Er blijven toch een boel hardnekkige misvattingen over EVF-lag.
Zoals ik al eerder aangaf hebben shutter lag en je eigen reactie vermogen een totaal andere invloed dan EVF-lag. Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen.
In een "panning" shot met een snel bewegend voorwerp zul je eigen reactietijd en de shutterlag er toe lijden dat je shot iets later gemaakt word in de panning beweging. Maar het onderwerp zal wel keurig in beeld zijn. (tenzij het onderwerp in die 0.1s ineens drastisch van richting is veranderd.
Met EVF-lag denk jij dat je het onderwerp keurig in het midden van je zoeker hebt, maar in werkeljikeid zit het niet meer in het midden. De EVF toont je namelijk waar het onderwerp 0.1s geleden was, maar daar is het inmiddels niet meer.
Bij een portret geen probleem, maar wel bij een panning shot.
Dat youtube filmpje van die A77 is erg indrukwekkend en bemoedigend.
Maar het roept ook een aantal vragen op:
- Waarom schreeuwt Sony niet van de daken dat ze zo'n geweldige vooruitgang hebben geboekt tov hun vorige model waar het nog 0.1s was? Dat is echt onbegrijpelijk...
- Waarom merken reviewers in de praktijk niet zo'n geweldige vooruitgang? Die hebben het over een minimale verbetering tov de A55...
Ik kan een paar aspecten bedenken die mee kunnen spelen.
- Je moet zoveel mogelijk nabewerkingen in je EVF uitzoeken, want die kosten allemaal tijd. Bv geen vignetting correctie of zo in de EVF tonen. (met name bij JPGs)
- hoeveel invloed heeft de beschikbare hoeveelheid licht? Die opname is wellicht een best-case scenario? Veel licht en bovendien helder wit?
Word de lag groter in real-life situaties (18% grijs ipv wit en minder licht)
Maar nu wat meer te lezen op fora lijkt er nog een aspect mee te spelen:
De lag is blijkbaar hoger in high-speed-shooting mode.
Iemand die zelf een A77 heeft:
http://forums.dpreview.com/forums/post/42267479To say the EVF doesn't display in real time is misleading. It does except in high speed shooting mode. In normal lighting conditions, when concentrating on the composition of the shot, the subject etc I forget I'm looking at an EVF.
Een reactie daarop van iemand die 'm geprobeerd heeft:
http://forums.dpreview.com/forums/post/42270763I can't. It's lagging sufficiently behind reality to miss the important moments!
En een review die heel specifiek dat onderscheid maakt tussen lag bij high-speed shooting en normaal:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA77/AA77A3.HTMWhen not in continuous shooting mode, viewfinder responsiveness is a function of refresh rate; essentially the frame rate of the "live movie" that constitutes the viewfinder image. Specs for this are almost never published, in part because the refresh rate is usually a strong function of the amount of light falling on the camera's sensor. In dim lighting, the camera needs longer exposure times for each frame of the movie it's capturing and playing into the viewfinder display, setting an upper limit on the viewfinder's refresh rate. Indeed, as noted above, the Sony A77's refresh rate drops pretty dramatically when faced with very dim shooting conditions. (A trade off we're happy to accept, given that the resulting viewfinder image is much more visible than that from an optical viewfinder under similar circumstances.)
Ik kan me zo voorstellen dat de camera heel snel de updates van de EVF kan verzorgen zolang er geen foto gemaakt word. Maar dat wanneer je een foto maakt er een aantal handelingen met de sensor gedaan moeten worden die er voor zorgen dat je even geen beeld hebt.
Als je dan met 12 fps aan het schieten bent dan kan ik me voorstellen dat dat de veroorzaker van de lag word...
In dat youtube filmpje worden geen fotos gemaakt.
Bij een OVF heb je met 12fps dat je beeld steeds even zwart word als de spiegel weg klapt, maar zodra je beeld hebt is het het juiste beeld. Als de EVF op dat moment het beeld van de zojuist gemaakte foto laat zien en nog even tijd nodig heeft om de sensor te resetten na de foto of zo, dan krijg je daar je lag van...
Is hier iemand met een A77 die een dergelijk filmpje wil maken maar dan terwijl de camera ook fotos maakt?
[edit:]
als je weet waar je naar moet zoeken vind je nog meer:
http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta77/10Another disadvantage of the SLT system when it comes to fast shooting is that it isn't possible for the A77 to maintain a live view feed in its fastest 8fps and 12fps continuous capture modes. The viewfinder does not black out when shooting at these high framerates, but shows a sequence of still frames in real time. What this means is that at any given moment, you don't see the view through the camera's lens right now, but how it was a fraction of a second ago. This makes little or no difference if you're shooting slow-moving or static subjects, but it makes panning with fast-moving subjects very hard indeed, since you never know where they are - only where they were.
[
Voor 8% gewijzigd door
mjtdevries op 29-01-2013 10:51
]