Opgelicht, politie & bank doen niks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 30.121 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zou graag jullie mening hierover willen.

Mijn zus is opgelicht op marktplaats door een of andere jongen die haar een iPhone 4S zou opsturen.
Heeft hij dus niet gedaan.
(ja ik weet het, wie koopt nou dure dingen via marktplaats... maarja.)
Zij heeft dus aangifte gedaan bij de politie en ze is naar de bank gegaan.

De politie zegt wij kunnen niks doen omdat jij het geld zelf heb overgemaakt en de bank doet niks zonder de politie!

Ik zelf vind dit belachelijk dat het zo super simpel is om mensen op te lichten. Er word gewoon helemaal niks aan gedaan!

Maar ik wil graag weten wat jullie hiervan vinden of misschien dat andere er ervaring mee hebben.

Ik heb de jongen zijn adres ook niet anders was ik wel even langs geweest om met hem te "praten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-10 07:39

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Heb je deze weg ook al geprobeerd?
http://marktplaats.custhe...opup_faq.php?p_faqid=1189

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus de politie weigert aangifte op te nemen?

http://www.juridischkenni...niet-opnemen-aangifte.htm

Tijdje geleden was de BlackBerry van m'n nichtje uit d'r tas gejat, de nieuwe bezitster had haar eigen foto op het PIN (BB Chat) gezet wat door een vriendin van m'n nichtje werd opgemerkt.

Foto werd herkend door een van haar vrienden en daarmee naar de politie gegaan, da's ongeveer drie kwart jaar geleden, maar m'n nichtje heeft nog steeds haar telefoon niet terug.

Zelf langsgaan wordt door haar vrienden afgeraden, door de etnische afkomst van de dader en bijbehorende knokploeg bestaand uit de hele stamboom.

Komt er dus wss op neer dat dit een wijze en dure les voor je zus was en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit heeft niets met Wetenschap of Levensbeschouwing te maken, vandaar een move naar het Shopping Forum:

WL > SF

In dit subforum staat ook een FAQ met allerlei tips: Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie. Laat je zus er een wijze les uit leren, zodat ze in de toekomst minder snel in zoiets zal trappen. En verder: aangifte doen, en er op staan dat de politie die aangifte ook opneemt, je niet laten afserveren.

[ Voor 63% gewijzigd door gambieter op 25-03-2012 13:24 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00
.

[ Voor 98% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-10 08:18
Je moet ook hier je aangifte doen:

https://www.mijnpolitie.nl/index.shtml

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:44
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 13:08:
Dus de politie weigert aangifte op te nemen?

http://www.juridischkenni...niet-opnemen-aangifte.htm

Tijdje geleden was de BlackBerry van m'n nichtje uit d'r tas gejat, de nieuwe bezitster had haar eigen foto op het PIN (BB Chat) gezet wat door een vriendin van m'n nichtje werd opgemerkt.

Foto werd herkend door een van haar vrienden en daarmee naar de politie gegaan, da's ongeveer drie kwart jaar geleden, maar m'n nichtje heeft nog steeds haar telefoon niet terug.

Zelf langsgaan wordt door haar vrienden afgeraden, door de etnische afkomst van de dader en bijbehorende knokploeg bestaand uit de hele stamboom.

Komt er dus wss op neer dat dit een wijze en dure les voor je zus was en verder niets.
Dan is de politie daar inconsequent in, want exact hetzelfde gebeurde een vriendin van mij e toen ging de politie gewoon mee om die blackberry te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb ook 400 euro verloren op marktplaats. Kon de politie van ruim genoeg details voorzien, de bank wilde ook wel meewerken, als de politie in actie zou komen. Natuurlijk had de politie wel iets 'beters' te doen, ik heb mijn verlies maar genomen :-( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
De politie weigert niet de aangifte op te nemen, ze zeggen dat ze weinig kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gabr1e7 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 13:55:
De politie weigert niet de aangifte op te nemen, ze zeggen dat ze weinig kunnen doen.
Heb je al eens op google gezocht naar zijn naam/bankrekening nummer/ip adres? Soms kom je dan bij de bekende internetoplichting fora waar dan een hoop info staat over de oplichter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-10 21:12
als er bij marktplaats "alleen verzenden" staat moet je het NOOIT!!! kopen, of eerst vragen om adres en vast tel nr. wil men beide of een van beide niet geven vertrouw het dan maar niet!
en altijd eerst alle gegevens controleren!

Heb dit zelf ook 1x gehad en sindsdien nooit meer, heb zelf al genoeg oplichters op marktplaats benaderd om het zogenaamd te kopen en dan door vragen om gegevens etc.... dan geven ze vaak adressen op die niet kloppen en tel.nrs willen ze niet geven want ze hebben een geheim nummer of telefoon van de zaak die ze niet willen geven.
Als je ze dan confronteerd worden ze nog boos ook ;-) die pipo's , maar dat is wel leuk hoor oplichtertje treiteren, als nou iedereen dat eens ging doen dan worden die lui echt gek en stoppen ze er mischien ooit eens mee.

Want jah de politie kan hier blijkbaar niks aan doen, is teveel werk voor het geld zeg maar en vermoed dat ze er tevens de tijd niet voor krijgen van de overheid, dus persoonlijk verwijt ik de politie niks daar ze gewoonweg de mensen en de bevoegdheden niet hebben, dit is iets wat de nederlandse staat eens op zou moeten pakken.

Maarjah.

In ieder geval een gewaarschuwd mens telt voor 2!! en als iets bij 5 mensen op Marktplaats gemiddeld 150,- kost en bij persoon 6 maar 80,- geloof mij dan maar dat is een oplichter.
Zeker als die persoon nog maar max een week op Marktplaats zit dus let ook goed op de tijd die men al op marktplaats zit!.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 13:57:
[...]

Heb je al eens op google gezocht naar zijn naam/bankrekening nummer/ip adres? Soms kom je dan bij de bekende internetoplichting fora waar dan een hoop info staat over de oplichter.
Heb ik helaas al eindeloos geprobeerd, hij heeft lekker zo'n normale naam en woont zogenaamd ergens in Friesland.
Het liefst maak ik graag nog een deal met hem onder een andere naam als een meisje en kijken of ik ergens kan afspreken met hem of iets.
Maar dan zul je zien als ik hem iets aandoe en hij aangifte doet dat ik de bak in draai en dat hij vrijuit gaat.

M'n zus heeft haar les wel geleerd met Marktplaats aankopen, ze moest eigenlijk ook gewoon bij mij komen zodat ik het op Tweakers in V&A kon zetten haha, veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
zoals @tonks zei via verschillende fora, IP adres zoeken en desnoods tracen.
en gewoon aangeven waar hij woont bij de politie oid. (teminste, als je zeker van je zaak bent!)
jayless82 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:07:
als er bij marktplaats "alleen verzenden" staat moet je het NOOIT!!! kopen, of eerst vragen om adres en vast tel nr. wil men beide of een van beide niet geven vertrouw het dan maar niet!
en altijd eerst alle gegevens controleren!

Heb dit zelf ook 1x gehad en sindsdien nooit meer, heb zelf al genoeg oplichters op marktplaats benaderd om het zogenaamd te kopen en dan door vragen om gegevens etc.... dan geven ze vaak adressen op die niet kloppen en tel.nrs willen ze niet geven want ze hebben een geheim nummer of telefoon van de zaak die ze niet willen geven.
Als je ze dan confronteerd worden ze nog boos ook ;-) die pipo's , maar dat is wel leuk hoor oplichtertje treiteren, als nou iedereen dat eens ging doen dan worden die lui echt gek en stoppen ze er mischien ooit eens mee.

Want jah de politie kan hier blijkbaar niks aan doen, is teveel werk voor het geld zeg maar en vermoed dat ze er tevens de tijd niet voor krijgen van de overheid, dus persoonlijk verwijt ik de politie niks daar ze gewoonweg de mensen en de bevoegdheden niet hebben, dit is iets wat de nederlandse staat eens op zou moeten pakken.

Maarjah.

In ieder geval een gewaarschuwd mens telt voor 2!! en als iets bij 5 mensen op Marktplaats gemiddeld 150,- kost en bij persoon 6 maar 80,- geloof mij dan maar dat is een oplichter.
Zeker als die persoon nog maar max een week op Marktplaats zit dus let ook goed op de tijd die men al op marktplaats zit!.

Succes.
oplichtertje treiteren, is bij mij laatst een beetje mislukt omdat het dus iemand was die serieus m'n HTC Touch HD wou kopen, alleen ze praatte heel erg slecht engels met hier en daar een woordje nederlands etc. kortgezegd: het gebruikelijke profiel voor een marktplaats oplichter!

maar nu weet ik eigenlijk nog steeds niet of het nou iemand was die het echt wou kopen of een oplichter.
want ze gaf me wel haar facebook etc. alleen ze woonde ergens in Balk in Friesland (ik zelf in Rottevalle vlakbij Drachten, ook in Friesland) alleen ik vertrouwde het zaakje niet dus ik heb haar uitgemaakt voor oplichter, wat misschien niet zo slim was :/

[ Voor 86% gewijzigd door w4v3g0d op 25-03-2012 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
hardwarejunk schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:07:
en gewoon aangeven waar hij woont bij de politie oid. (teminste, als je zeker van je zaak bent!)
Ip adres traceren is vaak onmogelijk daar die oplichters vaak met gmail werken en die ip adressen niet traceerbaar zijn in nederland, gaan nm via hun eigen server (ofzoiets, maar is bij gmail in ieder geval niet te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
jayless82 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:09:
[...]

