ik zie al wat hij fout doet bij mij. Vroegâh ging epp over het bedrag exclusief BTW (hoe verzinnen ze het..). Daarom staat er zo'n achterlijke kortingstabel in de sheet. Dat is tegenwoordig niet meer zo.
Die paar tientjes komt het ook niet op aan I suppose. Maare, weet jij toevallig of de xps 15 gewoon blijft booten als de Msata defect raakt?
http://www.anandtech.com/...logy-ssd-caching-review/2
Unlike Seagate's Momentus XT, both reads and writes are cached with SRT enabled. Intel allows two modes of write caching: enhanced and maximized. Enhanced mode makes the SSD cache behave as a write through cache, where every write must hit both the SSD cache and hard drive before moving on. Whereas in maximized mode the SSD cache behaves more like a write back cache, where writes hit the SSD and are eventually written back to the hard drive but not immediately.
Enhanced mode is the most secure, but it limits the overall performance improvement you'll see as write performance will still be bound by the performance of your hard drive (or array). In enhanced mode, if you disconnect your SSD cache or the SSD dies, your system will continue to function normally. Note that you may still see an improvement in write performance vs. a non-cached hard drive because the SSD offloading read requests can free up your hard drive to better fulfill write requests.
Maximized mode offers the greatest performance benefit, however it also comes at the greatest risk. There's obviously the chance that you lose power before the SSD cache is able to commit writes to your hard drive. The bigger issue is that if something happens to your SSD cache, there's a chance you could lose data. To make matters worse, if your SSD cache dies and it was caching a bootable volume, your system will no longer boot. I suspect this situation is a bit overly cautious on Intel's part, but that's the functionality of the current version of Intel's 10.5 drivers.
Sinds gisteren werkt de draadloze verbinding niet meer op mijn XPS 15
terwijl deze het sinds aanschaf in mei 2011 onafgebroken heeft gedaan. Ik heb de Intel 6230 draadloze netwerkkaart erin zitten.
Ik heb een dual boot met Win7 en Ubuntu 12.04 en onder beide besturingssystemen werkt draadloos niet meer. Op andere apparaten werkt draadloos wel, dus het ligt niet aan de modem (KPN EPB). Meer dan bovenstaande controles heb ik niet kunnen verzinnen.
Wie kan mij verder helpen? Ik heb nu een netwerkkabel aangesloten, maar ik heb liever draadloos.

Ik heb een dual boot met Win7 en Ubuntu 12.04 en onder beide besturingssystemen werkt draadloos niet meer. Op andere apparaten werkt draadloos wel, dus het ligt niet aan de modem (KPN EPB). Meer dan bovenstaande controles heb ik niet kunnen verzinnen.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Vind het trouwens maar een vreemde stap bij de nieuwe XPS ga je qua HDD op een gegeven moment van 750GB 7200rpm naar 1TB 5400rpm...
Doet ie het helemaal niet meer? Hmm. Je zou even kijken of je een kaartje kan lenen uit een andere laptop, dan kan je iig uitsluiten dat de kaart zelf defect is. Aangezien je zegt dat het onder zowel W7 als Ubuntu niet meer werkt denk ik toch aan een hardwaredefect (kaart/antenne). Maar goed, dit is slechts een hersenspinsel.Louise525 schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 14:28:
Sinds gisteren werkt de draadloze verbinding niet meer op mijn XPS 15terwijl deze het sinds aanschaf in mei 2011 onafgebroken heeft gedaan. Ik heb de Intel 6230 draadloze netwerkkaart erin zitten.
Ik heb een dual boot met Win7 en Ubuntu 12.04 en onder beide besturingssystemen werkt draadloos niet meer. Op andere apparaten werkt draadloos wel, dus het ligt niet aan de modem (KPN EPB). Meer dan bovenstaande controles heb ik niet kunnen verzinnen.Wie kan mij verder helpen? Ik heb nu een netwerkkabel aangesloten, maar ik heb liever draadloos.
Ja diegenen die in Nederland de laptops samenstellen zijn koekenbakkers. Elk land mag dat zelf bepalen zo schijnt. Wij hebben geen optie tot bluray, terwijl dat wel in de omschrijving staat. Alleen een SSD met 512 GB of een normale HDD, niets daartussen. Geen grotere Msata's dan 32GB, en het bovenstaande inderdaad. Erg vreemd.rjvisje schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:16:
Vind het trouwens maar een vreemde stap bij de nieuwe XPS ga je qua HDD op een gegeven moment van 750GB 7200rpm naar 1TB 5400rpm...
Een grotere msata dan 32GB heeft toch geen zin voor caching. Maar dat dell geen 128/256GB msata aanbied voor het OS alleen, en in de M14x wel, vind ik wel behoorlijk vaag.
Nee niet voor caching, maar daar zou ik het OS zelf op zetten idd. En die 1tb schijf voor data.
De wifi werkte vanmiddag opeens ook niet meer op mijn iPhone en iPad, dus toen heb ik ingelogd in de EPB om daar eens op onderzoek uit te gaan. Ik zag dat wifi op kanaal 1 stond ingesteld; dat heb ik veranderd naar 4 en toen de hele router opnieuw opgestart. Nu werkt wifi weer overal, dus ook op mijn laptop.SChief schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 15:30:
[...]
Doet ie het helemaal niet meer? Hmm. Je zou even kijken of je een kaartje kan lenen uit een andere laptop, dan kan je iig uitsluiten dat de kaart zelf defect is. Aangezien je zegt dat het onder zowel W7 als Ubuntu niet meer werkt denk ik toch aan een hardwaredefect (kaart/antenne). Maar goed, dit is slechts een hersenspinsel.
Het gegeven dat wifi niet op elk kanaal werkt, heb ik al eerder ondervonden in de afgelopen jaren, hoewel ik niet begrijp hoe die EPB zomaar van kanaal kan zijn veranderd.

Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White
Vreemd, misschien dat je EPB een reset heeft gehad via KPN. Je weet maar nooit, ze kunnen van alles met die dingen op afstand.
Mooi dat het weer werkt!
