[PC] League of Legends - Deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 123 Laatste
Acties:
  • 275.551 views

• Thijmeus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-12-2023
Jeffroiscool schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:58:
[...]

In een teamfights zijn de mechanics van een support van levensbelang, niet alleen moet je in een splitseconde een beslissing maken, je moet er ook voor zorgen dat je niet dood gaat door die actie.

Hoe plaatst jij je Janna tornado, hoe goed kan jij met Blitz een grab raken, wanneer ult je met Sona terwijl je op deze manier in een enorm gevaarlijke range staat?

In de lane: Hoe harrass je properly met Sona Q + Powerchord. Ik heb genoeg Sona's gezien die daarna direct 3 AA's vangt van de AD Carry. Ben je snel genoeg om een enemy ward te clearen zodra deze neergezet is? Op welk exact moment geef je je ad carry een heal met Soraka. Een lower elo support zal zien oh hij mist hp, ik heal hem direct. De enemy ad carry wacht even en engaged omdat de armor buff down is. een higher elo support zal de heal op het optimale moment moeten doen om zo veel mogelijk damage te mitigaten en te kunnen traden.

En dat zijn maar een paar voorbeelden van mechanical skill die een support nodig heeft in lane. Het is niet stil staan in bosjes en een beetje staren naar de minimap. Een support moet zijn AD carry in de lane phase carryen zodat de ad carry de game uiteindelijk carried.

CSen is imo iets wat iedereen uiteindelijk wel decent moet kunnen tot op een bepaald niveau.
Absoluut gelijk. Meeste spelers onderschatten de support role enorm. Plus dat je vaak direct kunt zien of je te maken hebt met iemand die de role snapt of niet. Maar onderschat de ander roles niet, bijvoorbeeld de Jungler. Om op je voorbeeld van de higher elo support en een lower elo support verder te borduren.

Waar een lower-elo jungler zijn route altijd (no matter what the circumstances are) afmaakt, dus niet counter jungled als hij de enemy jungler Top Lane ziet (zonder red of blue buff). Gaat een higher elo jungler juist de jungle van de enemy in om zodoende te counter jungelen. Tevens houdt een higher elo jungler altijd in zijn achterhoofd waar de enemy jungler kan zijn. Is jouw Top Lane zonder vision enorm gepushed, dan kun je er de donder op zeggen dat de enemy jungler daar gaat ganken. Een lower elo jungler zal veel minder snel zich daarheen spoeden om zo te kunnen counterganken. Ook weet een higher elo jungler hoe ver hij kan gaan met ganks, hoe vaak zie je wel niet een jungler ganken en vervolgens te ver doorgaat op low level en zodoende een FB weggeeft onder de toren van de tegenstander?

Qua teamfights ook, veel junglers zijn ook initiators. Dit is alles behalve makkelijk om dit op het goede moment te doen in een 5v5 teamfight. Dan heb ik het nog niet gehad over het inschatten van de last hits on kills. Hoe vaak zie je wel niet een jungler met 5/0/0 om vervolgens de Top Laner en de ADC met een score van 0/0/3 en 0/0/2 te zien rond lopen. Om vervolgens de game te verliezen omdat deze niet fed genoeg zijn.

Om maar even wat voorbeelden te noemen. Nogmaals, je hebt helemaal gelijk met je verhaal over supports. Maar ik wil slechts even benadrukken dat elke role zijn eigen 'moeilijkheden' kent ;)

• Jaap.
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-11 22:35
[...]

In een teamfights zijn de mechanics van een support van levensbelang, niet alleen moet je in een splitseconde een beslissing maken, je moet er ook voor zorgen dat je niet dood gaat door die actie.

Hoe plaatst jij je Janna tornado, hoe goed kan jij met Blitz een grab raken, wanneer ult je met Sona terwijl je op deze manier in een enorm gevaarlijke range staat?

In de lane: Hoe harrass je properly met Sona Q + Powerchord. Ik heb genoeg Sona's gezien die daarna direct 3 AA's vangt van de AD Carry. Ben je snel genoeg om een enemy ward te clearen zodra deze neergezet is? Op welk exact moment geef je je ad carry een heal met Soraka. Een lower elo support zal zien oh hij mist hp, ik heal hem direct. De enemy ad carry wacht even en engaged omdat de armor buff down is. een higher elo support zal de heal op het optimale moment moeten doen om zo veel mogelijk damage te mitigaten en te kunnen traden.

En dat zijn maar een paar voorbeelden van mechanical skill die een support nodig heeft in lane. Het is niet stil staan in bosjes en een beetje staren naar de minimap. Een support moet zijn AD carry in de lane phase carryen zodat de ad carry de game uiteindelijk carried.

CSen is imo iets wat iedereen uiteindelijk wel decent moet kunnen tot op een bepaald niveau.
Zo heeft een iedere champion/role toch zijn eigen karakteristieken. Als (goede) jungler moet je ook in kunnen schatten wanneer je wel of niet de enemy jungle in moet gaan, wanneer je wel of niet succesvol kan ganken. Idem voor mid; hier is het ook van belang in te schatten wanneer je een play kunt maken, wanneer je een sidelane kan ganken zonder gevolgen voor je eigen lane etc.

Mooi betoog, maar naar mijn idee een beetje te gekleurd.. Support is een role net als de overige. Ondergewaardeed? Dat sowieso. Moeilijk te masteren; ja zeker, maar om nu te stellen dat het dusdanig moeilijker is dan andere lanes/roles; naar mijn idee niet..

Verwijderd

[...]

Zo werkt dit toch ook voor andere rollen? In welke richting doe jij je ult met Lee Sin, hoe goed leg je je Rupture etc. ook deze acties maken of breken een teamfight. Ook ben je niet de enige squishy in het team, of je nu minder items hebt of niet. Veel supports zijn juist tanky om in een gevecht te kunnen blijven zonder een overvloed items (Leona, Blitz, Taric) Skillshots weten te plaatsen != support-only.

Ik vind jungler in veel aspecten lastiger, je hele early kan geruineerd worden door een enkele invade, je moet op alle lanes letten, warden, gejank van meerdere lanes aanhoren dat je niet op 3 plekken tegelijk kan zijn, timen en als het nog even kan ook de tegenstander zijn jungle warden en timen om te counteren. Dit alles op een vrij laag budget.

Verwijderd

Exact, en met alle rollen in vergelijking is support toch het makkelijkst te masteren. Qua mechanics heb je er het minste skill voor nodig. Qua kennis van het spel, zou het geen verschil moeten maken, iedereen moet alle champs kennen een teamfight kunnen analyseren op zijn eigen manier. Qua mapawareness, is het de voor jungler moeilijker.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:24:
Exact, en met alle rollen in vergelijking is support toch het makkelijkst te masteren. Qua mechanics heb je er het minste skill voor nodig.
Hoe dan ? Het is niet makkelijker of moeilijker dan iets anders, het is gewoon vrij eigen in zijn soort.

Support speel je met een speciale mindset en akkoord dat je support kan spelen door enkel een wardje hier en daar te zetten en ervoor zorgen dat je carry niet dood gaat, maar dat maakt nog niet dat je je rol maximaal beoefend.

Heeft geen zin om te claimen wat de moeilijkste of makkelijkste rol is, het gaat er om om tenminste eentje zo goed mogelijk te masteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2012 16:39 ]

Verwijderd

Omdat elk andere lane een aspect meer heeft in zijn lijstje van 'moeilijkheden'.
- Farmen (hoeft support niet)
- Kiten (hoeft support over het algemeen niet)
- 1 v 1 exchanges (support heeft het hier makkelijker dan een ad carry)
- Lane control / Creep control (over het algemeen doet de AD carry dit, hij bestuurt de lane al dan niet in overleg met support.)

Een bekwame ad carry kan m.i. net zo goed support spelen, omdat hij weet hoe de botlane moet werken en hoe teamfights over het algemeen gepositioneerd horen te zijn. Mits de kennis van supportchamps aanwezig is uiteraard.

Een transitie van andere rollen naar support is makkelijker dan andersom. En dat maakt het de minst moeilijke rol om te masteren. Ik zie Elementz nou niet echt snel een pro mechanical toplaner zijn, terwijl hij desondanks zijn bench nog steeds door de community als een van de betere supports wordt gezien, maar daarnaast zal Maknoon waarschijnlijk een beest van een support zal zijn mocht hij dat willen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 16:49:
Omdat elk andere lane een aspect meer heeft in zijn lijstje van 'moeilijkheden'.
- Farmen (hoeft support niet)
- Kiten (hoeft support over het algemeen niet)
- 1 v 1 exchanges (support heeft het hier makkelijker dan een ad carry)
- Lane control / Creep control (over het algemeen doet de AD carry dit, hij bestuurt de lane al dan niet in overleg met support.)
Farmen hoeft niet, maar je wil toch zo snel mogelijk je gp5 items hebben, dus als het even kan moet je trachten plays te maken die voordelen uitslaan tov de andere lane hun income, maar nee, je hebt gelijk, supports moeten niet veel rechterklikken
Kiten heel weinig, maar zonen des te meer: the infamous battle of the brush. Controleer de brushes en je hebt de lane onder controle, de ad carry speelt hier zeker een rol in, maar niet zoals jij aangeeft de enige die hier iets doet.
1v1 exchanges niet, enkel safe harass. Een goede support slaat net zoals de ad carry toe maar zal dit enkel doen als hij zelf niet kan geraakt worden.
Een bekwame ad carry kan m.i. net zo goed support spelen, omdat hij weet hoe de botlane moet werken en hoe teamfights over het algemeen gepositioneerd horen te zijn. Mits de kennis van supportchamps aanwezig is uiteraard.