Ip adres traceren is vaak onmogelijk daar die oplichters vaak met gmail werken en die ip adressen niet traceerbaar zijn in nederland, gaan nm via hun eigen server (ofzoiets, maar is bij gmail in ieder geval niet te doen)
Hij gebruikte een @gmail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gabr1e7 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:07:
[...]

Heb ik helaas al eindeloos geprobeerd, hij heeft lekker zo'n normale naam en woont zogenaamd ergens in Friesland.
Het liefst maak ik graag nog een deal met hem onder een andere naam als een meisje en kijken of ik ergens kan afspreken met hem of iets.
Maar dan zul je zien als ik hem iets aandoe en hij aangifte doet dat ik de bak in draai en dat hij vrijuit gaat.

M'n zus heeft haar les wel geleerd met Marktplaats aankopen, ze moest eigenlijk ook gewoon bij mij komen zodat ik het op Tweakers in V&A kon zetten haha, veel beter.
Pin mij er niet op vast maar als je een ING bankrekening hebt en je wilt iets overmaken dan krijg je altijd de naam van diegene te zien, heb je dat al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
Gabr1e7 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:09:
[...]

dat gebruik ik ook, puur omdat dat m'n email voor alles is, een lekkere lay-out heeft en lekker snel is :/

hoezo zijn deze adressen dan niet "traceble" meestal gebruiken die oplichters altijd een Yahoo mail account ofzo.

[ Voor 18% gewijzigd door w4v3g0d op 25-03-2012 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:00
Gabr1e7 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:09:
[...]

Typ dat gmail adres eens in in de facebook search :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
Awsom schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:14:
[...]

Ook al geprobeerd, wieowie.nl levert ook niks nuttigs op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

en gewoon googlen op dat adres, ook tussen "" levert niets op?

net ff zitten googlen:

http://aruljohn.com/info/howtofindipaddress/#gmail

;)

[ Voor 40% gewijzigd door dragon4ce op 25-03-2012 14:17 ]

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
dragon4ce schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:16:
en gewoon googlen op dat adres, ook tussen "" levert niets op?

net ff zitten googlen:

http://aruljohn.com/info/howtofindipaddress/#gmail

;)
[b
[...]
]Awsom schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:14:[/b]
[...]

meestal wordt zo een gmail account maar voor een ding aangemaakt en dat is oplichting, oftewel men maakt echt geen facebook account oid hier mee aan hoor, ondanks dat die oplichters domme debielen zijn snappen ze dit jammerlijk genoeg donders goed.

Mijn ervaring met die oplichters zijn toch echt gmail accounts of hotmail, maar heb nog geen yahoo account gezien op die engelse/afrikaanse oplichters na dan, maar die zijn zo makkelijk te ontdekken.

okal gebruik je zo een ip finder, geloof mij maar dat die via gmail voor geen meter klopt, er zijn meerdere ip finder websites en ze zeggen als ze al werken allemaal een andere locatie. oftewel dat werkt gewoon niet!

Je hebt echt een tel.nr of adres nodig anders heb je niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
jayless82 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:18:
[...]

[...]

meestal wordt zo een gmail account maar voor een ding aangemaakt en dat is oplichting, oftewel men maakt echt geen facebook account oid hier mee aan hoor, ondanks dat die oplichters domme debielen zijn snappen ze dit jammerlijk genoeg donders goed.

Mijn ervaring met die oplichters zijn toch echt gmail accounts of hotmail, maar heb nog geen yahoo account gezien op die engelse/afrikaanse oplichters na dan, maar die zijn zo makkelijk te ontdekken.

okal gebruik je zo een ip finder, geloof mij maar dat die via gmail voor geen meter klopt, er zijn meerdere ip finder websites en ze zeggen als ze al werken allemaal een andere locatie. oftewel dat werkt gewoon niet!

Je hebt echt een tel.nr of adres nodig anders heb je niks
gmail heeft het volgens mij ook expres gedaan dat ze die IP omleiden via hun amerikaanse servers etc.

die vind je dus praktisch nooit weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayless82
dat zou goed kunnen, is wel jammer eigenlijk.
maarjah zal wel weer zo een privacy beleid ding zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
jayless82 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:23:
dat zou goed kunnen, is wel jammer eigenlijk.
maarjah zal wel weer zo een privacy beleid ding zijn
jaa daarom juist. dat probeert google te doen idd. alleen ze hebben er niet over nagedacht dat ze oplichters hier mee helpen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
hardwarejunk schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:25:
[...]

jaa daarom juist. dat probeert google te doen idd. alleen ze hebben er niet over nagedacht dat ze oplichters hier mee helpen :/
Ik denk dat als ik contact opneem met google en de aangifte laat zien ik wel misschien iets kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-10 17:49

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

hardwarejunk schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:25:
[...]

Alsof je zoveel hebt aan een ip-adres... Ik kan zo op diverse wlans in de buurt inloggen, of bij een mcdonalds gaan zitten, denk niet dat het ip-adres je dan verder gaat helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
W1LL3M schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:28:
[...]

Alsof je zoveel hebt aan een ip-adres... Ik kan zo op diverse wlans in de buurt inloggen, of bij een mcdonalds gaan zitten, denk niet dat het ip-adres je dan verder gaat helpen!
nee dat probeer ik juist te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 06:10

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Doet de bank aan storneren in dit geval?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-10 16:56

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:11:
[...]

Pin mij er niet op vast maar als je een ING bankrekening hebt en je wilt iets overmaken dan krijg je altijd de naam van diegene te zien, heb je dat al geprobeerd?
Dat is alleen zo als de rekening waarnaar je stort ook een rekening van de ING is.
ROFLASTC schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:29:
Storneren kan alleen bij een automatische incasso, niet als er gewoon geld overgemaakt wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Patriot op 25-03-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet veel beter maar hooguit ietsje beter. Hier op tweakers lopen tientallen oplichters rond die voor enorme bedragen systematisch mensen oplichten. Dat is bovendien sinds de crisis enorm toegenomen.

Van 2001 tot 2008 was ik nooit opgelicht hier. Van 2008 tot 2010 maar liefst 5 keer.

Toen was ik het zat en stel ik alleen nog maar voor om achteraf te betalen bij relatief nieuwe leden.
Alleen Tweakers met 30+ feedback en meer dan 6 jaar inschrijving vertrouw ik nog blind.

Je kan de oplichting het best melden bij:
http://www.opgelichtopinternet.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Laatst online: 14-10 15:17
ROFLASTC schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:29:
Nee, alleen op verzoek van de politie zou de tegenpartij (mits bij dezelfde bank, anders door de andere bank) zijn/haar rekening bevroren kunnen krijgen.

De enige mogelijkheid tot storneren is bij automatische incasso's - omdat het voor kan komen dat je hier geen toestemming voor gegeven hebt of dat je het niet eens bent met het afgeschreven bedrag.

[ Voor 0% gewijzigd door Mmore op 25-03-2012 14:33 . Reden: typo! :-( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:32:

Niet veel beter maar hooguit ietsje beter. Hier op tweakers lopen tientallen oplichters rond die voor enorme bedragen systematisch mensen oplichten. Dat is bovendien sinds de crisis enorm toegenomen.

Van 2001 tot 2008 was ik nooit opgelicht hier. Van 2008 tot 2010 maar liefst 5 keer.

Toen was ik het zat en stel ik alleen nog maar voor om achteraf te betalen bij relatief nieuwe leden.
Alleen Tweakers met 30+ feedback en meer dan 6 jaar inschrijving vertrouw ik nog blind.

Als ik iets koop kijk ik ook altijd naar feedback en hoelang die gene actief zijn etc.
Hoe is het afgelopen met die 5 oplichtingen dan? Ook aangifte gedaan? Iets terug gekregen?
Mmore schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:32:
[...]

Nee, alleen op verzoek van de politie zou de tegenpartij (mits bij dezelfde bank, anders door de andere bank) zijn/haar rekening bevroren kunnen krijgen.

De enige mogelijkheid tot storneren is bij automatische incasso's - omdat het voor kan komen dat je hier geen toestemming voor gegeven hebt of dat je het niet eens bent met het afgeschreven bedrag.
Precies dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uit ervaring kan ik je vertellen dat de ING alleen rekeningen laat blokkeren indien er minstens 5 succesvolle aangiftes kunnen worden overlegd.

Gezien de Politie mensen demotiveert om aangifte te doen (dat houdt de criminaliteits-cijfers lekker laag) en mensen er zo wie zo weinig heil meer in zien heb je zelfs met honderden gedupeerden weinig kans om die 5 stuks te gaan halen. Ik wou dat ik beter nieuws had maar helaas.

Ik heb zelf twee keer aangifte gedaan, uiteraard zonder resultaat. Ik ben ook nog met het lijstje van 15 gedupeerden van opgelichtopinternet naar de ING gegaan waar ze het allemaal echt heel erg vervelend vonden maar helaas niets voor ons konden doen. Slechts 4 succesvolle aangiftes......

