1st build, lang nagedacht, knopen doorhakken, hulp aub!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-06 08:21
Doel topic: puntjes op de “i” zetten, gebalanceerd en kwalitatief goed systeem? > bestellen!

Budget: € 1100,- (incl. randapparatuur, software & verzendkosten)

Uiteindelijk komt het aan op het budget.
Daar heb ik wat mee geworsteld (en meerdere keren naar boven toe bijgesteld :o :) ) en ben dus uiteindelijk op deze € 1100,- uitgekomen.

Wensen/verwachtingen:

Dit wordt mijn eerste build (krijg hulp van een collega die het al vaker gedaan heeft).
Ik werk nu nog op een P4 2.8 Ghz met twee reepjes van 256Mb zonder videokaart.
Het wordt dus sowieso de upgrade van de eeuw. :)

Aangezien het om een flinke hoeveelheid geld gaat, ben ik veel gaan lezen.
Hier op tweakers.net, bij de buren op hardware.info en verschillende andere websites.
Zo ben ik in relatief korte tijd van een ignorant noob veranderd in een noob met toch wel redelijk wat basiskennis.

De PC wordt voornamelijk gebruikt voor:
- Games: voornamelijk FSX + addons
- Fotobewerking: Lightroom 4, Photoshop CS6
- Film: Bluray 1080P (viewing, geen editing)

Als bouwen al nieuw voor me is, is het fenomeen overclocken dat zeker.
Aangezien er met een goede OC een flinke prestatiewinst met FSX te behalen wil ik die optie open houden,
maar zal ik er niet direct mee gaan beginnen.
(Eerst nog meer over lezen + misschien wel eerst experimenteren met -nog aan te schaffen- goedkoop 2e hands setje)
Ik heb dan ook gekozen voor “Z” moederbord en “K” processor, maar qua cooling (en voeding? + betere fans etc.) zal later een upgrade nodig zijn om goed (veilig) te kunnen overclocken met de gekozen Ivy Bridge CPU.

Ik gebruik twee beeldschermen:
monitor: Samsung SyncMaster 215TW S-PVA @ 1680x1050
tv: Samsung UE40D5700 (40" Full HD 1080P)
Daarbij wil ik de pc op beide kunnen gebruiken (dus ‘achter de pc’ op de monitor, en op de bank i.c.m. de tv).
Verder heb ik hierbij in het achterhoofd dat een 2e, grotere monitor (24”) die beter geschikt is voor games er later nog bij zal komen en ik daar qua beschikbare aansluitingen (moederbord/videokaart) al op voorbereid wil zijn.
Naast de monitor en de tv is het enigste dat ik meeneem van het oude systeem m'n externe 1TB usb 3.0 harde schijf (voor backups).

Het verlanglijstje:

Hardware:
#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master CM 690 II Advanced (USB 3.0 version)€ 75,96€ 75,96
1Seagate Barracuda ST1000DM003, 1TB€ 80,90€ 80,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 203,03€ 203,03
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,16€ 52,16
1Seasonic M12II 520W€ 69,-€ 69,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 72,90€ 72,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,-€ 46,-
1EVGA GeForce GTX 550 Ti FPB€ 109,80€ 109,80
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 124,50€ 124,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 834,25

Randapparatuur:
#ProductPrijsSubtotaal
1König HDMI 1.4 Kabel, 7,5m€ 9,95€ 9,95
1ICIDU HDMI - Mini HDMI-adapter€ 4,97€ 4,97
1Logitech K340 Wireless Keyboard (Qwerty)€ 27,95€ 27,95
1Logitech Performance Mouse MX€ 53,-€ 53,-
1Logitech Extreme 3D Pro€ 33,65€ 33,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 129,52

Software:
#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 78,38€ 78,38
1Flight Simulator X (Gold Edition), PC€ 24,38€ 24,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 102,76

Op het moment van schrijven volgens de Pricewatch komt het totaal dan op: € 1066,53
Ik wil bij max. 3 winkels bestellen, dus die paar tientjes (tot aan het budget van € 1100,-) ben ik daar wel aan kwijt.

motivatie/vragen:
Behuizing:
Voor een paar tientjes meer heb je mooier spul, maar, deze is degelijk, incl. SSD-bracket, en er zitten voldoende fans bij.

moederbord:
Lijkt me in deze prijsklasse geen onlogische keuze?
Een nadeel vind ik dat er maar 2 Sata-600 aansluitingen op zitten.
Het is geen ultra high-en bord, ga ik hier nog dingen missen als ik uiteindelijk ga beginnen met overclocken of is dit ruim voldoende en heb ik met dit bord voldoende mogelijken om fatsoenlijk te kunnen overclocken?

Voeding:
Moet modulair zijn, en kwalitatief goed. Mag dan ook wat duurder zijn dan een budget-exemplaar van hetzelfde wattage.
De Seasonic van 520W lijkt me een goede keuze, maar is waarschijnlijk niet genoeg voor als ik later wil overklokken?
Is er een voeding voor ongeveer dezelfde prijs die ook voor de geplande OC goed genoeg is, of is deze dat misschien al (OC overigens met 1 losse GPU, geen SLI/Crossfire)?

processor:
De laatste weken veel gelezen over de ivy-bridge (vs. de sandy-bridge), ook in relatie tot overclocken.
Ga ondanks de warmte issues (bij OC) toch met ivy bridge in zee.
De geplande OC zal op luchtkoeling zijn, en het lijkt me dan haalbaar om uiteindelijk ergens tussen de 4-4.5 Ghz uit te komen voor een veilige 24/7 OC.
(hiervoor moet (cpu) koeler, voeding, fans etc. eerst geüpgrade worden zoals eerder al genoemd)

harde schijven:
SSD 64: De 128 GB is op het moment ook erg aantrekkelijk, maar toch die paar tientjes...
(als je zo bij elk onderdeel zou toegeven is werken met een budget onmogelijk...)
Zal gebruikt worden voor: Windows 7 / Photoshop CS6 & Lightroom 4

seagate 1TB-
Op het moment voldoende qua capaciteit.
Zal opgedeeld worden in 2 partities, een voor documenten/foto’s, en één partitie specifiek voor FSX.
(Werkt dat een beetje voor FSX, een dedicated partitie op een 7200 rpm schijf?)

Geheugen:
Lijkt me een inkoppertje: Veel gebruikt in de BBG en moet stock op 1600 draaien i.c.m. gekozen moerderbord en CPU toch?
Dit geheugen lijkt me qua ruimte die het inneemt ook geen probleem bij de toekomstige
OC i.c.m. een nieuwe (grotere) koeler.
Wel vraag ik me af hoeveel winst ik kan boeken (voor FSX) met geheugen met een lage Latency (7).
Die zijn aardig wat duurder en voor zover ik heb kunnen vinden niet beschikbaar als ‘low-profile’ versie, dus als ik die koop past misschien later m’n cpu koeler niet (bij de stock Intel cpu koeler geen probleem denk ik)?

