Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1CNRdYiAiqVYE8szneO3OW2G/full.jpg

IE9 DISCUSSION BOARD
Welke rol heeft de internetbrowser op jouw computer? Welke browser gebruik je en waarom? Is het een gevoel, is het gemak, is het de naam of doet het er voor jou niet zo toe? Over jou en je browser gebruik willen we graag van mening wisselen. Wat we graag willen weten: Hoe denkt de Tweaker over de verschillende browsers en wat je zoals doet met je browser.

GA OVER ONDERSTAANDE ONDERWERPEN MET ELKAAR IN DISCUSSIE
Kies je bewust voor één browser of wisselt dat met de regelmaat van de klok. En zit er dan nog verschil in de browser die je bewust kiest of de browser die “als standaard browser” staat ingesteld. Kortom; Heb je bewust gekozen voor een bepaalde browser of juist niet?

Zijn er voor jou belangrijke verschillen tussen Internet Explorer 9, Firefox of Chrome? Heb je goede ervaringen met IE9 of juist niet? Wat gebruik je zelf en wat raad je aan, aan je vrienden, kennissen …. of je moeder?

Maar ook zijn we benieuwd of jullie tevreden zijn over de zaken onder de motorkap van IE9. De nieuwe hardware accelaratie waardoor je browser sneller start en sneller is in het gebruik, het gebruik van HTML 5, de Developer Tools en de chakra Java engine om er maar een paar te noemen. En wat vind je van de privacy instellingen? Is het gemak van InPrivate Browsing wat je ervan verwacht had? En wat vind je van de samenwerking tussen IE9 en Windows7 waardoor Pin to Taskbar mogelijk is? Zijn er dingen die je mist of die beter kunnen?

Zoals je ziet, alles kan en mag in deze discussie over IE9 aan bod komen. Vanuit Microsoft zullen Marcel Nieuwpoort, Gerard Verbrugge, Lars van Beek, Mathijs Hoekstra en Coen Nijkrake actief in dit topic met jullie van gedachte wisselen.

MAAK KANS OP EEN WINDOWS PHONE (NOKIA LUMIA 800)
De actie is afgelopen. Lees hier wie de winnaar is : zeef in "IE9 Discussion Board". Het topic blijft gewoon open.

SPELREGELS & VOORWAARDEN
Dit topic is bedoeld voor Tweakers die een inhoudelijke discussie willen voeren over IE9 en Microsoft willen voorzien van feedback en is nadrukkelijk niet bedoeld voor support vragen. Mocht je specifieke support vragen hebben dan kun je die stellen op https://www.facebook.com/MicrosoftNL of via twitter via @MicrosoftHelpt.

[ Voor 12% gewijzigd door zeef op 06-06-2012 18:26 . Reden: Facebook & Twitter links aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik gebruik IE9 sinds de beta als primaire webbrowser. In die tijd ben ik hooguit een enkele keer een website tegengekomen waarvoor ik terug moest grijpen naar Firefox omdat IE9 de site niet wilde openen. Verder nooit problemen met crashes of traagheid, iets waar ik wel tegenaan liep met Firefox. De browser start snel, is snel met websites laden je mag wel een hele lading tabs openen voor je iets van vertraging merkt. Of het sneller is dan Firefox, Chrome of Opera boeit mij weinig, het is snel genoeg voor mij.

De interface is wat mij betreft een grote sprong vooruit vanaf voorgaande versies. Strak en minder bloated met verschillende toolbars. Sommigen vinden de loze ruimte boven de tabs en de adresbalk zonde, ik vind het wel prettig omdat je daarmee gewoon makkelijk het scherm kan rondslepen zonder per ongeluk een tab weg te klikken.

Nieuwe functies als Pin to Taskbar zijn erg prettig, voornamelijk als ze de jumplists dan ook goed gebruiken. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld Hotmail. Pin je die aan de taskbar dan krijg je direct links naar je Live profiel, inbox, kalender, contacten en Skydrive. Erg prettig als je regelmatig gebruik ervan maakt, omdat het je meerdere snelkoppelingen kan besparen. Ik zie ook steeds vaker websites die hiervan gebruik maken, dus dat is positief.

Om eerlijk te zijn mis ik weinig. In mijn ervaring werkt het zoals het hoort vanaf de eerste startup. Mijn gebruik vereist ook geen addons, dus dat mis ik ook totaal niet. Het enige wat ik zo kan bedenken is de functie "Copy image URL" als je rechtsklikt op een plaatje. Als ik nu snel een plaatje ergens wil linken is het; Rechtsklik -> Properties -> URL selecteren -> Kopiëren -> Plakken. Dus die functie zou ik erg graag in IE9 terug willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-09 10:08
Ik gebruik al jaren (sinds de mozilla milestones) firefox / mozilla. De reden dat ik destijds ben overgestapt was nieuwschierigheid naar nieuw, de slechte naam die Microsoft destijds had en de eigen interpretatie van standaarden die Explorer had, waarschijnlijk omdat het marktaandeel te groot was. Op dit moment gebruik ik firefox alleen maar vanwege hoe het aanvoelt, dat is moeilijk te beschrijven, maar gewoon anders dan explorer en chrome/andere browsers. Kwa snelheid en naleving van standaarden geloof ik dat het nu met alle grote browsers wel goed zit. Ik ben de laatste tijd een paar keer uit nieuwschierigheid (vergelijk en proberen van cuttherope bijvoorbeeld) met explorer gespeeld en dat ie me niet tegengevallen, enige puntje is dat ik elke keer een popup kreeg om standaard instellingen/de vraag om een tour te nemen of iets dergelijks, nu is dat goed ingesteld en krijg ik het niet meer. Voor mij zijn de browsers nu grotendeels gelijkwaardig, met iedere browser die z'n eigen look & feel geeft in meer of mindere mate, want functionaliteit die ik gebruik wordt door allen geboden.
Belangrijke punten:
-naleving van standaarden
-snelle engine
-geen popups bij initiele startup

Vrij simpele eisen, voor een simpel persoon... :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Als web / front-end developer gebruik ik IE9 voornamelijk om mijn sites in te testen. Het is nog niet in me opgekomen om IE9 als standaard browser te gebruiken, daarvoor is de css3 support naar mijn inziens (nog) te beperkt! Ik ben het eens met Jurjen dat, alhoewel het naleven van standaarden beter is dan in IE8, er best nog wat gedaan kan worden om te zorgen dat IE9 'on top' is op het gebied van de huidige web standaarden. Dit is namelijk ook één van de redenen dat ik Chrome als een hele prettige browser ervaar.
Wat ik echt mis bij Internet explorer 9 zijn goede werkende add-ons. Firebug of soortgelijken werken naar mijn mening veel pretiger in Firefox dan in IE9 (zoals ook in dit artikel aangegeven: http://www.daniweb.com/we...eveloper-tools-vs-firebug). Zonder web developer tools die minstens net zo prettig werken als in FF of Chrome zie ik mij niet snel over stappen.

Ik moet ook zeggen dat de slechte nasmaak van IE8 en voorgangers er nog steeds is, en dat ook een reden is waarom ik ook IE9 nog steeds wantrouw ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik gebruik IE9 zelf ook niet, maar als frontenddeveloper kan je er niet omheen..

Op zich werkt het prima. Wat ik alleen niet snap is dat die compatibiliteitsmodi totaal niet overeen komen met de aangegeven browsers. En als je dan ook nog geen losse IE kan installeren loopt je toch te klooien met VM's als je in IE8/7 moet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:16
Ik gebruik eigenlijk al sinds de beta IE9. Eerlijk moet ik er wel bij zeggen dat ik IE9 niet als main gebruikte toen, maar sinds de release wel altijd.
Ik heb alleen FF portable om problemen met IE uit te sluiten of als een site problemen geeft. Dit kom ik eigenlijk vrij weinig tegen.
Wat Catch22 hierboven aan geeft, moet ik ook wel beamen. Het zou makkelijk zijn als we ook oudere versies van IE er naast kunnen draaien. Scheelt heen en weer schuiven bij testen.

MicroSoft is in mijn eigen aardig de goede kant op aan het gaan op dit moment.
Windows 7, Windows Phone, windows 8, maar ook Office, Windows Home Server en uiteraard Internet Explorer 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:03
Of de compatibiliteitsmodus wel/niet overeenkomen weet ik niet, ik krijg eigenlijk nooit klachten, als wij testen met IE9 en de modus van IE8/IE7. Het is mij wel nooit duidelijk waarom ik zowel de Browsermodus en de Documentmodus moet veranderen naar IE7/IE8/IE9 en waarvoor de compatibiliteitsmodus/quirksmodus precies gebruikt wordt. (Neem aan dat die niet gebruikt wordt bij als ik de X-UA-Compatible op IE=Edge zeg)

Verder gebruik ik Chrome omdat die sneller aanvoelt, maar dan kan ook meer een gevoel zijn. En natuurlijk dat Chrome veel verder is in CSS3 en HTML5..

Ook de developer tools werken niet zo lekker als die van Chrome/Firefox

[ Voor 6% gewijzigd door Barryvdh op 23-04-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 17:26

Bosmonster

*zucht*

Mijn grootste probleem met IE9 als developer zijn de compatibility-modi. Die zijn echt om gek van te worden, zeker omdat bij klanten, die dan intern wel IE8 of 9 gebruiken, het best kan voorkomen dat IE7-modus wordt geforceerd bijvoorbeeld.

Hoop dat ze die compatibility-mode-onzin in IE10 laten vallen, want anders is helemaal het eind zoek..

Afbeeldingslocatie: http://ieblog.members.winisp.net/misc/How%20IE9%20Determines%20Document%20Mode.svg

Zegt genoeg denk ik...

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 23-04-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb IE8 heel lang als standaard browser op mijn notebookje gebruikt, simpelweg omdat FireFox te zwaar was, en Chrome om de haverklap vastliep, en IE8 alles kon wat ik ermee wilde doen.
IE9 heb ik daarom ook snel uitgeprobeerd en ik was zeer te spreken over de snelheid. Mijn notebookje is vrij beperkt wat snelheid betreft (Celeron 723, 1,2GHz singlecoretje) dus dan heb je geen zin in browsers die heel veel resources slurpen. En dat deed IE9 op zich heel erg aardig.

Maar toch gebruik ik IE9 zo min mogelijk. En dat heeft te maken met het feit dat het onmogelijk is om Cleartype en subpixel rendering volledig uit te zetten. In tegenstelling tot wat iedereen roept maken deze zaken teksten echt niet leesbaarder, maar zorgen ze ervoor de letters niet allemaal even dik zijn, of lijken te zijn en zorgen ervoor dat het veel moeizamer is om goed te lezen, omdat ik continu probeer te focussen op onscherpe letters.
In IE8 kon dit gelukkig nog gewoon uit, in IE9 kan dit niet, het is mij in elk geval nog niet gelukt. dit maakt het gebruik van IE9 echt een verschrikking, ik kan er niet lang mee werken voordat ik last begin te krijgen van hoofdpijn, gewoon omdat de letters zo vaag zijn.

Een voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W4Wnsb7a2DemOMapULcypFQV/medium.png
Dit is IE9 links en Opera rechts. Cleartype staat uit in m'n OS.

Links zijn de letters blurry en lijken ze soms niet allemaal even groot te zijn. Rechts is 1 pixel 1 pixel en zijn de letters lekker scherp, en lijken stukjes niet dikker dan anderen.
(kijk naar de letters W in Windows ten opzichte van de D. De W's lijken een stuk dikker dan de D). Maar erger zijn nog de E's in EEN (in Maak kans op een windows phone). Dat zijn dezelfde letters maar worden anders gerenderd.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LcqwIr2HIWYzQnx7Hd8j58YO/full.png
Boven IE9, onder Opera. In Opera zien al m'n letters er even scherp en groot uit, dat leest prima. In IE9 worden 2 dezelfde letters niet eens hetzelfde gerenderd.

Ik draai Vista waarin Cleartype dus echt helemaal uit staat (Windows 7 gebruik ik liever niet, omdat het uitzetten van Cleartype daarin nogal wat ellende geeft, maar daar heb ik dezelfde problemen al wel gehad, nadat ik Cleartype helemaal had uitgezet). IE9 respecteert echter deze instellingen helemaal niet, en gaat toch iets met fontrendering doen. En dat is voor mij al puur de reden om IE9 volledig af te schrijven als serieuze browser.

Ik gebruik nu Opera als alternatief, omdat het lekker snel en licht is, maar de voornaamste reden is dat mijn letters gewoon gerenderd worden zoals het hoort.

Ik heb al de nodige kritiek gelezen hierover, maar MS lijkt z'n kop in 't zand te steken hiervoor (zie bijv http://social.technet.mic...78-4d2f-9968-6eeabc04a68b en nog wel meer blogposts), en dat is jammer, want op zich vind ik IE9 een prima browser. Maar als het niet fatsoenlijk leesbare letters laat zien, dan kan de browser onderliggend nog zo goed zijn, ik gebruik 'm daarom zo min mogelijk, en draai waar mogelijk nog lekker IE8, die weliswaar wat trager is, maar wat er wel lekker uitziet. Omdat ik hier echter IE9 wel eens nodig heb om te testen gebruik ik daarnaast Opera, en dat is momenteel de browser aan het worden die ik op ieder systeem ga gebruiken als standaardbrowser, omdat het gewoon handig is overal 1 en dezelfde browser te hebben.

