Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste
Acties:
  • 425.498 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 20:56

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb onbedoeld een hele discussie ontketend :+. Ik vroeg me gewoon werkelijk als noorderling af wat hij voor had om, aangenomen dat Mad Scientist ook gewoon in Nederland (en niet net in Zuid Limburg) woont, allemaal van plan was, omdat ik zelf zolang ik vooral in NL fiets toch echt niet die combi erop zet (als ik straks naar Zuid Frankrijk fiets ga ik ook aan de compact + extreme bergcassette ivm bagage en toch redelijk wat klimmen onderweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-06 13:04
Wat wellicht ook meespeelt is dat niet iedereen even handig is en het sleutelen aan de fiets tot een absoluut minimum beperkt dan wel aan de LBS overlaat. In dat geval kan ik mij voorstellen dat compact en bergpion de standaardconfiguratie is. Met die combinatie kun je immers op het vlakke prima fietsen (zei het met wat abruptere overgangen dan stikte noodzakelijk) en je kunt zonder tools ter hand te hoeven nemen de bergen in.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:19
Als je niet wilt sleutelen kun je veel beter een triple nemen, met bijvoorbeeld een een 13-27 cassette. Die zul je bij Shitmano niet in het gamma vinden, maar met de kransjes van Marchisio is het wel mogelijk.

[ Voor 57% gewijzigd door havana op 11-03-2013 10:21 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Niet zelf kunnen sleutelen sta ik inderdaad niet bij stil. Moet er ook niet aan denken trouwens dat ik zaken als versnellingen afstellen (incl. vervangen bekabeling), cassette-onderhoud en bijvoorbeeld vervangen van ketting en remblokjes zou moeten laten doen. Ben niet ongelukkig dat ik de dingen gewoon probeer en het allemaal wel meevalt als je een Parktools website erbij hebt bijvoorbeeld. Even een Youtube filmpje of 2 van profteams waar stuurlint gedaan wordt en ook dat ging de eerste keer meteen goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik maak niet zoveel km's, dus valt het onderhoud best mee. En dan is 1x per jaar alles door de fietsenmaker laten doen prima wat mij betreft. Kan je in elk geval zonder zorgen op pad die keren dat je wel gaat. Alles zelf uitzoeken kan ook. Moet je er alleen wel tijd/zin voor maken.

[ Voor 14% gewijzigd door woekele op 11-03-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:05
Weet iemand een huis/chalets/hutje voor 10 personen op een goede lokatie in de Vogezen?

Wat is trouwens een goede lokatie in de vogezen? :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

(jarig!)
Gerardmer en omstreken!!! Ik heb daar gekampeerd. Is wielren-walhalla. Mooi groen, goed geplooid, relaxte streek. Wordt ook een grote thriathlon gehouden daar. Kun je routes scoren.

ken er geen huisjes, maar die plek en omstreken is een aanrader. Ik zat zelf in Xonrupt-Longemer aan dat meer daar. Nog met huur-hybrides (god verbidde) ronde omheen gefietst met de vrouw.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Hoe de huisjes zijn, en formaat en prijs zich tot de rest van het gebied verhouden durf ik niet te zeggen, en je zit vrij noordelijk (en dus naar ik verwacht goedkoper en minder touristisch) is Camping Les Acacias in Anould. Zit je 70KM boven Grand Ballon ongeveer. 30 ofzo vanaf Geradmer, heerlijk om rondjes vanuit te fietsen. Daar heb ik vorig jaar met een tent gestaan en is ook dit keer eind van april mijn bestemming voor een weekje weg :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 19:36
Ik ben op zoek naar een fietsendrager voor op de achterklep (want geen trekhaak). Is een Thule dan de grote aanrader, of zijn nog andere spelers die de moeite waard zijn? Er hoeft in principe maar één fiets op, maar om een beetje flexibel te blijven zoek ik eigenlijk wel een drager waar twee fietsen op kunnen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Thule Clip-on zijn de beste op de markt. Ook een Mottez is in principe een prima keuze, keertje van Amsterdam mee naar Bourg gereden en terug. Staan wel op MP.

http://link.marktplaats.nl/645670994

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 11-03-2013 13:24 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Let bij clip-on op dat je geen spoiler op je auto hebt! Anders kun je hem ook gelijk weer op MP zetten.
Antaresje schreef op maandag 11 maart 2013 @ 14:12:
Volgens de fit guide op de website van Thule zou de Clipon High 9106 op mijn auto moeten passen. Welke drager het ook wordt, hij wordt sowieso online besteld, dus als het echt niet past gaat ie retour afzender.
Ook in die guide staat ergens in het klein dat het niet opgaat als je een spoiler hebt.

[ Voor 115% gewijzigd door woekele op 11-03-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Wat maakt Gerardmer zo'n goede uitvalsbasis? Want met 44km naar de top Grand Ballon en 63 naar Plateau de belles filles vind ik het wel ver van de enige twee klimmen die ik ken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Volgens de fit guide op de website van Thule zou de Clipon High 9106 op mijn auto moeten passen. Welke drager het ook wordt, hij wordt sowieso online besteld, dus als het echt niet past gaat ie retour afzender.

Bij die Mottez zit zo te zien geen wielgoot, weet niet of ik dat zo'n prettig idee vind met een carbon frame. Bedankt voor de tip in elk geval.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik ken de Vogezen niet, maar op 't fietsforum wordt Bussang steevast als goede uitvalsbasis genoemd.

@ Antaresje

Wielgoot heb je idd nodig voor high-end carbon frames.

[ Voor 26% gewijzigd door havana op 11-03-2013 14:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-06 11:41

the_RJ

Banana Hammock!

Ik zat afgelopen jaar vlakbij Gerardmer, ik vond het zeker een mooie uitvalsbasis, al klopt het dat de genoemde lange klimmen iets verder liggen, maar direct Gerardmer uit heb je ook een mooie klim (kan me vooral de afdaling herinneren door de klapband met 70 per uur (niet gevallen hoor)). Je kan er zo prima rondjes maken.

Om nog even op verzetten terug te komen (en profs):

http://www.sporza.be/cm/s...V_130311_Tirreno_Zwalpend

[ Voor 3% gewijzigd door the_RJ op 11-03-2013 16:10 ]

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
the_RJ schreef op maandag 11 maart 2013 @ 16:09:
Ik zat afgelopen jaar vlakbij Gerardmer, ik vond het zeker een mooie uitvalsbasis, al klopt het dat de genoemde lange klimmen iets verder liggen, maar direct Gerardmer uit heb je ook een mooie klim (kan me vooral de afdaling herinneren door de klapband met 70 per uur (niet gevallen hoor)). Je kan er zo prima rondjes maken.

En de renners die niet te trots zijn om een klein verzet te monteren fietsen relatief makkelijk omhoog. Die trots kan je de koers kosten, zoals de Rabobank-mannen die twee jaar geleden geparkeerd stonden in de Vuelta omdat de elektronische Dura-Ace groep niets groters dan 25 slikte. De renners die wel een groter tandwiel hadden gemonteerd (soms zelfs met mountainbike-derailleur) reden met dubbele snelheid Mollema en co. voorbij, hetgeen op z'n minste een podiumplek gekost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:29
the_RJ schreef op maandag 11 maart 2013 @ 16:09:

Vorig jaar mei zat ik in Rimbach, dit jaar in Soultzeren. Beiden aan de voet van de Grand Ballon :)

En qua verzet: ik heb inmiddels 3000 kilometer voorbereiding (sinds november 2012), maar ben blij dat ik straks een 30x30 heb als ik mee doe met AD6. Ik weet zeker dat ik met een 34x28 moeite ga krijgen met de laatste 2 klimmen.

