Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 07:25
Even een vraagje, ik heb sinds gisteren een 3570k in gebruik.
Nu krijg ik hem met 1.2V niet verder dan 4.2Ghz, 4.3Ghz boot maar is niet stabiel.
Moet ik misschien ergens nog wat in/uitschakelen wat ik over het hoofd heb gezien?
Kan het met mijn nieuwe ram te maken hebben (draait volgens specs op doosje)?
Of heb ik nu een slechte chip te pakken?

Gelezen dat je 4.5 moet kunnen halen op dat voltage namelijk

Icm.
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
Gigabyte GA-Z77X-UD5H

[ Voor 7% gewijzigd door RickU09 op 03-11-2012 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
nedernakker schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 07:18:
dan werkt je overklok gewoon niet.. want als er dus wel gebruik wordt gemaakt van AVX door software schieten je temps sky high.

daarnaast is 2 minuten prime niet echt representatief hea.. op large FFT's wordt je cpu het minst warm.. wacht maar tot hij 10K gaat draaien
Ik bedoelde eigenlijk het voltage icm de 4,9. Ik dacht dat er meestal wel iets meer nodig was voor 4,9.

Ik ben ook niet van plan om dit zelf te gaan draaien, ik had alleen voor iemand anders even een testje gedaan, hij is namelijk op zoek naar een cpu met potentie :D
Mijn batch is 3218B987

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:39
[quote]RickU09 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 09:00:
Nu krijg ik hem met 1.2V niet verder dan 4.2Ghz, 4.3Ghz boot maar is niet stabiel.
Moet ik misschien ergens nog wat in/uitschakelen wat ik over het hoofd heb gezien?
etc...

Turbo op Enabled, elke core bv. op 45
Vcore load line op Turbo of Extreme,
Vcore op 1.250 á 1.260 Volt moet voldoende zijn voor 4500Mhz en let op je temps.

Voor je geheugen is het makelijkste Profile1 te kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Habana op 03-11-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
Habana schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:05:
[quote]RickU09 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 09:00:
etc...

Turbo op Enabled, elke core bv. op 45
Vcore load line op Turbo of Extreme,
Vcore op 1.250 á 1.260 Volt moet voldoende zijn voor 4500Mhz en let op je temps.

Voor je geheugen is het makelijkste Profile1 te kiezen.
Turbo staat nog aan inderdaad!
Als ik weer achter mijn eigen pc zit zal ik dit eens uitzetten en zoeken waar die "Load line" optie zit.
Sorry , ik ben vanaf Q6600 geupgrade dus niet zo bekend met Z68/Z77 overclocken.

Temps zijn een lachertje, wordt niet warmer dan 45 graden, moet CPU block nog een keer opnieuw installeren met betere koelpasta, zit nu een merkloze pasta op.

Koeling:
Blok: EK Supreme HF acetal+nickel
Rads: 2x 220 Rad , 1x 120 Rad
XSPC D5 restop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickU09
Hallo,

Bij deze mijn resultaat tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/301/cinebencho.jpg

(Score werd 7.55)

Zit er nog meer in of moet ik hiermee tevreden zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door RickU09 op 06-11-2012 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Een cinebench zegt niets over stabiliteit, dus of er meer in zit? Ik raad ik je aan eens een echte stabilitietstest te doen, 8u prime95 of 5 uur linx?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-09 16:46
Ik krijg mijn overclock niet stabiel, heb meerdere tutorials gevolgd. Ik had eerst mijn cpu op 4,5 ghz met vcore iets hoger dan 1.3 en de rest op auto. maar dit was niet stabiel, max stressed temps 79c. Ik heb veel tutorials gevolgd en ze zijn allemaal zo verschillend, ik zie door de bomen het bos niet meer! Wat zijn nou de juiste instellingen met voltages en extra aanpassingen om mee te beginnen, en langzaam een stabiele overclock te krijgen? ik heb een Gigabyte z77x-d3h moederbord en i5-3570K, gekoeld door een Noctua DH-14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:40

fynrd1

Fooled by Randomness

thechib12 schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:01:
Ik krijg mijn overclock niet stabiel, heb meerdere tutorials gevolgd. Ik had eerst mijn cpu op 4,5 ghz met vcore iets hoger dan 1.3 en de rest op auto. maar dit was niet stabiel, max stressed temps 79c. Ik heb veel tutorials gevolgd en ze zijn allemaal zo verschillend, ik zie door de bomen het bos niet meer! Wat zijn nou de juiste instellingen met voltages en extra aanpassingen om mee te beginnen, en langzaam een stabiele overclock te krijgen? ik heb een Gigabyte z77x-d3h moederbord en i5-3570K, gekoeld door een Noctua DH-14
Nou de beste tutorial zie je in het onderschrift van de poster boven je.

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Mijn "beginners hulpquote" maar weer eens van stal halen :p

Edit: Ah, bedankt fyrnd, ben ik toch te laat ;)
Voor we gaan overclocken is het belangrijk een aantal voltages en functies van je moederbord en chip te kennen die we moeten aanpassen. Een aantal voltages kunnen gewoon op 'auto waardes' blijven staan, maar in veel gevallen is het het beste een aantal voltages van auto af te halen en vaste waardes in te stellen.

Even een uiteenzetting wat wat is en welke voltages je in moet stellen en waarop, we beginnen met:

- Vcore: Duh... voltage van de processor. Onder air/closed waterset houden wij max 1,35v of een maximale temp van ~80c met Prime95 AVX

vDram: Voltage van het geheugen zelf, die we vaak voor 24/7 op stock clocks en voltages houden (check je sticks voor info, of XMP activeren in Bios= automatisch juist profiel voor je ram)

- CPUIO* vele benamingen, allemaal hetzelfde: Het voltage van de input/output tussen je Ram en geheugen controller op je CPU zolang we geen geheugen gaan overclocken of 2400Mhz + reepjes hebben, blijft deze op stock: 1,05v

- vSA:System Agent, dit is het voltage van de geheugen controller zelf, die sinds 1156/1366 op de cpu zit in plaats van het moederbord. Zolang we geen geheugen gaan overclocken of 2400Mhz + reepjes hebben, blijft deze op stock: 0,95v

- vCPU pll : Voltage van de clock generator. Soms kan deze iets lager dan het standaard voltage, maar ik en vele met mij houden gewoon 1,8v aan. Hoger is zinloos, lager (~1,7v) kan een paar graden schelen. Goed testen bij gebruik!

- Internal PLL overvoltage: Deze functie is nodig vaak alleen boven de 4,5~47 Ghz. Zit je daar onder: Auto/disabled. MEER INFO: http://forums.anandtech.c...5d&p=33505354&postcount=2

- C1/2/6/10 (whatever) De C-states dus, zijn de verschillende interne "Powerplan instellingen" en gekoppelde voltages om verbruik te besparen voor de CPU, bijvoorbeeld in slaapmodus. Bij het zoeken naar een stabiele OC kunnen we de voltage fluctuatie niet goed gebruiken, dus deze gaan op 'Disabled'**

- Eist: Enhanced Intel Speedstep Technology; Deze functie controleert de clocks en voltages naar gelang de vraag naar performance terwijl je de PC gebruikt. Dus als je bijvoorbeeld een film zit te kijken clockt je PC terug naar 1600Mhz met bijpassend voltage. Ga je gamen zal je CPU weer op de door jou ingestelde (over-) clock draaien. ook deze functie zetten wij op disabled.**

** na het vinden van een stabiele OC mogen deze uiteindelijk weer aan. Goed natesten, werkt op ieder mobo anders!

BCLK of baseclock: De naam zegt het al, de basis clock waar je hele systeem mee werkt (al dan niet met een multiplier). Deze staat voor een 24/7 clock gewoon op 100Mhz, aangezien deze ook je satapoorten, pci-e bussen en andere devices aanstuurt.

CPU multi: in te stellen op een waarde tussen de 16-67. Vermenigvuldig deze met de BCLK voor je uiteindelijke clock: (ie: 43x100 = 4300Mhz)

De rest van de voltages/instellingen kunnen op "auto" blijven staan. en zijn iig tot 4,5~4,7Ghz niet belangrijk.

Het overclock proces!

Lees je voldoende in op het overklok proces (tuts) en de hardware die je hebt (reviews).