Ik was zeer te spreken over IE8, maar IE9 faalt gewoon, puur omdat Cleartype / subpixel rendering roet in het eten gooit. Een pixel is een pixel en moet een pixel blijven. Truukjes om er halve pixels bij te bedenken deugen imho gewoon niet, en het zou geweldig zijn als dit gewoon uitgezet zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Amen. _/-\o_

Vanwege de vreselijke blurry letters heb ik IE9 erafgekiepert en ben overgegaan op Firefox. Tevens gebruik ik Chrome. Heb vanalles geprobeerd om IE9 goed te krijgen maar dat is niet gelukt. Ben gelukkig inmiddels zeer tevreden over Firefox.

Je vraagt je echt af wie er bij MS dit soort dingen test en goed bevindt..... :X

Ik hoop dat Firefox en Chrome nooit dezelfde fout maken. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 23-04-2012 13:01 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Ik krijg wel een beetje een apart gevoel bij dit topic...

Je vraagt als MS op een techneutenforum naar de meningen over een product waarbij AB-SO-LUUT niet naar developer wordt geluisterd naar de meningen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Dit lijkt me toch juist een poging om daar verandering in te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mja, het is niet dat de dingen die hier gezegd worden nergens anders worden gezegd...

De html5 en css3 support is matig, JS performance nog steeds niet je-van-het en de tekstrendering is ondermaats. Maar dat weet MS zelf ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Ik zou het vooral fijn vinden als IE vaker geüpdatet gaat worden, en dan het liefst ook automatisch. Ik kan me voorstellen dat dat voor bedrijven niet ideaal is, maar voor de gebruikers standaard wel.
Volgens mij heb ik ook gehoord dat dat wel zou komen, maar dan mag er ook wel vaker een update komen dan 1x per jaar, maar gewoon een IE 10.1, 10.2 etc, met nieuwe CSS3/html5 functies en sneller JS, zonder dat de gebruiker hier mee lastig wordt gevallen.
Dan kunnen eindelijk de nieuwe functies gewoon gebruikt worden, zonder beperkingen voor Internet Explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogal offtopic, maar ik ben al weer over IE9 heen. Primaire laptop gebruikt W8 Consumer Preview, en werkt dus met IE10. ;)
Bij klanten inmiddels veelvuldig IE9 gedeployed op W7 (uiteraard), en eigenlijk nog geen problemen ondervonden die primair veroorzaakt worden door IE zelf. Wel het gebruik van 2 IE9's op een x64 werkplek wordt door sommige gebruikers (en beheerders!) als onduidelijk ervaren, maar dit laatste is ook weer niet uniek voor 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Ik gebruik IE9 vooral in combinatie met F12 om met behulp van de DOM explorer en de JS debugger onze sites te testen. Aangezien onze sites sterk afhankelijk zijn van javascript ben ik blij om te zien hoe enorm deze developer tools verbeterd zijn tegenover de vorige versies.
Ik was vroeger een grote opera fan en gebruik tegenwoordig chrome als hoofdbrowser. Dit omdat deze twee browsers iets out of the box aanbieden dat Internet Explorer niet heeft: gebruikersprofielen "in the cloud". Ik kan inloggen op een nieuwe pc, opera/chrome opstarten en heb dan meteen toegang tot mijn eigen favorieten en recent bezochte paginas. Het zou heel handig zijn als IE iets gelijkaardig kan aanbieden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Daar waar Internet Explorer 8 mij steeds terug deed grijpen naar Opera heeft Internet Explorer 9 er zakelijk voor gezorgd dat ik 100% ben over gestapt. IE9 is eindelijk snel en stabiel te noemen (al wil hij nog wel eens crashen).
Wat werkt imo goed:
- Aero Snap (de previews) vind ik heel erg fijn werken (nu alleen nog de mogelijkheid om ze te groeperen danwel de volgorde aan te passen)
- Pin to, werkt heel erg prettig zeker op websites als die van Skydrive en Hotmail !
- InPrivate browsen is ideaal om even gauw iets te testen maar het zou mooi zijn als ik daar niet een apart IE scherm voor hoef te openen
- Alle websites die ik gebruik werken naar behoren (soms nog wel de compatibiliteits knop nodig)

Ook mis ik nog wel wat zaken:
- De JavaScript Engine is een stuk beter dan die van IE8, maar Opera rent echt rondjes om IE9. Ajax sites geven dus altijd een relatief hoge CPU belasting (vb Subsonic)
- IE9 onthoudt niet welke tabs ik open heb, iets wat Opera en volgens mij Chrome en Firefox wél doen. (helemaal mooi zou zijn als ie dan ook nog eens net als Opera de pagina naar het punt scrollt waar je gebleven was)
- Bij het plakken van een URL zou ik graag de 'paste and go' functionaliteit zien die Opera heeft
- Eigenschappen van elementen zijn minder makkelijk te benaderen dan onder Opera (daar kan ik Rechtermuis --> Adres van afbeelding kopieren)

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Over de wijzigingen onder de motorkap kan ik weinig zeggen, daar weet ik inhoudelijk te weinig van (ik ben geen webdeveloper). Wat mij echter wel stoort aan álle IE-versies die ik heb gebruikt is juist het 'chroom', datgene dat je als gebruiker de hele dag voor je hebt: de applicatie zelf.

Toen ik van IE overstapte, waren de computers een stuk minder snel dan nu. SSD's bestonden nog niet, resoluties kwamen amper boven de 600p uit en internetverbindingen van meer dan anderhalve Mbit waren zeldzaam. Desalniettemin was de overschakeling van IE naar Firefox een ware verademing. Nog haast voor je Ctrl+T had ingedrukt, had je al een blinkend nieuwe tab voor je neus, pagina's leken veel sneller te laden en zelfs na een reboot was Firefox sneller opgestart dan IE. Helaas heeft Firefox met versie 4 die kans vergooid, sindsdien ben ik over op Chrome.

Concrete issues die zo snel in me opkomen die ik met IE heb:
- na het drukken op Ctrl+T of Ctrl+N duurt het op diverse (medium tot high-end) PC's ettelijke seconden voordat de browser ook maar reageert op wat ik daarna intik.
- als je een nieuwe tab opent in IE en iets in de adresbalk tikt zonder op Enter te drukken, vervolgens naar een andere tab schakelt en daarna weer terugkeert naar de nieuwe tab, is de adresbalk weer leeg.
- geen sneltoets om de paginabron weer te geven (Ctrl+U anyone)
- geen 'Copy Image Location' bij het rechtsklikken op een afbeelding
- niet in te stellen wanneer een nieuwe tab, of juist een nieuw venster geopend moet worden. Als er een instantie van IE draait, en ik klik een link aan in een e-mail in Outlook, opent een nieuw IE-venster, ongeacht de instellingen onder Tabs.

Lang verhaal kort: de applicatie voelt gewoon niet 'snappy' genoeg. Dus nee, zelfs als alle 3D HTML5 CSS3 truucjes op 50 FPS gerenderd worden, blijft de applicatie zelf voor mij nog steeds een iets dat het dagelijks gebruik allesbehalve prettig maakt. Vergeet niet af en toe je hoofd ook uit de motorkap te halen.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:12
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 15:25:
[afbeelding]

GA OVER ONDERSTAANDE ONDERWERPEN MET ELKAAR IN DISCUSSIE
Kies je bewust voor één browser of wisselt dat met de regelmaat van de klok. En zit er dan nog verschil in de browser die je bewust kiest of de browser die “als standaard browser” staat ingesteld. Kortom; Heb je bewust gekozen voor een bepaalde browser of juist niet?
Ik gebruik al jaren (sinds 2004?) Opera, om een aantal redenen. Dat was ten tijden van IE6, dus Opera had het grote voordeel van tabs en je kon (kunt) alles instellen wat je wilt. Extra knopjes op de adresbalk of juist niet, eigen zoekmachines (ik kan "i Godfather" typen om op IMDb te zoeken, "w Godfather" voor Wikipedia, enz)
IE7, 8, 9 en 10 hebben mij nooit genoeg te bieden gehad om weer terug te schakelen. IE7 lag nog te veel achter op de concurrentie, ook wat CSS betreft. 8 en 9 doen dat al beter maar nee, ik zie nog geen reden om over te stappen naar IE. Ook vanwege Opera Link, het synchroniseren van accounts over meerdere pc's.
Zijn er voor jou belangrijke verschillen tussen Internet Explorer 9, Firefox of Chrome? Heb je goede ervaringen met IE9 of juist niet? Wat gebruik je zelf en wat raad je aan, aan je vrienden, kennissen …. of je moeder?
Ik vind persoonlijk de minimalistische interface van IE9/Chrome helemaal niks en qua HTML- en CSS-ondersteuning loopt IE9 nog steeds achter, dus ik zou het niet aan vrienden/kennissen aanraden. Mijn moeder is bij met Firefox en houdt niet van veranderingen dus die zou ik ook geen IE aanraden.
Maar ook zijn we benieuwd of jullie tevreden zijn over de zaken onder de motorkap van IE9. De nieuwe hardware accelaratie waardoor je browser sneller start en sneller is in het gebruik
Als ik IE9 opstart en begin te typen in de adresbalk bevriest IE meestal even en wist dan de adresbalk. Zeer irritant.
het gebruik van HTML 5
Inputs zoals <input type="number"> en "color" werken niet (overigens ook niet in Firefox/Chrome), net als het placeholder-atribuut.

Verder is het erg jammer dat Windows XP geen IE9 kan draaien, terwijl er nog veel mensen XP gebruiken. Ik begrijp de redenering wel (mensen moeten overstappen op een nieuwer OS), maar toch...

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 20:43
Ik gebruik IE in principe alleen op mijn Windows PC om websites / webapps in te testen:

Plus:
-JS engine is een stuk sneller dan de vorige versie, ook minder 'rare' problemen die specifiek in IE7 en IE8 voorkomen (bv. foutmelding bij een leeg laatste item in JS array, etc.)
-IE komt voor mijn gevoel met versie 9 al een stuk dichter in de buurt bij andere browsers qua 'user experience', de vorige versies voelden heel anders aan vergeleken met andere browsers.

Min
-Nog steeds een stuk langzamer dan Chrome / Opera qua JS rendering
-IE developer toolbar blijft lastig om te gebruiken, vind tools zoals Firebug en Chrome developer toolbaar een stuk eenvoudiger qua gebruik.
-Nog steeds niet helemaal up to date qua CSS3 / HTML5 support, al is dat vergeleken met vorige versies al enorm verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 14:15
ZanderZ schreef op maandag 23 april 2012 @ 14:40:
[...]

Inputs zoals <input type="number"> en "color" werken niet (overigens ook niet in Firefox/Chrome), net als het placeholder-atribuut.

Verder is het erg jammer dat Windows XP geen IE9 kan draaien, terwijl er nog veel mensen XP gebruiken. Ik begrijp de redenering wel (mensen moeten overstappen op een nieuwer OS), maar toch...
Het placeholder attribuut ben ik het mee eens, alleen niet met de stelling dat IE9 op XP beschikbaar moet zijn. XP is inmiddels 10.X jaren oud en het zou een geldverspilling wezen om alle features die IE9 biedt ook te backporten naar XP. Dan heb ik liever dat ze de gebruikers die voorzien zijn van een recentere besturingsysteem wat vaker updates bezorgen.

Ik heb IE9 al sinds toen het nog een developers preview was uitgeprobeerd en gebruikt en gebruik het nu nog. Het enige probleem wat ik telkens heb is dat als ik een BSOD heb (komt best vaak voor vanwege brakke drivers) gehad al mijn cookies weg zijn waardoor ik telkens opnieuw moet inloggen. Nu is het natuurlijk niet de bedoeling dat je een BSOD krijgt, maar dan hoort het niet zo te zijn dat een programma ineens data begint te wissen / ongeldig begint te verklaren. Dit probleem heb ik trouwens niet met Firefox of Chrome.

Verder ben ik het helemaal eens met TERW_DAN en Bosmonster, duidelijker kan haast niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn mening klaarliggen over IE9...
"Goes right into my trashcan"
Ik gebruik Opera & Chrome.. Werkt perfect en supersnel..
Ik ga NOOIT meer terug naar IE..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 16:02

killercow

eth0

Om heel eerlijk te zijn ben ik IE, en Microsfot spuugzat, maar ik zal uitleggen waarom:

Microsoft is een bedrijf met 23 miljard dollar winst en 92000 werknemers.
Ze hebben een makrtaandeel op de desktop van 90%+ geloof ik, en dus is het voor Mirosoft makkelijk om een nieuwe versie van IE direct door miljoenen mensen te laten gebruiken, maar daarbij hebben ze ook een enorm marktaandeel bij bedrijven waarvan elke nieuwe versie weer een lange nasleep van niet geupgraden computers voor ons webdevelopers regelt.

De volledige waardeloze versies IE6, IE7, en IE8 hebben het voor het internet, de veiligheid op internet, webdevelopers, en de algemene voortgang van de ontwikkeling op het web grondig verziekt voor een enorm lange periode. Daarom ben ik van mening dat we van een bedrijf met zo veel werknemers, zo veel winst en zo veel impact mogen verwachten, nee, eisen, dat een browser waar heel de wereld, of beter, of slechter van wordt ze hun uiterste best doen om de best mogelijke browser te kunnen leveren. Als ik daarbij optel dat een veel kleinere club als mozilla, of opera wel continue kunnen blijven verbeteren, innoveren en vooruit kunnen lopen, dan denk ik dat elke euro die Microsoft aan marketing van IE9 (zoals ook hier op tweakers.net) gezien moet worden als een insult naar 'het internet'.