Iedereen die denkt dat hier niets aan te doen valt zou eens in Duitsland / VS of de Scandinavische landen moeten gaan kijken. Gek dat het daar wel aangepakt word en hier niet.....

trm0001 mompelt iets over maximale daderbescherming en aanmoedigingsstrafjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:47:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat de ING alleen rekeningen laat blokkeren indien er minstens 5 succesvolle aangiftes kunnen worden overlegd.

Gezien de Politie mensen demotiveert om aangifte te doen (dat houdt de criminaliteits-cijfers lekker laag) en mensen er zo wie zo weinig heil meer in zien heb je zelfs met honderden gedupeerden weinig kans om die 5 stuks te gaan halen. Ik wou dat ik beter nieuws had maar helaas.

Ik heb zelf twee keer aangifte gedaan, uiteraard zonder resultaat. Ik ben ook nog met het lijstje van 15 gedupeerden van opgelichtopinternet naar de ING gegaan waar ze het allemaal echt heel erg vervelend vonden maar helaas niets voor ons konden doen. Slechts 4 succesvolle aangiftes......

Iedereen die denkt dat hier niets aan te doen valt zou eens in Duitsland / VS of de Scandinavische landen moeten gaan kijken. Gek het dat het daar wel aangepakt word en hier niet.....

trm0001 mompelt iets over maximale daderbescherming en aanmoedigingsstrafjes.
Erg slecht...
Misschien moet ik ook maar mensen gaan oplichten, paar honderd euro per persoon per week en ik kan er mooi van leven.
Bang zijn om opgepakt te worden hoef ik toch niet.
Misschien dat ik Roberto Stegeman eens lang me deur krijg maar hij kan toch niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gabr1e7 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:50:
[...]

Erg slecht...
Misschien moet ik ook maar mensen gaan oplichten, paar honderd euro per persoon per week en ik kan er mooi van leven.
Bang zijn om opgepakt te worden hoef ik toch niet.
Misschien dat ik Roberto Stegeman eens lang me deur krijg maar hij kan toch niks doen.
Klopt helaas helemaal.

Het is dat ik zelf niet zo in elkaar zit en wel een gedegen stuk opvoeding heb gehad maar voor iemand zonder principes is Nederland bij uitstek het land om crimineel te worden en te blijven.
(N.B. Er is een toenemend aantal mensen dat weinig tot geen principes meer heeft icm een rot mentaliteit.)

Kans op straf is 1,5 procent, luxe bajes, extreem korte strafjes, wat wil je nog meer ? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om bovenstaande redenen is het belangrijk dat je altijd aangifte doet en daar alle mogelijke gegevens in opneemt. Alleen op die manier bouwt het aantal aangiftes zich op tot een voldoende niveau om actie te ondernemen. Verder vind ik het absurd dat iemand dergelijke spullen ongezien op internet koopt, maar daar is je zus ook wel van genezen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 15:07:
[...]

Kans op straf is 1,5 procent, luxe bajes, extreem korte strafjes, wat wil je nog meer ? ;w
Wat een gejank. Als ik in de TS lees dat iemand voor een ' sounds to good to be true' prijs een iPhone wil kopen, denk ik weer: daar hebben we weer een Nederlander die denkt voor de laagste prijs op de eerste rang te kunnen zitten. Ik zeg niet dat ze erom gevraagd heeft en ja, daders moeten gestraft worden, maar mensen die denken buitenkansjes te scoren moeten zelf ook maar eerst eens nadenken. Zou een hoop van dit soort topics schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank Martin schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:37:
[...]
Wat een gejank. Als ik in de TS lees dat iemand voor een ' sounds to good to be true' prijs een iPhone wil kopen, denk ik weer: daar hebben we weer een Nederlander die denkt voor de laagste prijs op de eerste rang te kunnen zitten. Ik zeg niet dat ze erom gevraagd heeft en ja, daders moeten gestraft worden, maar mensen die denken buitenkansjes te scoren moeten zelf ook maar eerst eens nadenken. Zou een hoop van dit soort topics schelen.
Nou Frank, das best knap, jij leest letterlijk dingen die er niet staan _/-\o_
(in de psychologie hebben ze daar vast een heel mooi woord voor....)
Nergens staat in de tekst dat de iphone werd aangeboden voor een onwaarschijnlijk laag bedrag.

Wat een heleboel gejank zou schelen is mensen die nadenken voordat ze iets posten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:29
Paar handige sites op gebied van internet oplichting waar je je 'rant' kan achter laten, om andere mensen te helpen zodat zij en jij (wij) niet worden opgelicht.

https://www.mijnpolitie.nl/index.shtml
http://www.opgelicht.nl/

Het is verstandig om gebruik te maken van de bovenste sites zodra je tot koop overgaat van een waardevol product. Daarnaast is het altijd handig om zoveel mogelijk informatie bij elkaar te sprokkelen van de koper voordat de deal maakt (facebook account, vaste telefoonnummer, huis adres). Meestal doen legitieme verkopers hier niet moeilijk over om deze informatie te verstrekken aan de koper.
Daarnaast is het misschien ook handig om te vragen of je het product op kan komen halen voordat je van 'gedachte' veranderd en het product toch opgestuurd wilt hebben. Als de koper hierover ook niet moeilijk doet moet het wel veilig zijn.

Marktplaats is altijd al gevaarlijk geweest met oplichting en neppe producten. Maar op Tweakers zijn er tegenwoordig ook genoeg.

Ik zou in ieder geval wel actie ondernemen door zoveel mogelijk informatie achter te laten op de boven genoemde sites. Als we niks blijven doen kunnen oplichters in de toekomst blijven oplichten in grote maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

http://www.opgelichtopint...b2/YaBB.pl?num=1316378258

Het totale aantal bekende gedupeerden is 30, en het totale aantal aangiften is 20, wat een aangiftebereidheid geeft van 66.67 %.
Het totale schadebedrag is € 3.651,75, hiervan is opgelost of terugbetaald € 0,00, en blijft er over € 3.651,75.
8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:09:
[...]

Nergens staat in de tekst dat de iphone werd aangeboden voor een onwaarschijnlijk laag bedrag.

Wat een heleboel gejank zou schelen is mensen die nadenken voordat ze iets posten. ;)
Ik beheers de kunst van het tussen de regels doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:32:

Dat vind ik nogal boude uitspraken. Ik durf te stellen dat we hier een pak actiever achter notoire oplichters aangaan dan waar dan ook. Dat wil niet zeggen dat je sowieso altijd waakzaam moet zijn. Achteraf oplossen is altijd een hoop gedoe.

Het aantal serieuze meldingen van oplichting is minimaal; als je niks meldt, kan je ook moeilijk zeggen dat we er niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:21

Bluebe

Roar

allereerst erg vervelend voor je zus, maar er is een kans om je geld terug te krijgen geef niet zomaar op. Maak een afspraak met de politie om aangifte te doen, niet denken dat het niet veel uithaalt maar gewoon doen. Wat de politie ook zegt ze zijn verplicht je aangifte aan te nemen. Verzamel zoveel mogelijk informatie, IP adressen waar de e-mails vandaan komen, rekening nr, naam van persoon die bij het rekening nr hoort. Blijf gewoon wekelijks informeren naar de status van je aangifte, ik snap dat dit vervelend voor je is en tijd rovend maar zorg dat je aangifte niet zomaar verdwijnt. Er zijn genoeg website te vinden bijv. www.marktplaatsoplichting.nl met informatie en doe ook melding op het forum om te kijken of er nog meer mensen zijn die zijn opgelicht door hetzelfde persoon, samen sta je sterk(er). Mocht je uiteindelijk te weten komen wie je precies heeft opgelicht ga is rondkijken op social media, neem is contact op met vrienden van hem op facebook, grote kans dat zij niet achter het oplicht gedrag van hun kameraad staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmsch
  • Laatst online: 10-10 14:50
Frank Martin schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:28:
[...]
Dat niet zozeer, als wel het uit de duim zuigen van informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 12:28
Bij de politie hoef je niet aan te kloppen. Heb dit ook een keer gehad, niet zo'n hoog bedrag maar toch.
Wel aangifte gedaan, had zijn volledige naam, adres, telefoonnummer, Hyves profieltje enz. alle mailtjes inclusief dat hij toegeeft dat hij een copy had gestuurd ipv origineel.
Krijg je na x weken een standaard brief met de tekst dat ze onderzoek hebben gedaan maar niet verder kunnen |:(

Bel je ze op, draaien ze er een partij omheen niet mooi meer maar kwam er op neer dat ze er geen prioriteit voor hebben. Dit slaat al nergens op maar dan ook nog liegen met onderzoek dit dat gewoon onzin.
Zonde van je tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:33:
[...]

Dat vind ik nogal boude uitspraken. Ik durf te stellen dat we hier een pak actiever achter notoire oplichters aangaan dan waar dan ook. Dat wil niet zeggen dat je sowieso altijd waakzaam moet zijn. Achteraf oplossen is altijd een hoop gedoe.

Het aantal serieuze meldingen van oplichting is minimaal; als je niks meldt, kan je ook moeilijk zeggen dat we er niets aan doen.
Beste Floppus,

Alhoewel ik hier al 10 jaar rondloop zou ik niet weten waar ik oplichting binnen tweakers zou moeten melden?
Bij de advertentie staat een meldknop maar die is dus weg na verwijdering van de advertentie......