Een transitie van andere rollen naar support is makkelijker dan andersom. En dat maakt het de minst moeilijke rol om te masteren. Ik zie Elementz nou niet echt snel een pro mechanical toplaner zijn, terwijl hij desondanks zijn bench nog steeds door de community als een van de betere supports wordt gezien, maar daarnaast zal Maknoon waarschijnlijk een beest van een support zal zijn mocht hij dat willen.
Een support kan evenzeer leren te lasthitten en dan een beest van een laner zijn. Zie niet in waarom niet.é

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

en ik maar denken dat ik nooit genoeg naar de map kijk...
blijkbaar kijk ik er toch ongemerkt naar, want nu ik deze stream ff 2 tellen bekijk word ik half duizelig en krijgt het idee dat het wereldje zo klein is :+

Verwijderd

Elementz is een meer dan behoorlijke midlaner ;) Kijk maar naar de problemen die Locodoco nog steeds heeft als support, hij was zelfs ADC voordat hij ging supporten voor CLG dus zou hij de botlane goed moeten kennen, maar toch loopt het nog lang niet soepel.

Een normale support carried zijn ADC tot het moment dat deze het zelf kan. Een goede support carried zijn ADC en zorgt er ook voor dat de twee waartegen gelaned worden zo min mogelijk kunnen farmen en zich zeer onveilig voelen.

• snoos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 07:55
Ik ga vanavond ook eens streamen :P
Zit ook op de IRC

http://nl.twitch.tv/snoosje
Samengevat: de moeilijkheid van een rol is afhankelijk van de voorkeuren en talenten van een speler.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

uber kinderachtg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xbaE4.jpg

• Sharfer
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-03 13:31
Echt, zulke mensen zal ik gelijk bannen..

btw dieper en dieper in de elo hell >.<

Sharfer#2586

Verwijderd

Sharfer schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 20:47:
[...]

Echt, zulke mensen zal ik gelijk bannen..

btw dieper en dieper in de elo hell >.<
inderdaad. ergste is dat het een tweaker is......

gaf mij de schuld omdat ik dive en keihard overleef als leona op lvl 6, gaaf hij MF aanvallen terwijl er een caitlyn is.... gaat hij dood, en ik kill MF nog net. zegt hij KS..... en gaat hij zeggen dat hij AFK gaat, en gaat feeden, wat hij ook deed. op 20 minuten als iets van 12 dood ofzo. ik 2 keer.. omdat ik solo bot moest tegen cait en MF. gaat hij alleen maar dorans blades kopen, daarna verkopen om vervolgens alle gold uit te geven aan wards, zoals te zien op plaatje. die was begin, hij heeft nog eens 3x zoveel geplaatst

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:00:
[...]

inderdaad. ergste is dat het een tweaker is......
Zulke mensen mag je van mij best name droppen hier, weet je meteen met wie je niet moet spelen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:03:
[...]

Zulke mensen mag je van mij best name droppen hier, weet je meteen met wie je niet moet spelen :P
staat in plaatje. Davidvdm9999

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:03:
[...]

staat in plaatje. Davidvdm9999
In dit geval ja, maar ik bedoel in het geval je het overkomt en je er geen screenshot van hebt :)

• Airavab
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Pfff, Ik ben net helemaal afgemaakt door een AP teemo mid tegen mijn Orianna! Heeft iemand enige tips tegen Teemo? Die range van hem + poke maakt het haast onmogelijk om in de lane te staan :( Gelieve wat tips!

• broess
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09-2020
Speel agressief tegen Teemo. Hij is heel squishy.

Ik speel ook vaak Teemo top of mid. Ik heb veel last van agressieve mids tegen me. Je moet hem gewoon continu harrassen met je bal.

• speedzor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-02-2014
Airavab schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 22:59:
Pfff, Ik ben net helemaal afgemaakt door een AP teemo mid tegen mijn Orianna! Heeft iemand enige tips tegen Teemo? Die range van hem + poke maakt het haast onmogelijk om in de lane te staan :( Gelieve wat tips!
Orianna is net een redelijk goeie pick ertegen. Max je Q zodat je meer constante damage kunt doen en je niet afhankelijk bent van het landen van je Q om alle damage te doen (wat het geval is wanneer je W maxed), aangezien dat niet altijd meevalt tegen mobiele champs.

Hou je op de achtergrond en ga enkel naar voor om cs te lasthitten. Permapush de lane van zodra je dit kunt zonder veel mana problemen (gooi je Q een vlak achter de caster minions, gebruik W en daarna E zodat je ze ook damaged in het terugkeren). Gebruik ditzelfde combo elke keer dat Teemo dichtbij komt.

Indien je aggresiever wilt spelen zet dan je bal tussen jou en Teemo. Op die manier moet de bal minder vliegen en gaat Teemo hem dus makkelijker opvangen. De CD op je Q gaat 2-3 seconden zijn, afhankelijk of je blue buff hebt of niet, dus kun je deze makkelijk hergebruiken.

Build is standaard: boots - 2x dorans - chalice of harmony - sorcerers - deathcap - void staff - athenes/zhonyas/abyssal.

Streaming History

• Airavab
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Ho sorry mijn fout, Ik had eerst Ori gekozen en daarna pakte hij Teemo. Was meer op zoek naar een champion of champion eigenschappen die goed zijn tegen teemo. Hij is idd vrij squishy maar zie champions zoals annie of le blanc nog niet winnen tegenover die range...

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
Weer eens draft pick geprobeerd (unranked).

Wat is iedereen gefrustreerd daar zeg. Ik heb echt het idee dat het er nokkievol smurfs zit. Ragen en alles gebeurt veel meer dan in blind pick. Stond ik als enige positief zonder enige KS als mid, krijgt er nog steeds eentje het voor elkaar om 'report fonsoy & <andere speler>' te roepen.

>.> wat moet je ermee. Ik snap ook niet hoe het kan dat het verschil zo groot is. Nu had ik 0,0 gezegd in de chat, muv ss meldingen.

Stelletje opgeschoten pubers ...

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• godofal
  • Niet online

godofal

Airavab schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:31:
Ho sorry mijn fout, Ik had eerst Ori gekozen en daarna pakte hij Teemo. Was meer op zoek naar een champion of champion eigenschappen die goed zijn tegen teemo. Hij is idd vrij squishy maar zie champions zoals annie of le blanc nog niet winnen tegenover die range...
qua mid champs weet ik het niet, maar pantheon is dé counter tegen teemo
constant speren koppen kan teemo niet bijhouden, hij is squishy en heeft geen sustain

een goede jayce verslaat teemo ook

voli, garen en andere tanky+sustain champs kunnen goed tegen hem lanen na de earlygame

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:25

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Eigenlijk iedere mid die goed kan pushen moet Teemo wel aankunnen, Teemo zijn enige aoe clear is zijn ulti.
Een Morgana, Malzahar, Ori, Cassio moeten Teemo gemakkelijk naar zijn turret kunnen pushen.

[specs]

• godofal
  • Niet online

godofal

Fanatic_FS schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:13:
Eigenlijk iedere mid die goed kan pushen moet Teemo wel aankunnen, Teemo zijn enige aoe clear is zijn ulti.
Een Morgana, Malzahar, Ori moeten Teemo gemakkelijk naar zijn turret kunnen pushen
maar teemo is juist erg sterk in het lasthitten onder een turret
afgezien van het kunnen roamen ga je daar niet je voordeel mee halen (bovendien als je gaat roamen pushed teemo+turret net zo hard terug)

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Als je gaat roamen scoor je kills+assists voor team = voordeel
En als Teemo gaat pushen als jij weg bent gebruikt hij dus zijn shrooms daarvoor = geen shrooms in bushes = ganken door jungler mogelijk.