Kleine vraag voor de mensen die op de XPS15 Battlefield 3 spelen, welke settings en resolutie spelen jullie online ?. Ik moet hem hier helemaal op 1280 x 720 zetten op low om toch nog 30/40 FPS te kunnen halen...
En tot ergenis aan toe klappen ze er regelmatig er uit.
Rupsen, Rapsen.
Ja, ze hebben mijn EPB al eens op afstand gesloopt. Een update gepushd die niet helemaal deugde. Dat valt met geen mogelijkheid tegen te houden en terugdraaien doen ze ook al niet. Enfin, 2 boxen verder heb ik weer eentje die werkt (om een wekenlang verhaal kort te maken). En nog steeds gebeurt het af en toe (eens in de paar maanden) dat de EPB een fabrieksreset heeft uitgevoerd, waardoor ik m'n hele netwerk opnieuw mag instellen.
Maar voor die discussie hebben we vast wel een andere topic.
Wat de combinatie met de XPS en de invloed van de kanaalkeuze betreft, daar heb ik nog geen problemen mee gehad. Wel met m'n vorige laptop, een Toshiba, die wilde regelmatig niet verbinden terwijl het hele huis wel verbinding had, of de verbinding viel opeens weg. Na het vervangen van de Ralink wifikaart door een Atheros was dat probleem uit de wereld. Maar volgens mij gebruikt Dell in de XPS geen slechte wifikaartjes, hooguit kun je wat conflicten krijgen als je een gecombineerde wifi/bluetoot kaart gebruikt, zoals de 6230.
Die 6230 heb ik nu een paar weken erin en geen problemen mee gehad, behalve toen hij er net in zat en nog draaide op de drivers van de 1000. Na het opnieuw installeren van de drivers (overigens dezelfde download als ik voor de 1000 had, blijkbaar worden afhankelijk van het kaartje andere dingen geïnstalleerd) waren die problemen over. Maar als ik bv. een download heb lopen en ik maak gebruik van bluetooth terwijl de download nog bezig is, wordt die acuut afgebroken.
Maar voor die discussie hebben we vast wel een andere topic.
Wat de combinatie met de XPS en de invloed van de kanaalkeuze betreft, daar heb ik nog geen problemen mee gehad. Wel met m'n vorige laptop, een Toshiba, die wilde regelmatig niet verbinden terwijl het hele huis wel verbinding had, of de verbinding viel opeens weg. Na het vervangen van de Ralink wifikaart door een Atheros was dat probleem uit de wereld. Maar volgens mij gebruikt Dell in de XPS geen slechte wifikaartjes, hooguit kun je wat conflicten krijgen als je een gecombineerde wifi/bluetoot kaart gebruikt, zoals de 6230.
Die 6230 heb ik nu een paar weken erin en geen problemen mee gehad, behalve toen hij er net in zat en nog draaide op de drivers van de 1000. Na het opnieuw installeren van de drivers (overigens dezelfde download als ik voor de 1000 had, blijkbaar worden afhankelijk van het kaartje andere dingen geïnstalleerd) waren die problemen over. Maar als ik bv. een download heb lopen en ik maak gebruik van bluetooth terwijl de download nog bezig is, wordt die acuut afgebroken.
Anoniem: 149520
Sinds kort heb ik ook de Dell XPS15.
Nu merk ik dat als ik een video afspeel bijvoorbeeld divx met de windows mediaspeler of vlc player, dat deze na een tijdje heel kort stotterd. Ineens hoor ik dan de ventilator draaien, en dan stoort/stotterd of knippert het beeld heel even, en gaat dan weer verder. Soms krijg ik ook de melding:
"Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld
Beeldschermstuurprogramma NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 285.77 reageert niet meer en is hersteld"
Heeft iemand een idee ??
Nu merk ik dat als ik een video afspeel bijvoorbeeld divx met de windows mediaspeler of vlc player, dat deze na een tijdje heel kort stotterd. Ineens hoor ik dan de ventilator draaien, en dan stoort/stotterd of knippert het beeld heel even, en gaat dan weer verder. Soms krijg ik ook de melding:
"Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld
Beeldschermstuurprogramma NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 285.77 reageert niet meer en is hersteld"
Heeft iemand een idee ??
Je kunt beginnen met het verwijderen van je huidige grafische drivers en deze opnieuw installeren of updaten.
This space was intentionally left blank.
Ja 285.77 is al enkele updates geleden. Download de nieuwste maar van de nvidia website, als je games wil spelen zal dat de prestaties ook (sterk) verhogen.
Als je de nieuwe XPS hebt of krijgt, ik las gister dat er iets mis is met de bios. Elke versie die NIET AO4 is moet geupdate worden ivm hibernate bugs.
Yes.. dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat de levering vertraagd is. Volgens een community manager van Dell (Bill) moeten volgende week langzaamaan de reviews verschijnen. Ik ben benieuwd
Die vertraging zal wel mee vallen, mijn is al verzonden en komt maandag aan. 28 juni besteld.Robsel_NL schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 11:43:
Yes.. dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat de levering vertraagd is. Volgens een community manager van Dell (Bill) moeten volgende week langzaamaan de reviews verschijnen. Ik ben benieuwd
Dan heb je geluk (of niet natuurlijk) er zijn er een hele hoop vertraagd.lukjah schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 12:11:
[...]
Die vertraging zal wel mee vallen, mijn is al verzonden en komt maandag aan. 28 juni besteld.
Speel geen BF3, maar heb wel hetzelfde gehad met CoD4 op de XPS15. Als ik op 1900x1080 speelde had ik maar 40FPS. Heb toen het 1 en ander nagezocht op Google, en toen kwam ik een soort perfecte 'instelling' tegen. Nu is mijn resolutie 1366x768 en na nog wat andere instellingen zoals o.a. 'anti-aliasing' te hebben gewijzigd zit ik nu op 180 FPSMetian schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 19:41:
Kleine vraag voor de mensen die op de XPS15 Battlefield 3 spelen, welke settings en resolutie spelen jullie online ?. Ik moet hem hier helemaal op 1280 x 720 zetten op low om toch nog 30/40 FPS te kunnen halen...
