik heb ook het idee dat de vaart er al flink inzit. Alleen de SP sputtert nog een beetje tegen, maar die hebben voorlopig weinig in te brengen.

Mark en Diederik tegen het soepie, dat kunnen ze makkelijk aan!

http://www.nu.nl/nieuws/2...illen-samen-formeren.html

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:03:
Ik denk dat de ouders (=kiezers) van Diederik het niet goed vinden als hij niet met de andere leerlingen wilt spelen.
Die kiezers hebben een zeer matig geheugen, en het is goed te draaien dat de VVD niet wil onderhandelen (wat ook niet onterecht is als de VVD probeert haar programma door te drukken). Zie ook de vorige keer met PaarsPlus.

Zolang de havikken de baas zijn (en ik ben het met Virtuozzo eens dat die bij de VVD veel meer op de voorgrond staan) en men het waanidee heeft dat men de winnaar is en de regels kan bepalen, dan zal onderhandelen matig zijn. Pas als men als gelijkwaardige partners begint, en de VVD de premier mag leveren als de net iets grotere partij, dan kan er echt onderhandeld worden.

[ Voor 29% gewijzigd door gambieter op 14-09-2012 16:09 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Alleen nu heeft Rutte al aangegeven te gaan onderhandelen met de PvdA. En zo'n korte termijn geheugen heeft de kiezer nou ook weer niet.

Edit:
Waanidee als winnaar? Que? 41>38. Verschil is groter dan de vorige keer.

[ Voor 23% gewijzigd door Señor Sjon op 14-09-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Komt bij dat de VVD achterban helemaal niet zo Anti-PvdA is dan anders om, er wordt van hoog naar laag veel minder kwaad gekeken dan van laag naar hoog. (bij de SP richting de VVD is dit nog veel meer het geval)

De VVD achterban weet ook wel dat je voor een goed kabinet ook wat puntjes los moet laten, maar het zal wel van twee kanten moeten komen. De PvdA maakt het zich zelf alleen maar moeilijker door veel te gaan eisen en niet willen bewegen. Zoals gisteravond op TV al duidelijk werd is dat Samsom een harde onderhandelaar is, Rutte is meer een brugenbouwer, klinkt vreemd maar dit is tijdens de onderhandelingen met de PVV wel gebleken. Samsom zal dus moeten oppassen dat een harde onderhandelingslijn niet tegen hem gaat werken. Rutte kan op dat moment zomaar naar buiten stappen van, ik heb dit, dit en dit al toegegeven, Samsom wil echt niet, we gaan opnieuw stemmen.......

Punt is dan dat ik denk dat veel huidige PvdA stemmers weer terug zullen keren richting de SP en GL.... Iets wat Samsom natuurlijk liever ook niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Senor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:08:
Alleen nu heeft Rutte al aangegeven te gaan onderhandelen met de PvdA. En zo'n korte termijn geheugen heeft de kiezer nou ook weer niet.
Zie de edit. Zeggen dat je onderhandelt is wat anders dan echt onderhandelen. Er moet namelijk ook de wil zijn om eigen heilige huisjes te laten varen.
Ja. Het verschil is nog steeds marginaal en betekent niet dat de VVD opeens de grote baas is. Een dergelijke houding is juist destructief in onderhandelingen.
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:09:
Rutte is meer een brugenbouwer, klinkt vreemd
Wens, vader, gedachte :)

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 14-09-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In geval van nieuwe verkiezingen krijg je de laagste opkomst ooit. Dan heeft iedereen iets van: los het maar op daar in Den Haag, stel onzekere prutsers met jullie tweejaarlijkse verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:08:
Edit:
Dat zal in de praktijk heel weinig uitmaken. De VVD levert de premier, heeft misschien een staatssecretaris meer, maar in de praktijk zullen VVD en PvdA op gelijke voet staan in het kabinet (en onderhandelingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

gambieter schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:10:
[...]

Zie de edit. Zeggen dat je onderhandelt is wat anders dan echt onderhandelen. Er moet namelijk ook de wil zijn om eigen heilige huisjes te laten varen.
Maar dit zal bij de PvdA net zo zijn..... VVD is trouwens ruim groter, met de vorige verkiezingen zou je een punt hebben met 1 zetel, nu is de VVD toch ruim 3 zetels groter. Das bijna het hele bestaan van GL.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:12:
Dat zal in de praktijk heel weinig uitmaken. De VVD levert de premier, heeft misschien een staatssecretaris meer, maar in de praktijk zullen VVD en PvdA op gelijke voet staan in het kabinet (en onderhandelingen).
Dat is inderdaad wat die 3 zetels gaan betekenen. De zware/belangrijke posten zullen verdeeld worden over de twee partijen, en de VVD krijgt iets onbelangrijks voor de achterban om zich winnaar te blijven voelen.
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:13:
VVD is trouwens ruim groter, met de vorige verkiezingen zou je een punt hebben met 1 zetel, nu is de VVD toch ruim 3 zetels groter. Das bijna het hele bestaan van GL.....
Zolang je dat blijft denken ga je waarschijnlijk teleurgesteld worden, die 3 zetels gaan de VVD niet de baas laten zijn. Door zo te hameren op een marginaal verschil polariseer je alleen :)

En Rutte zal er verstandig aan doen om iets dergelijks ook te gaan zeggen, anders zal de achterban teleurgesteld zijn als hij niets heeft om voor die 3 zetels te laten zien.

[ Voor 41% gewijzigd door gambieter op 14-09-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De HRA is toch al 'aangepakt' voor nieuwe gevallen, snap niet hoe dat als een concessie gezien kan worden bij nieuwe onderhandelingen. Rutte zal met meer komen dan alleen maar voor nieuwe gevallen. Langstudeerboete was toch ook niet alleen voor nieuwe gevallen?
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:13:
[...]

Maar dit zal bij de PvdA net zo zijn..... VVD is trouwens ruim groter, met de vorige verkiezingen zou je een punt hebben met 1 zetel, nu is de VVD toch ruim 3 zetels groter. Das bijna het hele bestaan van GL.....
En wat verwacht je met die 3 zetels meer?

[ Voor 53% gewijzigd door beat op 14-09-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

gambieter schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:15:
[...]

Dat is inderdaad wat die 3 zetels gaan betekenen. De zware/belangrijke posten zullen verdeeld worden over de twee partijen, en de VVD krijgt iets onbelangrijks voor de achterban om zich winnaar te blijven voelen.
Je doet nu aan wisfull thinking, deze post verdeling gaat helemaal afhangen van de uitkomst van de onderhandelingen.

