Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[V&A] Wat algemene tips

Pagina: 1
Acties:
  • 29.384 views

• Mentalist
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-10 02:38
N.a.v. E6600 gekocht maar nooit ontvangen, verkoper reageert niet heb ik besloten eens wat algemene tips neer te pennen voor het handelen in 2dehands spul op internet / in V&A. Ik koop/verkoop al een aantal jaren spul op die manier, en misschien hebben anderen wat aan een aantal van deze tips om te voorkomen dat transacties mislopen. :)

Kopen

Vraag of aanbod?

Om te beginnen: zoek je iets wat niet echt zeldzaam is? Plaats dan geen "vraag" advertentie, maar zoek in het aanbod. Vragen heeft naar mijn ervaring eigenlijk alleen zien als je iets zeldzaams zoekt, zoals een printplaat voor een specifiek type HD of een stuk antiek. Het risico bij het plaatsen van een "vraag" advertentie is het aantrekken van een oplichter die "toevallig" datgeen heeft wat jij zoekt. Over het algemeen is het handiger als je zelf kan uitzoeken van wie je iets koopt. Bij zeldzame spullen of dingen die zo goedkoop zijn dat je denkt dat iemand die het over heeft de moeite niet doet er een advertentie voor te maken hebben "vraag" advertenties natuurlijk wèl zin.

Wel done en niet done

Het zou algemeen bekend moeten zijn maar: pas op met nieuw spul. Het kan best legitiem zijn, maar het is gevoeliger voor oplichting. Wat is nieuw? Dat hangt van het object af, maar vraag je af of je jezelf een goede reden kan verzinnen om het te willen verkopen als jij het zou hebben. Pas ook op met spullen die extreem goedkoop zijn. Ook populair bij oplichters zijn "populaire" objecten: de nieuwste spelconsoles, mobiele telefoons (populaire modellen), dat soort meuk. Bij twijfel: ga het persoonlijk afhalen. Dan zie je in ieder geval wat je krijgt.

Ogen open

Je wilt iets kopen. Bekijk de advertentie goed. Is de tekst duidelijk, is het duidelijk wat je koopt of is het geschreven door een dronkenlap? Vooral in geval van nieuw/populair spul: staan er zelfgemaakte foto's bij? Je kan eventueel de verkoper vragen om een foto van een sticker of heatsink of iets dergelijks. Dit alles is geen enkele garantie, foto's zijn natuurlijk ook van internet te plukken. Maar de kans dat de verkoper op z'n minst het object ook daadwerkelijk bezit is al groter. Je kan mogelijk in de EXIF informatie zien of de foto recent gemaakt is.

Who are you?

Goed, je hebt een advertentie met wat leuks gevonden. Trek dan eerst zover mogelijk de verkoper na. Check om te beginnen de userstats. Soms zijn er nog geen beoordelingen. In zo'n geval is het aan te raden geen hele dure dingen van de betreffende user te kopen. Andere dingen die je kan controleren zijn posthistory en mogelijk homepage. Het is geen enkele garantie, maar ik heb het idee dat iemand met een lange posthistory van behulpzame posts minder snel geneigd is om je te tillen dan een newbie met minder dan 10 posts, al was het maar om niet voor schut te gaan voor de community. Ook een homepage kan iets zeggen over iemand. Dat iemand er sowieso al één heeft zegt al wat, aangezien een goedkope oplichter de moeite waarschijnlijk niet zou doen. Ook dit is géén garantie, maar het gaat om het totaalplaatje. Zie je een nieuw populair ding voor een erg goede prijs van iemand die gisteren is aangemeld zonder homepage, posthistory of userstats, dan weet je waarschijnlijk wel hoe laat het is.

Ook kan je op https://www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtml controleren of de verkoper bij de politie bekend staat alszijnde een oplichter.

Communicatie

Bekijk wat de reacties van iemand zijn via mail. Bij dure objecten: stel een vraag over het object, kijk wat voor antwoord je krijgt. Bij een nieuw object met een behoorlijke waarde kan je vragen om een foto van het serienummer, aanbieders van illegale/gestolen spullen haken dan vaak af. Is iemand niet in staat om een normale vraag naar tevredenheid te beantwoorden, vraag jezelf dan af of diegene wel in staat zal zijn om het object stevig te verpakken en op te sturen. Je kan de verkoper bellen, maar een telefoongesprek hoeft weinig te zeggen als je oplichters zoekt. Een goede oplichter heeft een vlotte babbel en een prepaid mobieltje, dus ook al klonk ie nog zo betrouwbaar, het hoeft niets te zeggen.

Betalen en verzending

Het is over het algemeen gebruikelijk om vooraf te betalen. Overweeg in geval van dure spullen om het af te halen of het onder rembours op te laten sturen. Ook verzekerde of aangetekende verzending is iets om over na te denken bij dure spullen. Als je niet bekend bent met diverse postbedrijven is het over het algemeen verstandig je spullen door Postnl te laten versturen, tenzij je erg slechte ervaringen met je lokale bezorger hebt. Kleinere vervoersbedrijven hebben nog wel eens mensen in dienst die pakjes "erbij" bezorgen naast hun gewone werk. Ik kan me voorstellen dat je liever niet één of andere sjaak in z'n stationwagon met drie bier en jouw server op de achterbank de straat in ziet rijden.

Overbodig om te vermelden: verstuur geen geld met WesternUnion, Moneygram of andere services of escrowservice waar je nog nooit van gehoord hebt. Waar een bankrekening in extreme gevallen door de politie nog tot een fysieke persoon is te herleiden zal je geld bij WU, MG en dergelijke services gewoon in een zwart gat verdwijnen.

Ga je een compleet systeem afhalen, trek dan even het sidepanel van de PC af voor je hem meeneemt. Een vriend van me heeft eens een compleet systeem gekocht van iemand, wat hij ook werkend kon aanschouwen. Eenmaal thuis bleek hij een systeemkast te hebben meegenomen die praktisch vol schroot zat. Dit bleek om een oplichter te gaan die vernuftig kabeltjes richting de monitor had omgewisseld.. Het sidepanel verwijderen is een kleine moeite, zo zie je toch beter wat je koopt.

Afhandeling

Hopelijk heb je nu met succes iets gekocht! Beoordeel dan de verkoper in zijn userstats zodat anderen een beter idee krijgen van waar ze aan toe zijn. Ben je niet tevreden, ga dan niet meteen met minpunten strooien maar geef de verkoper eerst de kans om het probleem op te lossen. Is het object niet aangekomen, vraag dan om de Track & Trace code. In geval van postNL hebben ook onverzekerde pakketten zo'n code en moet je dus in ieder geval kunnen zien waar je spullen zijn. Mocht de verzendservice je spullen zijn kwijtgeraakt en je hebt niet voor een verzekerde vorm van verzenden gekozen, dan kan je dit uiteraard de verkoper niet aanrekenen. En niet verplicht, maar het is voor de verkoper prettig als je het even laat weten wanneer het object goed is aangekomen.

Verkopen

Je weet hoe je eraan komt..

Je kan als eerste bij de "vraag" advertenties kijken, maar reken erop dat dit niet noodzakelijk een goede koper op zal leveren. Er zijn mensen die al het "aanbod" te duur vinden en een "vraag" advertentie plaatsen terwijl ze op zoek zijn naar iets waar gewoon aanbod van is, maar die het voor minder willen hebben. Geen aanrader dus, tenzij je erg veel haast hebt om van je spullen af te komen. Als je een advertentie gaat plaatsen, wees dan duidelijk: wat heb je te koop, typenummers en een duidelijke omschrijving van eventuele gebreken of ontbrekende onderdelen. Foto's, desnoods productfoto's van internet, helpen echt. Ze maken je advertentie aantrekkelijker en leveren véél meer views op. Ik heb op dit moment twee vergelijkbare advertenties, geplaatst op ongeveer hetzelfde moment, maar waarvan er één een foto heeft. De advertentie zonder foto heeft nu 211 views, de advertentie met foto 315. Wees ook altijd eerlijk, want jij zou er ook niet blij van worden als je kapotte spullen in de maag gesplitst kreeg.