Verder staat er duidelijk in de FaQ dat het aanbieden enz. binnen de V&A voor eigen risico is.

Hoe gaan jullie dan achter oplichters aan binnen tweakers, anders dan bv het blokkeren van een account ?
(N.B. zelfs KingTels account is nog in de lucht.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

koeny 3 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:40:
[...]

Nee hoor. Statistiek. 99 van de 100 keer gaat het om iPhones die tegen onwaarschijnlijk lage prijzen worden aangeboden, bijvoorbeeld met smoezen als restpartijen of van de vrachtwagen gevallen devices. Lees de topics op internetoplichting ofzo er maar op na. Iedere boskabouter snapt dat een nieuwe iPhone 4S voor 300 euro niet waar kan zijn.

Overigens staat dit niet letterlijk in de TS, dus ik moet leren lezen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Laatst online: 14-10 16:32
Om de laatste hoop even ten gronde te richten ; http://tweakers.net/nieuw...nde-voor-huiszoeking.html

Misschien niet helemaal vergelijkbaar, misschien nog een graadje frustrerender zelfs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10 07:22
Moet toch niet gekker worden in NL dat de Politie niets kan doen.
Als je maar even 5 km te hard rij dan kunnen ze ineens wel heel veel doen om je te vinden.

Inderdaad gewoon blijven proberen en over aanmelden waar het kan .

[ Voor 131% gewijzigd door MikeOO op 25-03-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:55:
[...]

Beste Floppus,

Alhoewel ik hier al 10 jaar rondloop zou ik niet weten waar ik oplichting binnen tweakers zou moeten melden?
Bij de advertentie staat een meldknop maar die is dus weg na verwijdering van de advertentie......

Verder staat er duidelijk in de FaQ dat het aanbieden enz. binnen de V&A voor eigen risico is.

Hoe gaan jullie dan achter oplichters aan binnen tweakers, anders dan bv het blokkeren van een account ?
(N.B. zelfs KingTels account is nog in de lucht.....)
In het PriceWatch-forum, waar V&A onder valt, hebben we daar een mooie uitleg voor:
\[V&A] Help! Ik ben opgelicht!

Overigens hebben we ook wat tips staan om veilig(er) te handelen.
\[V&A] Wat algemene tips

Dat iemand een melding doet, betekent ook niet dat een account gelijk op slot gaat - en dat jij het account nog kan zien betekent niet dat het toegankelijk is. Er moeten wel concreet wat meer aanwijzingen zijn. Daarnaast moet je sowieso er altijd vanuit gaan dat er niets gedaan wordt, het blijft eigen verantwoordelijkheid. Dat neemt niet weg dat wij ook niet blij zijn met oplichters, en dus ook zeker kijken wat we per geval kunnen doen. Echter meten we dat niet breed uit, waarmee mogelijk verwachtingen en een onterecht gevoel van veiligheid ontstaat. Ook willen we niet te veel inzicht geven in de methodes die we ter beschikking hebben.

Wij kunnen sowieso pas iets als er al wat aan de hand is; voorkomen is dus altijd beter. Daar komt bij dat wij ook niet zomaar gegevens uit kunnen geven (WBP); op mijnpolitie.nl kan een verwijzing naar een advertentie worden opgenomen. Als er nav aangifte een verzoek van politie komt, werken wij graag mee.

Bij uitzondering, in heel extreme gevallen treden we er ook wel mee naar buiten, zoals bijvoorbeeld hier:
http://www.opgelichtopint...pl?num=1268845225/289#289

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:58
Ik ben bang dat je verder niet veel kan doen. Het is aangifte doen en hopen dat er ooit wat aan wordt gedaan. Als de politie geen meerdere meldingen voor de betreffende persoon heeft gekregen, of ze het "druk" hebben met andere dingen, dan kan je het volgens mij wel vergeten. Als je niet aangifte doet, is er kans dat deze persoon na 5 keer oplichten nog steeds vrolijk door kan gaan, zonder dat er iets over hem bekend is.

Het is zo dat je dondersgoed moet opletten op het internet met wat je koopt en het is heel erg jammer dat er niets door de politie aan gedaan kan worden. Ik denk dat er ook hard bewijsmateriaal moet komen voordat je politie hiervoor actie kan ondernemen.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:04

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Nja,
Jammer. |:(

Misschien een tipje, uit eigen ervaring.

6 jaar geleden "kocht" ik een PCI-3D kaart voor 20 euro inc verzenden.
Geld overgeschreven, persoon zou hem opsturen. Niks, wken later; nog niks. Ik dus mailen, waar blijft ie?
Ik kreeg steeds mailtjes terug van; ik ben vrachtwagenchauffeur, dus ik ben wat later/komende week stuur ik hem op etc. :)

Zo gaan die dingen, die 20 euro kon me niets schelen maar waar het mij om ging was; ik was OPGELICHT. :-( :F |:(

Ik schaamde mezelf kapot, en kon alleen maar boos worden op mezelf.

Na 4 jaar o.i.d. kwam ik in geldnood, en toen schoot de verkoper me weer in het hoofd! Ik kende zijn username, dus ik maakte een Hyves account aan, en voegde hem ook toe. Ik was een "mooi meisje". :D
Ik kreeg zelfs zijn adres! Alleen ik stuurde hem maar een bericht via de Hyves-mail service.

Hij kon zich ineens niets meer herinneren. :+ Ook goed; ik stuurde hem een stukje van ons mailverkeer, met erbij de melding dat als ik binnen 1 week mijn 20 euro's niet terug had, ik al zijn vrienden zou inlichten over wie hun "vriend" werkelijk is. :z

Binnen 2 dagen had ik mn geld weer terug. :> Sindsdien ben ik wat rustiger met internetaankopen!

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38

ErA

Wat rot dat dit gebeurd is!

Gouden regel die hanteer voor aankopen via internet blijft nog steeds: Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook.

En daarnaast doe ik alleen aan afhalen of brengen. Zeker in het geval van een iPhone 4, stap ik wel even in de auto om m op te gaan halen.

Maar goed, er zou echt iets gedaan moeten worden aan deze vorm van criminaliteit. Het rijst de pan uit en de politie heeft geen juridische grond om dit aan te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-10 07:01
SalimRMAF schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:49:
Nja,
Jammer. |:(

Misschien een tipje, uit eigen ervaring.

6 jaar geleden "kocht" ik een PCI-3D kaart voor 20 euro inc verzenden.
Geld overgeschreven, persoon zou hem opsturen. Niks, wken later; nog niks. Ik dus mailen, waar blijft ie?
Ik kreeg steeds mailtjes terug van; ik ben vrachtwagenchauffeur, dus ik ben wat later/komende week stuur ik hem op etc. :)

Zo gaan die dingen, die 20 euro kon me niets schelen maar waar het mij om ging was; ik was OPGELICHT. :-( :F |:(

Ik schaamde mezelf kapot, en kon alleen maar boos worden op mezelf.

Na 4 jaar o.i.d. kwam ik in geldnood, en toen schoot de verkoper me weer in het hoofd! Ik kende zijn username, dus ik maakte een Hyves account aan, en voegde hem ook toe. Ik was een "mooi meisje". :D
Ik kreeg zelfs zijn adres! Alleen ik stuurde hem maar een bericht via de Hyves-mail service.

Hij kon zich ineens niets meer herinneren. :+ Ook goed; ik stuurde hem een stukje van ons mailverkeer, met erbij de melding dat als ik binnen 1 week mijn 20 euro's niet terug had, ik al zijn vrienden zou inlichten over wie hun "vriend" werkelijk is. :z

Binnen 2 dagen had ik mn geld weer terug. :> Sindsdien ben ik wat rustiger met internetaankopen!
Hulde! _/-\o_

Edit: Ben zelf ook opgelicht, en ik denk dat ik dit ook maar eens ga proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 14-10 10:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

@TS;

De politie is verplicht je aangifte op te nemen, dat ze er vervolgens niets mee doen is iets anders :+. Je kunt de gegevens van deze oplichter proberen te melden op verschillende websites, zodat in ieder geval iemand anders behoed wordt voor dit verhaal. Tot slot kun je proberen om erachter te komen wie het is en waar hij vandaan komt, maar dat is bij oplichters vaak lastig betrouwbaar vast te stellen.

Overigens zou je op basis van naam en gebruikt rekeningnummer kunnen zoeken op de bestaande websites die gegevens van oplichters bijhouden, als je mazzel hebt loopt er al een flinke stapel aangiftes tegen deze kerel, is de politie er mee bezig en heb je meer kans dat je zuster wat van haar geld terugziet.

Mijn schoonpa heeft onlangs een marktplaats oplichter verteld wat hij ervan vond, die heeft daarop al zijn advertenties van MP afgehaald (en is waarschijnlijk onder een andere naam net zo hard weer begonnen :+) maar even om aan te geven dat die mensen vaak als de dood zijn om gevonden/ontmaskerd te worden omdat ze weten dat ze dan kaalgeplukt (zouden moeten) worden.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Laatst online: 13-10 12:33
Vergeet de politie, die gaat niets voor je betekenen

Probeer je bank eens te bellen en zeg dat je het geld naar een verkeerde rekening over hebt gemaakt, zij sturen dan een brief aan de rekeninghouder met het verzoek het geld terug te storten op jouw rekening. Doet hij dit niet binnen een x aantal weken (ik geloof dat het 2 weken was bij ABN) dan krijg jij van jouw bank de adres en persoonsgegevens van de rekeninghouder. Mocht de bank niet op de hoogte zijn van deze regel, het is volgens mij bij wet zo geregeld, hoewel ik daar niet zeker van ben. Dan kan je bv. een incassobureau inschakelen.

Het is mij eens overkomen hier op tweakers, uiteindelijk na veel touwgetrek toch gelukt (met name dankzij het incassobureau).

[ Voor 3% gewijzigd door JossKp op 26-03-2012 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:22:
Bij uitzondering, in heel extreme gevallen treden we er ook wel mee naar buiten, zoals bijvoorbeeld hier:
Das lang geleden trouwens dat ik die voorbij heb zien komen, volgens mij had je ook al eerder in dat topic wat geplaatst naar aanleiding dat er toen iemand was die ook weer gedupeerd was.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onoffon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-10 07:33
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:47:
Gezien de Politie mensen demotiveert om aangifte te doen (dat houdt de criminaliteits-cijfers lekker laag)
Bron?? Mij lijkt het juist dat de politie deze cijfers zo hoog mogelijk wil houden vanwege werkgelegenheid!

[ Voor 11% gewijzigd door Onoffon op 26-03-2012 13:58 ]

Just a simple thought....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-10 10:33
hardwarejunk schreef op zondag 25 maart 2012 @ 14:07:
Succes ermee. een beetje oplichter is slim genoeg om vpn of proxy server te gebruiken
daarnaast gebruiken ze vaak hotmail/gmail andere webbased email services

Daarnaast je zal NOOIT met een trace via de de normale wegen op adres specifieke gegevens komen
Tenzij het bij een bedrijf weg komt. wat meestal niet het geval is, als je de ip adres weet de achterhalen is het 9 vd 10x een dynamische adres van een provider,

Enigste tip die ik kan geven betreft dure dingen aanschaffen via inet
Zorg voor NAW gegevens. ik probeer altijd op subtiele manier aan het vaste nummer te komen.
06 Nr's neem ik geen genoegen mee.

Door deze truc heb ik eerder verhaal komen halen bij iemand die mij bedonderd had ;)
Stond wel even raar te kijken dat ik ineens voor z'n deurstond :') ( bevroor half en begon wat te stotteren en ongemakkelijk te gedragen ) Gelukkig heb ik me postuur dan wat meezitten :+

* Misschien vragen sommige zich nu af hoe kom je dan achter NAV met alleen vaste nr :?
Optie 1 : Omgekeerd zoeken telefoonboek

Optie 2 : Goede dag u spreekt met nuon CCC, recentelijk heeft een door 2 door sales bedrijf langs uw buurt geweest. Hierbij zijn er ZONDER toestemming enkele contracten afgesloten. Daardoor zijn wij als nuon genoodzaakt om te verifiëren of u bij de gedupeerde hoort, Mijn vraag is dan ook bent u of uw partner recentelijk benaderd door een door2door werver ? ( uitgaande dat antwoord NEE is )
u staat bij ons wel bekend als prospect. Mag ik ter verificatie uw adres en postcode zodat we het ongeldige contract kunnen ontbinden. Meneer de oplichter : blablablabla jandoedelstraat 85

Meneer. hierbij is uw contract ontbonden. Nogmaals excuses voor de omstandigheden en ik wens u een prettige voortzetting van de dag !

Meanwhile op me kamer http://youtu.be/7edeOEuXdMU?t=9s
( True story. optie 2 is hoe ik de mijne aanpakte }) )

* voor een stukje geloofwaardigheid gebruikte ik dit als ambiance
YouTube: Office Noise

[ Voor 33% gewijzigd door osmosis op 26-03-2012 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:07

FreakNL

Well do ya punk?

JossKp schreef op maandag 26 maart 2012 @ 11:59:
..

Probeer je bank eens te bellen en zeg dat je het geld naar een verkeerde rekening over hebt gemaakt, zij sturen dan een brief aan de rekeninghouder met het verzoek het geld terug te storten op jouw rekening. Doet hij dit niet binnen een x aantal weken (ik geloof dat het 2 weken was bij ABN) dan krijg jij van jouw bank de adres en persoonsgegevens van de rekeninghouder.

..
Een wonderlijk verhaal! Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar is hier geen privacy in het geding??? Kan met niet voorstellen dat dit "zomaar" mag...

Stel ik wil het adres hebben van een rekeningnummer (oplichter), en ik heb geduld;

- Maak geld over op rekeningnummer onder andere naam
- Ga naar bank, en doe het verzoek (zoals jij zegt)
- Persoon reageert (uiteraard) niet op verzoek van de bank, want hij is een oplichter.
- Twee weken later heb ik zijn adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-10 19:15
FreakNL schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:45:
[...]

Een wonderlijk verhaal! Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar is hier geen privacy in het geding??? Kan met niet voorstellen dat dit "zomaar" mag...

Stel ik wil het adres hebben van een rekeningnummer (oplichter), en ik heb geduld;

- Persoon reageert (uiteraard) niet op verzoek van de bank, want hij is een oplichter.
Ze reageren niet eens en schepen je af met een smoesje is de praktijk
Althans wel bij de ABN-AMRO.
"gaat u maar fijn aangifte doen, doei" is de samenvatting ongeveer.
Als je een brief stuurt krijg je niet eens reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remysan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-10 19:42
Je kan met zijn rek nummer altijd nog altijd een catalogus otto weekamp credietje aanvragen middels automatich incasso en zo systematisch de rekening plunderen.
zou kunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

jterpstra schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:32:
Enigste tip die ik kan geven betreft dure dingen aanschaffen via inet
Zorg voor NAW gegevens. ik probeer altijd op subtiele manier aan het vaste nummer te komen.
06 Nr's neem ik geen genoegen mee.
Maar hoe los je dat dan op als mensen werkelijk geen vast nummer meer hebben ? Ikzelf verkoop namelijk regelmatig dingen via het inet, soms dure soms ook niet hangt ervanaf wat mijn pad kruist natuurlijk. Echter ben ik dan ook werkelijk niet in het bezit van een vaste telefoon.
remysan schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:26:
Je kan met zijn rek nummer altijd nog altijd een catalogus otto weekamp credietje aanvragen middels automatich incasso en zo systematisch de rekening plunderen.
zou kunnen..
Dan ben jij schuldig aan valsheid in geschrifte + het aflever adres is natuurlijk wel weer traceerbaar

[ Voor 24% gewijzigd door ShadowBumble op 26-03-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Ja dat is eigen keuze,
voor mij is dan de deal een No-Go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

jterpstra schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:45:
Ja dat is eigen keuze,
voor mij is dan de deal een No-Go
Dat kan natuurlijk maar ik ben er echter nog nooit tegen aangelopen dat iemand perse vroeg om een vast nummer, vandaar ook mijn vraag.
Optie 2 : Goede dag u spreekt met nuon CCC, recentelijk heeft een door 2 door sales bedrijf langs uw buurt geweest. Hierbij zijn er ZONDER toestemming enkele contracten afgesloten. Daardoor zijn wij als nuon genoodzaakt om te verifiëren of u bij de gedupeerde hoort, Mijn vraag is dan ook bent u of uw partner recentelijk benaderd door een door2door werver ? ( uitgaande dat antwoord NEE is )
u staat bij ons wel bekend als prospect. Mag ik ter verificatie uw adres en postcode zodat we het ongeldige contract kunnen ontbinden. Meneer de oplichter : blablablabla jandoedelstraat 85
Hier zou ik dan ook niet intrappen, omdat in dat soort situaties ik altijd vraag of ik kan terug bellen, noem me paranoide, maar bedrijven die mij benaderen waarvan ik niks af weet of dat er een situatie geschetst worden die niet is voorgekomen. Neem ik per definitie niet serieus.

[ Voor 59% gewijzigd door ShadowBumble op 26-03-2012 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ben ik bang een onbegonnen zaak.
Hier in nederland heb je als crimineel meer rechten dan de normale burger...
politie heeft het te druk met flitsen en licht controles als donker is dan dit soort figuren van de straat te plukken.
Levert simpel weg geen geld op om oplichters op te pakken.
Hoe vaak zie je bij opgelicht niet voorbij komen van mensen die al 20 jaar de boel flessen en dan wel worden opgepakt maar na paar dagen vast zitten weer op straat staan..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
Ik doe dat alleen wanneer het om aardige bedragen gaat.
en als ik totaal geen achtergrond info kan vinden over de persoon in kwestie.

