Pimorez schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 16:58:
Wat ik zelf altijd doe om mijn tegenstander niet te laten farmen (als AD carry bot of AP mid) is om de paar CS mijn tegenstander even aan te vallen met een normal hit, meestal doet de tegenstander dan een aantal stappen terug waardoor je alle ruimte hebt om te farmen en de tegenstander een paar CS achteruit gaat.
Dat is een beetje kort door de bocht. De tegenstander zal ook wel wat terug doen namelijk.
Over het algemeen wil je de lane 'winnen'. De lane win je door de laning fase met meer geld uit te gaan dan je directe tegenstander. Heb je meer geld, dan heb je betere items. Geld krijg je uiteraard dmv kills maar vooral door cs (11 minions killen is evenveel waard als een champion).
Hoe bereik je dit dan? (jungler buiten beschouwing gelaten om het wat simpeler te maken)
Zorg ervoor dat je zelf weinig tot geen lasthits mist.
Tussen het last hitten door kun je vervolgens je tegenstander irriteren.
Het doel van het irriteren is tweevoudig. Ervoor zorgen dat diegene zenuwachtig wordt en last hits gaat missen. Diegene op lager hp krijgen.
Als je tegenstander vervolgens op zo'n laag hp is dat een volle combo van jou hem dood maakt zal hij eigenlijk terug moeten en daardoor mist hij cs. Doet hij dit niet, kun je naar hem toe lopen en moet hij wegrennen. Hierdoor mist hij CS. Maakt deze tegenstander hierin nog een klein foutje dan slacht je hem af. Hierdoor krijg jij je kill én kan hij niet meer CSen.
Uiteraard probeert je tegenstander jou ook te irriteren.
Zodra beide champs elkaar tussen het CSen door gaan irriteren spreken we van het traden van hits. Waarbij het doel niet zozeer is het killen van iemand, maar vooral ervoor te zorgen dat de ander terug moet en je een voordeel haalt.
Dit geeft een interessante dynamiek aangezien elke champ verschillend speelt ten opzichte van elk andere champ. De ene champ kan vaak in theorie beter traden dan de ander Denk aan een stun champ tegen een champ zonder stun, melee tegen een ranged etc.
Trades moet je dus op een bepaalde manier zien te winnen, waardoor je uiteindelijk je lane kan winnen door betere CS en misschien een kill hier en daar.