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 22:36
Omdat ik ook mijn goede fiets op mijn Elite VR trainer wil gaan gebruiken, ben ik aan het kijken naar een nieuwe wielset. M.a.w. mijn huidige Giant P-R2 gaat naar de Elite en de nieuwe gaan mijn GP4000s's bevatten. Heeft er nog iemand tips?

Ik denk zelf aan één van deze vier:
Fulcrum Racing 3
Easton EA50
Shimano RS80-c24
3T Accelero Pro

Ik moet er iig goed mee uit de voeten kunnen op vlak terrein, in de Limburgse Heuvels of Ardennen, maar ook in de Alpen moet het meekunnen.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 21:02
Ik gebruik genoemd rubber met de FR 3 wielen. Vooral omdat ik zo goed als geen negatieve ervaringen over die set heb kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Ik heb ook Fulcrum R3's en samen met conti GP4000 gebruikt. Ondanks dat het achterwiel gesneuveld is bij de hierboven genoemde klapband in de afdaling, heb ik er verder geen negatieve ervaring mee, stijf, redelijk licht, lopen lekker. Prima set.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb ze ook, ben vooral tevreden over de stijfheid. Heb wel wat problemen gehad met de achternaaf na een zwembadritje, dus let op met regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Twee jaar geleden hadden we in de Vogezen La Bresse als uitvalsbasis. Prima huisje voor +/- 8 personen (al moet 10 ook makkelijk lukken).
Bijkomend pluspuntje: de klim naar het huisje was zo'n 18 a 20%. Lekker toetje dus altijd :)

Vorig jaar op een camping gezeten bij Melisey.

Beide plaatsen liggen relatief dichtbij de klimmen die je wil doen. Persoonlijk zou ik La Bresse boven Melisey verkiezen.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W_dB
  • Laatst online: 25-11-2024
Heeft iemand ervaring met het merk Token, bv de C30A, als alternatief voor de 4 hierboven genoemde wielen? Als ik het filmpje mag geloven lopen keramische lagers erg soepel: http://youtu.be/Teg_yWdkbs0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202119

Ik heb gisteren goed bericht van mijn advocaat gehad, en dus mijn CF SLX Di2 kunnen bestellen! Nu nog even wachten tot week 19 helaas... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Tsjilp schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:17:
Twee jaar geleden hadden we in de Vogezen La Bresse als uitvalsbasis. Prima huisje voor +/- 8 personen (al moet 10 ook makkelijk lukken).
Bijkomend pluspuntje: de klim naar het huisje was zo'n 18 a 20%. Lekker toetje dus altijd :)

Vorig jaar op een camping gezeten bij Melisey.

Beide plaatsen liggen relatief dichtbij de klimmen die je wil doen. Persoonlijk zou ik La Bresse boven Melisey verkiezen.
Heb je nog een linkje naar dat huisje toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:20

Coldcat

HODL

Binnenkort een koers met een paar klimmen erin. Zitten stukken in van max 16%. Ik ben in de zomer in het buitenland geweest waar het tot de 14 volgens mij met een 39/28 te doen was voor lange stukken. Is 16% omhoog te stoempen met een 39/25?
Zo'n pizzaschijf met een 30 erin is wel een beetje teveel van het goede voor de overige ritjes.

[ Voor 16% gewijzigd door Coldcat op 12-03-2013 11:45 ]

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:06
argro schreef op maandag 11 maart 2013 @ 16:16:
[...]
En de renners die niet te trots zijn om een klein verzet te monteren fietsen relatief makkelijk omhoog. Die trots kan je de koers kosten, zoals de Rabobank-mannen die twee jaar geleden geparkeerd stonden in de Vuelta omdat de elektronische Dura-Ace groep niets groters dan 25 slikte. De renners die wel een groter tandwiel hadden gemonteerd (soms zelfs met mountainbike-derailleur) reden met dubbele snelheid Mollema en co. voorbij, hetgeen op z'n minste een podiumplek gekost heeft.
De organisaties van de grote koersen slaan soms ook wel een beetje door:
http://www.nu.nl/sport/33...dt-excuses-horrorrit.html
Als liefhebber hebben wij natuurlijk niets te klagen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
Coldcat schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:45:
Binnenkort een koers met een paar klimmen erin. Zitten stukken in van max 16%. Ik ben in de zomer in het buitenland geweest waar het tot de 14 volgens mij met een 39/28 te doen was voor lange stukken. Is 16% omhoog te stoempen met een 39/25?
Zo'n pizzaschijf met een 30 erin is wel een beetje teveel van het goede voor de overige ritjes.
Of dat te doen is hangt af van je benen... en maakt nogal uit of het 16% is over een stukje van 20 meter of 2km... maar 16% fiets ik iig niet op met 39/25, dan is 30/25 echt geen luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Coldcat schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:45:
Welke koers hebben we het over? Ik rij half april de Arden Challenge (4daagse in de Ardennen), daar neem ik de 39x25 mee. Lichter heeft geen zin want dat ga je in een koers toch niet trappen, dan rijden ze je aan alle kanten voorbij. In een koers rij je elke klim in het rood omhoog en gaat het erom om ervan te kunnen herstellen.

Ik heb afgelopen jaar wel een keer een klimcriterium gereden met een 28 cassette, maar dan zodat ik op buitenblad kon blijven voor de klim wanneer het rustig ging, anders heeft het in een koers (tenzij we het over Alpen collen gaan hebben) echt geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

the_RJ schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 13:51:
[...]

Welke koers hebben we het over? Ik rij half april de Arden Challenge (4daagse in de Ardennen), daar neem ik de 39x25 mee. Lichter heeft geen zin want dat ga je in een koers toch niet trappen, dan rijden ze je aan alle kanten voorbij. In een koers rij je elke klim in het rood omhoog en gaat het erom om ervan te kunnen herstellen.

Ik heb afgelopen jaar wel een keer een klimcriterium gereden met een 28 cassette, maar dan zodat ik op buitenblad kon blijven voor de klim wanneer het rustig ging, anders heeft het in een koers (tenzij we het over Alpen collen gaan hebben) echt geen zin.
Tour of the North gaat het worden. In de Arden Challenge wordt wel harder gereden volgens mij. Helemaal omdat je niet alle etappes hoeft te rijden en dus op 1 wedstrijd kunt focussen. Alpen collen gaan het niet worden dus dan is een 25 prima.

Gisteren wel even schrikken toen een kabel vastzat in de interne geleiding. Dat is gelukkig verholpen :) Vanavond weer lekker op parcours rijden. Even kilometers maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

MrAngry schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:35:
[...]

Heb je nog een linkje naar dat huisje toevallig?
Zal het eens navragen, kan het zo gauw niet vinden. Volgens mij lag ie aan de 'Traverse du daval', maar streetmap doet het daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimDB
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06-2023
Meestersleutel schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 12:34:
[...]

De organisaties van de grote koersen slaan soms ook wel een beetje door:
http://www.nu.nl/sport/33...dt-excuses-horrorrit.html
Als liefhebber hebben wij natuurlijk niets te klagen :9~
Haha, en dan vooral nog die Italianen :)

De Giro van 2011 was ook geen lachertje
Giro 2011: Het was een pittige editie, met onder meer 40 beklimmingen en zeven aankomsten bergop.
Als zelfs de profs moeten afstappen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 22:36
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik neig ook al een tijdje naar de FR3's, mede omdat het spaking van het achterwiel ook wel erg chique is. Het oog wil ook wat, toch?

