• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:40:
Op RTL een klein overzichtje van een aantal pijnpunten en hoe de VVD en PvdA ertegenaan kijken: Verkiezingsuitslag: 7 pijnpunten voor Rutte en Samsom
Is dat alles...? Dan zijn ze er in een weekje wel uit of zo. Ik zie niks principieels eigenlijk, maar vooral cijfermatige verschillen waarbij je netjes in het midden kan gaan zitten of ze onderling kan uitruilen. Hier zijn ze in een weekje toch wel uit? Moet te doen zijn voor de herfstvakantie lijkt mij... :)

* Fiber is een onverbeterlijke ras optimist... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• beat
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zou het dan eindelijk gedaan zijn met de weigerambtenaar >:)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat hangt er vanaf of het CDA in het kabinet komt, denk ik, maar de confessionelen in de kamer (CDA/CU/SGP) zijn weer een stuk minder geworden, dus dingen als de weigerambtenaar, verplichte winkelsluiting op zondag, etc. kunnen wat mij betreft aangepakt worden.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Waarom zou het CDA? D66 is vrijwel even groot en qua standpunten precies halverwege VVD en PvdA.

Nog los van het gegeven dat het CDA gewoon eerst orde op zaken moet hebben voor ze een nieuw avontuur beginnen.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Het CDA heeft meer/ genoeg zetels in de EK om daar een meerderheid te vormen.
Dat zou een reden kunnen zijn, hoewel ze die meerderheid dan over 2 jaar weer kwijt zijn.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• anandus
  • Niet online
Omdat het CDA een bestuurderspartij is, het zit in hun DNA om te besturen.
D66 is vrijwel even groot en qua standpunten precies halverwege VVD en PvdA.
Uiteraard, maar ik vermoed dat de VVD liever met het CDA wil.
Als brug tussen de partijen en, niet geheel onbelangrijk, het neutraliseren van een grote concurrent op rechts.
Daarnaaast is het profiel van VVD-CDA-PvdA rechtser dan een profiel van paars.
De meerderheid in EK is dan ook nog mooi meegenomen.

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:54
Zeker weten dat ze VVD-PvdA-CDA eerst willen proberen, precies om wat anandus zegt. Daarbij heeft Rutte al vaak laten weten dat hij niet zoveel ziet in Paars en het dichtst bij het CDA staat.

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 18:26:
Daarnaaast is het profiel van VVD-CDA-PvdA rechtser dan een profiel van paars.
Wat gelijk een reden is voor PvdA om dat niet te willen. D66 en VVD zijn minder vriendjes dan VVD-CDA (2 handen, 1 buik).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Fiber
  • Nu online

Fiber

gambieter schreef op donderdag 13 september 2012 @ 18:37:
[...]
Wat gelijk een reden is voor PvdA om dat niet te willen. D66 en VVD zijn minder vriendjes dan VVD-CDA (2 handen, 1 buik).
Behalve als de PvdA dan ook een 'vriendje' mag meenemen... Bijvoorbeeld de SP... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 18:46:
Behalve als de PvdA dan ook een 'vriendje' mag meenemen... Bijvoorbeeld de SP... :)
Da's geen vriendje ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zou toch zo slecht nog niet zijn, om heel eerlijk te zijn, de combinatie VVD / D66 / PvDA. Zeker aangezien de VVD en PvDA een flinke brug nodig hebben tussen elkaar (VVD meer dan PvDA, maar praktisch resultaat telt nu eenmaal). Als we kijken naar andere mogelijke tolk/vertalers/bruggenbouwers dan zijn er eigenlijk geen realistische opties die voor zowel VVD als PvDA te slikken zijn. CDA? Grappig, maar nee. SP? Heh. Combinatie opties van margepartijen verlagen het potentieel van bruggenbouwer door versnippering weer.

Maar dat zal er toch niet in zitten als kans, du moment, vanmiddag werd dat hier heel hard afgedaan vanwege het risico dat bij een volgende verkiezing een grotere rol voor D66 nu de VVD te veel stemmen zou kosten dan. En ja, die kans schat ik eigenlijk best realistisch in. Voor de PvDA is dat risico eigenlijk nihil.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Verwijderd

Virtuozzo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 19:11:
Maar dat zal er toch niet in zitten als kans, du moment, vanmiddag werd dat hier heel hard afgedaan vanwege het risico dat bij een volgende verkiezing een grotere rol voor D66 nu de VVD te veel stemmen zou kosten dan. En ja, die kans schat ik eigenlijk best realistisch in. Voor de PvDA is dat risico eigenlijk nihil.
De rol van D66 zal ze minder kiezers kosten (als in, bar weinig) dan hun eigen rol.

Overigens hoop ik ook op paars; wellicht dat dat het onderwijs nog kan redden. De overige hervormingen zie ik voor het grootste deel wel zitten.

• anandus
  • Niet online
Wie is eigenlijk de woordvoerder voor financiën bij de PvdA?
Da's Plasterk toch? Heeft ook ervaring als minister.
Of zal de PvdA iemand anders op Financiëen willen zetten?

Edit:
Zouden ze Wouter Bos daarvoor terughalen?

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 13-09-2012 22:55 ]

• Fiber
  • Nu online

Fiber

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:53:
[...]
Zouden ze Wouter Bos daarvoor terughalen?
Ik denk niet dat ze dat moeten willen, en ik denk dat Bos dat zelf ook niet wil.

Ik denk nog steeds dat Jan Kees de Jager gewoon blijft zitten.

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:04:
[...]
Heeft het CDA wel relatief genoeg zetels voor zo'n zware post? (En ook nog áls CDA meedoet)

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
De reden dat de VVD met het CDA wil regeren is er overigens niet alleen eentje van pure vriendschap, de VVD heeft z'n grootste winst te danken aan voormalige CDA kiezers, dus die partij wederom inkapselen in een coalitie is electoraal gunstig. Het is dezelfde valkuil die het CDA ook in Rutte I niet gezien heeft, het CDA was in die coalitie zelfs nog zwakker als vlees noch vis tussen VVD en PVV.

Voor de PvdA is het CDA een risico vanwege de historische verhoudingen en natuurlijk dat de partij als puntje bij paaltje komt even rechts/conservatief is als de VVD.

Probleem is tevens dat een derde partij meteen ook een soort 5e wiel speelt, ze is niet nodig en heeft dus ook weinig onderhandelingsruimte en kan daarom speelbal worden van zowel PvdA als VVD.