Je redenantie slaat nergens op, hoop dat je zelf ook wel wil inzien dat de verhoudingen bij een twee partijen kabinet totaal anders liggen dan bij alles wat we de kwart eeuw hier voor hebben gehad.

Kortom, de onderhandelingen zullen leidend zijn, wat heb je trouwens aan PvdA ministers wanneer ze VVD beleid moeten uitvoeren, zo iets zal het dus wel worden....

Stel, de Arbeidsrecht wordt aangepakt, dan zou het zomaar kunnen zijn dat op SZW een PvdA minister komt, maar die moet wel VVD beleid uitvoeren. Wanneer de Woningmarkt echt aangepakt gaat worden, qua belastingen bedoel ik dan, met veel PvdA ideeen alsware komt er een MinFin van VVD huize..... Zo zullen ze het wel op gaan lossen..

[ Voor 16% gewijzigd door Bullet NL op 14-09-2012 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:19:
Je doet nu aan wisfull thinking, deze post verdeling gaat helemaal afhangen van de uitkomst van de onderhandelingen.
En zolang de achterban blijft denken dat de VVD de onderhandelingen naar de eigen hand kan zetten met die paar zetels meer, zullen er geen onderhandelingen zijn.
Je redenantie slaat nergens op, hoop dat je zelf ook wel wil inzien dat de verhoudingen bij een twee partijen kabinet totaal anders liggen dan bij alles wat we de kwart eeuw hier voor hebben gehad.

Kortom, de onderhandelingen zullen leidend zijn, wat heb je trouwens aan PvdA ministers wanneer ze VVD beleid moeten uitvoeren, zo iets zal het dus wel worden....
De PvdA hoeft pas te gaan onderhandelen als de VVD bereid is dat te doen zonder voorwaarden, als gelijke partners. Het is juist wishful thinking dat de VVD de baas gaat zijn en haar beleid kan doordrukken omdat ze 3 zetels meer hebben. Is dat echt zo moeilijk te begrijpen? Andersom was dat ook zo geweest, als de VVD 38 vs PvdA 41 had gehad, was die situatie hetzelfde geweest, alleen was Samsom dan premier geworden. Meer niet.

Dat is waarom ik moet lachen om dat gehamer op die 3 zetels verschil, geen van beiden kan iets zonder de ander en dan begin je op 0 met onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

beat schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:15:
De HRA is toch al 'aangepakt' voor nieuwe gevallen, snap niet hoe dat als een concessie gezien kan worden bij nieuwe onderhandelingen. Rutte zal met meer komen dan alleen maar voor nieuwe gevallen. Langstudeerboete was toch ook niet alleen voor nieuwe gevallen?

[...]

En wat verwacht je met die 3 zetels meer?
De HRA zou je evt nog verder kunnen aanpakken.

Ik verwacht het gene wat ik al tijden schrijf, de partijen komen naar elkaar toe en gaan punten uitruilen.... Waarbij bij belangrijke punten voor de VVD de PvdA zal toe moeten geven en anders om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:25:
Ik verwacht het gene wat ik al tijden schrijf, de partijen komen naar elkaar toe en gaan punten uitruilen.... Waarbij bij belangrijke punten voor de VVD de PvdA zal toe moeten geven en anders om.
Dat is niet de enige optie: het alternatief is dat de meeste maatregelen verwaterd worden, zodat beiden een compromis accepteren.

Het zal er van af hangen wat moeilijker te verkopen is aan de achterban: de andere partij de zin geven op een bepaald gebied en dat balanceren op een ander gebied (bijv HRA vs ontslagrecht), of op alle gebieden een beetje moeten toegeven.

Om het met balsporten te vergelijken: zien de supporters liever 10x winst met 5-0 en 10x verlies met 5-0, of 20x een 0-0 gelijkspel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Wat me ook opvalt is dat mensen (misschien dankzij de media) het idee hebben dat als partijen hebben 'verloren' ze vooral niet mee zouden mogen praten. "partij X past bescheidenheid". Dan doe je toch geen recht aan die mensen die op die partij hebben gestemd? Het gaat uiteindelijk toch om het aantal zetels en niet of een partij groter of kleiner is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Liever geen gelijke spelen, remises zijn echt een ramp omdat dan niemand wint en eigenlijk iedereen verliest.

Het zou wel grappig zijn als ze de ministersposten eens een keer een beetje a-typisch verdelen, dus Defensie naar de PvdA, Milieu naar de VVD, Verkeer naar de PvdA, Sociale Zaken naar de VVD, Buitenlandse Zaken VVD, Justitie PvdA...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
beat schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:35:
Wat me ook opvalt is dat mensen (misschien dankzij de media) het idee hebben dat als partijen hebben 'verloren' ze vooral niet mee zouden mogen praten. "partij X past bescheidenheid". Dan doe je toch geen recht aan die mensen die op die partij hebben gestemd? Het gaat uiteindelijk toch om het aantal zetels en niet of een partij groter of kleiner is geworden.
Uiteraard, daarom heeft het CDA de vorige keer ook gewoon meegedaan.
Overigens was het die partij die juist zei dat hen bescheidenheid paste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

beat schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:35:
Dat een partij bescheidenheid past zijn vooral hun eigen woorden, denk aan het CDA, Groen Links en de PVV, dit komt dus niet bij de media weg maar is door hun eigen kop man of vrouw uitgesproken.
Het is niet reeel om dit op conto van de media te gooien, het zijn namelijk hun eigen worden die worden gequote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:35:
Liever geen gelijke spelen, remises zijn echt een ramp omdat dan niemand wint en eigenlijk iedereen verliest.

