Haunting Guise + Void Staff vs. Void Staff + Needlessly Large Rod . . . Deel 2
Ik heb dit maal gekeken naar zowel de base damage van een skill, de scaling, MR van de tegenstander en de hoeveelheid AP op een champ. Ik heb van een paar champs de base damage waardes van skils en de scalings opgezocht (Annie, Veigar, Kennen, Cassio, LB) om zo even een idee te krijgen wat ongeveer de gemiddeldes zijn (dit is uiteraard maar een kleine steekproef).
De gemiddelde base damage op een spel is 300 en de scaling is 0,75. Om een wat completer beeld te krijgen heb ik in de tests ook base damage waardes van 150 en 450 meegenomen en scalings van 0,5 en 0,9.
Voor de hoeveelheid AP ben ik uitgegaan van een semi standaard build, RoA (80 AP), DFG (80 AP), Deathcap (140 AP) en 20 base AP uit masteries / runes, totaal is komt dit neer op 320 AP.
De Haunting Guise (25 AP) + Void Staff (70 AP) build komt neer op 540 AP (dit is inclusief de +30 % AP van de Deathcap).
De Void Staff (70 AP) + Needlessly Large Rod (80 AP) build komt neer op 610 AP (inclusief Deathcap).
Uit de tests blijkt dat de base damage van een skil het grootste effect heeft op de effectiviteit van een build. Bij een hoge base damage (450) is de Haunting Guise + Void Staff build effectiever op bijna elke scaling (0,5, 0,75 en 0,9) dan de Void Staff + Rod build. Alleen als de tegenstander flink MR aan het stacken is (> 150 MR) is de Void Staff + Rod sterker bij een scaling van 0,9.
Bij een lage base damage (150) geeft de Void Staff + Rod meer damage bij 50-100 MR, ongeacht de scaling.
Het word lastiger bij een gemiddelde base damage (300), in dit geval gaat scaling wel een rol spelen. Bij 300 base damage en een scaling van 0,5 is de Haunting Guise + Void Staff effectiever op alle champ met minder dan 200 MR. Bij een gemiddelde scaling van 0,75 en een base damage van 300 is de Haunting Guise effectiever tot een MR van 140 en bij een hoge scaling (0,9) ligt deze grens op de 120 MR.
Conclusie:
Een Haunting Guise + Void Staff is alleen te prefereren op champs met een bovengemiddelde (> 300) base damage en een lage scaling (< 0,75) op hun skils, dit resulteert in de meeste damage op champs die niet masaal MR aan het stacken zijn (< 200 MR). Bij lagere base damages of betere scalings zal je meer hebben aan de Void Staff + extra AP, deze build zal tussen de 50-150 MR meer damage doen dan een Haunting Guise + Void Staff.