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Afgelopen zondag een mooie rit door het bos gemaakt, was koud. Vandaag is het ontzettend mooi weer, de temperatuur mag alleen wel wat hoger.

Rondje Lauwersoog, geen wielrenners tegen gekomen, wel veel "natuur" mensen die in hun vervuilende suv naar Lauwersoog rijden en met telescoop naar 1 heel klein plekje natuur turen. Dan heb ik toch het idee dat ik beter af ben terwijl ik er midden in zit.

Een grote groep ganzen kwam over vliegen, mooi gezicht!
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-5NG-bTv6koo/UT9attSsiqI/AAAAAAAAAjA/JrlrtqW1J2Y/s574/20130312_141838_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:29

The Legend

*Plop*

Aangezien het toch ooit lente moet worden heb ik twee fietsenmakers hier in de buurt gevraagd naar een offerte voor een Mavic CXP 33 wielset met 105-naaf en DT-spaken. Ik had wel verwacht dat het duurder zou zijn dan bij Rose, maar beiden komen ruim boven de 400 euro uit! Zijn dat gewoon de prijzen die je hier betaald, of is Rose zoveel goedkoper.. en zo ja, waar bezuinigen ze dan op? :P

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Die offertes slaan nergens op. Ik heb bij mijn oude fiets in 2009 de standaard bijgeleverde wielen (Shimano WHR-500) in de fiets direct bij de aankoop bij de lokale fietsenmaker omgewisseld voor 105 naven + CPX33 velgen. Ik had geen eis aan welke spaken gesteld, maar ik moest 100 euro bijleggen voor de verandering. Aangezien WHR-500 wielen geen fluit kosten, ligt dat in lijn met Rose's prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door the_RJ op 12-03-2013 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

(jarig!)
Ik ben nog bezig die zeer lichte Dedacciai U2 op te bouwen. Build list komt nu op 7,9 kg uit en als ik de wielset upgrade (die loeizwaar is) kan er zomaar halve tot hele kilo af. Frame is aluminium en weeg 990 gram.

En dat voor echt zero budget (voor het geld dat ik nu geinvesteerd heb koop je op marktplaats een stalen fiets met opwaardering naar 2x7 RSX shifters). Krijgertjes, oude onderdelen en scharrelen op marktplaats. Afmontage had ik eerst nogal frankentein/frankenbike maar mijn fietsenmaker-buurman vond dat schande. Zo had ik ultegra derries maar sora brifters en remmen. Kon echt niet vond hij. Toch maar om gegaan en in de buidel getast.

Heb echt voor een prikkie een 2x9 set ultegra STI's kunnen scoren. Dus was al zo blij als een kind. Krijg ik net de mail dat hij het pakket aan het inpakken was en zag dat het Dura-Ace was. Of dat erg was. Omg! Nee tuurlijk niet :).

Komt nu neer op Dura-Ace brifters, Ultegra derries en remhoeven, cassette en naven vd wielen, Chris King headset, Easton EC90SL carbon vork, Deda stem, dropbars, zadelpen. FSA K-force light carbon crankset met truvativ trapas. Daar zit al meer lijn in dacht ik zo!

Volgende uitdaging: cassette. Ik heb twee 9sp ultegra cassettes: 13-25 en 11-32 (mtb). Er is nog een tweede ultegra RD onderweg en met een beetje mazzel is dat de medium of long cage editie. Dan zou die 32 nog gaan (heb ook nog 105 long cage evt voor een dag). Gaat me om de AGR 150km redelijk ongetraind. 39x32 voelt veiliger dan 39x25.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazzper op 12-03-2013 22:20 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• partyondude
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 21:02
Anoniem: 202119 schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 11:33:
Ik heb gisteren goed bericht van mijn advocaat gehad, en dus mijn CF SLX Di2 kunnen bestellen! Nu nog even wachten tot week 19 helaas... 8)
Je mag best even de specs en eventueel beeldmateriaal van de bolide showen hier hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:46

Vos

AFCA

Ik rijd met een compact en dan 34x27 als kleinste verzet. Campa Athena 11s met SRAM crankstel. Ik ga in de zomer richting de Alpe d'Huez en heb geen ervaring met fietsen in de bergen op een racefiets. Alleen op een MTB (Ventoux gedaan in iets meer dan 2 uur op MTB). Op de racefiets enkel in Zuid-Limburg geweest. Dat was precies goed qua verzet vond ik.

Ik twijfel over het verzet...wat zou ik al grootste achter kunnen nemen? En dat het nog goed schakelt ;). 29? 30? Lees ook wel eens wat over MTB cassettes en achterderrailleur, of is dat alleen voor het écht heftige werk? Ik ben voetballer van nature, maar wel 1.95 en 94 kilo...eerder type Chris Hoy dan Pantani ;).

[ Voor 10% gewijzigd door Vos op 12-03-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Maat van me verkoopt een Haibike Tour RX uit 2010. Heb interesse. Kom van een Ridley Triton-C uit 2009. De Ridley is maatje L en de Haibike 58. Riekt naar te groot daar de huidige eigenaar langer is dan mij. Ik ben 1.83.
Veel te kort door de bocht natuurlijk, maar goed. Voeten 20 cm uit elkaar. Op een waterpas "gaan zitten". 87 cm. Maal 0,66 = 57,42. Afhankelijk van de slope kan het vriezen of dooien. Natuurlijk kan ik een proefritje maken, maar met dit weer schiet dat niet op. Dus geometrie van de Ridley proberen te zoeken. Niet te vinden dus.

Weet iemand de beste manier om die twee te vergelijken? Zodat ik appels en appels vergelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Zoals je een paar pagina's terug kon vinden rijd ik met exact dezelfde maten op een 58cm frame. Je hebt lange benen in verhouding tot je torso. Meet je bovenbuis en de buis tussen het wiel en het stuur even op en vergelijk met je oude fiets. Voor mij is een boven buis van 56cm ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Vos schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 23:35:
Ik rijd met een compact en dan 34x27 als kleinste verzet. Campa Athena 11s met SRAM crankstel. Ik ga in de zomer richting de Alpe d'Huez en heb geen ervaring met fietsen in de bergen op een racefiets. Alleen op een MTB (Ventoux gedaan in iets meer dan 2 uur op MTB). Op de racefiets enkel in Zuid-Limburg geweest. Dat was precies goed qua verzet vond ik.