[specs]

• godofal
  • Niet online

godofal

Fanatic_FS schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:19:
Als je gaat roamen scoor je kills+assists voor team = voordeel
En als Teemo gaat pushen als jij weg bent gebruikt hij dus zijn shrooms daarvoor = geen shrooms in bushes = ganken door jungler mogelijk.
teemo hoeft z'n shrooms niet te gebruiken om te pushen, het gaat niet supersnel met AA's, maar de turret en vervolgens bijna 2 minionwaves van teemo's kant helpen goed
en dan gaat teemo achter je aan, en is er snel genoeg om de boel op te ruimen dankzij z'n W

ik denk niet dat een pusher teemo countered, ook al ga je pushen en roamen als een gek

• broess
Teemo top waarbij je de turret niet pushed is ook erg dom. Je moet met teemo top, i.t.t. andere champs juist zo snel mogelijk pushen.

Gebruik je shrooms als wards en blijf top pushen. Telkens moeten je tegenstanders reageren en komen er 2 tegensanders naar je toe, die je door slim te spelen beiden kan killen.

In season 2 heb ik o.a dankzij teemo gold gehaald, 9 wins 1 loss. En door het split pushen/shroomen.

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Ok als jij dat gelooft best.

Maar dan nog hoe wil je als teemo je lane gaan winnen als de enemy niet roamt?
Bijvoorbeeld Teemo vs Malzahar.
Teemo AA Range is 500 en zijn enige ranged skill is 580 range.
Malz AA range 550, Q 900 range, W 800 range, E 650 range, ult 700 range.
Hij kan je dus makkelijk kapot harassen zonder uberhaupt in je range te komen.

[specs]

• godofal
  • Niet online

godofal

Fanatic_FS schreef op woensdag 28 november 2012 @ 00:30:
Ok als jij dat gelooft best.

Maar dan nog hoe wil je als teemo je lane gaan winnen als de enemy niet roamt?
Bijvoorbeeld Teemo vs Malzahar.
Teemo AA Range is 500 en zijn enige ranged skill is 580 range.
Malz AA range 550, Q 900 range, W 800 range, E 650 range, ult 700 range.
Hij kan je dus makkelijk kapot harassen zonder uberhaupt in je range te komen.
ik zei ook nooit dat een malzahar teemo niet verslaat? of dat teemo mid uberhaubt een goede keus is
ik zei dat als je teemo wilt counteren dat je dan pantheon moet pakken, en vervolgens dat je weinig uithaalt met keihard pushen omdat teemo goed kan lasthitten onder de toren
er zijn genóég counters voor teemo, en ik geloof best dat malzahar er een van is

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
fonsoy schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:34:
Weer eens draft pick geprobeerd (unranked).

Wat is iedereen gefrustreerd daar zeg. Ik heb echt het idee dat het er nokkievol smurfs zit. Ragen en alles gebeurt veel meer dan in blind pick. Stond ik als enige positief zonder enige KS als mid, krijgt er nog steeds eentje het voor elkaar om 'report fonsoy & <andere speler>' te roepen.

>.> wat moet je ermee. Ik snap ook niet hoe het kan dat het verschil zo groot is. Nu had ik 0,0 gezegd in de chat, muv ss meldingen.

Stelletje opgeschoten pubers ...
Heb voor het eerst de /all chat eens aangezet. Wist eigenlijk nooit hoe dat moest tot gisteren (ben nu l27). Nou ik ga hem gelijk uitzetten. Wat een gezeik op elkaar zeg. Normaliter is het alleen jou team als je gaat verliezen maar nu is blijkbaar iedereen een noob, kill stealer, leaver of wat dan ook. Wat niet weet wat niet deert. En wat gaat een enemy nu voor nuttigs zeggen. Het is niet dat ze tips gaan geven ofzo :)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

Gisteren een paar normals gespeeld en onconventionele bot lanes gespeeld (: Irelia + Sona met een vriendin ging nog best lekker. Aggressieve lane en gewoon de ADC van farm weg bullyen.

• Nidhiki
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-02-2024
Gisteravond alweer gek geworden van al die free blitzcranks, soloQ is gegarandeerd een blitzcrank in elk team, dus late game is wachten wie wie gaat pullen :P Gister jungle en top Udyr geprobeerd, best leuke champ maar kwam er nog moeilijk mee uit de voeten. Gister ook mijn eerste ranked game gedaan met Varus bot samen met lux support(vriend van me) Was spannend en best lastig maar uiteindelijk wel gewonnen :)
Wil langzaam een eigen ELO gaan opbouwen, ben benieuwd

---- Live For The Music ---- PSN: Mvbaardwijk

• SHEePYTaGGeRNeP
  • Laatst online: 17-10 21:20
Nidhiki schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:47:
Gisteravond alweer gek geworden van al die free blitzcranks, soloQ is gegarandeerd een blitzcrank in elk team, dus late game is wachten wie wie gaat pullen :P Gister jungle en top Udyr geprobeerd, best leuke champ maar kwam er nog moeilijk mee uit de voeten. Gister ook mijn eerste ranked game gedaan met Varus bot samen met lux support(vriend van me) Was spannend en best lastig maar uiteindelijk wel gewonnen :)
Wil langzaam een eigen ELO gaan opbouwen, ben benieuwd
Ik ben beste Udyr Jungle NLD np. Udyr is hardstikke makkelijk :O.
Abilities 1-4: R, Q, W, R/E. Eerst R maxen, dan W, dan E -> E and W kan ook ongedraait.
Probleem met RQ is dat je geen stun hebt tot level 4/5 als je ook turtle wilt.
Q level 2 is voor ziek snelle clear speed in de jungle. Q -> 1 autoattack voor de Q proc en dan Phoenix stance. Je kan ook Turtle op level 2 als je low HP bent, maar dat is best onwaarschijnlijk.
Runes: MS Quints, Armor yellow, attack speed red, MR flat of MR / level blues.
Masteries: 0/21/9 -> met movementspeed & buff duration in Utility, en dan
1 - 0/3 - 3/3 - 2/2
0/4 3/3
2/2 0/1 0/3 1/1
0/1 3/3 2/3
3/3 0/3
1/1

Items: Boots 3 pots.
Early game core: HoG Phillo Mercs / Ninja tabi.
Je kan ook voor Wits End gaan als je recurve bow can kopen.

Aegis, Shurelias, Wits End, Randuins, Banshees. ofzo. Je kan zoveel bouwen op Udyr =D

Hoop dat je hier wat aan hebt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SHEePYTaGGeRNeP op 28-11-2012 09:00 ]

• Zebby
  • Laatst online: 07-11 22:38
Ik vind Teemo heel irritant om tegen te spelen, maar hij is in mijn ervaring in lane erg eenvoudig te verslaan met de juiste champions. En er zijn er genoeg. In principe kan iedere ranged or gap-closing bruiser Teemo aan, iig na 6. Riven stompt na 6 de grond aan met Teemo, iedere engage zal je winnen. Lee kan daarvoor al winnen, Jax ook. Irelia ook wat later, Jayce en Nidalee direct. Iets als Vlad ook.

Teemo vind ik vooral irritant, maar als je op hem kan blijven kleven als bruiser zal je hoogstwaarschijnlijk de trade winnen. Zo is mijn ervaring iig.

• Nidhiki
Ah, dat is een hele mooie uitleg. Nu ga ik hem vanavond zeker weer proberen :)
Nog even over de skills, welke max je eerst? phoenix of turtle? en hou je Q op 2-3 of max je die ipv R, aangezien Q lategame meer dmg blijft doen imo.

Build ziet er ook beter uit, ik ging wriggle en dan wits end, maar HoG/Philo lijkt me stukken beter ja.
Udyr heeft geen wrigles nodig imo

Thanks ;)

• SHEePYTaGGeRNeP
Nidhiki schreef op woensdag 28 november 2012 @ 09:08:
Ah, dat is een hele mooie uitleg. Nu ga ik hem vanavond zeker weer proberen :)
Nog even over de skills, welke max je eerst? phoenix of turtle? en hou je Q op 2-3 of max je die ipv R, aangezien Q lategame meer dmg blijft doen imo.

Build ziet er ook beter uit, ik ging wriggle en dan wits end, maar HoG/Philo lijkt me stukken beter ja.
Udyr heeft geen wrigles nodig imo

Thanks ;)
Ik zei eerst R maxen, dan W of E :P
Q hou je op level 1 totdat je al het andere geleveled hebt.
Udyr is niet bedoeld om heel veel damage te doen in teamfights, maar om iedereen te stunnen met je bear stance ;). Gewoon een Keer R doen voor AoE en Turtle en weer stunnen.
Wriggles is niet nodig op Udyr, omdat je Phoenix gaat en alles zo dood gaat, lifesteal geeft niks van phoenix stance, kan je beter WotA gaan dan wriggles ( heb ik wel is gedaan :P ).