Nu 2x gehad dat ik ben bedonderd ( via marktplaats )
Op tweakers V&A heb ik gelukkig nog nooit gedoe gehad en vraag ik vrijwel nooit voor vaste nummer
Tenzij hun feedback wat twijfelachtig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-10 10:11
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:49:
politie heeft het te druk met flitsen en licht controles als donker is dan dit soort figuren van de straat te plukken.
Wel offtopic maar wilde hier toch even op reageren. Mensen die zonder licht fietsen moeten ze direct een boete geven. Als je het hier niet mee eens ben heb je blijkbaar geen rijbewijs of rij je nooit s'avonds.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

jterpstra schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:50:
Ik doe dat alleen wanneer het om aardige bedragen gaat.
Ja dat snap ik natuurlijk meestal ben ik ook wel zo vriendelijk om het langs te brengen bij grote bedragen ( mits ik niet 60 KM om hoef te rijden) of dat ze het komen ophalen, maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat je daar in trapt als weldenkend mens.

Ikzelf ga het ook eigenlijk altijd ophalen zodra het boven x bedrag is, bij marktplaats bereken ik ook altijd bij mijn bieding wat het me zou kosten om het te gaan halen, scheelt het dan nog fiks met de waarde dan ga ik het halen, scheelt het dan nagenoeg niks dan zoek ik een alternatief ( collega die in de buurt woont en vriendelijk wil zijn ) of laat de aanbieding schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet het.. Het is stom, maar ik ben nu alweer ander half jaar geleden ook opgelicht. Toen had ik €250 betaald voor een nieuwe blackberry. Dus ook niet ontvangen.. Ik naar het politie bureau in Utrecht gegaan (adviseer ik jullie ook), en ja hoor zodra je voor €200 of hoger bent opgelicht gaat het naar de digitale recherche.

Gelukkig heb ik zelf de kennis om aan informatie te komen, dus had ik het IP adres van de oplichter weten te achterhalen ( vanuit de mail headers ). Deze heb ik een week later nadat ik aangifte had gedaan alsnog ingeleverd, en toen werd mij verteld dat het per direct naar de recherche werd gestuurd. Toen weer een week later werd ik gebeld door een man van de recherche, en werd mij verteld dat ze de oplichter op het oog hadden en dat ze ermee bezig waren.

Toen weer een maand later belde ze dat alles komt kwam, en mocht de oplichter op verhoor komen. Toen kwam aan het licht dat deze jongen van 17 jaar van buitenlands (bruine) afkomst nog meer mensen had opgelicht. En jaja.. toen weer 11 maanden later kreeg ik mijn €250 terug van de justitie!

En dit is een maand geleden gebeurd! Dat ik mijn geld terug kreeg! _/-\o_

End of story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedfightserv schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:52:
[...]

Wel offtopic maar wilde hier toch even op reageren. Mensen die zonder licht fietsen moeten ze direct een boete geven. Als je het hier niet mee eens ben heb je blijkbaar geen rijbewijs of rij je nooit s'avonds.
ik ben het daar ook wel mee eens, maar ik kom liever 10 fietsers zonder licht tegen dan dat je word genaaid en je centen weg zijn.
bedoel maar, laatst in amsterdam een licht controle waar 20 man politie op staat, dan heb ik zo iets van niet beetje overdreven? de helft stond er maar bij als een lantaarnpaal..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:54:
[...]

ik ben het daar ook wel mee eens, maar ik kom liever 10 fietsers zonder licht tegen dan dat je word genaaid en je centen weg zijn.
bedoel maar hoe een licht controle waar 20 man politie op staat, dan heb ik zo iets van niet beetje overdreven?
Komt er op neer dat 3/4 van de agenten een MBO niveau hebben ( niks persoonlijkst ). En dat ze niet genoeg hoog opgeleide agenten in dienst hebben die dit soort zaken kunnen aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:56:
[...]

Komt er op neer dat 3/4 van de agenten een MBO niveau hebben ( niks persoonlijkst ). En dat ze niet genoeg hoog opgeleide agenten in dienst hebben die dit soort zaken kunnen aanpakken.
Volgens mij is het meer omdat alle cadetten ( 1 streepies ) die taken verplicht moeten uitvoeren voordat hun examen mogen doen :+ Toevallig weet ik dit omdat iemand in de familie bij de politie zit, en vertelde dat voor er examen gedaan moest worden, ze gewoon verplicht bepaalde boetes minstens 1 keer moeten hebben uitgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:56:
[...]

dan zeg ik, genoeg ander werk, ze moeten gewoon zorgen dat er een internet taskforce komt met genoeg mensen.
tijdperk van de zwartemarkt is al jaren verplaatst van kraampjes naar internet.
alleen politie loopt achter de feiten aan met jaar of 6..
zolang dat er niet is en mensen er mee weg komen zal het probleem zich nooit oplossen.
ja tot dat oplichter iemand verkeerd te pakken heeft en dan ligt meneer de oplichter in het amsterdam rijn kanaal op de bodem in zijn auto..

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 14-10 10:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

Even semi-offtopic, maar de link van floppus naar het opgelicht forum.. wat een trieste bedoening zeg, ik ben er echt even stil van..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-10 17:46
Me jas is een keer gestolen, toen kon de politie ook niets doen ondanks dat ik camera beelden van mijn school kon laten zien.

Toen heb ik ze maar verteld dat als hun er niets aan deden dat ik hem zelf wel ging ophalen.
Toen gebeurde er in eens in rap tempo een hoop en die avond had ik me jas terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:46

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Mektheb schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:03:
Me jas is een keer gestolen, toen kon de politie ook niets doen ondanks dat ik camera beelden van mijn school kon laten zien.

Toen heb ik ze maar verteld dat als hun er niets aan deden dat ik hem zelf wel ging ophalen.
Toen gebeurde er in eens in rap tempo een hoop en die avond had ik me jas terug.
coolstory.jpeg

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Helaas is het wel zoals het is.
./ragm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:07:
[...]

Helaas is het wel zoals het is.
./ragm
en tegen jou de aangifte van mishandeling? want dat weegt zwaarder dan diefstal en komt de politie wel voor:)
tja kromme wetgevingen in nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:13:
[...]

en tegen jou de aangifte van mishandeling? want dat weegt zwaarder dan diefstal en komt de politie wel voor:)
tja kromme wetgevingen in nederland
Nee ?, want heb toch niks gedaan.
Wel wouden ze erna, in eens wel mee naar mijn school om de Camera beelden te zien.
En door middel van klassen foto's de persoon te herkennen ( waar ik overgens allemaal niet bij mocht zijn.)

Die zelfde avond kwamen ze de jas al brengen en die gene werd geschorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:14:
[...]

Nee ?, want heb toch niks gedaan.
Wel wouden ze erna, in eens wel mee naar mijn school om de Camera beelden te zien.
En door middel van klassen foto's de persoon te herkennen ( waar ik overgens allemaal niet bij mocht zijn.)

Die zelfde avond kwamen ze de jas al brengen en die gene werd geschorst.
nee maar had gekund toch. bedoel alleen maar dat de pliesie dan wel komt maar niet als je jas word gejat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 16:15:
[...]

nee maar had gekund toch. bedoel alleen maar dat de pliesie dan wel komt maar niet als je jas word gejat.
Ja inderdaad raar maar waar, sindsdien zie / hoor ik vaker van die verhalen er niks gedaan word met zulke "kleine dingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
FreakNL schreef op maandag 26 maart 2012 @ 14:45:
[...]

Zo heb ik destijds de NAW gegevens verkregen van degene die mij opgelicht had. Dit was 2 jaar geleden, probeer het eens zou ik zeggen. Niet geschoten.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:50
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 13:57:
[...]

En sowieso hier doorgeven: https://www.mijnpolitie.nl/if.shtml dan kan je misschien voorkomen dat iemand anders ook in de val loopt. Via die site kan je controleren of bepaalde gegevens (rekeningnummer, e-mail adres, telefoonnummer e.d.) op de zwarte lijst daar staan.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 26-03-2012 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
Ik heb het even voor je uitgezocht

Artikel 5.2.3 van de gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen.

Vraag je bank te bemiddelen door de rekeninghouder aan te schrijven met het verzoek het bedrag terug te storten. Doet hij dit niet krijg je na 4 weken zijn NAW gegevens, zodat je zelf via de civiele weg je geld kan terugvorderen (incassobureau - evt. gevolgd door een rechter) Nu weet ik niet bij welke bank je zit en hoe soepel men er in is, bij mij deed de ABN destijds niet moeilijk. Voor het gemak kan je zeggen dat je het geld per ongeluk of naar een verkeerde rekening over hebt gemaakt. Volgens mij geldt voor oplichting nl een andere (tijdrovende) procedure.

[ Voor 8% gewijzigd door JossKp op 26-03-2012 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
Hey iedereen,

Bedankt voor de reacties allemaal, ik zit elke dag op Tweakers maar ik had geen notificaties gekregen van nieuwe berichten!
"Vraag je bank te bemiddelen door de rekeninghouder aan te schrijven met het verzoek het bedrag terug te storten. "
Dit ga ik denk ik maar even proberen dan.
Wel handig dat iedereen zo behulpzaam is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Niet online
Zo, hier dan nog even de emails.
Lees ze van beneden naar boven omdat de laatst ontvangen helemaal bovenop staan.
Verder nog een heel standaard kopieer en plak emailtje ontvangen van marktplaats medewerker dat er meerdere mensen zijn die door hem zijn opgelicht, maar ze kunnen helaas niks doen.
Er word aanvraag gedaan om het bedrag terug te laten storten zodat we aan zijn adres gegevens kunnen komen.