Die euro had ook in het ontwikkelen van een wel werkende, en wel correct functionerende IE gestopt kunnen worden. Nu is die euro gebruikt om zieltjes te winnen voor een browser die weer niet doet wat hij moet doen, en weer een aantal jaar schade aan zal richten.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Help!!!! schreef op maandag 23 april 2012 @ 12:59:
[...]

Amen. _/-\o_

Vanwege de vreselijke blurry letters heb ik IE9 erafgekiepert en ben overgegaan op Firefox. Tevens gebruik ik Chrome. Heb vanalles geprobeerd om IE9 goed te krijgen maar dat is niet gelukt. Ben gelukkig inmiddels zeer tevreden over Firefox.

Je vraagt je echt af wie er bij MS dit soort dingen test en goed bevindt..... :X

Ik hoop dat Firefox en Chrome nooit dezelfde fout maken. :)
Het is natuurlijk niet per definitie een slechte feature, maar wel een die sterk afhankelijk is van preferenties. De optie om het aan of uit te zetten zou daarom niet verkeerd zijn.

IE is een lange weg gekomen, maar is nog niet helemaal wat het moet zijn. De engine is vlot en er lijkt meer ingegaan te worden op standaarden, echter, het opstarten van IE9 zelf duurt nog steeds vrij lang.

Het volgende wat ik wilde aansnijden zijn de AddOns/Extensions. Ik gebruik veel minder gebruikte browsers (bijv. Maxthon en Opera), welke allemaal degelijk zijn voorzien van Extensions/AddOns/Plugins, deze noem ik voor het gemak even uitbreidingen. Bij IE9 merk ik dat er vooral commerciële uitbreidingen zijn die in eerste opzicht vooral als advertentie dienen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Qob3a.png
Bron: iegallery.com

Er zijn uiteraard een aantal meer bruikbare uitbreidingen, echter, door de verzadiging met commerciele uitbreidingen is het niet ondenkbaar dat normale gebruikers het onaantrekkelijk vinden om IE9 te personaliseren.

[ Voor 3% gewijzigd door nst6ldr op 23-04-2012 15:29 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walance
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:07

Walance

Hm.. wat zal ik hier schrijven

Ik gebruik IE9 alleen maar om website's te testen omdat nu eenmaal veel gebruikers daar nog steeds mee werken. Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om IE9 als standaard browser te gebruiken. Ik ben de tijd van IE6 en IE7 nog niet vergeten, dat is zoveel ellende geweest dat ik IE nooit meer zal vertrouwen.

Bij het maken van website's is er altijd wel weer iets wat je anders moet doen omdat IE het weer niet (goed) ondersteunt. Dit is bij IE9 wel minder geworden, maakt komt nog steeds voor.

De developer tools van IE9 vind ik echt waardeloos. Alles is heel erg onoverzichtelijk en je kunt er veel te weinig mee. Als je bijvoorbeeld in javascript console.log(object) doet, dan staat er in de console in IE gewoon "[Object object]", daar heb je dus totaal niets aan. In Firebug en Chrome developer tools zie je tenminste gewoon het echte object wat je kunt uitklappen, properties ervan kunt bekijken, etc.

Nog een ander voorbeeld is het bekijken van CSS stylings. Wanneer ik een html element inspecteer, kan ik rechts mooi de css zien die op dat element van toepassing is, echter kan ik niet de locatie van de css bestanden zien. In Firebug en Chrome developer tools kan ik de locatie zien wanneer ik met mijn muis over de naam van het css bestand ga, in IE kan dit niet. Ook kan ik in IE niet makkelijk css regels toevoegen.

En waar ik me nog het meeste aan irriteer is het volgende. Met de IE9 developer tools kun je dus mooi javascript debuggen. Ook kun je de tools onderaan de pagina pinnen/embedden. Wat niet kan, is deze 2 dingen tegelijk doen. Als ik ga debuggen, moet dat altijd perse in een los scherm, ik kan het dan niet meer onderaan de pagina vastzetten, zoals bij fatsoenlijke tools wel kan. Wie verzint nou zoiets? Waarom zou je deze mogelijkheid weghalen? Ik kan me niet voorstellen dat hier technische redenen voor zijn.

Zo zijn er nog veel meer dingen aan IE en de IE developer tools die ik dus totaal niet fijn vind werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
In mijn organisatie zijn we IE9 aan het uitrollen. We zitten met 2 OSsen: Windows Vista en Windows 7. Door omstandigheden hadden we gewacht to Windows 7 SP1 uit was voor we met de uitrol van Win7 begonnen. Hierdoor hebben we ook meteen IE9 meegenomen. Handig voor ons ook, want we hadden zo maar 2 versies in onze organisatie draaien: IE7 (Vista) en IE9 (Win7).

IE9 gaf wel wat problemen met sommige web applicaties en zelfs bepaalde intranet sites. De problemen waren vooral met applicaties die niet echt kosjere HTML en javascript als output hadden. Echter zijn deze nu van de baan en gaan we nu ook op Vista IE7 upgraden naar IE9.

In het algemeen zeer tevreden van IE9. Snellere respons, vlottere rendering, en de nieuwe JavaScript engine hebben veel van onze webapps (waarvan verschillende core business applicaties zijn) een mooie snelheidsboost gegeven, wat algemene bedrijfsproductiviteit direct ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
Geen idee of het in IE9 nog zit (heb hier IE8) maar ik erger me altijd enorm aan de opgedrongen favorieten zoals 'Microsoft Websites', 'MSN Websites en 'Windows Live' die ook na verdwijderen zo nu en dan gewoon weer ineens terug zijn.

Wat ik ook vervelend vind aan IE is dat de 'stop'-knop geen echte stop doet. Als ik tijdens het laden van een webpagina op de 'stop'-knop druk dan gaat IE rustig door (dat zegt althans de zandloper/het cirkeltje op het tabblad) terwijl andere browsers direct stoppen.

Natte krant (363218) (V.242)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kort&Krachtig Q&A over mijn browser ervaring.

Rol. De browser is mijn meest gebruikte en dus belangrijkste applicatie.
Keuze. Chrome op 1 (95%) IE op 2 (4%) en FF op 3 (1%). Percentage zijn schattingen.
Keuze motivatie. Browser is mijn belangrijkste app, dus hoge eisen aan snelheid, robustheid, overzicht (interface), veiligheid. Ook niet geheel onbelangrijk is correcte rendering van webpagina's. Keuze Chrome vanwege beste mix op deze 5 punten. Met name afhandeling van 3D en complexe 2D (fractals) is traag bij IE en FF. Onvoldoende exploitatie van multi core architectuur en GPU vergeleken met competitie.
Randvoorwaarden keuze. 1) imago ontwikkelaar en 2) gebruik door professionals.
  1. Imago. Google investeert in onderzoek naar sneller internet bijv. door SPDY protocol of het (helaas afgewezen) FalseStart protocol. De race om de snelste browser en het belang van JavaScript is ook door Google goed ingezien. Terecht wordt er in deze discussie geoppert dat Microsoft de vooruitgang van Internet lange tijd heeft belemmert. Klanten die het verschil zagen tussen IE 6,7 of 8 en Chrome konden niet geloven dat hun browser de beperkende factor was. Dit imago moet niet opgepoetst worden door PR maar zoals Google en Mozilla doen: geen woorden maar daden.
  2. Gebruik professionals. Professionals zoals bijv. diverse Microsoft Partners op de TechDays gebruiken zelf ook regelmatig Chrome of FF. Tijdens de presentaties laten ze ook uitgebreid zijn waarom ze dit doen: de "web experience" is minder op de 5 genoemde punten. Dit komt overeen met mijn eigen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
Manuel schreef op maandag 23 april 2012 @ 15:20:
[...]

Het placeholder attribuut ben ik het mee eens, alleen niet met de stelling dat IE9 op XP beschikbaar moet zijn. XP is inmiddels 10.X jaren oud en het zou een geldverspilling wezen om alle features die IE9 biedt ook te backporten naar XP. Dan heb ik liever dat ze de gebruikers die voorzien zijn van een recentere besturingsysteem wat vaker updates bezorgen.
Tja, aan de ene kant ben ik het met je eens dat gebruikers met een recenter OS vaker updates horen te krijgen, van de andere kant niet. Dit is namelijk alleen bij Microsoft het geval en lijkt puur een beslissing van bovenaf, niet van het browser-team. (NB. dit is wat ik denk, ik weet niet of het echt zo is)
Browsers als Opera, Firefox, Chrome en Safari werken nog gewoon onder XP (wellicht met iets mindere prestaties), waarom zou IE daarin anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Inderdaad, ik kan me ook voorstellen dat Internet Explorer gebruikt maakt van 'core windows' functies achter de schermen, maar voor andere browsers is dit niet nodig, en die lopen (schijnbaar) toch voor op IE.
Dat zaken zoals taskbar-pinning niet werken onder XP lijken me logisch, maar qua html5/css3 is XP nu een vertragende factor, want XP gebruikers worden niet geüpdate naar recente versies, en velen zullen ook niet uit zichzelf naar Chrome/Firefox overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raventhorn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-07 17:14
De rol van mijn browser is voornamelijk 'het' portaal naar de informatie die op het web te vinden is; als student Informatica is dat zeer belangrijk (lessen zijn oke, maar op kunnen zoeken is altijd prettig ;))

Ik gebruik hiervoor al jaren FireFox, destijds liepen IE6 en 7 gewoon gigantisch achter op snelheid en beveiliging.
Firefox was vrij beschikbaar, veiliger en een stuk sneller. Opera en Safari lagen me niet, Chrome was nog niet op de markt maar daar vertrouw ik niets aan toe; Google zijnde een informatiemonopolist en verdiener aan mijn privacy en zoektermen. Ik vind het al vervelend genoeg dat ik voor mijn Android device een Google account moet hebben, welke vervolgens ook overal mijn positie wil weten.

Sinds ik aan het programmeren ben in de .Net omgeving (voornamelijk Silverlight) gebruik ik IE9 vanwege de debug-support met Visual Studio, en ik moet eerlijk zeggen dat het er stukken op vooruit is gegaan, zowel qua beveiliging en UI als snelheid.
Op stage wordt gebruik gemaakt van IE8, welke toch minder prettig werkt door de gigantische balk bovenin en irritante 'Favorieten'.

Vooralsnog blijft Firefox mijn favoriet, mede door de vele beschikbare uitbreidingen, maar IE begint langzaamaan ook weer een kans te maken vaker uit de stalling getrokken te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

ZanderZ schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:17:
[...]

Browsers als Opera, Firefox, Chrome en Safari werken nog gewoon onder XP (wellicht met iets mindere prestaties), waarom zou IE daarin anders zijn?
IE komt met veel meer dependencies dan de vooraf genoemde browsers, die zijn meer stand alone. IE biedt losse modules (een beetje .NET ontwikkelaar weet waar ik het over heb) die voor ontwikkeling te gebruiken zijn, toegang tot bepaalde instellingen voor bijvoorbeeld proxies en certificaten, en IE is met group policies te bewerken en daardoor geschikter om uit te rollen op een domein. Al deze dingen vragen een bepaalde compatibiliteit met het OS. Wat dat betreft vind ik dat Microsoft nog lang support heeft geboden voor XP.

[ Voor 14% gewijzigd door nst6ldr op 23-04-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-09 14:15
ZanderZ schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:17:
[...]

Tja, aan de ene kant ben ik het met je eens dat gebruikers met een recenter OS vaker updates horen te krijgen, van de andere kant niet. Dit is namelijk alleen bij Microsoft het geval en lijkt puur een beslissing van bovenaf, niet van het browser-team. (NB. dit is wat ik denk, ik weet niet of het echt zo is)
Voor de beste ervaring van IE9 is eigenlijk hardware acceleratie vereist. Mensen verwachten eenmaal dezelfde ervaring. Voor zover ik weet wordt sinds Windows Vista gebruik gemaakt van Direct2D en er waren grote wijzigingen in het driver eco-systeem waardoor Microsoft eigenlijk twee versies zou moeten onderhouden. 1 voor de nieuwe versies van Windows en 1 voor de XP variant.

Hier is heel wat geld mee gemoeid en ik denk dat Microsoft het geld wel ergens anders voor kan gebruiken.

offtopic:
Is iemand anders het Internet Explorer 7/8 logo in de header opgevallen? IE9 heeft namelijk een lichtblauwe kleur i.p.v. een donkerblauwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Manuel schreef op maandag 23 april 2012 @ 16:42:
offtopic:
Is iemand anders het Internet Explorer 7/8 logo in de header opgevallen? IE9 heeft namelijk een lichtblauwe kleur i.p.v. een donkerblauwe.
offtopic:
En dat de de Facebookpagina waarnaar gelinkt wordt, al ruim 1 maand geen ondersteuning meer biedt

[ Voor 54% gewijzigd door Barryvdh op 23-04-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoliemaN
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 21:47
Ik gebruik IE9 enkel om vpn-verbinding te maken met een aantal sites waar ze juniper vpn-software hebben of op machines waarop geen andere browser geïnstalleerd staat.
Vanuit het verleden heeft IE bij mij een traag imago waar het niet makkelijk vanaf komt.