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Hmm, mijne 4-7 besteld, volgend de dell site word hij pas 30-7 geleverd....
Ps waar halen jullie die inf over het bios vandaan?
www.laserextreme.nl
Hoe kan ik die op de juiste manier verwijderen, ik heb er nu nl. twee in staan:Bwlian schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 01:47:
Je kunt beginnen met het verwijderen van je huidige grafische drivers en deze opnieuw installeren of updaten.
NVIDIA GeForce GT 540M
Standaard VGA grafische adapter
En de onderste wordt iedere keer opgestart, ook als ik deze verwijder, wordt deze na een herstart weer opnieuw geinstalleerd.
Wat is de juiste manier om een nieuwe versie van NVIDIA te installeren. Help !!!
Mijn verwachte leveringsdatum is 28-7 en krijg hem dus maandag al, 20 dagen voor tijd dus, verwacht hem maar ruim eerder.MCCarrot schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:01:
Bios info las ik hier http://forum.notebookrevi...521x-owners-lounge-9.html hier zit ook een dell medewerker tussen met username Dell-Bill
[ Voor 21% gewijzigd door lukjah op 06-07-2012 14:11 ]
Anoniem: 130582
Gewoon de nieuwste drivers van de nvidia-website downloaden en tijden de installatie het vakje aanvinken dat aangeeft dat je een volledig nieuwe installatie wil doen (i.p.v. een update).
Dat heb ik gedaan, ik krijg dan uiteindelijk twee beeldschermadapters.Anoniem: 130582 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:11:
Gewoon de nieuwste drivers van de nvidia-website downloaden en tijden de installatie het vakje aanvinken dat aangeeft dat je een volledig nieuwe installatie wil doen (i.p.v. een update).
Een beeldschermadapter is iets anders dan een grafische driver.
De 540M is je GPU (uiteraard) en de VGA adapter is (waarschijnlijk) je IGP van de Intel Core CPU.
Dus je hebt gedaan wat Bwlian suggereerde.
De 540M is je GPU (uiteraard) en de VGA adapter is (waarschijnlijk) je IGP van de Intel Core CPU.
Dus je hebt gedaan wat Bwlian suggereerde.
Even een herstel punt terug gezet, ik heb nu, voor de update dit onderstaande:
Beeldschermadapters
* Intel(R) HD Graphics Family
* NVIDIA GeForce GT 540M (de oude versie) 2.85.77
En nu, gewoon update van Nvidia ?
Beeldschermadapters
Ja, selecteren voor nieuwe installatie ipv updateAnoniem: 149520 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 17:22:
Even een herstel punt terug gezet, ik heb nu, voor de update dit onderstaande:
Beeldschermadapters
lukt dus niet:
NVIDIA-installatieprogramma kan niet doorgaan
Dit grafische stuurprogramma kon geen compatible grafische hardware vinden
Heb je wel drivers voor de 540 gedownload? Ik vraag het maar.Anoniem: 149520 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:27:
lukt dus niet:
Zit er ook geen update optie in het nvidia control center, of hoe het ook heet, ik heb altijd ati
http://forum.notebookrevi...ounge-17.html#post8683402
Zucht... Eerst de XPS 13, en nu dit. Cooling is niet dell's sterkste punt.
Het kan natuurlijk gewoon pech zijn dat het een slechte cpu isAnoniem: 303530 schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 19:49:
http://forum.notebookrevi...ounge-17.html#post8683402
Ik heb de vga driver kunnen updaten, echter het probleem is nog niet opgelost, ik krijg af en toe de melding:
Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld
Beeldschermstuurprogramma NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 301.42 reageert niet meer en is hersteld.
Iemand een idee
Beeldschermstuurprogramma reageert niet meer en is hersteld
Beeldschermstuurprogramma NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 301.42 reageert niet meer en is hersteld.
Iemand een idee
Zo'n driver probleem zie ik steeds bij een klasgenoot met een HP Elitebook (Nvidia Quadro).
Aan hem is nu het advies gegeven door mij en anderen:
Bestanden back-uppen en een schone installatie.
Hij heeft bijna alles al geprobeerd en de problemen blijven....
(twee klasgenoten met de oude xps15 hebben geen problemen.)
Aan hem is nu het advies gegeven door mij en anderen:
Bestanden back-uppen en een schone installatie.
Hij heeft bijna alles al geprobeerd en de problemen blijven....
(twee klasgenoten met de oude xps15 hebben geen problemen.)
Ik ga eens een schone installatie proberen, wordt vervolgd
Hoe kan ik het beste een schone installatie doen, bij Dell zijn er verschillende opties nl.
Ik zit te denken om een keer een andere Windows 7 versie te gaan gebruiken, kan ik daarna nog gebruik maken van de opties van Dell ? ik heb nl. recovery dvd's gemaakt, maar heb zelf nog een goed windows7 versie liggen, die ook op mijn vaste pc staat.
Hoe kan ik het beste een schone installatie doen, bij Dell zijn er verschillende opties nl.
Ik zit te denken om een keer een andere Windows 7 versie te gaan gebruiken, kan ik daarna nog gebruik maken van de opties van Dell ? ik heb nl. recovery dvd's gemaakt, maar heb zelf nog een goed windows7 versie liggen, die ook op mijn vaste pc staat.
[ Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 149520 op 07-07-2012 02:52 ]
Hmmm, de I5 loopt op 2,5ghz de i7 zou op 2,1 ghz moeten lopen maar loopt op 1,2 ghz.lukjah schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 21:32:
[...]
Het kan natuurlijk gewoon pech zijn dat het een slechte cpu is
Maar in beide gevallenis in een single core apllication de i5 dus sneller.
Heb ik net een i7 besteld
www.laserextreme.nl
Of je wacht gewoon af totdat dell het oplost. Feit blijft natuurlijk dat dit soort dingen getest moeten worden voordat het ding op de markt komt. Dell moet het ding testen, niet de community.
Dus jullie zouden voor de 14 en 15 zeggen niet kopen tijdelijk?