Erg jammer hoor, meerdere mensen zijn de dupe van deze oplichter en er word gewoon geen actie ondernomen en hij kan gewoon zijn gang gaan.

----------
Laatste mail van mijn zus.
----------

Beste F,

Hierbij wil ik u melden dat ik helaas nog steeds niets van u heb per post of per e-mail heb mogen ontvangen.

Vriendelijk verzoek ik u om dit alsnog te doen.

Groeten,
T

-----------
Geen reactie op mail
-----------

Beste F,

Heeft u het geld ondertussen al ontvangen? Als het goed is moet u het vandaag Bijgeschreven krijgen.

Graag hoor ik het van u.

Mvg

T

-----------
Geen reactie op mail
-----------

Beste F,

Zou u even een email kunnen sturen zodra u het geld ontvangen heeft en dat het pakketje verzonden is?

Alvast bedankt.

Groetjes,
T

------------
Zijn laatste mail
-------------

Overboeking iphone is prima.

Graag een mail als het bedrag is overgemaakt wacht er nu op.

gr

--------
Reactie terug
---------

Op 15 maart 2012 20:41 schreef <xxxxxxxxx@hotmail.com> het volgende:

Fijn om te horen!

Ik maak nu de overboeking aan u in orde op rekeningnummer *knip* met het bedrag van 285,75 euro o.v.v. Iphone. Volgens mij moet u het binnen een aantal tellen op uw rekening bijgeschreven hebben. Wel wil ik u er even op attenderen dat het geld wordt bijgeschreven via het rekeningnummer (abn) van mijn man, dhr D. XXXXXXX.

Mijn adres is:
T.a.v.: T XXXXXX
STRAATNAAM 000
0000 XX te Enschede

Alvast bedankt voor de gedane moeite!

Groeten,
T

-------------
Antwoord van hem op de vraag.
-------------

Date: Thu, 15 Mar 2012 20:29:46 +0100
Subject: Re: Reactie op uw advertentie: iPhone 4S 32 GB Zwart ! Gloednieuw & Garantie
From: *knip*
To: xxxxxxxxxx@hotmail.com

Het is een originele toestel, heb het gekregen bij het verlengen van mijn abonnement.

Als de iphone u niet bevalt kunt u het altijd terug opsturen binnen 2 weken krijg u het geld terug indien u alles netjes uitpakt.

Graag een mail met de overboeking en u adres gegevens waar we iphone naar toe kan.

Mvg

-------------
Antwoord van mijn zus naar zijn eerste mail.
-------------

Beste F,

Wel heb ik nog een vraag aan u over de Iphone zelf, misschien een rare. Het gaat hier wel toch om een originele Iphone? Aangezien er gigantisch veel klonen op marktplaats te verkrijgen zijn.

Ik hoop dat u een betrouwbaar persoon bent en dat ik erop kan vertrouwen dat de iphone zoals u beloofd, wordt opgestuurd.

Groeten,
T

---------------
Zijn eerste email terug.
---------------

Date: Thu, 15 Mar 2012 20:23:55 +0100
Subject: Re: Reactie op uw advertentie: iPhone 4S 32 GB Zwart ! Gloednieuw & Garantie
To: xxxxxxxx@hotmail.com

Beste

Als je 285,75 euro overmaakt hebben we een deal.
Dan gaat die morgen op de post en heb je het 1 werkdag later in huis.
Hier heb je mijn gegevens.

*knip*

Ook heb ik dan jouw adres gegevens nodig voor het opsturen.
Ik hoor het van je.

--------------
Eerste reactie op zijn advertentie.
--------------

Beste F,

Hierbij wil ik u melden dat ik interesse heb in de Iphone die u te koop heeft staan.

Graag zou ik van u willen weten of het eventueel ook mogelijk is om de Iphone op te sturen, dit omdat ik in Enschede woon.

Ik ben eventueel mobiel bereikbaar op: *knip*

Graag hoor ik het van u.

Met vriendelijke groet,
T
(6 jaar actief op Marktplaats)

[ Voor 2% gewijzigd door Orion84 op 27-03-2012 09:22 . Reden: Persoonsgegevens verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
Even het rekeningnummer gegoogled. Je bent niet de enige

zie bv:

http://www.opgelichtopint...YaBB.pl?num=1330705538/61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10 19:13
*knip*

Het is hier de HK niet.

[ Voor 90% gewijzigd door Orion84 op 27-03-2012 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gabr1e7 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:23:
maar ik had geen notificaties gekregen van nieuwe berichten!
Die krijg je hier niet :) .
Gabr1e7 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:58:
Erg jammer hoor, meerdere mensen zijn de dupe van deze oplichter en er word gewoon geen actie ondernomen en hij kan gewoon zijn gang gaan.
Toch mogen ook de gedupeerden een deel van de schuld op zich nemen, door hun hebberigheid. Een iPhone 4S voor:
Je kan natuurlijk op je klompen aanvoelen dat dit oplichting is, zoals al vermoed werd maar nu zeker is. Een iPhone 4S 32 GB is een heel stuk duurder nieuw: net geen 700 euro. Oftewel: 40% van de nieuwprijs, dan moeten toch de alarmbellen gaan rinkelen? Laat je zus maar alle email uit Nigeria deleten ;)

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 26-03-2012 22:16 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Natuurlijk is het heel raar als je voor 285,75 E een iPhone 4S kan krijgen. Maar om te zeggen dat gedupeerden een deel van de schuld op zich moeten nemen? Dat gaat me echt veel te veel te ver.
De oplichters zijn de schuldige, niet de opgelichte. Wat te mooi is om waar te zijn is dat vaak ook, maar dat betekent niet dat dat opgelichte schuldig zijn door hun "hebberigheid", we moeten het slachtoffer niet als schuldige bestempelen.
Die kl**tz*k moet gewoon geen mensen oplichten, en de politie moet niet zo omslachtig omgaan met aangiften en direct als ze zijn banknummer hebben zorgen dat hij dat geld terug betaald en een boete erachter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

thomasie schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:28:
Natuurlijk is het heel raar als je voor 285,75 E een iPhone 4S kan krijgen. Maar om te zeggen dat gedupeerden een deel van de schuld op zich moeten nemen? Dat gaat me echt veel te veel te ver.
Oplichters kunnen alleen gedijen als er mensen hun gezond verstand uitschakelen door hebzucht. Die mensen zijn onderdeel van het probleem. Dat betekent niet dat de dader niet gestraft moet worden en waar mogelijk het geld terug moet, maar het is een beetje als harddrugs: zonder gebruikers geen pushers. In een ideale wereld hoef je je fiets niet op slot te zetten, maar je leert snel genoeg dat wel te doen.
De oplichters zijn de schuldige, niet de opgelichte. Wat te mooi is om waar te zijn is dat vaak ook, maar dat betekent niet dat dat opgelichte schuldig zijn door hun "hebberigheid", we moeten het slachtoffer niet als schuldige bestempelen.
Ze zijn niet schuldig aan oplichting, maar wel aan gebrek aan ratio en nadenken. Hopelijk leren ze er van.
Die kl**tz*k moet gewoon geen mensen oplichten, en de politie moet niet zo omslachtig omgaan met aangiften en direct als ze zijn banknummer hebben zorgen dat hij dat geld terug betaald en een boete erachter aan.
Dat zal dan toch echt via de rechter moeten. Dit traject makkelijker (minder zorgvuldig) maken, zorgt er alleen maar voor dat louche bureautjes dat systeem gaan misbruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 26-03-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-10 15:53
thomasie schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:28:
Maak eens een schatting hoevaak dit voorkomt en hoeveeltijd een politieagent moet besteden voordat het geld terug is. Maw ik vind het niet zo gek dat dit voor de politie geen prioriteit geeft aan dit soort zaken. Ja het is vervelend en de oplichter moet gestraft worden, maar ik zie liever dat ze overvallers en inbrekers oppakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsk87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 09:59
Beste TS,

Een erg vervelend voorval kun je wel stellen! Helaas zijn er niet heel veel dingen die jij of je zus kunnen doen in deze zaak. Ik hoop dat het via de bank nog iets oplevert, zoals andere tweakers je al aanraadden. Ik ga nu even voor eigen parochie preken (ik ben criminoloog) maar ik zou je graag op het hart drukken om toch echt aangifte te doen, ondanks dat het wellicht zinloos lijkt. Zeker met het veranderende strafklimaat waarbij daders steeds vaker hun slachtoffer schadeloos dienen te stellen zou dit wellicht (ooit) nog kunnen leiden tot het terugkrijgen van het bedrag. Al ben ik bang dat je zus het beter kan zien als leergeld.

