Requiem19 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 19:58:
[...]
Bij straatauto's mee eens. Maar een goede race abs/tc ben je sneller op de limiet en vooral heb je veel minder bandenslijtage.
In de GT3 series is abs/tc toegestaan geloof ik? Zijn er dan ook coureurs die gehele races zonder rijden?
Ik heb gehoord (maar weet niet of het 100% waar is) dat coureurs de TC meestal aan de heel lage kant zetten (het is bijna nooit een aan/uit switch maar vaak zelfs meerdere dials die je kan aanpassen). Helemaal uit zal niet veel voorkomen, maar heel veel TC gebruiken heeft als enige voordeel dat er minder banden slijtage is, verder alleen maar nadelen. Je voelt de limiet niet meer, je kan nog steeds spinnen als je gewoon te veel gas geeft (vooral als je de limiet niet voelt), en de TC wil nog wel eens ingrijpen als het niet nodig is waardoor je dus in de praktijk vaak juist onder de limiet zit.
Ik zou zeggen dat TC je helpt om onder de limiet te blijven, maar niet om je op de limiet te houden. Zonder TC ga je natuurlijk eerder over de limiet heen. Dus een lage TC is de logische oplossing.
Hier een paar tweets van een race engineer die ik op het iRacing forum vond:
https://twitter.com/jvbraun/status/235934748852248576
Oftewel: als je TC systeem goed is dan is een goeie coureur er sneller mee (maar een goed TC systeem is heel erg lastig te maken). Een slecht TC systeem maakt je langzamer. Het doel is juist om de TC zo min mogelijk aan te laten slaan (want als hij aanslaat wordt je per definitie afgeremd), en de definitie van een 'goed TC systeem' lijkt me dus dat hij alleen helpt als het echt nodig was en niet eerder. Als je een klein beetje van control systems weet dan snap je dat dat in principe onmogelijk is.
Daarnaast betwijfel ik of de TC in sims zoals AC (ja, ook iRacing) wel TC genoemd mag worden. Zoals ik het begrijp van iRacing zijn de algoritmes enorm ingewikkeld en wil niemand ze weggeven, het lijkt me sterk dat een sim in korte tijd iets in elkaar kan steken wat vergelijkbaar is. Dat was ook het argument van iRacing waardoor er lang geen TC is geweest, en sinds kort hebben auto's ineens wel TC, maar er is nooit uitgelegd waar ze het algoritme vandaan hadden, dus ik ben wat skeptisch...
Verder heb ik in iRacing wel eens het gevoel dat de TC me juist de controle laat verliezen, als ik te veel gas geeft en hij begint als een malle te controleren dan heb ik ineens geen throttle control meer over de auto (beetje gas om wat te ondersturen, beetje lift off overstuur, etc). Maar of dat een realistisch gedrag is zal dus afhangen van hoe goed het algoritme is, en dat weet ik dus niet...
In AC heb ik er nog niet echt naar gekeken dus geen idee hoe het daar zit.
[
Voor 24% gewijzigd door
NickThissen op 21-10-2014 00:34
]