Ik twijfel over het verzet...wat zou ik al grootste achter kunnen nemen? En dat het nog goed schakelt ;). 29? 30? Lees ook wel eens wat over MTB cassettes en achterderrailleur, of is dat alleen voor het écht heftige werk? Ik ben voetballer van nature, maar wel 1.95 en 94 kilo...eerder type Chris Hoy dan Pantani ;).
Eén keertje Alpe d'Huez lukt echt wel met 34x27, ondanks je gewicht. Een verzet is geen wondermiddel, een tandje lichter maakt het echt niet makkelijker. Sterker nog, een té licht verzet werkt zelfs averechts. Op een Campa short cage derailleur kun je normaal gezien tot 29T monteren trouwens.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro

Een berg van de buitencategorie opfietsen is hoe dan ook zwaar. Of je dat nou met een 34*30 of 34*27 doet. Aangezien ik niet over plannen lees om de AdH 6 keer op één dag te bedwingen zou ik het bij de 34*27 houden. Dat is voor een beetje wielertoerist prima te doen. Ik merk bij mijzelf dat steeds lichter ook niet altijd beter is. Natuurlijk is het iets relaxter, maar het schiet natuurlijk wel minder op. Ergens zit een optimum, te zwaar is natuurlijk ook niet goed, maar te licht ook niet. Kortom, ga lekker ruim een uur afzien op de 34*27 zou ik zeggen. Voordeel van de AdH is dat de zwaarste km's meteen de eersten zijn, dan ben je nog fris. Daarna komen stukken waarbij je zelfs één of twee tandjes zou kunnen opschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
UltraSub schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 23:38:
Maat van me verkoopt een Haibike Tour RX uit 2010. Heb interesse. Kom van een Ridley Triton-C uit 2009. De Ridley is maatje L en de Haibike 58. Riekt naar te groot daar de huidige eigenaar langer is dan mij. Ik ben 1.83.
Veel te kort door de bocht natuurlijk, maar goed. Voeten 20 cm uit elkaar. Op een waterpas "gaan zitten". 87 cm. Maal 0,66 = 57,42. Afhankelijk van de slope kan het vriezen of dooien. Natuurlijk kan ik een proefritje maken, maar met dit weer schiet dat niet op. Dus geometrie van de Ridley proberen te zoeken. Niet te vinden dus.

Weet iemand de beste manier om die twee te vergelijken? Zodat ik appels en appels vergelijk?
Je kan prima appels met peren vergelijken, zo lang je maar bovenbuislengtes en balhoofdbuislengtes vergelijkt en niet de zitbuislengte.

Ik heb overigens vrijwel dezelfde maten als jij. Rijd op een 56cm bovenbuis met 16,5 cm (incl. 1 cm spacer) balhoofd. Ik zit wel vrij lang voor m'n lengte (totale zitlengte 56+12 stuurpen).

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

@MrAngry: het is destijds gewoon via de VVV van La Bresse gegaan. Het was een huisje voor 6 personen, maar groot genoeg voor 8 a 10 man (het is eigenlijk voor wintersport bedoeld, ik denk dat het dan wat krapper is ivm bagage e.d.) zie http://www.labresse.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:00

Vorig jaar reed ik de AGR met hetzelfde gewicht (2 cm korter) op de 53. Heb één keer geprobeerd de 39 te pakken, maar er was iets mis met m'n derailleur, dus ik heb één keer moeten lopen, op een heel kort klimmetje en verder ging dat allemaal op 53 x 26.
Maar ik ben dan ook absoluut geen souplessepersoon. Deze winter fiets ik zoveel mogelijk op de baan om juist wel die souplesse te krijgen, maar op macht lukt het allemaal ook best wel. Voor de bergvakanties van dit jaar heb ik wel een compactcrank gekocht met 52/34. Maar dat is meer voor de zekerheid, omdat ik dan telkens een hele week moet klimmen en ik mij zeer afvraag of het mij lukt voor die tijd op het streefgewicht van 85 te komen.
Er vanuitgaande dat je wel kracht hebt (eerder type Chris Hoy dan André Hazes dus) lijkt het mij niet dat iets extremers zou moeten doen dan meer dan een 34x27.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:15
Misschien een vreemde vraag voor dit topic maar ik ga het toch proberen.

Ik ben een vervent hobby (race-)fietser en heb een tijd de Garmin Edge 500 fietscomputer gehad. Voor onbekende gebieden wat lastiger omdat ik dan mijn telefoon moest gebruiken voor navigatie. Nu de Edge 810 gekocht en ben er op zich tevreden over - ok, dat ding heeft nog wel de nodige bugs maar ik verwacht/hoop dat die er tzt uitgehaald worden. Ik heb niet zo heel veel last van -. Echter mis ik enkel features welke naar verwachting nooit ingebouwd gaan worden.

Nu ben ik van beroep Sr. embedded software engineer en ik houd dus wel van een 'lekker' stukje programmeren dicht tegen de hardware. Nu heb ik alle hardware/software om eventueel een fietscomputer te ontwikkelen/prototypen met killer features - in mijn ogen dan - dus vroeg ik me af "waarom niet? Leuke uitdaging :)". Maar voordat ik daar eventueel aan ga beginnen zou ik wat meer willen weten van jullie.

1) Denken jullie dat de mobiele telefoon de geavanceerde fietscomputer gaat vervangen? Ook voor lange afstanden? Zo ja, hoe zien jullie dat dan?
2) Hoe zien jullie de interactie tussen een fietscomputer alla Edge 510/810 en de mobiele telefoon?
3) Wat zoeken jullie in een (navigatie) fietscomputer?
4) Wat vinden jullie een nette prijs voor een geavanceerde fietscomputer met navigatie?
5) Zelf nog toevoegingen?

Hieronder wat ik er over denk:
1) Ik denk van niet. Een mobiele telefoon heeft maar een beperkte accu-capaciteit, geen baro-meter, geen temperatuursensor, is 'breekbaar' - in een case stoppen kost tijd en is niet praktisch -, heeft capacitive touch welke niet met regen werkt en is niet waterdicht/-bestendig. Het is gewoon een ander apparaat voor andere doeleinden.

2) Ik zou zeggen dat de fietscomputer de telefoon gebruikt als een soort proxy voor real-time informatie. Denk aan real-analyze/tracking voor trainers/vrienden/familie, real-time interactie met Strava, ridewithgps, enz. voor wat betreft segmenten, statistieken, scoreboard, enz. Denk ook aan real-time tracken van collega's, peleton, ... noem maar op. Vooral de focus dus op real-time, sociaal en online.

3) Ik zoek een kwalitatief goede display, lange accusduur (>17u), snelle gps fix, configureerbaar, navigatie (zowel op routable en non-routable kaarten), support voor verschillende file formaten, waterdicht, snelle bediening, ANT+ en bluetooth 4.0, uitbreidbaar geheugen, goede support, interactie met (gratis) online diensten, veel statistieken, slim gebruik van displayruimte, mogelijkheden voor motiveren van de rijder, .. en eigenlijk nog veel meer.

4) Ik vind de Edge 810 te duur voor wat hij levert - maar goed, er is niks anders wat in de buurt komt. Gebrek aan concurrentie. Waarom eigenlijk? -. Maar voor wat ik voor ogen heb, zou ik gerust 300-400e willen betalen incl sensoren. Uiteraard zouden er goedkopere varianten van kunnen komen.

Laat ik duidelijk zijn dat ik op zich geen intentie heb om een vermarktbaar product te maken. Maar als ik er aan zou gaan beginnen, dan wel iets wat eventueel wel vermarktbaar zou kunnen zijn. Voor nu is het alleen nog informatie vergaren en spelen met het idee.

Als laatste... zijn er hier toevallig ervaren embedded software mensen en zo ja, hebben die eventueel interesse om mee te doen?

Nog een opmerking: ik weet heel goed wat er bij komt kijken om een product te ontwikkelen en te vermarkten. Zie dit daarom vooralsnog echt als een vooronderzoek voor een hobbyproject zonder harde deadlines en doelstellingen. Het zou evengoed niks hoeven te worden.

Bedankt voor het lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Voor de bergvakanties van dit jaar heb ik wel een compactcrank gekocht met 52/34.
50x34 neem ik aan. 52/34 kan je voorderailleur niet of nauwelijks aan, mocht het werken dan schakelt het vreselijk. Een 52 heb je ook helemaal niet nodig (in de bergen niet en op 't vlakke ook niet) tenzij je Greipel heet.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
havana schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:25:
[...]