Videokaart:
Veel en lang getwijfeld...
1 keuze is sowieso gemaakt: Nvidia
Eerst wilde ik voor een mid-end kaart van tussen de € 200,- en € 250,- gaan.
Nu het budget definitief vast staat lukt dat niet meer, en is er +- € 100,- beschikbaar voor de kaart.
De belangrijkste vraag hierbij is voor mij of een kaart als deze de moeite waard is qua betere prestaties, omdat het grafische gedeelte bij de nieuwe ivy-bridge ook al goed voor elkaar is.
Geeft een kaart als deze al wat extra mogelijkheden/voordelen bij FSX (en ook games in algemenere zin + andere toepassingen, FSX leunt met name op CPU), of is het te verwaarlozen omdat ik al een ivy-bridge heb?
Is gamen op een enkel scherm, op 1080p mogelijk met hoge (niet ultra, zal helemaal mooi zijn) instellingen mogelijk met de goedkope optie, de 550TI 1GB zoals aangeven in de wenslijst.

Mocht een kaart als deze niet of nauwelijks iets toevoegen, dan overweeg ik namelijk om nu eerst nog geen videokaart te kopen, en te wachten op de nieuwe mid-range kaarten van Nvidia (650/660). De high-end- en sinds vorige week ook de low-end kaarten zijn er al, dus de nieuwe mid-range kan niet lang meer op zich laten wachten lijkt me, die zou ik dan bijv. over een maand (of 2) erbij kunnen kopen.
Wel balen van die periode zonder graka dan, maar een dure kaart wil niet direct (financieel/budget) en als het wel kon is het dom om nu bijv. een 560Ti voor een dikke € 200,- te kopen als over een paar weken (toch?) de opvolgers beschikbaar komen.

Optische drive: Weinig reviews van te vinden, maar lijkt me een prima ding om films mee af te spelen.

Heel graag jullie tips/bevestiging/advies zodat ik de laatste knopen kan doorhakken, bestellen, en dan bouwen!

B450 - 5800X - 32GB DDR4 3200 MT/s CL16 - RTX 4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technofreak1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mooie lijst! Ik heb wel een paar opmerkingen.
Ik zou zelf toch een betere videokaart nemen als je van plan bent te gaan gamen.
Verder zou ik een 2TB schijf van net geen 100 euro nemen en een SSD van 128GB
Het geld hiervoor zou ik vrijmaken door OF een goedkopere behuizing uit te kiezen (genoeg keuze van 25-50 euro) en windows 7 zonder key te gebruiken enkele maanden. (gewoon geen key invullen en je mag het proberen. daarna beslissen of je windows 7 of 8 koopt.)
OF door de mogelijkheid tot overclocken te laten vallen. Als je hier nog geen ervaring mee hebt, het nu nog niet wil gaan doen, en nog moet gaan investeren in koeling en voeding op het moment dat je dat wel wilt is het in mijn ogen zeker de moeite niet meer waard. Je zou dan een veel goedkoper moederbord kunnen nemen (zie ook bestbuyguide bij het basisgamesysteem) en eventueel ook een goedkopere cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je Windows bestellen bij culgame kost je 20$ en voor iets meer (2$ meer) heb je de PRO versie. Besparing van een goede 50€, kun je iets leuks van kopen (grotere ssd bvb).

De enigste schijven dat momenteel Sata600 voltrekken zijn ssd schijven dus 2 sata600 poorten heb je momenteel wel genoeg aan, moest je later zeggen ik wil nog wat sata600 poorten koop je een pci-e kaartje erbij met sata600 poorten.

Waarvoor heb je die hdmi-adapter eigenlijk nodig?

Wat betreft die optische drive, ik denk niet dat er veel verschillen zijn tussen drives en reviews van die dingen zul je al helemaal niet vinden. 80% Van het werk word uitgevoerd door je cpu/gpu zodus, cheap as possible.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Lastig inderdaad die videokaart... (wel of geen duurdere)
Spits me -in eerste instantie- met name toe op FSX (flight simulator), de verhouding CPU/GPU is daarbij denk ik iets van 75% / 25%.
Met dat argument kan ik misschien net aan met m'n -voorlopige- keuze?

De 2TB + 128GB SSD is samen + € 50,-
Als ik dat op de behuizing moet bezuinigen, blijft daar slechts € 35,- voor over...
Ik heb juist meer naar duurdere kasten zitten kijken (Corsair 600T White bijv.),
moet het doen met één kamer (kamerverhuur in het centrum) en je kijkt er toch constant tegen aan dus het mag er wel een beetje leuk uit zien.
+ de reviews v/d CM 690 II hebben me voor deze laten kiezen, geen goedkope rommel, ook geen high-end, maar een degelijk afgewerkte kwalitatief goede kast met USB 3.0 voor op, mooi zwart van binnen + redelijk goede mogelijkheden qua kabel-management en voor m'n 1st build helpt dat binnen in de kast veel dingen staan aangeven (welke onderdelen waar plaatsen etc.)
Denk niet dat iets goedkopers me aanstaat, of je moet me kunnen overtuigen met een goed alternatief natuurlijk :)

Bij het overclocken denk ik aan een periode van een half jaar tot 1 jaar voor ik daar aan ga beginnen.
Als ik dan voor zo'n € 150,- (grove schatting) een voeding, CPU-koeler, en wat fans (+controller)
van 3.4 naar 4.5 GHz kan lijkt me dat toch wel de moeite waard?
Het enige wat dan dubbel is, is die voeding, maar een Seasonic 520W van nog geen jaar oud moet 2e hands toch wel kwijt te raken zijn.
Bij niet overclocken zou het bijv. een i5 3550 + H77-d3H van Gigabyte worden.
Dat is een verschil van € 55,- en dat vind ik te weinig verschil voor een systeem van € 1100,- om het overclocken geheel uit te sluiten.

---------------

Handige tip van culgame!
Dat ken ik nog niet op deze manier, maar is dit legaal?
Ik neem aan dat je toch ergens het OS zelf vandaan moet halen, jij bedoeld the(proxy-variant :) )piratebay bijv. en dan die key kopen?

Goed ook om te weten van Sata600/SSD en de mogelijkheid van een pci-e kaartje.

