Cloud schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:35:
[...]
Begrijp je zijn punt niet?

Lijkt mij redelijk logisch en het is een van de belangrijke zaken die de meeste kids in de queue niet begrijpen. Je kunt je lane verliezen door twee dingen, waarvan één veel vaker voorkomt dan de ander:
- Je hebt het zelf ongelooflijk verprutst
- De tegenstander was beter
De meeste mensen in de queue zien die twee dingen als hetzelfde, maar er zit een enorm verschil tussen. Nummer 2 komt véél vaker voor dan 1.
1b - een buurlaneteam verprutst het en die lanetegenstander komt bij jou buurten.
2b - een buurlaneteam wordt zo overclassed dat tegenstander ook een poging op jouw lane doet.
Al met al is het waarschijnlijk dat je een gelijkwaardig team tegenover je hebt. En dat je tenminste een van je lanes gaat verliezen (puur statistisch). En daarna wordt het gecompliceerd.
Moraal speelt namelijk zeker mee. Vijf excellente spelers die puur op eigen kunnen picken en spelen, zullen het moeilijk hebben tegen 'gewoon' goede spelers die een hechte samenwerking hebben. Teamspeak e.d. spelen al zo veel mee.
Vandaar uit kan je al snel concluderen dat samenwerking loont. Ik ga er even vanuit dat de volgende opmerking klopt:"in de huidige meta is een ad-carrysupportend karakter nodig om meer kans op winst te maken". Dus ofwel iemand die geen support last-picked (zonder support al gekozen) is het er niet mee eens, ofwel zoekt de uitzondering.
Deze teamsamenwerking is niet vanzelfsprekend. Ik merk dat als ik tussen gasten van mijn lvlbracket zit, er meer samenwerking is dan als ik in teams met een handvol levels hoger. En dat tien of (inmiddels niet) meer levels verschil elk karakter bombardeert tot carry. Dus in een random normal game zou ik geen support verwachten. In ranked is het belangrijk om binnen het verwachtingspatroon te blijven van je medespelers (tot op zekere laagte

). Briljante acties en ingevingen kunnen namelijk ook je teammembers zodanig verrassen dat ze ... stilvallen...
Desondanks denk ik dat ik toch maar eens goed naar een leuke support ga kijken. Lolpro heeft vast wel een leuke alistar-guide.
Andere vraag: gister was ik een junglewick met precies dezelfde gear+lvl als mijn tegenstander, ook een junglewick. Ik had heal+smite en hij had flash+smite (ik pakte draakje solo, heal is dan handig). In een vrij eerlijke een op een (ik had de ball op hem, maar hij zag me aankomen), ownde hij mijn ass. Ondanks mijn heal en pots... Aan het eind merkte ik dat hij qua summoner 6 lvls hoger was dan ik. Maakt dat echt *zoveel* uit?