Zet pll overvoltage aan Haal de basis voltages (zie hierboven) van auto af en stel ze in op de waardes die voor standaard staan en ga eens beginnen op 4200Mhz (100x42) 1,15v-1,20v en werk langzaam met multi omhoog totdat t niet meer stabiel is, dan doe je er weer wat Vcore bij tot ie wel weer stabiel is. Dit uiteindelijk tot je cpu max 80c word na 8 uurtjes prime95 small FTT of minimaal 5 uur linX, met AVX.

mocht je toch bsod's krijgen ondanks 8 uur prime small ftt 8uur of 3 uur linx:

Voor de zekerheid nog het geheugen testen, met prime95 small fft en linx word het geheugen en de memorycontroller niet voldoende belast om sporadische fouten te ontdekken. Dus een prime of linx kan wel stabiel zijn en toch bsod's geven als je de memory + controller niet voldoende hebt gestrest.

Het geheugen en de memcontroller test je met Memtest86 voor boot (dus in dos omgeving) en met prime95 blend. Mocht er dan fouten onstaan kan het zijn dat je QPI vtt, Vsystem agent, Vram of een combi daarvan te laag zijn, in stapjes verhogen en opnieuw testen.

Als je uiteidelijk je clock binnen deze waardes hebt gehaald kan je kijken of de energiebesparende instellingen weer aan kunnen en de boel nog steeds stabiel blijft.

RECAPP:

- inlezen,
- doel stellen
- pll overvolt aan
- eist, cstates en turbo uit
- vcore instellen op 1,15v ~ 1,20v
- overige voltages op stock (niet op auto!!)
- cpu op 4200mhz (100x42)
- testen met prime95 SMALL FFT of linX "all mem" -> stabiel?
- multi omhoog
- niet stabiel? Vcore omhoog
- testen -> Mogen wat kortere test zijn als je je einddoel nog niet hebt gehaald, zeg 30 min linX bijv.
- binnen 80c je max gevonden?
- Eventueel eist en cstates aan voor energie besparing.
- testen 3 uur linX en 8 uur prime95 BLEND -> om na te gaan of je algehele systeem echt stabiel is na het inschakelen energie besparing, turbo en eist.

KLAAR!

ZO SIMPEL IS s1155

**'Mocht u, door compleet onvermogen geschreven instructies op te volgen, eigenwijsheid, dan wel algehele incompetentie schade veroorzaken aan uzelf, naasten of bezittingen; dan kunnen wij hiervoor niet aansprakelijk worden gehouden. Wij raden u dan ook aan bij eerder genoemde symptomen van incompetentie uw PC te verkopen en een andere, minder ingewikkelde hobby te zoeken; bloemschikken, flesdoppen verzamelen of curling bijvoorbeeld.'

Met dank aan en ondersteund door de actieve OC gemeenschap op T.net. :9

[ Voor 39% gewijzigd door millman op 08-09-2013 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
Ah die heb ik net over het hoofd gezien, dom van me!

Ik weet alleen niet wat de goede standard voltages zijn, ik kan ze namelijk nergens vinden.
Gaat om een Gigabyte Z77X-D3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

uhmm? op auto staan de voltages er toch direct naast? basis voltages d3h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
Mhm had ik hem stabiel op 4,2 met vcore 1.8 met max 64c, heb ik de multiplier omhoog gegooid, nu hangt hij gelijk in de bios, ik kan er dus niet in om het te veranderen. Moet ik nu de bios resetten?

EDIT: Reset gedaan, hij loopt weer. De bios heeft al 3 keer vast gehangen, elke keer als ik boven de 4.2 wil gaan.

Waar kan dit aan liggen?

[ Voor 26% gewijzigd door thechib12 op 07-11-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Ik neem dat je 1.18v bedoelt :P

Heb je de vcore omhoog gezet voor >4.2ghz?
Je hebt ong. 0.05Vcore nodig voor elke 100mhz.

[ Voor 23% gewijzigd door Bullus op 07-11-2012 11:43 ]

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
Ja gedaan. Ook 1.20 geprobeerd. Resultaat is dat ik wel boot in windows, alleen programmas sluiten random af, wil je terug gaan in de bios, loopt de bios vast.

Ik zit nu weer op 4.2 ghz met 1.190 vcore, en er is niks aan de hand. stressed wordt core1: max 57, core2: 63, Core 3: 53 en Core 4: 51

Edit 2: Poging 5 gedaan, zodra ik naar 4.3 ghz ga werkt de pc niet, in 9 van de 10 gevallen komt hij niet verder dan bios post of blijft hij hangen in de bios. net bootte hij maar kreeg ik zwart beeld en gelijk Explorer.exe has stopped working. Zelfs op 1.2vcore werkt 4.3+ ghz niet! Ik word hier helemaal gek van.

Edit 3: Poging 6: 4.6 op 1.35 werkt ook niet

[ Voor 67% gewijzigd door thechib12 op 07-11-2012 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thechib12
Bios update heeft ook niet mogen baten (tevens kick!)

EDIT:

JAA GELUKT! Moest Vcore loadline calibration op Extreme zetten! Loop nu stabiel op 4,5 ghz, max temp 80c. Ik hou hem zo. Ik denk dat ik met gamen niet veel winst meer kan halen.

[ Voor 64% gewijzigd door thechib12 op 08-11-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Zou ik mogen vragen wat voor temps jullie halen op stock voltage? Ik zit nu rond de 50 graden terwijl met een overclock naar 4.5 ik op de 60-63 zit en anderen veel hogere temps zie halen.. Ik heb een 3570k waarop een Muchen 3 met 2 fans op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

melvinnie schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 00:22:
Zou ik mogen vragen wat voor temps jullie halen op stock voltage? Ik zit nu rond de 50 graden terwijl met een overclock naar 4.5 ik op de 60-63 zit en anderen veel hogere temps zie halen.. Ik heb een 3570k waarop een Muchen 3 met 2 fans op zit.
Zelfde CPU & Mugen 3.. Artic MX2 ertussen, ik zit idle op 34 graden gemiddeld, load 72-75. (normale load 72, stresstests (OCCT) na 20~25 min 75) op stock snelheden.
Maar goed, ik heb em op m'n Z77X UD3H met name op stilte getuned, ik heb in dit systeem voor de verandering eens geen 5 fans geplaatst. Dat neemt niet weg dat je temps inderdaad lekker / erg laag uitvallen.

Op 4.3 Ging ik namelijk al naar de 74-78 graden! (1.215v - stock dus)

===

Dan een ander vraagje: ik wil mijn 3570K eigenlijk meer undervolten dan overclocken. Wat ik eigenlijk wil, is dat ik bij iedere speedstep-stap zelf een voltage / multiplier kan instellen. Nou heb ik me natuurlijk een beetje ingelezen en ik vond eigenlijk meerdere aanpakken hiervoor.

Even voor de zekerheid:

-Alle voltages vast (op stock) zetten, buiten de VCore (nu eerst even vast op 1.15V). Kijken of ik 40x nog haal. (De applicaties waarmee ik heb getest profiteerden niet meer van toename na 4.0ghz.)
- Terug naar stock 3.4, turbo uit, speedstep uit. Vcore omlaag tunen. Laagste waarde die stabiel is noteren.
- Op 4.0, turbo uit, speedstep uit, Vcore vanaf 1.15V weer omlaag brengen, laagste stabiele vcore noteren.

Kan ik in dat geval speedstep aanzetten, C6 powerstates aan, PLL / line cali aan, 34x standaard multi, 40x Turbo, beide met eigen minimum Vcore?

Het systeem staat namelijk zo'n beetje altijd aan, beetje te serveren en zo nu en dan moeten er even wat aanpassingen aan bestanden / databases uitgevoerd worden. 3.8Ghz naar 4.0Ghz gaf nog wel wat winst, 4.3Ghz was nauwelijks sneller, maar ik wil graag nog de temperatuur en het stroom verbruik wat terug dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Update;

Heb het nu als volgt ingeklopt:

VTT (QPI) / PLL - Extreme (load line cali max)
Mem 1.5V XMP - laat ik ook lekker zo

Vcore: 1.15V 1.10V
PLL: 1.7V 1.6V
QPI: 1.05V
VCCSA: 0.925V
VGAXVID: off (0V)

Speedstep aan, power states aan, 34x standaard core, 40x turbo.

