Als TPS een probleem zou zijn voor tanks (zoals het was tot Cataclysm), zou het een nuttige stat zijn voor tanks inderdaad omdat ze anders aggro verliezen. Tanks hebben tegenwoordig geen threat problemen meer (zelfs met een dps die alles popt overwinnen mijn Wings+3HP Shield of the Righteous het makkelijk). Daarnaast is DPS geen tanking stat; het is mooi meegenomen. Er zijn heel veel tanks die hit en expertise gebruiken; prima, moet je vooral doen. Wordt je er een betere tank van? Nee, CTC cap halen en daarna wellicht stamina zijn vele malen betere stats.
Dat hèt kan betekend niet dat het beter is. Op het moment dat de dps in een gevecht het probleem is, wordt er eerst gekeken naar hoe de dps hun damage kunnen verbeteren. Er bestaat een discussie over het feit of je als tank niet meer dps zou moeten doen op het moment dat je healers het kunnen hebben.
Even een quote van Elitist Jerks:
Hit rating makes you more likely to actually hit the stuff you will be tanking (no damage, no threat). While threat should generally not be a problem, tank dps is now a useful component of raid dps (particularly in 10 mans). However, bear in mind that survivability still vastly outweighs dps in tank prioritization.
Als ik aan het einde van de rit aan onze healers vraag wat zij prettiger vinden om te healen zeggen ze allemaal dat ik niet voor hit en expertise moet gaan. Tuurlijk gaat het gevecht sneller, maar CTC-capped zijn en meer health hebben is veel boeiender. Dat zorgt er immers voor dat de damage income veel gelijkmatiger is en je meer klappen kunt hebben.
Als laatste, tanks die problemen hebben met threat zijn imo geen goede tanks of zijn zwaar ondergeared in tegenstelling tot alle dps (en zelfs dan vraag ik het me nog af). Tanks hebben allemaal een tuant die ervoor zorgt dat je in iedergeval 6 seconden de volledige aandacht hebt van een mob. Daarnaast zijn er hulpmiddelen als Vengeance, Tricks en Misdirect en heeft bijna elke dps class wel een cooldown om de threat omlaag te gooien.