Als ik het goed heb uitgevogeld heb ik die HDMI adapter+kabel nodig om ook m'n TV te kunnen gebruiken als beeldscherm.
Op de gekozen videokaart zit (even snel uit m'n hoofd) volgens mij 2x DVI en 1x mini HDMI.
Als ik het goed heb mis je bij de DVI het geluid en heb ik dus die adapter + kabel nodig om beeld/en geluid op/over te TV te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technofreak1
  • Niet online
Wat ik bedoelde met niet de moeite waard in mijn ogen, is dat je in totaal 150 + 55 = 205 euro extra investeert om een cpu van ~200 euro een beetje (of flink) te overclocken. Als je kijkt naar de prestatiewinst per extra euro die dat kost is het niet erg efficient. Aan de andere kant kan het een leuk hobbyprojectje zijn en komen de extra kosten misschien niet zo hard aan omdat ze gespreid zijn. Dat zul je voor jezelf moeten afwegen.

Ik heb zelf geen ervaring met FSX, maar weet je wel zeker dat een overclock daarvoor nuttig zou zijn?
deze benchmarks suggereren dat het al prima loopt op een q6600. http://www.tomshardware.c...-gpu-upgrade,1928-10.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Dat is waar natuurlijk, al met al kost de overclock dan rond de € 200,- (of toch € 150,- als ik de Seasonic verkoop).
Maar goed, moet er toch een keer mee beginnen... :)

Ook wat betreft FSX heb ik me heel behoorlijk ingelezen.
Je link is een beetje tegenstrijdig met je eigen bericht, in de 2e alinea van het stuk staat namelijk heel duidelijk:
"The flight simulator reacts very heavily to the clocking rate of the CPU"

Op allerlei flightsim fora is het overclocken voor en na.
Het is volgens mij een feit dat FSX voornamelijk op CPU draait (en vooral op de snelheid in GHz) dan heb je een graka erbij om de ruwe randjes er af te krijgen, het geheel toch iets beter te laten performen en helpt het bij addons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technofreak1
  • Niet online
HirzoSchuurman schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:03:

Je link is een beetje tegenstrijdig met je eigen bericht, in de 2e alinea van het stuk staat namelijk heel duidelijk:
"The flight simulator reacts very heavily to the clocking rate of the CPU"

Op allerlei flightsim fora is het overclocken voor en na.
Het is volgens mij een feit dat FSX voornamelijk op CPU draait (en vooral op de snelheid in GHz) dan heb je een graka erbij om de ruwe randjes er af te krijgen, het geheel toch iets beter te laten performen en helpt het bij addons.
Dat het een cpu afhankelijk spel is werd mij ook wel duidelijk. Maar hoe heftig het spel bij jou op een overclock gaat reageren valt nog te bezien.

Als je bijvoorbeeld naar het onderste plaatje kijkt zie je dat een Q6600 op 2,4 Ghz 68,4 fps oplevert, en diezelfde cpu op 3,2 Ghz 72,7 fps. Dat is 30% overclock en levert een fps verschil op dat mij in de praktijk niet waarneembaar lijkt.
Maar goed, wellicht dat die grafiek niet helemaal representatief is voor wat jij met het spel gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Ik weet het ook niet precies...
Het gaat ook niet per definitie om het aantal fps, dat lock ik misschien wel op 30fps.
Het gaat er om dat ik de nieuwste scenery goed kan draaien met zoveel mogelijk eye candy, AA etc.

Begin nu haast aan mezelf te twijfelen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:52
Ik ben ben ook wat aan het samen stellen twijvel nog tussen 2500k en 3570k. Overclock heb je echt nodig voor fsx. 4.2 is makelijk te halen en levert veel extea frames op.

Ik zou deze nemen ik heb goede ervaringen mee mbt FSX pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC

Verder ben ik persoonlijk minder fan van Gigabyte ik heb liever de pricewatch: MSI Z77A-GD65 maar nogmaals puur persoonlijk.

Die test van Tom doet er totaal niet meer toe(2008). Dat was met default fsx niet met al die hoge resolutie addons enz. Ik draaide vroeger ook met een Q6600 FSX gedraaid als ik dat nu weer doe smelt ie weg. Het is niet voor niets dat je een Quad cpu nodig hebt met een clock vanaf 4Ghz.

Lees deze guide over hard en software
http://forum.avsim.net/to...e-hardware-guide-for-fsx/

Laat de voortgang ff weten ajb (hier,fsx forum of dm)

[ Voor 69% gewijzigd door Remco Tr op 20-05-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
thnx Remco Tr, super handig die link naar het topic op het avsim forum!

De videokaart die je noemt is 2x zo duur dan die ik in m'n lijst heb staan en past
met de huidige setup niet in het budget.
Als ik voor zo'n prijs ga (200 +) kom ik op deze uit: http://tweakers.net/price...win-frozr-ii-2gd5-oc.html
Maar dat lijkt me zoals eerder gezegd geen handige keus i.v.m. de release v/d nieuwe mid-end kaarten die Nvidia als het goed binnenkort introduceert.

Lastig trouwens he > SB vs. IB > all about the temps i guess...
Ik zal je op de hoogte houden!
(en als ik het vergeet mag je me er aan herinneren :P :) )

[ Voor 13% gewijzigd door BeetjeVreemd op 20-05-2012 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Ik heb geen idee hoe die 550 het doet met FSX. Ik draai met die 560TI met een medium anti alias setting en heb dan een GPU load van 60% bij die 550 zal het hoger liggen.

Nieuwere GPU zal mischien wat zuiniger zijn enz maar voir fsx merk je het niet. Je moet gewoon wat power hebben meer niet. En de nieuwe modellen zijn sowieso duurder dan 500 serie.

Deze is 80 euro goedkoper zelfde kaart - overclock. pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
Anders mischien zoeken naar 2dehands je ziet er veel.

De ivy is wat heter ja, maar met een goede koeler (ik heb de Corsair H80) dat moet wel goed komen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p0st
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 10:44

p0st

Dutch Reefer

Damic schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:15:
Je Windows bestellen bij culgame kost je 20$ en voor iets meer (2$ meer) heb je de PRO versie. Besparing van een goede 50€, kun je iets leuks van kopen (grotere ssd bvb).
Thanks voor de tip! Gelijk even een W7 Ultimate key besteld voor mijn nieuwe nog-te-bouwen PC, en dat voor maar 18 euro! :)

🐠 Reef Tank @ Instagram 🖥️ x570 \\ 5950x \\ RTX3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Damic schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:15:
Waarvoor heb je die hdmi-adapter eigenlijk nodig?
HirzoSchuurman schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:48:
Als ik het goed heb uitgevogeld heb ik die HDMI adapter+kabel nodig om ook m'n TV te kunnen gebruiken als beeldscherm.
Op de gekozen videokaart zit (even snel uit m'n hoofd) volgens mij 2x DVI en 1x mini HDMI.
Als ik het goed heb mis je bij de DVI het geluid en heb ik dus die adapter + kabel nodig om beeld/en geluid op/over te TV te kunnen krijgen.
Misschien komt het door het vele lezen en zag ik het over het hoofd, maar die adapter heb ik volgens mij helemaal niet nodig omdat het moederbord gewoon HDMI heeft? 8)7
Zou weer € 5,- schelen qua budget ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Je wil je scherm toch aansluiten op je videokaart en toch niet op je moederbord? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Denk er aan, als je nog geen Gfx kaart zou willen kopen en voorlopig de HD4000 van de Ivy Bridge wil gebruiken dan moet je wel de i5 3570K kiezen. In de i5 3550 zit maar een HD 2500 die toch wel veel minder is.