Als primaire browser gebruik ik Chrome, hierin voelt het openen van websites + klikken op pagina's sneller aan als in andere browsers.
Het uploaden van foto's naar sociale media laat chrome crashen, daarvoor gebruik ik firefox. Voor het werken in het "bugtracking" systeem (jira) op het werk gebruik ik firefox. In Chrome verliest hij zijn logingegevens na een paar tabbladen, in firefox blijft hij die netjes onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
IE9 kan mij alvast beter bekoren dan zijn voorgangers. Op het werk moet ik nog IE8 gebruiken, en dan merk je eigenlijk pas hoeveel vooruitgang de browser heeft gemaakt qua rendersnelheid en functionaliteit.

Desondanks gebruik ik privé eigenlijk nog altijd Firefox. Dat doe ik al sinds versie 3.6, maar het verschil met Internet Explorer is wel verkleind moet ik zeggen. Vroeger installeerde ik Firefox voor meer veiligheid en de flexibiliteit van de add-ons. Tegenwoordig is Firefox echter zo populair dat driveby exploits zich ook meer op Firefox beginnen te richten.

Tegenwoordig laat ik meestal IE9 staan als standaard browser bij vrienden en familie. Sowieso verkiezen de meeste niet-techneuten IE en vinden ze het icoontje wel, ook al installeer je Firefox :P Want er is altijd wel ergens een website die nog altijd niet goed werkt onder Firefox.

Een minpunt aan Internet Explorer vind ik het opdringen van Bing. Ik wil Google gebruiken, maar heel vaak is de pagina waar je Google kan instellen als zoekmachine niet bereikbaar. Natuurlijk kan je het manueel ook instellen, maar het is wel extra werk. Ook proberen veel programma's standaard een plugin voor Internet Explorer te installeren. Dit begint echter ook op te komen voor Firefox. Wel kan je in Internet Explorer eenvoudig plugins deïnstalleren. Ook het bijhouden van de opstartvertraging van plugins is zeer nuttige informatie!

Samenvattend gebruik nog het liefst Firefox, maar dat is meer een kwestie van gewoonte. Internet Explorer heeft grote stappen gemaakt, en is nu zeker een fatsoenlijke browser geworden. Mocht ik op dit moment een browser moeten kiezen zonder eerdere ervaring met andere browsers.... dan zou ik het niet echt goed weten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

TERW_DAN schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:55:

Een voorbeeldje:
[afbeelding]

Links zijn de letters blurry en lijken ze soms niet allemaal even groot te zijn. Rechts is 1 pixel 1 pixel en zijn de letters lekker scherp, en lijken stukjes niet dikker dan anderen.
(kijk naar de letters W in Windows ten opzichte van de D. De W's lijken een stuk dikker dan de D). Maar erger zijn nog de E's in EEN (in Maak kans op een windows phone). Dat zijn dezelfde letters maar worden anders gerenderd.
Grappig, want ik vind die linker veel beter lezen dan die rommelige letters aan de rechterkant.

Cleartype is niet perfect en veruit inferieur aan de anti-aliasing en font rendering op de Mac (maar goed daar staan ze ook bekend om), maar het is beter dan die pixel-letters van 10 jaar geleden.
[...]

Nice find, dat is inderdaad het IE8 logo :)

[ Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 23-04-2012 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik gebruik eigenlijk altijd al Internet Explorer, vooral vanwege de naam Microsoft. Ten tijde van IE8 begon ik steeds meer te twijfelen over te stappen naar een andere browser, maar welke dan? Firefox was niet meer wat het geweest was (ook een tijdje als tweede browser gebruikt) en Chrome is van Google. Omdat ik Google voor geen meter vertrouw en zeker niet wil dat alles wat ik doe wordt doorgestuurd naar Google (ik weet niet eens of dit gebeurt, maar ik vertrouw het niet), vind ik Chrome geen optie.

IE9 is echter een hele verbetering en ik zie nu bijna geen redenen meer om nog over te stappen. IE was de eerste grote browser met native cleartype support en dat beviel me heel goed.
TERW_DAN schreef op maandag 23 april 2012 @ 11:55:
In tegenstelling tot wat iedereen roept maken deze zaken teksten echt niet leesbaarder, maar zorgen ze ervoor de letters niet allemaal even dik zijn, of lijken te zijn en zorgen ervoor dat het veel moeizamer is om goed te lezen, omdat ik continu probeer te focussen op onscherpe letters.

...

Een voorbeeldje:
[afbeelding]

Toen ik voor het eerst cleartype aan had staan, had ik ook altijd het idee dat het ontzettend onscherp was. Echter na een paar dagen (geforceerd) proberen, schakelde ik weer even over naar Firefox. Ik wist niet wat ik zag: de pagina's leken wel uit 1963. Dit is exact wat ik zie als ik nu naar jouw Opera screenshot kijk! Cleartype was even wennen, maar ik zou nu niet meer zonder willen :) .
En wat vind je van de privacy instellingen? Is het gemak van InPrivate Browsing wat je ervan verwacht had?
InPrivate browsing is echt ideaal. Ctrl+shift+P en je hebt binnen een fractie van een seconde een InPrivate Window open. Ik gebruik de InPrivate Windows echter ook als ik gewoon naar een site met veel Flash wil (b.v. telegraaf.nl). Dit soort sites laden in een InPrivate Window veel sneller dan in een normaal Window.

Een heel groot gemis aan Privacy vind ik echter het gebrek aan de mogelijkheid om een http referer NIET mee te sturen. Er is geen enkele reden waarom ik wil dat een website die ik bezoek, moeten weten waar ik vandaan kom. Zelfs in de InPrivate mode wordt de referer meegestuurd.
En wat vind je van de samenwerking tussen IE9 en Windows7 waardoor Pin to Taskbar mogelijk is?
Pin to Taskbar heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt. Wel bevallen de previews mij prima, als vervanging van het tab-overzicht uit IE8.

Nog wat verbeterpunten:
* De loze balk bovenin. Of haal hem weg, of zet de titel van de actieve tab er weer in. Dit laatste heeft mijn voorkeur, omdat de titel nu nergens meer volledig te lezen is.
* De mogelijkheid de open tabs te onthouden voor de volgende keer. Als de browser crasht werkt dit ook, dus kan toch niet heel moeilijk zijn dit altijd te doen.
* De pop-up blocker werkt niet al te best. Zet je hem op medium, dan laat deze nog allerlei reclame door. Zet je hem op high, dan laat het echt helemaal niets meer door. Zelfs niet als je bewust op een link klikt. Als je echter met de middle mouse button op een link klikt, opent deze wel gewoon in een new tab. Ik zou graag zien dat ook "gewoon" de linker muisknop klikken een link echt zou openen.
* Er zijn amper goede add-ons te krijgen voor IE. De gehele community lijkt te ontbreken. Ik vermoed dat dit veroorzaakt wordt doordat je bijna bekend moet zijn met de Windows API om een add-on te schrijven. Mijn suggesties is een paar heel simpele voorbeelden met uitgebreide comments online te zetten, zodat potentiële dev's in ieder geval een mooi voorbeeld hebben.

Al met al ben ik dus erg positief over de snelheid van de browser, maar er zijn nog genoeg verbeterpuntjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bosmonster schreef op maandag 23 april 2012 @ 17:36:
[...]

Grappig, want ik vind die linker veel beter lezen dan die rommelige letters aan de rechterkant.

Cleartype is niet perfect en veruit inferieur aan de anti-aliasing en font rendering op de Mac (maar goed daar staan ze ook bekend om), maar het is beter dan die pixel-letters van 10 jaar geleden.
Ik vind de rendering van een Mac juist behoorlijk inferieur. Ik heb zelf een G4 Ibook gehad met os 10.3 of 10.4 erop (weet niet meer precies wat) en heb toen behoorlijk lopen kloten om het er een beetje werkbaar te krijgen.

Mijn broertje heeft nu een iMac met 10.6 oid erop, daar kan ik echt gewoon niet naar kijken, zo ontzettend blurry zijn die letters daarop. Dat is echt binnen een paar minuten koppijn.

Maar goed, smaken verschillen en iedereen mag natuurlijk zien wat hij wil zien. Wat ik storend vind is dat je het niet gewoon uit kunt zetten. Laat de gebruiker lekker zelf kiezen. Als ik scherpe letters wil, laat me dat dan gewoon instellen. Dat anderen dat lelijk vinden prima, maar als ik er geen hoofdpijn van krijg ben ik blij.
En als iemand anders het zo wilt instellen dat het blurry is, prima, als hij dat fijn vindt. Zolang ik er maar niet naar hoef te kijken.

Dat vind ik juist het ideale aan WinVista en IE8. Daar kun je het gewoon aan of uit zetten, net wat je wilt. Geef me die optie dan ook in een nieuwere browser of OS. Zo moeilijk is het niet, het is puur een kwestie van postprocessing op de letters niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:52
Standaard instelling van Windows ben ik ook niet zo tevreden over. Gelukkig kan je cleartype wel wat aanpassen totdat het prettig leest met behulp van die wizard in Windows. IE9 neemt die instellingen ook mee, dus wellicht is dat een oplossing voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Cleartype vind ik gewoon bagger, ik heb al eer dan zat tweaks geprobeerd, het geeft me gewoon allemaal koppijn. Als ik het uitzet en lekker scherpe letters heb dan heb ik nergens last van en kan ik uren achter elkaar naar een monitor staren zonder problemen. Met Cleartype (of subpixel rendering of wat dan ook) krijg ik daar juist heel snel last van. Waar het aan ligt weet ik niet, misschien omdat ik juist hele goeie ogen heb.
Hoe dan ook, een optie om 't aan of uit te zetten zou prettig zijn, dan kan iedereen ermee doen wat hij/zij leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:51

PeaceNlove

Deugleuter

Als ontwikkelaar ben ik wel te spreken over IE9. Eindelijk worden er eens fatsoenlijke standaarden zoals SVG ondersteund in plaats van het IE alternatief VML. Qua interface doet het wat mij betreft niet onder voor chrome, FF en Opera met veel ruimte voor de pagina en een overzichtelijke interface.
Daarnaast ben ik ook zeer happy dat er nog altijd de naadloze integratie met Visual Studio is, zodat debuggen van je projecten gewoon lekker loopt.
Wat ik wel graag van Microsoft zou willen zien is dat het ontwikkeltempo omhoog gaat en dat daarbij ook duidelijk wordt welke richting IE opgaat. IE wordt nog altijd door het gros van de mensen gebruikt en is bij veel klanten waarvoor ik ontwikkel de enige beschikbare browser. Bij Chrome en Firefox en in mindere mate bij Opera merk je dat nieuwe standaarden snel worden geïmplementeerd en hier zou ik IE ook graag in mee zien gaan.
tot slot zou ik heel erg graag zien dat de default pagina van IE direct een zoekpagina van google of voor mijn part bing laat zien, in plaats van MSN. Wanneer je de browser opent is het eerste wat ik vaak wil een zoekactie uitvoeren, of wanneer ik thuis ben gewoon wat browsen en MSN is een website waar ik in beide gevallen niet op zit te wachten. En juist dat MSN als standaard website ontlokt mij altijd de reactie om direct firefox te downloaden en te installeren. Het aantal dat voor beiden nodig is, is ongeveer gelijk.

Overigens mag het hier waarschijnlijk niet, maar IE10 voor de tablet in de metro interface is wat mij betreft ook zeer goed. Veel ruimte voor de pagina en intuitief te bedienen. En de multitouch zoomen gaat zoveel beter in vergelijking met IE9 op een tablet met Windows 7

[ Voor 5% gewijzigd door PeaceNlove op 23-04-2012 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen problemen mee gehad, voor mij een grote stap voor vooruit want ik heb altijd chrome gebruikt, maar ben sinds kort ie9 aan het gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wuppieigor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 17:02
IE 9 wat is dat voor beest Firefox en chrome voor uploaden :P
nee ik mijd IE omdat ik FF gewoon veel prettiger vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 20:36
Ik ben in IE9 steeds mijn geschiedenis kwijt, erg irritant. Heb af en toe dat ik 3 weken terug wil kijken, maar dan was het vaak verdwenen.

Oorzaak is waarschijnlijk de standaard veel te laag ingestelde ruimte voor tijdelijke internetbestanden.
Die staat standaard op 250 mb, dat is voor hedendaags internetgebruik veel te weinig.

Als ik de tijdelijke internetbestanden verwijder gaat het weer een poos goed, totdat de boel weer vol loopt.
Nu dus ingesteld op 1024 mb. Zou graag zien dat er hier ook verbetering in komt.

In Firexfox zie ik dat ik al ruim 800mb gebruik met een paar sites geopend. Hier geen problemen met onthouden van de geschiedenis.

IE9 op Windows Phone werkt prima, helaas geen flash ondersteuning tot nu toe.

[ Voor 10% gewijzigd door Roger_Rabbit op 23-04-2012 20:35 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:23
Op zich vind ik IE9 een prima browser, hoewel ik in de praktijk toch uitkom op Firefox. Zelfs tijdens werktijd waar ik als ontwikkelaar voornamelijk met IE te maken heb, kom ik toch het liefst uit op Firefox. Het zijn de kleine dingen die het net wat makkelijker maken: slepen van een niet-url naar de url balk of het gemak om tabjes te slepen naar de favorieten balk, of de mogelijkheid om in de url balk gebruik te maken van rechtermuis knop > 'plak en zoek'. Ook had ik graag had ik gezien dat de release snelheid van functionaliteit hoger ligt, met name voor alles wat met HTML 5 meekomt (file drag-drop, web sockets, etc). Ik begrijp dat dit pas vanaf versie 10 beschikbaar is, maar we zijn al een tijdje onderweg met IE9...

