Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ook al Bezet schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:09:
[...]

Goed, maar wat is dan de uiteindelijke besparing? Daar ging het immers om met die fusies. Je geeft wat minder aan uit aan burgemeesters en raadsleden, maar dat kan nooit een enorme besparing zijn. Zeker niet als je het vergelijkt met de kosten van zo'n fusie.
Gaat het om een besparing?
Lijkt me sterk, fusies leveren namelijk geen geld op.
Het maakt gemeentes echter wél daadkrachtiger qua bestuur.
(Bron van beiden claims: Onderzoek RUG naar fusies).

Met het oog op de tendens om steeds meer zaken over te hevelen naar gemeentes (iets wat ik liever niet heb, maar dat is eenmaal politieke realiteit) lijkt het mij geen slechte ontwikkeling.

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 30-10-2012 11:16 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
anandus schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:12:
[...]
Gaat het om een besparing?
Zo had ik het wel uit de media begrepen ja, al moet ik toegeven dat ik het in het regeerakkoord zelf niet direct terug kan vinden.
[...]
Lijkt me sterk, fusies leveren namelijk geen geld op.
Of politici dat ook doorhebben is een tweede, die lijken al snel te denken dat schaalvoordeel overal besparingen op kan leveren.
[...]
Met het oog op de tendens om steeds meer zaken over te hevelen naar gemeentes (iets wat ik liever niet heb, maar dat is eenmaal politieke realiteit) lijkt het mij geen slechte ontwikkeling.
Maar op die manier wordt je wel steeds afhankelijker van een gemeente die steeds verder weg is (als je nu in een dun bevolkte gemeente woont).

EDIT: Even ter illustratie van hoe raar deze maatregel is, van de vijf grootste gemeenten van NL (qua landoppervlak) is er maar één die boven de 100.000 inwoners uit komt (Apeldoorn).

[ Voor 34% gewijzigd door Ook al Bezet op 30-10-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:08
Stadskantoren ben ik al lang gewend in mijn gemeente (Tilburg). Daar heeft elk aangrenzend dorp een stadskantoor en dat werkt prima. Bovendien, hoe vaak moet je nu werkelijk bij de gemeente zijn? 1 keer per jaar is dat toch allemaal te overzien. Wel denk ik dat de fusies leiden tot meer afstand tussen burger en bestuur in de nu kleinere gemeenten.

Overigens is het idee van minder provincies ook een beetje vreemd voor mij. Straks woon ik niet meer Noord-Brabant :'(.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Stadskantoren binnen mijn gemeente (Den Haag) werken ook perfect. En met een half miljoen inwoners krijgen wij ook geen fusie aan onze broek.

Ik denk alleen dat als bijvoorbeeld Zoeterwoude, Rijnwoude en Alphen aan den Rijn samengaan (8 + 18 + 73 = 99 duizend inwoners) de belangen van Benthuizenaren (3000 inwoners) wel heel erg ondergesneeuwd zouden raken. En dat dan in heel Nederland. Leuk als je in Den Haag, Tilburg, Zutphen of Alkmaar woont, minder leuk als je in Den Hout, Baarn, IJlst of Bergen woont.
MrFl0ppY schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:43:
Overigens is het idee van minder provincies ook een beetje vreemd voor mij. Straks woon ik niet meer Noord-Brabant :'(.
Een regio kan bestaan zonder dat het omvat wordt door een openbaar bestuur :)

[ Voor 23% gewijzigd door kenneth op 30-10-2012 12:24 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

anandus schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:02:
[...]
Moet ik wel zeggen dat 100k misschien een beetje teveel van het goede is en dat bijvoorbeeld 50k wat realistischer lijkt in landelijke gebieden zoals Zeeland en Groningen.
Ik vind dat de oppervlakte ook wel een rol mag spelen ipv altijd maar dat blindstaren op aantal inwoners.
Op het platteland is dat nu eenmaal minder en zijn de afstanden zo groot dat de dienstverlening in gevaar komt.
Ook al Bezet schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:24:
[...]
Even ter illustratie van hoe raar deze maatregel is, van de vijf grootste gemeenten van NL (qua landoppervlak) is er maar één die boven de 100.000 inwoners uit komt (Apeldoorn).
En laat dat nu net de gemeente zijn met het grootste wanbeleid: "De verliezen voor gemeenten op grond zijn enorm: koploper is Apeldoorn, dat het afgelopen jaar 124 miljoen verlies moest nemen." Slecht idee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
De coalitie is inmiddels gesmeed. Een discussie over de plannen van die discussie vinden plaats in [TKV 2012] De plannen van Rutte-2. Dit topic kan dus dicht.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Pagina: 1 ... 8 9 Laatste

Dit topic is gesloten.