Persoonlijk zou ik de OC optie laten vallen, en iets meer investeren in een betere GPU, de 560Ti of nog beter de HD7850.

Ik zou ook besparen op het mobo. Ik denk niet dat je een 2de GFX kaart in SLI/Crossfire gaat gebruiken dus kan je mobo veel goedkoper. Mobo komt dan op 80-85€.

De voeding is weldegelijk overkill. Met je huidige lijstje volstaat een 430W voeding ook al. Modulair is handig maar met je gekozen case heb je genoeg mogelijkheden om kabels mooi weg te stoppen en zo een goede airflow te behouden.

[ Voor 55% gewijzigd door Inrage op 21-05-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Remco Tr schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:35:
Je wil je scherm toch aansluiten op je videokaart en toch niet op je moederbord? ;)
Ik ga nu echt als noob overkomen, maar goed, zo heb ik me in de startpost al min of meer geclassifeerd :)

Waarom moet het scherm/de schermen perse via de videokaart, en niet (1 v/d schermen) via het moederbord?
Ik meen iets gelezen te hebben (sorry, geen bron bij de hand) dat je met ivy bridge zonder losse videokaart al tot 3 monitoren zou kunnen aansluiten (moet je wel de juiste/voldoende aansluitingen op mobo hebben natuurlijk)

Goede tip ook wat betreft de interne GPU performance bij de 3550 vs 3570K, thnx!

Als het goed is staat het vakantiegeld later vandaag op de rekening bijgeschreven en kan ik beginnen met bestellen, maar twijfel hier en daar nog.

- Geen onlogische (foute) combo's qua componenten?
- mobo keuze > goede keuze bij dit budget + voldoende mogelijkheden qua OC?

Ik kan nu een goedkope graka kopen haast niet verkroppen en neig nu meer naar:
- nu geen graka, over een maand, of max. 2 maanden (afhankelijk van eventuele onverwachte uitgaven) een nieuwe mid-range Nvidia (de 650 bijv.) (à ongeveer € 250,- ?)

Dan kan ik nu een paar tientjes meer aan de voeding besteden i.v.m. het overklokken, schroef ik er een mugen 2 rev.B op en doe er paar fans bij.
(hoeveel kan ik er trouwens zonder losse fan-controller aansturen?)

edit:
OC laten vallen en betere GPU was ik in meegegaan als de clock frequentie niet zo belangrijk zou zijn voor FSX.

SLi ga ik inderdaad niet doen, maar kan ik serieus zoveel besparen op een ander moederbord dan?
(of bedoel je dat in combinatie met je advies om het OC achterwege te laten en ik dan aan bijv. een H77 genoeg zou hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Je TV scherm kan wel via de HDMI achterop als dat alleen voor films is moet het goed gaan. Andere scherm om te gamen lekker via DVI op je grafischekaart. Of was je ook van plan om op het grote scherm te gamen? dan zou je ff moeten checken of dat via die interface tussen de GPU en CPU/GPU dat aan kan?

Op die Gigabyte mobo kan je 4 fans aansluiten 1 voor je CPU en 3 overige. Je kan met molex verloopjes meer fans eraan hangen. Je hebt dan geen controller nodig.

Op het Asrock bord (lees hieronder) kan je 6 fans aansluiten.

Ik moet zeggen je hebt een best lijstje gemaakt. Heb op basis van jou lijst alternatieven proberen te vinden maar is me niet echt gelukt.

Andere kast scheelt 15 euro http://nl.hardware.info/r...-300r-compacte-windtunnel
Moederbord dat 2 euro goedkoper is

Omdat je gaat overclocken zal ik niet veel meer besparen op je moederbord. Wat betreft de voeding mag het wel overkill zijn maar voor die prijs zet het niet echt zoden aan de dijk op een andere te nemen.

Hier heb je voor 70 euro meer alles incl. GTX560Ti. Als je daarnaast nog 62 euro bespaart op de licentie van windows 7 moet het denk ik wel goed komen.

Hier mijn lijstje met andere kast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST1000DM003, 1TB€ 81,-€ 81,-
1Antec Three Hundred Two€ 59,-€ 59,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 53,-€ 53,-
1Seasonic M12II 520W€ 69,-€ 69,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 72,90€ 72,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,80€ 46,80
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC€ 198,-€ 198,-
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,95€ 122,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 905,68

[ Voor 8% gewijzigd door Remco Tr op 21-05-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapiteiniglo
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Kapiteiniglo

Kapiteinigloo

De 300R heeft alleen geen stoffilters maar wel een heleboel gaten voor fans... ligt een beetje aan je omgeving of dat een probleem is. Persoonlijk zou ik 2/3 tientjes meer uitgeven en de 500 nemen van Corsair.

Scientia potentia est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 13:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dit moederbord: pricewatch: MSI Z77A-G45 scheelt weer een tientje en is erg goed in OC'en (MSI moederborden in het algemeen, is mijn ervaring tenminste).
Je zou ook kunnen overwegen een tweedehands 560 ti aan te schaffen voor max. 150 euro via de vraag & aanbod en deze weer te verkopen wanneer je een nieuwe koopt voor 1/2 tientjes minder dan waarvoor je hem hebt gekocht. Dan heb je nu al meteen redelijk wat videokaart en kost het je eigenlijk bijna niets :) .
128gb SSD kun je uitstellen en over een paar maanden pas kopen, scheelt weer 100 euro (nu).
Voeding is de pricewatch: XFX Pro 550W meer dan genoeg voor 1 videokaart en een i5 + flinke overclock.
Kast moet je gewoon die nemen die je echt helemaal geweldig vindt, want die gaat misschien wel 10 jaar mee en dan is een verschil van 5 tientjes toch niet zo veel meer ;) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Heb een andere kast toegevoegd in mn lijstje met stof filters en cheaper ;) pricewatch: Antec Three Hundred Two

Die XFX is niet modulair wat wel een wens in van de TS.