Functionaliteit waar andere browsers echt niet aan kunnen tippen is het gemak van debuggen icm Visual Studio... Daar kan komt Firebug zeker niet bij in de buurt.

Fijne functionaliteit is het pinnen aan het startmenu wat goede mogelijkheden biedt voor mooie oplossingen.

Wat mij wel een goede toevoeging lijkt: een platform waarbij het eenvoudiger wordt om uitbreidingen toe te voegen aan de browser. Veel handige plugins die bijvoorbeeld Firefox kent, zijn haast niet te krijgen met IE. Door een community te stimuleren om plugins te ontwikkelen, ontstaan er mooie dingen die eventueel weer een plek kunnen krijgen in een nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

FlowinG schreef op maandag 23 april 2012 @ 21:09:
Wat mij wel een goede toevoeging lijkt: een platform waarbij het eenvoudiger wordt om uitbreidingen toe te voegen aan de browser. Veel handige plugins die bijvoorbeeld Firefox kent, zijn haast niet te krijgen met IE. Door een community te stimuleren om plugins te ontwikkelen, ontstaan er mooie dingen die eventueel weer een plek kunnen krijgen in een nieuwe versie.
Het platform is er wel, deze heeft alleen een heel sterk commerciëel tintje en dat is heel merkbaar. Voor de rest lijkt het goed geregeld; FireFox uitbreidingen kunnen zelfs geport worden naar IE9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

TERW_DAN schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:26:
[...]

Ik vind de rendering van een Mac juist behoorlijk inferieur. Ik heb zelf een G4 Ibook gehad met os 10.3 of 10.4 erop (weet niet meer precies wat) en heb toen behoorlijk lopen kloten om het er een beetje werkbaar te krijgen.

Mijn broertje heeft nu een iMac met 10.6 oid erop, daar kan ik echt gewoon niet naar kijken, zo ontzettend blurry zijn die letters daarop. Dat is echt binnen een paar minuten koppijn.
Je kan ook overdrijven. De anti-aliasing is sterker (iets blurrier, maar met veel meer respect voor de typeface), maar dat is voornamelijk wennen. Toen ik een paar jaar geleden over stapte vond ik het ook too much, maar nu kan ik niet meer normaal naar Windows rendering kijken.

Verder is Mac rendering niet inferieur. Misschien dat jij er niet aan gewend bent, maar dingen als kerning doet de Mac vele malen beter dan Windows. Stukje legacy van Steve Jobs z'n passie voor typografie. Het is niet voor niets de de facto standaard voor drukwerk en design. Daar kun je moeilijk om heen :)

Simpel voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://images.damieng.com/blog/font-scaling.png

Windows links en Mac rechts. Links is praktisch onwerkbaar voor professioneel gebruik natuurlijk.

Maar goed, dit gaat off topic. Ben het met je eens dat Cleartype redelijk ruk is en daar ging het om.

[ Voor 9% gewijzigd door Bosmonster op 23-04-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qck
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:23

Qck

Bazinga

Na de introductie van IE9 was ik aangenaam verrast (IE < 9 ben ik absoluut niet enthausiast over) en besloot deze browser een kans te geven als standaard browser. Helaas heeft het me niet lang vast kunnen want als web developer stel ik eisen aan een webbrower die wat verder gaan dan wat een standaard gebruiker nodig heeft.

HTML 5 / css3
Door de beperkte(re) HTML5 support wordt ik 'tegengehouden' in het gebruik van nieuwe technieken die HTML 5 bieden. Hierdoor moet ik dan weer een omweg vinden om dit te laten werken in IE9 of zelfs overstappen op een ouderen techniek.
Over het algemeen vind ik dat IE 9 zich meer aan moderne standaarden zou mogen houden. De support hier in is naar mijn mening te klein.

Caching
Als web developer ben ik flink bezig met het ontwerpen / testen en debuggen wat webapplicaties. Caching kan voor vervelende situaties zorgen, wat het debuggen moeilijker maakt dan het nodig is. (Tevens een reden waarom ik geen Chrome gebruik.)

Interface
De interface is ten opzichte van ie 8 op veel punten verbeterd. Het heeft een minimalistischere look gekregen en focused meer op de website zelf dan de webbrowser. Een nadeel hiervan is de ruimte die je hebt voor je navigatiebalk en veel tabs; De ruimte wordt dan te klein.
Een ander nadeel vind ik dat wanneer er meerdere tabs open staan, je al deze tabs te zien krijgt in de Windows 7 taakbalk.

Add-on support
Ik heb een hekel aan advertisements en kan niet zonder FireBug. Zonder degelijke support voor deze add-ons zal de browser niet een standaard voor mij worden.

Verder zijn er nog een aantal kleinere onderdelen, zoals de snelheid, waardoor ik toch steeds weer terug kom bij FireFox.

Music is not just a sound, it's a way of living.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Als frontend developer gebruik ik zelf voornamelijk Firefox, maar uiteraard natuurlijk ook alle andere browsers waaronder IE9. Firefox heeft echter mijn voorkeur omdat deze browser het beste in te richten is naar mijn behoeften en er goede development tools voor beschikbaar zijn.

Dat laatste is nog steeds een gemis in IE; de huidige tools zijn dan wel toereikend voor het af en toe debuggen van IE-specifieke zaken, maar zijn nog lang niet op het niveau van bijvoorbeeld Firebug.

Dat brengt mij bij een van de eerste grote minputen van IE: het plugin/add-on model. Het grote succes van o.a. Firefox is te danken aan het feit dat het eenvoudig is daar add-ons voor te schrijven (en die te delen). De technische kennis die benodigd is voor het schrijven van een add-on voor bijvoorbeeld Firefox is ruim voorhanden binnen de gebruikersgroep van de browser zelf; veel meer dan kennis van HTML, CSS en javascript (dus web-technologieën - ik wist overigens niet dat chakra een Java engine was :+) is niet nodig.

Voor het schrijven van een add-on in IE (dat verder gaat dan enkel een bookmarklet in een context menu) is veel meer specialistische kennis nodig. Dat beperkt uiteindelijk het aanbod, en daarmee uiteindelijk ook de (potentiële) functionaliteit van de browser zelf.

Daarnaast denk ik dat Microsoft zich met z'n browser veel meer zou moeten richten op (en rekening houden met) gewone gebruikers in plaats van voornamelijk op de zakelijke markt. Het is niet voor niets dat het gebruik van alternatieve browsers in het weekeinde en in vakanties veel hoger ligt dan door de weeks. Gewone gebruikers trek je niet over de streep met (eenzijdige) marketingpraatjes over "facts", die willen gewoon een browser die aansluit bij hun behoeften.

Dit is echt overduidelijk de spagaat waarin Microsoft zit met z'n browser; vooruitgang, snellere implementatie van nieuwe technologieën (door bv kortere releasecycles), focus op gebruiksgemak door middel van duidelijke instellingen en dergelijke worden tegengehouden door de druk om toch zoveel mogelijk backwards-compatible te blijven (met antieke IE-versies en hun non-standard behaviors) en een algeheel conservatieve houding om vooral de zakelijke markt te plezieren.

Wellicht zouden er gewoon 2 smaken IE moeten komen: een voor bedrijven (Intranet Explorer :P) en een voor gewone (thuis)gebruikers - dan kan dat gedrocht genaamd "compatibiliteitsmodus" ook eindelijk eens verdwijnen van het webtoneel :P

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-08 09:43

ACL

Over het algemeen kan ik zeggen dat IE9 de browser is waar ik het minst problemen mee ondervindt. Chrome bevat redelijk wat bugs en geeft ook wel eens problemen bij het gebruik van hotmail (bij het uploaden van documenten). FireFox vind ik redelijk log, en er zijn toch wel wat site waar FF problemen geeft (wat ongetwijfeld de fout van de site is, maar IE en Chrome gaan daar wat gemakkelijker mee om).

In het dagelijks gebruik is IE9 een goede tweede achter Chrome. Ik gebruik ook IE10 op de W8 consumer preview en moet zeggen dat de stappen die gezet zijn in IE9 niet zijn gestopt.

Wat kan beter:
- Plugin model
- Developer tools
- Snelheid script engine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baddo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04 22:21
ik gebruik ie9 helemaal niet. bij iedereen waarbij ik de computers onderhoudt (schoonfamilie en eigen familie) pleur ik het eraf. Alleen al die irritante bingbar.... Vreselijk vindt ik dat. bovendien werkt het allemaal supertraag vergeleken met bijv firefox. ik ben zo her en der ook el aan het kijken via chrome, maar tot dusver vind ik firefox de fijnste om mee te browsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 17:51
TERW_DAN schreef op maandag 23 april 2012 @ 18:26:
[...]

Dat vind ik juist het ideale aan WinVista en IE8. Daar kun je het gewoon aan of uit zetten, net wat je wilt. Geef me die optie dan ook in een nieuwere browser of OS. Zo moeilijk is het niet, het is puur een kwestie van postprocessing op de letters niet doen.
IE9 gebruikt hardware accelerated text rendering via DirectWrite en Direct2D, wat iets heel anders is dan de 'normale' GDI tekst waarvan je via het Windows Control Panel de ClearType instelling kunt tunen of uitzetten.
Bosmonster schreef op maandag 23 april 2012 @ 23:22:
[...]

Verder is Mac rendering niet inferieur. Misschien dat jij er niet aan gewend bent, maar dingen als kerning doet de Mac vele malen beter dan Windows. Stukje legacy van Steve Jobs z'n passie voor typografie. Het is niet voor niets de de facto standaard voor drukwerk en design. Daar kun je moeilijk om heen :)
Als ik me goed herinner zijn zaken als kerning ook dramatisch verbeterd met DirectWrite en kan het karakters eindelijk ook op subpixels uitlijnen, wat een veel evenmatiger gespatieerde tekst oplevert en voor het oog rustiger is dan de pixel-aligned tekst van GD.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb sinds Firefox eigenlijk niks meer met IE in het geheel. Thuis gebruik ik het slechts om een andere browser te downloaden. De enige keren dat ik het gebruik is om even een klein CSS-dingetje te testen omdat ik developer ben (voornamelijk backend development, vrijwel geen frontend). IE9 is wel verbeterd qua developer tools maar loopt gewoon achter op Firefox en in mindere mate Chrome.

Waarom ik geen IE9 gebruik voor browsing? Het voelt log aan en de interface voelt gewoon niet zo strak aan. Ook zijn er gewoon kleine dingetjes die ik in Firefox handiger vind qua short-cuts en instellingen. De vele plugins voor Firefox maken het gewoon af, zeker voor developers. Ik zou er best aan kunnen wennen denk ik maar waarom zou ik dat doen als er, in mijn ogen, betere alternatieven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Baddo schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:26:
ik gebruik ie9 helemaal niet. bij iedereen waarbij ik de computers onderhoudt (schoonfamilie en eigen familie) pleur ik het eraf. Alleen al die irritante bingbar.... Vreselijk vindt ik dat. bovendien werkt het allemaal supertraag vergeleken met bijv firefox. ik ben zo her en der ook el aan het kijken via chrome, maar tot dusver vind ik firefox de fijnste om mee te browsen.
Ik weet niet welke versie van IE9 jij gebruikt, maar het klopt echt niet wat je zegt.
Bing Bar? Nooit gezien. Ja, als je zoekt vanuit de adresbalk gebruikt hij standaard Bing als search engine. Maar zo vreemd is dat toch niet, Bing is Microsofts zoekmachine! Bovendien geeft die best goede resultaten tegenwoordig, en als je toch Google wilt gebruiken is dat binnen een paar seconden geregeld.

En dan de snelheid.. In mijn ervaring is IE9 in alle opzichten een stuk sneller dan FF. En dan met name sites die veel javascript-gestuurde 'effecten' gebruiken, zoals met jQuery Animate. IE9 rendert die vlekkeloos. Snel, smooth, zonder haperingen.
En daar wil Firefox nog wel eens problemen mee hebben. Ook qua opstarten is IE9 bij mij een stuk vlotter dan Firefox.

Nu zou je zeggen dat ik dus een fervent IE9 gebruiker ben.. maar nee.
Zoals velen hier ben ik ook een web developer, en ik gebruik IE9 onder andere ook om mee te testen. Firefox en Chrome zijn mijn "main" browsers.
De redenen hiervoor zijn hier ook al door velen uiteengezet.
Voor Firefox is dat met name de aanpasbaarheid dmv superhandige add-ons voor webdevelopment:
Fireburg _/-\o_ , ColorZilla, Cookies Manager, Firesizer, MeasureIt, User Agent Switcher, Autofill Forms.

De IE9 development tools zijn aardig, maar niet meer dan dat. Zoals al gezegd: geen mogelijkheid om snel een element te inspecteren. Het hele ding is een stuk minder overzichtelijk dan Firebug. Voorbeeld: ik werk vrij veel met Ajax en in Fireburg kun je enorm snel en overzichtelijk je requests en responses openklappen. Bij IE9 moet je in de Network view eerst de juiste call eruit zoeken; vervolgens dubbelklikken en dan kun je in tabbladen de request/response zien. Voor een volgende call moet je eerst weer helemaal terug naar de "summary view".