Spontaan 2 graden van de load temps af, op 16x ~33 graden, waar het altijd al zat, gemiddeld is het systeem 34-39 graden bij kantoor gebruik, loopt naar de 70 68 toe als het aan het rekenen is of LinX draait.
(~86.5 Gflop, geen fouten)

Beetje vreemd alleen: CPU-Z geeft aan dat m'n CPU nu continue 1.164-1.176V gebruikt, terwijl Core Temp wél denk dat speedstep 0.957V Vcore instelt, en Turbo (4ghz) 1.291V (wat hoger is dan ik verkoos!)
OCCT geeft aan dat de Vcore stabiel op 1.16V zit zowel onder load als idle, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, dat spaart geen stroom... :/

Wie oh wie kan mij nog wat tips geven om zonder performance in te leveren het systeem nog koeler / zuiniger te maken. (Ik kan em ook op 3Ghz, 1.0Vcore, 1.5v PLL zetten, lekker 50W gebruiken, maar dat is toch wel te ver onderclocked naar mijn mening)

[ Voor 8% gewijzigd door djunicron op 12-11-2012 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
Ik gebruik van mijn Asus moederbord nu met name de AI-Suite software, waar ik een aantal profielen heb opgeslagen. Zo heb ik een setting met 3Ghz als max, voor als de pc lang aanstaat voor b.v. alleen film kijken/browsen/downloaden. Daarnaast een paar voor gaming/performance (4.6 en 4.7Ghz) en de max overclock/benchmark settings (iets rond de 4.9 en 5.0Ghz).

Ik weet niet of er voor jouw moederbord een soortgelijk software programma is, dan kan je snel switchen tussen setups. Dan kan je in het bios b.v. de 3Ghz setup laten booten, wil je gaan gamen of zwaar werk verrichten dan switch je in Windows naar een ander profiel.

In het algemeen kun je nog proberen iets van t voltage af te halen (voor zover het nog niet optimaal is). Mocht je geen mogelijkheid hebben om snel te switchen tussen profielen, dan moet je hem gewoon zo instellen dat ie voor de zwaarste toepassingen net genoeg performt volgens jou en dit aanhouden. Wellicht is dit met een max turbo snelheid van 3.4Ghz, omdat daarmee je video rendering binnen X minuten klaar is, of je ingame Y-FPS haalt. Meer is dan leuk maar "overbodig".

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Moi_in_actie schreef op maandag 12 november 2012 @ 16:30:
Ik gebruik van mijn Asus moederbord nu met name de AI-Suite software, waar ik een aantal profielen heb opgeslagen. Zo heb ik een setting met 3Ghz als max, voor als de pc lang aanstaat voor b.v. alleen film kijken/browsen/downloaden. Daarnaast een paar voor gaming/performance (4.6 en 4.7Ghz) en de max overclock/benchmark settings (iets rond de 4.9 en 5.0Ghz).

Ik weet niet of er voor jouw moederbord een soortgelijk software programma is, dan kan je snel switchen tussen setups. Dan kan je in het bios b.v. de 3Ghz setup laten booten, wil je gaan gamen of zwaar werk verrichten dan switch je in Windows naar een ander profiel.

In het algemeen kun je nog proberen iets van t voltage af te halen (voor zover het nog niet optimaal is). Mocht je geen mogelijkheid hebben om snel te switchen tussen profielen, dan moet je hem gewoon zo instellen dat ie voor de zwaarste toepassingen net genoeg performt volgens jou en dit aanhouden. Wellicht is dit met een max turbo snelheid van 3.4Ghz, omdat daarmee je video rendering binnen X minuten klaar is, of je ingame Y-FPS haalt. Meer is dan leuk maar "overbodig".
Mja, Gigabyte heeft die leuke Tweak Launcher b.v. maar die crashed bij de nieuwste BIOS die er beschikbaar is... Even wachten op een update van de applicatie... @BIOS werkt ook niet, en die 123OC tool (ofzo) maakt auto profielen aan, leuk hoor 4.8Ghz, maar dat hebben m'n applicaties niet nodig.

Dit is m'n belangrijke "reken-pc", die mag niet t loodje leggen door een hoge OC. Zelfs reken-afwijkingen zijn eigenlijk niet te tollereren. Van 3.4 naar 4.0Ghz schaalt m'n applicatie 15% mee, (18% oc), maar 4.3 was slechts ~1% sneller dan de 4.0ghz opstelling.

Ik had alleen graag gezien dat m'n Vcore speed-step achtig weer omlaag ging als er geen load was, maar dat lijkt niet te werken als ik de Vcore op iets lagers dan auto vast zet. Ik zou em nog op auto kunnen zetten (argh) en het max-wattage vast kunnen stellen... Maar dat durf ik eigenlijk ook weer niet aan. Ik zit per definitie niet achter deze machine het moment dattie lang onder load is.

==

Wat voor temps haal je trouwens in jouw systeem het moment dat je 4.7 en omstreken doet? Ik gegreep dat je met een dusdanig lage PLL dan alsnog richting de 75 graden kon met een "ok" koeler.

Het maakt bij mij in ieder geval wel behoorlijk uit, ik had er aanvankelijk niet aangezeten, maar ik heb nu wel 4Ghz ingame / OCCT op 52-56 graden, waar ik stock 12 graden hoger zat! PLL van 1.8 naar 1.6 scheelt echt veel!

[ Voor 8% gewijzigd door djunicron op 12-11-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Met een overclock van 4.7Ghz kom ik onder load dacht ik (tijdje geleden dat ik het getest heb) eind 60, begin 70 graden dacht ik. PLL staat daarbij op iets van 1.5 of 1.6V, vCore weet ik even niet (rond de 1.21V load dacht ik, maar kan ook de 4.6 of 4.8Ghz setting zijn). Deze waarden probeer ik allemaal even uit mn geheugen te graven, ik kan me ook flink vergissen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
@ DJunicron

je Vcore verlaagt niet omdat je een vaste waarde hebt ingesteld in je bios.. C1E werkt alleen met je Vcore op auto of als je een ATV (additional turbo voltage) instelt :)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

nedernakker schreef op maandag 12 november 2012 @ 17:26:
@ DJunicron

je Vcore verlaagt niet omdat je een vaste waarde hebt ingesteld in je bios.. C1E werkt alleen met je Vcore op auto of als je een ATV (additional turbo voltage) instelt :)
Mja, damnit. ATV had ik al geprobeerd, dat is leuk en aardig, maar dan gaat m'n bord dus (met PLL op Extreme) ipv 1.28V (wat al op 1.289V uitpakt!) nog blij minimaal 0.1V toevoegen. ;(

Toch maar auto + max wattage in gaan stellen dan maar. Of misschien 0.95Vcore + 0.15V core ATV?

Sorry dat ik in dit OC topic zo aan het zeuren ben over m'n UV (+OC!) ;) Thnx voor de support in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
je hebt het nu al meerdere malen over PLL op extreme, je haalt 2 dingen door de war. PLL is het voltage van je clock generator, je bedoelt LLC (Load Line Calibration)

en waarom draai je LLC op extreme? een 50% of 75% instelling is veel beter. extreme geeft enorme spikes en overvoltage.

ATV werkt prima, je moet alleen even uitvinden hoe dit uitpakt icm een matige LLC.

je kunt niet 0.95 Vcore instellen en dan een ATV van 0.15.. ATV kan alleen met je Vcore op auto. ATV is een offset waarde ten opzichte van de VID van je cpu.

daarbij neem ik aan dat op een OC zoals jij het wilt je een negatief ATV voltage zou moeten kunnen instellen. een beetje chip moet toch wel 4 GHz stabiel kunnen draaien onder zijn VID.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-08 22:46
Beste Tweakervriendjes,
Sinds vandaag in het bezit van een I5 3570K, Asrock Z77 Pro 4 en 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz!
Het setje draait zeer lekker, momenteel @Stockkoeler omdat het geld eventjes op is. ( Lees 17 jaar oud, geen bijbaantje :( )
Mijn Batch: L222A837, leuk al die tweeën :+ Heb hem eventjes op 4 GHz gehad met stock voltage, eventjes om te kijken. Wachten tot ik een beter koeler heb.

[ Voor 24% gewijzigd door TweakedTea op 12-11-2012 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

nedernakker schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:16:
je hebt het nu al meerdere malen over PLL op extreme, je haalt 2 dingen door de war. PLL is het voltage van je clock generator, je bedoelt LLC (Load Line Calibration)

en waarom draai je LLC op extreme? een 50% of 75% instelling is veel beter. extreme geeft enorme spikes en overvoltage.

ATV werkt prima, je moet alleen even uitvinden hoe dit uitpakt icm een matige LLC.

je kunt niet 0.95 Vcore instellen en dan een ATV van 0.15.. ATV kan alleen met je Vcore op auto. ATV is een offset waarde ten opzichte van de VID van je cpu.

daarbij neem ik aan dat op een OC zoals jij het wilt je een negatief ATV voltage zou moeten kunnen instellen. een beetje chip moet toch wel 4 GHz stabiel kunnen draaien onder zijn VID.
PLL heeft ook een voltage tolerance mode. Omdat ie van 1.8V omlaag is gezet naar 1.6V, heb ik em op extreme staan, zodat ie niet overhoopt nog daalt. Heb het nu op "standaard" staan en dat werkt even goed heb ik het idee. Thnx voor de opmerking.