Skin helpt ook natuurlijk :P
Afbeeldingslocatie: http://static.desktopnexus.com/thumbnails/522271-bigthumbnail.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door SHEePYTaGGeRNeP op 28-11-2012 09:25 ]

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:42:
Gisteren een paar normals gespeeld en onconventionele bot lanes gespeeld (: Irelia + Sona met een vriendin ging nog best lekker. Aggressieve lane en gewoon de ADC van farm weg bullyen.
Probeer Irelia/Blitz eens, of Irelia/Leona. Of J4/Leona. Vooral combinaties waarbij zowel de bruiser als de support veel CC hebben werken erg lekker omdat ze zodra ze in de buurt komen er eentje dood is. Heerlijk zonen en dan gewoon Jayce top nemen ofzo :P

edit: bedenk met dat Taric/Irelia ook goed zou moeten werken. Heal om die poke een beetje teniet te doen early game (later kun je met je W genoeg bij healen), armor buff op de W ook voor de poke en eventuele ganks en een ranged targeted stun als CC om Irelia in de buurt te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Vicarious op 28-11-2012 10:09 ]

Verwijderd

Heb ook 150 rankeds met udyr en moet zeggen. udyr is echt niet saai en erg veelzijdig.

Meestal rush ik na mijn GP10 niet de wits end maar ga eerst voor een shurelia en randuims (of in ieder geval het 1350 gold armor ding).

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 08:30
Gisteren een potje met vrienden, allemaal tanks / off-tanks bleek dat het andere team ook een "troll" team had, allemaal smite en clarity en teamcomp was ook een beetje wtf :9

2e potje deden we allemaal support, dat ging wat minder XD die hebben we dan ook verloren.

Is er al bekend wanneer de nieuwe patch op de live servers komt? Ik had eigenlijk gehoopt dat hij er 2 weken terug al was, vorige week had ik hem verwacht maar dan nu deze week eindelijk?

[ Voor 26% gewijzigd door Xevoo op 28-11-2012 10:25 ]

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-11 08:05
Ik lees net dit:
"Patch 1.72 should go out within the next week. The Name Change cleanup will be in the one after that, patch 1.73." (bron: http://na.leagueoflegends...d.php?p=31877288#31877288 )

Wil dit zeggen dat alle grote changes (items, UI, jungler, ...) deze week uitkomen?

Voor de geinteresseerden: De name cleanup is voor iedereen onder rank 6 die niet meer online is geweest sinds 1 januari 2012, en de name sale is 50% dus nar 650 ipv 1300 rp.

Verwijderd

Ga er maar niet van uit. Dit zal de Nami patch zijn gok ik.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
Lointje schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:28:
Ik lees net dit:
"Patch 1.72 should go out within the next week. The Name Change cleanup will be in the one after that, patch 1.73." (bron: http://na.leagueoflegends...d.php?p=31877288#31877288 )

Wil dit zeggen dat alle grote changes (items, UI, jungler, ...) deze week uitkomen?

Voor de geinteresseerden: De name cleanup is voor iedereen onder rank 6 die niet meer online is geweest sinds 1 januari 2012, en de name sale is 50% dus nar 650 ipv 1300 rp.
Jammer dat het level 6 is. Mijn gewenste naam is iemand die ook al lang niet meer online is geweest, en level 10 is :P

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Verwijderd

Je moeten tussen nu en begin december een game spelen als ik het goed begrijp. Dus je hebt nog kans!

Verwijderd

Maar in de PBE patch van 1.72 zitten toch ook de nieuwe items en jungle changes? Dan komen die toch gewoon naar de echte client volgende week?

• godofal
  • Niet online

godofal

fonsoy schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:11:
[...]

Jammer dat het level 6 is. Mijn gewenste naam is iemand die ook al lang niet meer online is geweest, en level 10 is :P
ze hebben gezegd dat het later hoger level word, dus uiteindelijk krijg je die naam wel (tenzij hij/zij weer gaat spelen :P )

Verwijderd

godofal schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:17:
[...]

ze hebben gezegd dat het later hoger level word, dus uiteindelijk krijg je die naam wel (tenzij hij/zij weer gaat spelen :P )
Idd. Begin 2013 houden ze weer een sweep. Hopelijk sweepen ze dan gewoon elk account dat voor x maanden inactief is en halen ze de naam eraf. Zouden meer games mogen doen.

• snoos
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 13:33:
[...]

Idd. Begin 2013 houden ze weer een sweep. Hopelijk sweepen ze dan gewoon elk account dat voor x maanden inactief is en halen ze de naam eraf. Zouden meer games mogen doen.
Dat zou niet best zijn.
Ik heb games gekocht die ik een jaar niet meer speel. World of warcraft bijvoorbeeld.
Daar is behoorlijk in geinvesteerd over de jaren dat ik speelde. Deleten ? best geef het geld maar terug en de tijd die ik heb geinvesteerd.

Bij deze game vindt ik dat net zo.
Je kan in mijn ogen geen account deleten, vooral niet als er voor betaald is.
Als je RP hebt gekocht vindt ik niet dat je een account kan deleten.
Ook de hogere level sweep ben ik benieuwd naar.
Ik vind ook niet dat je level 20-30 kan sweepen. Daar is al veel tijd ingestoken

[ Voor 8% gewijzigd door snoos op 28-11-2012 14:17 ]

• Lointje
Accounts worden niet gedelete he. Ze worden in hun database als inactief geflagd. Als je dan ooit nog terugkomt, heb je hetzelfde account terug met dezelfde stats/champs/..., maar dan wordt wel gevraagd om een nieuwe naam te kiezen die nog niet in gebruik is.
Lointje schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:19:
Accounts worden niet gedelete he. Ze worden in hun database als inactief geflagd. Als je dan ooit nog terugkomt, heb je hetzelfde account terug met dezelfde stats/champs/..., maar dan wordt wel gevraagd om een nieuwe naam te kiezen die nog niet in gebruik is.
Dat dus. Je hebt gewoon nog recht op je aangemaakte account en alle betaalde shit.

Verwijderd

snoos schreef op woensdag 28 november 2012 @ 14:16:
[...]

Dat zou niet best zijn.
Ik heb games gekocht die ik een jaar niet meer speel. World of warcraft bijvoorbeeld.
Daar is behoorlijk in geinvesteerd over de jaren dat ik speelde. Deleten ? best geef het geld maar terug en de tijd die ik heb geinvesteerd.

Bij deze game vindt ik dat net zo.
Je kan in mijn ogen geen account deleten, vooral niet als er voor betaald is.
Als je RP hebt gekocht vindt ik niet dat je een account kan deleten.
Ook de hogere level sweep ben ik benieuwd naar.
Ik vind ook niet dat je level 20-30 kan sweepen. Daar is al veel tijd ingestoken
Ze deleten ook niets (zou de statistieken ook niet ten goede komen). Ze halen enkel de nicknames eraf.

• thewizard2006
En wat nu als je al eens eerder heb betaald voor een nickname change :)

• broess
Dan heb je pech?

Net als je een skin koopt en deze een maand later in de aanbieding is.

Ik heb overigens rune pages gekocht en de dag erna kwamen ze in de aanbieding. Heb toen een mailtje gestuurd naar RIOT en kreeg er een runepage bij, ookal was ik een dag te laat.

Verwijderd

thewizard2006 schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:20:
En wat nu als je al eens eerder heb betaald voor een nickname change :)
Dan moet je maar een keertje inloggen per jaar. Anders hecht je er duidelijk niet veel waarde aan.

• Sharfer
zucht, ik haat elo hell zo erg. iedereen verdomt te pakken wat een team nodig heeft.
zit nu in een potje met als adc jayce en teemo top >.<

Sharfer#2586

• broess
teemo top is prima. Heb ik 1700 Elo mee gehaald in s2.

In Elo hell moet je gewoon picken waar je zelf goed in bent, META maakt geen reet uit..

Pick waar je goed in bent, het liefst jungle, en gank overal. Pak vervolgens alleen nog buffs en blijf perma ganken.

• SHEePYTaGGeRNeP
Er is geen elohell?
Ik bedoel ik heb vanuit 700 -> 1000 gegaan op iemand anders account en misschien maar 3-5 potjes verloren, waarom 1-2 ik niet helemaal subliem speelde / champion die ik nooit speel , ook wel een paar keer meegewonnen ^^

Ik zit nu 1500 elo en je hebt nog steeds mensen die gewoon picken waar ze zin in hebben AFK gaan ragen etc. etc.

Enige echt elo hell die ik zie zal wel 1000-1500 zitten zo, omdat daar ook een heleboel mensen zitten die net level 30 zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door SHEePYTaGGeRNeP op 28-11-2012 16:11 ]

Verwijderd

Elohell is een fabeltje..

Alles onder de 1300 elo kan ik 1v5 nog carryen. Je komt gewoon niet hoger als je jezelf niet verbeterd.

• Sharfer
dat is zn onzin! als je adc met jayce gaat en teemo top.

en je hebt geen tank als jungler, dan ben je gewoon al weg hoor late game.

natuurlijk weer verloren terwijl ik echt goed speel laatste tijd (vooral als support)

Sharfer#2586

• Ilar
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-09 16:23
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:38:
Elohell is een fabeltje..