50x34 neem ik aan. 52/34 kan je voorderailleur niet of nauwelijks aan, mocht het werken dan schakelt het vreselijk. Een 52 heb je ook helemaal niet nodig (in de bergen niet en op 't vlakke ook niet) tenzij je Greipel heet.
Ik bedoel toch echt 52/34, Red bladen op een S950 crank, past precies, schakelt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-06 10:11
Anteros schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:12:
...
1) Denken jullie dat de mobiele telefoon de geavanceerde fietscomputer gaat vervangen? Ook voor lange afstanden? Zo ja, hoe zien jullie dat dan?
2) Hoe zien jullie de interactie tussen een fietscomputer alla Edge 510/810 en de mobiele telefoon?
4) Wat vinden jullie een nette prijs voor een geavanceerde fietscomputer met navigatie?

...
1) In principe niet, maar ik denk wel dat de twee niet zo onafhankelijk van elkaar meer gaan zijn. Ik denk dan bv eerder dat garmin bv een "fiets-telefoon" gaan ontwikkelen wat eigenlijk hetzelfde is als de fietscomputer met extra functionaliteiten als bellen en smsen. Hierdoor moet je dus niet meer een gsm meenemen. Als je panne hebt en alle reserveonderdelen zijn op, of je hebt een accident kan je met de fietscomputer bellen. Dus eerder een fietscomputer met smartphone functies, of een robuuste batterijvriendelijke smartphone specifiek voor fietsers. (beetje hetzelfde).

2) Zie hierboven. Door de twee te combineren kan je bellen met de fietscomputer. Verder zou je zelfs online routering, reallife updates in strava, updates naar sociale netwerken (hoewel ik hier zelf geen fan van ben, willen veel mensen het wel, ...). Misschien zelfs: wie fietst er in de buurt, mits de nodige anonimiteit en de mogelijkheid om het uit te zetten. Ik zie dat mijn vriend Jos op 3 km fietst, ik laat hem weten dat ik in de buurt ben, kunnen we samen fietsen bv.

3) Belangrijkste zijn: lange batterij, goed leesbaar in regen/donker/zonnig weer, goede routering, harstlag + powermeter compatibel. (ant+), robuust (als het van de fiets valt, als de fiets valt, als het hard regent), goede en snelle gpslocaties en routering, usb naar pc mogelijk, opslaan in de meest voorkomende formaten, veel opties (snelheid, hartslag, temperatuur, cadans, ...)
nice to have: vlotte bediening, leuke UI en vooral intuitief.

4) Als het echt alles kan wat je nodig hebt, zou ik er 200-300€ voor willen neertellen.

5) Leuk idee, maar niet eenvoudig lijkt me.
Als laatste... zijn er hier toevallig ervaren embedded software mensen en zo ja, hebben die eventueel interesse om mee te doen?
Klinkt interessant maar heb er helaas echt geen tijd voor die het nodig heeft om er in te steken (en mijn programmeerskils zitten ook wat onder het stof momenteel) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
StevenK schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 12:58:
[...]

Ik bedoel toch echt 52/34, Red bladen op een S950 crank, past precies, schakelt goed.
Ben wel benieuwd waarom je dan per se een 52 wil. Iemand die een 34 nodig heeft, heeft ook geen 52 nodig. Sowieso is er geen enkele wielertoerist die een 52 nodig heeft. Een 52 is maar 4% zwaarder dan een 50 en bovendien is 50x11 zwaarder dan 52x12.

[ Voor 27% gewijzigd door havana op 13-03-2013 13:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
havana schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:06:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je dan per se een 52 wil. Iemand die een 34 nodig heeft, heeft ook geen 52 nodig. Sowieso is er geen enkele wielertoerist die een 52 nodig heeft. Een 52 is maar 4% zwaarder dan een 50 en bovendien is 50x11 zwaarder dan 52x12.
Ik hoefde niet per se een 52, ik had vanwege een hamstring blessure een kortere crank (172.5 ipv 175) nodig en kon deze gebruikte crank met nieuwe bladen voor een redelijke prijs kopen.

Overigens laat ik de 52x11 zeker niet onbenut :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Laatst online: 26-06 23:30
Nu ben ik van beroep Sr. embedded software engineer en ik houd dus wel van een 'lekker' stukje programmeren dicht tegen de hardware. Nu heb ik alle hardware/software om eventueel een fietscomputer te ontwikkelen/prototypen met killer features - in mijn ogen dan - dus vroeg ik me af "waarom niet? Leuke uitdaging :)".
Erg leuk inderdaad :)
Nee nooit, ze zijn veel te groot voor op het stuur en vaak niet waterbestendig.
Handig, live tracking en uploaden van data is natuurlijk ideaal.
Misschien nog iets met het weer doen, buienradar bijvoorbeeld.
In ieder geval compact, eigenlijk vind ik het formaat van de Edge 500 de max.
Tevens de reden waarom ik niet overstap naar een 510.
400,-
Ik vind het idee van de RFLKT heel goed.
Processorkracht van je telefoon gebruiken en device alleen voor scherm, knoppen en GPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

De 'gangbare' combi met het 52 blad op een SRAM Compact is de 36t als binnenblad. Dat zal allicht wat lekkerder schakelen mocht je die voor die tijd nog betaalbaar op de kop kunnen tikken. Zelf zou ik heel graag een 36/52 Compact hebben, juist omdat 52x11 voor het dalen best prettig kan zijn ;). Qua 'oppakken' van de ketting bij het schakelen zou het 36T blad dan ook iets beter op de 52T afgestemd moeten zijn. Maar zoals zo vaak zal ook hier vast redelijk wat 'werkt best okee' marge zijn tov wat in de 'boeken' voorgeschreven staat :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Yohost!: Ik wist niet eens dat er al zoiets op de markt gaat komen maar het idee had ik zelf ook. Echter ben ik daar deels van terug gekomen.Dit mede omdat je accu van je telefoon veel te snel leeg gaat icm GPS. GPS zit btw ook niet in de RFLKT (coin-cell operated for a year :)). Verder moet een fietscomputer ook te gebruiken zijn na 10 uur bedrijf (lange ritten) en een telefoon die 10 uur blijft draaien achter elkaar (dus zonder te slapen!) is niet mogelijk. Wat ik wel als idee had was om de fietscomputer zelfstandig te laten werken met de mogelijkheid om data van de telefoon te overlayen of de unit deels over te nemen.

Ik verbaas me een beetje dat je de Edge 500 net niet te groot vindt. Ik vond hem vrij klein en daardoor vrij lastig te lezen als je flink aan het fietsen bent. Ook vond ik de bediening daardoor minder prettig. Maar goed, goed om te weten dat daar ook behoefte naar zou zijn.

@iedereen: Bedankt voor het reageren! Ik hoop dat er nog meer reacties komen van mensen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik denk dat veel mensen de Edge 800 (en 810?) zeker niet te groot zouden vinden als hij minstens de helft platter zou zijn. Hij is met name vrij dik en daardoor lomp. Het schermformaat is wel lekker voor navigatie, zou zelfs nog iets groter mogen, maar dat kan natuurlijk door de bezel kleiner te maken en de hardware buttons op de bovenkant te verwijderen.
Een veel hogere resolutie zou ook erg wenselijk zijn voor goede kaartweergave met leesbare straatnamen.