LLC heb ik inderdaad op "medium" staan ipv "extreme", my bad. Zo raden ze em ook aan te gebruiken. Extreme, High of Turbo zou je pas moeten gebruiken bij hoge voltages (en dat is niet het doel).

ATV is inderdaad niet wat ik wilde gebruiken. Ik heb nu alles zo veel mogelijk vastgezet, behalve de Vcore. Die schommelt nu volgens CPU-z rond de 0.948v en de 1.21V. Maar even goed testen of het daar bij blijft.

Gezien dit systeem toch 92% van de tijd >10% load zit, is dat denk ik nog steeds voordeliger dan continue @1.1V. Het wattage onder de 1.19V max proberen te dwingen door minder dan 77W als max Core use aan te geven werkt helaas niet.

Edit: Yikes, zodra ik dit post zie ik m'n Vcore naar 1.29 vliegen voor dezelfde 4.0Ghz. En dat terwijl het op 1.1V ook werkt. :'( Het verschil in temperatuur is ook lekker aanwezig, de 72-75 graden versus 65-68.

[ Voor 5% gewijzigd door djunicron op 13-11-2012 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik ben ook op Ivy overgestapt vanaf Sandy :)

Ehm, meteen een vraagje, m'n CPUtje is er een van het type ''HEET''. Aka 4.5Ghz op 1.312v met 68-72c in Prime95 met een H100i push pull... In-game temps enz zijn prima, heb nog geen 60c gezien, maar man wat wordt dit ding heet onder stress. Temps zijn voor 1.312v toch vrij laag als ik zo naar andere h100 (non-i) resultaten kijk op internet maar ja...

Ik zit echt te denken aan een delid of een andere chip weer :P

Plus, slechte klokker anyone?
Beste wat ie kan is 4.5Ghz op 1.312v. 4.6Ghz is bootable maar totaal niet stabiel, zelfs niet op 1.38v.
4.7 of hoger boot niet eens.

[ Voor 16% gewijzigd door Imprezzion op 16-11-2012 15:40 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Imprezzion schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:34:
Ik ben ook op Ivy overgestapt vanaf Sandy :)

Ehm, meteen een vraagje, m'n CPUtje is er een van het type ''HEET''. Aka 4.5Ghz op 1.312v met 68-72c in Prime95 met een H100i push pull... In-game temps enz zijn prima, heb nog geen 60c gezien, maar man wat wordt dit ding heet onder stress. Temps zijn voor 1.312v toch vrij laag als ik zo naar andere h100 (non-i) resultaten kijk op internet maar ja...

Ik zit echt te denken aan een delid of een andere chip weer :P

Plus, slechte klokker anyone?
Beste wat ie kan is 4.5Ghz op 1.312v. 4.6Ghz is bootable maar totaal niet stabiel, zelfs niet op 1.38v.
4.7 of hoger boot niet eens.
Mja, dat is inderdaad best koel. Ik heb 'n 3570K (maand of zo terug) in een D3H gezet, die ging op 4.6Ghz met 1.293V akkoord of iets in die richting, ThermalRight HR02 + extra fan voor push-pull, 72-78 graden, zelfs na baseclock voltage een beetje in de + en PLL naar 1.71V.

Mijn eigen 3570K in UD3H krijg ik niet eens aan op 1.3+ volt; in mijn milde OC / UV pogingen vloog het ding eens (ondanks 42x turbo, 34 per core standaard, auto Vcore de rest fixed) naar 4.5Ghz en pakte 1.4Vcore (-> into freeze, dacht dat ik em kwijt was toen de PC resette).

Slechte chips zitten er tussen, maar 4.5 moet toch wel te halen zijn, ik heb weinig anderen gehoord die de 4.6 niet halen op fora, hoewel niet iedereen dat aan iedere community wilt toegeven natuurlijk.

(ik wel, de UD3H met F17 eufi maakt mij te rare sprongen, ik durf niet meer)

Kwa temps zit je hoe dan ook mooi, 1.38V is al echt veel, de meesten die niet met LN2 aan de gang gaan durfen dat niet eens aan, dat is vaak met lucht koelers niet te behappen (80-90 graden enzo).
IHS eraf halen gaat je vrees ik daar ook niet helpen. Heb je al met je bclock & diens voltage gespeeld?

Oh dan nog een ander vraagje, hoe heet wordt bij jullie de moederbord chip? De PCH draait mij Idle al 50-60 graden! Waarom wordt dat Z77 ding toch zo heet?!

[ Voor 4% gewijzigd door djunicron op 16-11-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Probleem is dat m'n eigen bord K.I.A. Is en dit bordje nou niet echt top is qua settings en overclocks. Zo kan ik bv. De PLL niet veranderen. (Ja, Auto of +10mV) en het PCH voltage heb ik nog niet aangeraakt.

Volgens mij is de chip zelf ook DOA trouwens want kom er net achter waarom ik de iGPU niet kan overclocken.
Hij is op Auto / Stock / 1150Mhz pas stabiel bij +150mV offset op de iGPU.
Auto of minder dan dit laat 3d apps / games binnen 5 seconde crashen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
en wat als je je geheugen eens op lagere clocks zet? meeste iGPU issues komen uit instabiel geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Al getest met 1600Mhz 11-11-11-30-2T 1.65v. Geen verschil. Duurde hooguit 3 seconde langer.

Plus, RAM is getest met memtest86+, 12 passes vannacht en geen enkele error.

Nu is het zo dat ik op de V&A een leuk 3770k setje zag die ik erg graag wil bemachtigen dus wie weet...

[ Voor 23% gewijzigd door Imprezzion op 16-11-2012 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Dat ram was bij mij ook memtest stabiel maar ging er in prime direct uit.. geheugen testen en je controller er bij is wel iets anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb nu ook andere RAM getest, die samsungs, op stock speeds.
BIOS geflashed.
iGPU wil inmiddels helemaal niks meer hoor. Er is maar 1 applicatie die werkt zonder crashen binnen 5 seconde en dat is NFS Most Wanted (2012). Die hield het 3-4 minuten vol toen ik alt-f4 deed.

Verder kan ik niks met de PC zo. Kan geen games draaien, heaven crashed in het laadscherm enz.

Games die ik heb getest:
Black Ops 1: Binnen 5 seconde freeze.
Black Ops 2: Zelfde.
Medal of Honor Warfighter: Zelfde.
Heaven 3.0: Zelfde.
NFS MW: Leek het te doen...
Kingdoms of Amalur - Reckoning. Leek het te doen tot ik de resolutie veranderde. Zelfde freeze.

De freeze betekend een hangend geluid, muiscursor in beeld en de PC reageert NIET op de reset knop.
Alleen op long press power waarna hij uitvalt en meteen weer reboot.

Ik ben er klaar mee, ik pak m'n reserve PC wel en stuur deze hele bende terug naar Azerty.
Begin wel opnieuw.

Ik probeer nog 1 ding, Intel drivers eraf en oudere erop.
Daarna moet m'n Phenom II x4 840T met een 9800GT maar even uit de kast komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Imprezzion op 16-11-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-07 17:44
Hmm zuur Myron! Als je wil mag je mijn goede 3570k overnemen tegen een redelijk bod, DM maar.
4.8ghz 24/7 linx stable 1.28v.

Heb je de bios batterij al eens uit je bord gehaald? Ik heb ook een keer rare kuren gehad met notabene een topbord van Gigabyte...toen hielp alleen de batterij verwijderen. Daar weet Bauke ook nog het een en ander vanaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Drivers werkten dus ook niet. Reserve PC is aangekomen inmiddels :D

Ik stuur die zooi terug naar Azerty. Je aanbod klinkt erg interessant. Kunnen we ruilen met bijbetaling voor die samsungs :P Hoeveel wil je erbij incl die samsungs. €140? Dan fix ik zelf wel een bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Betthen
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-09-2022
Ik heb een vraagje, ben mijn processor gaan overclocken dus een mugen 3 rev b op mijn asrock z75 pro3 moederbord met i7 3770k. Heb hem nu stabiel op 4600 lopen met een max vcore van 1.312 als ik temp95 run maar mijn temp zit dan tussen de 70-75% met een max van 82 .. is dat te hoog? En zou ik betere resultaten moeten halen as je mijn setup ziet? Miss zit een cooler verkeerd? Of zijn dat wel normale temp?

ps idle is hij 30-40 graden en heb een fractal design r4 case

[ Voor 9% gewijzigd door Betthen op 18-11-2012 05:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Deze chips hebben een stuk minder voltage nodig, voor 1,3v moet je een topkoeler hebben. Temperaturen en voltage lezen we hier uit met cpu-Z en Realtemp/coretemp. Testen op stabiliteit met linx of prime, zie korte tutorial:

millman in "Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7 Overclock topic - deel 1"

Kortom, goed testen, temps max 80c, have fun.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Getverdemme, ik heb volgens mij echt een matige 3570K...