[ Voor 24% gewijzigd door Remco Tr op 21-05-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Remco Tr schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:57:

Die XFX is niet modulair wat wel een wens in van de TS.
Maar daar bespaar je zo 10 euro op, is het dan echt zo belangrijk dat deze modulair is?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Bedankt allemaal voor het meedenken, moet gaan lukken zo!
Remco Tr schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:11:
Je TV scherm kan wel via de HDMI achterop als dat alleen voor films is moet het goed gaan. Andere scherm om te gamen lekker via DVI op je grafischekaart. Of was je ook van plan om op het grote scherm te gamen? dan zou je ff moeten checken of dat via die interface tussen de GPU en CPU/GPU dat aan kan?
M'n huidige monitor ben ik happy mee voor de fotobewerking, maar voor bewegend beeld is het een stuk minder, uiteindelijk (als er nieuwe (game)monitor bij komt) gaat het vooral zoals je zegt, films op tv,
gamen op monitor.
Ik moet nu dus wel de optie hebben om op de TV te kunnen gamen.
Waarom is trouwens film geen probleem, maar kan je bij gamen problemen krijgen met de GPU en CPU/GPU interface?
En kom ik er achter of de interface tussen de GPU en CPU/GPU dat aan kan?
(wil het best uitzoeken hoor, maar dit gaat me een beetje boven de pet en weet niet goed waar/hoe naar het antwoord te zoeken)

"RoofTurkey" gaf aan dat een 550W voeding genoeg is voor een single GPU + flinke i5 OC.
Is dat serieus genoeg? Ik weet liever zeker dat ik safe zit dan dat ik op het randje ga balanceren.
Ben er achter gekomen dat er ook handige PSU calculators zijn en ik kom inderdaad niet boven de 550W.
Ook niet als ik een OC op 4.5Ghz mee laat berekenen.

Wat betreft de benodigde voeding werkt het misschien in m'n voordeel dat de ivy-bridge het goed lijkt te doen tussen de 0.9-1.25V (bij overclocken), dat scheelt in de PSU calculator toch wel met als je bijv. 1.4 volt aangeeft.

Als ik puur op m'n gevoel af ga zou ik minimaal voor de 520W zoals ik in het starttopic aangaf, en liever nog een tientje meer voor de Seasonic 620W

Maar goed, als dat totaal onnodig is ben ik stom bezig...

Ik ga wel het liefst voor modulair. Opgeruimd staat netjes en de kast is al niet de allergrootste, dus een zo goed mogelijke airflow (geen onnodige kabels die dat belemmeren) lijkt me handig,
het gaat om kleine beetjes, een graadje celsius hier, en een paar daar zorgt samen toch voor een graadje of wat koeler.

Vandaar kom ik op de volgende vraag.
Waar vind ik een 80mm ventilator, niet dikker dan 15mm (en zo stil mogelijk)?
Zoeken via de pricewatch schiet niet op (kan niet filteren op dikte en bij veel specs. wordt je doorgelinkt naar de homepage v/d fabrikant i.p.v. het betreffende product)
Remco Tr schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:11:
Op die Gigabyte mobo kan je 4 fans aansluiten 1 voor je CPU en 3 overige. Je kan met molex verloopjes meer fans eraan hangen. Je hebt dan geen controller nodig.

Op het Asrock bord (lees hieronder) kan je 6 fans aansluiten.
Qua fans die ik zou willen kom ik dan hoger uit dan het moederbord ondersteunt.
Bij de CM 690 II Advanced zit:
- voorkant fan
- achterkant fan
- 1x bovenkant fan (exhaust) (optie voor 2)

Dan zit je dus al op de max (1 voor de CPU).
Ik wil er dan 3 bij, 2x 120mm intake onderin en aan de zijkant (onderkant mobo/cpu) een 80mm (die ik nog niet heb gevonden).
Eén zo'n molex verloop stekkertje zou dus moeten lukken, heb geen flauw idee dus maar even checken, is dat zoiets?
pricewatch unsorted: BitFenix Adapter (Molex zu 3x Molex), 55 cm schwarz/schwarz

FYI: net saldo gecheckt en het vakantiegeld is binnen!
Nu koppie erbij houden tot de puntjes ook echt daadwerkelijk op de "i" staan, en dan kan het feest beginnen! :)
Irritant dat nog niet bekend is (toch?) wat die nieuwe mid-range kaarten van Nvidia moeten gaan kosten en wanneer ze leverbaar zijn, zou me wel helpen om die knoop door te hakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Ik heb ff gezohct maar kan het niet 123 vinden dat verhaal over de GPU. Voor die 5 euro zou ik lekker alles aansluiten op je kaart dan ben je ook nergers afhankelijk van.

Kepler laat nog even opzich wachten als ik verschillende geruchten moet geloven wordt het pas eind dit jaar begin 2013

voor je fans moet je aan zoiets denken http://afuture.nl/productview.php?productID=301218

Als je zoekt op 80x15mm fan vind wat wat info ok mbt tot je kast.

Wat voeding betreft zou ik het zo laten.

Staat je keuze vast voor de kast?

[ Voor 12% gewijzigd door Remco Tr op 21-05-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Je hebt over fans, maar linkt naar een kabel?

Kast staat wel vast denk ik.

edit: of begrijp ik je verkeerd en is dat de kabel voor de extra aansluitingen voor de extra fans?

edit2: met Kepler doel je op de Nvidia GPU? Zal toch raar zijn dat ze de 670/680 al hebben, en nu ook de goedkoopste versies, maar dat bijv. een 650 tot eind dit jaar/begin 2013 op zich laat wachten?
Als dat echt zo is wordt het een stuk makkelijker qua GPU knoop doorhakken, zo lang ga ik niet wachten :)

[ Voor 44% gewijzigd door BeetjeVreemd op 21-05-2012 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
HirzoSchuurman schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:06:
[...]

Je hebt over fans, maar linkt naar een kabel?

Kast staat wel vast denk ik.

edit: of begrijp ik je verkeerd en is dat de kabel voor de extra aansluitingen voor de extra fans?

edit2: met Kepler doel je op de Nvidia GPU? Zal toch raar zijn dat ze de 670/680 al hebben, en nu ook de goedkoopste versies, maar dat bijv. een 650 tot eind dit jaar/begin 2013 op zich laat wachten?
Als dat echt zo is wordt het een stuk makkelijker qua GPU knoop doorhakken, zo lang ga ik niet wachten :)
De geruchten gaan voor de 660Ti naar september dit jaar. Zal vast nog beetje vertraging komen en als je hem dan eindelijk in huis hebt is het het einde van het jaar.

Ja kabeltje om meer fans te gebruiken

[ Voor 27% gewijzigd door Remco Tr op 21-05-2012 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Ik denk dat ik er wel uit ben.
Aangezien ik nog wel een draadloze muis heb die in principe goed werkt moet ik het daar nog maar even mee volhouden.
Dat geeft € 53,- euro extra budget, wat ik voor de videokaart gebruik.
Windows wil ik toch het liefst een keer gewoon helemaal officieel/legaal (ook wel een keer leuk :P :) ),
dus die blijft staan.

