Trabbie_ schreef op maandag 21 mei 2012 @ 17:56:
Natuurkunde was inderdaad niet moeilijk. Gelukkig ben ik goed in de onderwerpen die op het examen kwamen want er zat weinig variatie in! In dat opzicht vind ik het sneu voor de mensen die juist slecht zijn in deze onderwerpen.
@jonathan: vraag 8 heb ik fout getekend, maar nu ik het zie snap ik het wel. Vraag 24 is gewoon pure natuurkunde, twee formules aan elkaar gelijk stellen et voila. Dus ik denk dat de discussie meevalt (of tegen, net hoe je het bekijkt).
Er komt inderdaad discussie over van alles (22e in Utrecht is die bijeenkomst al geweest btw). Vraag 8 behoort zeker tot de stof! Je hebt een versnelling en de karretjes moeten ook versnelt worden. De kracht die die versnelling levert is er omdat de hoek verandert (en er dus geen krachtenbalans met Fres=0 meer is tussen spankracht, Fmpz en zwaartekracht).
Vraag 24 is meer vatbaar voor discussie. Welke snelheid vul je in!?
-De lichtsnelheid kun je proberen, maar in de tekst staat dat de protonen BIJNA de lichtsnelheid behalen.
-Kinetische energie kun je niet uitrekenen omdat de massa veranderd is bij deze relativistische snelheden.
-Het (tussen)antwoord bij vraag 21 kun je gebruiken, maar op en examen hoef je nooit door te rekenen. Dus leerlingen denken dat dat ook niet de juiste weg is.
-Zelfs al vul je het antwoord uit verkregen uit de gegevens hoe snel de protonen gaan voor vraag 21, er staat nergens expliciet dat die snelheid bij 7 TeV hoort! Het volgt wel uit de tekst als je nauwkeurig gaat lezen. Maar het kost veel extra tijd en denkwerk!
Verder was het tentamen goed te doen vond ik. Heb hem gisteren tijdens eten in restaurantje gemaakt nadat ik klaar was op school.