Prijs bepalen

Maar wat is het nu eigenlijk waard? Je kan de pricewatch afzoeken naar vergelijkbare spullen en kijken wat andere Tweakers in V&A ervoor vragen, of op andere sites als eBay/Marktplaats/etc. Het kan verstandig zijn om iets hoger in te zetten dan het bedrag wat je eigenlijk wilt hebben, want vaak genoeg doen mensen je een bod net onder de vraagprijs. Bovendien kan je altijd later nog zakken met de prijs, terwijl de prijs opvoeren een stuk minder geloofwaardig is.. Uiteraard kan je je spullen ook gewoon veilen, of dat effectief is hangt af van het soort object. Gewilde dingen doen het waarschijnlijk beter in een veiling aangezien je met één bieder nooit erg ver komt.

Communicatie

Wees altijd vriendelijk. Betaling vooraf vragen is heel normaal. Als je mail krijgt van een geïnteresseerde met een vraag of de vraag "is deze er nog?", mail dan bij voorkeur meteen je rekeningnummer en het juiste bedrag+verzoek voor adres terug. Hiermee voorkom je tig keer heen-en-weer mailen waarbij nog wel eens vele uren tussen de mailtjes willen zitten. Op deze manier gaat de afhandeling het snelste. Bellen is uiteraard ook een optie, maar bij spullen met een lage waarde loop je het risico meer kwijt te zijn aan telefoontikken dan het object je op zal leveren. Daarbij is niet iedereen altijd bereikbaar. En nee, niemand in Nigeria wil jouw videokaart hebben, die mailtjes moet je negeren.

Verzending

Geef kopers meerdere opties voor het verzenden. Zo is mijn standaard lijstje voor NL met postNL:

Afhalen: gratis
Bubbelenvelop: afhankelijk van gewicht
Onverzekerd pakket tot 10kg: €6,75
Aangetekend tot 10kg: €8,05
Verzekerd pakket tot 10kg: €13,55

Voor de verpakking e.d. breng ik nooit kosten in rekening, het staat je uiteraard vrij dit wel te doen. Het is echter verstandiger dit in de verkoopprijs van je object te verrekenen, want hoge verzendkosten vallen niet altijd goed. De aangetekende optie is tot €500 verzekerd (let op: op basis van de factuur!) en is maar €1,30 duurder dan onverzekerd.

Op deze manier geef je de koper ook de optie om het wel of niet te verzekeren. Als jij als verkoper voor onverzekerde verzending kiest zonder een keuze te geven is het een stuk meer de vraag wie er verantwoordelijk is als het kwijt raakt in de post.

Verpak je spullen ook altijd goed. Vervoersbedrijven laten nog wel eens wat stuiteren. Ik stop het object altijd in een doos die ruim groot genoeg is voor het betreffende ding met veel ruimte rondom en vul de ruimte op met krantenproppen. Zo heb je een aardige kreukelzone zonder speciaal verpakkingmateriaal aan te schaffen. ESD zakjes voor elektronica spreken voor zich.

Afhandeling

Als alles goed is gelopen is het ook hier goed om de koper te beoordelen. Vraag ook om een beoordeling met een link naar je eigen userstats, want veel Tweakers vergeten dit of weten niet van het bestaan hiervan.

Al met al blijft zowel het kopen als het verkopen een zaak van goed vertrouwen. Let altijd op en besef je dat je altijd het risico hebt dat het soms eens misgaat. Dat hoort er helaas bij.

Mentalist wijzigde deze reactie 24-11-2012 10:39 (255%)

Verstuurd vanaf mijn Computer®
Thomas Edison was een stuk uitschot.

• Christian_Ku
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09-10 13:38
goed werk! Mag van mij een sticky krijgen!

*ok...dat was ie dus al! kijken...neus...dat soort dingen!

Christian_Ku wijzigde deze reactie 18-06-2008 11:47 (42%)

Criticism is prejudice made plausible.

• bszz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:14
Mooie post!

En inderdaad: Blijf altijd vriendelijk ook al is de andere partij een hork. Soms kom je onderling gewoon niet uit maar een "vijandige" houding helpt in ieder geval niet, en wellicht wil je in de toekomst weer zaken doen.

Aanvullende tips bij koop:
-Vraag bij een nieuw object van enige waarde om een fotootje van het serienummer. Hier haken aanbieders van illegaal/gestolen spul meestal af.
-Weet wat je koopt: Slik niet alles voor zoete koek en doe zelf onderzoek naar het aangeboden artikel: specs, compatibiliteit, prestaties, eigenaardigheden. Lees reviews en voorkom dat je bijvoorbeeld een touchscreen niet kunt gebruiken wegens ontbrekende drivers voor XP :(

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW

Virtualisatie Dictator

Bij Who are you? zou ik nog toevoegen:
- Vraag ook de volledige naam en adres gegevens van de tegenpartij, zodat je hem kan verifieren (o.a. via de telefoongids, maar ook zoeken op Google en routenet kan verhelderend zijn). Vraag (zeker bij grotere bedragen) het telefoonnummer en bel op om dit te verifieren. Als je e-mail van de andere partij hebt en er wordt een eigen domein gebruikt, kijk via SIDN wie de registrar is en verifieer of dit hetzelfde is als het adres dat de tegenpartij opgeeft.

Bij Ogen open zou ik toevoegen:
Vraag indien mogelijk om een recente zelfgemaakte foto, zodat je het artikel kan beoordelen, maar ook via de exin informatie kan controleren of de foto daadwerkelijk recent gemaakt is.

Microkid wijzigde deze reactie 08-07-2008 20:13 (18%)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mentalist
quote:
Microkid schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 20:12:
Bij Who are you? zou ik nog toevoegen:
- Vraag ook de volledige naam en adres gegevens van de tegenpartij, zodat je hem kan verifieren (o.a. via de telefoongids, maar ook zoeken op Google en routenet kan verhelderend zijn).
Hier heb je eigenlijk niets aan. Geheim nummer > geen telefoongids. Adres van iemand anders is erg makkelijk aan te komen. Tenzij je naar een vast telefoonnummer gaat bellen (wat tegenwoordig lang niet iedereen meer heeft) helpt dit niet.
quote:
Vraag (zeker bij grotere bedragen) het telefoonnummer en bel op om dit te verifieren.
Hierover staat al iets in mijn tekst: een goede oplichter heeft een prepaid mobieltje en een vlotte babbel. Dit helpt dus gewoon niet als je met een oplichter te maken hebt.
quote:
Als je e-mail van de andere partij hebt en er wordt een eigen domein gebruikt, kijk via SIDN wie de registrar is en verifieer of dit hetzelfde is als het adres dat de tegenpartij opgeeft.
Kan je doen, maar het is niet noodzakelijk hetzelfde. Mogelijk heeft de andere partij een bedrijf met ander adres, of staat het domein op naam van een webhostbedrijf. Of 2 huizen of middenin een verhuizing, of woont bij vriendin (vanwaar hij koopt/verkoopt) en heeft het huis op zijn oude adres nog (wat je dan mogelijk bij SIDN tegenkomt). Ik als particulier heb altijd al mijn domeinen op naam van het webhostbedrijf gehad en ik ben geen oplichter. Als ik wèl een oplichter zou zijn zou ik mijn domein, als ik dat al had, ook op naam van het webhostbedrijf zetten. Aan deze info heb je dus eigenlijk gewoon erg weinig.
quote:
Bij Ogen open zou ik toevoegen:
Vraag indien mogelijk om een recente zelfgemaakte foto, zodat je het artikel kan beoordelen, maar ook via de exin informatie kan controleren of de foto daadwerkelijk recent gemaakt is.
Note over EXIF heb ik erbij gezet, maar ik resize/crop foto's bijna altijd voor ik ze upload en weet niet of The GIMP daarbij de EXIF info intact laat. Ook is het makkelijk te faken.

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

quote:
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 21:24:
[...]

Hier heb je eigenlijk niets aan. Geheim nummer > geen telefoongids. Adres van iemand anders is erg makkelijk aan te komen. Tenzij je naar een vast telefoonnummer gaat bellen (wat tegenwoordig lang niet iedereen meer heeft) helpt dit niet.
Mja, ik bedoelde dus een vast telefoonnummer :)

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Mentalist
quote:
Microkid schreef op dinsdag 08 juli 2008 @ 22:02:
[...]

Mja, ik bedoelde dus een vast telefoonnummer :)
Dan wel, maar veel mensen hebben dat tegenwoordig niet eens meer, dus daar kan je een deal niet op cancelen. :)

• ByteDelight
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:26

ByteDelight

Retro computing is alive!

Waar ik echt niet uitkom is het volgende:
Als iemand een bod gedaan heeft, en ik wil met die prijs akkoord gaan (dat mag toch?), wil ik die persoon mailen.
Maar HOE?

Als ik zn profiel open, staat er soms wel en soms geen email adres.
De enige mogelijkheid om iemand zonder emailadres te bereiken is dan via een DM?
Of kan ik m wel emailen? :?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• HeyDude
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 09-09 09:03

HeyDude

Blijven lachen!

Gezien de oplopende posts met titels als "help een oplichter" stel ik voor om een sectie toe te
voegen met hoe te handelen als het mis dreigt of is gegaan.

Zal de link nog maar eens spammen (sorry) *snip*

Modbreak:
Die link hoeft inderdaad niet te pas en te onpas gespamt te worden, en ik wil hem zeker niet in het tips topic hebben staan eigenlijk. De reden hiervoor is dat het niet de bedoeling is hier te laten lijken alsof dat vanuit Tweakers.net aangeraden wordt als de weg te gaan.

Het lijkt misschien handig, en ze zullen mensen vast wel helpen, echter zet ik mijn vraagtekens bij de methodes die gebruikt worden waarbij alles en iedereen aan de schandpaal genageld wordt, en zeker vasthouden aan zowel fatsoens- als wetsnormen over persoonsgegevens scoort er niet hoog, en dat is iets wat wij *wel* hoog in het vaandel hebben staan. (Tweakers.net wordt daar zelfs regelmatig door het slijk gehaald hierom - mensen die ergens de dupe van zijn zullen niet schromen alles en iedereen de schuld te geven, en er zelf de wet bij overtreden).

Floppus wijzigde deze reactie 25-08-2008 10:29 (65%)

Klik hier ! | Mijn V&A advertenties | Join het DPC Whatpulse team

• Tukk
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15-10 02:20

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

De opmerking die ergens halverwege staat
quote:
Andere dingen die je kan controleren zijn posthistory en mogelijk homepage. Het is geen enkele garantie, maar ik heb het idee dat iemand met een lange posthistory van behulpzame posts minder snel geneigd is om je te tillen dan een newbie met minder dan 10 posts, al was het maar om niet voor schut te gaan voor de community
Is voor mij de grote reden om via Vraag&Aanbod zaken te kopen, ipv via marktplaats.
Ik check altijd de posthistorie, kijken hoeveel posts mensen hebben, enz.

Indien mensen hier al jaren posten zullen bijna nooit met dat account iemand naaien, de kans dat je er dan uit ligt is gewoon te groot. Kijk naar de mensen die melden dat ze opgelicht zijn, ik heb nog geen oplichter kunnen vinden met meer dan 100 posts op het forum, wat mij betreft de beste filter voor eikels.

Hulde voor de tips. d:)b

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Cheetah
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 17:38

Cheetah

Try to live without WWW ;)

Mijn ervaring: als je iemand niet geheel vertrouwd altijd eerst aangeven dat je het wilt komen afhalen, en om de adresgegevens vragen incl. een dag/tijdstip waarop het de verkoper uitkomt. Vervolgens nadat je die hebt ontvangen aangeven dat je het vanwege de afstand toch liever gepost wilt hebben.

Tenzij het een die-hard oplichter betreft die ook fake-afhaalafspraken maakt heb je dan meer zekerheid. De gemiddelde oplichter gaat namelijk liever in zee met mensen die zaken gepost willen hebben, en reageert meestal dan niet meer op een verzoek tot afhalen. Tuurlijk zijn er ook valide verkopers die liefst alleen willen posten, maar bij iemand met nauwelijks of geen feedback (en/of posthistorie) ga ik dat risico niet nemen.

Cheetah wijzigde deze reactie 25-08-2008 10:49 (18%)

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zou TS mij (of anderen wellicht) misschien duidelijk willen maken wat het voordeel zou kunnen zijn van verzending onder rembours t.o.v. de andere bekende verzendmethode's m.b.t. het voorkomen van oplichting?

"Het is over het algemeen gebruikelijk om vooraf te betalen. Overweeg in geval van dure spullen om het af te halen of het onder rembours op te laten sturen."?

A smile a day....

• Mentalist
quote:
hardware-lover schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 13:59:
Zou TS mij (of anderen wellicht) misschien duidelijk willen maken wat het voordeel zou kunnen zijn van verzending onder rembours t.o.v. de andere bekende verzendmethode's m.b.t. het voorkomen van oplichting?

"Het is over het algemeen gebruikelijk om vooraf te betalen. Overweeg in geval van dure spullen om het af te halen of het onder rembours op te laten sturen."?
De drempel om een baksteen in te pakken en naar het postkantoor te brengen is iets groter dan wachten tot het geld vanzelf binnenkomt.

Verder heb je verkopers die niet noodzakelijk kwaad in de zin hebben maar gewoon slordig zijn: b.v. iets verkopen vlak voor ze op vakantie gaan. Dan ben je blij als je rembours hebt gekozen, met vooruitbetaling zou je dan weken moeten wachten, bij rembours kan je de verkoper vertellen dat ie de pot op kan met z'n vakantie. Ook heb ik eens meegemaakt dat ik al geld had overgemaakt en de verkoper daarna de gebruiksaanwijzing van het product had gevonden. Die zou hij bijvoegen maar daar wou hij wel extra geld voor zien. Dat weigerde ik (laat die gebruiksaanwijzing maar zitten), en toen heeft hij helemaal niets meer opgestuurd. Geld ook nooit meer teruggezien, dat durfde ik niet meer terug te vragen toen hij praktisch begon te dreigen. Als ik toen rembours had gekozen was het mogelijk wel goed afgelopen..

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

quote:
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 14:13:
[...]

De drempel om een baksteen in te pakken en naar het postkantoor te brengen is iets groter dan wachten tot het geld vanzelf binnenkomt.

Verder heb je verkopers die niet noodzakelijk kwaad in de zin hebben maar gewoon slordig zijn: b.v. iets verkopen vlak voor ze op vakantie gaan. Dan ben je blij als je rembours hebt gekozen, met vooruitbetaling zou je dan weken moeten wachten, bij rembours kan je de verkoper vertellen dat ie de pot op kan met z'n vakantie. Ook heb ik eens meegemaakt dat ik al geld had overgemaakt en de verkoper daarna de gebruiksaanwijzing van het product had gevonden. Die zou hij bijvoegen maar daar wou hij wel extra geld voor zien. Dat weigerde ik (laat die gebruiksaanwijzing maar zitten), en toen heeft hij helemaal niets meer opgestuurd. Geld ook nooit meer teruggezien, dat durfde ik niet meer terug te vragen toen hij praktisch begon te dreigen. Als ik toen rembours had gekozen was het mogelijk wel goed afgelopen..
Je geeft in mijn ogen geen sterke argumenten, jij ziet het meer als mogelijk dreigmiddel of stok achter de deur dan een zinvolle wijze van verzenden. Overigens, die "baksteen" ontvang jij pas als je het geld al aan de postbode hebt gegeven, waarom zou een oplichter daarvoor de moeite niet even gaan nemen.De meeste oplichters hanteren zelf al liever rembours als verzendmethode omdat deze veel anoniemer is.

A smile a day....

• Mentalist
quote:
hardware-lover schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 17:06:
[...]

Je geeft in mijn ogen geen sterke argumenten, jij ziet het meer als mogelijk dreigmiddel of stok achter de deur dan een zinvolle wijze van verzenden.
Als je het als stok achter de deur wilt zien kan dat ook, en waarom is dat niet zinvol? Als een verkoper op vakantie gaat na het sluiten van de koop of opeens meer geld wil zien is dat niet acceptabel, dan kan je er dus onderuit. Als de verkoper wel netjes is en het product wel netjes heeft verzonden dan moet jij ook betalen wil je het in handen krijgen. Het is in principe wel mogelijk om het pakket te weigeren en de verkoper voor de verzendkosten op te laten draaien, maar daar schiet je weinig mee op. (dan heb je tenslotte ook geen spullen)
quote:
Overigens, die "baksteen" ontvang jij pas als je het geld al aan de postbode hebt gegeven,
Klopt.
quote:
waarom zou een oplichter daarvoor de moeite niet even gaan nemen.
De psychische grens is volgens mij toch hoger, voor de "beginnende" oplichter dan. De doorgewinterde oplichter zal er inderdaad geen problemen mee hebben.
quote:
De meeste oplichters hanteren zelf al liever rembours als verzendmethode omdat deze veel anoniemer is.
Dat valt wel mee. Bij vooruitbetalen heb je alleen een rekeningnummer, bij rembours heeft TNT het rekeningnummer en heb jij een pakket met mogelijk vingerafdrukken, en mogelijk een gezicht op een beveiligingscamera van het postkantoor. Als het om een zaak gaat die de politie ook echt onderzoekt (goed, je kan je afvragen in hoeverre de politie echte misdaad onderzoekt maar dat is een andere discussie) dan heb je met rembours in principe meer sporen lijkt me.

"de meeste" oplichters hebben volgens mij een voorkeur voor Western Union en consorten, en versturen ook helemaal niets (dus ook geen baksteen).

Mentalist wijzigde deze reactie 29-11-2008 20:05 (5%)

• ChicaneBT
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

Het is denk ik ook handig om te verwijzen naar de tips omtrent veilig handelen op de Marktplaats website. Die zijn in principe 1-op-1 toepasbaar op de V&A sectie van T.net.

http://www.marktplaats.nl.../help/veilighandelen.html

Via deze tips kwam ik ook terecht bij de escrow-service van Paydutch: http://www.paydutch.nl
Dit kan misschien nog geplaatst worden bij betalingsmethoden.

ChicaneBT wijzigde deze reactie 07-05-2009 21:11 (21%)

....911....

• bobb3744
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 29-04-2015
Ik heb net voor de eerste keer op Tweakers enkele spullen aangeboden met de optie 'veiling'.
Nu heb ik een bepaalde termijn, dat de veiling moet lopen,opgegeven maar kan nergens een einddatum terugvinden. Wat gebeurt er als de veiling zou aflopen? Worden zowel koper als verkoper gecontacteerd?

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:40

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Je kan met dat soort vragen beter een eigen topic openen; dit gaat over het beperken van risico's bij kopen/verkopen :)

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Madrox
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10-09 17:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

quote:
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 29 november 2008 @ 20:03:
[...]

Dat valt wel mee. Bij vooruitbetalen heb je alleen een rekeningnummer, bij rembours heeft TNT het rekeningnummer
Sterker nog, alles wat TNT weet/heeft; staat op de acceptgiro die de TNT Chauffeur uit het oranje gekleurde rembourszakje haalt. Je kan dus tekenen voor het pakket en het direct openen waar de chauffeur bijstaat; klopt het dan niet dan vraag je even vriendelijk aan die TNT chauffeur of je de gegevens van de acceptgiro mag overschrijven ;)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Step
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18-10 08:42

Step

step@tweakers.net#

Is het voor tweakers.net niet mogelijk om het aanbod van advertenties te reduceren die gepost worden? Wat mij namelijk opvalt is dat er een aardig aantal mensen zijn die zich bijvoorbeeld vandaag registreren om even hun computer te verkopen (advertentie). Die mensen lezen haast niet hoe een advertentie opgebouwd moet zijn en komen met de gekste prijzen aan. Als het mogen plaatsen van een aanbod advertentie nou na een aantal werken wordt gezet, dan hebben de nieuw geregistreerden zich al veel meer in de manier van aanbieden kunnen verdiepen.

~Step @ Mac Mini, 2,3 Ghz i5 - 8 GB DDR3 1333 RAM - 240 GB SSD & MacBook Pro, 2.3 GHz i7 - Retina - 8 GB DDR3 RAM - 256 GB SSD & PC (zie inventaris)

• Floppus
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:40

Floppus

Adviseur

Customer Experience matters

Dat is een discussie die niet in dit topic thuishoort, en al vele malen gevoerd is (search) :)

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Step
  • Laatst online: 18-10 08:42

Step

step@tweakers.net#

quote:
Floppus schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 13:13:
Dat is een discussie die niet in dit topic thuishoort, en al vele malen gevoerd is (search) :)
Excuus :) Had daar zo ff niet aan gedacht, ik zal eens even rond spieken!

~Step @ Mac Mini, 2,3 Ghz i5 - 8 GB DDR3 1333 RAM - 240 GB SSD & MacBook Pro, 2.3 GHz i7 - Retina - 8 GB DDR3 RAM - 256 GB SSD & PC (zie inventaris)

• Panamera
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 29-09 17:34

Panamera

Nürburgring

Even een vraagje;
Je hebt de afgelopen 30 dagen al 30 reacties geplaatst op v&a-advertenties waarmee de limiet van 30 bereikt is; je kan op dit moment geen reacties meer plaatsen op advertenties van anderen.

Wanneer gaat dit weg want ik kan het nergens vinden?

Power is nothing without control.

• Laurent
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

Laurent

Allegretto

Wanneer je voor de afgelopen 30 dagen minder dan 30 reacties hebt geplaatst, lijkt mij? (het is overigens niet helemaal gepast hier in dit topic)

Laurent wijzigde deze reactie 05-11-2009 00:13 (25%)

• Floks
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-10 14:05
Misschien dom en ik ben behoorlijk nieuw met tweakers.

Maar ik heb geboden op een product, wat ik eigenlijk niet wil hebben.
Ik heb een mailtje gestuurd, maar nooit een antwoord gehad.

Zover ik kan zien kan ik het bod niet terug nemen.
Wat moet ik nu doen, buiten dat iemand meer bied dan mij?

edit:

niet dat het mij "nog" veel doet, maar als ik een -2 reactie zou krijgen zou ik het prima begrijpen.

het gaat trouwens om dit bod/ product http://tweakers.net/aanbo...800-gs-xxx-alpha-dog.html

Floks wijzigde deze reactie 02-12-2009 00:56 (29%)

Floksor

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:25

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Biedingen op Tweakers.net zijn niet bindend, dus je hoeft je in die zin geen grote zorgen te maken :)

Om enige duidelijkheid te scheppen richting de overige bieders en de verkoper heb ik de biedingen van jou die in beeld stonden verwijderd.

Verder is ook dit geen kwestie die in dit topic besproken hoort te worden. Een eigen topic, of een mailtje aan va@tweakers.net was handiger geweest :)

zeef wijzigde deze reactie 01-05-2012 18:28 (34%)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb nog een algemene tip, die nog niet is genoemd in dit topic. Ik weet eigenlijk niet waarom dit nooit is aangekaart.

Vaak wil men eerst het systeem zien voordat ze het gaan kopen. De verkoper stemt daar vaak mee in, maar wil het geld niet contant hebben en wil het op zijn rekening zien. Wat je dan doet is zorgen dat je elektronisch gaat bankieren. Je ziet dat het product goed werkt, pakt je raboreader (of insert andere telebankiermanier) erbij (op locatie) en zorgt dat het geld wordt overgestort. De verkoper ziet dat je het geld hebt overgestort en jij neemt het systeem mee naar huis.

Voila, hij blij en jij blij.

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

• Mar2zz
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:07
quote:
Outerspace schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:34:
Ik heb nog een algemene tip, die nog niet is genoemd in dit topic. Ik weet eigenlijk niet waarom dit nooit is aangekaart.

Wat je dan doet is zorgen dat je elektronisch gaat bankieren. Je ziet dat het product goed werkt, pakt je raboreader (of insert andere telebankiermanier) erbij (op locatie) en zorgt dat het geld wordt overgestort. De verkoper ziet dat je het geld hebt overgestort en jij neemt het systeem mee naar huis.
Man, dat is gevaarlijk. met raboreader valt nog wel mee, maar met username/password-based banking (zoals mijn.ing.nl) is dat link. Met een keylogger voer je gebruikersnaam en wachtwoord aan iemand. Hoeven ze alleen nog je mobiel te jatten om tancodes te krijgen en je bent heel hard de l*l.

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 00:29

Outerspace

Moderator General Chat

AFX Ghey Edition by HlpDsK

quote:
Mar2zz schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 16:30:
[...]

Man, dat is gevaarlijk. met raboreader valt nog wel mee, maar met username/password-based banking (zoals mijn.ing.nl) is dat link. Met een keylogger voer je gebruikersnaam en wachtwoord aan iemand. Hoeven ze alleen nog je mobiel te jatten om tancodes te krijgen en je bent heel hard de l*l.
Wie heeft tegenwoordig geen smartphone / insert andere phone waarmee je kan internetbankieren. Ik heb het menigmaal gedaan met mijn eigen X1 en nooit problemen gehad :)

LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

• Mar2zz
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:07
mijn waarschuwing gaat niet over je eigen pc/smartphone etc. het gaat over internetbankieren op andermans pc/smartphone.

