• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
kenneth schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:30:
Op sociaaleconomisch gebied en zorg en woningmarkt zit D66 veel dichter bij de VVD dan PvdA, dat zeggen ze nota bene zelf (toen er weer zo'n mislukte poging tot linkse samenwerking werd gedaan).
Dat is maar tot op zeker hoogte waar. En op een gebieden als onderwijs en milieu lijken PvdA en D66 weer meer op elkaar.
De enige reden dat D66 links te noemen valt is omdat ze vinden dat je zelf mag beslissen over drugs, abortus en euthanasie.
Dat is niet links, dat is liberaal.

(zelf D66 stemmer sinds de jaren 80)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Rutte heeft 1 voordeel. Hij heeft de afgelopen 2 jaar al veelvuldig laten zien dat de zaken waar hij voor staat heel erg aan verandering onderhevig zijn. Dat kan nu een snelle formatie bezorgen.

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 13-09-2012 11:59 ]

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 19:34

Bullet NL

Eigen Wijs

Kevinp schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:52:
[...]

Het woordje zelf beslissen zou eigenlijk vooral rechts zijn. Immers zijn die voor minder overheid.

Echter door het CDA wordt dat misschien links gezien, maar minder bemoeienis van overheid is rechts. Dus is het ook meer een rechts standpunt wat door de linkse partijen over genomen is.
Tja, je hebt hier wel een punt, ik ga hier in helemaal met je mee!

Cogitationis poenam nemo patitur

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:54:
Blijkbaar is de Nederlanders blijer met de euro dan het soms in de media lijkt.
Of men neemt de pro-Europakoers van VVD/PvdA op de koop toe om die verschrikkelijke PvdA/VVD maar niet in het torentje te hebben.
arsimo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:58:
Dat is maar tot op zeker hoogte waar. En op een gebieden als onderwijs en milieu lijken PvdA en D66 weer meer op elkaar.
Inderdaad.
Dat is niet links, dat is liberaal.
Sure maar voor die keuzes krijg je momenteel meer steun aan de linkerkant dan bij de Volkspartij voor Wietpassen en Democratie ;)
(zelf D66 stemmer sinds de jaren 80)
Ouwe bok :P Ik mag pas sinds de jaren negentig stemmen en meestal is het D66 ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17
anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:54:
Er is een ding dat wel duidelijk is en dat is dat de Nederlandse stemmer voor een onvervalst pro-euro/-Europa geluid heeft gekozen [..] Blijkbaar is de Nederlanders blijer met de euro dan het soms in de media lijkt.
Ik betwijfel of je die conclusie kan trekken. Berichten in de media hierover geven een voorbarig danwel verkeerd signaal hierover.

Immers, het is onmogelijk om per punt te stemmen en afgezien van twee partijen aan de buitenflanken is er geen EU-sceptische, EU-kritische of zelfs maar EU-pas-op-de-plaats partij beschikbaar. Het was dus een non-keuze.

Dit geeft flinke risico's naar de toekomst toe omdat politieke vertegenwoordiging geen sterke basis onder de bevolking heeft.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ik vind het wel apart dat er nu met PRO-EU e.d. gedweept wordt, terwijl dat niet echt een verkiezingsthema was. Anders had de PVV wel meer stemmen gekregen denk ik.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Op zich zou een coalitie VVD-PVDA prima kunnen werken. Maar in de praktijk kan het ook slim zijn om een CDA mee te nemen in de regering, om ze als oppositiepartij geen kans te geven om te groeien.

Het zit er namelijk dik in dat de nieuwe regering een aantal pijnlijke beslissingen moet gaan nemen, denk aan inperking van de hypotheekrente-aftrek en snijden op voorzieningen. Een CDA in de oppositie kan daar heel makkelijk stemmen mee winnen.

• ATS
  • Laatst online: 10-09 06:36

ATS

Senor Sjon schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:08:
Ik vind het wel apart dat er nu met PRO-EU e.d. gedweept wordt, terwijl dat niet echt een verkiezingsthema was. Anders had de PVV wel meer stemmen gekregen denk ik.
Het is niet alsof de PVV niet geprobeerd heeft het te agenderen anders... En nee, dat is niet gelukt. Ik denk dat Europa het gros van de kiezers eigenlijk niet zo boeit, either way. Dat is op zich al zorgelijk als je het mij vraagt.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat iig voor mij het geval is, is dat er in het verleden iig genoeg fout is gegaan, maar daar kunnen we nu toch niks meer aan doen. En dan nu Wilders zijn plannen volgen over Europa is dan gewoon een heel slecht idee.

• Señor Sjon
ATS schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:15:
[...]

Het is niet alsof de PVV niet geprobeerd heeft het te agenderen anders... En nee, dat is niet gelukt. Ik denk dat Europa het gros van de kiezers eigenlijk niet zo boeit, either way. Dat is op zich al zorgelijk als je het mij vraagt.
Het bericht van Rukapul zegt het al. Het was of de PVV of de rest als dit een kritiek thema was. Daar was gewoon geen keuze in.

Verwijderd

Er was altijd nog de anti-europa partij :')

Maar de coalitie lijkt me in dit geval niet heel moeilijk, de inhoud wordt dat wel. VVD en PvdA hebben zelf maar 30 zetels in de EK, er zijn er dus nog 8 nodig. D66 kan er maar 5 leveren, dus dat is geen optie. GroenLinks zou te strikken zijn voor nog eens 5 zetels, maar dat wordt te links voor de VVD. Het CDA heeft 11 zetels in de EK en levert het kabinet dus een ruime meerderheid op.
VVD PvdA en CDA lijkt mij dan ook de enige optie.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als de CDA-top besluit deel te nemen aan een coalitie denk ik dat ze nog meer van hun achterban kwijt zijn. Van CDA-ers die ik gesproken heb zei 100% "herstellen in de oppositie, nieuwe boodschap schrijven, wegblijven van pluche". Ik zie het niet gebeuren dat ze alweer de confrontatie met de achterban aangaan.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:08

Fiber

Beaches are for storming.

Beetje off-topic, maar wat ik wel weer positief vind aan deze uitslag, is dat de progressieve hoek van het politieke spectrum (linksboven) 6 zetels gewonnen heeft bij elkaar, en dat de conservatieve hoek van het politieke spectrum (rechtsonder) bij elkaar 6 zetels verloren heeft, hoewel progressief Nederland nog steeds een lichte achterstand heeft van 73 tegen 77 zetels...

Afbeeldingslocatie: http://static3.trouw.nl/static/photo/2012/4/6/9/20120814230641/media_xl_1323354.jpg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Senor Sjon schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:25:
[...]