Een 2 partijen kabinet is daardoor misschien wel stabieler dan een 3 partijen kabinet.
anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:53:
Da's Plasterk toch? Heeft ook ervaring als minister.
Of zal de PvdA iemand anders op Financiëen willen zetten?
Die geef ik een redelijke kans, Bos terughalen lijkt me heel erg onwaarschijnlijk.
Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:04:
JKJ wordt door ingewijden niet gezien als een heel erg 'zware' minister qua ervaring en hij is tevens qua politieke kleur redelijk neutraal gebleven. Dat is niet erg gunstig voor z'n kansen.

[ Voor 13% gewijzigd door defiant op 13-09-2012 23:21 ]

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
defiant schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:14:
Die geef ik een redelijke kans, Bos terughalen lijkt me heel erg onwaarschijnlijk.

JKJ wordt door ingewijden niet gezien als een heel erg 'zware' minister qua ervaring en hij is tevens qua politieke kleur redelijk neutraal gebleven. Dat is niet erg gunstig voor z'n kansen.
Bos heeft volgens mij al binnen een paar uur na de uitslag aangegeven niet beschikbaar te zijn voor een ministerspost.

Wellicht is het trouwens niet eens 100% uitgesloten dat de Jager, juist omdat hij politiek zo neutraal is gebleven, namens een hele andere partij (VVD bijvoorbeeld) als MinFin in een volgend kabinet zou gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Namens VVD gaat niet gebeuren, tenzij Samsom premier wordt, maar dat zie ik niet gebeuren

(Meestal krijgt de grootste partij minAZ en een andere partij minFin)

[ Voor 33% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

defiant schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:14:
[...]

Ingewijden?? Jan Kees de jager wordt door zo’n beetje alle partijen geroemd door zijn kunde gedurende de afgelopen jaren. Ik ben erg benieuwd waar jij het begrip “ingewijden” weg weet te halen, ook in NL 1 voor de Verkiezingen kwam JkJ ter sprake als oplossing voor het 1e kamer probleem.

Dus…. Hoezo zeggen ingewijden dat JKJ niet zwaar genoeg zou zijn???? Bron plz!!

Het is precies zo als het op TV duidelijk gemaakt werd, Qua zetels hebben VVD en PvdA geen enkele andere partij nodig, het zal dus puur en alleen stem vee zijn met het oog op de 1e kamer. Wanneer het CDA bijvoorbeeld JKJ kan in zetten op de post die hij nu ook bekleed kunnen ze dit na hun achterban verkopen om toch mee te doen in een VVD-PvdA + CDA kabinet. Zelf Jan Marijnnissen, toch nog steeds niet de minste bij de SP zat driftig mee te knikken met het betoog van A J Boekestijn over JKJ.

Maar goed, het idee van Frits Wester, van alleen VVD en PvdA spreekt mij ook enorm aan, maar dat had ik vandaag al eens duidelijk gemaakt.

[ Voor 30% gewijzigd door Bullet NL op 14-09-2012 00:26 ]

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Maar is JKJ genoeg CDA om de partij in the picture te brengen?
Het CDA zou dan JKJ leveren, maar verder weinig in te brengen hebben. Klapvee voor de VVD en PvdA.
Ik weet niet of CDA dat zou doen, ze moeten zich juist profileren, lijkt me.
Ze zouden dan beter twee kleinere ministerspostjes kunnen nemen, bijvoorbeeld.

Althans, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 00:18:
Namens VVD gaat niet gebeuren, tenzij Samsom premier wordt, maar dat zie ik niet gebeuren

(Meestal krijgt de grootste partij minAZ en een andere partij minFin)
Samsom wordt geen premier, D66 en en met name het CDA willen niet met SP.....

Om de zelfde reden gaat VVD + PvdA + D66 +SP ook niet werken, stel VVD geeft wat toe op de HRA, dan willen ze iig Arbeidsrecht aanpakken, alleen PvdA zou hier nog wel mee akkoord kunnen gaan (beperkt, en zeker geen volledig VVD plan) maar voor de SP is dit een brug te ver....

Ik geloof wel dat vandaag duidelijk is geworden dat het gewoon VVD + PvdA gaat worden met evt. D66 en/of CDA

Dan is er alleen nog de mogelijkheid van VVD + D66 + Pvda + GL, ook dit zie ik de VVD niet doen, al was het maar om dat de VVD veel te veel aan GL moet toegeven, bij het PvdA kunnen ze gaan uitruilen, met GL er bij is dit gewoon een brug te ver...

[ Voor 14% gewijzigd door Bullet NL op 14-09-2012 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ja, ik bedoelde ook in een VVD-PvdA-kabinet, daarom denk ik niet dat dat gaat gebeuren, lijkt me dat Rutte gewoon premier wil blijven.
Maar was antwoord op suggestie van iemand dat VVD MinFin zou nemen en dat zal waarschijnlijk alleen gebeuren als VVD premierschap ervoor inruilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

VVD/PvdA (Paars Min...) is inderdaad wel het meest logische, maar dat maakt de PvdA en de VVD wel gelijk heel kwetsbaar.

De grote winst van de PvdA zit in mensen die Rutte niet aan de macht wilden, de groe winst van de VVD zit in mensen die Samsom niet zagen zitten... Al die mensen zullen wel enorm teleurgesteld worden dan.

Eigenlijk zouden we twee stemmen moeten hebben, een stem voor de premier en een stem voor de partij van je keuze, dan zou je die twee voorkeuren mooi kunnen scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 00:36:
Ja, ik bedoelde ook in een VVD-PvdA-kabinet, daarom denk ik niet dat dat gaat gebeuren, lijkt me dat Rutte gewoon premier wil blijven.
Maar was antwoord op suggestie van iemand dat VVD MinFin zou nemen en dat zal waarschijnlijk alleen gebeuren als VVD premierschap ervoor inruilt.
Onder Rutte 1 had/heeft het CDA de Min-Fin, het is dus zeker geen post die de VVD moet hebben om haar beleid te maken. Ik zie ook niet in waarom het bij een VVD-PvdA Kabinet geen geschikte PvdA-er de MinFin post kan bekleden. Dan zou de VVD bijvoorbeeld Defentie of Sociale zaken kunnen krijgen. En PvdA Buitenland + ontwikkelingssamenw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Oh, ik zeg ook niet dat de PvDA geen goede MinFin kan leveren, ik denk dat bijvoorbeeld Plasterk die kar prima kan trekken.
Het was eerder ter illustratie dat het zelden voorkomt dat eenzelfde partij zowel de premier als de MinFin levert.