Alles onder de 1300 elo kan ik 1v5 nog carryen. Je komt gewoon niet hoger als je jezelf niet verbeterd.
Wat jij hier suggereert is een fabeltje.

• broess
Volgens mij hoor jij gewoon in je 'elo hell'

Hoe kun je nou zeggen dat teemo top slecht is? Terwijl Teemo top best veel top chams countert, standaard pick voor mij als enemy: Singed, Garen, Riven, Irelia, Wukong heeft. (Ik bouw mijn Teemo tanky.)

En je jungler hoeft sowieso niet speciaal een tank te zijn? Als hij (in een team met Teemo, Jayce) maar cc heeft.

En Jayce als maar farmt, komt het wel goed.

Verwijderd

Ilar schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:49:
[...]

Wat jij hier suggereert is een fabeltje.
Sharfer schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:46:
dat is zn onzin! als je adc met jayce gaat en teemo top.

en je hebt geen tank als jungler, dan ben je gewoon al weg hoor late game.

natuurlijk weer verloren terwijl ik echt goed speel laatste tijd (vooral als support)
Nee, tegenstander krijgt ongeveer 55% van de games de trolls, jij de overige 44%. Als jij het dus niet voor elkaar krijgt vaker te winnen dan te verliezen terwijl je wel vaker in het voordeel bent hoor je blijkbaar ergens rond dat ELO.

Als plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://lol.noamik.de/No-Elo-Hell.png

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 17:09 ]

• Inrage
  • Laatst online: 17-10 17:25
Misschien is het moeilijker om uit "elo hell" te geraken als je support speelt. Misschien kan je dan beter een andere role spelen die op dat niveau meer het spel kan beinvloeden.

• Sharfer
broess schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:51:
Volgens mij hoor jij gewoon in je 'elo hell'

Hoe kun je nou zeggen dat teemo top slecht is? Terwijl Teemo top best veel top chams countert, standaard pick voor mij als enemy: Singed, Garen, Riven, Irelia, Wukong heeft. (Ik bouw mijn Teemo tanky.)

En je jungler hoeft sowieso niet speciaal een tank te zijn? Als hij (in een team met Teemo, Jayce) maar cc heeft.

En Jayce als maar farmt, komt het wel goed.
teemo top als je geen tanky jungler hebt is niet echt handig, buiten dat waren teemo and jayce laatste twee picks. hierdoor gingen ze eerst beiden top en ging de andere daarna als adc

Sharfer#2586

• broess
Wat je in jouw geval dan moet doen, het is vervelend ik weet het, queue dodgen.

Ik heb dat ook aan het eind van s2 gedaan. Heb heel wat uren verspeeld (ik heb daarom een smurf gemaakt) omdat ik moest wachten.

Maar liever wachten dan een pot spelen die bij de picks al verloren is en ELO verliezen. Maar bij low elo ~1200 maakt dat volgens mij niet uit. Daar moet je gewoon picken waar je goed in bent. Ik heb genoeg 2 top 1 mid 2 bot zien winnen van een 'meta team', met een jungler. Het gaat in eerste instantie gewoon om de picks vergeleken met de tegenstanders.

Speel jij met 0 CC in je team tegen een team zonder jungler maar met 5 CC's.. Kun je beter dodgen.

• ydegart
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-04 11:41
Inrage schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:08:
Misschien is het moeilijker om uit "elo hell" te geraken als je support speelt. Misschien kan je dan beter een andere role spelen die op dat niveau meer het spel kan beinvloeden.
Ik heb goeie ervaringen met het spelen van support om elo te winnen.

Tijdens m'n seeding matches in s2 viel ik van 1370 naar 980 elo. Daar aangekomen speelde ik 90% van m'n games support met Soraka, Taric en Sona en ging redelijk snel omhoog naar 1250.

Als support je main is heb je het voordeel dat je bijna altijd je beste rol kunt spelen in soloq, waardoor de kans groter is dat je andere teammates een rol kunnen kiezen die ze graag en goed spelen, dan wanneer de last pick gedwongen wordt support te spelen. Dit alleen al is al goed voor de sfeer in het team.

Modern technology has its origins in an altogether non-practical search for useless knowledge.

• Sharfer
ik speel nu vooral lulu omdat ze zo cute is en tegen ez and vayne is het nog ook een aardige pick ook vind ik.

Sharfer#2586

Verwijderd

broess schreef op woensdag 28 november 2012 @ 17:26:
Wat je in jouw geval dan moet doen, het is vervelend ik weet het, queue dodgen.

Ik heb genoeg 2 top 1 mid 2 bot zien winnen van een 'meta team', met een jungler. Het gaat in eerste instantie gewoon om de picks vergeleken met de tegenstanders.
Speelde gisteren op 1700 elo nog tegen zon team. Ze wonnen nog bijna.

Ik moest dus top tegen Graves, Rumble met Irelia maar werd natuurlijk gigantisch hard gedenied. Dat is verder niet zon probleem want zij hebben geen jungler. Dus kan je level advantage opbouwen met je solo lane en jungler die meer kan farmen. Alleen dat deed hij niet echt effectief en volgens mij plaatste hij maar 1 geslaagde gank waardoor de tegenstander uiteindelijk met meer gold en exp uit de laning phase kwam. Maar die waren volgens mij nog steeds op elkaar aan het schelden omdat ze zo boos waren over de champ select dat we gewoon nog konden winnen.

• broess
Ja, ik vind het ook altijd zo raar dat men altijd zegt dat er in het team waar zij inzitten alleen maar geflamed wordt.. De kans dat er in het andere team geflamed wordt is net zo groot als het geflame bij jou in het team.

Pak dit gewoon slim aan, bijvoorbeeld als zij een 'troll' hebben, dan weet je al dat er gezeik is in het team. Doe een early gank, of invade op lvl 1, pak een kill en je hebt op laag ELO vrijwel al gewonnen, omdat het geflame nu alleen maar erger wordt in het team bij je tegenstanders.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 16:55:
[...]

[...]

Nee, tegenstander krijgt ongeveer 55% van de games de trolls, jij de overige 44%. Als jij het dus niet voor elkaar krijgt vaker te winnen dan te verliezen terwijl je wel vaker in het voordeel bent hoor je blijkbaar ergens rond dat ELO.

Als plaatje:
Wat is dat voor brakke logica. Als er twee man in het andere team zitten die net zo serieus spelen als jij en jij bent de enige in jouw team... wtf lol. Ook ligt je impact volledig aan je rol.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:05:
[...]

Wat is dat voor brakke logica. Als er twee man in het andere team zitten die net zo serieus spelen als jij en jij bent de enige in jouw team... wtf lol. Ook ligt je impact volledig aan je rol.
lol, het gaat hier om kansberekingen, dus gemiddeld over meerdere potjes... iets met wiskunde enzo ;)

Maar idd, wat hierboven gezegd word, met sommige rollen kan je meer invloed uitoefenen op de uitkomst van een potje!
[...]

Simpele kansberekening: de tegenstander heeft 5 slots om een troll erin te krijgen, jouw team maar 4 (ervanuitgaande dat je zelf geen troll bent)

• Sharfer
Wauw, support spelen is zo verschrikkelijk fijn. helaas pak ik nu en dan wel eens een kill waar het niet nodig is.

Sharfer#2586

• Nidhiki
Gister ook weer eens support gedaan als Nunu, bloodboil + vayne is altijd leuk. en met een paar welgeplaatste ults mooi teamfights kunnen winnen :)
Vanavond maar meer junglen met Lee Sin, begin ik wel beter mee te worden! Is ook erg leuke champion :D

• thewizard2006
Sharfer schreef op woensdag 28 november 2012 @ 22:06:
Wauw, support spelen is zo verschrikkelijk fijn. helaas pak ik nu en dan wel eens een kill waar het niet nodig is.
OMG
OMG
OMG
KS
NOOB JANNA

been there, dont that :)