Het bericht van Rukapul zegt het al. Het was of de PVV of de rest als dit een kritiek thema was. Daar was gewoon geen keuze in.
De SP en de PvdD waren ook nog Europa-kritisch.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Huntard
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-07 21:34
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:31:
Er was altijd nog de anti-europa partij :')

Maar de coalitie lijkt me in dit geval niet heel moeilijk, de inhoud wordt dat wel. VVD en PvdA hebben zelf maar 30 zetels in de EK, er zijn er dus nog 8 nodig. D66 kan er maar 5 leveren, dus dat is geen optie. GroenLinks zou te strikken zijn voor nog eens 5 zetels, maar dat wordt te links voor de VVD. Het CDA heeft 11 zetels in de EK en levert het kabinet dus een ruime meerderheid op.
Maar dan hebben ze over anderhalf jaar een probleem. Het is te verwachten dat het CDA bij de provinciale staten verkiezing ook gaat verliezen. Dan is hun meerderheid in de eerste kamer weg.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Die eerste kamer is helemaal niet zo belangrijk hoor. Het gebeurt zelden dat daar een wetsvoorstel wordt afgeschoten. En als dat gebeurt kan dat ook nog eens komen van een senator uit de regeringspartij ;)

• Fiber

Fiber

Bigfoot schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:50:
Die eerste kamer is helemaal niet zo belangrijk hoor. Het gebeurt zelden dat daar een wetsvoorstel wordt afgeschoten. En als dat gebeurt kan dat ook nog eens komen van een senator uit de regeringspartij ;)
Precies! Die mogen helemaal niet politiek naar wetten kijken. Alleen of het technisch een beetje netjes in elkaar zit...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 00:02

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dat hoor ik wel vaker; maar toch maakt men er blijkbaar wel een flink punt van. Waarom is een meerderheid in de EK dan toch zo wenselijk als ze toch niet politiek mogen stemmen?

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Fiber

Fiber

Het is wel handig natuurlijk, maar het is zeker geen vereiste. Volgens mij is het gezeur over de wel of niet aanwezige meerderheid in de Eerste kamer vooral onderhandelingstactiek.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:52:
[...]

Precies! Die mogen helemaal niet politiek naar wetten kijken. Alleen of het technisch een beetje netjes in elkaar zit...
Nogmaals: dat mogen ze wél. Het enige wat ze niet mogen is zelf wetten voorstellen of wetten amenderen.

Dat het niet hun taak is en dat het niet gebruikelijk is betekent niet dat het niet mag :) En in tijden waarin moeilijke besluiten genomen moeten worden kan het geen kwaad je vooraf te verzekeren van wat politieke steun.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

Als het puur een checklist was, waren er natuurlijk geen partijpolitici en indirecte verkiezingen nodig.

• Rukapul
  • Laatst online: 00:17
Voor een aantal hervormingsdossiers verdient het de voorkeur om een meerderheid in de eerste kamer te hebben.

Dat gezegd hebbende zijn VVD en PvdA beiden erg behoudend opeen flink aantal onderwerpen en doelgroepen waardoor echte hervorming wel eens achterwege kunnen blijven (en platte bezuinigingen overblijven). In dat opzicht is het jammer dat een coalitie op zich geen derde partij vereist, want dat zou echte hervormingen voor de toekomst een beetje kunnen openbreken.

Met een beetje doorhobbelen zonder fundamentele hervormingen heb je in de eerste kamer geen meerderheid vooraf nodig. Die is er vanzelf wel per onderwerp.

[ Voor 14% gewijzigd door Rukapul op 13-09-2012 14:29 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:51
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:31:
Dan wil mijn stem voor de PvdA terug. Ik stem niet op een partij links van het midden om die een speelbal van het vaste CDA-VVD koppel te zien worden.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nou ga naar wherever die stembiljetten zijn opgeslagen toe en eis je stem terug :z

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

D-e-n schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:32:
[...]

Dan wil mijn stem voor de PvdA terug. Ik stem niet op een partij links van het midden om die een speelbal van het vaste CDA-VVD koppel te zien worden.
Tja, dat had je gisteren moeten bedenken voor dat jij je formulier door de gleuf drukte....

• D-e-n
@furby-killer
Snap je mijn punt niet? De PvdA zou toch knettergek zijn als ze daar aan mee zouden werken? Er is destijds veel kritiek op Cohen geweest omdat hij dat middenkabinet niet zag zitten maar wat mij betreft had hij daar 100% gelijk in. CDA en VVD zijn twee handen op één buik. Daar moet de PvdA niet tussen willen zitten.

@Bullet NL
Ik heb heel goed bedacht wat de opties waren. Echter: als kiezer links van het midden zijn die opties niet in ruime mate voorradig. Want zoals eerder geconstateerd: we leven in een vrij rechts georiënteerd land.
Het enige wat je als linkse kiezer kunt bereiken is een centrumlinks kabinet. De SP werd bijna door iedereen uitgesloten en van GL is niks meer over. Een grote PvdA in een kabinet is wat mij betreft ook pure damage-control: het afremmen van VVD-beleid.

[ Voor 41% gewijzigd door D-e-n op 13-09-2012 14:43 ]

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
D-e-n schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:38:
@furby-killer
Snap je mijn punt niet? De PvdA zou toch knettergek zijn als ze daar aan mee zouden werken? Er is destijds veel kritiek op Cohen geweest omdat hij dat middenkabinet niet zag zitten maar wat mij betreft had hij daar 100% gelijk in. CDA en VVD zijn twee handen op één buik. Daar moet de PvdA niet tussen willen zitten.
Het CDA met pvda en vvd lijkt me sterk. D66 ipv het CDA kan mogelijk wel. De pvda zal graag een wat linksere partner hebben. maar sp cda vvd pvda zie ik dan weer niet gebeuren.

Je blijft dus rond paars hangen.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:23

Malarky

Wils voor wat ieder

Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:40:
Beetje off-topic, maar wat ik wel weer positief vind aan deze uitslag, is dat de progressieve hoek van het politieke spectrum (linksboven) 6 zetels gewonnen heeft bij elkaar, en dat de conservatieve hoek van het politieke spectrum (rechtsonder) bij elkaar 6 zetels verloren heeft, hoewel progressief Nederland nog steeds een lichte achterstand heeft van 73 tegen 77 zetels...

[afbeelding]
Hoe leg ik aan een D66'er uit dat volgens dit plaatje de SP toch wel erg progressief is?

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ja, en? Stel nu dat CDA en VVD echt zo veel op elkaar lijken dat ze besluiten om samen verder te gaan als VVD. Dan had je een VVD gehad die 10 zetels groter was. Is er dan verschil? Nope.

Het valt me op dat veel, met name PvdA en SP stemmers, zowel op forums als in het echte leven, de indruk hebben dat de VVD de partij voor de rijken is en dat de PvdA voor de Arbeid is. Maar dat is imo niet zo. De VVD is de partij voor de werkenden (met eigen woning).

Zoals door de rekenkamer is bevestigd, is het plan van VVD het meest gunstig voor het land.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• beat
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
SP en CDA staan ver van elkaar af, maar PvdA en VVD staan net zo goed, als niet verder, van elkaar af. Als een PvdA en VVD mogelijk is, is een SP+PvdA+CDA+D66 dus ook best mogelijk, zelfs een meerderheid in de eerste kamer

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13
De formatie is zo moeilijk niet:

Als Rutte en Samsom samen om de tafel gaan zitten kunnen ze hun partijprogramma's thuislaten.
Op tafel ligt namelijk het partijprogramma van D66.
Dan kunnen ze allebei op punten daar een beetje aan schaven. Dat gaat een stuk sneller dan met hun eigen twee uitersten beginnen :p
En als ze dan klaar zijn kunnen ze Pechtold roepen: "We zijn klaar, zet jij je krabbel ook nog even?"

Wouter Bos beschreef het in mei al: column
Iedereen weet dat als links en rechts compromissen gaan sluiten of standpunten gaan uitruilen, je op zo ongeveer het D66-programma uitkomt. D66 is niet voor niets zo'n fan van paarse kabinetten: een paars regeerakkoord onderscheidt zich maar nauwelijks van een D66-verkiezingsprogram.
Dus Diederik, luister naar Wouter.. Mark heeft geen alternatief, en op deze manier zijn we er het snelste uit :)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

Wil er niet al te diep op in gaan in dit topic, maar de VVD is de partij van je eigen boontjes doppen. Dat is vooral goed voor de sterkeren in de samenleving en vaak zijn dat de rijken. De zwakkeren worden veel meer aan hun lot overgelaten, in de overtuiging dat ze dan vanzelf harder hun best gaan doen.

Het probleem met D66 erbij blijft toch de EK. Je zit met het risico dat je anderhalf jaar moet wachten met echte hervormingen. GroenLinks zal inmiddels wel hebben geleerd dat meewerken onder het mom van landsbelang niet altijd wat oplevert, dus die zullen ook niet zomaar meegaan.

• D-e-n
AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:42:
Ja, en? Stel nu dat CDA en VVD echt zo veel op elkaar lijken dat ze besluiten om samen verder te gaan als VVD. Dan had je een VVD gehad die 10 zetels groter was. Is er dan verschil? Nope.
Stel... telt niet. En ook dan had de PvdA natuurlijk een partner moeten zoeken om die grotere PvdA te compenseren. Rutte wil zo graag door op dezelfde voet maar hij zal moeten ontwaken uit de droom: dat kan namelijk niet.
De VVD is de partij voor de werkenden (met eigen woning).
Dat is niet waar. De VVD probeert alleen die tegenstelling werkend-niet werkend te creëren in de publieke opinie.
Zoals door de rekenkamer is bevestigd, is het plan van VVD het meest gunstig voor het land.
Dat is onzin. "Banenkampioen" roept Rutte maar dat was ergens over tig jaar. Zinloos: die CPB berekeningen op dat punt

• beat
  • Niet online
Maar dat is imo niet zo. De VVD is de partij voor de werkenden (met eigen woning).

En dus automatisch de partij tegen diegenen diehet minder goed hebben getroffen of een huurwoning hebben.
Wat gunstig is voor het land en haar inwoners is subjectief.

• Señor Sjon
D-e-n schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:32:
[...]

Zie je, krijg je toch sneller spijt van dan je dacht door op de linkerflank te stemmen. :+
Nog even en we hebben een Koop op Afstand voor stemmen. :P

Goed, weinig nieuws op dit moment, iedereen zit op de uitslag van de gesprekken tussen Verbeet en de fractievoorzitters en het aftreden van Sap te wachten.

• maartend
Het valt me op dat veel, met name PvdA en SP stemmers, zowel op forums als in het echte leven, de indruk hebben dat de VVD de partij voor de rijken is en dat de PvdA voor de Arbeid is. Maar dat is imo niet zo. De VVD is de partij voor de werkenden (met eigen woning).
Ik werk, heb eigen huis, 2 auto's (camper en motor) maar zal van mijn langzalzeleven geen VVD stemmen.
En ja, deze keer heb ik PvdA gestemd, normaal GL.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:47:
Wil er niet al te diep op in gaan in dit topic, maar de VVD is de partij van je eigen boontjes doppen. Dat is vooral goed voor de sterkeren in de samenleving en vaak zijn dat de rijken. De zwakkeren worden veel meer aan hun lot overgelaten, in de overtuiging dat ze dan vanzelf harder hun best gaan doen.
Zo'n post is dus precies wat ik bedoel.
Definieer 'rijkeren'. Want gezien vanuit het standpunt van een uitkeringstrekker is vrijwel iedereen 'rijk'. Feit is dat ieder huishouden in een koophuis, waarbij 1 van de partners een bovenmodaal inkomen heeft, of waarbij beide partners werken (al is het beiden modaal), dan ben je financieel gezien het best af bij VVD.
Neem daarbij in acht dat modaal in de politiek gezien wordt als een jaarinkomen van 35.000 euro en tadaa: het merendeel van ons land heeft een bovenmodaal inkomen.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• ATS

ATS

sanderb schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:45:
De formatie is zo moeilijk niet:

Als Rutte en Samsom samen om de tafel gaan zitten kunnen ze hun partijprogramma's thuislaten.
Op tafel ligt namelijk het partijprogramma van D66.
Dan kunnen ze allebei op punten daar een beetje aan schaven. Dat gaat een stuk sneller dan met hun eigen twee uitersten beginnen :p
En als ze dan klaar zijn kunnen ze Pechtold roepen: "We zijn klaar, zet jij je krabbel ook nog even?"

Wouter Bos beschreef het in mei al: column

[...]

Dus Diederik, luister naar Wouter.. Mark heeft geen alternatief, en op deze manier zijn we er het snelste uit :)
Hehehe... Lijkt mij een uitstekende uitkomst. :9~ Of PvdA & VVD nu met of zonder D66 het D66 programma uitvoeren maakt me niet uit, als het maar gebeurt!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• ATS

ATS

Senor Sjon schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:49:
Goed, weinig nieuws op dit moment, iedereen zit op de uitslag van de gesprekken tussen Verbeet en de fractievoorzitters en het aftreden van Sap te wachten.
Ik denk dat je nog lang op echt nieuws kan wachten: die formatie duurt nog wel even, en ik denk niet dat Sap gaat aftreden.

• maartend
AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:50:
[...]

Zo'n post is dus precies wat ik bedoel.
Definieer 'rijkeren'. Want gezien vanuit het standpunt van een uitkeringstrekker is vrijwel iedereen 'rijk'. Feit is dat ieder huishouden in een koophuis, waarbij 1 van de partners een bovenmodaal inkomen heeft, of waarbij beide partners werken (al is het beiden modaal), dan ben je financieel gezien het best af bij VVD.
Financieel mogelijk, op het gebied van samenleving mijn inziens totaal niet.
En laat dat laatste nou toch belangrijker voor me zijn.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik ben als student helemaal niet rijk en financieel ben ik op dit moment denk ik het beste af met een partij die sterker op het onderwijs inzet dan de VVD. Maar ik ben ook ondernemer en dat hoop ik (van binnen) altijd te blijven. En ik voel me een beetje ambitieus en dat hoop ik ook altijd te blijven. Daarom voel ik me bij de VVD veel meer thuis, ook al vind ik ze niet sociaal genoeg.

PvdA heeft met haar laatste plan om de fiscale kortingen flink in te perken in ruil voor schuldhulpverlening duidelijk laten zien dat ze een partij tegen de ondernemers is. En daar zijn gelukkig de meeste ondernemers het ook over eens.

Als de VVD belastingverlagingen nastreeft kan ik een deel van mijn geld wel weer besteden aan de minder bedeelden in deze samenleving.

