Er staan op Internet veel berichten over mogelijke problemen met de tint (te geel) van sommige iPads. Deze iPads lijken ook minder helder te zijn en minder contrast te hebben. De meeste mensen zullen hier overigens geen last van hebben (Het scherm is duidelijk warmer van tint, niet echt geel). Als je de Ipad niet naast een ander neutraal scherm houdt zullen de meeste mensen het misschien nooit zien. Toch is het verschil aardig groot. (Vooral vergeleken met de perfecte demonstratiemodellen). Voor de meeste mensen waarschijnlijk geen probleem maar ik doe grafisch design en heb twee gekalibreerde schermen waar de ipad naast komt te staan. Ik heb mijn Ipad 1 verkocht en zit ongeduldig te wachten om een nieuwe Ipad te kopen.
Volgens sommige berichten zou Apple expres voor een warmere tint hebben gekozen omdat dat "natuurlijker zou zijn". Dit klopt echter niet omdat de demonstratie modellen in de winkel een volledig wit scherm hebben met een hoog contrast. Ik heb zelf deze demonstratiemodellen bekeken en ze zijn prachtig.
Een andere theorie is dat het scherm na verloop van tijd bij zal trekken omdat 'de lijm' nog moet drogen. De meeste berichten op forums zoals Macrumors spreken dit (op dit moment) echter tegen. Sommige mensen hebben direct een goed scherm andere een geler/warmer scherm. Dit opwarmen/inbranden is natuurlijk nog steeds een mogelijkheid maar ik denk het zelf niet.Ik heb veel forums doorgespit waar mensen over dit problem schrijven. Zelf denk ik dat de "gele" schermen van Samsung zijn en de goede Ipads met witte schermen ISP schermen van LG bevatten. Samsung maakt trouwens toch alleen PVA en varianten hierop?
Ten eerste is de Ipad in de VS al een dikke week op de markt. Als het probleem verholpen zou worden door het scherm op te laten warmen of doordat de 'lijm' nog moet drogen zou dit waarschijnlijk nu bekend zijn. Ten tweede zijn er mensen die direct een goed scherm hebben, of na ruilen van hun 'defecte' ipad een nieuwe Ipad kregen die direct goed was van kleur. Ook als zij naar een winkel gaan en hun Ipad vergelijken met de modellen die daar liggen zien zij en medewerkers duideijk een verschil in de kleurtoon van het scherm.
Ook de productiedatum lijkt geen invloed te hebben (Week 1 tot 9) hebben allemaal iPads die perfect zijn en iPads met problemen. Schermen hebben in 9 weken toch tijd genoeg gehad om te drogen? En sommige Ipads uit week 9 zijn perfect maar uit week 2 'geel'. Dit is tegenstrijdig met de theorie van het "opdrogen".
Ten tweede is het probleem niet alleen dat het scherm te 'warm' is maar ook dat het op de hoogste brightness minder licht lijkt te geven en het contrast 'valer' is dan op de goede schermen. Zouden deze problemen ook veroorzaakt kunnen worden door lijm die nog moet drogen, of een scherm dat nog "bij moet trekken"? Geen een van de LCD schermen/monitoren die ik ooit gehad heb zijn substansieel van toon veranderd na 'inbranden'.
Reference threads:
MacRumors: Yellow Tint!
MacRumors (Factory Production Weeks)
Whirtpool: "Yellow" Screen issue on iPad 3
Mijn eigen ervaringen:

Volgens sommige berichten zou Apple expres voor een warmere tint hebben gekozen omdat dat "natuurlijker zou zijn". Dit klopt echter niet omdat de demonstratie modellen in de winkel een volledig wit scherm hebben met een hoog contrast. Ik heb zelf deze demonstratiemodellen bekeken en ze zijn prachtig.
Een andere theorie is dat het scherm na verloop van tijd bij zal trekken omdat 'de lijm' nog moet drogen. De meeste berichten op forums zoals Macrumors spreken dit (op dit moment) echter tegen. Sommige mensen hebben direct een goed scherm andere een geler/warmer scherm. Dit opwarmen/inbranden is natuurlijk nog steeds een mogelijkheid maar ik denk het zelf niet.Ik heb veel forums doorgespit waar mensen over dit problem schrijven. Zelf denk ik dat de "gele" schermen van Samsung zijn en de goede Ipads met witte schermen ISP schermen van LG bevatten. Samsung maakt trouwens toch alleen PVA en varianten hierop?