Wat ik het meest mis bij de Edge 800 is dat je je instellingen van de trainings- en kaartpagina en andere settings zoals backlight en auto-pause kan opslaan bij een fietsprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Ik ga zometeen mijn Edge maar uitlaten in bij Omnisport :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@TheLemon: Misschien ter overvloede, maar de Edge 810 kan dit wel. Dit werkt op zich wel goed. Andere zaken (zoals missend support voor .TCX :S) is ^%$^$^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Laatst online: 17:46

Vos

AFCA

havana schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 08:37:
[...]

Eén keertje Alpe d'Huez lukt echt wel met 34x27, ondanks je gewicht. Een verzet is geen wondermiddel, een tandje lichter maakt het echt niet makkelijker. Sterker nog, een té licht verzet werkt zelfs averechts. Op een Campa short cage derailleur kun je normaal gezien tot 29T monteren trouwens.
We gaan in de omgeving fietsen, dus niet perse 1x AdH. Tochten van 60-100km.
Ik houd dit verzet denk ik. Mocht het problemen opleveren dan scharrel ik daar wel wat op.

Bedankt allen voor de feedback :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Anoniem: 54936 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 07:58:
Zoals je een paar pagina's terug kon vinden rijd ik met exact dezelfde maten op een 58cm frame. Je hebt lange benen in verhouding tot je torso. Meet je bovenbuis en de buis tussen het wiel en het stuur even op en vergelijk met je oude fiets. Voor mij is een boven buis van 56cm ideaal.
havana schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 08:40:
[...]

Je kan prima appels met peren vergelijken, zo lang je maar bovenbuislengtes en balhoofdbuislengtes vergelijkt en niet de zitbuislengte.

Ik heb overigens vrijwel dezelfde maten als jij. Rijd op een 56cm bovenbuis met 16,5 cm (incl. 1 cm spacer) balhoofd. Ik zit wel vrij lang voor m'n lengte (totale zitlengte 56+12 stuurpen).
Hoor net dat hij 60 is.. Wordt toch wel erg groot, bovenbuis zal wel meegaan dan. Ik kijk binnenkort wel eens als het wat beter weer is, maar ik heb er een hard hoofd in :) Thanks voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Tsjilp schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:25:
@MrAngry: het is destijds gewoon via de VVV van La Bresse gegaan. Het was een huisje voor 6 personen, maar groot genoeg voor 8 a 10 man (het is eigenlijk voor wintersport bedoeld, ik denk dat het dan wat krapper is ivm bagage e.d.) zie http://www.labresse.net/
Dank voor het uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Zo net in totaal 75 min op de baan gereden, 53,8 km in totaal. 43 km en 100 rpm gemiddeld. Lekker, warm, droog... Morgen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
100prm gemiddeld? Ik moet echt mijn best doen om 80rpm gemiddeld te halen. Ik fietste 'vroeger' altijd in zware versnellingen met een gemiddelde van 65rpm of zo. Nu probeer ik expres een hoger gemiddelde te halen, maar boven de 85rpm heb ik het idee dat mijn benen los in de lucht aan het trappen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Anteros schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:27:
100prm gemiddeld? Ik moet echt mijn best doen om 80rpm gemiddeld te halen. Ik fietste 'vroeger' altijd in zware versnellingen met een gemiddelde van 65rpm of zo. Nu probeer ik expres een hoger gemiddelde te halen, maar boven de 85rpm heb ik het idee dat mijn benen los in de lucht aan het trappen zijn...
Buiten ben ik een ontzettende lomperd die z'n snelste tijden rijdt op een cadans van de rond de 70. Eén van de redenen om op de baan te trainen is juist om die souplesse te proberen te ontwikkelen. En ik merk dat ik nu makkelijker ook met een hoge cadans (dus boven de 95) kan rijden en daarbij ook nog kracht kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Ik kan me dat goed voorstellen. Ik probeer dat dus ook, maar dan op straat :). Mijn streven is om rond de 95 a 100rpm gemiddeld te komen en toch nog voldoende kracht te kunnen leveren. Op dit moment probeer ik dat te bereiken door soms erg hoog te fietsen >110rpm en dan weer eventjes wat zwaarder @ ~75rpm. Door de afwisseling hoop ik dat ik èn meer kracht krijg èn meer souplesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

Ik denk dat ik daarin de mazzel heb gehad dat toen ik ~3 jaar geleden ging fietsen ik vrij snel bij een trainer kwam die me op beentempo wees. Tegenwoordig fiets ik vaak ~100 rpm gemiddeld (eerst nog meer). Tijdens de stukken dat je dan echt fiets zit ik zo rond de 105. Afgelopen jaar zat dat zelfs rond de 110 of hoger, maar dat bleek ook weer niet handig voor in wedstrijden. Nu op de wielerbaan moest ik op een huurfiets met nieuwelingenverzet, maar ging ik wel mee met elite/profrenners/snelle mannen voor tempoblokjes, dan draai je 130+ rpm, ook leuk :p.

Uiteindelijk is het nogal persoonlijk en is de 100 niet persee een must of een ideaal. Je lichaam went aan jouw beentempo en daardoor voelt dat makkelijk (en is dat waarschijnlijk ook het meest efficient). Ik dacht ergens te lezen te hebben dat er bij getrainde renners (maar ik weet niet meer wat er met 'getraind' werd bedoeld) het automatisch tussen de 90 en 100 rpm kwam te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2hcp7c8.jpg

Deze mag wel in de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-06 14:57

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Erg nice!. Stuur even een DM met daarin de foto + specs. Dan zet ik de foto etc in de TS (als ik tijd heb :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-06 10:11
Anteros schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:27:
Herkenbaar, ik was ook altijd een groot stamper op mijn stadfiets, en dan op de koersfiets had ik een cadansmeter, en je leest overal dat je toch zeker 90+ moest halen. Dan probeer je dat en zit je als een gek op je zadel te wippen en in lucht te trappen.
Je moet dit gewoon langzaam opbouwen, wat op het kleinere blad vooraan rijden ipv op de grote molen. (beetje afhankelijk wat je hebt steken natuurlijk). Ook heeft de ene liever 100+ en bij de andere is 85 ideaal. Er is ook niet echt een perfect getal wat voor iedereen werkt. Maar als je er wat op let, merk je wel dat dit langzaam stijgt.

Nu drie jaar later rij ik ook regelmatig 90+ cadans, soms wat lager op 80 enzo, maar het is niet meer een gemiddelde van 70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Lointje schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 10:34:
[...]

Herkenbaar, ik was ook altijd een groot stamper op mijn stadfiets, en dan op de koersfiets had ik een cadansmeter, en je leest overal dat je toch zeker 90+ moest halen. Dan probeer je dat en zit je als een gek op je zadel te wippen en in lucht te trappen.
Je moet dit gewoon langzaam opbouwen, wat op het kleinere blad vooraan rijden ipv op de grote molen. (beetje afhankelijk wat je hebt steken natuurlijk). Ook heeft de ene liever 100+ en bij de andere is 85 ideaal. Er is ook niet echt een perfect getal wat voor iedereen werkt. Maar als je er wat op let, merk je wel dat dit langzaam stijgt.

Nu drie jaar later rij ik ook regelmatig 90+ cadans, soms wat lager op 80 enzo, maar het is niet meer een gemiddelde van 70.
Op cadans rijden is niet een principe van doen. Te licht en dan zit je zowat stuiterent op je fiets. Te zwaar en het fiets niet lekker (krijgt niet meer de trappers met een hoge cadans rond met een redelijke hartslag). Als je cadans wilt trainen check dan even dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:20
TheLemon schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 18:02:
Ik denk dat veel mensen de Edge 800 (en 810?) zeker niet te groot zouden vinden als hij minstens de helft platter zou zijn. Hij is met name vrij dik en daardoor lomp. Het schermformaat is wel lekker voor navigatie, zou zelfs nog iets groter mogen, maar dat kan natuurlijk door de bezel kleiner te maken en de hardware buttons op de bovenkant te verwijderen.
Een veel hogere resolutie zou ook erg wenselijk zijn voor goede kaartweergave met leesbare straatnamen.