Volgens mij is het zo een redelijk uitgebalanceerd systeem.
Als ik ga overclocken hoef ik nu alleen maar een mugen 2 rev.B erbij te hebben, en een paar extra fans (en een leuke fancontroller misschien, toch wel leuker dan klooien met verloopstekkertjes)
Voor degene die goed opletten, de mini-hdmi > hdmi adapter staat niet meer op de lijst,
die wordt bij deze videokaart meegeleverd :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 78,24€ 78,24
1Flight Simulator X (Gold Edition), PC€ 23,49€ 23,49
1König HDMI 1.4 Kabel, 7,5m€ 9,95€ 9,95
1Logitech Extreme 3D Pro€ 34,69€ 34,69
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 53,-€ 53,-
1Seasonic M12II 620W€ 82,99€ 82,99
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 71,90€ 71,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,85€ 46,85
1Asus ENGTX560 DC/2DI/1GD5€ 152,03€ 152,03
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 124,50€ 124,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.065,58

Die paar tientjes gaan wel op aan het kopen bij enkele verschillende winkels.
Zo heb ik nu volgens mij echt een mooie PC, en kan ik op relatief korte termijn zonder grote aanpassingen te moeten doen, met weinig extra kosten ook beginnen aan overclocken.

Right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Vroeg me al af of je had bestelt NOG niet dus ;)

Als ik jou was zou ik voor de 560Ti variant gaan van msi. Die is toch even wat rapper en voor FSX echt de minimale grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Remco Tr schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 19:30:
Vroeg me al af of je had bestelt NOG niet dus ;)

Als ik jou was zou ik voor de 560Ti variant gaan van msi. Die is toch even wat rapper en voor FSX echt de minimale grafische kaart.
Heb ik (twee hawks zelfs) en die is inderdaad aardig goed in FSX icm een 2600k @ 4,3ghz kan ik alles maxed out :)

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
staat er 1 op V&A ik zeg gelijk aftikken die handel V&A aangeboden: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Lol, en zo blijven we aan de gang :)
Had die advertentie eerder al gezien, maar had toen nog die ongeveer € 100,- in gedachten voor videokaart.
Heb de aanbieder een email gestuurd, als hij nog ietsje zakt wordt het mijn nieuwe graka.
Moet gewoon echt binnen budget blijven, zo lag er vanmiddag een dikke rekening v/d ziektenkostenverz. op de mat #Menzis-heeft-ook-door-dat-het-vakantiegeld-binnen-is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Als je budget nog niet toereikend is voor het system wat je wil kan je beter nog even geduld hebben. Je kan wel een mindere kaart kopen maar dan heb je over een maand mischien spijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Daarom, het budget van € 1100,- staat gewoon gewoon vast en ga ik niet overheen.
Zou mooi zijn als ik die 560ti kan overnemen, en anders wordt het toch die nu in de lijst staat denk ik.
Ik neem toch aan dat het wel een leuke 'boost' geeft qua gaming, ook al wordt het misschien niet alles op ultra-settings.
Vond 33 euro ook te weinig verschil met een nieuw exemplaar.
(toen hij em 14 maanden geleden kocht was de kaart vast nog stukje duurder, maar dat hou je toch..)
'k wacht nog even reactie op m'n bod af en dan wordt het bestellen.

Maar goed, ik kom dus van een P4 512MB geheugen zonder graka, dus denk niet dat ik snel spijt krijg :) , ook niet van een non- Ti versie v/d 560.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Je moet het zelf weten als die graka maar niet de bottleneck wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-06 11:20
Inrage schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:39:

Persoonlijk zou ik de OC optie laten vallen, en iets meer investeren in een betere GPU, de 560Ti of nog beter de HD7850.
Wat hij zegt, erg goede kaart. Check die van HIS, de IceQ Turbo X, die draait op 1000mhz ipv 860mhz! superunit!
Of neem mijn 6850CF over(dan koop ik die his :P ) ahahhaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Misschien denk ik te makkelijk over de graka die een bottleneck kan zijn?
't is duidelijk dat dit onderdeel 'het zwakke punt' is in deze setup, maar wat voor (bottleneck)problemen kan ik dan krijgen waar je echt last van hebt?
En zit er echt zo'n mega verschil tussen die 560 en 560Ti (als in de één is bottleneck en de Ti is no problemo)?

edit: en Morress, moet je helaas teleurstellen, 'kga voor Nvidia dus kan je niet helpen met die IceQ Turbo X :)

[ Voor 14% gewijzigd door BeetjeVreemd op 22-05-2012 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Die keys via Culgame zijn legale keys, dit zoals G2Play. Je krijgt de download link erbij, dit is een ISO bestand dat op de servers van MS zelf staat zodus recht van de bron, zie wel dat je ze direct download want de links verlopen en dan is het zoeken of gewoon mailtje sturen voor nieuwe links. je krijgt geen GENUINE sticker, (deze is 60€ waard).

ps. ik heb site ook maar via Tweakers gevonden (ergens een topic en daar kwam het in).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Wat is het voordeel van FSX op een aparte partitie? Zolang je harde-schijf maar niet al te gefragmenteerd raakt kan naar mijn weten alle data ook prima op één partitie.

Allicht dat je wat micro optimalisatie kunt plegen door FSX aan de buitenste ring van je HDD te plaatsen, maar echt veel performance winst zal dat niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 09:08
Geen net advies, maar ik zou het geld voor W7 in een GPU stoppen en tijdelijk een andere oplossing zoeken. ;) . Hetzelfde advies voor je game. Via marktplaats is deze vast wel voor een paar euro te krijgen.

Daarnaast zou ik de Blu-Ray brander vervangen door een DVD brander. Deamon tools en blu-ray via usenet binnenhalen is dan ook een alternatief.

De voeding is overkill. Een 550watt is in deze situatie voldoende. Mijn 3770k met GTX670 OC komt onder load niet boven de 310 watt uit. Dit zou ook ongeveer opgaan voor de 3570+GPU. Er is dan nog voldoende buffer op piekspanning op te vangen.

Vervang de gigabyte door een Asrock extreme 4. Besparing 2 euro :-)

Focus je niet op merk, maar op prijs/prestatie. Ik heb nog geen goed argument gelezen om specifiek voor NVDIA te kiezen. Een 7850 is ook een keurig kaart.

Tenslotte is je SSD van 64GB niet op de toekomst voorbereid. Met een install van w7 ben je al 30GB kwijt.
Office, Burning tool en FSX kan er niet eens meer bij.