Heeft iemand trouwens nog goede jungle tips of een tutorial. Speel regelmatig Nunu jungle en in het begin is dat wat lastig omdat je eigenlijk alleen je ijsbal hebt om dmg te doen. Op een gegeven moment gaat het wel steeds lekkerder. Ik weet alleen niet wanneer ik welke lane nou moet ganken, tot wanneer je in de jungle blijft, waar je wards moet plaatsen etc. Het is nu nogal situationeel zoals ik speel. Bijv als een lane teveel gepushed is geef ik aan dat ik niet kan ganken en die sla ik dan over. Meestal zijn de bot golems de laatste die ik doe en kijk ik of ik bot kan ganken. Zo ja dan gank zo nee dan Wraths en kijk ik of ik mid kan ganken, zo ja dan gank zo nee dan of wolves of top gank. Meestal dan wat cs farmen (of terug de jungle in) zodat ik genoeg gold heb voor een HoG en Philo. Daarna is blue meestal weer op en begint mijn jungle rondje weer. Als ik genoeg geld heb dan haal ik meestal 1-3 wards voor dragon en baron (is nog niet up maar dan kan top een gank zien aankomen). Afhankelijk van de dmg die ik krijg kies ik voor de volgende items:
Geen problemen what so ever qua dmg: Mercury Threads, Chalice of Harmony, Rod of Ages, Sunfire Cape, Athene's Unholy Grail en dan bouw ik mijn Hog uit in Randuins Omen en Philo naar Shurelyas Reverie
Problemen met Magic dmg: Mercury Threads, Athene's Unholy Grail en dan meestal RoA of SC
Problemen met normal dmg: Ninja Tabi boots, Sunfire Cape, Chalice of Harmony, RoA, Athene's Unholy Grail, Randuisns en Shurelyas

• Martin0
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-11 12:13
wat is mundo toch een beest, dinsdag een potje mee gespeeld en me gusta.

gewoon tanky bouwen met veel health en je bent bijna niet te killen

Twitch

• SHEePYTaGGeRNeP
Nidhiki schreef op donderdag 29 november 2012 @ 07:56:
Gister ook weer eens support gedaan als Nunu, bloodboil + vayne is altijd leuk. en met een paar welgeplaatste ults mooi teamfights kunnen winnen :)
Vanavond maar meer junglen met Lee Sin, begin ik wel beter mee te worden! Is ook erg leuke champion :D
Dus geen Udyr :P?

• anu
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-11 11:53

anu

Ach jah, soms neem je inderdaad perongeluk een kill als support, vooral met Sona heb ik daar nog wel eens last van :P, toch vind ik het ook een van de leukste rollen om te spelen, vooral met Alistar, speel vaak samen met een vriend die Ezreal speelt, gaat vaak best lekker :)
thewizard2006 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 08:03:
[...]

OMG
OMG
OMG
KS
NOOB JANNA

been there, dont that :)

Heeft iemand trouwens nog goede jungle tips of een tutorial. Speel regelmatig Nunu jungle en in het begin is dat wat lastig omdat je eigenlijk alleen je ijsbal hebt om dmg te doen. Op een gegeven moment gaat het wel steeds lekkerder. Ik weet alleen niet wanneer ik welke lane nou moet ganken, tot wanneer je in de jungle blijft, waar je wards moet plaatsen etc. Het is nu nogal situationeel zoals ik speel. Bijv als een lane teveel gepushed is geef ik aan dat ik niet kan ganken en die sla ik dan over. Meestal zijn de bot golems de laatste die ik doe en kijk ik of ik bot kan ganken. Zo ja dan gank zo nee dan Wraths en kijk ik of ik mid kan ganken, zo ja dan gank zo nee dan of wolves of top gank. Meestal dan wat cs farmen (of terug de jungle in) zodat ik genoeg gold heb voor een HoG en Philo. Daarna is blue meestal weer op en begint mijn jungle rondje weer. Als ik genoeg geld heb dan haal ik meestal 1-3 wards voor dragon en baron (is nog niet up maar dan kan top een gank zien aankomen). Afhankelijk van de dmg die ik krijg kies ik voor de volgende items:
Geen problemen what so ever qua dmg: Mercury Threads, Chalice of Harmony, Rod of Ages, Sunfire Cape, Athene's Unholy Grail en dan bouw ik mijn Hog uit in Randuins Omen en Philo naar Shurelyas Reverie
Problemen met Magic dmg: Mercury Threads, Athene's Unholy Grail en dan meestal RoA of SC
Problemen met normal dmg: Ninja Tabi boots, Sunfire Cape, Chalice of Harmony, RoA, Athene's Unholy Grail, Randuisns en Shurelyas
Er zijn genoeg guides te vinden, maar wat algemene tips over junglen:
- Je build is afhankelijk van je team. Heeft je team genoeg damage, bouw dan support/tanky items als Shurelya's, Raduins, Aegis en/of Frozen Heart. Heeft je team damage nodig, ga dan wat meer voor damage-items, afhankelijk van welke jungler je zelf bent.
- Ook voor ganken zijn niet echt vaste richtlijnen. Wel is het zo dat je ook lanes kan ganken die gepusht zijn. Ten eerste kun je van achter komen en iemand diven als jouw team je eigen minions de tower in pusht. Let wel op of de tegenstander hard CC heeft, als je early game onder tower gestund/gesnared wordt ben je gegarandeerd dood. Ten tweede kun je ook vanuit de lane komen. Als de lane ver genoeg gepusht is kun je via je eigen tower de brush langs de zijkant inlopen zonder gezien te worden. Zodra ze dan in de buurt komen kun je met 3 man 1 iemand neerbursten.
- De bot golems zijn niet altijd de moeite waard. Het kost vooral voor junglers met weinig single target damage veel tijd om ze te doen en vaak kun je dan beter gaan ganken of counterjunglen.
- Neem regelmatig wards mee om de lanes of de ingangen naar je eigen jungle te warden zodat je weet of je gecounterjungled wordt.

• Nidhiki
Haha, dacht gister laat ik Lee Sin er weer eens bijpakken. Dat potje ging erg goed dus ben nu weer ff bezig met Lee Sin :P Udyr wil ik ook nog wel blijven proberen

Verwijderd

thewizard2006 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 08:03:

Heeft iemand trouwens nog goede jungle tips of een tutorial. Speel regelmatig Nunu jungle en in het begin is dat wat lastig omdat je eigenlijk alleen je ijsbal hebt om dmg te doen. Op een gegeven moment gaat het wel steeds lekkerder.
Begin met 1 punt in Q (Consume). Maakt het veel makkelijker en doet veel meer damage. Q E E W E R zou je volgorde moeten zijn.

als je puur voor junglen in je eigen helft gaat: Je begint door hun big Wraith op te eten. Daarna naar je eigen blue, wolves.
Ik weet alleen niet wanneer ik welke lane nou moet ganken, tot wanneer je in de jungle blijft, waar je wards moet plaatsen etc. Het is nu nogal situationeel zoals ik speel. Bijv als een lane teveel gepushed is geef ik aan dat ik niet kan ganken en die sla ik dan over. Meestal zijn de bot golems de laatste die ik doe en kijk ik of ik bot kan ganken. Zo ja dan gank zo nee dan Wraths en kijk ik of ik mid kan ganken, zo ja dan gank zo nee dan of wolves of top gank. Meestal dan wat cs farmen (of terug de jungle in) zodat ik genoeg gold heb voor een HoG en Philo. Daarna is blue meestal weer op en begint mijn jungle rondje weer. Als ik genoeg geld heb dan haal ik meestal 1-3 wards voor dragon en baron (is nog niet up maar dan kan top een gank zien aankomen).
Dat is prima. Je kunt gepushed lanes niet ganken op lage levels en met sommige champs.
Afhankelijk van de dmg die ik krijg kies ik voor de volgende items:
Waarom de Grail? Ga voor Abyssal. Met Nunu kun je eigenlijk bijna 1 op 1 Amumu kopieren qua build. Abyssal, Sunfire, Mercs, Deathcap. Eigenlijk zou ik mijn HoG niet evolven tenzij AD echt een probleem is of omdat je zo rijk bent dat je slots te kort hebt. In de meeste jungle games zit je toch niet met 6x 3k+ items.

• Harkov
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het probleem dat ik met jungle Nunu heb, is dat het lastig is om damage te doen als je game wat langer duurt. Je ulti is zo makkelijk te interrupten en vereist een goede positie (in de bosjes het liefst). Voor de rest is het een leuke jungle champ.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-11 09:03
Aaahhh Nunu, mijn mooi voorbeeld van niet weten wat te doen als je net het spel begint te spelen.

- Nunu start ult
- "iiiiiiiiiiiiiiiii wtf is dit, weglopeuhhhh"
- BOEM ... dood.

Saillant detail: speelde toen met Naut. Een klopje had genoeg geweest :P.

• snoos
mijn nunu core build -
Philostone- Afhankelijk hoe je staat kage lucky pick en/of heart of gold.
hextec revolver voor dmg en hp sustain of als je vaak mana te kort heb chalice of harmony.
Vervolgens will of the ancients en Athenes Unholy Grail
Vaak kom ik niet verder of zijn de items situatie gebonden.
Wil je tanky bouw dan bijvoorbeeld abyssal scepter en/of frozenheart.
Wil je meer dmg ( vaak kies ik voor tanky) Deathcap

Je Q doet redelijk wat dmg en slowt de enemie en zijn atackspeed.
Vervolgens sloop je hem samen met de lane.
Als je dat niet kan gooi wat snowballs en zorg dat hij niet kan farmen tot dat jouwn laner er beter voor staat.

