Ik heb morgen ook economie examens, me laatste examen gelukkig. Normaal ben ik aardig goed in economie, eigenlijk is het me beste vak. Ik sta iets hoger dan een 7, ik had voor het laatste PTA dat over alles ging een 8.2, dus normaal moet het wel goed komen.
Ik heb vooral problemen met berekeningen, vaak kleine domme foutjes. Verder denk ik dat het examen ook wel raar wordt, vooral redenaties. Nu gaat het gewoon bagger met de economie en laten we zeggen 2 jaar geleden (toen het examen werd gemaakt) ook wel, maar toen was het niet zoals nu. En vooral het laatste jaar heb ik de economie heel erg gevolgd en dan kom je tot de conclusie dat wat in het boek staat veronderstellingen zijn van de afgelopen jaren, maar dat de praktijk toch anders kan zijn.
Een voorbeeld. Als een land in een recessie zit dan gebeurd er volgens het boek dit: de overheid doet de belastingen omlaag of gaat zelf meer besteden. Zo zal er weer meer vraag zijn en dus komt de productie in een land weer op gang. Het rare is dat nu totaal het tegenoverstelde wordt uitgevoerd. Indirecte belastingen gaan omhoog en zo lijkt het erop dat we juist het tegenovergestelde doen van wat we zouden doen. Waarom gebeurd dit: om te zorgen dat we binnen de 3% begrotingstekort blijven. Wat is beter op dit moment om te doen, het boek volgen of toch aan de regels houden? Niemand weet dat.
Tip voor mensen met economie die redeneren moeilijk vinden: kijk altijd naar de vraag en stel voor je zelf de vraag welke begrippen je denkt nodig te hebben. Ook zoals door iemand hierboven is genoemd, zijn standaardredeneringen heel makkelijk. (bv. gaat de koers omhoog van een land denk dan direct aan meer export, en door meer export is er meer vraag naar de munt, dus stijgt de koers van de munt). Verder werkt het soms ook om voor je zelf in telegram stijl een paar redenaties op papier te schrijven. Stel de vraag gaat over structurele werkloosheid. Schrijf voor je zelf in telegramstijl op: altijd meer mensen dan vacatures. Of de vraag gaat over inflatie. bedenk direct welke soorten inflatie er zijn en wat de redenaties daarbij zijn.
Vaak is het zo dat ze bij een redenatie vraag willen weten of je het begrip kent en begrijpt, dus weet je wat structurele werkloosheid is. Daarnaast willen ze de gevolgen (redenatie) weten van het begrip. Als je het echt niet weer schrijf gewoon op wat je weet over het begrip en probeer het in de context te lullen, vaak krijg je daar al een punt voor.
Iedereen succes morgen ik ben heel benieuwd hoe het examen economie wordt, toch het examen waar ik van me zelf het meest verwacht.