Het zou wel grappig zijn als ze de ministersposten eens een keer een beetje a-typisch verdelen, dus Defensie naar de PvdA, Milieu naar de VVD, Verkeer naar de PvdA, Sociale Zaken naar de VVD, Buitenlandse Zaken VVD, Justitie PvdA...
Zoals ik zo straks al schreef, wat heb je er aan een ministerpost moet binnen halen als je beleid moet gaan voeren wat eigenlijk niet van jou partij is? Is iedereen Geert Leers vergeten????
Maar in de parktijk zal het hier wel op neer komen, de verschillende ministiers zullen wel een andere kleur minister krijgen dan het de kleur van het beleid dat gevolgt moet gaan worden. Waarom? een VVD minister kan iets makkelijker naar z'n eigen achterban uitleggen waarom er binnen zijn vakgebied voor zijn achterban moeilijke beslissingen moeten worden genomen. Dit geld natuurlijk net zo voor de PvdA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Eigenlijk was het maar een geintje van mij, er hoort natuurlijk een VVD'er op Verkeer en een PvdA'er op Milieu etc. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:35:
Klopt, maar dat vereist dat men een "glas is halfvol" persoonlijkheid heeft (joepie, 10x gewonnen), daar waar de achterban bij politieke partijen nogal eens richting "glas is halfleeg" neigt zodra het wat minder gaat ;) .

* gambieter heeft zin in een cheeseburger :p
Afbeeldingslocatie: http://chrisluck.net/blog/wp-content/uploads/2009/06/farside4personality.jpg
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:40:
Zoals ik zo straks al schreef, wat heb je er aan een ministerpost moet binnen halen als je beleid moet gaan voeren wat eigenlijk niet van jou partij is? Is iedereen Geert Leers vergeten????
Dat is inderdaad heel onverstandig, want dan komt het nog meer over als een "verlies" in de onderhandelingen. Ik denk toch dat ze zich Leers zullen herinneren, want dat is een heel recent voorbeeld/angstbeeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:36:
[...]

Uiteraard, daarom heeft het CDA de vorige keer ook gewoon meegedaan.
Overigens was het die partij die juist zei dat hen bescheidenheid paste ;)
Bij het CDA speelt ook iets anders mee, het CDA heeft onder de eerste Balkenende kabineten heel veel stemmers getrokken die traditioneel al niet meer tot vast kern van de partij horen. De Hond gaf het gisteren heel treffend aan, Elke 4 jaar raakt het CDA 2 zetels kwijt aan kiezers die komen te overlijden.

Puur omdat mensen die niet of minder (traditioneel) gelovig zijn zich ook in de PvdA of de VVD kunnen vinden
De noodzaak op jaar op jaar, generatie op generatie op het CDA te stemmen is door de ontkerking van ons land niet meer aanwezig.

Het CDA zal dus langzaam in een rol moeten kruipen dat ze weten dat meer dan 20 zetels voor hen geweldig zou zijn, maar eigenlijk niet opbasis van hun achterban reeel is.

Door zich te schikken in hun huidige positie zouden ze het kunnen accepteren en toch mee doen omdat ze zelf wel tot bezelf zijn gekomen dat hun huidige grote meer in het beeld van het moderne nederland past.

Vanuit dit oogpunt zou een CDA-er toch weer reden kunnen vinden om eventueel mee te doen in een nieuw kabinet. Omdat juist het idee dat het land bestuurd moet worden heel erg bij de achterban speelt.

Van mij mag het CDA de opositie in, als ze in de EK maar profesioneel naar een VVD-PvdA kabinet zullen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

gambieter schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:47:
[...]

Dat is inderdaad heel onverstandig, want dan komt het nog meer over als een "verlies" in de onderhandelingen. Ik denk toch dat ze zich Leers zullen herinneren, want dat is een heel recent voorbeeld/angstbeeld :)
Zeggen we hier nou echt het zelfde en zijn we het eens op dit punt?? :o ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:52:
Exact, elke andere partij zal alleen maar klap en stemvee zijn voor de EK....
Roemer hoop dan nog op een of andere manier dat er een Links kabinet moet komen, maar das echter uitgesloten, de VVD heeft de verkiezingen gewoon gewonnen. Roemer heeft er helemaal niets bij gekregen, das geen verlies, maar ook zeker geen winst. Hij staat dus ff buitenspel in het schoolpleinspel ;)
Dit bedoelde ik dus. Wat doet het er aan toe dat Roemer er geen zetels bij heeft gekregen. Wat is trouwens 'winnen' bij verkiezingen als je geen 76 zetels haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:51:
[...]

Het polderen is al begonnen :N
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

beat schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:52:
[...]

Dit bedoelde ik dus. Wat doet het er aan toe dat Roemer er geen zetels bij heeft gekregen. Wat is trouwens 'winnen' bij verkiezingen als je geen 76 zetels haalt.
Nou winnen is toch over het algemeen wel dat je de grootste partij bent gewonnen, normaal gesproken kan/mag je als partij dan ook de MP leveren, iets wat voor alle partijen toch wel als een lekker hapje wordt gezien....

Het doet juist erg veel toe dat Roemer niet gegroeit is, er is voor zijn voorstellen van beleid blijkbaar geen grotere groep mensen te vinden dan de 15 zetels die hij nu krijgt'...
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:54:
[...]
Het polderen is al begonnen :N
Niets mis met polderen, het zorgt veelal voor eten en droge voeten ;) :P
Bovendien is het opbasis van de enorme groei van de VVD en PvdA blijkbaar iets wat de kiezers willen ! ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Bullet NL op 14-09-2012 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:40:
Is iedereen Geert Leers vergeten????
Nee, jij bent Gerd Leers vergeten :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

kenneth schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:56:
[...]
Nee, jij bent Gerd Leers vergeten :+
Het was toch Gerd Wilders en Geert Leers? Iets met Gerd wat een Geertje moest doen ofzo :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:51:
Ja, ik was benieuwd of je het zo zou zien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:54:
[...]
Nou winnen is toch over het algemeen wel dat je de grootste partij bent gewonnen, normaal gesproken kan/mag je als partij dan ook de MP leveren, iets wat voor alle partijen toch wel als een lekker hapje wordt gezien....
Het gaat dan meer om prestige, weinig inhoudelijks aan. VVD premier met PvdA beleid, waar kan ik tekenen.
Het doet juist erg veel toe dat Roemer niet gegroeit is, er is voor zijn voorstellen van beleid blijkbaar geen grotere groep mensen te vinden dan de 15 zetels die hij nu krijgt'...
En dan is je conclusie
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:52:
Roemer heeft er helemaal niets bij gekregen, das geen verlies, maar ook zeker geen winst. Hij staat dus ff buitenspel in het schoolpleinspel ;)
Ach ja, ieder zijn eigen interpretatie over hoe een democratie werkt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

beat schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:23:
[...]

Het gaat dan meer om prestige, weinig inhoudelijks aan. VVD premier met PvdA beleid, waar kan ik tekenen.

[...]