Veel mensen denken dat de nunu ulti voor de dmg is.
Even wat mooie bijkomsten van zijn ulti.
slow op movement speed.
slow op atack speed.
Zorgt voor chaos. Mensen proberen er uit te komen of focussen direct jou.
Laat mensen cc op jou doen terwijl je carries gewoon door kunnen gaan.

Ik speel nunu ook top. komt er een gank? Ulti. vaak rennen ze dan weg. Doen ze dit niet kan je hem desnoods eerder stoppen en kan je makkelijk wegkomen met je bloodboil.
Een van de beste tips
Vecht naast minions van enemy. Die heal is belangrijk en enorm sterk.

Daarnaast is die 55 % en 44 % logica van een aardappel en klopt er niks van. Tenzij je echt enorm simpel er over nadenkt.
50/50 kans dat het een trol of een gewone player voor elke player die joined

[ Voor 5% gewijzigd door snoos op 29-11-2012 10:28 ]

• Lointje
Algemene jungle tips (niet nunu specifiek):
- De eerste 1/2 camps zijn het moeilijkste (beetje afhankelijk waarmee je begint en welke champ je hebt). Een leash is dus noodzakelijk/gewenst om niet te veel health te verliezen.
- 1e Blue buff is bijna altijd voor de jungler (champ afhankelijk, sommige gaan eerder red). Bij de 2e moet je zien of je het zelf echt nog nodig hebt, anders geef je hem aan mid. Deze kan dan zijn skills spammen om te farmen, pushen en ganken.
- Koop wat golditems zodat je meer tijd hebt om te ganken en niet non stop in de jungle moet clearen.
- Als je mid achter staat, laat je wraiths aan mid voor extra inkomsten
- Golems zijn in het begin niet altijd de moeite. Als je toch bot zit en niet kan ganken, doe gerust.
- Smite is bijna altijd een vereiste. Pak je blue, red, dragon en baron last hit er mee om geen steal te hebben.
- Als je in de river bush klaarstaat om te ganken en je ziet de enemy meteen terugtrekken is die bush geward. Niet veel nut om daar nog langer te blijven staan.
- River is niet de enige route om te ganken. Een erg gepushte lane kan je via de eigen lane door de twee lane bushes lopen en zo zonder dat enemy het weet in hun bush zitten. Als zij hun lane iets naarvoor pushen terug spring je erop (liefst met CC want ze zijn snel terug onder hun tower).
- Als je merkt dat de carry de kill zal halen, probeer dan te stoppen met hitten. In het begin hebben zij er meer aan. Als jij een paar kills meepakt is dat natuurlijk ook geen ramp.
- Meer advanced: Kijk altijd waar de enemy jungler opduikt. Een keer zijn wraiths gaan stelen zorgt dat hij minder gold heeft. Zijn blue of red stelen is nog beter maar is ook wel een risico.
- Als een bepaalde lane het moeilijk heeft, gank daar veel meer en "babysit" hem. Laat het wel in chat weten aan het team, anders krijg je te horen: omg 0 ganks from jungler, blabla... Zeker bij een 2vs1 top is top babysitten nodig.

• PpN
  • Laatst online: 13-01-2023

PpN

Nunu is echt een relaxte jungler inderdaad ! Ik zelf neem altijd boots of mobility, dat tezamen met je speed increase op je 'W' en je slow op 'E' en movement speed runes maakt je zo'n gevaarlijke ganker !

Wat ik zelf wel is probeer is om via enemy tri bush hun lane op te rennen en dan (buiten tower range) me ulti te casten, the enemy moet dan kiezen om of jou te interupten en geen cc meer over te hebben en door jou adc kapot geschoten te worden. Of om jou ulti in te rennen en 50% + hp kwijt te zijn, me gusta 8)

• Martin0
Wizard, ben je vanaaf online?

nunu dinsdag uitgeprobeerd want hij was 1 van de 3 champs die ik nog nooit gespeeld had maar wel heb.
vind het niet een geweldig fijne champ(niet mijn style en ook niet gewend).
dr mundo ging beter en tristana ging ook goed.

Twitch

• thewizard2006
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:02:

Begin met 1 punt in Q (Consume). Maakt het veel makkelijker en doet veel meer damage. Q E E W E R zou je volgorde moeten zijn.

als je puur voor junglen in je eigen helft gaat: Je begint door hun big Wraith op te eten. Daarna naar je eigen blue, wolves.
Uiteraard is Q mijn eerste spell. Daarna E W E E R. Doe eerst de W omdat die extra speed op attacks wel prettig is voor het clearen van de camps + de iceball is vrij mana intensief.

Ik ga eigenlijk altijd voor wolves in mijn eigen camp. Zal eens kijken of ik veilig de wraths kan stealen. Die spawnen tegelijk met de wolves neem ik aan.
Waarom de Grail? Ga voor Abyssal. Met Nunu kun je eigenlijk bijna 1 op 1 Amumu kopieren qua build. Abyssal, Sunfire, Mercs, Deathcap. Eigenlijk zou ik mijn HoG niet evolven tenzij AD echt een probleem is of omdat je zo rijk bent dat je slots te kort hebt. In de meeste jungle games zit je toch niet met 6x 3k+ items.
Grail voor ability power, magic resist en de nodige mana regen.
Verder vind ik boots belangrijker omdat juist je movementspeed zo belangrijk is met nunu icm met zijn E (en ult) en W.

De HoG en Philo evolve ik alleen op het laatste als ik teveel geld heb. Eerste alle andere items blijven uitbouwen tot de max.
Harkov schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:11:
Het probleem dat ik met jungle Nunu heb, is dat het lastig is om damage te doen als je game wat langer duurt. Je ulti is zo makkelijk te interrupten en vereist een goede positie (in de bosjes het liefst). Voor de rest is het een leuke jungle champ.
Ja dat gevoel heb ik ook zeker omdat eigenlijk alleen je E dmg doet. Daarom bouw ik hem tanky en is mijn rol niet om dmg te doen maar om klappen te vangen, te slowen met E en R, de ADC te voorzien van W en paniek te veroorzaken met R.

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 29-11-2012 10:30 ]

• thewizard2006
oeps, ik dacht dat ik had gewijzigd maar nu dus een dubbel post. Excuus
snoos schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:27:
mijn nunu core build -
Philostone- Afhankelijk hoe je staat kage lucky pick en/of heart of gold.
hextec revolver voor dmg en hp sustain of als je vaak mana te kort heb chalice of harmony.
Vervolgens will of the ancients en Athenes Unholy Grail
Vaak kom ik niet verder of zijn de items situatie gebonden.
Wil je tanky bouw dan bijvoorbeeld abyssal scepter en/of frozenheart.
Wil je meer dmg ( vaak kies ik voor tanky) Deathcap
Jij gaat duidelijk voor een minder tanky maar meer dmg build. Dat is een keuze :) Geen idee of het goed werkt. Heb toch het idee dat ik vaak wel in het begin flink gefocussed wordt ivm met ult. Frozenhearth is wel ok maar ik heb al zoveel armor resist met sunfire cape, randuins omen en eventueel ninja tai boots. De aura's zijn dan wel weer leuk.
Je Q doet redelijk wat dmg en slowt de enemie en zijn atackspeed.
Vervolgens sloop je hem samen met de lane.
Als je dat niet kan gooi wat snowballs en zorg dat hij niet kan farmen tot dat jouwn laner er beter voor staat.
Je bedoelt E neem ik aan?
Ik speel nunu ook top. komt er een gank? Ulti. vaak rennen ze dan weg. Doen ze dit niet kan je hem desnoods eerder stoppen en kan je makkelijk wegkomen met je bloodboil.
Een van de beste tips
Vecht naast minions van enemy. Die heal is belangrijk en enorm sterk.
Gisteren toevallig ook een potje solo top gedaan. Kwam tegen riven uit. Het is toch best pittig als hij dan magic resist heeft en verder niet afhankelijk is van mana en ik wel. In het begin erg wennen (ook omdat ik niet vaak tegen riven speel als sup bot or jungle). Op een gegeven moment had ik het wel door. Scheelde ook wel dat de eerste gank van de jungler rond de 19min was en ik er nog om moest vragen ook....
Daarnaast is die 55 % en 44 % logica van een aardappel en klopt er niks van. Tenzij je echt enorm simpel er over nadenkt.
50/50 kans dat het een trol of een gewone player voor elke player die joined
Het is puur kansberekening hoor. Over het gemiddelde genomen zal dit zo ongeveer uitkomen als je er vanuit gaat dat jij geen Troll bent. Het lijkt misschien wel alsof jij altijd degene bent die bij een troll in het team zit maar volgens mij komt het ongeveer wel uit.
PpN schreef op donderdag 29 november 2012 @ 09:58:
Nunu is echt een relaxte jungler inderdaad ! Ik zelf neem altijd boots of mobility, dat tezamen met je speed increase op je 'W' en je slow op 'E' en movement speed runes maakt je zo'n gevaarlijke ganker !

