Vicarious schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:16:
Over bovenstaand voorbeeldje: thanx voor het uitrekenen. Hieruit blijkt dat het vrij weinig uitmaakt, ik had verwacht dat het wat meer in het voordeel van armorpen zou gaan uitvallen. Wel is het zo dat je op lvl 3 wel iets meer dan 20 armor hebt. 20 armor heb je base, maar met runes (9x1.40) en masteries erbij kom je eerder richting de 40 armor op lvl 3 bij een standaard ad carry rune- en mastery page.
Verder denk ik niet dat je met armorpen een negatieve armor kunt krijgen en er dan gewoon uitgegaan wordt van 0 armor.
Ik heb het iets gesimplificeerd, om het nog een beetje leesbaar te houden(masteries stonden er eerst ook in:P). Vergeet ook niet dat er op de offensive 10% ArP en 6 ArP meegenomen wordt, waardoor dit weer voor de helft wordt teniet gedaan.
Armor kan bij mijn weten wel negatief, alleen werkt %-based ArP na flat ArP en die doet dus niets.
Ook heb ik bewust in de 2 laatste voorbeelden of de armor of de damage constant gehouden om het effect te laten zien. Kortom stacked de tegenstander meer armor dan de genoemde 20(op level 3), dan zijn de flat AD runes beter.
Stack jijzelf veel AD, dan wordt ArP weer waardevoller(dus janna/mf combo's bijvoorbeeld). Level 3 Miss Fortune(2 punten in w) met een level 2 janna shield en een dorans blade heeft al 60+23+10+(8-32(w skill)101-125 damage autoattacks op level 3 zonder AD runes. Op dat moment kun je beter ArP runes nemen, die zijn net een tikje beter(uitgaande van 20 armor).
15 ArP ->Armor is 20-15=5-> damage = 0.952*101=96.2
9 AD ->Armor is 20 -> damage = 0.833*110=91.6
Edit:
Zoals Nutral aangeeft zijn er inderdaad masteries(had ik er voor de duidelijkheid juist uitgehaald, maar dan toch op verzoek). Nu zit ik weer te aarzelen, als ik de defensieve masteries/runes erin stop, moet ik ook de offensieve erin stoppen
15 ArP ->Armor is (20+6+12.6-15-6)*0.9=15.8-> damage = 0.864*(101+3+1.5)*(1+.06*40%)=93.3
9 AD ->Armor is (20+6+12.6-6)*0.9=29.3 -> damage = 0.773*(101+3+1.5+9)*(1+.06*40%)=90.6
In short, de conclusie kan dan ook nog hetzelfde zijn, het maakt weinig uit en hangt ervanaf wat je focus is.
In jouw berekening Nutral bekijk je slechts 1 aspect, flat ArP bij constante damage en oplopende armor. Daarin is jouw conclusie gelijk aan de mijne, daarnaast gaf ik al aan dat bij hogere base damagejuist ArP weer 'veel' beter maakt.
In mijn bovenstaande voorbeeld geef ik een AD comp die geweldig profiteerd van ArP. Zolang je alleen tegen AD/support speelt blijft dit redelijk opgaan aangezien jouw lane normaliter 0 armor stacked, dus alleen van levelen wat armor erbij krijgt. Dan is flat ArP optimaal. Ga je richting teamfights, dan gaat dit al snel niet meer op.
Make it fool proof and someone will make a better fool.