• ebia
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-10 12:58
quote:
Mar2zz schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:30:
mijn waarschuwing gaat niet over je eigen pc/smartphone etc. het gaat over internetbankieren op andermans pc/smartphone.
Eigenlijk is dat dus alleen problematisch als je een Postbank account hebt, in alle overige gevallen kan men niks met de codes.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
ebia schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 18:03:
[...]

Eigenlijk is dat dus alleen problematisch als je een Postbank account hebt, in alle overige gevallen kan men niks met de codes.
Ook met andere banken kan er misbruik gepleegd worden. Er kan op het systeem in kwestie een programma actief zijn dat jou iets anders laat zien dan wat er daadwerkelijk met de bank wordt gecommuniceerd, waardoor op de achtergrond bijvoorbeeld een hoger bedrag wordt overgemaakt. Bij kleinere bedragen zit dat bedrag namelijk niet verwerkt in de authenticatie codes.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Yor
  • Laatst online: 17-10 12:51

Yor

Yor1313#2571

quote:
Orion84 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:30:
[...]

Ook met andere banken kan er misbruik gepleegd worden. Er kan op het systeem in kwestie een programma actief zijn dat jou iets anders laat zien dan wat er daadwerkelijk met de bank wordt gecommuniceerd, waardoor op de achtergrond bijvoorbeeld een hoger bedrag wordt overgemaakt. Bij kleinere bedragen zit dat bedrag namelijk niet verwerkt in de authenticatie codes.
Klopt, en ook als je pint bij *insert random winkel* , kun je ook de lul zijn. Mensen moeten eens niet zo hyper para zijn.

Kopen via het net blijft gewoon een risico, simple as F***. Of het nu een particulier is die jou wil oplichten of een webshop die in feite al failliet is, als je genaaid wordt, kun je naar je geld fluiten.

Alle tips zijn leuk maar gewoon gezond boerenverstand werk nog het beste:
If it's to good to be true.....

http://yor.minitroopers.com

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Yor schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:38:
[...]

Klopt, en ook als je pint bij *insert random winkel* , kun je ook de lul zijn. Mensen moeten eens niet zo hyper para zijn.

Kopen via het net blijft gewoon een risico, simple as F***. Of het nu een particulier is die jou wil oplichten of een webshop die in feite al failliet is, als je genaaid wordt, kun je naar je geld fluiten.

Alle tips zijn leuk maar gewoon gezond boerenverstand werk nog het beste:
If it's to good to be true.....
Uiteraard is gezond verstand een heel handig stuk gereedschap bij dit soort zaken, maar dat neemt nog niet weg dat het wel een risico is. Dat het niet de meest voorkomende vorm van fraude is kan ik me goed voorstellen, het ging er mij vooral om dat het niet specifiek voor de Postbank geldt. Als het dan vermeld wordt dat dit een van de risico's is, dan moet het ook wel goed en volledig vermeld worden :)

• Mentalist
quote:
Orion84 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:30:
[...]

Erg waarschijnlijk is dat niet. Voor de Rabobank:

1. Boven een bepaald gedrag moet je een 2de code in de random reader tikken, deze code is het totaalbedrag. Ik weet niet wat de grens precies is, iets van zoveel honderd euro. Je kan er dus niet failliet aan gaan.
2. Je weet op dat moment waar de lul woont, nogal een risico voor de oplichter in kwestie.
3. Veel moeite voor weinig geld. Er zijn makkelijkere en anoniemere manieren om mensen te tillen.
4. De oplichter zou moeten weten welke bank jij gebruikt.
5. Rabobank zet bedrag, code en instructies in een plaatje. Nu kan een stuk software in theorie wel een nieuw plaatje renderen maar dan ga je toch al merken dat de site trager werkt dan normaal.
6. Ben je echt slecht van vertrouwen, neem dan een liveCD van een Linuxdistro mee. Ja, dan kan de oplichter nog steeds een proxy tussen de PC en het internet zetten om de bankpagina te vernaaien, maar ook dat is veel moeite voor weinig geld met een naar mijn idee veel te aanwezige pakkans.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:51:
[...]

Erg waarschijnlijk is dat niet. Voor de Rabobank:

1. Boven een bepaald gedrag moet je een 2de code in de random reader tikken, deze code is het totaalbedrag. Ik weet niet wat de grens precies is, iets van zoveel honderd euro. Je kan er dus niet failliet aan gaan.
Die grens ligt op 500 euro, afhankelijk van wat het oorspronkelijke bedrag was kan dat toch een vervelende schadepost zijn.
quote:
2. Je weet op dat moment waar de lul woont, nogal een risico voor de oplichter in kwestie.
Goed punt :)
quote:
3. Veel moeite voor weinig geld. Er zijn makkelijkere en anoniemere manieren om mensen te tillen.
True al is het een kwestie van wachten tot je dergelijke tools makkelijk kan krijgen. Het is een bekend fenomeen dat hacks steeds complexer worden, maar de mensen die ze toepassen daarvoor steeds minder verstand van zaken nodig hebben (zie het principe van script kiddies).
quote:
4. De oplichter zou moeten weten welke bank jij gebruikt.
Ach, als je het voor één bank kan, dan kan het voor allemaal, relatief kleine extra moeite.
quote:
5. Rabobank zet bedrag, code en instructies in een plaatje. Nu kan een stuk software in theorie wel een nieuw plaatje renderen maar dan ga je toch al merken dat de site trager werkt dan normaal.
Ik heb recent een demo gezien van een kwaadaardige firefox plugin die dit soort acties uithaalt, dat zie je echt niet. Sowieso gaat het volgens mij niet om een plaatje, maar gewoon om tekst bij de Rabobank, maar ik kan me vergissen?
quote:
6. Ben je echt slecht van vertrouwen, neem dan een liveCD van een Linuxdistro mee. Ja, dan kan de oplichter nog steeds een proxy tussen de PC en het internet zetten om de bankpagina te vernaaien, maar ook dat is veel moeite voor weinig geld met een naar mijn idee veel te aanwezige pakkans.
Zoals ik al zei: het is zeker niet de meest waarschijnlijke vorm van fraude/oplichting, maar de claim dat dit alleen betrekking zou hebben op banken met TAN codes is feitelijk onjuist, vandaar mijn post. Met TAN codes is het risico misschien wel wat groter, omdat daar de onderschepte code afzonderlijk misbruikt kan worden, wat het lastiger maakt om de fraude te achterhalen.

• Lulukai
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-10 11:36

Lulukai

God's gift to women

quote:
Outerspace schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 15:34:

Vaak wil men eerst het systeem zien voordat ze het gaan kopen. De verkoper stemt daar vaak mee in, maar wil het geld niet contant hebben en wil het op zijn rekening zien. Wat je dan doet is zorgen dat je elektronisch gaat bankieren. Je ziet dat het product goed werkt, pakt je raboreader (of insert andere telebankiermanier) erbij (op locatie) en zorgt dat het geld wordt overgestort. De verkoper ziet dat je het geld hebt overgestort en jij neemt het systeem mee naar huis.

Voila, hij blij en jij blij.
Waarom zou je als verkoper dit ooit willen? Als iemand erom komt is het gewoon handje contantje, waar zou ik in godsnaam iemand bij mij thuis geld laten overschrijven? Dat kan je toch gewoon bij thuiskomst weer annuleren

.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

quote:
Dat kan je toch gewoon bij thuiskomst weer annuleren
Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt, maar dat is in elk geval niet waar. Een bankoverschrijving kan je niet ongedaan maken.

De reden dat contant geld mogelijk geen optie is zal wellicht wat te maken hebben met risico van vals geld, of überhaupt geen grote bedragen cash willen hanteren.

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02:43
Zou het gek zijn als je eerst om het track&trace nummer vraagt en dan pas geld overmaakt?
Dan weet je zeker dat er IETS is verstuurd en kun je het gewicht checken.
Kan toch maar een paar honderd gram afwijken lijkt me(bescherming+doos)?
Ik sta namelijk op het punt om een laptop van 1000 euro te kopen (via V&A).
Hij wil alleen bank vooraf of contant, met post nationaal en afhalen.
Ik vind het gewoon een riskant groot bedrag.
De prijs lijkt me ook een beetje laag, ongebruikt 1 week oud en nieuwprijs ~1600 euro.
Hij heeft ook geen post-history, hij heeft wel al een ander ding verkocht en heeft daar 4,5 sterren voor gekregen. een bedrag van ~600euro.
Is er ook een discussie topic trouwens, over V&A behalve deze?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Mentalist
quote:
alaintje schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:50:
Zou het gek zijn als je eerst om het track&trace nummer vraagt en dan pas geld overmaakt?
Dan weet je zeker dat er IETS is verstuurd en kun je het gewicht checken.
Kan toch maar een paar honderd gram afwijken lijkt me(bescherming+doos)?
Ik sta namelijk op het punt om een laptop van 1000 euro te kopen (via V&A).
Hij wil alleen bank vooraf of contant, met post nationaal en afhalen.
Ik vind het gewoon een riskant groot bedrag.
En dan kan de verkoper fluiten naar z'n geld? Gelijk oversteken is nu eenmaal ingewikkeld (al dan niet onmogelijk) als je het niet IRL doet.

