Absoluut gelijk. Meeste spelers onderschatten de support role enorm. Plus dat je vaak direct kunt zien of je te maken hebt met iemand die de role snapt of niet. Maar onderschat de ander roles niet, bijvoorbeeld de Jungler. Om op je voorbeeld van de higher elo support en een lower elo support verder te borduren.Jeffroiscool schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 15:58:
[...]
In een teamfights zijn de mechanics van een support van levensbelang, niet alleen moet je in een splitseconde een beslissing maken, je moet er ook voor zorgen dat je niet dood gaat door die actie.
Hoe plaatst jij je Janna tornado, hoe goed kan jij met Blitz een grab raken, wanneer ult je met Sona terwijl je op deze manier in een enorm gevaarlijke range staat?
In de lane: Hoe harrass je properly met Sona Q + Powerchord. Ik heb genoeg Sona's gezien die daarna direct 3 AA's vangt van de AD Carry. Ben je snel genoeg om een enemy ward te clearen zodra deze neergezet is? Op welk exact moment geef je je ad carry een heal met Soraka. Een lower elo support zal zien oh hij mist hp, ik heal hem direct. De enemy ad carry wacht even en engaged omdat de armor buff down is. een higher elo support zal de heal op het optimale moment moeten doen om zo veel mogelijk damage te mitigaten en te kunnen traden.
En dat zijn maar een paar voorbeelden van mechanical skill die een support nodig heeft in lane. Het is niet stil staan in bosjes en een beetje staren naar de minimap. Een support moet zijn AD carry in de lane phase carryen zodat de ad carry de game uiteindelijk carried.
CSen is imo iets wat iedereen uiteindelijk wel decent moet kunnen tot op een bepaald niveau.
Waar een lower-elo jungler zijn route altijd (no matter what the circumstances are) afmaakt, dus niet counter jungled als hij de enemy jungler Top Lane ziet (zonder red of blue buff). Gaat een higher elo jungler juist de jungle van de enemy in om zodoende te counter jungelen. Tevens houdt een higher elo jungler altijd in zijn achterhoofd waar de enemy jungler kan zijn. Is jouw Top Lane zonder vision enorm gepushed, dan kun je er de donder op zeggen dat de enemy jungler daar gaat ganken. Een lower elo jungler zal veel minder snel zich daarheen spoeden om zo te kunnen counterganken. Ook weet een higher elo jungler hoe ver hij kan gaan met ganks, hoe vaak zie je wel niet een jungler ganken en vervolgens te ver doorgaat op low level en zodoende een FB weggeeft onder de toren van de tegenstander?
Qua teamfights ook, veel junglers zijn ook initiators. Dit is alles behalve makkelijk om dit op het goede moment te doen in een 5v5 teamfight. Dan heb ik het nog niet gehad over het inschatten van de last hits on kills. Hoe vaak zie je wel niet een jungler met 5/0/0 om vervolgens de Top Laner en de ADC met een score van 0/0/3 en 0/0/2 te zien rond lopen. Om vervolgens de game te verliezen omdat deze niet fed genoeg zijn.
Om maar even wat voorbeelden te noemen. Nogmaals, je hebt helemaal gelijk met je verhaal over supports. Maar ik wil slechts even benadrukken dat elke role zijn eigen 'moeilijkheden' kent