Wat ik het meest mis bij de Edge 800 is dat je je instellingen van de trainings- en kaartpagina en andere settings zoals backlight en auto-pause kan opslaan bij een fietsprofiel.
Dit soort schermen wordt minder goed leesbaar in daglicht als de resolutie wordt verhoogd. Minder licht kan dan achter de pixels worden weerkaast. Dat is de reden dat van die outdoortoestellen veel lagere resoluties hebben dan bijna alle telefoons die dan buiten weer amper af te lezen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
@Teun_2: Dat klopt helemaal. De techniek is wel wat verder gevorderd, maar dit conceptueel probleem blijf je in een bepaalde mate houden. De telefoons lossen dit op door een flinke bak licht achter het scherm te laten schijnen, maar dit vergt natuurlijk een hoop van de accu. Als fietscomputer daardoor minder/niet geschikt. Zeker als deze >15u moet blijven functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
<dubbel post>

[ Voor 95% gewijzigd door Anteros op 14-03-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Anteros schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:26:
@Teun_2: Dat klopt helemaal. De techniek is wel wat verder gevorderd, maar dit conceptueel probleem blijf je in een bepaalde mate houden. De telefoons lossen dit op door een flinke bak licht achter het scherm te laten schijnen, maar dit vergt natuurlijk een hoop van de accu. Als fietscomputer daardoor minder/niet geschikt. Zeker als deze >15u moet blijven functioneren.
Mijn e-reader met e-ink kan ik gewoon lezen in de zon. Misschien dat kleuren e-ink voor dit soort toepassingen nuttig kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
E-ink is een totaal ander concept. Dat leest idd erg goed in de zon. Het zijn letterlijk inkt druppels welke met een elektrische lading bestuurt worden. Nog een voordeel is dat zo'n scherm geen stroom verbruikt als de inhoud van het scherm niet veranderd. Echter.... Ze zijn erg traag (.5 tot 2 frame/sec) en hebben soms een volledige refresh nodig wat ook weer tijd kost. Ideaal voor de zon en accu, niet zo ideaal als fietscomputer/navigatie/telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Lijkt me juist geen probleem, 2 frames/sec is toch zat voor een fietscomputer? Welke info op je Garmin zou er sneller moeten refreshen dan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anteros
Probleem is dat het vaak 0.5 frame/sec is... In sommige gevallen heb je 2 frames/sec maar dan zie je weer artifacten zoals retentie in beeld. Verder wil je dat de GUI responsive is en persoonlijk stoor ik me gigantisch aan langzaam werkende apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Elke seconden een update op je fietscomputer zou voldoende moeten zijn. Echter voor navigatie (zoals Garmin 810 oid) lijkt het me krap aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-06 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Anteros schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 16:44:
E-ink is een totaal ander concept. Dat leest idd erg goed in de zon. Het zijn letterlijk inkt druppels welke met een elektrische lading bestuurt worden. Nog een voordeel is dat zo'n scherm geen stroom verbruikt als de inhoud van het scherm niet veranderd. Echter.... Ze zijn erg traag (.5 tot 2 frame/sec) en hebben soms een volledige refresh nodig wat ook weer tijd kost. Ideaal voor de zon en accu, niet zo ideaal als fietscomputer/navigatie/telefoon.
Lijkt me ook juist ideaal. Nog een voordeel. Je hebt geen last met gepolariseerde glazen. Andere schermen worden volledig zwart bij een verkeerde hoek

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-06 11:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb mn fiets ook weer thuis staan, stond bij mn ouders.
Kan ik volgende week weer een mooi rondje maken, da's een tijd geleden zeg... :/
Iemand een idee of je Time RXS pedalen kan smeren? 1 pedaal loopt niet zo soepel.

Heb een nieuw zadel erop gezet, de Selle Italia Flite gaf problemen. Heb er nu een Fizik Arione kium voor terug. Ben benieuwd!
Wil binnenkort eens kijken naar een andere helm, deze heb ik alweer 8 jaar. (Bell Ghisalo) Denk dat het weer een Bell wordt, bevalt gewoon erg goed.

Voor de rest geen grote veranderingen, fiets blijft het prima doen, is inmiddels alweer 7 jaar. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

Welke problemen gaf de Flite jou? Ik rijd er sinds kort ook op en heb nu zo af en toe last van mijn onderrug.

Ik ben na twee jaar Time RSX overgestapt op Look Keo. Naast het gemak van het inklikken vind ik deze in alle andere opzichten beter dan Time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb mijn Time RSX weer in de kast liggen en Shimano spd520 opgeschroefd. Nu kan ik ook fietsen als het buiten koud is met mijn Northwave schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@FMS, mijn Flites maakte een krakend geluid, de bevestiging aan de voorkant ging kraken. Erg irritant. Voor mijn gevoel zat er teveel flexibiliteit in het zadel.

Heb Look Keo ook gehad, vond hiermee het nadeel dat de plaatjes glad waren en snel sleten, ze klikken dan minder goed in. De Time float vind ik zeer fijn.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik vind die RXS float ook erg fijn, maar heb na bijna een jaar nog steeds moeite met inklikken (ivm spd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Binnenkort maar eens op zoek naar een nieuwe helm, gaat een bell worden. Iemand ervaringen met de Lumen, Alchera of Sweep? Heb nu de Ghisalo, deze lijkt het meeste op de Lumen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Harmen schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 14:03:
Binnenkort maar eens op zoek naar een nieuwe helm, gaat een bell worden. Iemand ervaringen met de Lumen, Alchera of Sweep? Heb nu de Ghisalo, deze lijkt het meeste op de Lumen.
Gewoon passen welke het lekkerste zit. Iedereen heeft een andere kop.

[ Voor 4% gewijzigd door Coldcat op 15-03-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Was ik ook van plan, de Lumen zat wel prima. Echter het oog wil ook wat natuurlijk. ;) Zal bij de andere LBS eens gaan kijken. Probleem is dat ze bij de ene zaak enkel in maat M waren.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
FMS schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 11:30:

Ik ben na twee jaar Time RSX overgestapt op Look Keo. Naast het gemak van het inklikken vind ik deze in alle andere opzichten beter dan Time.
Waarom? Ik overweeg zodra mijn SPD-SL plaatjes versleten zijn over te stappen naar de Time :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Net 3uurtjes gereden, het was droog en 5°. Goed fietsweertje!

Ondertussen een nieuwe fietsbel gemonteerd, tegen de hardhorige bejaarden die met hun e-bikes het fietspad onveilig maken... :)
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/23trtar.jpg

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Laatst online: 27-06 14:18

MrDry

Desperados!

Iemand nog een tip voor een goede en betaalbare bib short? Wil eigenlijk niet meer uitgeven dan zo'n 80-90 euro. Oja...het oog wil ook wat...dus geen kleuren die niet in mijn Bianchi Via Nerone voorkomen :-) (wit, celste groen, zwart en beetje rood)

Heb de volgende selectie op het oog:
- Bianchi Legend
- Giordana TRADE FRC PREDATOR
- CRAFT ACTIVE LOGO

Iemand nog een suggestie?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FMS
  • Niet online

FMS

UltraSub schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:03:
[...]