Waarom wil ik trouwens zo graag dat je toch aangifte doet? Ik zal heel kort proberen uit te leggen waarom ik hoop dat jij en anderen dat zullen doen. Eigenlijk is het vrij simpel, criminologie is een wetenschappelijke discipline waarbij helaas maar al te vaak moet worden gewerkt met een 'vervuilde' dataset. Met vervuild bedoel ik incompleet en niet waarheidsgetrouw. Enerzijds is helaas de aangiftebereidheid heel laag (behalve bij delicten waar aangifte wordt vereist voor bijvoorbeeld een vergoeding van de verzekering) maar anderzijds is er helaas ook sprake van een ontmoedigingsbeleid op 'high cost, low benefit' zaken vanuit de politie. Helaas valt een oplichting voor een relatief gering bedrag hier onder. De politie is echter wel verplicht om jouw aangifte op te nemen (artikel 163 lid 5 Wetboek van Strafvordering). En behalve dat je er dan voor zorgt dat de politie met jouw zaak aan de slag kan (let op! dit wil niet zeggen dat ze het ook doen) zorg je er ook nog eens voor dat het delict niet verborgen blijft. Misschien denken mensen dat dit niet helpt, maar zonder mensen die aangifte doen blijft deze criminaliteit dus gewoon verborgen. Dan zie je volgend jaar weer een prachtige grafiek in de media staan onder een kop "oplichting over internet met maar liefst 24% gedaald in 2012". Helaas zegt dit dus meer over het ontmoedigingsbeleid ten opzichte van de aangiften door de politie dan een werkelijke daling.

Excuses voor de muur tekst maar ik wil graag iedereen op het hart drukken om toch vooral aangifte te doen. Doe je het niet dan weet je zeker dat er niets gebeurd. Doe je het wel dan heb je in elk geval jouw plicht gedaan en wellicht komt er nog iets goeds uit. Mocht jij of iemand anders nog vragen hebben kun je altijd DMen, ik zal ook dit topic nog in de gaten houden. Ik heb een redelijk inzicht in de werking van de politie en de keuzes die zij (moeten) maken, en wellicht kan ik het een en ander verduidelijken. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik gespecialiseerd ben ik jeugdcriminaliteit en dit dus niet helemaal 100% in mijn straatje past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:07
Ik zou niet proberen om NAW gegevens te verkrijgen via je bank door leugens te vertellen. Het is niet moeilijk om erachter te komen dat je verhaal niet klopt en voor je het weet wordt je op het matje geroepen door je bank met alle mogelijke gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02:42
Het ligt gewoon puur aan jezelf, alleen mensen die niks van het internet snappen gebeurd dit.

Een paar tips voor de volgende keer:

* Kijk hoe lang iemand al actief is op MP.
* Kijk of iemand fatsoenlijk Nederlands spreekt en vriendelijk overkomt.
* Vraag om een foto van het product met een briefje met de gebruikersnaam.
* Bekijk of de prijs realistisch is, een gigantisch verschil is een groot alarm.
* Zeg eerst dat je het pakketje wil ophalen, als ze dan moeilijk doen weet je direct genoeg.
* Google het bankrekening nummer.
* Google het persoon waarmee je in contact komt.
* Stuur hem een berichtje via een van de sociale netwerken om te kijken of het niet om identiteitsfraude gaat.

Het is zo simpel en je kan er zoveel mee uitsluiten, ik bestel al zo'n 7 of 8 jaar spullen via MP ook bedragen boven 300+ en het is nog geen 1 keer misgegaan. Geluk? Denk het niet.

Een zoekresultaat had je gelijk kunnen behoeden, het is erg wat er geflikt is, maar de naiviteit is van datzelfde niveau.

https://www.google.nl/#hl...893b7106&biw=1901&bih=959

[ Voor 94% gewijzigd door NotSoSteady op 26-03-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burner NL
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 20:33
Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 00:22:
[...]
In 2003 ( ja ik weet het, heel lang geleden ) was er een gelijkwaardige situatie.
Ik heb een sterk vermoeden dat het om dezelfde persoon ging, gezien de vele overeenkomsten zoals:
reden verkoop; nieuwe abonnement, prijs gewonnen etc.

De persoon in kwestie gebruikte op Fok! de naam kaio.
Op Tweakers had hij ook een account. Ik weet niet of hij dezelfde naam gebruikte ( te lang geleden om dat te onthouden).
Wat ik wel weet dat hij toen zowel op Fok! als op Tweakers een ban kreeg.
Per e-mail toen der tijd de confrontatie opgezocht over zijn praktijken + een paar gegevens die konden herleiden naar zijn identiteit.
Wat ik nog heel goed kon herinneren was de reactie die daarop volgde.
Uit die reactie kreeg ik een sterke indruk dat hij zwaar onder invloed was van verdovende middelen en daardoor labiel reageerde. De details laat ik maar in het midden, maar het was overduidelijk dat hij dringend hulp nodig had. Dit had ik ook in mijn vervolg mail gemeld.

Floppus, ging het toevallig over dezelfde persoon?

[ Voor 3% gewijzigd door Burner NL op 27-03-2012 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Martin

Frank Martin

Vervoert alles

Ik dacht al zoiets...
Frank Martin schreef op zondag 25 maart 2012 @ 18:37:
[...]
Vervolgens:
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:09:
[...]

Frank Martin schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:28:
[...]
Iemand was het daar niet mee eens:
koeny 3 schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:40:
[...]

Frank Martin schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:57:
[...]

Nee hoor. Statistiek. 99 van de 100 keer gaat het om iPhones die tegen onwaarschijnlijk lage prijzen worden aangeboden, bijvoorbeeld met smoezen als restpartijen of van de vrachtwagen gevallen devices. Lees de topics op internetoplichting ofzo er maar op na. Iedere boskabouter snapt dat een nieuwe iPhone 4S voor 300 euro niet waar kan zijn.

Overigens staat dit niet letterlijk in de TS, dus ik moet leren lezen inderdaad.
Ah, daar komt de aap uit de mouw. Zelfs het bedrag had ik aardig goed geschat:
Gabr1e7 schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:58:
Zo, hier dan nog even de emails.

Date: Thu, 15 Mar 2012 20:23:55 +0100
To: xxxxxxxx@hotmail.com

Beste

Dan gaat die morgen op de post en heb je het 1 werkdag later in huis.
Hier heb je mijn gegevens.

*knip*

Ook heb ik dan jouw adres gegevens nodig voor het opsturen.
Ik hoor het van je.
Dus.... Wederom: if it sounds to good etc etc etc.... Lullig voor de TS en de dader mag van mij gevierendeeld worden, maar ook hier is weer succesvol ingespeeld op hebzucht.

[ Voor 1% gewijzigd door Orion84 op 27-03-2012 09:24 . Reden: Persoonsgegevens verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 15:54:
Ik weet het.. Het is stom, maar ik ben nu alweer ander half jaar geleden ook opgelicht. Toen had ik €250 betaald voor een nieuwe blackberry. Dus ook niet ontvangen.. Ik naar het politie bureau in Utrecht gegaan (adviseer ik jullie ook), en ja hoor zodra je voor €200 of hoger bent opgelicht gaat het naar de digitale recherche.

Gelukkig heb ik zelf de kennis om aan informatie te komen, dus had ik het IP adres van de oplichter weten te achterhalen ( vanuit de mail headers ). Deze heb ik een week later nadat ik aangifte had gedaan alsnog ingeleverd, en toen werd mij verteld dat het per direct naar de recherche werd gestuurd. Toen weer een week later werd ik gebeld door een man van de recherche, en werd mij verteld dat ze de oplichter op het oog hadden en dat ze ermee bezig waren.

Toen weer een maand later belde ze dat alles komt kwam, en mocht de oplichter op verhoor komen. Toen kwam aan het licht dat deze jongen van 17 jaar van buitenlands (bruine) afkomst nog meer mensen had opgelicht. En jaja.. toen weer 11 maanden later kreeg ik mijn €250 terug van de justitie!

En dit is een maand geleden gebeurd! Dat ik mijn geld terug kreeg! _/-\o_

End of story.
Echt goed man, en ben blij dat ik in gemeente Utrecht woon :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Burner NL schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 00:42:
[...]
Floppus, ging het toevallig over dezelfde persoon?
Die kans is vrijwel 0 :)

De overeenkomst is echter niet zo vreemd op zich. De verklaring voor de lage prijs is nodig om wantrouwen weg te nemen. De agressie is van iemand die in het nauw gezet wordt. Laat ik het erop houden dat ik meer dan eens op dergelijke wijze bedreigd ben.

Slechts één keer trouwens ook werkelijk aangifte van gedaan, en dat was juist omdat het niet met agressie ging, maar er ineens een 'anonieme' e-mail kwam met wat (weinig gedetailleerde :P) locatiegegevens en of ik een goeie brandverzekering had. Mensen zeggen de vreselijkste dingen als ze boos zijn, maar dit soort sneaky acties kunnen veel gevaarlijkere figuren huisvesten. Overigens alle gegevens van die gast aan de politie gegeven, inclusief foto, had zijn werkgever al gebeld - die heeft onderzoek ingesteld nooit meer van gehoord - en onderweg naar het afdelingshoofd zelfs de dader zélf aan de telefoon gehad. Uiteraard geen naam genoemd :P Van de politie nooit meer iets vernomen, behalve dat het naar de digitale recherche zou gaan. Ze konden er bij de aangifte al geen brood van bakken kwa digitale links naar de persoon.
Ja... Je maakt wat mee... Niet voor niets reageer ik enigszins geagiteerd als mensen zeggen dat we niets doen om grootschalige oplichters buiten te houden.

Uiteindelijk komt het ben ik bang gewoon neer op hetzelfde als bij inbraak: hoe makkelijker en minder risico hoe meer het gebeurt. Krom genoeg is het daarmee dus met name een zaak van harder optreden dan andere platformen zoals Marktplaats.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 09:02 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.