Besparing:

* W7 = 78
* Blu-ray door DVD = 20
* 550watt voeding = 20
* HDMI kabel heeft vast iemand wel voor je liggen = 10
* Mobo = 2 euro

Blijft er 140 euro over. Deze stop je in een grotere SSD. 128GB M4 (€40 extra) en de overige centen in een 7850. En vervang de 3570K door een 3770K. Dan heb je m.i. de centen beter besteed...

Mijn advies: (heb je ook een goede koeler erbij)

#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,45€ 14,45
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 301,-€ 301,-
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 210,-€ 210,-
1Corsair Enthusiast TX550M€ 71,90€ 71,90
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,06€ 106,06
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,85€ 46,85
1Asrock Z77 Extreme4€ 122,95€ 122,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.089,67

[ Voor 175% gewijzigd door mcsluis op 23-05-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
@MCSLUIS

Opzich zeg je een hoop nuttige dingen ;) Maar mbt FSX zijn er wel paar verschillen.

-FSX draait op NVIDIA stukken beter dan op een ATI kaart.
-FSX draait beter op een aparte partitie en gaat zoals de TS op een aparte HD.
-FSX heeft niks aan HT dus waarom een 3770k als je hem toch niet volledig benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Als je een beetje leuk wil flightsimmen zou ik toch een yoke in plaats van een joystick kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Damic schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:28:
Die keys via Culgame zijn legale keys, dit zoals G2Play. Je krijgt de download link erbij, dit is een ISO bestand dat op de servers van MS zelf staat zodus recht van de bron, zie wel dat je ze direct download want de links verlopen en dan is het zoeken of gewoon mailtje sturen voor nieuwe links. je krijgt geen GENUINE sticker, (deze is 60€ waard)
Beetje jammer dat ik daar niet beter naar heb gekeken dan! (inmiddels besteld).
Maar goed, brain stond een beetje op overload i guess. Je wilt echt niet weten hoeveel ik de laatste weken hebben zitten lezen i.v.m. deze build.
Dat dit niet beter bekend is trouwens, waarom zou je dan nog een retail, or for that matters, een OEM kopen?
452752 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:40:
Wat is het voordeel van FSX op een aparte partitie? Zolang je harde-schijf maar niet al te gefragmenteerd raakt kan naar mijn weten alle data ook prima op één partitie.

Allicht dat je wat micro optimalisatie kunt plegen door FSX aan de buitenste ring van je HDD te plaatsen, maar echt veel performance winst zal dat niet geven.
Weet ik eerlijk gezegd ook niet hoor. Heb geen budget voor een extra SSD'tje (dat zou wel beetje helpen denk ik met heavy addons?).
Ik had gelezen dat het werd aangeraden alles op een dedicated schijf te zetten, met m'n budget en mijn logica :+ werd dat dan een partitie op de bestelde 1TB schijf.

@ mcsluis:
Paar goede tips, maar helaas mosterd na de maaltijd. Heb een uurtje of anderhalf geleden alles besteld.

Al ga ik niet met je mee met Windows 7. Ben tot nu toe altijd 'creatief' ;) geweest met m'n OS, maar vind het nu wel een prettig idee om dat gewoon netjes en legaal voor elkaar te hebben.

Voeding is misschien een beetje overkill. Al ben ik benieuwd hoeveel ik nodig blijk te hebben na een flink OC.
Zo'n Seasonic gaat lang mee neem ik aan dus allicht kan ik deze dan later nog een keer in een wat zwaarder systeem gebruiken. Kan nu in ieder geval zonder zorgen dat ding belasten.

Tijdens het typen van deze reply zie ik dat Remco het Nvidia vs. ATI bevestigd. En dat heb ik meer gelezen op flightsim fora.

Denk trouwens ook niet dat er veel mensen zijn die een hdmi kabel van 7.5m hebben liggen en wel weg willen geven :)

De SSD was trouwens ook puur voor Windows bedoeld (en misschien nog paar programmatjes).
Kan later altijd nog een grotere bij, prijs per GB zal vast nog wel verder dalen in de toekomst.

Ik heb me tijdens het bestellen trouwens niet helemaal in kunnen houden.
Heb voor een paar euro extra de crucial omgeruild naar samsung 830, en 1 hele euro extra besteed aan het geheugen, zag dat dezelfde ook in blauw beschikbaar is, en dat past toch net wat beter bij het mobo.
Ook heb ik direct maar de mugen 2 rev. B besteld :D

@Shadow: I know!! :) Maarja, budget he |:( 'k heb op dat gebied ook al redelijk wat research gedaan en die yoke, en rudder pedals etc. komt nog wel, maar eerst maar weer even sparen 8)

En de deal is rond trouwens voor de videokaart, goede deal kunnen maken via de V&A hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
SSD voor FSX wil alleen helpen tegen de lange laadtijden maar als je beetje geduld hebt is dat ook geen probleem.

Voor die SSD voor windows kan je gewoon erop zetten en je user map en andere programma's op je HD. Er staan handleidingen op internet hoe je dat doet. (google: user map windows 7 ssd)

Het is prima om met joystick te beginnen zo duur is die ook weer niet en als je het budget er niet voor hebt is het niet anders. Met joystick heb je ook genoeg plezier.

Goed om te horen dat je toch die 560Ti op de kop heb weten te tikken!

We merken het wel weer als je systeem (deels) in elkaar zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Ik heb op zich best veel geduld, probeer maar eens op m'n huidige systeem serieus te photoshoppen 8)7
Denk dat 75% van de tijd die ik aan de hele post processing van foto's kwijt ben met de armpjes over elkaar zitten wachten is (laden laden laden en nergens aanzitten dan, anders loopt 't spul vast... |:( )
Dat heb ik lang volgehouden, maar het geduld is nu wel beetje op uiteindelijk.

Super bedankt allemaal voor de feedback, awesome! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Nou, het heeft even geduurd, maar de onderdelen druppelen binnen.

Alleen gaat m'n mugen 2 wel passen???!