Gezien het hoge bedrag is rembours hier wel een interessante optie.

Als het om een oplichter gaat kan die natuurlijk altijd precies 3,2kg aan stenen in een doos stoppen. En jij weet niet wat de adapter, kabels en accesoires wegen in dit geval.
quote:
De prijs lijkt me ook een beetje laag, ongebruikt 1 week oud en nieuwprijs ~1600 euro.
Laptops van een week oud zou ik sowieso niet vertrouwen, maarja, dat ben ik. Zelfs als ik zoiets af zou halen ergens zou ik een demonstratie willen zien en het bonnetje erbij willen hebben (dat ie niet gestolen is).

Mentalist wijzigde deze reactie 24-11-2012 10:58 (7%)

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Voor 600 euro kun je zo'n beetje een taxi heen en weer regelen en in ieder geval een auto huren en op en neer gaan. Ik snap ook niet goed waarom je bereid bent het risico te nemen (ongeacht de verkoper).

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• alaintje
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02:43
Ik wist niet dat rembours ook zo werkte.
Dan is dat wel vrij logisch om te kiezen ja:p.
Maar dan heb ik nog geen garantie dat de laptop er inzit. Ik ga wel doorzoeken naar een 'nieuwe' laptop.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Mentalist
quote:
alaintje schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 19:28:
Ik wist niet dat rembours ook zo werkte.
Dan is dat wel vrij logisch om te kiezen ja:p.
Maar dan heb ik nog geen garantie dat de laptop er inzit. Ik ga wel doorzoeken naar een 'nieuwe' laptop.
Stelregel hiervoor is: een nieuwe laptop kost zoveel als een nieuwe laptop. dus niet 600 euro minder

Voor die enkeling die een nieuwe laptop verkoopt gaat er echt niet meer dan 200 euro van de pricewatchprijs af. Maximaal 250 als de verkoper diezelfde avond nog op wereldreis gaat. hoe vaak komt dat voor In de meeste gevallen zal zo'n laptop gewoon op Marktplaats gaan en méér opbrengen dan de nieuwprijs.

Mentalist wijzigde deze reactie 28-09-2010 19:46 (27%)

• mindwarper
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15:12
*** Foute plaats ***

mindwarper wijzigde deze reactie 28-10-2010 10:46 (92%)

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 26-08 16:16
Zie ik in de openingspost iets staan als

...ontvang je een mail met de vraag 'is deze er nog' ..... mail dan direct je rekeningnummer terug om veel heen en weer mailen te voorkomen.

Persoonlijk vind ik dat nogal dom. Je gaat dan wel heel makkelijk met je vertrouwelijke info om, een kwaadwillende kan jouw rekeningnummer weer gebruiken voor oplichterspraktijken op het internet. En zeg niet dat dat wel meevalt want het gebeurt.

• Mentalist
quote:
Gadgeteer schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 10:54:
Zie ik in de openingspost iets staan als

...ontvang je een mail met de vraag 'is deze er nog' ..... mail dan direct je rekeningnummer terug om veel heen en weer mailen te voorkomen.

Persoonlijk vind ik dat nogal dom. Je gaat dan wel heel makkelijk met je vertrouwelijke info om, een kwaadwillende kan jouw rekeningnummer weer gebruiken voor oplichterspraktijken op het internet. En zeg niet dat dat wel meevalt want het gebeurt.
Een rekeningnummer is geen "vertrouwelijke informatie", of zou het minstens niet moeten zijn. Zoek een willekeurige webshop op, klik op contactgegevens et voila, rekeningnummer+naam/woonplaats.

Verder zijn rekeningnummers+namen volgens mij makkelijker te achterhalen via ING internetbankieren.

Het is helaas nog steeds wel mogelijk voor iemand anders om spullen te bestellen met jouw rekeningnummer, maar in dat geval kan je het geld wel terug laten storten. Het is hopelijk een kwestie van tijd voor winkels deze mogelijkheid verwijderen. Vooralsnog zou ik uitgaan van het goede in de mens, ik verwacht niet dat veel mensen rekeningnummers gaan proberen te achterhalen via advertenties zolang het via ING kan.

Voor echte oplichterspraktijken is een los rekeningnummer+naam niet bruikbaar, dan moet je er ook op in kunnen loggen (om b.v. geld door te sluizen).

Mentalist wijzigde deze reactie 26-01-2011 20:32 (6%)

• Tall Leo
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-08 19:15
Toch nog even een vraagje:

Is het mogelijk om via TWEAKERS.net toch iets meer info over een verkoper te krijgen ?

Heb recent een router gekocht, althans betaald, maar niet niet 'gekregen' :( .

Vooraf profiel gecheckt (+4, maar een mens moet ergens beginnen en de 4 Feedbacks waren lovend _/-\o_ ), prima DM-contact, ontvangst van geld ook keurig bevestigd, toen bericht dat er een Track&Trace zou komen en toen............... niets meer.

Nog een nieuwe/losse DM maar helaas.

Graag zou ik de verkoper ook nog op een andere manier benaderen om na te vragen of er iets is, maar helaas geen Email-gegevens MAAR................ die hebben jullie toch wel :?

Nogmaals, ik wil niemand aan de schandpaal nagelen of wat ook O-) , maar € 76,75 vind ik toch te veel om
'te laten zitten' ;w

En helder, jullie zijn niet verantwoordelijk, nergens toe verplicht en alles 'op eigen risico en soms gaat het mis' maar toch de vraag : Zijn er mogelijkheden voor aanvullende contactgegevens of een verzoek om deze verkoper anders te weren van Tweakers als het kwade opzet blijkt te zijn ?

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

Zoals al vaker hier en andere topics aangegeven kunnen en mogen wij geen persoonsgevens doorgeven aan anderen.

Verder is ook dit geen kwestie die in dit topic besproken hoort te worden. Een eigen topic, of een mailtje aan va@tweakers.net was handiger geweest :)

zeef wijzigde deze reactie 01-05-2012 18:28 (45%)

3000Wp zonnestroom

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 13:31
Ik kon het zo snel niet vinden in dit topic. Maar mocht er iets verkeerds gaan bij een aankoop via Tweakers V&A, kan ik dan iemand van Tweakers aanschrijven om te bemiddelen als de koper en de verkoper er niet samen uitkomen?

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Nee :)

Dat zou tweakers onderdeel maken van de overeenkomst en dat willen we expliciet niet zijn.

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 14-10 13:31
quote:
Mig29 schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 14:34:
Nee :)

Dat zou tweakers onderdeel maken van de overeenkomst en dat willen we expliciet niet zijn.
Jammer. Maar te begrijpen. ;).

• Dennis1812
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:49

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb wat verkocht over V&A en de persoon aan wie ik het verkocht heb is neit tevreden over het product en zegt dat hij wel iets kan regelen met de mods hier. Kan ik omdat het product nieta an zijn wensen voldoet hier verbannen worden?

Stel je voor. Je wordt wakker na een operatie. Het eerste dat je ziet is mijn gezicht.. succes met je herstel!

• Fietsbel
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Nee dat gaat niet zomaar

39

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

quote:
denikids schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 13:06:
Ik heb wat verkocht over V&A en de persoon aan wie ik het verkocht heb is neit tevreden over het product en zegt dat hij wel iets kan regelen met de mods hier. Kan ik omdat het product nieta an zijn wensen voldoet hier verbannen worden?
Wij "regelen" hier niets. Alles gaat gewoon netjes volgens de regels. Hij speelt dus gewoon een spelletje blufpoker met je.

Verder hoort dit hier niet thuis, zie ook de topic waarschuwing.

Microkid wijzigde deze reactie 02-09-2011 18:30 (6%)

3000Wp zonnestroom

• ChicaneBT
  • Registratie: november 2000
  • Niet online

ChicaneBT

.:Porsche:.

quote:
Who are you?