En dan is je conclusie

[...]

Ach ja, ieder zijn eigen interpretatie over hoe een democratie werkt. :*)
Tja, wanneer je partij niets weet te winnen, een collega links partij Als de PvdA wel weet te winnen en de VVD nog meer weet te winnen begrijp ik dat het allemaal wat lastig is om te beoordelen.

Ik bedoel, zelf de SGP weet een zetel te winnen.....

Om het nog even concreet te maken, de SP had in 2010 een aantal van 924696 stemmen, in 2012 een aantal van 908295....

De SP heeft dus gewoon stemmen verloren, ze mogen qua zetels dan wel gelijk gebleven zijn maar er hebben duidelijk minder mensen op de SP gekozen.

En dan Roemer ook nog zeggen dat ze een miljoen stemmen hebben weten te behalen, 900.000 bedoelt hij waarschijnlijk.... Het is natuurlijk erg fout om nu te schrijven dat hij tijdens de campagne ook al niet een ster in rekenen was.

Even terug komen op het verschil SGP en SP.... De SGP weer wel ruim 30000 stemmers extra te trekken....

:9 no hard feelings ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Dit wordt een zinloze discussie zo. Een meerderheid is een meerderheid. Het doet totaal niet terzake of die met enkel winnaars of ook met verliezers tot stand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:38:
Dit wordt een zinloze discussie zo. Een meerderheid is een meerderheid. Het doet totaal niet terzake of die met enkel winnaars of ook met verliezers tot stand komt.
My point exactly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

D-e-n schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 17:38:
Dat klopt, maar hoe wil jij een meerderheid met SP krijgen wanneer het CDA en de D66 niet mee willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Eigenlijk zijn er maar twee grote winnaars, de VVD en de PvdA. De rest is zo veel kleiner dan die twee dat ze alleen zinvol in een kabinet kunnen zitten als ze ook echt nodig zijn m.i.

De enige twee die ik er eventueel nog wel bij zie aanschuiven zijn D66 en het CDA. Niet omdat ze gewonnen of verloren hebben, maar omdat ze er qua opvattingen en beleid redelijk goed bij zouden kunnen passen, en dan net zo goed ook maar mee kunnen doen omdat het geen zin heeft om opposite te voeren tegen een kabinet met beleid waar je het grotendeels mee eens bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Je redeneert nu vanuit de VVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Dat is toch normaal bij de grootste partij en de partij die het meest aan zetels heeft gewonnen??
Stel dat de PvdA de grootste was geweest, en de VVD 3 zetels minder had gehaald weet ik bijna zeker dat jij exact het zelfde zou hebben gedaan. Komt puur door je politieke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Zoals gezegd, de VVD is de grootste, maar behalve dat het de premier levert (daar kan je die extra paar zetels mee 'wegstrepen') zal je het waarschijlijk nergens écht duidelijk terugzien.
Het beleid zal noch VVD-beleid, noch PvdA-beleid worden.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:09:
Zoals gezegd, de VVD is de grootste, maar behalve dat het de premier levert (daar kan je die extra paar zetels mee 'wegstrepen') zal je het waarschijlijk nergens écht duidelijk terugzien.
D66 beleid... Daarom zie ik die nog wel aanschuiven, omdat ze zichzelf anders net zo goed op kunnen heffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:06:
Dat is toch normaal bij de grootste partij en de partij die het meest aan zetels heeft gewonnen??
Stel dat de PvdA de grootste was geweest, en de VVD 3 zetels minder had gehaald weet ik bijna zeker dat jij exact het zelfde zou hebben gedaan. Komt puur door je politieke voorkeur.
Nee en nee, niet iedereen denkt op die (foute) manier. Juist dat vastbijten in polarisatie en "wij en zij" is het probleem. Dat het gedurende campagnevoeren gebeurt, soit, nu is het tijd dat men weer normaal gaat doen en aan het werk gaat, ipv alleen aan partijbelangen te denken.

VVD krijgt een extra veertje met het premierschap en misschien een staatssecretaris als het aantal oneven is, en daar zal de achterban het mee moeten doen. Wen er maar vast aan, zodat je straks overtuigd blij kan doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:09:
Zoals gezegd, de VVD is de grootste, maar behalve dat het de premier levert zal je het waarschijlijk nergens écht duidelijk terugzien.
Zoals eerder geschreven, ze zullen lekker gaan polderen ;) Iets wat de kiezer gezien de enorme groei van de partijen graag wil.

Beide partijen zullen dus over hun schouder heen moeten stappen omdat er geen echt alternatief is.
Voor de VVD gaat het CDA en D66 niet met de PVV in zee
Voor de PvdA gaat het CDA en D66 niet met de SP in zee

Dus zal het de vraag worden, VVD+PvdA of VVD+PvdA en een andere partij. Iets wat ik niet verwacht omdat de andere partij er niet zoveel mee op zou kunnen schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:12:
[...]

D66 beleid... Daarom zie ik die nog wel aanschuiven, omdat ze zichzelf anders net zo goed op kunnen heffen...
Maar of dat slim is?
Je kent het gezegde: D66 regeert, D66 halveert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

Cyphax

Moderator LNX
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:14:
[...]

Dus zal het de vraag worden, VVD+PvdA of VVD+PvdA en een andere partij. Iets wat ik niet verwacht omdat de andere partij er niet zoveel mee op zou kunnen schieten.
Behalve eventueel de 1e kamer toch? En misschien wel nuttige input. Je hebt 2 partijen die op bepaalde punten echt wel tegenover elkaar staan. Een derde partij kan dan een nuttige rol spelen waar het gaat om het aanbrengen van nuances misschien.

Ik vind dat zelf niet zo vreselijk belangrijk. Tenminste, ik mag toch hopen dat ze in de eerste kamer een wetsvoorstel niet afwijzen omdat het niet van hun partij komt. Elke partij heeft wel een bepaalde mate van overlap met een andere partij. Goed beleid moet er in principe toch wel doorkomen.
Zo niet, dan faalt er binnen ons democratisch systeem iets. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 14-09-2012 18:18 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:15:
[...]
Maar of dat slim is?
Je kent het gezegde: D66 regeert, D66 halveert!
Ik weet het, vorige keer ook. Maar wat moeten ze anders? Aan de zijlijn gaan staan en applaudisseren als hun beleid door anderen wordt uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:18:
[...]