Waarom? Ik overweeg zodra mijn SPD-SL plaatjes versleten zijn over te stappen naar de Time :)
Ik had er vaak goede verhalen over gehoord, dus heb ik ze getest en ze bevielen. Rijd nu op de Keo Max 2. Met de grijze schoenplaatjes heb ik minder float dan met de Time pedalen (4.5 in plaats van zo uit mijn hoofd 9 of 10(?) graden) maar dat vind ik juist fijn - het voelt zekerder en stabilier. Ik probeer binnenkort de zwarte schoenplaatjes zonder float.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

.joeri. schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:18:
Ondertussen een nieuwe fietsbel gemonteerd, tegen de hardhorige bejaarden die met hun e-bikes het fietspad onveilig maken... :)
[afbeelding]
LoL :) Gaan ze dan niet heel nieuwschierig achterom kijken en naar links slingeren als je die gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrDry schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:29:
Iemand nog een tip voor een goede en betaalbare bib short? Wil eigenlijk niet meer uitgeven dan zo'n 80-90 euro. Oja...het oog wil ook wat...dus geen kleuren die niet in mijn Bianchi Via Nerone voorkomen :-) (wit, celste groen, zwart en beetje rood)

Heb de volgende selectie op het oog:
- Bianchi Legend
- Giordana TRADE FRC PREDATOR
- CRAFT ACTIVE LOGO

Iemand nog een suggestie?
Shorts should be black!

Santini? Castelli? Er zijn zoveel opties voor dat budget. Ik ben over beide voornoemde merken wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ

the_RJ

Banana Hammock!

FMS schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:49:
[...]

Ik had er vaak goede verhalen over gehoord, dus heb ik ze getest en ze bevielen. Rijd nu op de Keo Max 2. Met de grijze schoenplaatjes heb ik minder float dan met de Time pedalen (4.5 in plaats van zo uit mijn hoofd 9 of 10(?) graden) maar dat vind ik juist fijn - het voelt zekerder en stabilier. Ik probeer binnenkort de zwarte schoenplaatjes zonder float.
Even voor het algemeen: als je twijfelt welk pedaalsysteem je wil en het gaat om de vrijheidsgraden van plaatjes, dan zijn er ook Speedplay pedalen, daar kan je zelf middels schroefjes strakker of losser de vrijheidsgraden instellen (zowel naar links als naar rechts, dus daar kan je ook nog mee wisselen). Ik rij er nu min of meer verplicht op, maar ben er wel over te spreken. Enige nadeel is dat het systeem wat ik net beschrijf op je plaatjes zelf zit en de plaatjes dus wat duurder zijn dan de Look/Shimano/etc plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

N00b vraagje :P Ik heb nu een RX100 groep op m'n fiets zitten, met volgens mij een 8 speed cassette. Als ik een nieuwe set wielen koop, is het misschien ook wel handig om daarbij een nieuwe cassette te nemen. Dan kan ik m'n huidige wiel met taxcband + cassette op zolder leggen, en hoef ik minder te klooien met het wisselen. Begrijp ik Google goed dat de shifters van de RX100 groep dan limiterend zijn voor je cassette keuze, m.a.w. ik moet dan een 8 speed cassette kiezen? En moet je dan ook je ketting direct vervangen (en hoe zit het met de tandwielen rond de trapas?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
The Legend schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 23:24:
N00b vraagje :P Ik heb nu een RX100 groep op m'n fiets zitten, met volgens mij een 8 speed cassette. Als ik een nieuwe set wielen koop, is het misschien ook wel handig om daarbij een nieuwe cassette te nemen. Dan kan ik m'n huidige wiel met taxcband + cassette op zolder leggen, en hoef ik minder te klooien met het wisselen. Begrijp ik Google goed dat de shifters van de RX100 groep dan limiterend zijn voor je cassette keuze, m.a.w. ik moet dan een 8 speed cassette kiezen? En moet je dan ook je ketting direct vervangen (en hoe zit het met de tandwielen rond de trapas?).
Je moet inderdaad weer voor een 8-speed cassette kiezen. Een zesbak in een auto heeft ook weinig zin wanneer je met de pook maar uit 5 versnellingen kunt kiezen. Een nieuwe ketting wordt over het algemeen aanbevolen bij een nieuwe cassette. Andersom is niet per se nodig. Grofweg zijn er twee opties:
- per 3.000km een nieuwe ketting en na 9.000 een nieuwe cassette;
- na 6.000km een nieuwe ketting en cassette.
Kettingbladen (tandwielen rond de trapas) gaan over het algemeen een stuk langer mee.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 15-03-2013 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Klinkt logisch :+ En iedere Shimano 8-speed cassette is compatible met een Shimano 105 naaf? Dan is het dus alleen nog even kijken welke vertanding m'n huidige cassette heeft en of ik dat eventueel wil veranderen.

Ik lees trouwens wel bij cassettes met een kleinste tandwiel-11:
BELANGRIJK: bij alle 7-/8-/9-/10-speed cassettes met een 11-tands kleinste tandwiel mag de freewheelbody van de naaf GEEN draad aan de buitenzijde hebben.
Wat houd dat in dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

(jarig!)
Ik citeer guru Sheldon Brown (RIP): "Note: Shimano 8- 9- and 10-speed cassettes/hubs are fully interchangeable for wheels with steel Freehub bodies.
The only parts that are different in any important way between the 8- 9- and 10-speed systems are the shift control levers."

Dat scheelt al een slok op een borrel. Geeft je iets meer ruimte. Je kan dus een wiel kopen met 9-speed cassette en er een 8-speed cassette opsteken. En met een beetje afstelgeduld zou je zelfs een wiel met 7-speed body en 7-speed cassette kunnen steken in die fiets (waarbij je dus het kleinste of grootste kransje niet gaat gebruiken): http://www.bikeforums.net...-shifter-7-speed-cassette

Bijna alles is overigens mogelijk met genoeg geknutsel met spacers etc: http://sheldonbrown.com/k7.html

"Een Shimano 105 naaf" is vrij ruim begrip. Die had je ook in 7 speed uitvoering. Misschien zelfs in de oude opschroef uitvoering (en dan naast 7 ook 6 speed). Shimano 105 is in 1986 geintroduceerd. Hier heb je naven die jij dus echt niet wil: http://velobase.com/velob...52983D&Enum=110&AbsPos=17

Je laatste vraag slaat hier op denk ik:
Afbeeldingslocatie: http://sheldonbrown.com/images/k7hub-3-stylessm.jpg
Die pure hyperglide heeft alleen maar draad aan de binnenkant (waar de lockring in schroeft). Die Uniglide heeft nog wel aan de buitenkant schroefdraad. Vroeger waren die kransjes achter overal gelijk, maar je moet nu maar eens kijken bij hyperglide hebben ze allemaal coole afwijkingen zodat de ketting lekker schakelt. Dus wil je de kransjes op maar een manier naast elkaar. Maar dan snap ik niet waaorm dat niet zou kunnen met die schroefdraad aan de buitenkant (die je immers toch niet gebruikt met een hyperglide cassette).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben langs een aantal zaken geweest in Groningen, niet veel helmen op vooraad helaas.
Kwa pasvorm is bell wel de fijnste, heb net een Bell Array besteld.

Afbeeldingslocatie: http://www.bikeparts4u.nl/image/cache/ArrayBlackCarbon_3_1-500x500.png

Kan mn Ghisallo met pensioen. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Zo dadelijk aan de start van de wintertriathlon van Grunn... Brrrrrrr

Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste