Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Ik heb gisteren nog gekeken en deze is er nog steeds nietjap85 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 09:42:
Is er uberhaubt al een ICS upgrade voor serie 1261-9701 eigenlijk?! (heb al even niet meer gekeken)
ik kan deze downloaden via pc-companion. Ben nu aan het installen.pa3eia schreef op maandag 03 december 2012 @ 16:01:
Versie 6.1.1.B.1.54 sinds vandaag online op Sony UK.
http://www.sonymobile.com/gb/software/phones/xperia-sola/
73's
Laat zo weten of er veel of wat er veranderd is.
update ging niet geheel voltjes, maar staat erop.
antutu benchmark 3.0.2: 7132 was ~5529
cpu 2593
gpu2861
ram 1033
i/o 632
heb het idee dat het wat vlotter reageerd. Maar kan voor de rest alsnog niets nieuws vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door insomniac op 04-12-2012 16:56 . Reden: image toegevoegd ]
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Vermeld even je SI-nummer please.
Voor NL (1261-9697) wordt nog steeds de 6.0.B.3.162 met Releasedatum: 29-06-2012 aangeboden.
http://www.sonymobile.com/nl/software/phones/xperia-sola/
73's
Ik zit bij vodafone, tel gekocht bij coolblue NL. De 6.1.1.B.1.54 is geinstalleerd via pc companion.
Ik kon ook gelijk de ICS update op mijn sola zetten, de dag dat ik hem kocht. (2-10-2012)
waarschijnlijk is het een be/fr versie.
http://www.sonymobile.com/fr/software/phones/xperia-sola/
ook in frankrijk is de update beschikbaar
[ Voor 28% gewijzigd door insomniac op 04-12-2012 18:30 ]
Ik zal hem straks nogmaals aan de laptop aansluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door wortelsoft op 08-12-2012 16:32 ]
OTA gaf geen update, pc companion wel.
(foto is genomen via een RDP sessie naar mijn HTPC met W8

Tijdens het herstarten van mijn telefoon heb ik ergens iets fout gedaan waardoor ik alleen nog maar het Sony logo in beeld had. Op dat moment zou de software eigenlijk op mijn toestel gezet moeten worden. Het toestel kon op een harde manier worden uitgezet, maar doorstarten lukte niet. Uiteindelijk heb ik de recoveryservice van Sony gebruikt en het toestel een volledige installatie gegeven. Gelukkig had ik op mijn toestel nog een backup van mijn programma's van 1 maand geleden en een backup van mijn settings van vorige week (het is via de Sony tool niet mogelijk om alle apps terug te zetten, hiervoor heb je de backuptool van je telefoon nodig die sinds ICS er standaard in zit).
Gisteren dus in ongeveer 45 minuten alles erop gezet en de settings stonden daarna bijna helemaal zoals het was. Het enige wat ik mis zijn uiteraard mijn uitgaande gesprekken en berichten van de laatste 7 dagen, maar dat is te overzien
Het is met de scores niet altijd een verbetering, maar wellicht is dit ook maar een momentopname. Ik ben benieuwd of de beloofde accutijd wordt waargemaakt en dat hij soepeler loopt. Hieronder nog wat scores met de B.1.10 vs de B.1.65.

Links is de oude en rechts is de nieuwe situatie. Ik heb de 1e test vandaag nogmaals uitgevoerd en haalde hierdoor een beduidend hogere score.
[ Voor 62% gewijzigd door Kiswum op 05-12-2012 14:32 . Reden: extra info over de update ]
73's
Verwijderd
73's
Voor diverse landen/regio's is ICS al meer dan een week online, maar helaas dus nog niet voor Nederland.
73's
Volgens Sony blog is ICS (.10) nu al 10 weken beschikbaar en de update voor ICS (.54) is nu inderdaad één week beschikbaar. Waarom NL achter blijft met het vrijgeven van de fw is mij onduidelijk.Voor diverse landen/regio's is ICS al meer dan een week online, maar helaas dus nog niet voor Nederland.
De Sola is in NL m.i. alleen als unbranded toestel aangeboden, dus hoeft alleen Sony toch de fw vrij te geven of moeten ook nog alle netwerkproviders de fw vrij geven?
Sony introduceert wel allerlei nieuwe Xperia's met ICS erop, maar heeft geen aandacht meer voor de consument die in het recente verleden een toestel hebben aangeschaft.
Dus...Sony NL kom op met die updates voor de Sola!
[ Voor 10% gewijzigd door Radiofreak op 12-12-2012 10:21 ]
Voor de Duitse versies zijn de ICS updates beschikbaar, voor de Nederlandse nog niet.
Zelf heb ik de rode versie en draai al een tijdje ICS, sinds vorige week is ook de update naar 6.1.1.B.1.54 beschikbaar.
Eigenlijk is dit gewoon een softwarefout doordat je het al minimaal 2 maanden kunt updaten, zolang is de eerste ICS namelijk al beschikbaar op mijn Belgisch toestel die in NL is gekocht.
Verwijderd
Geachte heer/mevrouw
Hartelijk dank voor uw E-mail aan Sony Xperia Support.
U kunt uitproberen of de update al voor u beschikbaar is op de volgende manier:
Wij adviseren u om eerst een update uit te voeren, zodat uw Sony Ericsson mobiele telefoon is voorzien van de meest recente softwareversie. Vergeet niet om een back up van uw bestanden te maken, omdat deze door de Sony Ericsson Update Service kunnen worden gewist.
U kunt ook proberen om uw telefoon via de Update Service te upgraden. Hieronder vindt u de desbetreffende link. U kunt de update hier downloaden en na de installatie van de software uw mobiele telefoon selecteren.
http://www.sonymobile.com/global-en/tools/update-service/
Volg de stappen in de Update Service om een upgrade uit te voeren.
Waneer dit niet lukt, dan wil ik u vragen om nog een beetje geduld te hebben totdat u een melding hiervan krijgt op uw mobiele telefoon. Helaas worden niet alle updates tegelijkertijd vrijgegeven voor iedereen.
Voor verdere vragen kunt u altijd contact opnemen met de Sony Xperia Support. Bezoekt u ook gerust onze website. Op www.sonymobile.com ontvangt u altijd het laatste nieuws en de meest interesante content.
U kunt e-mails sturen naar het volgende adres: questions.nl@support.sonymobile.com.
Het Service Request ID in het onderwerp van deze e-mail is uitsluitend bedoeld voor vragen die direct te maken hebben met deze case. Denkt u er a.u.b. aan dat het ticket vijf dagen na ontvangst van ons antwoord automatisch vervalt.
Met vriendelijke groeten,
De update voor Generic NL komt er eind deze maand - begin januari aan. Waarom er zoveel vertraging is is niet bekend, maar hij komt!
Als je niet wil wachten kan je best gewoon flashen naar een andere regio met Flashtool. Dit is best veilig en geeft geen risico voor de garantie.
Van SonyVerwijderd schreef op donderdag 13 december 2012 @ 20:35:
en hoe weet je dit?
Ik doe (samen met nog iemand) de support voor Sony Mobile NL op Facebook en Twitter. Voordeel is dat je dan rechtstreeks naar product managers binnen Sony kan mailen voor informatie
Volgens mij werkt OTA en de melding van een nieuwe release pas sinds ICS. De Nederlandse toestellen hebben standaard geen ICSWaneer dit niet lukt, dan wil ik u vragen om nog een beetje geduld te hebben totdat u een melding hiervan krijgt op uw mobiele telefoon. Helaas worden niet alle updates tegelijkertijd vrijgegeven voor iedereen.
Beetje slordig om dit er toch gewoon in te zetten.
Je krijgt ook een melding wanneer de update via PC Companion beschikbaar is, niet alleen wanneer hij OTA beschikbaar isKiswum schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 16:12:
Grappig die opmerking van het mailtje:
[...]
Volgens mij werkt OTA en de melding van een nieuwe release pas sinds ICS. De Nederlandse toestellen hebben standaard geen ICS
Beetje slordig om dit er toch gewoon in te zetten.
Sorry hoor, maar dit vindt ik echte bul***it zoals je die altijd hoort van een of andere klantenservice. En men kan geen reden aangeven voor de vertraging. Waar zijn die managers van Sony NL dan wel voor verantwoordelijk? Zeker voor alweer een nieuw model Xperia uitleveren....De update voor Generic NL komt er eind deze maand - begin januari aan. Waarom er zoveel vertraging is is niet bekend, maar hij komt!
Ik las op de blog van Sony dat er weer een nieuwe fw aankomt. Wacht Sony NL totdat alle bugs eruit zijn?
Alle firmwares worden op één locatie gemaakt, voor de meeste toestellen is dit bij het team in Japan, voor de Sola weet ik niet zeker of 't ook daar is maar waarschijnlijk wel.Radiofreak schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 20:34:
[...]
Sorry hoor, maar dit vindt ik echte bul***it zoals je die altijd hoort van een of andere klantenservice. En men kan geen reden aangeven voor de vertraging. Waar zijn die managers van Sony NL dan wel voor verantwoordelijk? Zeker voor alweer een nieuw model Xperia uitleveren....
Ik las op de blog van Sony dat er weer een nieuwe fw aankomt. Wacht Sony NL totdat alle bugs eruit zijn?
Het proces is zo dat elke regio een deel apps aanlevert die standaard voorgeinstalleerd moeten staan op verkochte toestellen (omwille van bestaande overeenkomsten). In Nederland is dit bijvoorbeeld de Burgeralarmen-app. Welke apps daar nog bijhoren weet ik niet heel zeker, maar in België is het bijvoorbeeld ook de app van de krant Le Soir.
Die reeks apps moet dan eerst als voldoende compatibel aangemerkt worden. Wanneer er grote problemen zijn met een bepaalde app moet er dus eerst gewacht worden tot de leverancier van die app een update maakt. En dat kan soms jammer genoeg even duren en daar kan Sony moeilijk onderuit. Zeker voor een grote update zoals 2.3 -> 4.0 kan dat problematisch zijn.
Voor de rest is het ook zo dat er, zelfs voor toestellen zonder branding, regelmatig heel wat controles worden gedaan door operators en/of retailers.
Vroeger heb ik regelmatig aan een van mijn contacten in Japan gevraagd waarom er een vertraging zat op update X of Y, maar ik heb nooit een antwoord gekregen simpelweg omdat er bijna niemand bevoegd is om die informatie vrij te geven. Van de mensen in Nederland weet er waarschijnlijk ook niemand waardoor de vertraging deze keer veroorzaakt werd. Wat ik wel weet is dat ze er zelf verveeld mee zitten en er proberen wat aan te doen, maar dat vraagt wat tijd.
Na deze batch updates zou de volgende reeks wel een stuk beter moeten gaan.
Ik kan me voorstellen dat je uiteraard je best doet om zoveel mogelijk info te krijgen van de Sony medewerkers, maar het lijkt erop dat ze je een beetje om de tuin te leiden zodat het werkelijke probleem niet onder het licht komt.
De werkelijke extra app voor mijn toestel is uit mijn hoofd alleen een reisapp voor Belgie geweest.
De extra apps heb ik uitgeschakeld of verwijderd hierdoor weer ik niet meer precies welke ik verwijderd heb. Standaard worden in ICS bij de Sola en de Xperia S (NL) back-up en herstel, Google Chrome, testverie van een Navagiatiesysteem, walkman (vervanger van de mediaspeler),
Zoals ik het verhaal heb begrepen gaat het erom dat die genoemde apps moeten werken als je ze wil installeren. Niet dat ze standaard worden meegeleverd..Kiswum schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 14:49:
Dit klinkt voor mij niet geloofwaardig. Burgeralarmen app voor NL (Die app is niet eens beschikbaar voor de Sola) die app bestaat net in NL, ik kan me niet voorstellen dat dit de reden is waarom er in september geen ICS naar de NL toestellen is geport. De standaard apps voor de Xperia S zouden toch dezelfde moeten zijn als voor de Xperia Sola. Ik vermoed dat ik zelf een Belgische Sola heb, maar de app Le Soir, nee nog nooit van gehoord. Hierdoor is het voor mij (en wellicht) anderen lastig om de rest te geloven.
Ik kan me voorstellen dat je uiteraard je best doet om zoveel mogelijk info te krijgen van de Sony medewerkers, maar het lijkt erop dat ze je een beetje om de tuin te leiden zodat het werkelijke probleem niet onder het licht komt.
De werkelijke extra app voor mijn toestel is uit mijn hoofd alleen een reisapp voor Belgie geweest.
De extra apps heb ik uitgeschakeld of verwijderd hierdoor weer ik niet meer precies welke ik verwijderd heb. Standaard worden in ICS bij de Sola en de Xperia S (NL) back-up en herstel, Google Chrome, testverie van een Navagiatiesysteem, walkman (vervanger van de mediaspeler),
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
73's
Dat ook.Hyp Hyper schreef op zaterdag 15 december 2012 @ 15:39:
[...]
Zoals ik het verhaal heb begrepen gaat het erom dat die genoemde apps moeten werken als je ze wil installeren. Niet dat ze standaard worden meegeleverd..
Er zijn veel overeenkomsten en het is een ingewikkeld proces. Ik heb geen specifieke apps, bij de Belgische foons uit 2011 was het bijvoorbeeld Le Soir, hoe het zit bij die van nu weet ik niet.
Er is ook wel wat verschil tussen de apps voor Qualcomm-based en NovaThor-based telefoons. Wanneer het gaat om mediacodecs etc is daar wel wat testing nodig. Sony gebruikt veel Qualcomm-specifieke libs om dingen te versnellen in de Snapdragontelefoons, en die werken natuurlijk niet zomaar op een NovaThor.
Het komt erop neer dat het proces om één simpele update te releasen door enorm veel fases moet. De software is meestal wel klaar maar wanneer er ergens één team lang op zich laat wachten loopt alles vertraging op.
Voor wat betreft de Sony en andere voorgeïnstalleerde 3rd party apps zoals bijv. Facebook, deze zijn toch al goedgekeurd en in gebruik in de andere landen waar ICS al wel is uitgerold.
Vraag blijft dus nog steeds waarom Sony NL de ICS fw nog niet heeft uitgerold.
En ik lees net op het Sony blog: "The decision has been taken not to upgrade Xperia U, Xperia miro, Xperia tipo, and Xperia sola beyond Android 4.0" Dus...ook geen JB in de toekomst
[ Voor 15% gewijzigd door Radiofreak op 17-12-2012 23:47 . Reden: nieuws van Sony blog ]
Ik heb onlangs het toestel volledig gereset (factory reset en repair via sony bridge, laatste update 6.1.1.B.1.54) en dan heb ik hem met goeie ontvangst en wifi gewoon laten liggen. Na 12u was het toestel plat. Android OS had het toestel gedrained met 5u cpu te laten draaien.
Nergens vind ik een verklaring van deze wakelock. Iemand die goeie custom roms kent die deze wakelock niet hebben?
Alleen nadat de Sola ong. 300 uur aan heeft gestaan heb ik een spontane bat. drain.
Na een nacht opladen nog niet vol, en met scherm aan zelfs een drain als de Sola nog aan de lader hangt.
Pas na een reboot werkt alles weer zoals het hoort, totdat je weer in de buurt van de 300 uur komt.
Ik gebruik 6.1.1.B.1.54, maar ook bij de vorige firmware had ik het.
Heb nu een os monitor geinstalleerd, hopelijk kan ik dan zien welke processen er aan het adhd-en zijn.
Maar moet voorlopig nog 290 uur wachten
Ik post hier dan de uitslag uiteraard.
*Wifi bug,soms valt mijn verbinding gewoon uit en is het onmogelijk om wifi software matig aan/uit te zetten via de telefoon of naar een ander netwerk te zoeken. Kan dan niet meer op internet en de gsm slorpt mijn batterij leeg. Moet dan steeds opnieuw opstarten waarna alles terug perfect werkt. Komt vooral voor op plaatsen waar de router eventjes uitvalt, of wanneer ik overstap op een andere hotspot...
* Geen verbinding meer tussen telefoon en PC (windows) via USB-kabel. Heel vreemd werkte wel met GB en ook connectie tussen telefoon en Ubuntu. Software probleem van GSM of instellingen van Windows 7 ergens aanpassen?
* handschoenen modus werkt niet, als ik deze selecteer wordt die niet aangezet onmiddelijk. Soms enkele uren later springt die aan als ik het niet nodig heb. Met gevolg dat ik hem niet normaal kan bedienen. Als ik de handschoenen modus dan uitzet blijft hij aanstaan. Opnieuw moet ik mijn Sola opnieuw opstarten.
*Standaard Email app die niet al mijn nieuwe inkomende mails toont, maar wel aangeeft hoeveel nieuwe mails ik gekregen heb.
Zie zo, dat zijn de meeste en irritantste dingen die ik momenteel tegen kom. Iemand overeenkomste zaken, of oplossingen?
Dit mag niet met gebeuren met een Sola, ik haal meer als hij in gebruik is.jellevictoor schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 11:42:
Geen update naar 4.1 en een batterij die maar 12u meegaat. De xperia Sola is echt een zware miskoop geweest.
Ik heb onlangs het toestel volledig gereset (factory reset en repair via sony bridge, laatste update 6.1.1.B.1.54) en dan heb ik hem met goeie ontvangst en wifi gewoon laten liggen. Na 12u was het toestel plat. Android OS had het toestel gedrained met 5u cpu te laten draaien.
Nergens vind ik een verklaring van deze wakelock. Iemand die goeie custom roms kent die deze wakelock niet hebben?
Kun je hetzelfde doen zonder gedownloade apps? Ik weet dat apps als Whatsapp in het verleden teveel wifi gebruikte, er zijn ook apps die continu verbinding zoeken voor advertenties.
Op het werk heb ik een goede Wifi ontvangst, maar als ik daar op het netwerk zit, dan verbruikt hij meer dan thuis.
Er is dus iets mis met de software of de accu. Helaas heb je max 6 maanden garantie op je accu.
Hier heb ik ook soms last van, maar dit kan een bug van Sony of de chipset zijn, mijn vriendin heeft soms hetzelfde. Bij het herstarten van wifi werkt het soms weer wel.Fiboeh schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 14:37:
Enkele problemen die ik af en toe, sommige zelfs meermaals tegenkom sinds ik geupdate ben naar 4.0.:
*Wifi bug,soms valt mijn verbinding gewoon uit en is het onmogelijk om wifi software matig aan/uit te zetten via de telefoon of naar een ander netwerk te zoeken. Kan dan niet meer op internet en de gsm slorpt mijn batterij leeg. Moet dan steeds opnieuw opstarten waarna alles terug perfect werkt. Komt vooral voor op plaatsen waar de router eventjes uitvalt, of wanneer ik overstap op een andere hotspot...
Dit probleem heb ik met de ene pc wel en met de andere niet. Mijn pc vraag geeft aan dat mijn geheugen moet omzetten op mijn telefoon (dit omzetten is echter niet mogelijk, er is alleen een pull down menu, als ik de telefoon loskoppel en de verbindgstatus voor het geheugen omzet, dan kan de pc de telefoon niet vinden). Als ik mijn telefoon op mijn werklaptop gebruik, dan lukt het wel zonder problemen (voor beide gebruik ik dezelfde software en maak ik gebruik van Win '7)* Geen verbinding meer tussen telefoon en PC (windows) via USB-kabel. Heel vreemd werkte wel met GB en ook connectie tussen telefoon en Ubuntu. Software probleem van GSM of instellingen van Windows 7 ergens aanpassen?
Ik weet niet waar je dit aan kunt passen, maar volgens mij is het een driver probleem.
Ik had hetzelfde probleem in het begin en het lijkt erop dat hier een trucje voor is.* handschoenen modus werkt niet, als ik deze selecteer wordt die niet aangezet onmiddelijk. Soms enkele uren later springt die aan als ik het niet nodig heb. Met gevolg dat ik hem niet normaal kan bedienen. Als ik de handschoenen modus dan uitzet blijft hij aanstaan. Opnieuw moet ik mijn Sola opnieuw opstarten.
Als je het aanzet, dan wordt het pas goed geactiveerd als je vanuit het lockscreen het toestel unlocked met je handschoenen of via een hooverende vinger. Op deze manier wordt het echt geactiveerd.
Als je de handschoenmodus niet hoeft te gebruiken dan moet je de telefoon unlocken door het scherm echt steeds fysiek aan te raken met je vinger en hiermee het toestel unlocked.
Het is bij mij reeds bekend, maar niet echt erg storend. De handschoenmodus heb ik sowieso maar uit gezet doordat deze uiteraard ook door het telefoonhoesje gaat. Wifi heb ik alleen nog maar aan als ik het echt nodig heb. Backup maken of upgraden met de pc software doe ik op mijn werklaptop.Zie zo, dat zijn de meeste en irritantste dingen die ik momenteel tegen kom. Iemand overeenkomste zaken, of oplossingen?
[ Voor 56% gewijzigd door Kiswum op 18-12-2012 16:24 ]
Heb net vandaag een update gekregen, de 6.1.1.B.1.54 blijkbaar, Belgische update. Nog altijd de handschoenen truck toepassen, en over de wifi bug kan ik tot nu toe niets zeggen. In de update zit ook de smart connect app, welke wel handig lijkt, maar niet volledig correct werkt. Bij aansluiten hoofdtelefoon begint niets af te spelen...
En ze zijn idd niet zo storend, maar vooral de wifi bug komt iets te veel voor naar mijn zin. Allesinds top toestel voor wat hij kost.
Ik krijg in mijn android os process nog steeds veel keep awake time net iets meer dan een kwart van mijn total time is keep awake.
Of heb je het op uitgebreide stand-by modus? Deze heb ik altijd uit staan, ik zie het er nut niet van in dat hij alles uitschakeld als het scherm gelocked is. Het scheelt wellicht 1-2 uur bij normaal gebruik. Al zul je wel vaker je scherm moeten inschakelen om berichten binnen te kunnen krijgen.
[ Voor 41% gewijzigd door Kiswum op 19-12-2012 17:36 ]
Naar vliegtuigmode en er weer uit helpt mij in zo'n geval, ik heb het maar af en toe trouwens.Fiboeh schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 17:10:
Bedankt voor de handschoenen tip Kiswum. Werkt inderdaad. De connectie tussen W7 en gsm is nog niet opgelost. Maar heel vreemd is het wel, bij GB werkte het wel nog. Nu hoor ik hem wel verbinding maken, maar ik krijgt enkel in PC Companion verbinding en niet als losse schijf in windows of als gsm in Media Go.
Heb net vandaag een update gekregen, de 6.1.1.B.1.54 blijkbaar, Belgische update. Nog altijd de handschoenen truck toepassen, en over de wifi bug kan ik tot nu toe niets zeggen. In de update zit ook de smart connect app, welke wel handig lijkt, maar niet volledig correct werkt. Bij aansluiten hoofdtelefoon begint niets af te spelen...
En ze zijn idd niet zo storend, maar vooral de wifi bug komt iets te veel voor naar mijn zin. Allesinds top toestel voor wat hij kost.
Verwijderd
Meer mensen waar het touch screen na een tijdje amper reageert? Sola even in de zon leggen werkt voor een aantal dagen, maar daarna begint het gedoe weer...
Heb van alles gelezen over updaten (wat niet hielp), of terug naar Sony en dan uiteindelijk nog niet opgelost zijn. Er word al gesproken over een algemeen hardware probleem, maar dat betwijfel ik.
Zie het niet zitten om het toestel een tijdje kwijt te zijn zonder oplossing, en het wachten zal helemaal erg worden omdat de mobiele afdeling verhuist is volgens Phonehouse.
Tsja wat nu...
Sinds vandaag reageert het touchscreen erg slecht.
Wat ik heb geprobeerd:
Telefoon eerst een beetje via usb (pc) opladen, vervolgens via stroomnet: werd er beter op maar nog steeds slechte respons op sommige punten (voornamelijk rechtsonder).
Rebooten: lost het probleem voor een minuutje op.
*#*#7378423#*#* gedialed + touch screen test: De helft van de input wordt niet geregistreerd als ik mijn vinger over het scherm beweeg.
Factory reset (via *#*#7378423#*#* ) : problemen opgelost voor 2 minuten, daarna kon ik niet eens apps verplaatsen op het homescreen.
Reset via Sony PC companion : Bij setup werkt scherm prima, daarna beginnen problemen, apps niet kunnen verplaatsen etc. Na reboot werkt het 1 minuut daarna zelfde probleem.
*Kan wel apps verplaatsen als hij in de oplader zit (stroomnet) maar anders niet

11 pagina thread op sony forums: http://talk.sonymobile.com/thread/45545?start=0&tstart=0
Ik snap trouwens niet waarom in de zon leggen zou helpen?
Echt ontevreden nu
[ Voor 62% gewijzigd door Urithar op 27-12-2012 12:18 ]
Dan is er maar 1 ding mogelijk, vraag een RMA verzoek aan bij de winkel waar je je toestel hebt gekocht en wel zo snel mogelijk!
Bij Samsung is het namelijk zo dat, wanneer je toestel binnen 6 maanden defect raakt dan is de kans groot dat dit een productiefout is, waardoor je (vreemd genoeg) serieuzer wordt genomen en dat men sneller met een passende oplossing komt.
Als je toestel na 6 maanden als RMA wordt ingeboekt, dan kan dit een combinatie zijn van productiefout of gebruikersfout. Uiteraard heb je recht op 24 maanden garantie als je je toestel in NL koopt, maar naar mijn ervaring wordt er dan snel waterschade geroepen door het repaircentrum.
Hoe dit zit met Sony weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat dit ook door Dynafix wordt onderzocht.
Ik weet dat techneuten niet snel opgeven en niet snel persoonlijke hulp vragen, laat staan om hun apparatuur af te geven. In dit geval kan het niet anders, je hebt een half werkend product en als je niet snel actie onderneemt, dan kun je daar later spijt van krijgen. Mocht je toestel 3x in 1 jaar ter reparatie moeten worden aangeboden dan heb je volgens mij zelfs recht op een nieuw toestel. Dus test alles en als het niet goed werkt, direct weer opnieuw ter reparatie aanbieden
*Dit kan via Sony PC Companion -> Support Zone -> Phone Software Update -> Repair (werkt ook als je telefoon blijft hangen op het Sony scherm)
[ Voor 18% gewijzigd door Kiswum op 27-12-2012 13:28 ]
even screenshot genomen van de touchscreen test:

Rechts onder wordt gewoon niet geregistreerd, nu maar weer tijdelijk terug naar mijn Samsung Spica
[ Voor 5% gewijzigd door Urithar op 28-12-2012 14:35 ]
Ik had hetzelfde probleem, ook rechtsonder. Toestel opgestuurd en anderhalve week later weer in huis.Urithar schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:33:
Yep ga vandaag langs, helaas net ouder dan 6 maanden, precies 7 maanden nu.
even screenshot genomen van de touchscreen test:
[afbeelding]
Rechts onder wordt gewoon niet geregistreerd, nu maar weer tijdelijk terug naar mijn Samsung Spica
Verwijderd
alvast bedankt
Misschien heb je hier meer aan: http://www.pdashop.nl/rev...html?sort=date&order=descHollovVpo1nt schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:42:
Hallo allen. Ik heb een vraagje, ik ben geinteresseerd in een Sola en vroeg mij af of jullie je algemene verdict over dit toestel kunnen delen, gezien jullie hem al een tijdje in gebruik hebben. Misschien ben ik gericht aan het lezen, maar het grote deel van dit topic gaat over problemen van dit toestel (daar is een forum ook voor denk ik).
73's
ps.
Gebruikt de Sola alleen voor te bellen/TomTom/camera, en ben zeer tevreden over.
De Smarttags zijn ook super handig.
Verwijderd
ik heb hem nou een paar maanden en het is wel een fijn telefoontje. alleen begin ik het zwaar irritant te vinden dat sony nog steeds de update naar android 4.0 heeft vrij gegeven.HollovVpo1nt schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:42:
Hallo allen. Ik heb een vraagje, ik ben geinteresseerd in een Sola en vroeg mij af of jullie je algemene verdict over dit toestel kunnen delen, gezien jullie hem al een tijdje in gebruik hebben. Misschien ben ik gericht aan het lezen, maar het grote deel van dit topic gaat over problemen van dit toestel (daar is een forum ook voor denk ik).
