Dank u! Zelf gemaakt inderdaad, blog post zullen er niet komen aangezien ik zelf zeker geen expert ben en nog wat fouten maak, zie ook:
Ah, dit wist ik niet, ging er van uit dat hiet direct stackde. Als ik rekening houdt met deze waardes word het punt waarop en Void Staff efficienter is dan een Haunting Guise + Blasting Wand van 100 MR verhoogd naar +/- 110 MR.
Verwijderd schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:14:
Mooi gedaan, maar ik denk dat als iemand in je team een abyssal heeft en je runed magic pen.
Dan kom je met sorc shoes en haunting guise op 80 magic pen in dat geval moet iemand 160 mr of meer hebben wil dit niet efficienter zijn. Een carry of ap zal niet snel meer dan dat hebben. Een carry heeft namelijk meestal alleen maar scaling mr blues en mischien een qss dus die komt dan op ongeveer 110-120 mr uit lategame. De ap carry ook, dus voor bijvoorbeeld een assasin als leblanc kan ik me voorstellen dat een haunting guise best efficient is.
Whoops, was de Flat Magic Penetration runes vergeten, al moet dit geen effect hebben op de verhoudingen tussen beide builds aangezien deze runes door eigenlijk iedereen wel gerunned worden (zie ook sorc boots en de 10 % Magic Penetration uit de masteries). Het zelfde gaat ook op voor de Abyssal Scepter, als iemand deze item heeft verlaagt dit de MR van de tegenstanders in range met 20.
Het runnen van Flat Magic Penetration runes / Sorc boots / en een Abyssal Scepter in je team verhogen de grens waarop het runnen van een Haunting Guise + Blasting Wand efficienter is dan het runnen van een Void Staff. Deze grens ligt bij mijn vorige post (Zonder Flat Magic Penetration runes en Abyssal Scepter) bij de 100 MR, met de runes en de scepter er bij ligt deze grens iets onder de 120 MR (Dit is inclusief Nutral zijn correctie).
Ranged units en casters lijken (na een kleine steekproef) een base MR te hebben van 30, deze gaat niet omhoog bij het levelen (in tegenstelling tot bruisers). Een standaard AD carry met een base MR van 30, 25 MR op lvl 18 uit de Warding Runes een Quicksilver Sash (56 MR) en MR Masteries (6 MR) komt uit op een totaal van 117 MR. Dit ligt dus ongeveer op de grens tussen een Haunting Guise + Blasting Wand en een Void Staff. Het aanwezig of afwezig zijn van Aura items (Abyssal Scepter in jouw team of een Sona / Aegis in het andere team) zal of een Haunting Guise + Blasting Wand of Void Staff efficienter maken.
djengizz schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 17:14:
[...]
Dat is nogal afhankelijk van hoeveel AP je al hebt. Let op, ik heb het hier over een endgame item op een damage prioriterende build --> hele hoge magic damage waardes.
Dit:
[...]
is dan misschien wat weinig?
Punt is iig dat het interessanter wordt om MPen te kopen naarmate je meer AP stacked omdat MPen een procentuele damage multiplier is. Het feit dat je al een voidstaff (%MPen) hebt maakt het stacken van flat MPen wat minder efficient maar toch zal het in veel gevallen nog steeds bv een extra needlessly large rod verslaan qua damage met voldoende bonus AP.
[...]
Ik heb verschillende base damage waardes gebruikt (100-300-500) en zodra iemand meer dan +/- 100 MR begint te bouwen blijft een Void Staff + Needlessly Large Rod een hogere damage output te hebben dan de Haunting Guise + Void Staff.
Bij een Base Damage van 600, 28 Flat Magic Penetration (Sorc Boots + Runes) en 10 % Armor Penetration komen er de volgende waardes uit voor de Haunting Guise + Void Staff (VS + HG) en de Void Staff + Needlessly Large Rod (VS + R). (Heb rekening gehouden met het feit dat % Magic Penetration niet 1 op 1 stacked, zie ook Nutral zijn reply).
| Type | Base Damage | Flat magic Pen | % Magic Pen | MR | Total Damage |
|---|
| VS + HG | 685
| 48
| 46
| 50 | 677,68
|
| VS + R | 750
| 28
| 46
| 50 | 670,36
|
| VS + HG | 685
| 48
| 46
| 100 | 534,82
|
| VS + R | 750
| 28
| 46
| 100 | 540,03
|
| VS + HG | 685
| 48
| 46
| 200 | 376,21
|
| VS + R | 750
| 28
| 46
| 200 | 388,84
|
De extra damage van een Needlessly Large Rod levert nog altijd meer damage op dan de Flat Magic Penetration van een Haunting Guise, alleen bij champs die minder dan 80 MR hebben loont het om voor een Haunting Guise te gaan.
Twee punten waar ik nog aan zat te denken bij mijn originele post zijn:
- Ik was uit gegaan van een 1-1 Ability Power scaling, als je met een Champ te maken hebt die brakke scalings heeft (kan niet de moeite doen om nu de tipping point hiervoor te berekenen, zie ook punt twee) kan het efficienter zijn om toch een Haunting Guise op te pakken in plaats van Extra AP aangezien niet alle extra AP benut zal worden.
- Ik heb ook geen rekening gehouden met de Rabadon's Deathcap. Een Void Staff + Needlessly Large Rod (totaal 150 AP) zal met de Deathcap 50 extra AP geven, een Void Staff + Haunting Guise (totaal 85 AP) Zal nog geen 30 extra AP geven. Dit is een klein verschil, maar kan in combinatie met bijvoorbeel de scalings van een champ toch het verschil kunnen maken tussen extra AP of een Haunting Guise.
Afsluiting:
De Haunting Guise is zeker geen slechte item (al bouwde ik hem zelf amper op mijn AP carries), het is een goedkope manier op mid game af te rekenen met tegenstanders die beginnen met wat MR te kopen. Late game kan een Haunting Guise nog altijd handig van pas komen als er weinig MR ( < 120 MR) word gestacked of als AP bouwen als een malle niet efficient is door waardeloze scalings op skills. Een Void Staff is alleen handig om met tanks af te rekenen, echter omdat je normaal gesproken alleen de Squishy carry's target zal een Haunting Guise voldoende moeten zijn om het kleine beetje MR te counteren, dit laat vervolgens genoeg gold over om zelf defensieve / sustain / extra AP items te bouwen.
Al met al een item die ik zelf zeker vaker ga gebruiken.