Wat ik zelf wel is probeer is om via enemy tri bush hun lane op te rennen en dan (buiten tower range) me ulti te casten, the enemy moet dan kiezen om of jou te interupten en geen cc meer over te hebben en door jou adc kapot geschoten te worden. Of om jou ulti in te rennen en 50% + hp kwijt te zijn, me gusta 8)
Maar met die boots mis je weer magic/armor die ik wat belangrijker vind dan de mobility die je al krijgt van je W en zeker als je de tegenstander met een E weet te raken.
Martin0 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 10:27:
Wizard, ben je vanaaf online?

nunu dinsdag uitgeprobeerd want hij was 1 van de 3 champs die ik nog nooit gespeeld had maar wel heb.
vind het niet een geweldig fijne champ(niet mijn style en ook niet gewend).
dr mundo ging beter en tristana ging ook goed.
Als je er geen feeling mee hebt gewoon links laten liggen imo. Doe ik tenminste ook met champions. Soms is het wel eens handig om 3 a 4 potjes ermee gespeeld te hebben though zodat je een beetje de mechanics leert en sommige combo's door hebt die ineens het spelen 300x makkelijker maken.

Vanavond denk ik niet dat ik online ben. En morgenavond ook niet. Maar goed, als je me online ziet geef maar even een poke.

Kunnen jullie trouwens hierbij http://www.lolking.net/summoner/euw/22456393#history ???

[ Voor 25% gewijzigd door thewizard2006 op 29-11-2012 10:42 ]

• snoos
thewizard2006 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 10:37:
oeps, ik dacht dat ik had gewijzigd maar nu dus een dubbel post. Excuus

[...]

Jij gaat duidelijk voor een minder tanky maar meer dmg build. Dat is een keuze :) Geen idee of het goed werkt. Heb toch het idee dat ik vaak wel in het begin flink gefocussed wordt ivm met ult. Frozenhearth is wel ok maar ik heb al zoveel armor resist met sunfire cape, randuins omen en eventueel ninja tai boots. De aura's zijn dan wel weer leuk.
Ja klopt ligt aan je speelstijl. Dacht te lezen dat iemand wat miste in de dmg.
Nu lever je wat tankyness in voor wat sustain en wat meer kill mogelijkheid.
[...]

Gisteren toevallig ook een potje solo top gedaan. Kwam tegen riven uit. Het is toch best pittig als hij dan magic resist heeft en verder niet afhankelijk is van mana en ik wel. In het begin erg wennen (ook omdat ik niet vaak tegen riven speel als sup bot or jungle). Op een gegeven moment had ik het wel door. Scheelde ook wel dat de eerste gank van de jungler rond de 19min was en ik er nog om moest vragen ook....
Ik vindt het leuke van nunu dat ook al ga je slecht je in je lane kan blijven. Max desnoods eerst je Q voor meer sustain. ( en bij die andere comment bedoelde ik inderdaad mijn e xD)
Het voordeel van altijd in je lane kunnen blijven is dat je jungler alleen hoeft op te dagen. Je staat dus altijd klaar om een kill te maken. En je mist minder xp doordat je minder hoeft te recallen
Maar met die boots mis je weer magic/armor die ik wat belangrijker vind dan de mobility die je al krijgt van je W en zeker als je de tegenstander met een E weet te raken.
Mee eens ik vindt dat de andere boots meer opleveren.

Ik kan bij die link.
Champion die je niet aanstaan even links laten liggen. Misschien vind je ze later wel leuk. Ga nu voor wat je leuk vindt. Zelfs als dit niet in de huidige meta/ top tier past.

[ Voor 5% gewijzigd door snoos op 29-11-2012 10:54 ]

Verwijderd

thewizard2006 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 10:28:

Grail voor ability power, magic resist en de nodige mana regen.
Verder vind ik boots belangrijker omdat juist je movementspeed zo belangrijk is met nunu icm met zijn E (en ult) en W.
Te duur voor wat je nodig hebt. Die manaregen is overkill (helemaal met gelevelde Blood Boil en passive) en juist door Abyssal ben je nog nuttiger voor het team en doe je zelf ook meer damage door aura (en eventueel je Sunfire) terwijl je tanky word.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:28
Heeft iemand misschien tips voor het spelen met Mordekaiser.
Ik heb gisteren een beetje getest en rond gekeken, maar kan nog niet echt een eenheid vinden in items op dit moment.

Wel moet ik zeggen dat hij briljant farmt :P

• thewizard2006
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2012 @ 10:57:
[...]

Te duur voor wat je nodig hebt. Die manaregen is overkill (helemaal met gelevelde Blood Boil en passive) en juist door Abyssal ben je nog nuttiger voor het team en doe je zelf ook meer damage door aura (en eventueel je Sunfire) terwijl je tanky word.
het is behoorlijk wat ability power, de magic resist + CDR toch wel goed en heb die mana echt wel nodig als ik W en E zo veel mogelijk moet gebruiken (niet alleen de mp he maar ook de mana on kill en de missing mana regen) . Maar dat is mijn gevoel erbij. Heb je ergens waar jij jou informatie vandaan hebt gehaald of is dit ook meer het gevoel. Verder schelen de 2 items 300g van elkaar volgens mij. Tegen de tijd dat ik dit item aanschaf is 300g niet echt heel erg veel meer.
Dat gezegd hebbende heb ik ook wel eens beide genomen toen er veel magic dmg in het team van de vijand zat ipv Sunfire cape die toch wat meer gericht is op effectief jungelen en lanes clearen imo. Maar ik ben geen expert :)

[ Voor 19% gewijzigd door thewizard2006 op 29-11-2012 12:46 ]

Verwijderd

thewizard2006 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:44:
[...]

het is behoorlijk wat ability power, de magic resist + CDR toch wel goed en heb die mana echt wel nodig als ik W en E zo veel mogelijk moet gebruiken (niet alleen de mp he maar ook de mana on kill en de missing mana regen) . Maar dat is mijn gevoel erbij. Heb je ergens waar jij jou informatie vandaan hebt gehaald of is dit ook meer het gevoel.
Ervaring na veel Nunu games. Nooit manaregen gekocht buiten Philo om, nooit echt problemen gehad. Ook zullen veel pro guides het vast met me eens zijn qua item build. Overigens vind ik 90 AP niet heel erg veel, zijn Nunu's cooldowns ook niet verschrikkelijk hoog en skills kosten weinig.

3k Gold is te duur voor veel stats die niet vitaal zijn voor je champion. Aangezien hij zulke geweldige ratios heeft kun je beter voor Mpen/AP gaan over Manaregen. Een sterke skill weinig hoeven gebruiken > een zwakke skill vaak hoeven gebruiken. Ook komt het weinig voor in het stadium waar teamfights uitbreken dat je ineens zonder mana zit of er niet op voorbereid bent. In die gevallen betaal je dus voor stats die je niet nodig hebt. Ook geeft Abyssal de nodige damage voor je andere teammates, wat toch deel van je rol is als Nunu- anderen buffen en debuffen. Je hele skillset speelt daar op in.

De manaregen passives van Chalice zijn meer laning tools, aangezien je in de jungle met je passive niet veel mana hoeft op te slurpen en de Philo (je eerste item) de rest van je kosten wel dekt.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2012 12:55 ]

Verwijderd

[...]

Deze brakke logica noemt men statistiek en dit is hoe de lol matchmaking werkt |:(

Als je dat al gaat ontkennen/tegenspreken zul je helemaal nooit uit je "elo hell" komen.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-11 23:30

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Verbeter de wereld, begin bij jezelf...

Of ben ik nu hopeloos cliche?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• PpN
  • Laatst online: 13-01-2023

PpN

Wolf schreef op donderdag 29 november 2012 @ 13:13:
Verbeter de wereld, begin bij jezelf...

Of ben ik nu hopeloos cliche?
ja ;)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-11 23:30

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Martin0
meh ben zo blij dat ik steeds dichter bij de level 30 ben, dan kan ik eindelijk alle builds volledig afmaken met runes en masteries.

Twitch

Verwijderd

Suicyder schreef op donderdag 29 november 2012 @ 12:05:
Heeft iemand misschien tips voor het spelen met Mordekaiser.
Ik heb gisteren een beetje getest en rond gekeken, maar kan nog niet echt een eenheid vinden in items op dit moment.

Wel moet ik zeggen dat hij briljant farmt :P
averice blade, philo stone, heart of gold & kage's lucky pick.
Pagina: 1 ... 103 ... 123 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Slowchat/offtopic graag buiten het topic houden. Dat kan prima op de chat.

Wil je weten of er vanavond met GoT-ers gespeeld wordt, kijk dan bij de actuele matches.

Bekijk ook de topicstart voor andere handige informatie.