Verder eens over Defensie, dat lijkt me een VVD-klus. Kamp weer?
Sociale Zaken en BZ weet ik niet waar dat heengaat, dat wordt nog interessant.

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Als ze het heel simpel willen houden dan vervangen ze gewoon de huidige CDA ministers door PvdA-ers... Zelfde voor de staatssecretarissen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 21:16
Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 01:01:
Als ze het heel simpel willen houden dan vervangen ze gewoon de huidige CDA ministers door PvdA-ers... Zelfde voor de staatssecretarissen... :)
I agree ;)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 00:36:
Het zou heel raar zijn als Samsom nu MP zou worden. Dat zou geen enkele kiezer begrijpen vooral niet na alle nadruk die er de laatste maanden lag op de vraag wie er nu premier gaat worden. Het is al erg genoeg dat VVD en PvdA nu tot elkaar veroordeeld lijken.

In een VVD-PvdA kabinet, als dat er komt, zal Rutte premier worden. Samsom blijft in de Kamer als fractieleider en op Financien komt iemand van de PvdA. Ongetwijfeld zal de VVD ook graag Financien claimen maar het is onwaarschijnlijk dat dat gaat lukken tenzij ze daar heel veel andere zware posten voor willen inleveren. De PvdA kennende landt niet Plasterk maar een vrouw op Financien. Geen idee wie dat zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
arsimo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:37:

Een echte liberaal die tegen overheidsbemoeienis is (zeker t.a.v. waaraan je zuurverdiende of geleende centen uitgeeft!) en voor pure marktwerking zou dus principieel tegen HRA moeten zijn, of zou alle rente voor leningen aftrekbaar moeten maken.
In het verleden was rente op consumptief krediet dan ook gewoon aftrekbaar. En die kon wel van de ene dag op de andere worden opgeheven :P

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 01:01:
De vraag is of we dezelfde ministers- en staatssecretarisposten hebben. Ik weet niet hoe de indeling wordt.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de PvdA graag een staatssecretaris Europese Zaken of Milieu ertussen ziet, bijvoorbeeld. Daarbij is het verdelen van de posten onderdeel van de onderhandelingen.
downtime schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 02:47:
[...]
In een VVD-PvdA kabinet, als dat er komt, zal Rutte premier worden. Samsom blijft in de Kamer als fractieleider en op Financien komt iemand van de PvdA. Ongetwijfeld zal de VVD ook graag Financien claimen maar het is onwaarschijnlijk dat dat gaat lukken tenzij ze daar heel veel andere zware posten voor willen inleveren.
Precies, dat is dus mijn punt :)
De PvdA kennende landt niet Plasterk maar een vrouw op Financien. Geen idee wie dat zou kunnen worden.
Waarom denk je dat er een vrouw op Financiën zou komen?
Ik kan me geen PvdA-vrouw voor de geest halen die goed op Financiën zou kunnen zitten.
Ter Horst, Klijnsma, Dijksma, Hamer en Albayrak (de namen die mij te binnen schieten) zie ik niet op Financiën terecht komen.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 00:39:
VVD/PvdA (Paars Min...) is inderdaad wel het meest logische, maar dat maakt de PvdA en de VVD wel gelijk heel kwetsbaar.

De grote winst van de PvdA zit in mensen die Rutte niet aan de macht wilden, de groe winst van de VVD zit in mensen die Samsom niet zagen zitten... Al die mensen zullen wel enorm teleurgesteld worden dan.

Eigenlijk zouden we twee stemmen moeten hebben, een stem voor de premier en een stem voor de partij van je keuze, dan zou je die twee voorkeuren mooi kunnen scheiden.
Ik denk dat de andere partijen haast hoe dan ook garen gaan spinnen. Je kan je zelfs afvragen of een CDA/D66 wel zouden willen; je verbindt immers wel je naam aan een coalitie. Daarom zie ik de EK ook niet als probleem; ik ga er niet van uit dat de verhoudingen vergelijkbaar zullen zijn bij de volgende EK verkiezingen; en dat is wanneer de meeste nieuwe voorstellen daar behandeld zullen worden.

Sowieso denk ik dat iets meer democratie rond de zaken na de verkiezingen geen kwaad zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ijdod schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 08:44:
[...]
Sowieso denk ik dat iets meer democratie rond de zaken na de verkiezingen geen kwaad zou kunnen.
Volgens mij was dat het idee achter het feit dat de koningin niet meer onderdeel is van de formatie.
Dan zou het minder in de achterkamertjes gebeuren en transparanter zijn. lol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 08:46:
[...]

Volgens mij was dat het idee achter het feit dat de koningin niet meer onderdeel is van de formatie.
Dan zou het minder in de achterkamertjes gebeuren en transparanter zijn. lol :P
ik zou full disclosure (destijds achteraf) erg verfrissend vinden. Ik denk dat de kiezers het recht hebben te weten wat er wordt besloten, en waarom. Datzelfde geldt ook voor dingen als het Kunduz verhaal en het Catshuis overleg. Van wie kwam het idee, wie was er tegen, en wat was het wisselgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik zou full dislosure ook fijn vinden (al is het alleen al omdat ik nieuwsgierig ben :P ), maar ik kan op zich wel begrijpen waarom de onderhandelingen achter gesloten deuren plaatsvindt.
Maar misschien krijgen we naderhand nog het een-en-ander te horen?

Ondertussen is Rutte bij Kamp geweest, heeft gesteld dat een kabinet met ten minste VVD en PvdA onderzocht moet worden en dat de VVD niet aan zal schuiven bij een PvdA-SP-kabinet.
Niets verrassends dus.
Nu is Samsom bij Kamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:20
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:10:

Ondertussen is Rutte bij Kamp geweest, heeft gesteld dat een kabinet met ten minste VVD en PvdA onderzocht moet worden en dat de VVD niet aan zal schuiven bij een PvdA-SP-kabinet.
Niets verrassends dus.
Nu is Samsom bij Kamp.
En vervolgens zegt Samson dat hij niet voor VVD/CDA wenst te gaan.