Het is maar een voorbeeldje, maar het zijn van die kleine dingetjes die het minder handig maken voor mij als developer.
Aan de andere kant kan ik iedere "huis- tuin- en keukengebruiker" de browser aanraden. Hij is snel, handig, overzichtelijk en rendert bijna alles goed tegenwoordig.
Wat dat laatste punt betreft; complimenten voor MS dat ze eindelijk een browser hebben gemaakt die zich grotendeels aan de regeltjes houdt :) de meeste dingen die ik maak komen eruit te zien zoals ik verwacht dat ze eruit komen te zien. Zet deze lijn aub voort in IE10.
Twee dingetjes die ik op dat vlak nog graag zou zien: border-radius icm. gradient. Gradient cancelt de border-radius uit wordt over de border-radius heengeplakt waardoor die niet meer zichtbaar is. Jammer.
En het placeholder-attribuut; hoewel Chrome dat ook nog niet goed doet iirc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

HyperioN schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:35:
[...]

De IE9 development tools zijn aardig, maar niet meer dan dat. Zoals al gezegd: geen mogelijkheid om snel een element te inspecteren. Het hele ding is een stuk minder overzichtelijk dan Firebug. Voorbeeld: ik werk vrij veel met Ajax en in Fireburg kun je enorm snel en overzichtelijk je requests en responses openklappen. Bij IE9 moet je in de Network view eerst de juiste call eruit zoeken; vervolgens dubbelklikken en dan kun je in tabbladen de request/response zien. Voor een volgende call moet je eerst weer helemaal terug naar de "summary view".
Ik moet zeggen dat debugging met Visual Studio anders best netjes werkt.

Nog iets wat ik graag zou zien is een meer volwaardige Speed Dial pagina. Ik heb in al m'n browsers een Speed Dial die ik zelf kan samenstellen, terwijl in IE9 de inhoud van deze pagina gebaseerd wordt op browsegewoontes, en dat werkt voor mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:52
R4gnax schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 09:01:
[...]IE9 gebruikt hardware accelerated text rendering via DirectWrite en Direct2D, wat iets heel anders is dan de 'normale' GDI tekst waarvan je via het Windows Control Panel de ClearType instelling kunt tunen of uitzetten. [...]
Maar het neemt die instellingen uit de tuner wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 23:51
Internet explorer 9 is op dit moment mijn primaire browser. Ik heb Chrome nog geinstalleerd staan om het eens te proberen, maar ik vind het uiterlijk van internet explorer 9 veel mooier (geintegreerd in Windows 7).

Snelheid

Sinds ik een solid state disk en een breedbandverbinding heb merk ik eigenlijk geen verschil meer
tussen de browsers wat betreft snelheid. Ik heb wel het idee dat internet explorer 9 sneller opstart de eerste keer, maar dit zou puur gevoelsmatig kunnen zijn.

Standaarden

Support voor CSS 3 en html 5 is leuk voor developers, maar uiteindelijk wil je toch dat
het werkt op alle mainstream browsers. Dat betekent dat je ze sowieso allemaal moet testen.
Op dit moment kom ik het als eindgebruiker eigenlijk niet tegen dat een pagina niet goed
gerenderd wordt door internet explorer 9. Voor mij is dit dus geen reden om deze browser zelf niet te
gebruiken of een leek het gebruik te ontraden.

Naam

Internet explorer heeft lange tijd een slechte naam gehad in mijn omgeving (vooral rond versie 6). Daarom is het denk ik nu nog steeds "hip" om firefox te gebruiken en mensen die internet explorer gebruiken af te kraken. Zo is het ook interresant om een andere browser te gebruiken dan de standaard browser van Microsoft (want die gebruiken de leken ook). Leken aan de andere kant hebben geen idee wat ze gebruiken. Mijn vader gebruikt dagelijks zijn computer, maar heeft geen idee wat Internet Explorer of een browser is. Hij weet slechts op welk icoontje hij moet klikken. Die mensen zijn dus compleet afhankelijk van de "computer expert" uit hun omgeving. Ik installeer bij deze mensen standaard Internet Explorer 9. Het grappige is dat soms andere mensen bij hem een andere browser installeren (omdat ze een andere voorkeur hebben) en hij die ook gewoon gebruikt zonder het verschil echt op te merken (hooguit een opmerking als "wat ziet Google er vreemd uit").

Instellingen

Het eerste wat ik altijd doe na het installeren van IE9 is het wijzigen van de standaard zoekmachine naar Google. Helaas loopt dit allemaal vrij stroef (voor een leek bijna onmogelijk). Ik snap dat het overstappen naar een concurrent van Bing niet gefaciliteerd wordt, maar het zou mooi zijn als er onder settings bijvoorbeeld een knopje zoekmachine zou zitten waar je gewoon uit een paar logo's kan kiezen en met één klik alles configureert. De overige instellingen zijn voor leken niet interresant en zitten wat mij betreft prima verstopt.

Conclusie

Ik ben een groot fan van Internet Explorer sinds ze deze nieuwe richting in zijn geslagen. De belangrijkste punten voor de toekomst zijn wat mij betreft:
  • Makkelijker wisselen zoekmachine
  • Stabiliteit (deze is nu goed, houden zo! Niets zo vervelend als een browser die crashed)
  • Interface strak houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:54

aap

Prive gebruik ik uitsluitend Chrome, vanwege de volgende redenen:
  • start zeer snel op: klik op het icoon en er staan een window voor je neus. IE is daar trager in (IE9 al weer sneller dan IE8) en FF is helemaal sloom
  • Chrome bood als eerste zoeken via de URL balk. IE9 heeft dat nu ook, net zoals eigenlijk de hele user interface van IE9 gekopieerd lijkt van Chrome.
Op mijn werk gebruik ik IE9, omdat Chrome daar niet ondersteund wordt. Mijn grootste klacht met IE9 is dat je niet met één druk op het IE-icoon in de taakbalk de browser naar boven kunt klikken, maar dat je eerst nog een keer door moet klikken op welke tab je wilt hebben*. Chrome heeft gewoon een venster, dat je met één klik naar boven kunt halen. In 99% van de gevallen wil je toch de tab hebben die je als laatste gekozen had, dus ik vind Chrome's keuze hier praktischer.

Ik ben wel blij dat de meeste websites (en browsers) zich tegenwoordig goed aan de standaarden houden, zodat je niet meer per website een andere browser zou willen gebruiken.

* ik weet dat je hieromheen kunt door de taakbalkinstellingen te wijzigen, maar dan ziet mijn taakbalk er weer niet zo uit als ik wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Baddo schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 08:26:
Bingbar, wat? Heb jij het over een andere browser dan? De heel minimalistische stijl van IE9 is juist een van de positieve punten.
IE9 is niet de snelste browser nee, maar om het nu te vergelijken met firefox... :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

[...]

Als ik me goed herinner zijn zaken als kerning ook dramatisch verbeterd met DirectWrite en kan het karakters eindelijk ook op subpixels uitlijnen, wat een veel evenmatiger gespatieerde tekst oplevert en voor het oog rustiger is dan de pixel-aligned tekst van GD.. ;)
Ow, dat zou wel goed nieuws zijn. Was me altijd wel een doorn in het oog namelijk. Toch zonde als je een mooie site ontwerpt en ontwikkelt en je dan realiseert hoe veel mensen hem in de praktijk zullen zien in IE/Windows :+
Boeboe schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 13:40:
[...]
IE9 is niet de snelste browser nee, maar om het nu te vergelijken met firefox... :X
Weet niet wat je hier impliceert, maar Firefox is wel flink vooruit gegaan het afgelopen jaar. FF4 was een gedrocht, maar met de snellere release cycle hebben ze een hele flinke inhaalslag gemaakt.

Persoonlijk blijft voor mij FF trouwens de primaire dev-browser. De tools zijn hierin voor mij vooralsnog onovertroffen. Chrome gebruik ik voor het snelle browse-werk. Die is gewoon lekker lean en mean.

[ Voor 33% gewijzigd door Bosmonster op 24-04-2012 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
Hier op mijn werk hebben we wat "cloud/web apps" die mijn gebruikers elke dag nodig hebben zoals:

-SharePoint Online
-C-Track Online
-ARCADIS INSITE Online
-Polaris Online
-ABN ACCES Online
-Citrix Webapp

En er komt hier in toekomst geheid meer bij en dan is het belangrijk voor mij dat deze "cloud/web apps" snel en goed geladen worden en niet de webbrowser crashen etc. Want ja mensen werken er immers de hele dag in en een half ingevuld formulier die op eens crasht kan zomaar 15 tot 30 min kosten om deze weer in te vullen.

Ik heb deze "cloud/web apps" dan ook getest met verschillende browsers zoals:

-IE8 en IE9
-Firefox
-Chrome
-Opera

Tot mijn grote teleurstelling is de enige browser IE9 samen met IE8 die alles zonder problemen doet, bij veel "cloud/web apps" die geen IE9 gebruiken zijn er geen knoppen meer aanwezig op de websites die wel belangrijk zijn of is het gewoon erg traag of doen bepaalde functies het op eens niet meer etc.

Verder vind ik het ook fijn dat alles wat er gedownload word dus gescand is door IE9, mits het bestand onveilig is word de functie “toch uitvoeren” verborgen, en word ik gebeld of ik er naar kan kijken.

De "Pin naar balk" functie gebruik ik dan ook bij veel mensen om duidelijk te maken dat het om een applicatie gaat die via de webbrowser draait en hij neemt dan ook het icoontje en het kleurenschema netjes over van de website en dit maakt het erg duidelijk voor mijn gebruikers om ermee te werken.

Ik moet dan ook zeggen dat ik IE9 de beste browser vind op zakelijk gebied samen met Windows 7.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Bschnitz schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:35:
Tot mijn grote teleurstelling is de enige browser IE9 samen met IE8 die alles zonder problemen doet, bij veel "cloud/web apps" die geen IE9 gebruiken zijn er geen knoppen meer aanwezig op de websites die wel belangrijk zijn of is het gewoon erg traag of doen bepaalde functies het op eens niet meer etc.
Lijkt me niet dat dit ook maar iets met browsers te maken heeft. Die interne apps zijn in dat geval gewoon erg slecht ontwikkeld of ernstig verouderd. Uit de tijd toen IE nog de enige browser was zeg maar.

Dat veel software slecht ontwikkeld is en praktisch nooit geüpdatet wordt, kun je moderne browsermakers niet kwalijk nemen natuurlijk.

Wat ik altijd grappig vindt is dat bedrijven dan "security" heel belangrijk vinden, maar intussen wel IE7 (of zelfs 6) blijven draaien zodat hun interne apps niet instorten. Die vergeten dan even dat ze hun gebruikers opzadelen met een gatenkaas van een browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Bosmonster schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:05:
[...]

Wat ik altijd grappig vindt is dat bedrijven dan "security" heel belangrijk vinden, maar intussen wel IE7 (of zelfs 6) blijven draaien zodat hun interne apps niet instorten. Die vergeten dan even dat ze hun gebruikers opzadelen met een gatenkaas van een browser.
Dat is vaak te verwijten aan kosten en tijd. Vaak is de algemene consensus dat personeel minder een bedreiging vormt dan derde partijen, dus dat deze wel zijn te vertrouwen met een minder afgetimmerde point of entry. Kijk naar hoge scholen en Blackboard. Een lange tijd was het voor mij niet mogelijk om met Opera op Blackboard te komen en werd ik dus verplicht IE7 te gaan gebruiken. Blijkbaar was er niet genoem mankracht of manuren om aan het uitrollen van IE9 te besteden.

[ Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 24-04-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:41
Sorry, maar deze apps zijn uit 2011 of 2012 en niet uit de IE6/7 tijd, ACCES online van ABN is de zakelijke versie van online bankieren en sommige functies zijn gewoon compleet verdwenen met en andere browser, hetzelfde geld voor SharePoint.

Bovendien zijn het geen interne apps maar online apps die wij van verschillende partijen hebben en deze worden elke periode ge-update.

Tuurlijk is het niet de schuld van de browser makers maar ik verwacht dat knoppen en drop down menu’s etc gewon blijven werken met welke browser dan ook.

Het feit is dat ik verschillende online apps heb van verschillende leveranciers en dat IE9 de enige browser is die goed zijn werk doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Bschnitz op 24-04-2012 16:39 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
En daarom zijn er dus veel mensen boos op Microsoft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

[...]

IE9 gebruikt hardware accelerated text rendering via DirectWrite en Direct2D, wat iets heel anders is dan de 'normale' GDI tekst waarvan je via het Windows Control Panel de ClearType instelling kunt tunen of uitzetten.
Tja, dat kan zijn. Het ziet er gewoon niet uit, omdat letters blurry zijn. Als ik er puur als gebruiker tegenaan kijken dan zal het me echt niets interesseren hoe dat het werkt, als het maar werkt (en dat doet het niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TERW_DAN schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:58:
[...]

Tja, dat kan zijn. Het ziet er gewoon niet uit, omdat letters blurry zijn. Als ik er puur als gebruiker tegenaan kijken dan zal het me echt niets interesseren hoe dat het werkt, als het maar werkt (en dat doet het niet).
Alweer eens.

Ik wil kunnen kiezen. Maar wellicht zit het zo verwerkt/verweven in IE9/W7 dat dat niet meer kan.... :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Bschnitz schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:27:
Sorry, maar deze apps zijn uit 2011 of 2012 en niet uit de IE6/7 tijd, ACCES online van ABN is de zakelijke versie van online bankieren en sommige functies zijn gewoon compleet verdwenen met en andere browser, hetzelfde geld voor SharePoint.