Goed, je hebt een advertentie met wat leuks gevonden. Trek dan eerst zover mogelijk de verkoper na. Check om te beginnen de userstats. Soms zijn er nog geen beoordelingen. In zo'n geval is het aan te raden geen hele dure dingen van de betreffende user te kopen. Andere dingen die je kan controleren zijn posthistory en mogelijk homepage. Het is geen enkele garantie, maar ik heb het idee dat iemand met een lange posthistory van behulpzame posts minder snel geneigd is om je te tillen dan een newbie met minder dan 10 posts, al was het maar om niet voor schut te gaan voor de community. Ook een homepage kan iets zeggen over iemand. Dat iemand er sowieso al één heeft zegt al wat, aangezien een goedkope oplichter de moeite waarschijnlijk niet zou doen. Ook dit is géén garantie, maar het gaat om het totaalplaatje. Zie je een nieuw populair ding voor een erg goede prijs van iemand die gisteren is aangemeld zonder homepage, posthistory of userstats, dan weet je waarschijnlijk wel hoe laat het is.
Alvorens het geld over te maken aan de betreffende persoon is het raadzaam om via https://www.mijnpolitie.nl/miocheck.shtml te controleren of hij niet al geregistreerd staat bij de politie inzake oplichting. Via deze website is het mogelijk om het bankrekeningnummer, het e-mailadres en het telefoonnummer van betreffende verkoper te controleren. Ook het voor particuliere verkoop minder van belang zijnde IBAN-nummer en een URL kan worden gecontroleerd. Als de zoekactie de melding 'Er zijn meldingen over deze verkoper.' weergeeft dan weet je dat je de koop moet afblazen.

....911....

• Mentalist
Toegevoegd. :)

IBAN kan trouwens wel van toepassing zijn als je met een Belg/Duitser/etc wil handelen, ook particulier.

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:04
Omdat ik nergens een topic/sectie kan vinden over de V&A regels danwel het beleid plaats ik dit hier.

M.i. is het 'algemeen bekend' dat V&A er vooral is om je (tweedehands) spullen van de hand te doen aan andere tweakers. Nu kom ik maar wat vaak advertenties tegen welke gewoon puur voor de handel zijn ("ik heb hier nog twaal nieuwe....." "wordt op naam besteld bij...."). Dit is IIRC gewoon niet de bedoeling van V&A en deze advertenties zouden verwijderd moeten worden. Met mijn meldingen van dit soort advertenties wordt overigens naar het schijnt niets gedaan, terwijl ze wel 'verwerkt' worden.

Zelfs als het voor alle tweakers "leuke voordeeltjes" op kan leveren is commercieel gebruik van V&A gewoon niet de bedoeling, hier zijn andere platforms voor. Ik zie hierop graag een reactie van de crew (en evt. verplaatsing naar het juiste topic).

2430Wp ZW

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

@S0epkip: Ten eerste hoort je reactie hier niet thuis, dit topic gaat over veilig kopen op internet, niet over het V&A beleid. Ten tweede is het geen probleem om handel te drijven in V&A, zolang het maar niet zakelijk is. Alles waar dus een KvK achter zit is verboden in V&A. Voor de rest: doe maar wat je leuk vindt. Als jij als particulier 10 videokaarten voor een prikkie kan kopen en via V&A verkopen moet je dat vooral doen. De verkoper is en blijft immers verantwoordelijk voor het geleverde product. Levert hij slecht of belazert hij de boel, dan zien we dat meteen aan zijn rating.

3000Wp zonnestroom

• trm0001
  • Laatst online: 18-03-2016

trm0001

Mr. Spareparts

De meest doeltreffende methode om via tweakers geen slachtoffer te worden van oplichters is:

A: Zelf een dijk van een reputatie opbouwen.
B: Alleen nog achteraf betalen bij nieuwe tweakers met weinig of geen feedback.

Optioneel:
Verkopers vragen om feedback waarin staat dat je achteraf betaald hebt aan hun en dat dit dus veilig is.

Mijn drempel is minimaal 5 jaar inschrijving EN 35+ feedback.
Minder kan ook bij, ofwel een heel er lange inschrijving of juist heel veel positieve feedback.
(status grootmeesterschap wil ook wel helpen)

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

• Nock372
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-10 20:28
Ben ook al voor 280 euro opgelicht ivm met aankoop iphone en heb het idee dat dezelfde persoon dit constant probeert.

er zijn regelmatig iphones te koop in de V&A van gebruikers die dezelfde dag geregistreerd zijn. let op niet kopen dus.

ik zelf ben mijn geld al kwijt en besef dat ik hier niets aan kan doen, ik had maar beter naar de feedback enzo moeten kijken.

10770wp bij de ouders, 8165wp bij mij, en 5220wp bij de zus :)

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

quote:
Nock372 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:00:
Ben ook al voor 280 euro opgelicht ivm met aankoop iphone en heb het idee dat dezelfde persoon dit constant probeert.

er zijn regelmatig iphones te koop in de V&A van gebruikers die dezelfde dag geregistreerd zijn. let op niet kopen dus.

ik zelf ben mijn geld al kwijt en besef dat ik hier niets aan kan doen, ik had maar beter naar de feedback enzo moeten kijken.
Tja, zoals al zo vaak in dit topic en andere topics is aangegeven: ga bij dergelijke apparaten en prijzen het ding gewoon zelf ophalen. Willen ze dit niet? Verdacht. Zo ja, prima, dan kan je ter plekke alles controleren en je hebt het adres van de verkoper.

Ik krijg de indruk dat men soms wel heel makkelijk afstand doet van 250 euro en te goed van vertrouwen is. Ik heb nog nooit iets duurder dan 50 euro laten opsturen, altijd zelf opgehaald.

3000Wp zonnestroom

• mveijden
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 26-06 15:55
quote:
Microkid schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:30:
[...]

Ik krijg de indruk dat men soms wel heel makkelijk afstand doet van 250 euro en te goed van vertrouwen is. Ik heb nog nooit iets duurder dan 50 euro laten opsturen, altijd zelf opgehaald.
Het is ook een beetje rekenen. Er worden nu nieuwe iphone 4s in doos aangeboden voor 200 waar een gebruikte 350 tot 400 mag opleveren.

Reken daarbij, 0 feedback en 1 dag actief en het sommetje is compleet maar zelfs met feedback kun je je toch afvragen waar zo'n mooie aanbieding vandaan komt...

If it looks like shit, smells like shit and even tastes like shit we should consider the possibilty that we are in fact dealing with a pille of shit...

• Nock372
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 17-10 20:28
inderdaad, nu weet ik wel beter, maar ik zie dat dit toch regelmatig gebeurt, zou tweakers er niets op kunne verzinnen dat je pas na 2 weken registratie goederen online kan zetten ofzo?
ik denk dat dit de scam al verminderd.

Nu koop ik enkel nog van tweakers met vele goede beoordelingen. en dat loopt voorlopig al altijd goed af.

10770wp bij de ouders, 8165wp bij mij, en 5220wp bij de zus :)

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 02:03
Tja, de koper kan natuurlijk ook even doorklikken naar het profiel van de aanbieder en zelf zien, hoelang die persoon al geregistreerd is, een beetje zelfredzaamheid is niet verkeerd, 't gaat immers ook om de eigen eurootjes ;).
Vroeger stond de registratiedatum zelfs in de advertentie, nu helaas niet meer.

Aangezien hier blijkbaar een paar notoire oplichters actief zijn, die telkens weer terugkeren onder een nieuwe naam en dezelfde dag een of meerdere advertenties plaatsen, loont 't, hierop te letten, zie ook nu weer het geval MechanicDavid.
Natuurlijk is niet iedere nieuw geregistreerde adverteerder een oplichter, maar koop van zo iemand dan alleen,
wanneer je 't gekochte kunt afhalen.

Om trouwens nogmaals 't geval MechanicDavid aan te halen: heb zijn advertentie voor de Samsung Galaxy S II zien staan, met pal eronder eentje van een "oude" tweaker, dezelfde telefoon voor ruim 100 euro meer! Nieuw lid + te lage prijs, bij mij gaan dan een aantal alarmbellen rinkelen en toch trappen er altijd weer mensen in, hoe kan dat? Is men te goed van vertrouwen, omdat dit niet Marktplaats is, of denken sommige tweakers slim te zijn en dus een koopje te kunnen scoren, bij een mogelijk onervaren verkoper?