Want ik twijfel tussen een 14, 15 en een lenovo u410. En misschien zou ik wel geen fullhd scherm nodig hebben voor mijn doen maar het lijkt voor mij meer zo'n "must have''
Want ik twijfel tussen een 14, 15 en een lenovo u410. En misschien zou ik wel geen fullhd scherm nodig hebben voor mijn doen maar het lijkt voor mij meer zo'n "must have''
[ Voor 25% gewijzigd door Droid op 09-07-2012 02:02 ]
Waarom je de XPS 14 of U410 zou kopen snap ik sowieso niet. De U410 is een downgrade ten opzichte van de antieke vostro V131, en de voordelen van de XPS 14 ten opzichte van de asus zenbook ontgaan mij ook voor het grootste gedeelte. Dezelfde CPU, 800gr lichter? Kom op dell, dat moet echt beter.
Maar misschien kan je het beter in Laptop Aankoopadvies proberen.
Maar misschien kan je het beter in Laptop Aankoopadvies proberen.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 09-07-2012 02:09 ]
Vanavond krijg ik me nieuwe XPS, gelijk windows zonder bloatware installeren of niet? Nog nooit een dell gehad, misschien hebben hun wél programmas voor een betere werking.
Gewoon doen, hun programma's kan je achteraf altijd nog installeren via de drivers en utility's cd.lukjah schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:46:
Vanavond krijg ik me nieuwe XPS, gelijk windows zonder bloatware installeren of niet? Nog nooit een dell gehad, misschien hebben hun wél programmas voor een betere werking.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb al best een aantal dell laptops gehad en altijd een schone installatie gedaan. Ze weten toch elke keer weer een hoop zooi mee te leveren
Hij is verstuurd vanaf china en word woensdag 11-7 afgeleverd.MCCarrot schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 14:01:
www.laserextreme.nl
Kan nooit kwaad om een clean install er overheen te gooien. Sterker nog, het ruimt ook nog is lekker op. Heb het ook als eerste gedaan toen ik hem binnen kreeg.lukjah schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:46:
Vergeet alleen niet om even de 'driver-list' te zoeken in een van de delen hier, zodat je wel de drivers kan downloaden / installeren (via usb ofzo).
Rupsen, Rapsen.
Die vraag wilde ik net gaan stellen, hij herkent de hdd niet...Metian schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:35:
[...]
Kan nooit kwaad om een clean install er overheen te gooien. Sterker nog, het ruimt ook nog is lekker op. Heb het ook als eerste gedaan toen ik hem binnen kreeg.
Vergeet alleen niet om even de 'driver-list' te zoeken in een van de delen hier, zodat je wel de drivers kan downloaden / installeren (via usb ofzo).
Edit, zelf drivers moeten regelen. Voor de mensen die ook windows opnieuw willen installeren download deze: http://www.dell.com/suppo...521x&urlProductCode=False
Kopieer C/dell/33CJ6 naar een usb stick, klik in windows installatie load driver, navigeer naar de map 33CJ6/f6flpy-x64
[ Voor 28% gewijzigd door lukjah op 09-07-2012 19:00 ]
Ik zie dat Dell Belgie nu ook kortingcodes gewoon op haar site heeft staan, zoals dat ook in Nederland is(/was?). Veranderd op zich weinig want de codes waren quasi altijd terug te vinden op andere sites, maar het bespaard het opzoekwerk natuurlijk
.
http://www1.euro.dell.com...c=be&cs=bedhs1&l=nl&s=dhs
http://www1.euro.dell.com...c=be&cs=bedhs1&l=nl&s=dhs
Weet iemand hoe je de backlit verlichting aan kan laten staan? Hij gaat telkens uit na een paar minuten, zeer irritant als ik zoals nu op een slecht verlichte kamer zit.
Ik kwam op de driver-cd drivers tegen voor een motionsensor, die zit er dus ook in. Leuk om te weten
Ik kwam op de driver-cd drivers tegen voor een motionsensor, die zit er dus ook in. Leuk om te weten
Druk op Windows+X, en dan klik je op het icoontje naast "Helderheid toetsenbord", daar kan je een tijd instellen. Die motionsensor is overigens om de HDD te parkeren mocht de laptop vallen.lukjah schreef op maandag 09 juli 2012 @ 22:49:
Weet iemand hoe je de backlit verlichting aan kan laten staan? Hij gaat telkens uit na een paar minuten, zeer irritant als ik zoals nu op een slecht verlichte kamer zit.
Wat zijn de laatste tijd eigenlijk een beetje de acties van Dell bij bijv. de XPS? Je hebt eigenlijk altijd wel die epp truc en de 10% kortingscode zo lijkt het. Dan heb je nog die creditcard truc. "Vroeger" had je altijd een aantal acties op de website vermeld staan. Nu staat daar alleen gratis macafee voor 15 maanden (woohoo!!!111....) Mogelijk komt er af en toe gratis verzenden. Zijn er verder nog acties die regelmatig terugkomen?
De nieuwe Asus modellen vallen me ook niet helemaal mee, dus misschien komt er alsnog een dell...
De nieuwe Asus modellen vallen me ook niet helemaal mee, dus misschien komt er alsnog een dell...
In Dell Waardebonnen Topic - Deel 2 staat het een en ander verzameld.
Godsamme, zo kom ik toch nooit van m'n Envy 14 af....