Probeerde em nu simpelweg op zo min mogelijk stroom te laten lopen, maar zelfs op 34/38 krijg ik em niet onder de 1.044V (stock voor de rest, PLL 1.7V)
Het moment dat ik PLL naar 1.65 of 1.6V zet flipt m'n EUFI em (vast / selector die em tript), 1.032V en het crashed in LinX, 4.0Ghz en ik krijg fouten / crashes, op 1.096V gaat 4Ghz nog steeds niet altijd goed. (LinX geeft zo nu en dan een fout, dus niet stabiel)

Dan maar kijken of ik de "standaard" 1.2V 4.5Ghz uberhaubt kan halen...

Ben eigenlijk vanwege speedstep geneigd terug te gaan naar stock-stock... IPV 1.044V pakt ie op 3.8Ghz alleen dan 1.28V (grrr) maar nu is m'n idle temp 36 graden, welke normaal naar 30-33 zakt.
Aan de andere kant, op 1.28V gaat de temp met een Mugen 3 en 2x slipstreams PWM op 320rpm naar 69-73 graden, iit max temps van 57-64 op 1.044V.

Why can't I have both :(

Update:
4.2Ghz (turbo)- 1.15V - crash op Post. :X
4.2Ghz - 1.2V - Hang in Bios - BOSD @ win boot
4.2Ghz - 1.24V - Hang in Bios - boots, BOSD @ LinX :(
4.2Ghz - 1.28 - Errors in LinX
4.2Ghz - 1.3V - Ok, fans @ 800 rpm -> 77-80 graden.

Echt ongelovelijk slecht. Zo erg heb ik nog niet meegemaakt, dit is niet de eerste 3570K die ik onder handen heb genomen, maar zeker de slechtste. Nu moet ik zeggen dat ik ook minder en minder vertrouwen krijg in dit UD3H bord. Toch eens kijken of ik nog ergens een andere BIOS kan vinden, deze F17 is naar mijn idee echt heel erg gaar.

Is zo'n CPU op marktplaats zetten met reden "wegens slechte OC" iets wat jullie zien als "fair play"?

[ Voor 27% gewijzigd door djunicron op 19-11-2012 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 15:56
Je vergeet alleen dat 4,1Ghz al een dikke overklok is van 20 procent. Niet mis mee lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
Mijn I5 3570K draait momenteel op 4,5 GHz! O-) Voltage onder load is 1.256-1.265. Draait LinX 0.64 stabiel met een maximale uitschieter naar 76 Graden Celcius. Kan dit zo? Weet namelijk niet wat de maximale temps mogen zijn bij Ivy Bridge.... Zal rond 3 Uur in de middag even een printscreentje toevoegen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door TweakedTea op 19-11-2012 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Zie 3 berichten boven je

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
Oke Bullus, komt goed. Vraagje trouwens, zou mijn PPL nog lager kunnen als 1.66? Moet zeggen, ben erg tevreden over mijn Asrock Z77 Pro 4 en Corsair Vengeance 1600 MHz CL 9!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

TweakedTea schreef op maandag 19 november 2012 @ 09:56:
Oke Bullus, komt goed. Vraagje trouwens, zou mijn PPL nog lager kunnen als 1.66? Moet zeggen, ben erg tevreden over mijn Asrock Z77 Pro 4 en Corsair Vengeance 1600 MHz CL 9!
Dit setje heb ik inderdaad, met een oudere Mugen 2 tot dergelijke snelheden gekregen. 1.66v is volgens mij al lager dan wat ik had gebruikt, maar aan de andere kant, wegens externe bron had ik niet onder de 1.68 geprobeerd.

Volgens mij hadden we de 4.6Ghz gehaald, maar voor de 24-7 voor 4.3 gekozen, gezien het een photoshop systeempje was. Die fotograaf verdiende op zich goed hoor, maar geen onnodig risico natuurlijk. 4.3 ging op 1.225V ofzo, vrijwel stock dus. De machine stond echt alleen maar aan voor PS, geen minuut langer dan nodig was, dat was ook wel weer de reden waarom ik bij anderen max temps van 75 acceptabel vond. Wel met de waarschuwing dat als het daar zomers warmer wordt, er mee koeling moet komen. (glazen dak in deel van de ruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
@djunicron Inderdaad, ik ben aan het twijfelen of ik het PPL Voltage lager zou zetten. Heb een Scythe Mugen 3 met één fan erop, misschien scheelt het als ik twee fans monteer. Externe bron? Hoe bedoel je? Mijn PPl is nu 1.66 en draait stabiel als een huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
@Bulles @djunicron Zojuist mijn lieve vader gebeld, hij heeft mijn instructies gevolgd via telefoon en heeft foto's gestuurd! 4,7 GHz op 1,285/1,294! Maximale uitschieter naar 78/79! LinX draait nu :) Sorry voor dubblepost maar pc's hier op school laggen als hell met Tweakers 7.0 :(
Voor de vragen, heb een CM 690 met geoptimaliseerde airflow :)

[ Voor 41% gewijzigd door TweakedTea op 19-11-2012 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
Linx met AVX? Gflops rond de 130?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
Met Intelburntest 113,9 Gflops gemiddeld, LinX 129,8-131,2 Gflops. Wat is AVX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Heb je op 4.7 een verdubbeling in Linx? Ik draai 60-63Gflops op 4.2 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
Ik heb waarschijnlijk een oudere versie, heb namelijk 0.64 LinX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Dat is de laatste versie, maar ik zie dat meer mensen die scores halen dus ik ga ook nog even door. Gaat vast iets niet goed:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
Denk het ook! Ben he-le-maal verliefd op mijn I5 3570K, echt een geweldig chipje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net ff mijn 3570K op 4,4Ghz gezet.
Kijken of ie stabiel is nu voor benchmarks, dit met een 1,175 Vcore voor 4,4Ghz.
Tot zover heeft ie 3Dmark11 en 3Dmark Vantage doorstaan en nu 3Dmark06 aan het draaien.
Blijft het stabiel dan eens prime draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
Hallo allemaal,

Enkele maanden geleden heb ik voor het eerst zelf een PC in elkaar gezet.
(Gigabyte Z77X-D3H + 3570K)
Inmiddels zijn we een paar maanden verder en heb ik de PC op enkele punten al wat aangepast, zie foto's.
Foto 1 - Foto 2 - Foto 3

Ik ben eigenijk op alle betreffende gebieden (bouwen, modden, OC-en) een redelijk noob,
al heb ik de afgelopen maanden, en voor ik de PC ging bouwen al wel heel wat relevant leesvoer doorgeworsteld.

Nu is het tijd (nu de koeling in orde zou moeten zijn) om te gaan beginnen met het OC-en.
(BTW, vergeef me als ik er hier en daar naast zit qua terminologie).
In eerste instantie heb ik Prime95, CoreTemp & CPU-Z geinstalleerd en wat testjes gaan doen om te kijken hoe het zit met de temperaturen.
Zouden jullie naar die resultaten willen kijken en zeggen wat jullie opvalt?

Wat ik zelf niet helemaal begrijp is het minimale verschil (1 hele graad Celcius) in temperaturen als ik qua fans maar de helft heb aan staan.
M'n uiteindelijke eerste echte vraag is of dit normaal is, ik had een groter verschil verwacht.
Is m'n airflow niet efficiënt/voldoende en zo ja, wat zou ik dan aan moeten passen?
Als die extra fans + controller etc. geen nut hebben had ik me het geld en de moeite beter kunnen besparen, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

De cijfertjes:
- CoreTemp Idle
- CoreTemp Load met Prime95
- CoreTemp Load met Prime95 met alleen front intake, 1x top exhaust en 1x exhaust achterkant.

Met Prime95 gebruik ik dan deze instellingen, en heb ik de testen in beide gevallen een half uur laten draaien.
Afbeeldingslocatie: http://hirzo.com/img/foto/fora/OC/prime95-largeFFT.jpg

Voor het overzicht nog even wat ik er nu precies in heb qua koeling:
- Front: 1x 140mm (intake)
- Rear: 1x 120mm (exhaust)
- Top: 2x 120mm (exhaust)
- Right: 1x 120mm (intake)
- Left: 1x 80mm (intake - @ onderkant cpu socket)

Wat me verder op viel bij CPU-Z en CoreTemp is dat multiplier op 36 staat onder load, dat is wel normaal?
(ik had verwacht de standaard 34, of de turbo van 38)

Tenslotte ben ik nog op zoek naar goede info/tutorials als het gaat over Ivy Bridge OC (liefst aan de hand van Gigabyte bios), dus als iemand nog nuttige links kan delen, graag!