Als ik er van uit ga dat ik gewoon pech heb vind ik het voor de 205(!) euro die hij nu kost echt een prima toestel.
Ik heb hier geen last van.XanderHuisman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:44:
Is het bij jullie ook zo dat als je de beeldscherm helderheid op het allerlaagste zet(ik doe dat dan met zdbox) dat het beeldscherm begint te flikkeren? ook mijn 'optie' knop is feller dan mijn andere knopjes..
(9701)
Verwijderd
Ik heb de update er zelf opgeflashed via een tutorial van xda forum.Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:56:
Dat flikkeren van het scherm heb ik ook last van. Dit gaat weg als je automatische helderheid uitzet. Ik kan ook nog steeds niet updaten naar android 4, heb me telefoon sinds gisteren volgens sony moet ik me telefoon terug sturen naar de leverancier.
Daarna kon ik via pc companion gewoon de tweede ics update draaien.
Prima telefoon! Heb heb hem nu sinds juni en bevalt nog steeds prima, nog geen problemen ondervonden eigenlijk. Heb meestal ieder jaar een nieuwe maar denk dat ik met deze nog wel wat langer uithoud :-)HollovVpo1nt schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:42:
Verwijderd
Volgens mij weet de desbetreffende medewerker er niet al te veel van af.
Op de Sony site (http://www.sonymobile.com/nl/software/phones/xperia-sola/) wordt zelfs de .162 (29-06-2012) vermeld als laatste versie, terwijl we ondertussen op .184 (20-08-2012) zijn.
Laatste nieuws van afgelopen week:
A new firmware update, version number 6.1.1.B.1.75, has started to roll out for the Sony Xperia P (LT22i). The handset was certified by the PTCRB back in mid-December. The new firmware will roll out to all handsets powered by the ST-Ericsson NovaThor U8500 chipset: the Sony Xperia P (LT22i), Xperia U (ST25i), Xperia sola (MT27i) and Xperia go (ST27i). We don’t know what changes this new firmware brings, so if you’ve updated, let us know in the comments below.
link: http://www.xperiablog.net...thor-handsets/#more-11873
73's
[ Voor 2% gewijzigd door pa3eia op 10-01-2013 20:11 . Reden: link aangepast ]
Maar even serieus, ik zou het zelf wel ter reparatie opsturen als ik mijn toestel niet zou kunnen updaten. Ik heb gelukkig de laatste versie op mijn Sola.
Die op de chatsupport moet je je niet veel van aantrekken, die volgen gewoon hun script maar...
1261-9697
1261-9701
73's
Je moest dan de update downloaden via de normale programma van sony. En dan kreeg je een aantal bestanden en daarvan kon je een rom maken.
Weet iemand hoe dit programma heet!
Flashtool, een vriend van me heeft het gebruikt om Miui op zijn Sola te zetten.Jaco S schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:24:
Ik had een tijdje geleden een programma, waarmee je je *.tft bestand kon maken.
Je moest dan de update downloaden via de normale programma van sony. En dan kreeg je een aantal bestanden en daarvan kon je een rom maken.
Weet iemand hoe dit programma heet!
Hij heeft zich toegewijd op het maken van Android apps aangezien IOS steeds meer van zijn apps blokkeert
http://developer.sonymobile.com/services/flash-tool
http://androxyde.github.com/index.html?1358074587000
Voor branded toestellen moeten vaak de np's en sp's een akkoord geven, maar volgens mij is de Sola in NL alleen als unbranded toestel te koop. Dus wie moeten er nu allemaal een akkoord verlenen zodat wij nu eindelijk die update krijgen.
Meld je telefoon aan als RMA, want als je toestel niet ge-update kan worden dan is dat een probleem. Als niemand iets doet/zegt/actie onderneemt, dan kun je wellicht nog wel maanden wachten op een update.
ICS voor de Sola heb ik sinds oktober ontvangen uit mijn hoofd. 4 maanden later is hij nog steeds niet voor de overige Tweakers verkrijgbaar op een officiële manier.
Mocht je niet kunnen wachten en een legaal toestel met ICS willen hebben, let dan maar op de pricewatch de komende weken. Inmiddels heb ik namelijk een toestel waarin hopelijk wat meer in wordt geïnvesteerd. De Xiaomi Mi2
Met de NL toestellen is niks aan de hand, want ze zijn gewoon van GB updates voorzien, nl de .162 en .184 versie. Maar de ICS update wordt om de een of andere reden voor NL niet vrijgegeven. Misschien wel luiheid van de sp's en np's omdat ze 'm toch niet in hun aanbod hebben zitten en dus andere toestellen voorrang krijgen of misschien wel omdat de ICS fw van Sony vol bugs zit, als ik de diverse fora moet geloven.