Lekker high-spec tech er in stoppen, beetje throttelen om te voorkomen dat de boel afbrandt... Slechte zaak
bron: Owner's loungeDell XPS 15: End of an Era
Today I opened the laptop I have been eagerly waiting over two weeks for, a $1,700 Dell XPS 15 with i7 and 640M. The first thing I did after setting up my anti-virus and browser was test the thermals using several tools. The first test: Intel Burn Test and Furmark at the same time. Within a minute the CPU reached 100C and the computer shut down. An IBT test alone kept the CPU around 90C with Turbo Boost staying on the whole time. Predictable results so far given the form factor of this laptop. However, the next thing I did was run Furmark by itself, with the CPU at 0% (fully idle). The GPU reached around 85C, again predictable, but the CPU was nearing 95C -- just five degrees below the shutdown point. This is with an idle CPU; ambient temps were 27C the whole time, and I had the laptop propped on top of a large book to keep the vents unblocked. The last test I did was a real-world simulation test -- a scenario simulating a computer game with intensive graphics and high CPU usage. I downloaded the CUDA Toolkit and ran the N-body simulation with 60,000 bodies (which results in a frame rate of around 2.3 and 100% GPU usage). At the same time, I ran a trial-division factorization program with 8 threads on a 25-digit number (long enough so that the program would run for a few hours) with ThrottleStop set to 2.1 GHz. Ten minutes later I checked the temps and the CPU seemed to have stabilized around 95C with the GPU near 80C -- not good but technically not critical. However, I noticed that the CPU had throttled to 1.2 GHz. From previous reading I realized that I needed to disable BD PROCHOT. Ten seconds after disabling it, the CPU reached 100C and the computer shut down. I will be returning my Dell XPS tomorrow, and I am sad to report that unless something changes with the brand, this is the last Dell I will ever buy.
Verdict: The throttling issue was likely added on purpose by Dell so intense games wouldn't cause the processor to reach critical thresholds. The issue is real -- and it cannot be fixed in software. It is apparent that the throttling is caused by heat from the GPU reaching the CPU instead of totally going to the fan. For a computer that costs as much as many high-end gaming laptops, it does a very poor job. Steer clear of this PC at all costs.
0 stars (out of 5).
Lekker high-spec tech er in stoppen, beetje throttelen om te voorkomen dat de boel afbrandt... Slechte zaak
My life for hire!
Je wordt er idd niet vrolijk van. De 1 zegt dat het niet softwarematig op te lossen is, de ander weer wel. Dan zeggen ze dat de indeling anders moet.... De eerste mensen sturen de laptops inmiddels ook al terug.
Als het maar geen neverending story wordt. Als je die reacties leest daar wordt je niet vrolijk van.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Wat een drama van Dell dan zeg.. Zulke belachelijke prijzen en dan ook nog slechte kwaliteit dus. Ben ik even blij met mijn mei '12 versie
Apple MacBook Pro | Apple iPhone 15 Pro | Apple AirPods Pro | Xbox Series X | LG OLED55CX6LA | Sonos Arc + 2x Sonos Play:1
Ik heb gisteravond even gegamed, en de resultaten vallen me erg mee. Ik heb diablo en skyrim gespeeld, beide op high en totaal geen lag. Heel soms een stottering maar ik kon me er niet aan ergeren. Ook werd de laptop helemaal niet heet (wel warm) dus ik denk dat ze op notebookreview een beetje overdrijven. Er zal vast iets mis mee zijn anders maken ze niet zulke problemen maar ik denk ook dat ze teveel verwachten en daarom overdrijven.
En als je niet op de laptop wilt gamen, dan is er al helemaal geen reden om hem niet te kopen, top ding!
En als je niet op de laptop wilt gamen, dan is er al helemaal geen reden om hem niet te kopen, top ding!
Ik denk dat het weer hetzelfde verhaal is als met de '11 serie, veel klachten over de fan die constant aanslaat doordat de laptop te heet word.
Terwijl heel veel mensen dat probleem helemaal niet herkennen, bij mij is de heatsink en de fan vervangen en zijn de problemen daarmee opgelost.
In dit geval vermoed ik ook dat er in de fabriek nog steeds van die beunhazen werken, die er nog steeds te veel koelpasta op de CPU /GPU smeren.
Terwijl heel veel mensen dat probleem helemaal niet herkennen, bij mij is de heatsink en de fan vervangen en zijn de problemen daarmee opgelost.
In dit geval vermoed ik ook dat er in de fabriek nog steeds van die beunhazen werken, die er nog steeds te veel koelpasta op de CPU /GPU smeren.
We zullen het wel horen, op notebookreview heeft een dell medewerker gepost dat ze bezig zijn, een gebruiker heeft zelfs zijn 'probleem' laptop aangeboden en die is aangenomen.Enes_81 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:45:
Ik denk dat het weer hetzelfde verhaal is als met de '11 serie, veel klachten over de fan die constant aanslaat doordat de laptop te heet word.
Lukjah, ik denk dat het overhittings fenomeen pas echt voor gaat komen met de nieuwste zware games zoals BF3 op high/ultra, D3 stelt weinig voor en ook skyrim pusht naar mijn idee ook niet echt.
Hoe dan ook, kan je eventueel eens een paar zelfgemaakte foto's willen posten? Wel benieuwd
Hoe dan ook, kan je eventueel eens een paar zelfgemaakte foto's willen posten? Wel benieuwd
My life for hire!
Zucht, ik wil een nieuwe laptop. Ik bied bedrijven 1000+ euro voor een fatsoenlijke high end laptop. Niemand wil het geld hebben blijkbaar.
alienware? m14x gt650IntToStr schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 15:16:
Zucht, ik wil een nieuwe laptop. Ik bied bedrijven 1000+ euro voor een fatsoenlijke high end laptop. Niemand wil het geld hebben blijkbaar.
M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm
Las vandaag tussen de regels door op notebook forum dat Dell binnenkort met een fix komt middels een Bios update.
http://forum.notebookrevi...21x-owners-lounge-45.html
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Bij mij heb ik dit niet. Zocht ook naar een manier om dit in te stellen maar helaas..SChief schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:00:
[...]
Druk op Windows+X, en dan klik je op het icoontje naast "Helderheid toetsenbord", daar kan je een tijd instellen. Die motionsensor is overigens om de HDD te parkeren mocht de laptop vallen.

Nooit gedacht dat dat kon...bedankt!
Dat is mooi.... ik las het ook net. Heb net vanavond een andere besteld, was het wachten heeeeeelemaal zatcbr600f4i schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:20:
Las vandaag tussen de regels door op notebook forum dat Dell binnenkort met een fix komt middels een Bios update.
Ik heb maar een mbpr besteld, desalniettemin wens ik iedereen veel plezier met hun Dell en hoop dat het allemaal goed komt.
Als je goed leest zei ik dat dus ook al in m'n eerste post.Bwlian schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 21:19:
Nooit gedacht dat dat kon...bedankt!
Mooi zo, ik ben er blij mee. Hoef ik hem niet terug te brengen. En natuurlijk praten ze weer vol lof. Het was gewoon een probleem als je zware games speelde. En als dat opgelost wordt, dan vind ik dit absoluut de beste en mooiste laptop die ik ooit gezien heb. Ik vind hem absoluut de volle 1600 balletjes waard, het enige nadeel vind ik de optische drive, onnodig. (Al heb ik hem al wel 1 keer gebruikt om windows professional te installeren)Daarisdie schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:38:
[...]
Dat is mooi.... ik las het ook net. Heb net vanavond een andere besteld, was het wachten heeeeeelemaal zat. Nu praten ze ook ineens weer vol lof over die machine nu de update er aan komt.
Ik heb maar een mbpr besteld, desalniettemin wens ik iedereen veel plezier met hun Dell en hoop dat het allemaal goed komt.
die mbpr had ik ook in gedachten maar had die ook geen throttling problemen?Daarisdie schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 23:38:
[...]
Dat is mooi.... ik las het ook net. Heb net vanavond een andere besteld, was het wachten heeeeeelemaal zat. Nu praten ze ook ineens weer vol lof over die machine nu de update er aan komt.
Ik heb geen idee.... hoop het niet. Maar ik had hem afgelopen Zaterdag in het echt gezien/geprobeerd en was spontaan verliefd, wat een mooi apparaat.cbr600f4i schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 07:13:
[...]
die mbpr had ik ook in gedachten maar had die ook geen throttling problemen?
Heeft iemand al zo'n coolingpad gevonden? Ik zat te denken over deze: pricewatch: Zalman ZM-NC2000 Ultra Quiet Notebook Cooler (Zwart)
maar is hij wel te gebruiken met de cooling aan de achterkant en een rubberen onderkant?
maar is hij wel te gebruiken met de cooling aan de achterkant en een rubberen onderkant?
[ Voor 61% gewijzigd door lukjah op 13-07-2012 16:44 ]
Op de Dell driver website zie ik (na het invoeren van mijn service tag) een update voor de videokaart staan met de status 'Dringend'. Als ik kijk bij alle updates voor L521x zie ik nog een update voor het BIOS staan met de status 'Dringend'.
Kan ik deze updates gewoon installeren zonder dingen om zeep te helpen en hoe kan ik checken of ik deze updates al heb draaien?
Kan ik deze updates gewoon installeren zonder dingen om zeep te helpen en hoe kan ik checken of ik deze updates al heb draaien?
Voor je huidige BIOS-versie kan je kijken in Dell Support Center (geïnstalleerd op je computer) onder Detailed System Information.
Die update voor je videokaart zijn waarschijnlijk nieuwere Nvidia drivers. Deze kan je beter gewoon van de site van Nvidia halen: http://www.geforce.co.uk/drivers
Die update voor je videokaart zijn waarschijnlijk nieuwere Nvidia drivers. Deze kan je beter gewoon van de site van Nvidia halen: http://www.geforce.co.uk/drivers
Voor welke XPS versie? Bij de L502/1 zit de koeling linksboven, en juist daar heeft de cooling pad geen raster of inbuiging (zoals anderen). Erg effectief zal die naar mijn mening dus niet zijn denk ik.lukjah schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 16:11:
Heeft iemand al zo'n coolingpad gevonden? Ik zat te denken over deze: pricewatch: Zalman ZM-NC2000 Ultra Quiet Notebook Cooler (Zwart)
Deze notebook was voor mij ook een kanshebber, maar eerst maar eens kijken hoe al deze verhalen opgelost gaan worden.
Anders voor mijn studie maar een Precision, die is nog goedkoper ook
RGB LED FULL hd, Quadro, 8GB, i7 QM en 3 jaar NB
Anders voor mijn studie maar een Precision, die is nog goedkoper ook
RGB LED FULL hd, Quadro, 8GB, i7 QM en 3 jaar NB
[ Voor 4% gewijzigd door Brilsmurfffje op 14-07-2012 17:14 ]
De nieuwe, l521xSemperEgo schreef op zaterdag 14 juli 2012 @ 17:06:
[...]
Voor welke XPS versie? Bij de L502/1 zit de koeling linksboven, en juist daar heeft de cooling pad geen raster of inbuiging (zoals anderen). Erg effectief zal die naar mijn mening dus niet zijn denk ik.
Crap, epp korting is niet meer te combineren met een 10% kortingcode... Shipping is wel weer gratis nu
Lekker hoor, ik sta op het punt een aanschaf te doen en gooien ze die korting (combinatie) eruit.. Hoe zou dat nu komen, misschien iets te veel beschreven op dit forum of die combinatie wel mocht?Robsel_NL schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:19:
Crap, epp korting is niet meer te combineren met een 10% kortingcode... Shipping is wel weer gratis nu
Anoniem: 395864
Ik heb als sinds de aankoop (april 2011) een vrij bizar probleempje met mijn XPS 15 (L502x).
Laat ik eerst beginnen met te stellen dat de laptop in principe 100% stabiel is. Ik heb echt nog nooit een vage, onverklaarbare crash, BSOD gehad die zou wijzen op instabiliteit. Ondanks dat de CPU en de HDD soms erg heet kunnen worden (de CPU wordt soms 90+ ºC).
De specs:
Het probleem is echt exact hetzelfde zoals in dat topic omschreven: vensters openen en sluiten zich traag, spellen lijken in slow motion te lopen (maar wel met een normale framerate), films spelen in slowmotion af, echt bizar. Verder is de laptop dan wel gewoon bruikbaar voor internet en office en er staan ook geen foutmeldingen in het logboek ofzo.
Ik heb het probleem lang genegeerd, maar het begint me nu steeds meer te irriteren. Elke keer als ik nieuwe software geïnstalleerd heb of Windows updates heb gedraaid, en daarna opnieuw op moet starten, dan rebot de laptop in "slow motion". Overigens, als de laptop ontwaakt uit standby of hibernation, dan doet het probleem zich niet voor.
Ik heb de laptop al 2x geheel geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd (met de op dat moment nieuwste drivers), maar het probleem kwam gewoon direct terug. Het BIOS is ook geflasht naar de nieuwste versie.
Aangezien een complete herinstallatie niets helpt, zit ik toch te denken aan een hardwareprobleempje, als gevolg van een foute initialisatie ofzo. Maarja, zoals gezegd, buiten dit vage probleem is de laptop echt 100% stabiel en loopt als een trein. Ik heb dus echt geen idee waar ik het zoeken moet, het kan vanalles zijn.
Iemand nog slimme ideeën wat ik er zelf aan zou kunnen doen?
Laat ik eerst beginnen met te stellen dat de laptop in principe 100% stabiel is. Ik heb echt nog nooit een vage, onverklaarbare crash, BSOD gehad die zou wijzen op instabiliteit. Ondanks dat de CPU en de HDD soms erg heet kunnen worden (de CPU wordt soms 90+ ºC).
De specs:
- i5-2410M CPU
- 6GB RAM
- Nvidia GT525m met 1GB (Optimus)
- Seagate Momentus 750GB 7200rpm ST9750420AS
- 1366x768 scherm
Het probleem is echt exact hetzelfde zoals in dat topic omschreven: vensters openen en sluiten zich traag, spellen lijken in slow motion te lopen (maar wel met een normale framerate), films spelen in slowmotion af, echt bizar. Verder is de laptop dan wel gewoon bruikbaar voor internet en office en er staan ook geen foutmeldingen in het logboek ofzo.
Ik heb het probleem lang genegeerd, maar het begint me nu steeds meer te irriteren. Elke keer als ik nieuwe software geïnstalleerd heb of Windows updates heb gedraaid, en daarna opnieuw op moet starten, dan rebot de laptop in "slow motion". Overigens, als de laptop ontwaakt uit standby of hibernation, dan doet het probleem zich niet voor.
Ik heb de laptop al 2x geheel geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd (met de op dat moment nieuwste drivers), maar het probleem kwam gewoon direct terug. Het BIOS is ook geflasht naar de nieuwste versie.
Aangezien een complete herinstallatie niets helpt, zit ik toch te denken aan een hardwareprobleempje, als gevolg van een foute initialisatie ofzo. Maarja, zoals gezegd, buiten dit vage probleem is de laptop echt 100% stabiel en loopt als een trein. Ik heb dus echt geen idee waar ik het zoeken moet, het kan vanalles zijn.
Iemand nog slimme ideeën wat ik er zelf aan zou kunnen doen?
Als je de laptop niet reboot, maar uitschakelt en direct weer aanzet (ahw. een handmatige reboot, maar waarbij de laptop wel helemaal uit is geweest), doet het probleem zich dan ook voor?
Edit: overbodig
[ Voor 93% gewijzigd door cbr600f4i op 15-07-2012 16:45 . Reden: Overbodig ]
Anoniem: 395864
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik geloof van wel. Ik zal het meteen uitproberen als de gelegenheid zich voordoet.Alfie104 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:29:
Als je de laptop niet reboot, maar uitschakelt en direct weer aanzet (ahw. een handmatige reboot, maar waarbij de laptop wel helemaal uit is geweest), doet het probleem zich dan ook voor?
/edit Terugdenkend kan ik wel bevestigen dat het zich dan ook voordoet. Pas als ik langer wacht met weer aanzetten, kan ik er vanuit gaan dat het probleem zich niet voordoet. Lijkt wellicht dus toch hitte-gerelateerd. Maar wel erg váág. Ik heb gemerkt dat de HD nogal wat warmte afgeeft, zonder dat de fan gaat draaien. Misschien die eens vervangen voor een SSD exemplaar.
Overigens, ik hebt toch maar weer eens een google search gedaan (kon voorheen niks bruikbaars vinden), maar ben toch zeker niet de enige met dit probleem. Zie bijv. link 1, link 2 en link 3. Het is dus niet iets specifiek voor de XPS 15. Maar erg vaak lijkt het toch niet voor te komen, laat staan dat iemand al een definitieve oorzaak en/of oplossing gevonden heeft.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 395864 op 15-07-2012 16:45 ]
Probeer eens de laptop op te starten, en wanneer hij opgestart is, meteen herstarten?Anoniem: 395864 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 16:40:
[...]
Durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik geloof van wel. Ik zal het meteen uitproberen als de gelegenheid zich voordoet.
/edit Terugdenkend kan ik wel bevestigen dat het zich dan ook voordoet. Pas als ik langer wacht met weer aanzetten, kan ik er vanuit gaan dat het probleem zich niet voordoet. Lijkt wellicht dus toch hitte-gerelateerd. Maar wel erg váág. Ik heb gemerkt dat de HD nogal wat warmte afgeeft, zonder dat de fan gaat draaien. Misschien die eens vervangen voor een SSD exemplaar.
Overigens, ik hebt toch maar weer eens een google search gedaan (kon voorheen niks bruikbaars vinden), maar ben toch zeker niet de enige met dit probleem. Zie bijv. link 1, link 2 en link 3. Het is dus niet iets specifiek voor de XPS 15. Maar erg vaak lijkt het toch niet voor te komen, laat staan dat iemand al een definitieve oorzaak en/of oplossing gevonden heeft.
Doet het probleem zich dan ook voor? Komt heel vaak voor dat de koelpasta niet goed gemonteerd zit, maar dat de PC dan zo traag gaat doen is wel heel gek.
Net nog even uitgeprobeerd maar ik kan gewoon de epp korting combineren met een kortingsbon op de €1999 xps15. Kom je ergens boven de 1600€ uit. Ik heb niet verder gekeken met shopkorting. Als ik meer weet over de bios update inzake throttling dan wil ik deze aanschaffen.Robsel_NL schreef op zondag 15 juli 2012 @ 02:19:
Hulde! werkt hier ook weer. Ik kreeg toen een melding dat de epp korting niet met een kortingbon te combineren was...cbr600f4i schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:39:
[...]
Net nog even uitgeprobeerd maar ik kan gewoon de epp korting combineren met een kortingsbon op de €1999 xps15. Kom je ergens boven de 1600€ uit. Ik heb niet verder gekeken met shopkorting. Als ik meer weet over de bios update inzake throttling dan wil ik deze aanschaffen.
Een probleempje met mijn Dell, met de ingebouwde Wireless 5540 HSPA Mini Card.
De eerste keer dat ik die in Italië gebruikte was de verbinding tergend traag. Eigenlijk niet mee te internetten. Ik gaf de schuld aan een zwakke verbinding ter plaatse. Na meerdere ervaringen op verschillende plaatsen en providers is mij het volgende opgevallen.
Mijn 3G 5540 modem heeft altijd dezelfde verbindings-snelheid, steeds met 48 kbps. Jaren geleden kon je daar redelijk mee internetten, maar nu is het niet te doen. De prepaid abo's die ik gebruikt heb hadden een mogelijkheid tot 7.2 Mb verbinding. Nergens sneller dan 48 kbps. Zelfs thuis niet.
De gps gaat wel zoeken maar heeft nog nooit een satelliet gevonden. Jammer, maar niet belangrijk voor mij.
Daarom vraag ik mij af of anderen met deze 5540 betere ervaringen hebben wat de snelheid betreft en of iemand mij advies kan geven waar ik het probleem moet zoeken.
Ik heb nog de originele installatie in gebruik en heb de nieuwste driver van de Dell site en de driver van de meegeleverde driver dvd geprobeerd. Geen verandering in snelheid. Altijd exact 48kbps. Moet nu een usb modem gebruiken om wel een bruikbare snelheid te hebben.
Iemand advies om het goed werkend te krijgen?
De eerste keer dat ik die in Italië gebruikte was de verbinding tergend traag. Eigenlijk niet mee te internetten. Ik gaf de schuld aan een zwakke verbinding ter plaatse. Na meerdere ervaringen op verschillende plaatsen en providers is mij het volgende opgevallen.
Mijn 3G 5540 modem heeft altijd dezelfde verbindings-snelheid, steeds met 48 kbps. Jaren geleden kon je daar redelijk mee internetten, maar nu is het niet te doen. De prepaid abo's die ik gebruikt heb hadden een mogelijkheid tot 7.2 Mb verbinding. Nergens sneller dan 48 kbps. Zelfs thuis niet.
De gps gaat wel zoeken maar heeft nog nooit een satelliet gevonden. Jammer, maar niet belangrijk voor mij.
Daarom vraag ik mij af of anderen met deze 5540 betere ervaringen hebben wat de snelheid betreft en of iemand mij advies kan geven waar ik het probleem moet zoeken.
Ik heb nog de originele installatie in gebruik en heb de nieuwste driver van de Dell site en de driver van de meegeleverde driver dvd geprobeerd. Geen verandering in snelheid. Altijd exact 48kbps. Moet nu een usb modem gebruiken om wel een bruikbare snelheid te hebben.
Daikin Stylish 4.2 kW RXA42B / FTXA42C
Heb je het kaartje (de Wireless 5540 HSPA Mini Card) al re-seated in het systeem? (eruit gehaald en opnieuw erin gestoken)joep meloen schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:18:
Een probleempje met mijn Dell, met de ingebouwde Wireless 5540 HSPA Mini Card.
Heb je een alternatief goede SIM kaart die je kan testen?
AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm
Heb het met verschillende sim kaartjes op verschillende locaties geprobeerd. Altijd met hetzelfde resultaat.Santho schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:12:
[...]
Heb je het kaartje (de Wireless 5540 HSPA Mini Card) al re-seated in het systeem? (eruit gehaald en opnieuw erin gestoken)
Ik zal het kaartje er wel een keer uithalen en opnieuw installeren. Dat heb ik nog niet eerder gedaan. Kleine moeite en wie weet helpt het. Ik laat weten of het daarna wel goed werkt.
Intel® Centrino® Advanced-N 6230 wifi kaart wordt afgeraden door jullie. Nou wil ik deze bestellen(http://configure.euro.del...c=nl&l=nl&s=dhs&cs=nldhs1) maar hoe kan ik er dan een andere wifi kaart in krijgen? Moet ik dan zelf aan de slag of kun je dat wel gewoon ergens instellen?
Inmiddels het kaartje verwijderd, drivers verwijderd en daarna opnieuw erin gezet en verse driver installatie. Jammer genoeg geen verbeteringen. Strak 48 kbps. Heel erg traag.Santho schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 10:12:
[...]
Heb je het kaartje (de Wireless 5540 HSPA Mini Card) al re-seated in het systeem? (eruit gehaald en opnieuw erin gestoken)
Voor de komende vakantie toch maar een usb modem aanschaffen. Met dezelfde sim had een geleende usb modem heel veel meer snelheid dan de Dell 5540. Jammer!
Ik heb er eigenlijk geen problemen mee. Wel gek dat je dat hebt. Misschien eens Dell contacteren?joep meloen schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:14:
[...]
Inmiddels het kaartje verwijderd, drivers verwijderd en daarna opnieuw erin gezet en verse driver installatie. Jammer genoeg geen verbeteringen. Strak 48 kbps. Heel erg traag.
Voor de komende vakantie toch maar een usb modem aanschaffen. Met dezelfde sim had een geleende usb modem heel veel meer snelheid dan de Dell 5540. Jammer!
Dit topic is gesloten.
Let op:
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in de NBBG topics.
Vergeet ook Dell waardebonnen topic en Dell levertijden topic niet.
De CSL policy geldt ook voor ervaringen topics zoals deze! Dat wil dus zeggen dat de zogenaamde 'welke moet ik nemen?'-vragen hier niet gewenst zijn. Hiervoor kan je terecht in de NBBG topics.
Vergeet ook Dell waardebonnen topic en Dell levertijden topic niet.