Dus blijft over ; VVD/PvdA/D66.
Laat dat nou toevallig door veel nederlanders worden gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Het wordt VVD/PVDA/CDA of VVD/PVDA/D66/(GL) :)

[ Voor 3% gewijzigd door woekele op 14-09-2012 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:20:
[...]

En vervolgens zegt Samson dat hij niet voor VVD/CDA wenst te gaan.
Ik denk het niet, ik vermoed niet dat de PvdA direct blokkades op zal zetten (m.u.v. de PVV, maar that goes without saying).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-08 19:20
Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 00:39:
De grote winst van de PvdA zit in mensen die Rutte niet aan de macht wilden, de grote winst van de VVD zit in mensen die Samsom niet zagen zitten... Al die mensen zullen wel enorm teleurgesteld worden dan.
Ja, maar die mensen worden ook teleurgesteld als hun partij niet in het kabinet komt. Deze verkiezingsuitslag zorgt er nou eenmaal voor dat de VVD en PvdA tot elkaar zijn veroordeeld. Ik denk dat de meeste kiezers, aan beide zijden, dit wel inzien. Ik heb er als PvdA stemmer niet heel veel problemen mee als Rutte weer premier wordt. Had natuurlijk liever Samsom gezien, maar dat zit er denk ik niet in. Als er maar een hoop PvdA punten worden meegenomen in het regeerakkoord dan mag Rutte lekker voor premier spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:03
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:23:
[...]
Ik denk het niet, ik vermoed niet dat de PvdA direct blokkades op zal zetten
Dat zouden ze toch wel moeten doen in mijn ogen. Als de verhoudingen links-rechts scheef zijn in zo'n kabinet gaat dat zeker problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Samsom zegt dat ook hij 'tenminste de VVD en de PvdA' onderzocht wil hebben. Hij wil ook kijken naar VVD én SP (never gonna happen, lijkt me eerder een beleefdheidsgeste richting de SP).

Ook liet hij doorschemeren dat-ie twee informateurs wel ziet zitten.

Nu de beurt aan Wilders.

Edit:
En na 10 minuten stond hij buiten, Wilders vindt dat PvdA en VVD het voortouw moet nemen en dat de PVV in de oppositie moet komen (tegen het 'vreselijke linkse beleid' van het komende kabinet, hij had er al zin in :P )

Edit2:
Roemer aan de beurt nu.

Edit3:
Roemer vindt kabinet VVD-PvdA een "zinloze exercitie" en wil centrum-links met PvdA, SP, CDA en D66.
En nu is Buma aan de beurt.

Edit4:
Buma wil dat eerst de VVD en PvdA eerst samen kijken wat er kan. Hij pleit voor twee informateurs, een van de VVD en een van de PvdA.

[ Voor 72% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuveo
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-11-2024
Tja, lastig natuurlijk. VVD wil het liefst een coalitie met PvdA en eventueel CDA erbij, maar PvdA wil veel liever CDA & D66 paaien om mee te gaan in PvdA-SP-CDA-D66. Aangezien de uitslag nét lullig genoeg is om iedere partij minstens twee opties te bieden kan het nog wel eens een lang potje blufpoker worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat de SP een keer mee mag doen. Gewoon om te kijken of er dan wel een kee rwat goed voor de mesn gebeurd. En dan over alle vlakken want ze zijn niet enkel voor de armen onder de mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Laten we hopen dat het 'strategische stemmen' volgende verkiezingen wat afneemt. Alle kiezers die absoluut Rutte niet wilden en alle kiezers die absoluut Samsom niet wilden zien wat er gebeurt: De partijen zijn tot elkaar veroordeeld zonder enige andere mogelijke coalitie.
Dus volgende keer weer gewoon lekker GL, D'66, CDA etc stemmen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 09:45:
Buma wil dat eerst de VVD en PvdA eerst samen kijken wat er kan. Hij pleit voor twee informateurs, een van de VVD en een van de PvdA.
Lijkt me simpel: zet Rutte en Samsom samen in een kamer met een groot kladblok. Lijkt me het eerste begin toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FunkyTrip schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:35:
Laten we hopen dat het 'strategische stemmen' volgende verkiezingen wat afneemt. Alle kiezers die absoluut Rutte niet wilden en alle kiezers die absoluut Samsom niet wilden zien wat er gebeurt: De partijen zijn tot elkaar veroordeeld zonder enige andere mogelijke coalitie.
Dus volgende keer weer gewoon lekker GL, D'66, CDA etc stemmen.
Tsjah, zonder strategisch stemmen was er wellicht geen partij boven de 30 zetels uitgekomen. Niet echt een betere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik vind het wel mooi dat het hopelijk zo relatief snel geformeerd kan worden zonder 5 partijen die je blij moet maken.

Roemer kan leuk over links willen, gaat niet gebeuren. SP had die kans gehad als hij niet zo enorm in de debatten onderuit was gegaan tov Samsom, dan waren alle linkse kiezers strategisch op de SP gaan stemmen (godzijdank is dat niet gebeurd, en dan bedoel ik niet vanwege SP standpunten an sich, maar meer dat het dan ineens nagenoeg onmogelijk was geweest een kabinet te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Kijk eens naar de uitslag, puur in cijfers, dus zonder naampjes:

41, 38, 15, 15, 13, 12, .....

Als de twee grootste partijen niet allebei mee doen dan heb je direct minimaal vier partijen nodig, één grote en minimaal drie kleintjes. Dat wordt toch een zooitje, dat kan haast niet anders. Dus de grootste twee zullen wel moeten samenwerken, of ze dat nou leuk vinden of niet.

Tenzij er een echt minderheidskabinet komt dat gaat werken met wisselende meerderheden, maar ik verwacht niet dat ze aan zo'n experiment gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 18:26:
[...]
Uiteraard, maar ik vermoed dat de VVD liever met het CDA wil.
Dat denk ik ook, D66 is veel te liberaal voor de VVD. Het rechts conservatieve VVD past beter bij het rechts conservatieve CDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
ijdod schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 08:36:
[...]
In het verleden was rente op consumptief krediet dan ook gewoon aftrekbaar. En die kon wel van de ene dag op de andere worden opgeheven :P
Precies, daarom begin ik ook met "vanaf 2001".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:44:
[...]
Lijkt me simpel: zet Rutte en Samsom samen in een kamer met een groot kladblok. Lijkt me het eerste begin toch?
Precies. Eerst moeten VVD en PvdA met zijn tweeen een verstandhouding zien op te bouwen die als basis kan dienen. Mogelijk komt daaruit dat er een derde partij kan aansluiten. Maar eerst moeten die twee er samen in grote lijnen een consensus zien te bereiken, pas daarna hebben vervolgstappen zin. En die ruwe consensus zal al moeilijk genoeg blijken.

(via achtergrondkanalen heb ik begrepen dat om de PvdA tegemoet te komen de VVD bereid zou zijn flink veel meer aan de HRA te doen dan dat ze zelf willen. PvdA staat in ruil dan toe dat er compensatie via de inkomstenbelasting komt, hetgeen vooral voor werkenden gunstig is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
arsimo schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:10:
(via achtergrondkanalen heb ik begrepen dat om de PvdA tegemoet te komen de VVD bereid zou zijn flink veel meer aan de HRA te doen dan dat ze zelf willen. PvdA staat in ruil dan toe dat er compensatie via de inkomstenbelasting komt, hetgeen vooral voor werkenden gunstig is)
Dat klinkt als een goede oplossing voor de VVD: een excuus naar de achterban, terwijl ze ongetwijfeld wel weten dat de HRA onhoudbaar is.
Maar ik snap niet waarom dit voor de PvdA een "compensatie" zou zijn: HRA gaat nu ook naar werkenden.
Ik zou het effect van "fiscaal neutraal" afschaffen wel eens doorgerekend willen zien: hoeveel mensen gaan er hoeveel op achteruit?

[ Voor 9% gewijzigd door RemcoDelft op 14-09-2012 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
RemcoDelft schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:14:
[...]
Dat klinkt als een goede oplossing voor de VVD: een excuus naar de achterban, terwijl ze ongetwijfeld wel weten dat de HRA onhoudbaar is.
Maar ik snap niet waarom dit voor de PvdA een "compensatie" zou zijn: HRA gaat nu ook naar werkenden.
Door die maatregel gaan werkenden er op vooruit t.o.v. mensen met uitkeringen en pensioenen (belangrijk deel achterban PvdA), trouwens dus ook voor werkenden die geen HRA hebben (huurders!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArgantosNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:54
Ik denk dat de VVD de HRA met alle macht in stand zal proberen te houden, het wegvallen van de HRA als speerpunt van hun verkiezingsplan zullen ze veel stemmen verliezen in toekomstige verkiezingen voor de mensen die puur op de VVD hebben gestemt wegens de HRA en dat zijn er veel, ik ken zelfs mensen die tijdelde tussen de VVD en SP puur vanwege de HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Volgens mij heeft VVD juist deze campagne niet heel veel nadruk op de HRA gelegd? Vooral algemeen over belastingkorting, criminaliteit en veiligheid.

Of ik heb iets gemist iedere dag dat ik langs het partijbureau fietste :P

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
De HRA is eventjes voorbijgekomen. Vrijdag of zaterdag, geloof ik.
Maar geen expliciet breekpunt/piketpaaltje/verzinmaareenwoord

Edit:
http://www.nu.nl/nieuws/2...men-prioriteit-rutte.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

In 2010 was de HRA veel meer een issue...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
En zie hier een reden waarom Bos niet terugkomt:
http://www.nu.nl/economie...currentie-hypotheken.html

Zo zal ie wel meer zaken 'vergeten' zijn die op komen borrelen de komende tijd. Als ie dat niet had gedaan, dan waren de hypotheken lager geweest en hoefde er minder HRA uitbetaald te worden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is ook al meerdere keren langsgekomen dat meerderheid van VVD achterban voor afschaffing is. Dan is het natuurlijk wel leuk als partij om alsnog tegen te zijn, om degene die niet voorstander van afschaffing zijn aan je te binden. Echter daar zal je dan ook niet heel moeilijk om gaan doen, vooral omdat die meerderheid van je achterban die voor afschaffing is niet blij zal reageren als ze heel veel concessies moeten doen om die HRA maar zoveel mogelijk in stand te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
arsimo schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:10:
[...]
Juist het feit dat ze eigenlijk wel met zijn 2-en er uit moeten komen kan wel eens hun redding zijn.
Voor de VVD betekent dit dat ze eindelijk een goed excuus hebben om van standpunt te veranderen (want stiekem weten ook zij wel dat het onhoudbaar is..)

De pijnlijke maatregelen kunnen op deze manier wel beter verkocht worden aan de achterban.
Op deze manier kunnen ze er heel wat onprettige maatregelen doorheen fietsen en daarbij elkaar de schuld geven zonder onderling ruzie te hebben.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En toch snap ik niet dat ze niet met dat Wonen 4.0 verder gaan. Dat is een door de markt gedragen voorstel waar alle belangenbehartigers bij hebben gezeten, behalve de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
De CDA en D66 hebben ook nog een zekere machtspositie. Als er niet naar hun geluisterd wordt, kunnen ze altijd nog ingaan op de avances van Roemer om een kabinet 'over links' te bouwen, PvdA-CDA-SP- D66 dus. Samson zou dat natuurlijk ook geweldig vinden omdat hij dan MP wordt.....

ook zal dat het alternatief worden mochten PVDA en VVD er niet uit gaan komen, de PVDA kan zich dus redelijk hard gaan opstellen in de onderhandelingen

[ Voor 21% gewijzigd door Bigfoot op 14-09-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:29:
En toch snap ik niet dat ze niet met dat Wonen 4.0 verder gaan. Dat is een door de markt gedragen voorstel waar alle belangenbehartigers bij hebben gezeten, behalve de politiek.
Je vergeet de PvdA?
Samsom heeft tijdens diverse interviews en debatten Wonen 4.0 juist naar voren geschoven.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
PvdA heeft die standpunten niet overgenomen. Politici winkelen vaak wel selectief in dit soort plannen, maar het grote geheel wat juist de insteek was gaat langs ze heen.

Edit op edit voorganger
Het komt niet in het partijprogramma naar voren anders. Dus hij kan het er wel mee eens zijn, hij heeft het niet overgenomen.

[ Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 14-09-2012 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:33:
PvdA heeft die standpunten niet overgenomen. Politici winkelen vaak wel selectief in dit soort plannen, maar het grote geheel wat juist de insteek was gaat langs ze heen.
Diederik Samsom wil woonakkoord 4.0 gebruiken als basis voor eventuele coalitieonderhandelingen. Dat zei de PvdA-lijsttrekker gisteren in het Radio1-journaal. Het akkoord tussen NVM, VEH, Aedes en Woonbond staat een drastische hervorming voor van zowel de koop- als huurmarkt.
Ik denk sowieso dat het aankomende kabinet er verstandig aan doet om zowel voor de hervormingen op de woningmarkt de 'partners' erbij te betrekken (VEH, NVM, etc.) alsmede op de hervormingen op de arbeidsmarkt (werkgeversbonden, FNV, etc.).
Megapolderen.

De, compleet geflopte, pensioenakkoorden laat zien dat het kan. In theorie :P

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-09 19:51
Bigfoot schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:30:
De CDA en D66 hebben ook nog een zekere machtspositie. Als er niet naar hun geluisterd wordt, kunnen ze altijd nog ingaan op de avances van Roemer om een kabinet 'over links' te bouwen, PvdA-CDA-SP- D66 dus. Samson zou dat natuurlijk ook geweldig vinden omdat hij dan MP wordt.....
Maar D66 heeft al vrij duidelijk laten weten geen trek te hebben in een kabinet met de SP, dat betekent natuurlijk niet het onmogelijk is, maar de SP zou wel erg veel water bij de wijn moeten doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40

Deathchant

Don't intend. Do!

D66 wilt niet met SP, en VVD wilt zeker weten niet met de SP. VVD wilt natuurlijk het liefste met CDA, maar dat zal dnek ik moeilijk worden. Bijna niemand behalve Rutte wilt de PVV. Rutte's list of allies grows thin....
Dus hij zal het moeten accepteren dat er andere partijen erbij moeten komen.
Het oranje kabinet (VVD-PvdA-CDA) zal het denk ik niet worden. PvdA schuift dan eigenlijk gewoon aan bij het huidige kabinet en dat zal wel een bitter smaakje geven. Daarnaast zal het CDA, ookal zijn ze goed voor een meerderheid in de eerste kamer, toch bescheidenheid passen en niet gaan regeren, hoe jammer ik het ook zal vinden van De Jager....

Ik begin me trouwens nu steeds meer af te vragen of paars+ (VVD-PvdA-D66-GroenLinks) niet de stabielste keuze is.
GroenLinks heeft laten zien dat ze toch bereid zijn water bij de wijn te doen wanneer echt belangrijke beslissingen gemaakt moeten worden. Heeft de VVD zelf mogen ondervinden. Zo extreem links is groenlinks niet eens. PvdA ziet GroenLinks sowieso wel zitten en D66 is op GroenLinks na de progressiefste partij en hebben dus op dat vlak wel wat gemeen, zeker qua onderwijs. De PvdA betrekt Groenlinks dan gewoon erbij, en de VVD betrekt dan gewoon D66 erbij. Niet te links, niet te rechts, maar beiden gematigd.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Dat zou helemaal de doodsteek worden voor Groen Links, moeten ze echt niet aan beginnen. Alleen een soort van links kabinet zouden ze moeten steunen, maar dat zie ik er eigenlijk ook niet komen. Nog beter is als ze 'gewoon' fuseren met D66...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das leuk, maar waarom zou je die zetels van groenlinks willen? dat is niet extra stabiliteit, dan kunnen ze net zo goed 50+ erbij pakken voor de stabiliteit. Dat zou alleen maar voor de schijn zijn.

Rutte heeft gelijk, zoek eerst uit of vvd-pvda kan. Kan dat niet, dan mag vvd kijken hoe het anders kan, en pvda mag dan stiekem kijken wat Roemer wil, maar Samsom zou wel gek zijn als ie het idee van Roemer zomaar accepteert, want het is een SP idee, waar Roemer nu al mee schermt, dat is leuk voor de SP kiezers, maar ik denk dat het niet helemaal (of helemaal niet) is wat Samsom zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
GroenLinks in de regering zou echt de doodsteek zijn, denk ik. Ze kunnen beter zichzelf herpakken en herprofileren.

Ze zullen voor bepaalde dingen heus wel gedoogsteun leveren aan een mogelijk paars kabinet in de Eerste Kamer (sowieso is de EK niet zo gepolitiseerd als dat men het doet lijken).
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:50:
das leuk, maar waarom zou je die zetels van groenlinks willen? dat is niet extra stabiliteit, dan kunnen ze net zo goed 50+ erbij pakken voor de stabiliteit.
Maar zijnd at genoeg zetels voor de EK? Dat is de enige reden voor GL erbij. Niet voor de zetels in de TK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Deathchant schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:45:
Het oranje kabinet (VVD-PvdA-CDA) zal het denk ik niet worden. PvdA schuift dan eigenlijk gewoon aan bij het huidige kabinet en dat zal wel een bitter smaakje geven. Daarnaast zal het CDA, ookal zijn ze goed voor een meerderheid in de eerste kamer, toch bescheidenheid passen en niet gaan regeren, hoe jammer ik het ook zal vinden van De Jager....
De "bescheidenheid" van het CDA is alleen maar onderhandelingstactiek. Door te doen alsof je niet echt wilt regeren sleep je er misschien meer uit als een andere partij je er toch bij wil hebben.
Ik begin me trouwens nu steeds meer af te vragen of paars+ (VVD-PvdA-D66-GroenLinks) niet de stabielste keuze is.
GroenLinks heeft laten zien dat ze toch bereid zijn water bij de wijn te doen wanneer echt belangrijke beslissingen gemaakt moeten worden. Heeft de VVD zelf mogen ondervinden. Zo extreem links is groenlinks niet eens. PvdA ziet GroenLinks sowieso wel zitten en D66 is op GroenLinks na de progressiefste partij en hebben dus op dat vlak wel wat gemeen, zeker qua onderwijs. De PvdA betrekt Groenlinks dan gewoon erbij, en de VVD betrekt dan gewoon D66 erbij. Niet te links, niet te rechts, maar beiden gematigd.
in mijn ogen betekent onderhandelen met D66 en GL gewoon dat de grote partijen de kleintjes tegen elkaar zullen uitspelen. Het wordt dan een kwestie welke partij de meeste concessies wil doen voor een plekje in het kabinet. Gevolg: Nauwelijks invloed voor de kleine coalitiepartners maar bij de volgende verkiezingen wel op de resultaten van het kabinet afgerekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die EK is leuk voor straks, wat je nu moet doen is eerst die tweede kamer op orde krijgen. Beleid kun je ook voeren zonder wetsteksten te moeten aanpassen, en ik denk dat als de boodschap is 'we moeten door het is crisis, potjandorie' dat dat ook moet gelden voor de EK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
Dat Rutte het zogenaamde belang van een meerderheid in de Ek erbij haalt, doet hij alleen omdat hij dat als excuus richting PvdA gebruikt om de CDA erbij te trekken.

Dan heeft de VVD namelijk een groter 'rechts' blok in een VVD-PVDA-CDA regering. En ook heb je dan geen concurrent in de oppositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:34:
[...]

[...]

Ik denk sowieso dat het aankomende kabinet er verstandig aan doet om zowel voor de hervormingen op de woningmarkt de 'partners' erbij te betrekken (VEH, NVM, etc.) alsmede op de hervormingen op de arbeidsmarkt (werkgeversbonden, FNV, etc.).
Megapolderen.

De, compleet geflopte, pensioenakkoorden laat zien dat het kan. In theorie :P
Wonen 4.0
In 15-30 HRA lineair afschaffen
OB 0%
Koopsubsidie lagere inkomens.
IB omlaag
Hervormingen ook op huurmarkt.

PvdA
* Vanaf 2013 van 52% in stappen van 1% naar een tarief van 30 procent. Voor iedereen geldt in 2042 hetzelfde aftrektarief van 30% (wiskundedeuk? 52-30=22 jaar. 2013+22=2035 en niet 2042..
* In 2013 wordt de woningschuld waarover rente mag worden afgetrokken bevroren op maximaal 1 miljoen euro. Vervolgens wordt dit jaarlijks verlaagd tot de gemiddelde huizenprijs. Over 30 jaar kan iedereen nog zijn rente aftrekken voor een schuld van de dan geldende gemiddelde woningprijs en tegen 30 procent.
* Wij vinden het belangrijk dat iedereen zijn hypotheek aflost. De toegestane aftrek gedurende de looptijd van 30 jaar neemt af, doordat de belastingdienst er van uit gaat dat de hypotheeksom in 30 jaar wordt afgelost. Er is dus jaarlijks minder rente af te trekken.
* We zetten de overdrachtsbelasting op de helling. Deze boete op verhuizen verstoort de woningmarkt. Wij schaffen de overdrachtsbelasting voor starters af en voor alle andere kopers wordt de overdrachtsbelasting definitief verlaagd naar 2%.
* De financiering van eigen woningbezit voor ZZP-ers (zelfstandigen-zonder-personeel) door banken moet worden verbeterd.
* Barrières om tussentijds extra af te lossen moeten worden weggenomen.

Oftewel, deze is zeker niet gelijk. De aflosbarrères zijn een beetje wassen neus. 10% van de oorspronkelijke hoofdsom is al een fors bedrag om extra in te lossen. Verder staan er nog wel meer verschillen in.

@Deathchant: volgens mij ben jij als GL stemmer de enige die erin gelooft dat GL nodig is voor een coalitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:56:
[...] potjandorie dat dat ook moet gelden voor de EK...
Op het EK hebben 'we' het ook niet zo best gedaan geloof ik... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gooide de term EK niet op. Ik gebruik hem alleen. Vind het al gek genoeg dat de inzet van de tweede kamer verkiezing (ineens) de meerderheid is in de eerste kamer. Hoe komt dat zo? Zullen we dan ook maar gelijk de eerste kamer kiezen als dat het (belangrijkste) struikelblok is......word met de dag erger die politiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
GL in de regering? Wat moeten ze daar?

Een workshop porcelijn schilderen of bonbons maken geven ofzo zeker tijdens het jaarlijkse personeelsuitje......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:57:
[...]
Oftewel, deze is zeker niet gelijk.
Dat hoeft toch ook niet, dingen in een verkiezingsprogram komen zelden in het regeerakkoord.
Maar om Wonen 4.0 (bijvoorbeeld) te gebruiken als basis in plaats van het PvdA-program of VVD-program om de coalitiebesprekingen te beginnen, is iets voor te zeggen, dan begin je al een beetje in het midden.

Over de EK:
Over 2 jaar (oid) zijn er weer PS-verkiezingen, dus dan kan het weer allemaal anders zijn, het EK is niet perse iets om je op blind te staren.

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt dus niet overeen met wat Samsom zegt.
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:31:
[...]
Je vergeet de PvdA?
Samsom heeft tijdens diverse interviews en debatten Wonen 4.0 juist naar voren geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Het belang van de EK wordt overdreven. Volgens mij houdt de EK maar heel zelden wetgeving tegen behalve als die toch al heel omstreden of kwalitatief onder de maat is. In mijn herinnering was het gekozen burgemeesterschap de laatste keer dat de EK om politieke redenen een wet tegenhield die belangrijk was voor het toen zittende kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
In 2010 had VVD + CDA + PVV toch ook geen meerderheid in de EK?

Ik begrijp niet zo goed dat die er de hele tijd bijgehaald wordt ineens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:53:
GroenLinks in de regering zou echt de doodsteek zijn, denk ik.
Dat weet ik nog zo net niet. Als ze goed zichtbaar in het kabinet zijn dan kunnen ze hun verantwoordelijkheid tonen, iets wat ze al jaren willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D-e-n schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:05:
[...]

Dat weet ik nog zo net niet. Als ze goed zichtbaar in het kabinet zijn dan kunnen ze hun verantwoordelijkheid tonen, iets wat ze al jaren willen.
goed zichtbaar met wat als verdienste? Verwacht je een grote inbreng van 3 4 zetels in een regeerakkoord? Nee ik ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Het hoeven maar een paar punten op milieugebied zijn, of een minister op een bepaald departement. En slechter dan nu kan zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:06:
[...]
goed zichtbaar met wat als verdienste? Verwacht je een grote inbreng van 3 zetels in een regeerakkoord? Nee ik ook niet :)
Vier...!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ze zouden dan 41 (VVD) + 38 (PvdA) +13/12 (CDA/D'66) + 4 (GL) zijn. Dat is 1/24e... daar heb je misschien net een staatssecretaris voor. En je mag biologische koffiebonen gebruiken bij het rondbrengen van de koffie.
VVD gaat namelijk niet alleen met PvdA en GL, vooral als het geen toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Het had alleen eventueel mogelijk geweest als Groen links absoluut nodig zou zijn voor een meerderheid. Dan heb je een machtspositie die verder gaat dan je zetel aantal, maar daar is nu zeker geen sprake van.

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 14-09-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Senor Sjon schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:12:
Ze zouden dan 41 (VVD) + 38 (PvdA) +13/12 (CDA/D'66) + 4 (GL) zijn. Dat is 1/24e... daar heb je misschien net een staatssecretaris voor. En je mag biologische koffiebonen gebruiken bij het rondbrengen van de koffie.
VVD gaat namelijk niet alleen met PvdA en GL, vooral als het geen toegevoegde waarde heeft.
Precies, net zo min dat CDA en D66 iets met de SP gaan proberen. Daar komt bij dat de SP nog nooit aan regeringsdeelname heeft mee gedaan, natuurlijk eens moet de eerste keer zijn, maar niet wanneer de machtsbasis voor het CDA met zowenig zetels zo klein is.

Ik zie de VVD en PvdA het eerder eens worden over Europa dan D66 met de SP.
Het gene wat Roemer heeft voorgesteld is een droom van hem, zonder enige relatiteitszin.....
Maar goed, hij moet wat.... Dus ik begrijp z'n geroep om links wel, maar eigenlijk is nu al duidelijk dat met name het CDA dit niet gaat doen.

Helemaal wanneer je weet dat de huidige achterban van het CDA de rechtsebasis is, die kunnnen alleen nog maar meer zetels verliezen wanneer ze een tweede experiment gaan doen, nu met de SP ipv PVV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Buiten dat, er zijn dan nog vier partijen met meer zetels, waarvan één al uitgesloten. Maar SP/CDA/D66 zal altijd voorgaan op GL.

Edit
PvdA + GL zou op 42 komen, 1 meer dan de VVD. Uit de categorie, wat denk je zelluf? ;)

Edit 2:
@D-E-N Hoezo kan niet slechter? Stel je voor dat CDA i.p.v. PvdA deze zetels had? Dan stonden ze maandag bij de Koningin op het bordes. :p

[ Voor 52% gewijzigd door Señor Sjon op 14-09-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Stel, we gebruiken de regels van het schoolplein... :)

Diederik en Mark zijn de twee grootste jongens en mogen 'poten'. Mark wint en mag dus als eerste kiezen...

Mark kiest...? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:25:

Diederik en Mark zijn de twee grootste jongens en mogen 'poten'. Mark wint en mag dus als eerste kiezen...

Mark kiest...? O-)
1 bijkomende spelregel die alle andere overbodig maakt is dan: Hij moet tot 76 of hoger anders lachen de kleinere jongetjes op het speelplein hem uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Senaatsfractie CDA wil plannen kabinet PvdA en VVD niet dwarsbomen

Gedoogsteun was nooit zo makkelijk :P
j/k, de EK is gewoon geen plek voor partijpolitiek, zoals de senators zelf ook aangeven

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Mark kiest...? O-)
Heheheh, zo simpel is het eigenlijk wel..... Dus naast de vanzelfsprekendheid van Diederik heeft Mark als eerste nog een keuze te maken, de keuze voor Alexander of Sybrand. Of toch na een lang gesprek gaan Mark en Diederik het samen proberen, immers wanneer ze er niemand anders bij uit te nodigen hoeven ze niet met nog meer mensen hun punten te delen.
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:38:
Senaatsfractie CDA wil plannen kabinet PvdA en VVD niet dwarsbomen

Gedoogsteun was nooit zo makkelijk :P
j/k, de EK is gewoon geen plek voor partijpolitiek
Nou, dan kunnen ze beter direct met formeren gaan beginnen, Gewoon VVD en PvdA dus, waarbij ze beiden dus naar elkaar toe moeten kunnen komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Bullet NL op 14-09-2012 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Buiten dat, de toegevoegde splintergroepering wil ook zichzelf onderscheiden.

CDA speelt het slim. De EK zegt 'steun' toe zodat ze in de TK oppositie kunnen voeren. Zo zijn ze ook sterk geworden na Paars II. Ze weten maar al te goed dat de strijd nu niet in de coalitie gewonnen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik zeg, De HRA aanpakken voor nieuwe gevallen (VVD raakt iets kwijt) Daarnaast de Arbeidsmarkt aanpakken, waaronder het ontslagrecht (PvdA raakt iets kwijt)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n

Mark kiest...? O-)
Mark kiest het CDA. En wie kiest Diederik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:38:
[...]
Heheheh, zo simpel is het eigenlijk wel..... Dus naast de vanzelfsprekendheid van Diederik heeft Mark als eerste nog een keuze te maken, de keuze voor Alexander of Sybrand. Of toch na een lang gesprek gaan Mark en Diederik het samen proberen, immers wanneer ze er niemand anders bij uit te nodigen hoeven ze niet met nog meer mensen hun punten te delen...
Mark en Diederik 'tegen het soepie'... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Nu online

Fiber

D-e-n schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:42:
[...]
D66

Nu mag Mark weer kiezen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Diederik gaat geen D66 kiezen in dat geval. Daarom zie ik GL nog steeds als optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

D-e-n schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:42:
[...]

Niemand ;) Door Mark z'n keuze wil Jolanda niet meer en door de Keuze van Sybrand door Mark wordt Emiel niet meer geaccepteerd....

Een win-win situatie voor Mark dus ;)
Maar mag het, hij is tenslotte ook de grootste :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bullet NL schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 15:42:
Ik zeg, De HRA aanpakken voor nieuwe gevallen (VVD raakt iets kwijt) Daarnaast de Arbeidsmarkt aanpakken, waaronder het ontslagrecht (PvdA raakt iets kwijt)....
Dan het ontslagrecht ook alleen voor nieuwe gevallen? Eigenlijk hoeft de VVD niets in te leveren, want ze weten zelf ook wel dat het onhoudbaar is. "De arbeidsmarkt hervormen" is een heel pakket aan maatregelen, niet 1 zoals de HRA. Maar goed, zo slim zijn ze bij de PvdA ook wel om zich niet zo te laten piepelen.

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.