• Zspirit
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 18-10 14:44
Kwam hier om precies dit te zeggen...
Ik houd V&A altijd in de gaten uit koopjes hobby en omdat ik opzoek ben naar een iPhone.
Regelmatig zie ik veel te goedkope iphones langskomen van users die pas 1 dag geregistreerd zijn.
Bijvoorbeeld een iPhone 4S 32GB altijd nieuw in doos en voor 250 euro :P
Deze rapporteer ik altijd en deze worden ook altijd verwijderd. Vanmorgen nog 2x een 4S 32GB 250,-, 15 min van elkaar geplaatst, zijn nu verwijderd maar volgens mij is dat dan ook echt gewoon scammer met 2 accounts of zo.

Dus het lijkt mij inderdaad verstandig om een minimaal aantal dagen lid of post-count in te stellen voor je advertenties op V&A kan zetten.

Zspirit wijzigde deze reactie 06-11-2012 12:41 (20%)

• trm0001
  • Laatst online: 18-03-2016

trm0001

Mr. Spareparts

quote:
Marly schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:35:
......bij mij gaan dan een aantal alarmbellen rinkelen en toch trappen er altijd weer mensen in, hoe kan dat? Is men te goed van vertrouwen, omdat dit niet Marktplaats is, of denken sommige tweakers slim te zijn en dus een koopje te kunnen scoren, bij een mogelijk onervaren verkoper?
Het grote probleem is dat tweakers tot 2008 (begin crisis) daadwerkelijk extreem betrouwbaar was. Je kon met bijna 100% zekerheid blind overboeken en je spullen kwamen dus altijd zoals omschreven goed aan.
Zelfs mijn ervaringen bij 95+% verkopers op ebay.de waren veel malen slechter.

Echter heeft in 2008 een groep oplichtende hufters ontdekt dat het bij tweakers goed oplichten was. Hierdoor was dit voor veel "early" tweakers een enorme omschakeling om binnen een voorheen heel erg betrouwbare club rekening te moeten houden met echt puur op geld gerichte oplichters.
Tuurlijk voor 2008 ging er ook wel eens iets mis, krasje te veel op je "nieuwe" laptop, spul komt een week te laat aan en dergelijke. Echter na 2008 is de ellende echt geexplodeerd.

Een paar jaar eerder was marktplaats aan de beurt waar het tot op de dag van vandaag een mijnenveld is van oplichters. Tweakers is actiever in de bestrijding maar kan ook geen wonderen verrichten tegen mensen die echt kwaad willen en slachtoffers die net ffe te makkelijk geld overmaken.

Zeg echter nooit dat het de eigen schuld is van de slachtoffers, de criminaliteit komt echt van de oplichters.

The Youless + Windsharing + Solar, Eco Friendly type. (2000kwh winddelen & 2000kwh PV - Prive verbruik: 1200kwh)

• Marly
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 02:03
Natuurlijk is oplichting de schuld van de daders en niet van de slachtoffers, maar oplichting is van alle tijden en oplichters en fraudeurs zullen er altijd en overal zijn, daar veranderen we niets aan. Wat we wel kunnen veranderen, is onze eigen houding, sommige mensen zijn toch echt te goed van vertrouwen, wanneer dat vroeger op Tweakers wel mogelijk was, maar helaas nu niet meer, zullen ze dat uit zelfbeschermig moeten aanpassen, want de oplichters maken er maar al te graag misbruik van.
Dat zie je in de praktijk: er zijn een paar figuren actief, die telkens gebanned worden, met een nieuwe account terugkeren, advertenties plaatsen en er ook opnieuw weer in slagen, mensen op te lichten.
Er zijn dus altijd weer mensen bereid (soms) honderden euros over te maken naar een nieuw lid, zonder posthistorie en/of feedback, die meteen op de registratiedatum meerdere advertenties voor dure, gewilde spullen plaatst.

En uiteraard zijn de meeste mensen gewoon eerlijk en is, zoals ik hierbover ook al schreef, niet ieder nieuw lid een mogelijke oplichter, wanneer hij/zij meteen een advertentie plaatst, je moet tenslotte ergens beginnen :). Koop dan ook gerust bij zo'n nieuwe tweaker, wanneer hij iets leuks voor een goede prijs aanbiedt (niet te goedkoop!), maar haal 't zelf af en geef de nieuweling daarna een goede feedback, zodat een volgende koper alweer iets meer zekerheid heeft.
Komen ze met alle mogelijke smoesjes, waarom afhalen niet mogelijk zou zijn, vergeet 't en ga op zoek naar een volgende advertentie.

Marly wijzigde deze reactie 08-11-2012 02:36 (24%)
Reden: aanvulling

• MarinaK
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 29-05-2013

MarinaK

Rattenfan

Maarja, goede beoordelingen bouw je pas op als mensen van je kopen en als niemand dit doet omdat je nog geen beoordelingen hebt, kom je er nooit aan. Net als benodigde ervaring op de arbeidsmarkt: als iedereen vraagt om iemand met ervaring kom je als nieuweling nooit aan de bak.

Oplichters maken het veel te moeilijk voor normale mensen...

En zo leert gij elke dag wat bij!

• Mentalist
Valt wel mee imho, als ik iets kleins zoek (<€20) en ik kom een ad tegen van iemand die al een paar jaar is geregistreerd en een paar behulpzame/informatieve posts of reviews op zijn/haar naam heeft dan maak ik er niet zo'n punt van als die persoon nog geen beoordelingen heeft. :)

Als afhalen mogelijk is dan zijn beoordelingen ook ietsje minder belangrijk aangezien je dan ziet wat je krijgt.

Als je direct een iPad wil verkopen, tja. Dan is het wel moeilijk idd. :)

Mentalist wijzigde deze reactie 05-01-2013 18:38 (25%)

• Malfoi
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-10 14:01
Edit: blijkt hier niet thuis te horen als ik de bovenstaande reacties zo lees.

Malfoi wijzigde deze reactie 07-01-2013 21:54 (95%)

www.flickr.com/malvlex

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

• Mu.siQ
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-10 17:31

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Zeg, het is vast een hele domme vraag en kijk er vast overheen, maar;

Hoe geef ik iemand feedback met deze nieuw lay-out? O_o. Dit kon altijd bij beoordeling via de gallery van de tweaker zelf, maar ik zie daar nu nergens een optie meer staan?! Ik dacht toch dat ik tweakers na 88 advertenties wel door had, maar ik kan 't nu toch echt niet vinden! Hellup!

• vanaalten
  • Laatst online: 16:21
quote:
Mu.siQ schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 22:10:
Hoe geef ik iemand feedback met deze nieuw lay-out? O_o. Dit kon altijd bij beoordeling via de gallery van de tweaker zelf, maar ik zie daar nu nergens een optie meer staan?!
Ik heb ook zitten zoeken. Als ik - net als jij - naar een profiel/gallery ga dan zie ik enkel een overzicht van z'n beoordelingen. Ga ik echter vanaf Vraag&Aanbod naar een profiel, dan heb ik aan de rechterkant een knop op feedback te schrijven.

Voorbeeld:
Klik bovenaan in de tweakers bar op 'Vraag & Aanbod'; klik op een advertentie; klik op de tweaker van die advertentie; klik op de tab "vraag & aanbod"... rechts onder de statistieken 'beoordeling schrijven'.

Vind het ook niet logisch, zou gewoon via de gangbare profielpagina's net zo moeten werken.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Kaart dat a.u.b. even aan in Lieve Devvers. Er zal ongetwijfeld een logische (maar onbegrijpelijke) verklaring voor zijn, of het is een bug.

Als ik via V&A iemands profiel bekijk is die knop er inderdaad. Als ik daarna datzelfde profiel via een andere route open is die knop er ook. Dus het wordt in elk geval niet bepaald door de navigatieroute. Maar waar het wel of niet tonen van die knop precies van afhankelijk is moet je echt even bij de devvers vragen :)

Dit topic is bedoeld voor tips om veilig gebruik te maken van V&A, niet voor feedback over bugs of onduidelijkheden aan de V&A pagina's :)

Orion84 wijzigde deze reactie 11-01-2013 09:40 (36%)

• Microkid

Microkid

Virtualisatie Dictator

Om te voorkomen dat hier een discussie ontstaat over niet terzake doende punten heb ik dit topic gesloten. Alle tips die zijn aangedragen om veilig op internet te handelen zijn verwerkt in dit topic: Veilig handelen op internet. wat nu als stucky beschikbaar is.

3000Wp zonnestroom

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True