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Turbo boost werkt alleen op 3.8 wanneer 1 core belast wordt, bij 2 wordt het 3.7 en bij 4 wordt het 3.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-09 20:49
melvinnie schreef op maandag 19 november 2012 @ 19:29:
Turbo boost werkt alleen op 3.8 wanneer 1 core belast wordt, bij 2 wordt het 3.7 en bij 4 wordt het 3.6.
Thnx voor je reactie melvinnie.

Na het lezen dacht ik "he, en bij 3 cores dan?", klonk me niet helemaal logisch in de oren.
Toen even naar google, en wat ik vond was:
1 core: 3.8
2 cores: 3.8
3 cores: 3.7
4 cores: 3.6

Misschien niet bijster belangrijk allemaal, but i like to get my facts straight :)

En nog even een dikke noob question tussendoor.
Na het overclocken, draai je dan constant op bijv. 4.5Ghz, dus alle vier de cores op max.
of wordt die power/snelheid alleen gebruikt als het nodig is?
(ik zag dat bij idle de multiplier op 16 staat, daar begon die vraag al te kriebelen)

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
http://imageshack.us/photo/my-images/856/45ghzoverclock.png/
Tijdens LinX, gewoon om te testen!
http://imageshack.us/photo/my-images/692/eindetest45ghz.png/
Na de test! ;)

De voltages kunnen niet echt lager, mijn Asrock Z77 Pro 4 is goed, maar niet super stabiel met overclocken. Voor 4,7 GHz heb ik 1.298/1.305 nodig ( Was eerst lager, maar zorgde voor random afsluiten van programma's ). 4,8 GHz zit ik rond load van 79/80. Heb het liever zo als het nu draait, snel genoeg!
Ben nog geen pro met dit forum, moet eventjes kijken hoe ik ze gewoon zo kan knallen op Tweakers! :)

[ Voor 53% gewijzigd door TweakedTea op 20-11-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
Load Line Calibration staat momenteel op 50% met die clocks :) 4,5GHz is netjes voor 24/7. Hij is net klaar met 6 uurtjes LinX. Max temp was 78 Graden Celcius :) Mijn moederbord kan helaas niet 75% LLC anders zit er denk ik nog meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb inmiddels de CPU van t!n0 overgenomen en een nieuwe MSI Z77A GD-65 gekocht.
Dit loopt op zich erg fijn icm. m'n G.Skill 2133 9-11-10-28-2T latjes.

Ben nu voor de zuinigheid / stilte bezig door een OC te vinden met alle fans zo laag mogelijk (dat de LED's nog wel goed branden :)). Dit is 4.6Ghz geworden op 1.200v load en 1.216v idle. Lager kan vast, nog niet getest.
RAM loopt overigens op 2200 9-11-10-28-1T 1.65v. Jammer dat 9-10-10-28 / 9-11-9-28 niet wil werken op 2200mhz :(.

Heb wel 3 kleine problemen die ik jullie even ga vragen.

Probleem 1: EIST / Offset Voltage kan ik niet vinden op dit bord... EIST staat aan, Turbo Mode staat aan, Enhanced Turbo staat aan, alleen de CPU blijft op 4.6Ghz draaien en voltage dropped ook niet. Waar staat deze optie / wat moet ik anders instellen?

Probleem 2: Ik kan niet met de iGPU Multi Monitor functie werken. Als ik deze enable krijgt OF m'n Primary GPU geen signaal meer, of m'n iGPU niet. Dat terwijl deze fuunctie op m'n oude P8Z77-V altijd prima werkte icm. m'n 7970. Normaliter gebruik ik de iGPU Multi Monitor functie zodat m'n 7970 helemaal terugclocked naar single display 2d clocks in idle wat ie nu dus niet meer doet met 2 schermen. Tweede scherm is puur en alleen voor Teamspeak, monitoring, desktop gadgets, utorrent enz. Geen grafisch spul. Had op de P8Z77-V dan ook de iGPU op 32MB VRAM staat en minimale clockspeed (550Mhz).

Probleem 3: De vorige eigenaar draaide de CPU 100% stabiel op 4.8Ghz op 1.288v, Als ik dat doe is het in Prime95 binnen 5 minuten een BSOD met altijd de 0x0124 code. Dit kan zovwel VCCIO als vCore zijn. VCCIO / RAM lijtk me sterk omdat exact dezelfde RAM settings en VCCIO op 4.5Ghz wel 100% stabiel werken (CPU op 1.25v voor de zekerheid). VCCIO staat op 1.11v vanwege de vrij rappe RAM en VCCSA staat op Auto. Nu op 4.6Ghz met 1.200v en deze settings is de PC zowel enkele uren Prime95 als 60 minuten LinX stabiel. probleem is alleen dat de ruimte in vCore gelimiteerd is tot ~1.32v. Hierboven kan ik het niet onder de 85c houden in LinX en ik houd hem liever op die 1.28v omdat dat nog net gaat zonder m'n fans op orkaanstand te moeten zetten.

4.7Ghz op 1.24v geeft ook BSOD's met 0x0124 of 0x03b terwijl dit ook stabiel was bij de vorige eigenaar (1.22v zelfs). Hij gebruikte een Max. V Gene als bordje.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img266/3419/357048002200.png

Ik hoop dat ik wat nuttige hulp kan krijgen hiermee :) Ivy is toch lastiger dan Sandy om stabiel te krijgen...
Of MSI borden zijn gewoon :/ ;( ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Dat iemand met moederbord A met die chip 4.8Ghz haalt op 1.288V wilt niet perse zeggen dat die chip hetzelfde kan op moederbord B. Het zijn twee verschillende borden met wellicht verschillende capacitors, power regulators enz. Wellicht dat jouw moederbord wat meer last heeft van licht wisselende voltages.

Het kan ook nog aan de voeding liggen, dat die niet altijd een stabiel voltage aflevert. Je zou eens kunnen stresstesten met OCCT met AVX Linpack enabled. OCCT heeft ingebouwd heel wat monitoring dingen voor voltages en temperaturen, wellicht dat je daar opmerkelijke dingen ziet tijdens het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardReintke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:40
Heren
.
Ik wil de max multi van mijn 3770K opzoeken.
Misschien kan een van jullie mij vertellen wat de max safe vcore is voor een 3770K.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:36

Gamer

mobile

Chip vandaag nog even op de LN² gezet :
http://www.hwbot.org/subm...ore_i7_3770k_110sec_296ms

Eerste stek moet te doen zijn, alleen mis in nog een tweak of 2 blijkbaar :)

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t!n0
:D Heerlijke score! Netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
welke tweaks pas je toe..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

Lage resolutie, explorer, xp sp3.

4600Wp Z - 4800Wp W - 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh | Homey Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
priority van de treads op realtime gezet tijdens de bench?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer

Gamer

mobile

Ja, die ook.
Tweede run is ook altijd de beste blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
Ik heb een vraag over de Vdroop die ik ervaar met mijn CPU.

Alle instellingen staan op automatisch (dus ook de energie saving instellingen) behalve de Vcore (staat op 1.200V) en PLL (1,6V).

Nu is het zo dat ik tijdens full load een behoorlijke Vdroop ervaar (dit kun je dan weer recht trekken met LLC maar het lijkt me wel te ver naar beneden gaan op dit moment).

IDLE staat die netjes op 1.200V maar zoals de foto hieronder laat staan schiet die soms aardig naar onder.

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y225/willyfreak51/vdroo.png

Is deze waarde normaal of niet? Ik zou graag verder willen gaan met mijn CPU maar op dit moment vraag ik me af of ik veilig mijn Vcore omhoog kan gooien of dat ik eerst mijn LLC instelling aan moet zetten?

Daarbij blijft die nu al bijna 3u stabiel op 4,4 Ghz @ 1.128V wat me vrij netjes lijkt?

[ Voor 5% gewijzigd door willyfreak op 28-11-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Ik heb een klein probleempje met LinX, de GFlops die hij uitspuugt zijn veel te laag. Met een overclock van 4.5 pakt die 65-70 GFlops terwijl de Intel Burntest 120-125 haalt. Iemand een idee waar dit in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 09:05

faust2016

You yes have my shirt

Moet je LinX met AVX gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf nu een i5 3570k met Thermalright Venomous X RT > Asrock Z77 Pro4-M > 2x 4Gb Corsair Vengeance 1600 CL9
Vandaag heb een overclock zitten testen via de multiplier en voor de rest alles stock, maar ik vraag me toch af of ik niet iets verkeerd doe aangezien ik een veel hoger voltage behaal dan OC'ers met een hoge overclock.