En helaas krijgt de Sola ook geen JB, dus moeten we straks wel via xda aan de slag om JB erop te krijgen.
Ik moet zeggen dat het voor mij niet veel uitmaakte. Een wat mooier standaardinterface is wat me nog het meest opvalt. En dat ie iets trager is geworden.jap85 schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 22:45:
Moet zeggen dat het me eigenlijk weinig uitmaakt dat ICS er nog niet is, als ie komt zet ik hem er wel op, maar als ie niet komt mist ik het totaal niet. Wat is nu voor de normale gebruiker eigenlijk het grote voordeel van ICS op je Sola?
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Voordelen van ICS
+ Handschoenmodus / typen zonder het scherm aan te raken
+ ICS apps werken, zoals KPN ITV om via je smartphone/tablet tv te kunnen kijken thuis. Oftewel je hebt er een extra tv bij als je een Telfort, Tele2 of KPN abonnement hebt
+ Je kunt extra toetsenborden zoals Swype toevoegen (volgens mij kon dit voorheen niet)
+ Gewoon omdat het ICS is
+/- Beveiligingspatches?
- Volgens mij is het trager geworden en met een nieuwere update was hij weer wat sneller, maar voor mijn gevoel niet sneller dan met GB
- Lockscreen is veranderd waardoor mute stand niet in te stellen is
- Je kunt niets meer (zonder root toegang) apps naar je extern geheugenkaartje sturen (bijv. app2sd is nutteloos geworden)
Voor de meeste gebruikers zal dit allemaal niet interessant zijn, echter horen tweakers vaak niet bij de meeste gebruikers, maar een selecte club
Maar ben nog steeds heel tevreden met m'n Sola en aangezien Sony nog geen nieuwe leuke toestellen met schermdiagonaal <4'' heeft aangekondigd denk ik dat ik hem nog wel een tijdje houdt.
Contact gehad met provider Vodafone, zij adviseren batterij eruit (kan niet!) en simkaart eruit, 10 minuten wachten en opnieuw aanzetten, het toestel zou zich dan opnieuw registreren en probleem zou verholpen moeten zijn. Nee dus! Ze adviseerde mij daarnaast een fw update te doen, maar goed we weten allemaal wat hier de huidige status van is
Wie heeft vergelijkbare problemen met de netwerkontvangst (niet wifi!)?
Edit 21 jan: bij 2G geen probleem, bij 3G na een tijdje vastloper. Ik ga het toestel maar opnieuw van de laatste fw voorzien of zal ik er CM9 opzetten
Edit 29 jan: de verbindingsproblemen zijn spontaan opgelost.
Terloops ook nog gevraagd naar de fw update, maar 'wij weten niks meneer, dat wordt in Japan besloten.' Het lijkt wel alsof we op elkaar zitten te wachten. De Japanners op een akkoord van np's en sp's en wij in NL op een vrijgave door de Aziaten. Sony Mobile NL moet eens aandacht aan z'n klanten besteden en niet alleen maar nieuwe toestellen uitbrengen als de Xperia Zzzz
[ Voor 7% gewijzigd door Radiofreak op 29-01-2013 11:48 . Reden: eigen onderzoek ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Righthere op 21-01-2013 22:56 ]
Ik heb met mijn Xperia U ook dezelfde problemen op het Vodafone-netwerk, dus ik denk niet dat het aan je toestel ligt.Righthere schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:56:
Ik heb sinds een paar dagen ook problemen met mijn ontvangst. Na een reboot is alles weer goed en even later kan ik niet meer bellen of gebeld worden en data verbinding doet niets. Ook Vodafone. Van alles al ge-flashed (alleen stock roms). Ik ga nu eens een dagje op "GSM" proberen.
Hmmm, interessant. Dacht ik eerst dat het aan 't toestel zou liggen, nu lijkt het erop dat het 3G netwerk van Vodafone mogelijk de boosdoener is. Wat zou hier aan de hand zijn? Toch niet de weersomstandigheden?
Een aantal dagen later echter weer hetzelfde probleem. Aangezien ik 4.* software er nog niet was heb ik besloten om de telefoon te rooten. Eerst heb ik een rom gedraaid met 2.3.6 erop maar ook hier kreeg ik disconnects. Nu heb ik een 4.0.4 versie erop staan (build 1.10) en ik heb het probleem nog steeds. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn of wat ik eraan kan doen. Ik ben aan het twijfelen om weer een nieuwe rom erop te zetten maar ik vraag me af of het probleem hiermee opgelost zal worden.
[EDIT]
Ik lees hierboven dat mensen dit zelfde probleem hebben met Vodafone. Ik heb echter Tmobile.
[ Voor 6% gewijzigd door Yagermeister op 22-01-2013 21:30 ]
-Te huur