Nou.. even een kick omhoog. als ik de peilingen mag geloven wordt het ongeveer als volgt:
12 zetels voor CDA
5 zetels voor CU
11 zetels voor D66
4 zetels voor GL
3 zetels voor de PvdD
36 zetels voor PvdA
18 zetels voor PVV
3 zetels voor SGP
20 zetels voor SP
36 zetels voor VVD
2 zetels voor de rest (50+ of piraten ofzo)
Enfin, dat is best leuk wat er dan mogelijk is:
PvdA + VVD + ???
Als de PvdA het toch gaan doen met de VVD hebben ze bijna geen andere partij nodig want ze zitten al op
72. Er vanuit gaande dat ze toch wel meer dan 77 zetels willen is dan mogelijk:
PvdA + VVD + SP - lijkt me onwaarschijnlijk dat de PvdA dit wil en ook dat de VVD dit wil: de VVD moet dan te veel inleveren en de PvdA zal leeggegeten worden bij de volgende verkiezingen.
PvdA + VVD + D66 - paars is zeker een mogelijkheid
PvdA + VVD + CDA - een klassiek middenkabinet. Ik denk niet dat het CDA hierop zit te wachten en eerst maar eens de wonden willen likken na heel veel klappen. Buma lijkt me wel een goede oppositieleider.
PvdA + VVD + PVV - never nooit niet
Dus als het PvdA + VVD wordt, dan zal het paars worden, met of zonder 'plus'.
stel dat de PvdA en VVD er niet uitkomen
dan is er bar weinig over:
Stel je krijgt premier Samson. Dan komen de volgende mogeljikheden in beeld:
PvdA + SP + D66 + CDA - dat is al krap met 79 zetels en verder denk ik dat het CDA weinig zin heeft in een kabinet waar ze zichzelf niet kunnen profileren omdat het een relatief links kabinet zal zijn en het CDA erg weinig invloed en bewindspersonen zal mogen inbrengen.
PvdA + D66 + CDA + PVV - D66 en PVV samen wordt 'm echt niet. En PVV en PvDA ook niet.
Als de VVD het wil proberen dan moet het met de SP erbij, want D66 en de PVV zullen zoals gezegd niet samenwerken.
Maar ook dan krijg je een belachelijke coalitie van:
VVD + SP + D66 + CDA - lijkt me ook niet echt kansrijk
Kortom: het wordt paars of een klassiek centrumkabinet.
En aangezien het CDA met de staart tussen de benen de oppositie inrent, zal het dus wel paars worden, eventueel met een plusje erbij maar dat hangt van de details af. zoals de peiling nu is zouden ze op 83 zetels komen en dat is denk ik een comfortabele meerderheid, zeker in het huidige politieke landschap.
edit: ik vergat nog een optie, namelijk een kabinet zonder VVD en zonder PvdA. Zou wel

zijn om op die manier een middelvinger naar die 2 partijen op te steken. Je krijgt dan:
CDA + CU + D66 + GL + PvdD + PVV + SGP + SP en hebt de 2 'overige' zetels niet eens nodig

Dat is wel nog voor Roemer een manier om premier te worden
[
Voor 6% gewijzigd door
Lordy79 op 11-09-2012 22:43
]