• beat
  • Niet online
Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:54:

Als de VVD belastingverlagingen nastreeft kan ik een deel van mijn geld wel weer besteden aan de minder bedeelden in deze samenleving.
Klinkt mooi, maar zo ontstaat er willekeur en behoud je geen sociaal vangnet voor de zwakkeren in de samenleving, zoals in een land als de VS. Het is niet voor niets dat de landen waar de meeste belasting betaald wordt het volk het gelukkigst is.

Bij de VVD lijkt het helaas alleen om de veiligheid en economie te gaan en wordt onder die noemer vrijheden beperkt en mensen die het slecht getroffen hebben financieel gepakt.

[ Voor 33% gewijzigd door beat op 13-09-2012 15:13 ]

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:54
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:47:
Het probleem met D66 erbij blijft toch de EK. Je zit met het risico dat je anderhalf jaar moet wachten met echte hervormingen. GroenLinks zal inmiddels wel hebben geleerd dat meewerken onder het mom van landsbelang niet altijd wat oplevert, dus die zullen ook niet zomaar meegaan.
Ik zie dat risico niet. Bij Rutte 1 was een meerderheid van groot belang. Doordat het op een minimale meerderheid steunde en afhankelijk was van een vrij extreme partij lagen er veel plannen op tafel waar juridisch veel aan rammelde. Ze wisten dondersgoed dat je moeite krijgt in de EK als je met plannen komt die haaks staan op internationale verdragen, de eigen Grondwet en die oneerlijk zijn naar minderheden (waar ineens 49,9% van het land toe behoorde wat deze toetsing zwaar maakte). Dan is het bij voorbaat van belang dat je een meerderheid hebt, de EK moest bij voorbaat uitgeschakeld worden.

Echter bij een PvdA/VVD(/D66) kabinet zie ik geen plannen waar juridisch een hoop aan rammelt. Zeker de VVD heeft er nog wel een paar, maar ik mag er vanuit gaan dat de PvdA de scherpe randjes er wel af haalt. Er zal echt nauwelijks iets gebeuren wat echt zwaar controversieel is, waar een groot deel van de partijen het principieel mee oneens is. Als de EK dan gewoon zn werk doet is er niets aan de hand, ze zullen het dan niet tegen houden zelfs als ze het er politiek mee oneens zijn. Een minderheid in de EK zal er juist voor zorgen dat de kwaliteit van het besluitvormingsproces en de kwaliteit van de resultaten zullen toenemen.

Natuurlijk is de EK erg politiek geworden dankzij Rutte, het is te hopen dat die ontwikkeling kan worden teruggedraaid. Is dat niet het geval dan moeten we maar eens serieus de rol van de EK gaan heroverwegen. Ze hebben een belangrijke rol, maar als ze de kwaliteit van het landsbestuur structureel frustreren ipv op de kwaliteit te letten kunnen we het beter afschaffen en vervangen door een constitioneel hof.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• anandus
  • Niet online
Henk Kamp wordt gevraagd om 'verkenner' te worden (lees en hoor ik net)

• Fiber

Fiber

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:25:
Henk Kamp wordt gevraagd om 'verkenner' te worden (lees en hoor ik net)
Leuke man, maar wel een rechtse 'hard-liner', toch?

http://www.nu.nl/nieuws/2...erkenner-in-formatie.html

[ Voor 13% gewijzigd door Fiber op 13-09-2012 15:30 ]

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Rechtse man maar niet echt een hardliner. Tevens de man die het pensioenakkoord met PvdA heeft gesloten.

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:27:
[...]

Ja, maar hij is ook geen informateur ofzo, hij gaat wat verkennende gesprekken doen en inventariseren als ik het goed begrepen heb.

Edit:
De Tweede Kamer wil dat een verkenner voorbereidingen gaat doen voor de formatie. De fractievoorzitters hebben in een overleg met Kamervoorzitter Verbeet afgesproken daarvoor VVD-minister Kamp te vragen. Ze hebben dat gedaan op voorstel van VVD-leider Rutte.

De verkenner gaat met alle fracties praten over de opdracht aan een informateur. Volgende week donderdag houdt de nieuwe Tweede Kamer een debat over de formatie en dan moet de verkenner zijn gesprekken hebben afgerond.

[ Voor 47% gewijzigd door anandus op 13-09-2012 15:30 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:27:
[...]

Kamp valt nog wel enigzins mee. Als je hardliners zoekt moet je eens bij Rosenthal of Opstelten ofzo kijken. Veel harder kan het niet.

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber

Fiber

wildhagen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:30:
[...]
Kamp valt nog wel enigzins mee...
OK, gelukkig dan maar, ik hoop er het beste van...

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

wildhagen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:30:
[...]

Kamp valt nog wel enigzins mee. Als je hardliners zoekt moet je eens bij Rosenthal of Opstelten ofzo kijken. Veel harder kan het niet.
Maar Henk heeft wel een echte VVD kop :P. Ik denk dat het een signaal is.

[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 15:46 ]

• beat
  • Niet online
Oh god.... niet Kamp

Kamp wil onderzoek naar langere werkweek
Kamp voorstander van meer tijdelijke contracten
Minister Kamp wil werkloze Pool uitzetten

Is er nog rechtser persoon dan hij?

[ Voor 4% gewijzigd door beat op 13-09-2012 15:48 ]

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Dat was minister Kamp. Nu treedt hij op als verkenner om mogelijkheden in kaart te brengen. Hierna komt nog een formateur die de onderhandelingen begeleid.

• anandus
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:48:
[...]

Dat was minister Kamp. Nu treedt hij op als verkenner om mogelijkheden in kaart te brengen. Hierna komt nog een formateur die de onderhandelingen begeleid.
Je bedoelt de informateur? De formateur (waarschijnlijk Rutte) zet de poppetjes op z'n plek.

• beat
  • Niet online
AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:48:
[...]

Ja, de mogelijkheden tot een zo rechts mogelijke regering

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

vergeet ook niet:

http://www.bnr.nl/topic/p...vang-stort-niet-in-elkaar

Terwijl er links en rechts kinderverblijven instorten, en zelfs de grotere organisaties het moeilijk hebben, waar er nauwelijks meer contracten worden verlengd en ik links en rechts collega's zie vertrekken...

Beetje die minister/persvoorlichter van Irak zeg maar ;)

achja, als ie als verkenner z'n werk maar goed doet ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

beat schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:47:

Is er nog rechtser persoon dan hij?
O ja hoor. Rosenthal, Opstelten, Teeven, to name a few. Die zijn zó rechts dat ze bijna van de schaalverdeling afvallen.

Voor een VVD-er is Kamp zo slecht nog niet. Hoeveel dat zegt laat ik aan ieders eigen verbeelding over ;)

Virussen? Scan ze hier!

• anandus
  • Niet online
Wat denken jullie, zullen we dit jaar nog een kabinet krijgen?

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13
Hij gaat niet verkennen welke partijen zich bij zijn visie willen aansluiten hoor...

Dat het een VVD-er is die verkennende gesprekken gaat voeren vind ik niet gek. Ze zijn immers de grootste.
De enige andere optie zou iemand zijn geweest van een partij die zeker niet in de coalitie terecht komt. Met de huidige stand van zaken kan elke partij nog deelnemen in een coalitie. Dan is het denk is logisch dat het maar als eerste een VVD-er is die gaat praten.

Veel meer dan "Zien jullie een coalite X,Y,(Z)" zitten zal het toch niet zijn.
Sterker nog...het VVD standpunt kent hij. De eerste stap is dan beslissen of de VVD en PvdA het eerst met z'n tweeen gaan proberen. Intussen kan hij al wat verkennen bij de andere partijen om interesse te peilen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Fiber

Fiber

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:51:
Wat denken jullie, zullen we dit jaar nog een kabinet krijgen?
Ik heb goede hoop dat ze er al ruim voor Sinterklaas uit zullen zijn... :) Er zijn zo weinig serieuze andere opties dat de VVD en de PvdA er wel uit moeten komen en dan heeft het ook geen nut om het echt maanden te gaan rekken.

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:54:
[...]

Ik heb goede hoop dat ze er al ruim voor Sinterklaas uit zullen zijn... :) Er zijn zo weinig serieuze andere opties dat de VVD en de PvdA er wel uit moeten komen en dan heeft het ook geen nut om het echt maanden te gaan rekken.
Volgens mij is het zo dat juist omdat beide partijen weten dat het niet kan zónder hen dat ze hard tegen hard zullen spelen in de onderhandelingen en dat dit wel een behoorlijk tijdje kan duren. Ik denk ook wel dat ze er voor kerst uit zullen zijn, maar ik denk dat het nog wel een aardig tijdje kan duren.

• Fiber

Fiber

sanderb schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:52:
[...]
Veel meer dan "Zien jullie een coalite X,Y,(Z)" zitten zal het toch niet zijn.
Sterker nog...het VVD standpunt kent hij. De eerste stap is dan beslissen of de VVD en PvdA het eerst met z'n tweeen gaan proberen. Intussen kan hij al wat verkennen bij de andere partijen om interesse te peilen.
Ik verwacht eigenlijk dat Henk Kamp de partijen af gaat met een nog meer open vraag: 'Wat zijn jullie ideeën en wensen voor een nieuw te vormen coalitie?'

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

LuNaTiC schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:50:
vergeet ook niet:

http://www.bnr.nl/topic/p...vang-stort-niet-in-elkaar

Terwijl er links en rechts kinderverblijven instorten, en zelfs de grotere organisaties het moeilijk hebben, waar er nauwelijks meer contracten worden verlengd en ik links en rechts collega's zie vertrekken...

Beetje die minister/persvoorlichter van Irak zeg maar ;)

achja, als ie als verkenner z'n werk maar goed doet ;)
Even een side step wat betreft de kinderopvang:
Waarom moet de overheid daar uberhaupt een bijdrage in doen? Het is toch iemands eigen keuze om de kinderen naar opvang te brengen? Mijn vrouw en ik hebben er bijvoorbeeld bewust voor gekozen dat, zolang de kids klein (lees: niet voldoende zelfstandig om zonder ouderlijke begeleiding thuis te verblijven), zij niet werkt. Dat is een financiele stap terug. Maar draagt bij in de opvoeding van onze kinderen, zonder dat wij daarvoor een beroep op een ander of op een overheidspotje hoeven te doen.

Daarnaast werkt het volgens mij zo dat als de kinderdagverblijven die het niet trekken omvallen, hun bedrijfsplan niet goed (genoeg) was. Zo werkt het toch ook in de retail? Je krijgt dus een natuurlijke selectie waarin de goede bedrijven blijven bestaan.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:55:
[...]

Volgens mij is het zo dat juist omdat beide partijen weten dat het niet kan zónder hen dat ze hard tegen hard zullen spelen in de onderhandelingen en dat dit wel een behoorlijk tijdje kan duren. Ik denk ook wel dat ze er voor kerst uit zullen zijn, maar ik denk dat het nog wel een aardig tijdje kan duren.
Het kan ook heel anders gaan, een vrij los akkoord en gewoon in de kamer per onderwerp opzoek gaan naar een meerderheid...... Dus vrij snel de juiste vakministers op hun plek wijzen, een akkoord op hoofdzaken sluiten en de rest via de kamer......

• anandus
  • Niet online
Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:58:
[...]

Het kan ook heel anders gaan, een vrij los akkoord en gewoon in de kamer per onderwerp opzoek gaan naar een meerderheid...... Dus vrij snel de juiste vakministers op hun plek wijzen, een akkoord op hoofdzaken sluiten en de rest via de kamer......
Een soort minderheidskabinet (zonder minderheid), zeg maar?

• Fiber

Fiber

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:55:
[...]
Ik verwacht ook niet dat ze er al in een paar dagen uit zullen zijn, maar ik verwacht zeker ook geen 'Belgische toestanden'... :)

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Nee, een normaal kabinet, maar een niet al te uitgekouwd akkoord, denk aan afspraken over Europa, de HRA, Staadschuld enz enz en verder niet al te veel op papier. Dit geeft de mogelijkheid aan vakministers...

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Persoonlijk zou ik het liefst zien dat ze er zonder een derde partij uit gaan komen. Dus gewoon VVD en PvdA, een akkoord in hoofdlijnen en verder gewoon verantwoording nemen voor een goed werkend systeem.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:57:
Waarom moet de overheid daar uberhaupt een bijdrage in doen?
Da's een diepteinvestering die door iemand moet betaald worden. Als de vrouw thuis zit kan ze die kinderen idd zelf opvangen.... als ze werkt betaald ze belastingen, houdt ze externe werknemers aan het werk (ook belastingen) en worden de kinderen later nog goede belastingbetalers. Voor de overheid kan het netto nog uit ook, naast de verdere proffesionalisering van de samenleving.

Ik weet dat de gemiddelde tweaker weinig inlevingsvermogen heeft maar niet bij alles hoef je de "waarom, overheid" vraag te stellen..

Gewoon Paars. Klaar

• Fiber

Fiber

Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:00:
Nee, een normaal kabinet, maar een niet al te uitgekouwd akkoord, denk aan afspraken over Europa, de HRA, Staadschuld enz enz en verder niet al te veel op papier. Dit geeft de mogelijkheid aan vakministers...
Zou ik zéér voor zijn. Maar dat zijn ze volgens mij altijd van plan, en uiteindelijk rolt er meestal toch weer een dik pak papier met gedetailleerde afspraken uit... Maar ik hoop ook dat het dit keer anders gaat. Eén A4-tje met hoofdlijnen moet eigenlijk genoeg zijn vind ik.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Onze oudste gaat nu net voor het eerst naar school, maar onze jongste mag nog bijna 2 jaar naar de kinderopvang, wij hebben gekozen voor een kleine opvang met veel persoonlijke aandacht voor de kinderen, het nadeel is dat wij dan ook een vrij hoge eigenbijdrage hebben.

Wanneer je als opvang niet uitkan ligt dit niet aan de overheid, de overheid betaald namelijk gewoon per kind een vast bedrag aan de ouders. Ouders gaan niet minder werken, dus wordt de opvang op andere manieren geregeld. Overigens zijn alleen de eerste 4 jaar van een kind redelijk duur aan kinderopvang. In ons geval ruim 2700 euro per maand, maar daar krijgen we wel een deel van aan toeslag weer van terug.
Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:04:
[...]

Zou ik zéér voor zijn. Maar dat zijn ze volgens mij altijd van plan, en uiteindelijk rolt er meestal toch weer een dik pak papier met gedetailleerde afspraken uit... Maar ik hoop ook dat het dit keer anders gaat. Eén A4-tje met hoofdlijnen moet eigenlijk genoeg zijn vind ik.
Dit kan alleen als de VVD iets naar links opschuift en de PvdA naar rechts, dus ze moeten beide willen.
Ik zou me voor kunnen stellen dat de PvdA een pakket sociale maatregelen krijgt, en de VVD bijvoorbeeld de HRA en/of beperking van de overheidstekorten tot maximaal 3%....

Ik denk alleen wel dat de PvdA iets minder groen zal gaan zijn, dan veel GL stemmers zullen hopen die strategisch hebben gestemd.

[ Voor 37% gewijzigd door Bullet NL op 13-09-2012 16:12 ]

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:57:
[...]

Even een side step wat betreft de kinderopvang:
Waarom moet de overheid daar uberhaupt een bijdrage in doen? Het is toch iemands eigen keuze om de kinderen naar opvang te brengen? Mijn vrouw en ik hebben er bijvoorbeeld bewust voor gekozen dat, zolang de kids klein (lees: niet voldoende zelfstandig om zonder ouderlijke begeleiding thuis te verblijven), zij niet werkt. Dat is een financiele stap terug. Maar draagt bij in de opvoeding van onze kinderen, zonder dat wij daarvoor een beroep op een ander of op een overheidspotje hoeven te doen.

Daarnaast werkt het volgens mij zo dat als de kinderdagverblijven die het niet trekken omvallen, hun bedrijfsplan niet goed (genoeg) was. Zo werkt het toch ook in de retail? Je krijgt dus een natuurlijke selectie waarin de goede bedrijven blijven bestaan.
er zijn ook vrouwen die graag willen werken, en naast kinderen zichzelf willen blijven ontwikkelen, sociale contacten blijven onderhouden op het werk, wellicht later nog verder in een carrière. Als je gaat rekenen blijkt voor veel vrouwen dat ze alleen nog maar werken om hun kinderen op de opvang te houden, en dat kan ook weer niet de bedoeling zijn.

Gevolg is dat veel vrouwen toch kiezen om thuis te blijven of in elk geval de opvang anders te regelen, onder familie, opa's, oma's, een goedkopere gastouder, enzovoorts. Voor de kinderopvang in elk geval geen fijn gegeven.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

LuNaTiC schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:23:
[...]
Voor de kinderopvang in elk geval geen fijn gegeven.
En als we massaal bij C1000 boodschappen gaan doen ipv bij AH is dat voor AH geen fijn gegeven. Moet de overheid daar dan ook geld in pompen? Marktwerking is goed!
[...]

er zijn ook vrouwen die graag willen werken, en naast kinderen zichzelf willen blijven ontwikkelen, sociale contacten blijven onderhouden op het werk, wellicht later nog verder in een carrière. Als je gaat rekenen blijkt voor veel vrouwen dat ze alleen nog maar werken om hun kinderen op de opvang te houden, en dat kan ook weer niet de bedoeling zijn.
Is toch een keuze die de betreffende vrouw (of het betreffende stel/gezin) maakt...

[ Voor 45% gewijzigd door AllSeeyinEye op 13-09-2012 16:26 ]

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

AllSeeyinEye schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:25:
[...]

En als we massaal bij C1000 boodschappen gaan doen ipv bij AH is dat voor AH geen fijn gegeven. Moet de overheid daar dan ook geld in pompen? Marktwerking is goed!
Wat is dat voor een vergelijking? Het punt is niet dat ouders hun kinderen bij een ander (en/of goedkopere) verblijf doen, maar dat ze het kind er helemaal vanaf halen en voor een gratis oplossing gaan (of een gastouder, maar dat is niet te vergelijken vanwege allerlei kosten).
Is toch een keuze die de betreffende vrouw (of het betreffende stel/gezin) maakt...
En ik maar denken dat we in Nederland altijd willen stimuleren dat vrouwen (meer) gaan werken... en het dan maar een 'keuze' noemen op het moment dat dit onaantrekkelijk gemaakt wordt om te doen.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik blijf er bij dat de overheid zich niet direct met de KDV's moet gaan bemoeien wanneer het wat minder gaat. Er zijn namelijk genoeg KDV's die laten zien dat het wel kan binnen de huidige regels.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

[...]

Nee, nu doet de overheid dat, met zo'n 100.000 euro per werkende moeder ...

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

De ellende is juist dat de overheid zich heeft bemoeid met het KDV ómdat het wat minder gaat (met de economie dan). Uiteraard kun je van mening zijn dat de kdv's het allemaal zelf maar moeten oplossen en elkaar kapot gaan concurreren, maar je zit nu eenmaal met enorme kosten die je niet zomaar even ineens los kan gaan, zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van de opvang.

Het enige wat wel goed is (en wat al eerder had moeten gebeuren), en daar ben ik heel eerlijk in, is dat kinderopvangorganisaties kritischer gaan kijken naar het flexibiliseren van hun opvang, en ook qua opvangtijden e.d. flexibeler gaan zijn om de klant wat beter van dienst te zijn en zodoende toch meer mensen te behouden.

Neemt niet weg dat je er vergif op kunt innemen dat als je bepaalde subsidies weghaalt, die het mogelijk maakten voor vrouwen om te gaan werken, dat die vrouwen ineens naar andere oplossingen moeten zoeken.

Maar de vergelijking met de supermarkten gaan niet op, als je een vergelijking gaat doen, moet je wel de variabelen daarin eerlijk en zinnig houden.

edit: misschien een aparte discussie waard, over maar weer op de coalitie? ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LuNaTiC op 13-09-2012 16:43 ]

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Minister Kamp (VVD) is inmiddels aangewezen als verkenner in de kabinetsformatie.
Dus ik verwacht dat ze eerst de combinatie VVD-PvdA-CDA gaan proberen.

• Fiber

Fiber

Ik snap sowieso niet waarom de overheid voor kinderopvang zou moeten betalen, van mij mogen ze die subsidies helemaal afschaffen, maar goed dat is een andere discussie, waar vast ook wel een draadje over is, ergens op dit mooie forum.

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Het is inderdaad goed om vrouwen te stimuleren (meer) te gaan werken. Maar dit ziet niet uitsluitend op vrouwen met jonge kinderen. Het probleem dat de stimulans nodig maakt(e) is mijns inziens dat vrouwen ook nadat de jongste 6-10 (kies hier de leeftijd die jouw kind heeft waarop hij zelfstandig is, hangt natuurlijk ook af van eventuele oudere broers/zussen) geworden is, niet aan het werk gaan.

Verder hoeft het voor de maatschappij geen probleem op te leveren als een vrouw zich uit het arbeidsproces onttrekt. Het maakt immers ook ruimte voor een tot dan toe niet werkend persoon. Qua belasting zal de overheid er dus niets van merken.