Kan iemand zeggen of de afmetingen zoals ze op de site van scythe staan incl. ventilator zijn?
Een paar regels verder naar beneden staan namelijk de afmetingen van de ventilator los vermeld,
en als ik die twee bij elkaar tel kom ik ongeveer 5mm te kort!
Behuizing is coolermaster 690 II advanced USB 3.0 version, kan het niet zelf bekijken omdat ik de
behuizing nog niet binnen heb.

euhh, lineaal? 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door BeetjeVreemd op 31-05-2012 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

En hoe doet ie het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

HirzoSchuurman schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 22:07:
Ik heb op zich best veel geduld, probeer maar eens op m'n huidige systeem serieus te photoshoppen 8)7
Denk dat 75% van de tijd die ik aan de hele post processing van foto's kwijt ben met de armpjes over elkaar zitten wachten is (laden laden laden en nergens aanzitten dan, anders loopt 't spul vast... |:( )
Dat heb ik lang volgehouden, maar het geduld is nu wel beetje op uiteindelijk.
Ik ken het. Ik ben van een P4 3,2 GHz (wel met een kleine overklok, poeh poeh) met dan wel 3 GB RAM naar een i5 2500K met 8 GB RAM gegaan. Hoewel er op dat oude spul aanzienlijk beter te werken valt dan een hoop mensen zich voorstellen, is het wel een verademing je niet meer bezig te hoeven houden met je hardware en in plaats daarvan wel met je werk zelf. Niet meer hoeven nadenken of dit allemaal wel tegelijk open kan of je geheugengebruik managen, gewoon hop, alles tegelijk.

Even totaal tussendoor :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Hij doet het prima :)
Echt een verademing om op te werken, heerlijk!

Na een maand of 2 kreeg ik af en toe alleen ineens een blauw scherm, nu alweer een paar weken niet meer,
maar hoe kom ik er achter wat dit veroorzaakt(e), voordat ik ga overclocken wil ik echt zeker weten dat alles goed en stabiel draait namelijk.
Dat blauwe (crash)scherm is alleen te snel weg om te lezen wat er stond, wordt dat ergens opgeslagen zodat je het terug kan kijken?

Zoals op de foto's te zien zit er inmiddels ook een fancontroller in + nu 6 fans (net 2x 120mm top exhaust + 80mm x 15mm (die nog best lastig te vinden was) voor onder de processor.
De foto v/d fancontroller is gemaakt toen nog niet alle fans er in zaten.
Temperatuur sensoren nog niet aangesloten, moet nog ff kijken of ik dat ga doen, zie er de toegevoegde waarde niet zo van in (softwarematig uitlezen is preciezer toch?), al lijkt het op't display natuurlijk wel mooier.
Afbeeldingslocatie: http://hirzo.com/img/topsmall.jpg

Afbeeldingslocatie: http://hirzo.com/img/frontsmall.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabo
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01 00:46
Dat blauw scherm ligt mogelijk aan de drivers die niet up to date zijn? Ik heb hierdoor ook enkele rare toestanden gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Dan moet ik ze echt stuk voor stuk ff bij langs.
Had voor ik alles binnen had eerst al alle drivers gedownload, max. iets van twee week voor de build zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kunt dat uitlezen met een programma, maar weet de naam niet. Is iets van MS.

Of je kunt gewoon de herstart afzetten.

Win+pause/break > Advanced system settings > Tabblad Advanced > Start up and recovery settings > System failure Automaticly restart.

Edit: ik zien trouwens dat ie ook een event weg schrijf naar de system log.

[ Voor 13% gewijzigd door Damic op 10-08-2012 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Herstart is niet nodig dan?
En is't na crash/blue screen direct naar bureaublad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als ie crasht op een bsod dan herstart ie niet automatisch, kun je rustig opschrijven wat de fout is.

Wat je ook kunt doen is gewoon je geheugen eens testen, in windows vista en 7 zit daar een tooltje ingebakken. Als je herstart op F8 drukken en hopen dat je een dos menu krijgt en daar kan je dan kiezen voor Memory test. Als er een latje slecht is kom je het daar wel te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302316

als je een bluescreen krijgt maakt windows automatisch een dump file aan hoor, der staan op internet wel programmatjes om die vervolgens weer uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Damic schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 18:28:
Die keys via Culgame zijn legale keys, dit zoals G2Play. Je krijgt de download link erbij, dit is een ISO bestand dat op de servers van MS zelf staat zodus recht van de bron, zie wel dat je ze direct download want de links verlopen en dan is het zoeken of gewoon mailtje sturen voor nieuwe links. je krijgt geen GENUINE sticker, (deze is 60€ waard).

ps. ik heb site ook maar via Tweakers gevonden (ergens een topic en daar kwam het in).
legaal? ja
verkrijgbaar? nee, W7 versies zijn allemaal Out of Stock en zonder de kans om het toch te bestellen om deze dan later te kunnen verkrijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Worden die dumpfiles op een standaard plek opgeslagen?
Waar kan ik die vinden?
En iemand suggesties waarmee je ze kan lezen?
Moet ik hier ergens tussen zoeken?

Zoals gezegd gebeurt het al een week of 2 niet meer, dus wil even die files opzoeken om te kijken wat toen
het probleem was.
edit: file als in enkelvoud want ik zie net staan dat de dumpfile wordt overschreven. (stond aangevinkt bij
Win+pause/break > Advanced system settings > Tabblad Advanced > Start up and recovery settings - bij mij in't Nederlands trouwens)

Trouwens, zowel hard- als software kan dus zo'n BSOD (die afkorting moest ik even googelen trouwens :) )
veroorzaken?

Ik kan die memory test tool niet vinden door bij het opstarten op f8 te drukken.
Dit scherm krijg ik dan.
Foutopsporingsmodus nog even geprobeerd, maar dan start Windows gewoon op.
Kan ik die memory test tool ook op een andere manier benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302316

onder feedback staat ergens de download link

http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

had je zelf ook wel kunnen vinden

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 302316 op 11-08-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeVreemd
Thnx voor de link!

Ik had echt geen flauw idee wat voor software er voor zo'n bsod (uitlezen) is, en wat wel niet goed werkt/geschikt is etc. etc., vandaar even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De melding op het scherm staat soms(als hij niet te hard chrashed en de HDD nog werkt) ook in de event log: simpel te checken.

http://www.ehow.com/how_7147208_check-event-viewer-bsod.html

[ Voor 15% gewijzigd door leuk_he op 11-08-2012 17:11 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BeetjeVreemd
Nog bedankt voor de tip leuk_he !
Het probleem met de BSOD's doet zich de laatste tijd niet meer voor, zal dan toch iets met de drivers geweest zijn denk ik.

Vandaag aan het knutselen geweest.
Afbeeldingslocatie: http://hirzo.com/img/foto/fora/blueled.JPG
Top panel vervangen omdat ik een usb 3.0 aansluiting gemold had.
(kabel game controller zat er in en dan over 't snoer struikelen...)
Toen ook direct maar een windowed zij paneel besteld en LED verlichting.
Dat er hier en daar nog wat aan kabel management/sleeven gedaan moet worden wordt
nu wel erg duidelijk zo :)

Wel tof hoor zo'n zelfgebouwde PC, begin er steeds meer lol in te krijgen, in het knutselen/tweaken,
en word er zowaar hier en daar best handig in :)
Couldn't have done it without you guys, thnx!

Pagina: 1