Ik weet het, vorige keer ook. Maar wat moeten ze anders? Aan de zijlijn gaan staan en applaudisseren als hun beleid door anderen wordt uitgevoerd?
Campagnevoeren met "waarom de PvdA-VVD tussenpersonen kiezen voor D66 beleid, als je ook direct bij D66 terecht kunt" en verwijzen naar de makelaars en verzekeringstussenpersonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Cyphax schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:17:
[...]

Behalve eventueel de 1e kamer toch? En misschien wel nuttige input. Je hebt 2 partijen die op bepaalde punten echt wel tegenover elkaar staan. Een derde partij kan dan een nuttige rol spelen waar het gaat om het aanbrengen van nuances misschien.

Ik vind dat zelf niet zo vreselijk belangrijk. Tenminste, ik mag toch hopen dat ze in de eerste kamer een wetsvoorstel niet afwijzen omdat het niet van hun partij komt.
De CDA-fractie heeft toegezegd niet vanwege partijpolitiek iets te blokkeren. De EK is, aldus de CDA-senatoren, voornamelijk om de wet zélf op z'n meritus te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

gambieter schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 18:13:
[...]

Nee en nee, niet iedereen denkt op die (foute) manier. Juist dat vastbijten in polarisatie en "wij en zij" is het probleem. Dat het gedurende campagnevoeren gebeurt, soit, nu is het tijd dat men weer normaal gaat doen en aan het werk gaat, ipv alleen aan partijbelangen te denken.

VVD krijgt een extra veertje met het premierschap en misschien een staatssecretaris als het aantal oneven is, en daar zal de achterban het mee moeten doen. Wen er maar vast aan, zodat je straks overtuigd blij kan doen ;)
Politiek = polarisatie..... Politiek in verkiezingstijd = Extra polarisatie (voor zover dit mogelijk is)
Juist met de onderhandelingen na de verkiezingen wordt er in partij belang gedacht, ik geef jou iets toe, wat krijg ik er voor terug....

Hoe het kabinet er uiteindelijk uit gaat zien qua postverdeling doet er helemaal niet toe, van mijn part stellen ze naast Rutte allemaal PvdA ministers op, het beleid wat ze gaan voeren is veel belangrijker. Begrijp ook niet waarom je dit er steeds bij wil halen omdat we al eerder hadden geschreven dat dit misschien nog wel het mist belangrijke is voor een nieuw kabinet.

Het gaat juist om de ondewerpen, welke partij geeft waar toe..... Hoe belangrijk is de HRA bijvoorbeeld voor de PvdA tegen Ontslagrechten e.d.

Dit voorbeeld is voormij veel belangrijker dan welke minister op welke post komt, die minster moet namelijk alleen maar beleid uitvoeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Het is heel simpel.

Wanneer D66 mee doet in een kabinet raken zowel de VVD als PvdA bepaalde onderwerpen kwijt aan iets wat D66 wil. Voor de aantallen in de TK is het niet nodig, het CDA in de EK heeft al aangegeven niet moeilijk te gaan doen en vooral op inhoud gaat beoordelen.

Voor zowel VVD als PvdA zal een kabinet zonder D66 meer eigen standpunten betekenen, en D66 als een soort lijm voor beide andere partijen geloof ik niet zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik hoop wel dat ze dan positief gaan uitruilen: Jij krijgt dit punt en mag dit uitvoeren dan krijg ik dat punt en mag dat regelen. In tegenstelling tot negatief uitruilen: Jij wilt dit niet dus doen we dit maar niet en ik wil dat niet dus dat doen we dat ook maar niet. Dan staat alles stil en gebeurt er niets meer en passen ze alleen op de winkel. (die in brand staat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Stel, om de een of andere reden bijkt VVD-PvdA succes vol, dan kan dit over 4 jaar (er van uitgaande ze de tijd gewoon vol maken) D66 ook nog wel eens stemmers kosten. Een beleid wat namelijk precies tussen de VVD en PvdA inzit komt redelijk overheen met wat D66 wil.

Kiezers zouden over 4 jaar dan nogmaals strategisch kunnen stemmen voor een zelfde soort kabinet maar dan met nog meer nadruk op Rechts of Links ( VVD of PvdA) ten koste van D66..

Het is een hypothese, maar het zou goed kunnen..... VVD en PvdA samen, wat is het nut van een D66 dan nog? ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Was het niet één van de oorspronkelijke doelstellingen van D66 om te proberen zichzelf overbodig te maken en zichzelf dan weer op te heffen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 19:08:
Was het niet één van de oorspronkelijke doelstellingen van D66 om te proberen zichzelf overbodig te maken en zichzelf dan weer op te heffen? ;)
Dat mogen GL en het CDA als hint opvatten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het bericht uit de NRC over de CDA senaatsfractie laat al genoeg blijken: we krijgen een gedoogconstructie in de senaat na een gedoogconstructie in het parlement :P Dus PvdA/VVD hebben het CDA geenzins nodig, niet voor de meerderheid noch voor smeermiddel (want met zijn tweeën hebben ze elk meer te winnen voor hun eigen achterban, dan een derde ook nog wat moeten gunnen) Het zou eens verhelderend werken wanneer het kabinet Rutte II snel na prinsjesdag kan aantreden, maar dan moeten ze elkaar wel zo hun eigen punten gunnen. En dan kunnen ze best het D66 programma als leidraad nemen inderdaad :+

Want bij elk potentieel 'struikel'blok tussen VVD en PvdA zit D66 er qua standpunt tussen als gulden middenweg. Zal mij benieuwen hoe Pechtold oppositie wil gaan voeren tegen een regering die zijn verkiezingsprogramma omzet in regeringsbeleid _O- Gaat leuke televisie opleveren en ik ben benieuwd hoe snel het kwartje bij hem valt dat anderen met de successen van dat beleid gaan pronken, terwijl men bij eventuele mislukkingen zich er vanaf maakt: ja, maar dit is een compromis en als het aan ons had gelegen dan.. bladiebla maar landsbelang, economie op orde etc etc we moeten sterker uit de crisis komen, dus daarom. Dan plukken VVD/PvdA er wel de voordelen van (wat na 4 jaar de rit uitzitten beloond zal worden) en de nadelen schuiven ze af op de oppositie onder leiding van Pechthold die er niks tegen in weet te brengen op 'ja, maar..' na oOo

/me Joosie200 ziet wat in een soap geënt op politiek Den Haag Zeker met de huidige verdeling O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:09:
Komt bij dat de VVD achterban helemaal niet zo Anti-PvdA is dan anders om,
Gezien het gegeven dat ik van mening ben dat het precies andersom is (VVD liever niet vs OMG NL GAAT KAPOT!!!11!!), denk ik dat beide visies niet geheel vrij zijn van bias...
Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 16:19:
Hoe bedoel je dit? De laatste 30 jaar zijn 6 van de 12 kabinetten tussen 2 partijen geweest.

[ Voor 35% gewijzigd door ijdod op 14-09-2012 23:35 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Jorritsma verwacht(/hoopt) in ieder geval (op) een lange formatie:
Jorritsma: stevig regeerakkoord vormen kan wel half jaar duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Nog zo'n achterhaald fossiel uit Almere... Ik geloof er niks van, als ze straks eenmaal zeker weten dat er geen andere werkbare opties zijn dan heeft het geen enkel nut om de formatie zo lang te rekken. Wat kun je nou in zes maanden meer of beter onderhandelen wat niet in zes weken kan? Als het allemaal zo lang moet duren en er onderling zo veel wantrouwen is dat het zes maanden moet duren dan weet ik heel zeker dat we over twee jaar weer in het stemhokje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik denk dat een coalitie met VVD, PvdA en D66 nog best wel eens een sterk werkbaar kabinet kan zijn. Vooral doordat de VVD en PvdA uit middelen richting het D66 beleid.
Als D66 dan de premier levert (Pechtold) en een minister voor Algemene zaken. De functie van D66 is dan de belichaming van de samenwerking tussen de VVD en PvdA.
Dan verdelen de andere 2 partijen de rest van ministeries. Volgens mij krijg je dan ook een kabinet wat een zeer groot deel van de bevolking vertegenwoordigt.

En nu vooruit! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Je dacht toch niet dat Rutte zijn functie ging inruilen voor Pechtold? D66 is niet nodig qua zetels, maar zouden idd aan mogen schuiven, maar het zou wel heel erg wish full thinking zijn om er van uit te gaan dat D66 dan ook nog de MP mag leveren....

Bovendien waarom? Stel dat D66 mee doet wordt een grootdeel van haar beleid al werkelijkheid, waarom dan ook nog eens extra belonen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Bullet NL schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:32:
Je dacht toch niet dat Rutte zijn functie ging inruilen voor Pechtold? D66 is niet nodig qua zetels, maar zouden idd aan mogen schuiven, maar het zou wel heel erg wish full thinking zijn om er van uit te gaan dat D66 dan ook nog de MP mag leveren....

Bovendien waarom? Stel dat D66 mee doet wordt een grootdeel van haar beleid al werkelijkheid, waarom dan ook nog eens extra belonen.....
Veel mensen denken er anders over, maar ik denk wel dat Rutte vooral in het Buitenland aardig wat imago schade heeft opgelopen met het debacle met de PVV. Als de VVD gaat regeren met de PvdA dan is het kabinet heel wat minder rechts dan dat het nu is, dus naar de PvdA zou het dan sympathiek zijn op D66 de premier te laten leveren dit omdat het programma van D66 de gulden middenweg is tussen deze 2.
Het voordeel van deze constructie is dat de ministeries eerlijker verdeeld kunnen worden over de VVD en PvdA. Dit omdat als Rutte MP zou worden de PvdA hier een dikke compensatie tegenover zou willen hebben aangezien beide partijen zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

brilsmurfffje schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:37:
[...]
Dit omdat als Rutte MP zou worden de PvdA hier een dikke compensatie tegenover zou willen hebben aangezien beide partijen zo groot zijn.
Dan krijgt de PvdA Financiën. De reste van de ministersposten is echt niet zo heel belangrijk. In het huidige kabinet heeft het veel kleinere CDA er ook even veel als de VVD. Maar uiteindelijk gaat het er om, komen ze er beleidsmatig uit en is er onderling vertrouwen. Dan doet het er verder niet zo heel veel meer toe welke poppetjes er op welke plek gezet worden. Rutte blijft gewoon premier en Samsom blijft lekker in het parlement zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Rutte heeft helemaal geen imagoschade, toevallig was dit afgelopen vrijdag nog op TV. de EU is blij dat Rutte en de Jager van Wilders zijn verlost. Ze waren alleen even vergeten dat de Jager niet van de zelfde partij als Rutte was.

Het in ballans hebben van de ministerposten is helemaal niet zo belangrijk al een aantal mensen het hier beweren. Nogmaals, het gaat om het beleid. Al zou Rutte MP worden en gaan de MinFin ook naar de VVD dan zouden ze gewoon beleid uit moeten voeren wat door de VVD en PvdA is gemaakt.

De VVD is de groote partij en heeft ruim gewonnen, de VVD kan dit gewoon zien als succes op het tot dan toe gevoerde beleid. Bij de PvdA gebeurt het zelfde, ze zullen elkaar dus ergens in het midden tegen moeten gaan komen. Ik denk ook dat Samsom de 2e kamer fractie blijft leiden, waarom? Samom is meer actievoerder dan bestuurder, ik denk dat hij liever op de VVD blijft passen van uit de kamer dan dat hij mee moet lullen vanuit het kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik vind Rutte (8 jaar over geschiedenis doen) ook niet echt iemand die je als premier moet neerzetten. Daar zou je toch iemand willen met een beetje intellectueel aanzien, Plasterk bijv. (cum laude Dr.).

Naja, zo zou ik het graag willen zien (ideale wereld). Goed, misschien ben ik dan ook een beetje technocratisch ingesteld O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Bullet NL schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:49:
Ik denk ook dat Samsom de 2e kamer fractie blijft leiden, waarom? Samom is meer actievoerder dan bestuurder, ik denk dat hij liever op de VVD blijft passen van uit de kamer dan dat hij mee moet lullen vanuit het kabinet.
Samsom gaf het zelf al aan. Hij gaat alleen in een kabinet zitten wat zijn naam zal dragen. Aangezien ik eerder verwacht dat er een Rutte II op het bordes zal staan qua VVD/PvdA samenstelling dan iets anders, heb je daar je antwoord al. Waar Cohen veel meer het bestuurderstype was, is Samsom inderdaad de actievoerder dus die blijft wel zoals een tweede kamerlid betaamt goed controle uitoefenen op het kabinet en premier Rutte dus scherp houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En onze geliefde vriend Ronald Plasterk zal wel naar Financiën gaan... Hij kan in ieder geval goed rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Bartjuh schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:55:
Ik vind Rutte (8 jaar over geschiedenis doen) ook niet echt iemand die je als premier moet neerzetten. Daar zou je toch iemand willen met een beetje intellectueel aanzien, Plasterk bijv. (cum laude Dr.).

Naja, zo zou ik het graag willen zien (ideale wereld). Goed, misschien ben ik dan ook een beetje technocratisch ingesteld O-)
Wat doet iemand z'n studieverloop er toe? Rutte heeft al ervaring met een voor Nederlandse begrippen zeer moeilijk minderheidskabinet. Veel te makkelijk om iemand op z'n opleiding te beoordelen om hem vervolgens als premier neer te zetten. Bovendien, Rutte mocht gewoon 8 jaar over z'n studie doen, iets wat dus helemaal niet ten zake doet.

Wat heb je trouwens aan intellectueel aanzien wanneer je geen leider bent....

Daarom is er ook zo'n verschil tussen kamerleden, de ene persoon is veel meer een bestuurder dan de andere. Juist in de voornaamste positie in het kabinet moet je een bestuurder hebben. Je mag heel veel van Rutte vinden, je mag z'n beleid niets vinden, of z'n kop staat je niet aan. Maar vriend en vijand kan niet ontkennen dat hij wel een bestuurder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bartjuh schreef op zondag 16 september 2012 @ 12:55:

Een goed wetenschapper is niet per definitie een goed bestuurder, een goed bestuurder is niet per definitie een goed politicus. Daar heb je doorgaans compleet andere skills voor nodig. Een doctorstitel is leuk, geeft aan dat je niet dom bent, onderzoek kan doen en heel veel weet (of wist als 't al even geleden is) over een bepaald onderwerp. Dat is allemaal prima, maar zegt niets over je kwaliteiten als leider van een kabinet en vertegenwoordiger van Nederland in verschillende internationale clubjes. Dat vergt people skills, wat niet geldt voor veel wetenschappelijke disciplines.

En kijk naar mr. dr. dr.h.c. Job Cohen, die deed het als bestuurder prima bij de Universiteit Maastricht en was een geroemd burgemeester in Amsterdam. Hij zou het misschien als premier ook goed gedaan hebben, maar zijn titels en bestuurlijke ervaring hebben 'm niet geholpen bij zijn rol als fractievoorzitter en lijsttrekker. Kan ie nog zo slim zijn, omgaan met scherpe debatten met (vooral) Wilders, Rutte, Pechtold en Halsema zat er niet in.

[ Voor 20% gewijzigd door Bundin op 16-09-2012 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Daarom zei ik ook; ideale wereld :P

Daar leven we nou eenmaal niet in, idd. Maar dan nog vind ik Rutte niets eigenlijk. Hij heeft geen charisma. Het is niet iemand die een ruimte binnen komt lopen en iedereen iets heeft van "Wow". Een beetje wat je wel hebt bij Obama, Bos, Kok, Poetin, Merkel, Dalai lama, Sarkozy, etc etc.

Ik zie dan gewoon archetypische student binnenkomen. Hij heeft geen aanzien. Zeker als ik zie wat het buitenland aanbied :D

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 16-09-2012 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik vind Pechtold meer een ouwe corpsbal dan Rutte, maar Rutte is inderdaad een goede tweede. Hij laat ook voor mij wat te wensen over op het "staatsman" vlak qua uitstraling. Maar Merkel heeft wat mij betreft nog veel minder uitstraling. Sarko heb ik nooit serieus kunnen nemen met z'n plateauzolen en Poetin vind ik gewoon niet vertrouwenwekkend overkomen. Blijkt recent ook dat een aantal van zijn "actiemomenten" in de natuur in scene gezet waren, verbaasde me helemaal niks.

Maargoed, het gaat uiteindelijk om het resultaat. Als Rutte zijn kabinet bij elkaar kan houden en zich op internationaal vlak staande houdt vind ik het allemaal wel best. En het zorgvuldig door spindoctors en mediatrainers opgebouwde imago zegt me verder niet heel veel.

Wat ik 13 sept al tegen een maat van me op skype zei:
[13-09-2012 02:39:16] Bundin: heh, zo jammer dat VVD/D66 niet saampjes kan
[13-09-2012 02:39:20] Bundin: 2 ballen
[13-09-2012 02:39:24] Maat: hehe
[13-09-2012 02:39:32] Bundin: bierttjuh voor iedereen man!
[13-09-2012 02:39:35] Bundin: sleuk!
[13-09-2012 02:40:02] Bundin: heej alex, lul! samen beetje besturen? ik praes en jij aedil?
[13-09-2012 02:40:12] Bundin: is goed man! doen we! paar hertjes erbij voor de leuk?
[13-09-2012 02:40:39] Bundin: ja joh, wil je jeanine hennis es doen? geef ik makkelijk een 7.5
[13-09-2012 02:40:59] Bundin: zeveneneenhalf man? meen je niet!
[13-09-2012 02:43:05] Bundinn: ik zie 't helemaal goedkomen tbh :P

[ Voor 40% gewijzigd door Bundin op 16-09-2012 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat is ook juist wel een beetje de kracht van Rutte, een alle-mans-vriendje die met iedereen goed overweg kan, maar ondertussen gewoon zijn eigen agenda doorvoert en foutjes gewoon van zich af lacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bullet NL schreef op zondag 16 september 2012 @ 13:21:
Maar vriend en vijand kan niet ontkennen dat hij wel een bestuurder is.
Juist wel. Rutte is een PR-man, soort van Amerikaans politicus waar het om PR en uitstraling gaat (en glimlach). Cohen is een typisch voorbeeld van een bestuurder die als politicus niet op zijn plaats was. Rutte is geen bruggenbouwer, maar iemand voor de buhne ipv achter de schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Vergis je niet... Rutte is juist wel een moderne bestuurder met letterlijk overal contacten. Ook op alle ministeries en dan niet speciaal met de directeur generaal of hoe de hoogste ambtenaar ook mag heten, maar juist met de no-name specialisten die echt verstand van het desbetreffende onderwerp hebben. Maar volgens mij kan en mag hij ook rustig Obama of Merkel bellen als dat nodig is. En volgens mij is juist dat jongensachtige en studentikoze een soort van masker en is hij gewoon een uitstekende blufpoker speler in de politiek die heel snel kan denken en handelen als dat nodig is, maar ook zijn tijd neemt als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oh, begrijp me niet verkeerd, Rutte kan zeker wat, anders was hij niet zover gekomen. Maar om een goed bestuurder te zijn moet je meer kunnen dan wat hij tot nu toe heeft laten zien, een goed bestuurder moet in staat zijn de ideologische ketenen af te gooien als het nodig is, en dat heeft Rutte nog niet gedaan. Een goed bestuurder was niet op deze manier met de PVV in zee gegaan, want dat was aftellen tot de implosie.