Ten eerste is de Ipad in de VS al een dikke week op de markt. Als het probleem verholpen zou worden door het scherm op te laten warmen of doordat de 'lijm' nog moet drogen zou dit waarschijnlijk nu bekend zijn. Ten tweede zijn er mensen die direct een goed scherm hebben, of na ruilen van hun 'defecte' ipad een nieuwe Ipad kregen die direct goed was van kleur. Ook als zij naar een winkel gaan en hun Ipad vergelijken met de modellen die daar liggen zien zij en medewerkers duideijk een verschil in de kleurtoon van het scherm.
Ook de productiedatum lijkt geen invloed te hebben (Week 1 tot 9) hebben allemaal iPads die perfect zijn en iPads met problemen. Schermen hebben in 9 weken toch tijd genoeg gehad om te drogen? En sommige Ipads uit week 9 zijn perfect maar uit week 2 'geel'. Dit is tegenstrijdig met de theorie van het "opdrogen".
Ten tweede is het probleem niet alleen dat het scherm te 'warm' is maar ook dat het op de hoogste brightness minder licht lijkt te geven en het contrast 'valer' is dan op de goede schermen. Zouden deze problemen ook veroorzaakt kunnen worden door lijm die nog moet drogen, of een scherm dat nog "bij moet trekken"? Geen een van de LCD schermen/monitoren die ik ooit gehad heb zijn substansieel van toon veranderd na 'inbranden'.
Reference threads:
MacRumors: Yellow Tint!
MacRumors (Factory Production Weeks)
Whirtpool: "Yellow" Screen issue on iPad 3
Mijn eigen ervaringen:
Het beste kun je de ipad in een winkel vergelijken met de demonstratiemodellen die door Apple aan de winkels geleverd worden. Met voorkeur een Apple reseller zoals ICenter of de Apple Store. Na een week inbranden moet de Ipad dus dezelfde kleur en contrast hebben en dezelfde helderheid als de Ipad demonstratiemodellen in de winkel, Of de Ipad heeft een ander paneel dat gewoon minder goed is.Ik ben in Alkmaar bij Dixons geweest en heb daar twee Ipads uitgeprobeerd (1 wifi en 1 3g 16GB) Ik heb de schermen samen met de verkoper naast de Ipad 2 gehouden (Ze hadden daar helaas nog geen nieuw Ipad demonstratiemodellen. De schermen waren duidelijk geler/warmer vergeleken met de Ipad 2, de verkoper zag het verschil trouwens ook. (Ik werd wel erg vriendelijk geholpen)
Daarna ben ik langs I-center in Alkmaar gegaan. Deze hadden wel een demonstratiemodel van de nieuwe Ipad staan. Die zag er perfect uit (Het scherm was mooi wit en had een hoog contrast en helderheid). Ook daar heb ik gevraagd of ik de nieuwe ipad 16GB wifi naast dit demonstratiemodel mocht houden. Het scherm was weer geel en ook minder licht dan het demonstratiemodel. (Volgens mij was het scherm ook iets fletser trouwens). Ook hier zag de verkoper het verschil duidelijk. De bediening was ook hier prima trouwens.
Daarna ben ik naar Amsterdam gereden, naar de nieuwe Apple store. De demonstratiemodellen waren allemaal perfect (wit, goede helderheid en hoog contrast). Ook hier mocht ik de nieuwe ipad eerst uitproberen 16GB wifi. En weer het zelfde probleem (Geel en minder licht). Ook hier zag de verkoper duidelijk het verschil. Hij zei wel dat het misschien nog bij zou trekken, maar daar durfde ik hem toch niet op te kopen. (Ook weer vriendelijke bediening).
Mijn Conclusie: Apple gebruikt volgens mij de beste schermen in de demonstratiemodellen. Als de gele schermen binnen de specificaties vallen moeten ze die naar mijn mening ook als demonstratiemodel gebruiken en niet de beste versies specifiek selecteren. Misschien moeten de schermen nog drogen of zoiets, dat weet ik natuurlijk niet 100%, maar ik denk van niet.
Wat mij trouwens ook opviel was dat belangrijke review sites allemaal Ipads met witte schermen hebben gekregen. Apple heeft ook hier volgens mij de Ipads met de beste schermen naar toe gestuurd. Je ziet wel gele schermen op youtube bij reviews van "gewone mensen"