Bovendien zijn het geen interne apps maar online apps die wij van verschillende partijen hebben en deze worden elke periode ge-update.

Tuurlijk is het niet de schuld van de browser makers maar ik verwacht dat knoppen en drop down menu’s etc gewon blijven werken met welke browser dan ook.

Het feit is dat ik verschillende online apps heb van verschillende leveranciers en dat IE9 de enige browser is die goed zijn werk doet.
Serieus? Als ze het werkelijk voor elkaar hebben gekregen complete elementen te laten instorten in normale moderne browsers, dan ligt dat niet aan die browsers, maar aan bizar slecht ontwikkelde apps (en of het dan van ABN is zegt helemaal niets natuurlijk).

Er is namelijk 0,0 reden om dit niet te laten werken. Sterker nog, het is behoorlijk knap om dat voor elkaar te krijgen en zou ik zelfs extra moeite in moeten steken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Help!!!! schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:04:
[...]

Alweer eens.

Ik wil kunnen kiezen. Maar wellicht zit het zo verwerkt/verweven in IE9/W7 dat dat niet meer kan.... :?
Het lijkt me eerlijk gezegd echt heel sterk dat een renderengine niet gewoon uitgezet kan worden en terug kan vallen op de rendering die iedere andere applicatie op dat OS ook gebruikt, en waarbij letters er gewoon lekker scherp uitzien.

Ik vind 't jammer dat de TS gewoon niet reageert in dit topic, beetje een gemiste kans om wat dingen te verhelderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

TERW_DAN schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:17:
[...]

Het lijkt me eerlijk gezegd echt heel sterk dat een renderengine niet gewoon uitgezet kan worden en terug kan vallen op de rendering die iedere andere applicatie op dat OS ook gebruikt, en waarbij letters er gewoon lekker scherp uitzien.

Ik vind 't jammer dat de TS gewoon niet reageert in dit topic, beetje een gemiste kans om wat dingen te verhelderen.
Ik wilde het eigenlijk niet vragen, maar inderdaad, waar zijn "Marcel Nieuwpoort, Gerard Verbrugge, Lars van Beek, Mathijs Hoekstra en Coen Nijkrake"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

TERW_DAN schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:17:
[...]

Zou het liever omgedraaid zien in Windows 8. Dat fatsoenlijke subpixel rendering standaard is in het hele OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bosmonster schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:23:
[...]

Zou het liever omgedraaid zien in Windows 8. Dat fatsoenlijke subpixel rendering standaard is in het hele OS.
Prima.
Zo lang het maar gewoon uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

TERW_DAN schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:24:
[...]

Prima.
Maken ze speciaal voor jou een subpixel-compatibility-modus, zodat je weer terugkan naar de situatie van 20 jaar geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

TERW_DAN schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:24:
[...]

Prima.
Zoals ik al gepost had, keuzevrijheid over dit soort dingen zou eigenlijk niet mogen ontbreken. Een bepaalde font dwing je tenslotte ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bosmonster schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 17:26:
[...]

Maken ze speciaal voor jou een subpixel-compatibility-modus, zodat je weer terugkan naar de situatie van 20 jaar geleden ;)
Als ik daarmee scherpe letters heb en dus geen hoofdpijn krijg vind ik 't allemaal prima :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-09 14:32
Op mijn thuis computer gebruik ik gewoon ie9 en zie ik eigenlijk geen rede om over te stappen op een andere browser. Echter is dit een snelle computer (i5 2500k, 8GB mem en SSD). Mijn werk laptop is een stuk langzamer en daar merk ik echt dat internet explorer een stuk langzamer is dan bijvoorbeeld Chrome.

Wat ik wel een voordeel vind van chrome tov ie9 is dat zodra je 1 zoekwoord invult dat je dan ook echt zoekt naar dat woord. Bij ie9 moet je minstens 2 woorden invullen om te triggeren dat je ergens naar wilt zoeken. Bij IE9 maakt hij automatisch een website zodra je 1 woord invult.
Nog een voordeel van chrome is dat je makkelijk al je favourites kan delen met andere computers en ook op android apparaten.

Het hele "blurry" letters gebeuren is mij echter nooit opgevallen. Ik zal dit eens checken. Mogelijk heeft dit te maken met wel/geen cleartype?? Andere browsers overrulen dat misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-08 15:33
Persoonlijk ben ik IE (10 in mijn geval, win8) weer gaan gebruiken sinds ik de Customer preview van Windows 8 draai en Firefox daarop wat glitches weergeeft in hun UI, in zodanige mate dat het storend wordt. Ik heb hiervoor een tijd Ubuntu als hoofd-OS gebruikt en daarvoor Windows XP, beide met Firefox omdat die simpelweg veel betere ontwikkelhulpprogramma's bood zoals Firebug en het handige Adblock Plus, geen dev-tool welliswaar, maar toch erg handig tegen opdringerige reclame. Ik weet dat er voor beide een alternatief in IE beschikbaar is, de standaard ontwikkeltools en natuurlijk de IE Adblock Plus, maar daar heb ik nog geen tijd/moeite ingestoken

De HTML5 en CSS3 ondersteuning in IE9 vind ik een zeer grote verbetering t.o.v. IE8. Ik gebruik voor webdevelopment wel eens de border-radius van CSS3 en in de oudere IE browsers, zoals IE8 moest je helaas met hulplibraries als CSS3 Pie aan de slag, wat ik persoonlijk omslachtig vind voor een kleinigheid als border-radius. Als er nieuwe webstandaarden komen hoop ik wel dat IE ze vanaf de eerstvolgende versie ondersteunt, en niet dat je net als bij HTML5 en CSS3 nog een release moest wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:48
Er zijn diverse dingen in IE die mij storen.

Na installatie van IE9 wilde de browser niet eens starten. Na wat graafwerk bleek de hardwareversnelling icm mijn Intel G45 chipset de boosdoener. Na activeren van software rendering werkte de browser.

Grootste ergernis is dat Stop niet stop is, maar meer iets van "Goh meneer de browsert, ik zou graag iets anders willen doen, als 't u niet geheel ontrieft? Vandaag misschien?".

Als ik een typfout maak in de URL en ik druk op Escape om het laden te stoppen, dan is hetgeen ik getypt heb weg. In Firefox blijft dat staan, zodat ik de fout kan corrigeren ipv de gehele URL opnieuw te moeten intikken.

De smooth scrolling functie van IE maakt me dronken, zo lijzig als dat werkt. Bah. Ja het kan uit, ik weet het.

Firefox begon wat traagjes te worden, zeker met diverse plug-ins, maar sinds ik met zijn 64 bits broertje Waterfox werk, is dat issue voorbij. Verder is ABP een godsgeschenk, evenals Firebug, Firegestures etc.

Wat ook opvalt is dat FF out-of-the-box al behoorlijk goed is ingesteld met hoe ik het wil hebben.Bij IE moet ik eerst van alles uit- of aanzetten.

Bij foutmeldingen word je ook als een debiel behandeld. De suggesties komen doorgaans niet in de buurt van het probleem en bij sommige zaken is hij wel erg patronizing, zoals bv http certificate errors op mijn eigen intranet pagina. Fl*kker op, geef me de link, denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Lorem_Ipsum schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:08:
Als er nieuwe webstandaarden komen hoop ik wel dat IE ze vanaf de eerstvolgende versie ondersteunt, en niet dat je net als bij HTML5 en CSS3 nog een release moest wachten.
Dit is natuurlijk een moeilijk grijs gebied. Toen IE6 zijn eigen standaard definieerde, en bijna een monopolie op de browsermarkt kreeg, was iedereen aan het klagen dat IE zich niet aan goedgekeurde standaarden hield. Nu IE meer recentelijk nog geen volledige html 5 support heeft, wijst iedereen naar andere browsers die deze nog niet definitief vastgelegde/goedgekeurde standaard al wel geïmplementeerd hebben. En natuurlijk is het nu makkelijk om een aantal elementen op te noemen die al wel geïmplementeerd kunnen worden, maar wie bepaalt het? En wat als het nog verandert? Chrome gebruikers zullen wel updaten zodat een implementatie in een oudere versie van Chrome niet lang meer zal bestaan. De geschiedenis leert echter wel dat IE pas veel later geüpdate wordt: oude versies hebben nog jaren een significant marktaandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
Wasrek schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:22:
[...]

Dit is natuurlijk een moeilijk grijs gebied. Toen IE6 zijn eigen standaard definieerde, en bijna een monopolie op de browsermarkt kreeg, was iedereen aan het klagen dat IE zich niet aan goedgekeurde standaarden hield. Nu IE meer recentelijk nog geen volledige html 5 support heeft, wijst iedereen naar andere browsers die deze nog niet definitief vastgelegde/goedgekeurde standaard al wel geïmplementeerd hebben. En natuurlijk is het nu makkelijk om een aantal elementen op te noemen die al wel geïmplementeerd kunnen worden, maar wie bepaalt het? En wat als het nog verandert? Chrome gebruikers zullen wel updaten zodat een implementatie in een oudere versie van Chrome niet lang meer zal bestaan. De geschiedenis leert echter wel dat IE pas veel later geüpdate wordt: oude versies hebben nog jaren een significant marktaandeel.
Daar heb je inderdaad wel een punt, met "standaard" bedoel ik ook nog niet definitief vastgelegde/goedgekeurde standaarden, waarbij er zo min mogelijk eigen "standaarden" bij worden gemaakt zoals bij IE6. Ik vind het daarom ook vervelend dat je voor een enkele border-radius vroeger webkit-border-radius en moz-border-radius erbij moest plaatsen om crossbrowser te blijven. Waarom gebruiken browsers ook bij de niet officieel vastgelegde standaarden niet gewoon bijv. border-radius zonder een moz- of webkit- ervoor? Uiteindelijk is de werking van beiden hetzelfde...

Ik moet trouwens ook zeggen dat het "slanke" idee met wel bevalt, hoewel ik helemaal geen voorstander van een fullscreen metro-like browser hou ik wel van een relatief kale UI zonder veel toolbars :)

[ Voor 6% gewijzigd door Lorem_Ipsum op 24-04-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Lorem_Ipsum schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:30:
[...]
Waarom gebruiken browsers ook bij de niet officieel vastgelegde standaarden niet gewoon bijv. border-radius zonder een moz- of webkit- ervoor? Uiteindelijk is de werking van beiden hetzelfde...
Omdat zolang een specificatie nog niet final is de uiteindelijke werking nog kan veranderen. Een goed voorbeeld hiervoor is bijvoorbeeld CSS3 gradients waarvan de syntax gedurende het proces gewijzigd is.

[ Voor 5% gewijzigd door crisp op 24-04-2012 21:33 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
Privé gebruik ik een mac, daar is internet explorer niet voor beschikbaar.
Aangezien ik zakelijk een windows machine gebruik heeft dit een voorkeur voor cross-os browser tot gevolg. Voorheen gebruikte ik Firefox, echter is deze dusdanig traag geworden dat ik onlangs chrome ben gaan gebruiken. Dit is een vlotte browser met een prettig startscherm (meest bezocht). Daarbij is het syncen van addons en instellingen erg handig. Voor bookmarks gebruik ik al tijden xmarks, dit heeft als voordeel dat ik al mijn bookmarks in elke browser kan gebruiken. Safari, Chrome, Firefox en ook Internet explorer.

Zakelijk heb ik het echter niet alleen voor het zeggen ;) en werk daardoor behoorlijk veel met internet explorer. Ik ben overigens beheerder van een SAP Netweaver portal en herken het eerder geposte compatibility nachtmerrie schema (al moet ik daaraan toevoegen dat SAP er nog verder een bende van heeft gemaakt ik haar notes, maar dat terzijde). Gezien mijn rol gebruik ik vanzelfsprekend veel de standaard browser voor onze gebruikers, inmiddels ie9. In vergelijking tot de eerdere versies een behoorlijke verbetering, vooral als je van 6 af komt ;)

De browser is vlot, pinnen van pagina's gebruik ik bijna nooit, ik ben gewent in de adresbalk te kloppen wat ik nodig heb. De recente pagina's bij het openen van een nieuw venster bevalt mij prima en is ook deels een vervanging voor het pinnen.

Iets waar ik nog moet kijken is waarom de browser zo makkelijk een bing pagina oproept, onze servers beginnen niet met www maar met bijvoorbeeld: sapp01.intranet.local, klop ik dit in (zonder http ervoor) dan krijg ik meteen bing voorgeschoteld, met http werkt het natuurlijk prima maar ik zou verwacht hebben dat http:// vanzelf geprobeerd wordt. Zou best met onze eigen netwerkomgeving te maken kunnen hebben, maar voor mij op dit moment het grootste pijnpunt in deze browser.
Tegelijk moet ik dan weer vermelden dat het kunnen zoeken vanuit de adresbalk in chrome weer heerlijk werkt, dit lijkt sterk op het gedrag van IE9. Verschil is dat ik in chrome die servers niet benader ;)

Ander puntje van kritiek voor IE9 is het voorkeuren scherm, staan daar nou niet gewoon te veel opties voor de gemiddelde gebruiker? Dit moet ongetwijfeld eenvoudiger kunnen, maak dat voorkeur venster om te beginnen eens een tabblad zoals de chrome://settings/browser oplossing van chrome.

Standaard browsers is voor mij:
Chrome (op mac en windows): alles prive activiteiten en zoekacties op internet
IE9: zakelijke intranet / sap portal activiteiten / sharepoint

[ Voor 6% gewijzigd door itsme op 24-04-2012 21:41 . Reden: Voorkeuren aanvulling ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
crisp schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 21:33:
[...]