Leers is wat dat betreft ook een beetje door het ijs gezakt (ook al een beetje na zijn villa-gehannes), die leek een zeer goed bestuurder a la Cohen, maar hij had kunnen voorspellen dat hij vast zou komen te zitten tussen CDA-moraal en VVD/PVV beleid qua asielzoekers. Al was het CDA daar op zijn Maxima's een "beetje dom" geweest door die post op zich te nemen.

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 16-09-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Laten we hopen dat de afgelopen twee jaar een goede leerschool zijn geweest voor iedereen en dat we daar nu de vruchten van gaan plukken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:40:
Laten we hopen dat de afgelopen twee jaar een goede leerschool zijn geweest voor iedereen en dat we daar nu de vruchten van gaan plukken... :)
Yep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:40:
Geen schijn van kans.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Winsemius is in ieder geval verstandig:
http://www.nu.nl/nieuws/2...-renteaftrek-opgeven.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

En ene Paul Depla denkt ook dat hij er verstand van heeft. Kunnen die burgemeesters hun mond niet eens houden over de landelijke politiek? Hij heeft nog genoeg te doen in Heerlen lijkt mij...

http://www.nu.nl/nieuws/2...ie-van-vier-partijen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:43
En weer zit nu.nl er naast. Winsemius zei dat de VVD er verstandig aan zou doen de HRA aan te pakken. Waarom? vrijwel alle andere partijen willen dat dus het is zeer waarschijnlijk dat het binnen afzienbare tijd toch gaat gebeuren. Dan kan je als VVD maar beter meewerken zodat ze er in ieder geval zelf vorm aan kunnen geven.

Ook mooi om te zien dat iedereen lijkt te weten waarom mensen op een bepaalde partij hebben gestemd. Op je stembiljet hoef je je keuze niet te verantwoorden, dus iedereen zit maar wat te gokken.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dat heet geen gokken, dat heet peilen. Ene Maurice de Hond verdient daar een leuke boterham mee... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Fiber schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:20:
Dat heet geen gokken, dat heet peilen. Ene Maurice de Hond verdient daar een leuke boterham mee... :)
Gezien de uitslag liggen peilen en gokken niet zo gek ver uit elkaar :p

Je ziet nu dat verschillende personen de uitslag uitleggen op een manier die bij hun standpunten past.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Klopt, maar er is ook achteraf aan een groep mensen gevraagd op wie ze hebben gestemd en waarom. Natuurlijk klopt dat niet honderd procent, maar het geeft wel een redelijke indicatie. Een grote groep PVV'ers heeft deze keer VVD gestemd, een grote groep SP'ers heeft PvdA gestemd. Het zal nog best lastig worden om die groepen te overtuigen dat ze daar goed aan gedaan hebben, zodat ze de volgende keer weer net zo stemmen.

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 16-09-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Fiber schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:28:
Klopt, maar er is ook achteraf aan een groep mensen gevraagd op wie ze hebben gestemd en waarom. Natuurlijk klopt dat niet honderd procent, maar het geeft wel een redelijke indicatie. Een grote groep PVV'ers heeft deze keer VVD gestemd, een grote groep SP'ers heeft PvdA gestemd. Het zal nog best lastig worden om die groepen te overtuigen dat ze daar goed aan gedaan hebben, zodat ze de volgende keer weer net zo stemmen.
Is er onderzoek gedaan naar waarom mensen op de VVD/PvdA hebben gestemd? Als dat er is zou het interessant zijn daar een artikel over te lezen. Ik sta open voor linkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Niet letterlijk, maar hier valt wel iets uit af te leiden: http://www.peil.nl/?3633

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 16-09-2012 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Fiber schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:45:
Niet letterlijk, maar hier valt wel iets uit af te leiden: http://www.peil.nl/?3633
Hier kan je als politicus uithalen wat je handig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

pingkiller schreef op zondag 16 september 2012 @ 16:52:
[...]
Hier kan je als politicus uithalen wat je handig vind.
Das toch mooi, voor elk wat wils, iedereen blij... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

En ik maar denken dat alle liberalen allang gevlucht waren naar D66 :P Ze zijn er dus nog wel... als je goed zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
gambieter schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:32:
Oh, begrijp me niet verkeerd, Rutte kan zeker wat, anders was hij niet zover gekomen. Maar om een goed bestuurder te zijn moet je meer kunnen dan wat hij tot nu toe heeft laten zien, een goed bestuurder moet in staat zijn de ideologische ketenen af te gooien als het nodig is, en dat heeft Rutte nog niet gedaan. Een goed bestuurder was niet op deze manier met de PVV in zee gegaan, want dat was aftellen tot de implosie.

Leers is wat dat betreft ook een beetje door het ijs gezakt (ook al een beetje na zijn villa-gehannes), die leek een zeer goed bestuurder a la Cohen, maar hij had kunnen voorspellen dat hij vast zou komen te zitten tussen CDA-moraal en VVD/PVV beleid qua asielzoekers. Al was het CDA daar op zijn Maxima's een "beetje dom" geweest door die post op zich te nemen.
Mwoah, ik vind het knap hoe hij een tot het bot verdeeld VVD (Verdonk had toen meer voorkeursstemmen bij TK verkiezingen) weer omhoog heeft gekregen met de neuzen dezelfde kant op. Ook heeft hij de mastodonten onder controle (voor zover je van controle kan spreken). Bij het CDA bv. vliegen die alle kanten op en zeggen lidmaatschappen op.

Om de PVV uit te schakelen, moest hij ze laten 'regeren'. Dan is het snelste duidelijk dat veel dingen niet kunnen. Kost ons twee jaar van ons politieke leven, maar dat is wel gelukt. Hij heeft zijn stemmers weer terug en die van de PVV hebben (weer) geen vertrouwen in de politiek en zijn niet op komen dagen.

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.