Ik haal nu maximaal 4.3 GHz met multiplier 43 dat stabiel loopt op prime95 en haal max 72 graden celcius. Met open hardware monitor haalt mijn "CPU Vcore" een voltage van 1.256 en een Power "Core Pakage" van 84 Watt.

Heeft iemand een idee of dit reeel is of lijkt het er op dat een paar autosettings van de bios de overclock verpesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 11:15
djunicron schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 17:21:
[...]

Oh dan nog een ander vraagje, hoe heet wordt bij jullie de moederbord chip? De PCH draait mij Idle al 50-60 graden! Waarom wordt dat Z77 ding toch zo heet?!
Daar heb ik wat onderzoek naar gedaan toen ik mijn D3H net binnen had. Ik zelf zit ook altijd tussen de 50 en 60 graden en het schijnt te komen door USB 3.0. Bordjes van de meeste andere merken in die prijsklasse hebben het ook, volgens mij doen die van Asus een kleine 6-8 graden minder.

[ Voor 12% gewijzigd door Vayra op 06-12-2012 19:10 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:04

auto660

1991 240 GL Brick

Eey,
Even een kort vraagje tussendoor;
Ik heb het volgende moederbord:
pricewatch: MSI H61M-P31/W8
En de volgende processor:
pricewatch: Intel Pentium G860 Boxed
Het lijkt bijna een anti-overclock pc. Met het h61 chipset kun je de multiplier niet veranderen en met de processor ook niet. Nu is er nog 1 optie over om er nog wat extra prestaties eruit te krijgen en dat is de baseclock (denk ik). Hoe doen jullie het met de baseclock, en tot hoever is zo ongeveer aan te raden? Ik denk zelf aan 110, maar ik vraag het toch nog even na :/

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Uhh,,

"Ivy Bridge LGA1155 Core i3/i5/i7[ Overclock topic - deel " Er valt op een H61 bordje niet veel over te clocken, en je zult een processor met een unlocked multiplier nodig hebben, anders valt er niet veel te behalen. (De standaard baseclock is 100, en als je die naar bijvoorbeeld op 105 krijgt dan zit je op de 3.15 ghz zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

@Varya, Thanks voor de info, ik had zelf ook even bij een Extreme 4 gekeken (54 graden) en een D3H, zelfde 60 graden. Dat GB daar bij een "Ultra Durable" bord nog steeds zo'n zelfde, niet vast zittende mini heatspreader op durft te plakken zetten. :/
auto660 schreef op donderdag 06 december 2012 @ 20:28:
Eey,
Even een kort vraagje tussendoor;
Ik heb het volgende moederbord:
pricewatch: MSI H61M-P31/W8
En de volgende processor:
pricewatch: Intel Pentium G860 Boxed
Het lijkt bijna een anti-overclock pc. Met het h61 chipset kun je de multiplier niet veranderen en met de processor ook niet. Nu is er nog 1 optie over om er nog wat extra prestaties eruit te krijgen en dat is de baseclock (denk ik). Hoe doen jullie het met de baseclock, en tot hoever is zo ongeveer aan te raden? Ik denk zelf aan 110, maar ik vraag het toch nog even na :/
95 tot 105 is "safe", omdat Intel getest heeft op dat bereik en het functioneren nog wilt garanderen, itt de 97-102 bij Sandy (die wordt eerder instabiel). Daar zit nog wel wat meer rek in, je zou op een goed bord met de juiste chip met Sandy zelfs nog 95-105 en ik geloof zelfs 109 kunnen doen, maar veilig is het niet.

Je geheugencontroller veranderd mee (niets nieuws) wat voor instabiliteit zou kunnen zorgen, maar belangrijker, deze baseclock geld ook voor je PCI-Ex lanes. Veel videokaarten vinden meer dan 105mhz niet fijn. In tegenstelling tot LGA 775 / 1366 kan je de PCI-bus NIET apart vastzetten.

Ik geloof dat je omwille van de temps van de PCI-Ex en Mem controller op lucht de 107mhz baseclock niet gaat halen. Zonder de IGP uit de schakelen crashed het bij mij op de BIOS. Op 105mhz kwam ik nog in Windows, maar HEET dat het liep. (85 graden max gemeld vóór ik begon met stressen!)

Met andere worden, ik denk dat je em op 110mhz niet eens aan gaat krijgen / defect zal draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:04

auto660

1991 240 GL Brick

@melvinnie: Ik vind het zo zonde om voor deze vraag een nieuw topic te openen en hier zitten vooral de mensen die het weten.

@djunicron: Dat valt wel tegen. Ik dacht dat het net zo ging als in het pentium 3 tijdperk zonder pci/agp lock, maar goed dat ik het even heb nagevraagd dan.

Bedankt voor jullie input!

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het nog kouder? :) 3770k op 4.2Ghz met Zalman CNPS10x Extreme

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/t69k6d.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsnubje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 16:02

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: SweatyRs

Kan het nog kouder? Don't even go there :)

Uplay: Red--Death

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is met luchtkoeling en een Silencio 550 kast, die nie bepaald bekend staat voor goede koeling. Aan de andere kant is het nu buiten ook 0 graden maar in mijn kamer ongeveer 20° :) de GPU temp is een HD7870 geklokt op 1100Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
En dat is allemaal idle, dus niet zo relevant ;)

Loadtemps willen we zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:15
Yep load wil ik ook wel zien :). Kan je realtemp gebruiken vibd dit toch 1 van de beste temp proggie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:07:
offtopic:
Ja hoor :)
Afbeeldingslocatie: http://i169.photobucket.com/albums/u215/Moi_in_actie/Minimumtemps.jpg

Dit is mijn 3770K @ 4.8Ghz op water, direct na booten terwijl de gedurende een paar voorgaande uren het raam open stond (screenshot ergens uit september). Ik trek de temperatuur reading erg in twijfel.. 9 graden is best wel koud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
*kuch*

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cD4ru0hSBVs8fUKJv4ahorlB/full.jpg

de linker meter is de cpu, rechts de gpu.. realtemp en afterburner konden het niet uitlezen... raar hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Hihi...but... will it blend? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legendary1985
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 14:15
@nedernakker

Epic lol

@wietkop

Load temps :). Met lucht koeling lager als deze zal je niet snel zien. (Met lucht koeling)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/82xdfl.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door Legendary1985 op 12-12-2012 18:44 ]

Verwijderd

Imprezzion schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 14:27:Probleem 1: EIST / Offset Voltage kan ik niet vinden op dit bord... EIST staat aan, Turbo Mode staat aan, Enhanced Turbo staat aan, alleen de CPU blijft op 4.6Ghz draaien en voltage dropped ook niet. Waar staat deze optie / wat moet ik anders instellen?
MSI borden hebben geen offset optie voor de vcore. Je kunt alleen fixed instellen, of auto maar die geeft altijd meer dan nodig. Maar met EIST aan zou de multiplier wel moet droppen. Windows powerschema soms op performance?
willyfreak schreef op woensdag 28 november 2012 @ 21:20:
Ik heb een vraag over de Vdroop die ik ervaar met mijn CPU.

Alle instellingen staan op automatisch (dus ook de energie saving instellingen) behalve de Vcore (staat op 1.200V) en PLL (1,6V).

Nu is het zo dat ik tijdens full load een behoorlijke Vdroop ervaar (dit kun je dan weer recht trekken met LLC maar het lijkt me wel te ver naar beneden gaan op dit moment).

IDLE staat die netjes op 1.200V maar zoals de foto hieronder laat staan schiet die soms aardig naar onder.

[afbeelding]

Is deze waarde normaal of niet? Ik zou graag verder willen gaan met mijn CPU maar op dit moment vraag ik me af of ik veilig mijn Vcore omhoog kan gooien of dat ik eerst mijn LLC instelling aan moet zetten?

Daarbij blijft die nu al bijna 3u stabiel op 4,4 Ghz @ 1.128V wat me vrij netjes lijkt?
Vind het wel meevallen, die vdroop. Je kunt nog wel wat verder zonder llc. Het wordt pas tijd om llc te gebruiken wanneer het hoogste voltage boven wat jij acceptabel vindt komt. Bovendien is het niet helemaal duidelijk in hoeverre llc nou wel of niet goed is voor een cpu. Intel engineers hebben niet voor niets vdroop mechanisme ingebouwd.
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:45:
Ik heb zelf nu een i5 3570k met Thermalright Venomous X RT > Asrock Z77 Pro4-M > 2x 4Gb Corsair Vengeance 1600 CL9
Vandaag heb een overclock zitten testen via de multiplier en voor de rest alles stock, maar ik vraag me toch af of ik niet iets verkeerd doe aangezien ik een veel hoger voltage behaal dan OC'ers met een hoge overclock.