Omdat zolang een specificatie nog niet final is de uiteindelijke werking nog kan veranderen. Een goed voorbeeld hiervoor is bijvoorbeeld CSS3 gradients waarvan de syntax gedurende het proces gewijzigd is.
Nu je het zegt, waren de gradients van moz en webkit niet omgedraaid? Het lijkt mij ook dat de pre-pre standaarden door feedback, zie bijv. in het HTML6 nieuwsbericht van tweakers.net vandaag, door feedback van o.a. webdevelopers kan veranderen. De webdevelopers die niet met de vastgelegde standaard meegaan kunnen dan gewoon met hun moz- en webkit- implementatie verdergaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curkey
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 13:48
@itsme Vaak kun je die (b)anale browserchecks van BSP/WebDynpro's goed omzeilen door een user agent switcher add-on te installeren, die SAP vertelt dat je met FF 3.6 werkt ipv 11.

Maar er blijven tools tussen zitten die alleen maar goed werken met IE, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:48

CaDje

Framedrops for life

Ik gebruik zelf als primaire browser IE9. Ik ben geen developer, gewoon een user. IE9 voldoet grotendeels aan mijn eisen, het start snel op en geeft de meeste pagina's goed weer. Een probleem is dat het niet alle pagina's goed weer geeft, vaak is dit op te lossen door de compatibility view, echter zijn er soms websites die dan nog steeds niet goed werken.

Ik gebruik daarom oom nog Chrome voor websites waar IE9 niet goed mee omgaat. Chrome is eigenlijk ook een fijne browser, ik vind alleen dat Chrome nogal traag opstart ivm IE9, tevens maak ik veel gebruik van de split screen functie in win7, in Chrome kun je echter niet een tabblad naar de zijkant van je scherm slepen zodat deze in een nieuw venster geopend wordt en ook meteen netjes in je linker of rechter helft van je scherm staat.

De private funcite gebruik ik haast nooit.

Dit zijn de redenen dat ik voornamlijk IE9 gebruik boven andere browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IE9 of welke IE dan ook, slechte tekst rendering, het niet volgen van standaarden css, html, het niet aanbieden van een firebug variant, geen favorieten sync, klote BING search, en HET VOORAL FOCUSSEN OP MARKETING en IE9, IE10 door de consument zijn strot duwen d.m.v. dit soort acties (waar ik tkueqrfhisaf, sorry, leuke update popup van XP tussendoor.....dus waar ik toch weer op reageer uit frustratie.)

Doe mij maar chrome, firefox, opera.

Het antwoord op deze discussie is simpel: IE, doe wat de concurrent doet, maar dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-09 13:54
IE9 gebruik ik enkel en alleen voor testdoeleinden. Dat heeft meerdere redenen.

In de eerste plaats is er de geschiedenis van IE, en wel het grondig verpesten van het internet door standaarden bewust niet te volgen. Het grote marktaandeel in combinatie met IE's nukken hebben ervoor gezorgd dat front-end development nog steeds een hel van hacks, patches etc is. Nog steeds moeten we rekening houden met IE7 en 8 gebruikers bij het ontwikkelen van websites. Dat alleen is voor mij al reden om IE zoveel mogelijk te mijden.

Dan is er nog de werkbaarheid. Bij eerste installatie krijg je allerlei vragen naar je hoofd geslingerd. Waarom? Ik wil mijn browser niet instellen en weet ik wat. Chrome installeert zichzelf en vraagt vervolgens alleen of je bookmarks e.d. wilt importeren. Je kunt er verder direct mee werken.
De melding dat je plugins draait en de vraag of je die uit wilt schakelen is compleet zinloos. Als ik een plugin wil uitschakelen doe ik dat wel. Dat hoeft me niet gevraagd te worden.

Dan het opstarten. Chrome start sneller op dan IE9. En dat niet alleen. Ik kan ook meteen de urlbalk gebruiken en beginnen met surfen. Bij IE9 duurt dat even. En begin ik dan eenmaal te tikken in de urlbalk dan besluit IE halverwege het tikken alsnog om toch (ik zou bijna zeggen 'eindelijk') de startpagina te openen en mijn getikte url gewoon te vervangen.

Kortom; het werkt niet lekker. En dat veel van onze users op FOK! problemen hebben met de weergave van bv ons forum ligt vaak aan de 'compatibiliteitsmodus'. Die hele modus is een gedrocht en moet zo snel mogelijk worden afgeschaft.

En dan heb ik het nog niet over andere rare dingen. Het geforceerde cleartype kan voor velen rottig werken, zoals hierboven ook al blijkt.

Voor mij is het IE-debacle van de afgelopen tien jaar in ieder geval reden om nooit meer over te stappen naar IE. Ik gebruikte overigens IE8 tot chrome uit kwam. Die probeerde ik en dat was een verademing. Ik had nooit het idee dat surfen traag verliep tot ik chrome probeerde. Dergelijke innovatie beloon ik door er gebruik van te blijven maken. IE is nooit innovatief geweest. Ook IE9 niet. Het voelt allemaal nog steeds log en traag aan vergeleken met chrome en de jongste firefox en operaversies.

IE gaat het voor mij in ieder geval nooit meer worden en door het informeren van onze users proberen we het aantal users dat IE gebruikt elke maand omlaag te krijgen. Dat kan simpelweg door ze aan te raden chrome eens te proberen. Veel mensen zien daarna meteen het licht en zweren IE af. En dat heeft Microsoft wat mij betreft compleet aan zichzelf te wijten.

verzamelt -1's en -2's in hoog tempo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Merendeel eens.

Vond IE nooit echt slecht werken maar je hebt nooit het idee dat MS echt bezig is met de wensen/behoeften van de gebruiker.
Waarom geen optie om die subpixel rendering uit te schakelen. Altijd maar bezig irritante zaken te forceren. Nu weer dat Metro op de desktop in W8.

Wat ik wel handig vind van IE is de mogelijkheid om in 1 bestand (.mht) een hele webpagina te saven.
Ook de favorieten bestanden vind ik handiger dan bijv. bij FF. Gewoon shortcuts in een folder die je makkelijk kunt kopieren of editten.

Ik zou IE9 niet snel aanraden voor anderen. Hoe minder mensen IE9 gebruiken hoe harder MS gaat werken om wel een topproduct te leveren.

PS:
Moeten de contracten van de MS mensen nog getekend worden ofzo. :?

UIt de TS: Vanuit Microsoft zullen Marcel Nieuwpoort, Gerard Verbrugge, Lars van Beek, Mathijs Hoekstra en Coen Nijkrake actief in dit topic met jullie van gedachte wisselen. :X

Ook typisch MS: Webcare is wel populair . Mmmmz misschien moeten wij ook een beetje gaan webcaren maar dan gaat het weer halfbakken. Heb nog geen reactie gezien sinds topic opening een week geleden. :+

[ Voor 37% gewijzigd door Help!!!! op 25-04-2012 10:39 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
Help!!!! schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:31:
Wat ik wel handig vind van IE is de mogelijkheid om in 1 bestand (.mht) een hele webpagina te saven.
Dat kan ook in Chrome, Firefox en Opera ;)

Toevallig kwam er vanochtend wat langs over font rendering op Smashing Magazine: http://www.smashingmagazi...r-look-at-font-rendering/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

ZanderZ schreef op woensdag 25 april 2012 @ 10:49:
[...]

Dat kan ook in Chrome, Firefox en Opera ;)

Toevallig kwam er vanochtend wat langs over font rendering op Smashing Magazine: http://www.smashingmagazi...r-look-at-font-rendering/
Is mij nog nooit gelukt. Zal het vanavond nog eens checken. Maar in FF slaat ie volgensmij een folder en html bestand op. Zou mooi zijn. :)

edit: Ok het kan dus via een add-on zoals UnMHT . Mooi.

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 25-04-2012 11:15 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:36
Ik moet zeggen dat ik vind dat MS op de goede weg is met IE, maar het (voor mij) is nog niet waar het moet zijn.
Zelf gebruik ik IE9 eigenlijk alleen maar voor testdoeleinden en dat terwijl ik bij een bedrijf werk dat alleen maar met MS technologieën werkt :P
Dingen die naar mijn mening beter kunnen zijn voornamelijk de snelheid, ondersteuning van standaarden, support voor addons(!) en de developer tools(!).

Aangezien ik me op mijn werk voornamelijk met front-end gerelateerde zaken bezighoud, gebruik ik daar het liefst Firefox. Ben al sinds jaar en dag verslingerd aan Firebug en ik gebruik ook regelmatig Selenium om geautomatiseerd bepaalde scenario's te doorlopen. Een ontwikkelaar is nou eenmaal lui ;)

Thuis gebruik ik het liefst Google Chrome vanwege de snelheid, handige addons en de minimalistische interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08
[...]
offtopic:
f1x0r3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vooral een aantal opmerkingen met betrekking tot de IE9 versie voor Windows Phone.

In de basis een prima mobiele browser. Rendering is over het algemeen goed.

Het is echer ronduit vervelend dat vanaf Mango (WP7.5) de tabbladen optie is verborgen in een menuutje. Dit moet echt met spoed weer terug op de browser main schermbalk komen.

Een ander lastig puntje is dat de mobiele browser geen logins onthoudt zoals de desktop versie dat wel kan. Dit moet je gewoon wel kunnen instellen ook als je je telefoon geen lockscreen beveiliging aan heeft staan.

Verder is het lastig dat IE9 for mobile niet kan omgaan met url#anchors. De mobiele IE9 versie springt niet naar de meegegeven #anchors in een url terwijl de desktop versie van IE9 dat wel doet.

Dit vorige issue is vooral ook lastig omdat IE9 voor Window Phone niet versneld gescrolled kan worden met een scrollbar of iets dergelijks. Op zeer lange webpagina's is het gebrek aan versnelde scroll mogelijkheid erg onhandig.

Voor IE10 hoop ik dat er ondersteuning komt voor het uitwisselen van favorieten en settings via Windows Live/Skydrive.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2012 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als hoofdbrowser gebruik ik Firefox; De reden is dat ik af en toe websites maak en m.i. Firefox toch de beste ontwikkel tools heeft (Firebug) en het meest stabiel is. Dat het misschien een tikkeltje trager is dan Opera of Google Chrome boeit me niet zo. Als hoofd O.S. gebruik ik Linux en laat er nu net geen IE9 beschikbaar zijn voor Linux....
Verder vind ik IE9 zeer verbeterd t.o.v. IE6, 7 en 8. Ik ben blij dat Microsoft eindelijk is afgestapt van VML en nu ook SVG ondersteund. Microsoft mag wat mij betreft gebruikers aktief gaan benaderen om over te stappen van IE6, 7, 8 naar IE9. IE6, 7 en 8 moeten zo snel mogelijk uitgefaseerd worden.
HTML5 ondersteuning is ook redelijk goed in IE9, maar helaas is er nog steeds browserspecifieke css nodig, zoals expliciet border: 0px; opgeven voor IE9 als je geen rand om een plaatje heen wilt. Het liefst zou ik zien dat alle browsers alle websites op dezelfde manier renderen, maar ja dat zal wel een utopie blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 16:58:
[...]

Inmiddels gebruikt bijvoorbeeld ook Firefox op Vista en Windows 7 toch de identieke hardwareversnelde DirectWrite API om teksten te renderen en zal dus de cleartype subpixel rendering hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:43:
[...]

Inmiddels gebruikt bijvoorbeeld ook Firefox op Vista en Windows 7 toch de identieke hardwareversnelde DirectWrite API om teksten te renderen en zal dus de cleartype subpixel rendering hetzelfde zijn.
Firefox respecteert echter mijn keuze om het uit te zetten wel, daar zijn mijn letters gewoon scherp. In IE9 zijn ze blurry (op 'tzelfde systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

DirectWrite =/= (GDI) Cleartype

Die laatste is behoorlijk bagger, terwijl de DirectWrite API zijn werk redelijk goed doet (iig het subpixel rendering deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 14:25:
Voor IE10 hoop ik dat er ondersteuning komt voor het uitwisselen van favorieten en settings via Windows Live/Skydrive.
Als het om PC's gaat, dat kan al met Windows Live Mesh (maar ik weet zo niet wat daar de status van is of gaat worden met de nieuwe Skydrive PC app). Voor het geval je het nu al wilt hebben zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireMotion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

FireMotion

De wereld is een plaatje.

Als webdeveloper mis ik een shortcut key voor View Source, wat soms voldoende is (in plaats van F12 voor de Developer Tools).

Ook de rendering zou beter kunnen: Als je nu 110% of 90% gebruikt, gebeurt het al gauw dat er website-elementen niet meer goed worden weergegeven en een website "stuk" lijkt.

Als gebruiker vind ik heel veel termen onduidelijk, vooral als ik dit zou moeten uitleggen aan mensen die niet in de ICT zitten (als ik al zou weten wat het doet). In het menu vind je onder andere: Compatibility View, InPrivate Browsing, Tracking Protection, ActiveX Filtering, SmartScreen Filter, etc.

Verder heeft Internet Explorer door (o.a.) IE6 een slechte naam gekregen, dat schud je niet snel van je af. Ook niet door het verwarrende Compatibility View wat soms wel of niet werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door FireMotion op 20-06-2012 16:44 ]

Pagina: 1 2 3 4 Laatste