Maar mijn mening geldt eigenlijk voor wel meer subsidies. Neem bijvoorbeeld huursubsidie. vraag creeert aanbod. Er is weinig vraag naar hele goedkope woningen omdat voor de laagste inkomens ook de duurdere woningen bereikbaar zijn middels subsidies. En omdat het besteedbaar inkomen dan zo laag is, worden ook nog eens andere subsidies en toeslagen verstrekt en worden lasten van overheidswege kwijtgescholden. Zo hou je een systeem in stand waarbij je er als overheid geld in pompt, zonder dat het iets oplevert.

Haal huursubsidie weg en er ontstaat vraag naar goedkopere woningen. Het gevolg zal zijn dat er aanbieders komen van die woningen. Het besteedbaar inkomen van situatie voor het schrappen van de subsidie blijft per saldo gelijk en de overheid heeft minder uitgaven. Marktwerking les 1 :)

• Señor Sjon
Het is indirect gevolg van het tweeverdienermodel voor woningen en het afstemmen van allerlei lasten op twee inkomens.

Door zelf arbeid vrij duur te maken als overheid, is het ook duur om arbeid in te huren. Ga maar eens na wat je moet verdienen om een timmerman te betalen als je zelf werkt. Een timmerman kost bv iets van 40 euro per uur. Dit moet je dus eerst zelf netto verdienen. Dat komt grofweg op 40x40x52=83.200 netto > ~150k bruto. Ondertussen ben je ook nog 21% BTW kwijt, dus dat maakt het eigenlijk nog duurder.

De factor arbeid is hier gewoon kostbaar, vandaar dat KDV e.d. die veel met mensen werken ook niet helemaal lekker wegkomen. Buiten dat, ze hebben gouden jaren gehad en kunnen ook moeilijk terugschalen.

• Fiber

Fiber

Dus alle subsidies afschaffen en inkomstenbelasting omlaag. Lijkt mij een prima idee.

Is dat nou een links of een rechts standpunt? Ik voel me links, maar dit klinkt toch redelijk rechts denk ik... O-)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:05:
Dus alle subsidies afschaffen en inkomstenbelasting omlaag. Lijkt mij een prima idee.

Is dat nou een links of een rechts standpunt? Ik voel me links, maar dit klinkt toch redelijk rechts denk ik... O-)
Dat ligt geheel aan je invulling van "inkomstenbelasting omlaag".

Als je overal 5% vanaf haalt is het rechts...

Verhoog je het belastingvrije deel is het links (Hoewel je daarvoor eigenlijk het toptarief nog moet verhogen) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2012 17:08 ]

• Fiber

Fiber

MikeyMan schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:06:
[...]

Dat ligt geheel aan je invulling van "inkomstenbelasting omlaag".

Als je overal 5% vanaf haalt is het rechts...

Verhoog je het belastingvrije deel is het links ;)
Doe maar allebei... ;)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PVV Gestemd? ;)

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Als je het echt rechts wil maken dan laat je de inkomstenbelasting ongemoeid en doe je ter compensatie de arbeidskorting omhoog :+

• D-e-n
tweaker2010 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:42:
Dus ik verwacht dat ze eerst de combinatie VVD-PvdA-CDA gaan proberen.
Mooi. Dan kunnen we die daarna wegstrepen :)

• Fiber

Fiber

Nee! Groen Links. :)

Verwijderd

Het ligt er natuurlijk ook aan of je de HRA ziet als subsidie. Volgens rechts is het dat niet.

Ik, als student, huiver zelf een beetje van het idee dat hier nu voorgesteld wordt. Ik bungel ergens onder bijstandsniveau en heb vrijwel geen mogelijkheid tot werken. Als al mijn subsidies (huur en zorg + kwijtschelding gemeentelijke belastingen) afgeschaft worden kan ik wel een brug gaan zoeken (of een grote lening bij de overheid), want dat trek ik niet.
Op de woningmarkt zijn er aan de onderkant trouwens grote tekorten, dus dat vraag en aanbod daar beter gaat werken zonder huursubsidie lijkt me onzin.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:14:
Het ligt er natuurlijk ook aan of je de HRA ziet als subsidie. Volgens rechts is het dat niet.

Ik, als student, huiver zelf een beetje van het idee dat hier nu voorgesteld wordt. Ik bungel ergens onder bijstandsniveau en heb vrijwel geen mogelijkheid tot werken. Als al mijn subsidies (huur en zorg + kwijtschelding gemeentelijke belastingen) afgeschaft worden kan ik wel een brug gaan zoeken (of een grote lening bij de overheid), want dat trek ik niet.
Op de woningmarkt zijn er aan de onderkant trouwens grote tekorten, dus dat vraag en aanbod daar beter gaat werken zonder huursubsidie lijkt me onzin.
Waarom heb je geen mogelijkheid tot werken, als ik vragen mag?

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Daarom is een immense reorganisatie van de huisvestingsregels nodig. In plaats van subsidies voor lage inkomens, moeten er grenzen komen aan inkomens. Stap 1 is scheefhuren aanpakken. Verder ben ik er van overtuigd dat als er meer vraag komt naar goedkope woningen, het aanbod zal stijgen.

Om dit te bereiken is er wel een forse mentaliteitsverandering nodig. Henk en Ingrid met hun 2 kids en gezinsuitkering zullen er mee moeten leren leven dat ze in hun huidige financiele situatie niet (nooit) in aanmerking zullen komen voor een eengezinswoning of 4 kamerflat. Ze zullen met een 3 kamer appartement in een prachtwijk genoegen moeten nemen. En als ze meer willen, dan is daar altijd de arbeidsmarkt.

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:18:
Ik vooral door het nogal onregelmatige schema van mijn studie. Uitzendwerk en dergelijke zaken zijn dan een optie, maar blijkt in de praktijk een druppel op een gloeiende plaat te zijn (want onregelmatig en niet betrouwbaar). Voor de rest heeft men liever een ander dan mij voor een baantje, want het aanbod is groter dan de vraag en voor mij tien anderen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:23:
[...]

Ik vooral door het nogal onregelmatige schema van mijn studie. Uitzendwerk en dergelijke zaken zijn dan een optie, maar blijkt in de praktijk een druppel op een gloeiende plaat te zijn (want onregelmatig en niet betrouwbaar). Voor de rest heeft men liever een ander dan mij voor een baantje, want het aanbod is groter dan de vraag en voor mij tien anderen.
Sjah, die hoor ik vaker. Maar gegelijkertijd als ik hier door het centrum loop, zie ik overal dat er mensen gezocht worden. Neem ook aan dat je in het weekend geen college hebt?

ik heb ook 10 jaar in een winkel gewerkt naast mijn studie. En bewust de keuze gemaakt niet op kamers te gaan.Wat mij betreft blijven het grotendeels keuzes...

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2012 17:29 ]

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:18:
Wat Camecha zegt, plus dat een technische studie (die studies die de PvdA gratis wilde maken omdat er te weinig mensen in afstuderen) gewoon veel tijd kost. En ik wil toch echt nog wel kunnen sporten en iets van een sociaal leven hebben. Een 70-urige week moeten hebben puur om mijn kamer, zorgverzekering en eten te kunnen betalen vind ik nou niet echt rechtvaardig.
En de studie op een wat lager pitje zetten om te kunnen werken is ook niet goed voor de maatschappij, aangezien ik een stuk meer belasting ga betalen na m'n studie dan tijdens.

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:26:
Sjah, die hoor ik vaker. Maar gegelijkertijd als ik hier door het centrum loop, zie ik overal dat er mensen gezocht worden.
Heb je mijn bericht überhaupt gelezen? Links en rechts wat klussen lukt wel, maar een betrouwbare en relevante aanvulling op mijn stufi blijkt gewoon erg lastig.
ik heb ook 10 jaar in een winkel gewerkt naast mijn studie. En bewust de keuze gemaakt niet op kamers te gaan.Wat mij betreft blijven het grotendeels keuzes...
Jij hebt tien jaar gedaan over je studie? Geen wonder dat je tijd had om ernaast te werken.

Daarnaast word ik een beetje ziek van mensen die zelf waarschijnlijk een of andere pretstudie hebben gedaan en dan beweren dat het voor iedereen o zo makkelijk is.

Overigens wonen mijn ouders in het verre buitenland. Zie je me iedere dag forenzen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 17:33 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:30:
[...]

Heb je mijn bericht überhaupt gelezen? Links en rechts wat klussen lukt wel, maar een betrouwbare en relevante aanvulling op mijn stufi blijkt gewoon erg lastig.

[...]

Jij hebt tien jaar gedaan over je studie? Geen wonder dat je tijd had om daarnaast te werken.

Daarnaast word ik een beetje ziek van mensen die zelf waarschijnlijk een of andere pretstudie hebben gedaan en dan beweren dat het voor iedereen o zo makkelijk is.
Dat zeg ik niet, ik ben op mijn 15e begonnen met werken. Nog op het VWO.
Dus als we het over lezen hebben...

Daarnaast heb ik 'gewoon' bedrijfskunde gedaan, dus van een pretstudie is ook geen sprake...

Ik word net zo goed ziek van de instelling dat het zo verschrikkelijk lastig is om een baan te vinden. Dan maar in de AH in het weekend hoor. Waar een wil is is een weg.
Ik heb niet de illusie dat ik zo'n uitzondering ben omdat ik wel een baan heb gehad, en al mijn studerende vrienden evengoed.
Natuurlijk zijn dat kutbaantjes als in een winkel/videotheek/callcenter/noem maar op werken, maar het dekt wel de maandelijkse kosten.
Overigens wonen mijn ouders in het verre buitenland. Zie je me iedere dag forenzen?
Is dat onvrijwillig geweest?

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2012 17:36 ]

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:14:
Tuurlijk is het subsidie, althans sinds 2001, dat is een simpel feit. Kan je er nog voor of tegen zijn natuurlijk.

Bewijs van het feit: stel persoon A en persoon B verdienen even veel geld en betalen ruweg net zoveel belasting. A gaat geld lenen om een huis te kopen van 150.000,-, B gaat 150.000,- lenen om kunstwerken of een dure auto te kopen. A mag de rente die hij voor de lening betaalt aftrekken van zijn belasting, B niet. A betaalt dus minder belasting aan de staat, kortom ontvangt dus subsidie van die staat.

Een echte liberaal die tegen overheidsbemoeienis is (zeker t.a.v. waaraan je zuurverdiende of geleende centen uitgeeft!) en voor pure marktwerking zou dus principieel tegen HRA moeten zijn, of zou alle rente voor leningen aftrekbaar moeten maken. Maar ja, dat is niet in het belang van het electoraat van Neerlands grootste partij die dergelijke denkbeelden meent voor te staan...

• anandus
  • Niet online
Op RTL een klein overzichtje van een aantal pijnpunten en hoe de VVD en PvdA ertegenaan kijken: Verkiezingsuitslag: 7 pijnpunten voor Rutte en Samsom

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:40:
Op RTL een klein overzichtje van een aantal pijnpunten en hoe de VVD en PvdA ertegenaan kijken: Verkiezingsuitslag: 7 pijnpunten voor Rutte en Samsom
Als je dat zo mag geloven, valt het allemaal wel mee...

Overigens, moet ik -als ik heel eerlijk ben- toch enigszins meegaan met de PVDA voor wat betreft de HRA. Die mag wat mij betreft best ergens gemaximeerd worden.
En dat als VVD Lid ;)

Verwijderd

MikeyMan schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:33:
Dat zeg ik niet, ik ben op mijn 15e begonnen met werken. Nog op het VWO.
Dus als we het over lezen hebben...
Dat zeg je wel.
ik heb ook 10 jaar in een winkel gewerkt naast mijn studie.
Als je bedoelde dat je 10 jaar in een winkel gewerkt hebt en dat dat deels tijdens je studie was had je dat zo moeten formuleren.
Daarnaast heb ik 'gewoon' bedrijfskunde gedaan, dus van een pretstudie is ook geen sprake...
Geen studie met een bijzonder zware last of moeilijk schema, voor zover ik weet.
Ik word net zo goed ziek van de instelling dat het zo verschrikkelijk lastig is om een baan te vinden. Dan maar in de AH in het weekend hoor. Waar een wil is is een weg.
Dat gaat dus niet, als je om de zoveel weken niet kunt komen werken. Ik kan het schema van mijn studie niet aanpassen, het lijkt me niet de bedoeling mijn dure studie te laten versloffen om vakken te gaan vullen, wel? Zoals ik al zei, voor mij tien anderen die dan wel gewoon kunnen en dan nemen ze ook bij de AH gewoon liever die mensen.

Overigens ben ik veel te oud (lees: te duur) voor een vakkenvuller, alleen de leeftijd al is genoeg om me vriendelijk te bedanken. Ik heb gemerkt dat dat bij veel van dergelijke baantjes opgaat. 16 erin, ~20 er weer uit.

Prachtig dat je het zo goed voor anderen weet te verzinnen, maar blijkbaar heb jij de oplossing dus ook niet. Vanaf de zijlijn roepen dat het zo makkelijk zou kunnen is simpel, maar als je mensen uitlegt hoe of wat weten ze het vaak ook niet meer.
Is dat onvrijwillig geweest?
Ik zie de relevantie niet. Ik sta los van mijn ouders. Op het financiële vlak (en overigens ook andere vlakken) ben ik verantwoordelijk voor mijzelf, voor zover dat redelijkerwijs haalbaar is uiteraard.

Ik wil werken (primair aan mijn studie en secundair voor geld) en zal de rest van mijn leven waarschijnlijk een hoop geld opleveren voor de staat, maar een beetje hulp om daar te komen is niet onredelijk. Ik doe mijn best om de boel te dichten, maar gezien de inkomsten en niet te vergeten de uitgaven (het is een dure studie) is dat gewoon lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 17:57 ]

• anandus
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:45:
[...]
Overigens, moet ik -als ik heel eerlijk ben- toch enigszins meegaan met de PVDA voor wat betreft de HRA. Die mag wat mij betreft best ergens gemaximeerd worden.
En dat als VVD Lid ;)
Volgens een Een Vandaagpeiling, eergisteren, is driekwart van de VVD'ers van mening dat de HRA aangepakt mag worden.
Als dat zo is, dan is er inderdaad wat speling in de coalitiebesprekingen.

Pagina: 1 ... 5 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.