Ik haal nu maximaal 4.3 GHz met multiplier 43 dat stabiel loopt op prime95 en haal max 72 graden celcius. Met open hardware monitor haalt mijn "CPU Vcore" een voltage van 1.256 en een Power "Core Pakage" van 84 Watt.

Heeft iemand een idee of dit reeel is of lijkt het er op dat een paar autosettings van de bios de overclock verpesten?
Je moet natuurlijk wel zelf de vcore instellen bij voorkeur met offset. Als je vcore op auto laat staan krijg je altijd een hoger voltage dan noodzakelijk en hoe verder je overklokt hoe erger het wordt. Voor 4.3 GHz heb ik zelf 1.18 nodig dus 1.25 lijkt me wat overdreven. Kijk ook in Windows event viewer of je geen WHEA errors hebt.
Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 17:07:
Ja dus, maar idle temps zijn niet nauwkeurig. De sensor is gecalibreerd om zo precies mogelijk te zijn bij tjmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:09
Imprezzion schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 14:27:
IProbleem 1: EIST / Offset Voltage kan ik niet vinden op dit bord... EIST staat aan, Turbo Mode staat aan, Enhanced Turbo staat aan, alleen de CPU blijft op 4.6Ghz draaien en voltage dropped ook niet. Waar staat deze optie / wat moet ik anders instellen?
Ik heb een MSI Z77-Mpower (bijna hetzelfde bord) En bij mij klokt hij alleen terug als ik de multiplier per core aanpas en de core multiplier op auto laat staan. Je past dus de turbo snelheid aan ipv de core multiplier. Dit werkt echter goed bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 20:41
Een vraagje, geeft mijn mobo (Gigabyte Z77x-d3h) standaard een te hoge waarde voor vcore? Hij staat nu op standaard en geeft dan in bios 1.210 aan, zodra ik de processor (i5 3570k) aan het werk zet zie ik dit soort voltages ook in CPU-Z. Ondertussen loopt de temperatuur hard op (de standaard koeler zit er nu nog op) ik heb al 76 graden gezien bij een linx test die nog niet eens zo lang liep en vind dat soort temps maar niks eigenlijk.

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Als je hem zelf invult in de bios kan die makkelijk naar 1.15 @stock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
melvinnie schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 13:10:
Als je hem zelf invult in de bios kan die makkelijk naar 1.15 @stock
Thx, ik had alvast 1.18 ingevuld wat de temps al verlaagd naar 70 max met de stock cooler, ik zal em nog eens omlaag gooien. Ik vind trouwens ook niet echt een duidelijk antwoord op de vraag wat het standaard voltage nu is. Varieert dat per cpu?

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Niet online
Ja, ik was er zelf ook naar op zoek maar het blijkt dat ieder moederbord dat zelf automatisch afstelt omdat de ene CPU meer gebruikt dan de andere. Wat ik gemerkt heb is dat sommige processors op 4.2ghz al 80 graden worden en bijvoorbeeld de mijne die op 4.5 de 70 niet eens aantikt terwijl ze op het zelfde moederbord zitten. (Ik bouw wel eens een systeempje voor anderen en uiteraard kopieer je dan je eigen systeem een beetje in de hoop een "koudere" processor te kunnen scoren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
Inmiddels 1.15 ingesteld dit lijkt voorlopig ook gewoon te werken.
Wat ik nu zie gebeuren is dat het voltage in cpu-z niet langer zakt naar 0.9 of iets in die geest maar blijft hangen op 1.15, wel klokt ie nog terug naar 1.6 Verder lijkt ie nu te turbo-en op 3.8 ghz met alle 4 cores tegelijk aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Standaard was toch 1.25V met 1.28V indien Turbo op de 3570K? En dat laatste is gelijk aan 77W wat volgens Intel 65.7 graden moet leveren.

Er zit inderdaad nogal wat spreiding in, ik heb er gezien op andere borden die maar 1.15V pakte op 3.8Ghz standaard.

Mijne heeft ook nog een soort bugje, ongeacht wat voor LLC ik instel, gaat ie van 1.271V naar 1.281 volt afhankelijk van de temp. Onder de 60graden lijkt 1.271 te voldoen, daarboven gaat ie naar 1.281V en nog irritanter, als alle cores boven de 70 graden komen zelfs 1.286V. Stock loopt mijne met dat voltage al 69/77/76/74.

Daar komt wel bij dat deze Core "sneller" lijkt te zijn. Ik haal 95Gflop in LinX, waarbij 88-90 gebruikelijk lijkt te zijn. Op 1.18V krijg ik mijne niet meer op 3.8Ghz.

Vorig weekend één in een D3H gezet, die mooi op 1.145V liep in turbo, zelfde Mugen 3 erop, liep maar 69 graden warmste core, alles nog op auto in de BIOS, terwijl mijn MX2 pasta nog niet gecured was dus ook. De eigenaar wilde em alleen nog niet overclocken, jammer, ik had graag gekeken of die core de 4.5 zou kunnen overstijgen. (op lucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
Ik begin het steeds eigenaardiger te vinden. Als ik CPU-Z moet geloven dan zakt het voltage naar 1.116 als ik de torture test aanzet terwijl de snelheid van alle 4 cores dan op 3.8 Ghz zit en de load op 100 procent. Die 3.8 Ghz voor alle cores heb ik niet ingesteld, alles staat op automatisch

moet ie niet juist meer stroom geven als ie op een hogere snelheid werkt?

Nog iets, ik verbaasde mij over het enorme verschil in Gflops die Linx weergeeft bij ten opzichte van wat men hier post, blijkt er een versie met en zonder AVX te zijn. Misschien handig om de versie mét AVX ook in de startpost te zetten?

[ Voor 50% gewijzigd door Schaapje_BlaaT op 14-12-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakedTea
Heb zelf een Asrock Z77 Pro 4, erg leuk moederbordje voor zijn centjes. Ik zit nu op 4,5 GHz met een vcore van 1,278-1,282 onder load. Max temps die ik zie zijn 74 op zijn warmste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
Schaapje_BlaaT schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 14:42:
Ik begin het steeds eigenaardiger te vinden. Als ik CPU-Z moet geloven dan zakt het voltage naar 1.116 als ik de torture test aanzet terwijl de snelheid van alle 4 cores dan op 3.8 Ghz zit en de load op 100 procent. Die 3.8 Ghz voor alle cores heb ik niet ingesteld, alles staat op automatisch

moet ie niet juist meer stroom geven als ie op een hogere snelheid werkt?

Nog iets, ik verbaasde mij over het enorme verschil in Gflops die Linx weergeeft bij ten opzichte van wat men hier post, blijkt er een versie met en zonder AVX te zijn. Misschien handig om de versie mét AVX ook in de startpost te zetten?
zonder LLC zakt je Vcore onder load, Vdroop en Vdrop zijn hier de oorzaak van. dit is normaal.

Dit is het Ivy topic, er is een speciaal LinX topic waar je je resultaten kunt posten en waar alle info er over in de TS staan, persoonlijk vind ik het niet relevant om het hier in de TS te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met mijn net gekochte 3570K en Asus P8Z77-V moederbordje een vlugge benchmark gedraait op 4,6Ghz.
Heb alleen de multiplier verhoogt naar 46 en meer niet, alles op auto.
Denk dat het resultaat wel goed is voor deze combo.
Straks ff kijken of er meer in zit maar tot nu toe tevreden, ook kwa temps met een H80.

Afbeeldingslocatie: http://www2.picturepush.com/photo/a/11692475/220/11692475.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
draai vantage of 3dmark11 jan, 06 is niet representatief voor stabiliteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt en ook gedaan en bleef dus gewoon stabiel.
3Dmark06 stond nog het systeempje aan benchmarks meer niet, zodoende die test gedraaid.
Ben tevreden met deze set, max temps een 69 graden dus goed genoeg voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/2620404.png

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/banner/2620404.png

Vooralsnog stabiel, in zoverre je een uur Prime95 (small FFT) en een uur OCCT bewijs kunt noemen. Morgen overdag maar eens laten Primen voor wat meer zekerheid, vannacht mag 'ie met OCCT bezig :)

Op lucht trouwens, een Scythe Mugen 3 Rev. B op een MSI Z77 MPower moederbord in een Corsair Carbide 300R behuizing. Maximale temps net onder de 70 graden.

[ Voor 35% gewijzigd door Wildfire op 19-12-2012 01:12 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste