Kan iemand met een 550D mij vertellen of je kunt filmen door de viewfinder? Met de 500D kun je alleen maar filmen via live view, is dat veranderd in de 550D?
dat is bij de 550d nog steeds hetzelfde, overigens valt er op het scherm goed scherp te stellen..Fishlip schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 11:47:
Kan iemand met een 550D mij vertellen of je kunt filmen door de viewfinder? Met de 500D kun je alleen maar filmen via live view, is dat veranderd in de 550D?
verplaatst naar prijzen-topic
[ Voor 92% gewijzigd door sdekker op 25-05-2010 00:53 . Reden: verplaats naar ander topic ]
Heeft er iemand een ervaring met de grip voor de 550D?
Zijn er ook NO-name grips te koop, ben ze zelf nog niet tegen gekomen.
Er is een NO-name grip van Phottix de BP-550d, helaas heb ik hem nog niet, maar hier is een korte review (in het Duits) te vinden.ton1234 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:12:
Ik heb zelf de Canon grip, kan hier alleen maar ovezeggen dat die doet wat je er van verwacht. Bij mij zit hij er dan ook voor vast op.ton1234 schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:12:
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik heb de 55-250 net gehaald. De prijsklasse hoger zie ik voorlopig nog niet zitten. Ik gebruik hem voor filmen en dan is IS erbij ook wel erg lekker. Tot nu toe zeer tevredenSuperdaantje schreef op zaterdag 13 maart 2010 @ 18:03:
de 55-250 is absoluut geen miskoop. Voor zijn prijsklasse een hele goede misschien wel niet de beste optie. De 70-200 f4 L IS USM is kwalitatief een stuk beter, maar er hangt gelijk ander prijs kaartje aan. (je bent al gauw 700 euro duurder uit dan de 55-250)
Maar van de 55-250 ga je zeker geen spijt krijgen. Ik heb tot op heden er zeker geen spijt van
Vriendin is er nu heel erg blij mee
Daar krijg je geen spijt van
Filmen heb ik tot op heden nog niet gedaan met de 550D.
Ik ben in maart wel overgestapt op de 70-200 f/4 IS en heb de 55-250 verkocht net als de kitlens deze is vervangen voor de 17-40 en de 24-105. Nu twijfel ik alleen nog of ik de 100mm macro IS ga aanschaffen.

Filmen heb ik tot op heden nog niet gedaan met de 550D.
Ik ben in maart wel overgestapt op de 70-200 f/4 IS en heb de 55-250 verkocht net als de kitlens deze is vervangen voor de 17-40 en de 24-105. Nu twijfel ik alleen nog of ik de 100mm macro IS ga aanschaffen.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
DarkSEDA schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:46:
[...]
Er is een NO-name grip van Phottix de BP-550d, helaas heb ik hem nog niet, maar hier is een korte review (in het Duits) te vinden.

Mijn dank.
Hebben meer last gehad van het verwijderen van foto's via de camera, dat er vervolgens allemaal files corrupt zijn en hele serie foto's verdwenen zijn?
Ik heb het geluk gehad de meeste foto's weer terug te kunnen krijgen met een programma die de bytes scanned op headers van images. Het lijkt er nu op dat dit elke keer gebeurd als ik er een paar verwijder.
Ik heb het geluk gehad de meeste foto's weer terug te kunnen krijgen met een programma die de bytes scanned op headers van images. Het lijkt er nu op dat dit elke keer gebeurd als ik er een paar verwijder.
Misschien een corrupt geheugenkaartje?Scorpion schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 18:21:
Hebben meer last gehad van het verwijderen van foto's via de camera, dat er vervolgens allemaal files corrupt zijn en hele serie foto's verdwenen zijn?
Verwijderd
Deze week 90 euro korting bij de MM, ik zag de kit voor 599 bij de MM Den Haag, een koopje.
Verwijderd
Hmm, ik heb dat ook. Maar dan met een cheap ass 16gb geheugenkaartje van ebay. Maar welk programma heb je ervoor gebruikt?
echt een koopje, 500d prijzen.Verwijderd schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 23:20:
Deze week 90 euro korting bij de MM, ik zag de kit voor 599 bij de MM Den Haag, een koopje.
Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van een variabel ND filter op de lens.
Of zou je ook een polarisatie filter kunnen gebruiken?
Zijn er ook NO-name ND filters?
"De" lens? Welke lens bedoel je dan juist?ton1234 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:06:
Is er iemand die ervaring heeft met het gebruik van een variabel ND filter op de lens.
En een ND en een pola zijn 2 verschillende dingen, dus zal je eerst moeten vertellen wat je juist wil bereiken.
N ND filter gebruiken zodat het diafragma bv. ipv 8 > 3.5 gaat. lens 18-55mm kitlens.Fire69 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:19:
[...]
"De" lens? Welke lens bedoel je dan juist?
En een ND en een pola zijn 2 verschillende dingen, dus zal je eerst moeten vertellen wat je juist wil bereiken.
Daar moet je inderdaad een ND voor hebben, en het teveel aan licht zit dat overal in je fotos over het algemeen of alleen de bovenste helft van je fotos (dus heldere lucht etc). Bij het laatste moet je een ND Grad overwegen.ton1234 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 08:22:
[...]
N ND filter gebruiken zodat het diafragma bv. ipv 8 > 3.5 gaat. lens 18-55mm kitlens.
In de meeste gevallen kun je bij foto's dan ook gewoon een kleinere sluitertijd kiezen, tenzij je juist beweging in je foto wilt hebben. Met filmen is dat misschien anders als je bijv een sluitertijd van 1/50 wilt hebben.
Wellicht is het dus een kwestie van de camera van de automatische stand afhalen en bijv. in Av. schieten. Dan heb je heel geen filter nodig!
Wellicht is het dus een kwestie van de camera van de automatische stand afhalen en bijv. in Av. schieten. Dan heb je heel geen filter nodig!
Ik heb het ergens gelezen in een topic maar kan het niet meer terug vinden.
Mijn hartelijke dank aan de tipgever.
Canon 550D 15-55 IS KIT MediaMarkt (010) 609e Prijs BCC zie website 799e.
BCC past de prijs aan plus 25% van het verschil kortom 561,50e lijkt mij heel netjes... kuch.
BCC past de prijs aan plus 25% van het verschil kortom 561,50e lijkt mij heel netjes... kuch.
Is inderdaad voor het filmen, gaan we proberen. Dank.WhiskyPhreak schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:31:
In de meeste gevallen kun je bij foto's dan ook gewoon een kleinere sluitertijd kiezen, tenzij je juist beweging in je foto wilt hebben. Met filmen is dat misschien anders als je bijv een sluitertijd van 1/50 wilt hebben.
Euh, ook dan heb je een filter nodig.WhiskyPhreak schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:31:.
Volle zon rond 15:00 uur = ISO 100 - 1/50 - f22.
En meestal wil je dat niet, want je wil juist spelen met je DOF. Een (vari)ND filter hoort dan juist op je camera
Zal dus ook hiervoor weer op zoek moeten voor een variabel ND filter. Nu heb ik 1 lens maar als je div. filtermaten / lenzen gebruikt word het (toch) weer een dure hobby.GerardHenninger schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:11:
[...]
Euh, ook dan heb je een filter nodig.
En meestal wil je dat niet, want je wil juist spelen met je DOF. Een (vari)ND filter hoort dan juist op je camera
http://www.lightcraftworkshop.com/site/page1000.aspx
[ Voor 5% gewijzigd door ton1234 op 27-05-2010 17:05 ]
Ik verwoordde het denk ik wat omslachtig. Ik bedoelde inderdaad dat je voor filmen dan wel een ND nodig zou hebben om 1/50e te halen.GerardHenninger schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 15:11:
[...]
Euh, ook dan heb je een filter nodig.
Wil je gewoon een foto van iets wat stilstaat maken kun je je sluitertijd gewoon aanpassen
Daarom gebruiken professionals in de filmwereld ook de matte box. Die heeft een of meerdere filter trays waar een standaard grootte filters in gaan. Je laat de matte box op je rails systeem zitten als je van lens wisselt waardoor je dus minder gedoe hebt met het wisselen van filters. Daarnaast heb je dus maar 1 formaat filter ongeacht je lens. Enige nadeel is dat een matte box al snel honderden euro's kostton1234 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 16:59:
[...]
Zal dus ook hiervoor weer op zoek moeten voor een variabel ND filter. Nu heb ik 1 lens maar als je div. filtermaten / lenzen gebruikt word het (toch) weer een dure hobby.
http://www.lightcraftworkshop.com/site/page1000.aspx
Goeie tip! ben net langs de bcc geweest, moet ik bewijs hebben van de media marktton1234 schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 14:59:
Ik heb het ergens gelezen in een topic maar kan het niet meer terug vinden.
Even een vraag, heb wat recensies gelezen over de 18-135 mm lens van canon, de een is er semi positief over, "voor dat geld een goede lens" de ander kraakt em weer af.. wie heeft hem? of een vergelijkbare lens waar je positief over bent???
[ Voor 17% gewijzigd door MrDrako op 28-05-2010 10:54 ]
Photo Recovery Genius: www.powerdatarecovery.comVerwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 18:46:
[...]
Hmm, ik heb dat ook. Maar dan met een cheap ass 16gb geheugenkaartje van ebay. Maar welk programma heb je ervoor gebruikt?
Het lijkt erop dat elke keer als ik foto's verwijder via de camera, de File Allocation Table corrupted raakt.
Iemand een tip voor de grip waar deze het best / goedkoopst is te bestellen?DarkSEDA schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:46:
[...]
Er is een NO-name grip van Phottix de BP-550d, helaas heb ik hem nog niet, maar hier is een korte review (in het Duits) te vinden.
Prijzen vallen, zover ik kan ontdekken, n beetje tegen.
Bestel wel 2 extra accu's bij dealextreme voor 8$ ps.
Bedankt voor de BCC tip.MrDrako schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 21:12:
[...]
Goeie tip! ben net langs de bcc geweest, moet ik bewijs hebben van de media marktdus morgen naar de mediamarkt, dan door naar de bcc om de kit voor minder dan 600 euro op te halen
Even een vraag, heb wat recensies gelezen over de 18-135 mm lens van canon, de een is er semi positief over, "voor dat geld een goede lens" de ander kraakt em weer af.. wie heeft hem? of een vergelijkbare lens waar je positief over bent???
hoeveel is de 550d bij de mediamarkt?
Damn it's good 2b a Tweaker!
mm 010 Beyerlandselaan 609espanx schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 13:59:
hoeveel is de 550d bij de mediamarkt?
LINKIE
aardige site met leuke zaken die onder kerstboom niet zouden misstaan:
http://www.cameratown.com...ography.cfm#axzz0pS0uXrQe
aardige site met leuke zaken die onder kerstboom niet zouden misstaan:

http://www.cameratown.com...ography.cfm#axzz0pS0uXrQe
Verwijderd
Wellicht wat offtopic, maar heeft iemand al eens die 25euro workshop gevolgd? Lijkt me wellicht wel leuk als je nog geen verstand hebt van DSLR of Canons, maar als je een overstapper bent lijkt het wat minder relevant?
Voor TIME LAPS video heb je een afstandsbediening nodig (remote control)
wie heeft hier ervaring mee en welk heb je nodig voor de 550D ?
wie heeft hier ervaring mee en welk heb je nodig voor de 550D ?
MM in utrecht (centraal) 699 incl 18-55 ! k*t.... had gehoopt dat net als 101 ze 609 waren.....
Ik heb me wel aangemeld, 12 juni in apeldoorn. Zelfs al leer ik er niet zo veel, dan heb ik in elk geval een excuus om een volle dag aan de camera te verspillenVerwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 15:02:
Wellicht wat offtopic, maar heeft iemand al eens die 25euro workshop gevolgd? Lijkt me wellicht wel leuk als je nog geen verstand hebt van DSLR of Canons, maar als je een overstapper bent lijkt het wat minder relevant?
609.- was een actieprijs van vorige weekspanx schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:42:
MM in utrecht (centraal) 699 incl 18-55 ! k*t.... had gehoopt dat net als 101 ze 609 waren.....
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Ik ben in Venlo geweest in begin april. Ging vooral om algemene fotografie zaken, zoals sluitertijd, diafragma, diverse programma's op de camera. Was best interresant zeker omdat ik ervoor op mijn bridgecamera alleen met auto instelling gewerkt heb.Sh0ckTr00per schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:00:
[...]
Ik heb me wel aangemeld, 12 juni in apeldoorn. Zelfs al leer ik er niet zo veel, dan heb ik in elk geval een excuus om een volle dag aan de camera te verspillen
Graag houd ik mij aanbevolen als hij wederom in de aanbieding is
Heb sinds een weekje de body + 18-55 IS. Online besteld dus niet van te voren vast gehouden. Paste het best in het budget. Qua body: wel erg plastic en wat klein maar voldoende om de komende 2 jaar mee te spelen en te oefenen.
Heb er nog niet veel mee kunnen spelen maar de aantal foto's die ik heb geschoten blinken uit in scherpte en ook de belichting ziet er goed uit (zowel op automaat als manuel als Tv en Av voorkeuze).
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht na het lezen van wilde verhalen op dpreview over niet goed focussen.
Aan de camera + lens zal het iig niet liggen als ik geen mooie plaatjes schiet.
Heb er nog niet veel mee kunnen spelen maar de aantal foto's die ik heb geschoten blinken uit in scherpte en ook de belichting ziet er goed uit (zowel op automaat als manuel als Tv en Av voorkeuze).
Had ik eerlijk gezegd niet verwacht na het lezen van wilde verhalen op dpreview over niet goed focussen.
Aan de camera + lens zal het iig niet liggen als ik geen mooie plaatjes schiet.
[ Voor 8% gewijzigd door SlagerBlom op 03-06-2010 23:39 ]
Voor de geinteresseerden: gisteren mijn 550D kit opgehaald en ik zag dat de prijs afweek van de prijs tijdens de fotomania. Hij kost nu bij MM Zwolle: 689.- t.o.v. 709.- tijdens de actie.
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
Verwijderd
Hoe staat de 18-55 IS lens (standaard lens uit de kKit) aangeschreven?
Waar is deze bruikbaar voor? Ook voor film?
Ik neem alleen aan dat daar tijdens de actie nog geld vanaf ging? Anders kun je nu dat prijsverschil claimen. Het zal alleen niet mogelijk zijn om de huidige prijs te claimen met daarvan af die korting. Bij MM gelden nu eenmaal weekprijzenck2000nl schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 07:46:
Voor de geinteresseerden: gisteren mijn 550D kit opgehaald en ik zag dat de prijs afweek van de prijs tijdens de fotomania. Hij kost nu bij MM Zwolle: 689.- t.o.v. 709.- tijdens de actie.
Bouwkwaliteit is scheisse, maar voor het geld een prima lensje, en dankzij IS goed te gebruiken voor video idd.Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 17:57:
Hoe staat de 18-55 IS lens (standaard lens uit de kKit) aangeschreven?
Waar gebruik je het voor en hoe vaak? Voor zo af en toe, net zoals ik n prima lens. En ligt in gewicht. Alle waar naar het geld, voor mij een prima lens. Ook voor video. Ik was blij verrast wat de lens laat zien. Is geen stille lens met de AF.MartijnGizmo schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 19:47:
[...]
Bouwkwaliteit is scheisse, maar voor het geld een prima lensje, en dankzij IS goed te gebruiken voor video idd.
Leuke foto's. Waarom een zoom-lens, die heb je toch al?Scorpion schreef op zondag 13 juni 2010 @ 01:14:
Hier wat foto's gemaakt met de standaard 18-55 kit lens. Na mijn vakantie in China ben ik er achter dat de eerste aanvullende lens een zoom-lens zal worden.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Mischien is er perongeluk iets gebeurt met tape of seconde-lijm ofzo ?breinonline schreef op zondag 13 juni 2010 @ 09:33:
[...]
Leuke foto's. Waarom een zoom-lens, die heb je toch al?
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Mijn 550D deed zojuist iets onverwachts (voor mij in ieder geval). Ik stel 'm in op Tv en op 1/1000. De hoeveelheid licht was volgens mij voldoende. Ik druk de sluiter half in, en hij springt terug naar 1/200. En ik kon ook niet meer doorscrollen naar 1/1000. Als ik het wieltje weer even op iets anders zette dan Tv en daarna weer terug, kon ik wel weer 1/1000 instellen, maar wederom ging het mis bij sluiter half indrukken. Enig idee hoe dit kan???
Je had je flitser aangesloten/opengeklapt. Om in sync te blijven moet je camera een sluiterstijd lager dan 1/250 of 1/200 hebben.
Ja, flitser was aangesloten. Dank je welAloys schreef op zondag 13 juni 2010 @ 14:10:
Je had je flitser aangesloten/opengeklapt. Om in sync te blijven moet je camera een sluiterstijd lager dan 1/250 of 1/200 hebben.
gevalletje zoom = tele?breinonline schreef op zondag 13 juni 2010 @ 09:33:
[...]
Leuke foto's. Waarom een zoom-lens, die heb je toch al?
Fujifilm X-Pro1
Lees het boekje dat bij je flitser zat nogmaals, of lees de EOS flash bijbel: http://photonotes.org/articles/eos-flash/#fp . Dan weet je voortaan waarom dit is, en wellicht nuttiger, of jouw flitser een instelling heeft om toch kortere sluitertijden te kunnen gebruiken.KopjeThee schreef op zondag 13 juni 2010 @ 15:02:
[...]
Ja, ja, ik weet het. Maar dat ding zat er nog op
{signature}
The joke.. you don't get it..
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Een paar weken terug heb ik hem in een Duitse winkel kunnen bestellen voor ca. 70€. Echter is hij nu al voor 55€ inkl verzending vanuit Polen verkrijgbaar bij ebayton1234 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 00:22:
[...]
Iemand een tip voor de grip waar deze het best / goedkoopst is te bestellen?
Verwijderd
Voor de geinteresseerden:
Wehkamp heeft een aanbieding nu, 550D+kitlens voor 629,10... Zit nu toch ook erg te twijfelen!
Wehkamp heeft een aanbieding nu, 550D+kitlens voor 629,10... Zit nu toch ook erg te twijfelen!
Heb ik eindelijk mijn vrouw zo ver dat we een DSLR gaan kopen zegt ze op het laatste moment dat de 550D toch wel erg prijzig is.....om in te stappen....
Als we "klaar" zijn met onze keuze(550D) zitten we al op 900 euro en dan hebben we nog het e.e.a. nodig (tas, extra accu, monopod/tripod)
Ik ben eerlijk gezegd verliefd op de 550D omdat er ook video op zit en beter onder low-light situaties werkt.
Maar als ik de 1000D bekijk mis ik toch wel heel veel opties....(578 euro met 18-55 & 55-250 IS)
scheelt 322 euro..... is hij het echt waard?
Als we "klaar" zijn met onze keuze(550D) zitten we al op 900 euro en dan hebben we nog het e.e.a. nodig (tas, extra accu, monopod/tripod)
Ik ben eerlijk gezegd verliefd op de 550D omdat er ook video op zit en beter onder low-light situaties werkt.
Maar als ik de 1000D bekijk mis ik toch wel heel veel opties....(578 euro met 18-55 & 55-250 IS)
Hmz interessant, zit er ook over na te denken de 550D aan te schaffen aangezien ik binnenkort 4 weken rond ga trekken door thailand...Verwijderd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 10:56:
Voor de geinteresseerden:
Hij is het echt waard, alleen de video functie al. Vertel je vrouw dat ook even, je hebt namelijk wel direct een proffesionele videocamera erbij voor 322 euro die beelden kan schieten die in de gemiddelde hollywood film niet mis zouden staan. Erg leuk dus om eindelijk eens samen wat filmpjes te schieten voor laterspanx schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:03:
Heb ik eindelijk mijn vrouw zo ver dat we een DSLR gaan kopen zegt ze op het laatste moment dat de 550D toch wel erg prijzig is.....om in te stappen....
En wie stelt er dan scherp tijden het filmen?
De filmfunctie kent beperkingen, staar je daar niet op blind.
This footer is intentionally left blank
Mee eens, ik heb zelf ook de 550d gekocht want het was het nieuwste en kon video opnemen. Maar bedenk wel wat je ermee wilt doen, wil je goede foto's maken (waar dSLRs voor gemaakt zijn) dan kan je beter voor de 50d gaan bijvoorbeeld. Je koopt geen dSLR voor video, daar moet je gewoon een andere camera voor kopen. Ik heb achteraf ook wel een klein beetje spijt van mn aankoop en had liever achteraf gewoon de 50d gekocht. Maar m'n 550d heeft nog steeds een aantal voordelen zoals het scherm wat beter is.ajhaverkamp schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:34:
En wie stelt er dan scherp tijden het filmen?![]()
Niet ?dangerpaki schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:37:
[...]
Mee eens, ik heb zelf ook de 550d gekocht want het was het nieuwste en kon video opnemen. Maar bedenk wel wat je ermee wilt doen, wil je goede foto's maken (waar dSLRs voor gemaakt zijn) dan kan je beter voor de 50d gaan bijvoorbeeld. Je koopt geen dSLR voor video, daar moet je gewoon een andere camera voor kopen. Ik heb achteraf ook wel een klein beetje spijt van mn aankoop en had liever achteraf gewoon de 50d gekocht. Maar m'n 550d heeft nog steeds een aantal voordelen zoals het scherm wat beter is.
Het is een super goedkope oplossing om super kwaliteit filmpjes te maken. Ook voor bv interviews oid is het echt niet nodig om met een red camera aan te komen zetten. Daarnaast, het is voor diegene die film willen proberen een erg leuke oplossing. Super beeldkwaliteit voor het geld.
Dus ook meteen een statief erbij, microfoon, lichtsterk glas (als je wilt spelen met de scherptediepte), etc.
Hij moet juist op het budget letten. Daarom maakte ik in dit specifieke geval mijn opmerkingen.
Hij moet juist op het budget letten. Daarom maakte ik in dit specifieke geval mijn opmerkingen.
Natuurlijk is het een goedkope oplossing voor goede video, maar goed video ermee maken is nog niet zo makkelijk. De hoofdreden om een dSLR te kopen is natuurlijk foto's maken en niet video's, want als dat zo is dan kan je voor hetzelfde geld wel een prima HD camcorder kopen waar je af en toe ook gewoon een fototje kan maken.BobF. schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:39:
[...]
Niet ?
Het is een super goedkope oplossing om super kwaliteit filmpjes te maken. Ook voor bv interviews oid is het echt niet nodig om met een red camera aan te komen zetten. Daarnaast, het is voor diegene die film willen proberen een erg leuke oplossing. Super beeldkwaliteit voor het geld.
Ik vind dat je een beetje doorslaat. Ik koop geen camera om mensen mee te interviewen hoor. En iemand die mensen wil interviewen komt echt niet met een fotocamera aanzetten. Een fotograaf maakt foto's en een interviewer neemt samen met een cameraman interviews af. Dat zijn 2 totaal verschillende zaken.BobF. schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:39:
[...]
Niet ?
Het maken van een filmpje is inderdaad niets meer en niets minder dan een leuke extra, echter biedt een camera als de 50D fotografisch gezien wat meer door de specificaties en het gebruikersgemak, mits je die gebruikt prettig vindt en nodig hebt uiteraard.
Mijn mening is dat je moet kijken naar de voordelen die de verschillende camera's bieden en op basis daarvan de keuze maken, filmen is een grappig extraatje.
wat is het fotografische verschil tussen de 50D & 550D dan eigenlijk?mlevd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:12:
[...]
Ik vind dat je een beetje doorslaat. Ik koop geen camera om mensen mee te interviewen hoor. En iemand die mensen wil interviewen komt echt niet met een fotocamera aanzetten. Een fotograaf maakt foto's en een interviewer neemt samen met een cameraman interviews af. Dat zijn 2 totaal verschillende zaken.
Het maken van een filmpje is inderdaad niets meer en niets minder dan een leuke extra, echter biedt een camera als de 50D fotografisch gezien wat meer door de specificaties en het gebruikersgemak, mits je die gebruikt prettig vindt en nodig hebt uiteraard.
Mijn mening is dat je moet kijken naar de voordelen die de verschillende camera's bieden en op basis daarvan de keuze maken, filmen is een grappig extraatje.
AF-unit, pixeltjes, bps, lichtmeting, zoeker, instelmogelijkheden (AF microadjust), flitsmogelijkheden (instellingen, pc sync), opslag (hoewel SD+SDIO vrijwel dezelfde mogelijkheden biedt als CF tegenwoordig).
50D heeft gevoeligere en snellere AF als ik het me nog goed herinner. Verder is de lichtmeting ook uitrebreieder als ik me niet vergis. De bouwkwaliteit van de 50d is ook beter en over het algemeen geldt dat de meeste mensen deze beter in de hand vinden liggen dan de xxxd serie. Daarnaast heeft de 50d meer buffer waardoor je meer fps per seconde kan schieten en langer door kan schieten voor je camera de beelden moet wegschrijven.freekweb schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:13:
[...]
wat is het fotografische verschil tussen de 50D & 550D dan eigenlijk?
jij stelt scherp, autofocus gebruiken tijdens filmen zuigt. Het is echt geen beperking dat je dat dat zelf moet doen.ajhaverkamp schreef op maandag 21 juni 2010 @ 13:34:
En wie stelt er dan scherp tijden het filmen?![]()
Ik dacht dat je filmpjes wilde schieten van jezelf in actie met je vrouw..... zal mijn dirty mind wel zijnDarkShadow schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:28:
[...]
jij stelt scherp, autofocus gebruiken tijdens filmen zuigt. Het is echt geen beperking dat je dat dat zelf moet doen.
Je schreef dit: "Erg leuk dus om eindelijk eens samen wat filmpjes te schieten voor later"
[ Voor 11% gewijzigd door ajhaverkamp op 21-06-2010 15:30 ]
Dat is dus onzin, voor mij was de hoofdreden deze dSLR te kopen voor video's en ook direct een leuke fotocamera. Een HD camcorder heeft een veel kleinere sensor, veel minder scherpte diepte en sneller last van ruis. Kleuren zijn fletser. De apparatuur waarmee een dSLR camera concurreert is vele vele malen duurder dan een HD camcorder.dangerpaki schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:08:
[...]
Natuurlijk is het een goedkope oplossing voor goede video, maar goed video ermee maken is nog niet zo makkelijk. De hoofdreden om een dSLR te kopen is natuurlijk foto's maken en niet video's, want als dat zo is dan kan je voor hetzelfde geld wel een prima HD camcorder kopen waar je af en toe ook gewoon een fototje kan maken.
eh ja... ik bedoelde toch gewoon de dierentuin enzoajhaverkamp schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:30:
[...]
Ik dacht dat je filmpjes wilde schieten van jezelf in actie met je vrouw..... zal mijn dirty mind wel zijn
Je schreef dit: "Erg leuk dus om eindelijk eens samen wat filmpjes te schieten voor later"
Overigens hoef je voor die andere actie niet zelf scherp te stellen, kan je van te voren wel doen. Wordt wel een wat saaier filmpje dan
Dat jij een dSLR voornamelijk koopt om er lekker mee te gaan filmen wil nog niet zeggen dat dSLR's daarvoor zijn gemaakt. Ze zijn first and foremost gemaakt om foto's mee te maken, dat je er ook (goed) mee kan filmen is een leuke bijkomstigheid.
The devil is in the details.
grappig extraatje, sorry hoor, de hele indiefilmwereld heeft te maken met een revolutie sinds de canon 5d mk II en jij noemt het een grappig extraatje. Ik kan er wel verder op in gaan, maar laat ik dit filmpje maar eens zien geschoten door een amateur met een 550d:mlevd schreef op maandag 21 juni 2010 @ 14:12:
[...]
Ik vind dat je een beetje doorslaat. Ik koop geen camera om mensen mee te interviewen hoor. En iemand die mensen wil interviewen komt echt niet met een fotocamera aanzetten. Een fotograaf maakt foto's en een interviewer neemt samen met een cameraman interviews af. Dat zijn 2 totaal verschillende zaken.
Laat ik het zo zeggen, een SLR is niet gemaakt om daar met name video's mee te schieten. Wat jij daarmee doet en waarom je die koopt is natuurlijk jouw beslissing en gedachte. Maar daar is een SLR niet voor gemaakt, die is gemaakt om met name foto's mee te schieten. Daarom is een SLR ook gebruiksvriendelijker daarvoor en zit je tijdens filmen steeds met of handmatig focussen of accepteren dat je beeld tijdens AF even off focus is. Daarom hoor je bijvoorbeeld je beedlstabilisatie constant als je de video afspeelt omdat die teveel bij de microfoon in de buurt zit, etc etc.DarkShadow schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:30:
[...]
Dat is dus onzin, voor mij was de hoofdreden deze dSLR te kopen voor video's en ook direct een leuke fotocamera. Een HD camcorder heeft een veel kleinere sensor, veel minder scherpte diepte en sneller last van ruis. Kleuren zijn fletser. De apparatuur waarmee een dSLR camera concurreert is vele vele malen duurder dan een HD camcorder.
Je begrijpt het niet helemaal volgens mij, we zeggen niet dat het niet kan met een SLR. We zeggen alleen dat dat ding niet gemaakt is om daar voornamelijk video mee te schieten (zie nadelen hierboven), natuurlijk kan je er goed video mee schieten, want video is gewoon aaneengeplakte foto's, en die kan deze camera prima schieten. De vraag is of jij als gebruiker met name video's of foto's wil schieten, en of jij dan inderdaad 3x zoveel moeite wilt doen elke keer als je een video wilt schieten of dat je beter gewoon voor een HD camcorder kan gaan als je voornamelijke doel video is.DarkShadow schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:37:
[...]
grappig extraatje, sorry hoor, de hele indiefilmwereld heeft te maken met een revolutie sinds de canon 5d mk II en jij noemt het een grappig extraatje. Ik kan er wel verder op in gaan, maar laat ik dit filmpje maar eens zien geschoten door een amateur met een 550d:
[video]
EDIT: de video die je hierboven laat zien is overigens niet alleen met de video mode opgenomen maar gewoon een time lapse van achter elkaar geplakte foto's. Dat kan je ook gewoon met een 50d. Het zijn gewoon foto's die om de zoveel seconden zijn genomen vanaf een statief en daarna op de computer achter elkaar geplakt zijn. Er zitten inderdaad ook stukken opgenomen video tussen maar zoals je ziet is het beeld niet geheel stabiel en is er nogal wat beweging en dat terwijl die stukjes video in slow motion worden afgespeeld, moet je nagaan hoe aanwezig de beweging gaat zijn als de video op real time afgespeeld zou worden.
Neemt allemaal niet weg dat als jij de 550d wilt kopen voor de video functie dat je je niet moet laten tegen houden door de argumenten die wij hier noemen. Als jij goed gelezen hebt en op de hoogte bent van de voor en nadelen en vindt dat jij er prima mee kan werken dan moet je het natuurlijk gewoon doen. Want dan is inderdaad de beter kwaliteit boven die van een camcorder mooi meegenomen. Maar nog steeds een extratje, want daat is een SLR niet voor gebuikt. In jouw mening een hele grote extra misschien, maar nog steeds een extra.
[ Voor 29% gewijzigd door dangerpaki op 21-06-2010 15:53 ]
Ik zeg toch ook nergens dat het voor jou niet de belangrijkste reden mag zijnDarkShadow schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:30:
[...]
Dat is dus onzin, voor mij was de hoofdreden deze dSLR te kopen voor video's en ook direct een leuke fotocamera. Een HD camcorder heeft een veel kleinere sensor, veel minder scherpte diepte en sneller last van ruis. Kleuren zijn fletser. De apparatuur waarmee een dSLR camera concurreert is vele vele malen duurder dan een HD camcorder.
Tuurlijk kan je er mooie filmpjes mee maken, daar is een SLR echter in mijn ogen niet voor bedoeld en dat is wat ik bedoel met een leuk extraatje.
Ik zeg: Gewoon doen. Voor zijn geld is het een geweldige camera. Ben verbaasd over de foto's die ik, beginnend hobby-ist, er mee maak. Ook de hoge 18 MP-sensor heeft duidelijk grote voordelen tov de 500D. Schiet nogal eens semi-macro met het kitlensje (18-55) en een close-up 250 canon ding en juist die 18 MP maakt dat je erg goede crops kan maken om uit te printen. Voor voorbeelden zou je op mijn Flickr-pagina kunnen kijken. Niet kwalitatief hoogstaande foto's maar gewoon van een beginnend hobbyist http://www.flickr.com/photos/51036468@N03/spanx schreef op maandag 21 juni 2010 @ 11:03:
ik heb deze camera na hee lang twijfelen ook aangeschaft.
keuze was tussen de Nikon D5000, Olympus E-620 en de Canon 550D.
De Olympus trok me vooral vanwege de hoeveelheid features en in-body stabilisatie. Maar viel af omdat deze niet kan filmen.
Het is uiteindelijk de 550D geworden nadat 2 vrienden van mij hem gekocht hebben en ik er een paar uurtjes mee kon klooien.
Het apparaat voelt ontzettend robuust en toch licht aan. Ik heb 'm nu een paar dagen en ben er helemaal verliefd op, de filmpjes zijn ook echt van super goede kwaliteit.
Aanrader!
keuze was tussen de Nikon D5000, Olympus E-620 en de Canon 550D.
De Olympus trok me vooral vanwege de hoeveelheid features en in-body stabilisatie. Maar viel af omdat deze niet kan filmen.
Het is uiteindelijk de 550D geworden nadat 2 vrienden van mij hem gekocht hebben en ik er een paar uurtjes mee kon klooien.
Het apparaat voelt ontzettend robuust en toch licht aan. Ik heb 'm nu een paar dagen en ben er helemaal verliefd op, de filmpjes zijn ook echt van super goede kwaliteit.
Aanrader!
Verwijderd
Ik zelf heb ook de 550D maar niet met standaard kitlens, maar met Canon EF S 15-85 mm IS USM lens. En het apparaat en de lens bevallen mij prima voor wat ik fotograveer. Ligt lekker in de hand. Nu moet ik ook zeggen dat ik geen kolenschoppen van handen heb.
Hier een voorbeeld van mijn treinen fotogravie met deze camera en lens.

Ik dacht dus toch scherp en natuurlijke kleuren.
Hier een voorbeeld van mijn treinen fotogravie met deze camera en lens.

Ik dacht dus toch scherp en natuurlijke kleuren.
Verwijderd
De videofunctie van de 550d is juist geweldig en voor deze prijs is het echt revolutionair. Als die er niet op zat was het ding een 13 in een dozijn camera maar met deze 1080/24 functie is het een fantastische camera.
We zijn er uit 
550D... ben binnenkort ook jarig .....
Garantie is dat nog een probleem voor Canon? In de "winkel" (ringfoto) zeggen ze dat ik maar 1 jaar garantie heb... ik weet dat dat niet klopt .... maar als ik toch een probleem heb waar moet ik hem naartoebrengen als die winkel het niet accepteerd?
online staat overal 2 jaar....
Ik wil hem eigenlijk bij mijn lokale winkel halen (lekker makkelijk)
Garantie is dat nog een probleem voor Canon? In de "winkel" (ringfoto) zeggen ze dat ik maar 1 jaar garantie heb... ik weet dat dat niet klopt .... maar als ik toch een probleem heb waar moet ik hem naartoebrengen als die winkel het niet accepteerd?
Ze kunnen zeggen wat ze willen in de winkel. Als je zoiets koopt in de winkel is de verkoper verplicht om minimaal twee jaar garantie te verlenen aan jou, om dat de wet ervan uitgaat dat een product minimaal twee jaar goed functioneert. Voor sommige producten kan dat zelfs langer zijn. Het maakt hierbij zelfs niet uit of Canon zelf wel of geen garantie verleent. Jij koopt bij een winkelier. Ze kunnen van alles zeggen maar dat is gewoon grote onzin. Wettelijk sta je in je recht.spanx schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 10:00:
We zijn er uit
zucht... winkelier probeerde mij net ipv de 550D + 18-55 IS + 55-250 IS
de 550D + 17-85 IS + 70-300 (NON IS)
omdat ze betere kwaliteit waren en een metalen sluiting.....
verschil meer dan 500 euro terwijl ik had gezegd dat ik NIET geintereseerd was in andere lenzen....heeft hij alsnog opgeschreven....
ik bestel hem wel ergens anders denk ik.... twijfel nog...
verschil meer dan 500 euro terwijl ik had gezegd dat ik NIET geintereseerd was in andere lenzen....heeft hij alsnog opgeschreven....
alsof je dan verplicht bent die te kopenspanx schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 14:55:
zucht... winkelier probeerde mij net ipv de 55D + 18-55 IS + 55-250 IS

Klopt, maar recht hebben en recht krijgen zijn 2 verschillende dingen. Ik ben hier ook al eens hard tegenaan gelopen (ik mag nu niet verwijzen omdat dit een advies koppelt met een specifieke leverancier, maar een beetje zoeker...). Koop daarom liever ergens waar de service wat dat betreft goed te boek staat. Dit vooral omdat je ook na je 'garantie' nog rechten hebt onder bepaalde omstandigheden. Bij sommige partijen moet je dit recht via juridische middelen afdwingen... en dat wil je eigenlijk niet.dangerpaki schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 11:19:
[...]
Het maakt hierbij zelfs niet uit of Canon zelf wel of geen garantie verleent. Jij koopt bij een winkelier. Ze kunnen van alles zeggen maar dat is gewoon grote onzin. Wettelijk sta je in je recht.
Nee, ik ben GEEN hobbit...
Ik heb 'm vandaag binnen gekregen uit Hong Kong via eBay. 48 euro inclusief verzenden, geen douane-ellende. Netjes verpakt, doet het perfect.ton1234 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 00:22:
[...]
Iemand een tip voor de grip waar deze het best / goedkoopst is te bestellen?
Lekker ergens anders halen. Klant hoort koning te zijn, als je zo niet behandeld wordt, gewoon naar een ander stappen!spanx schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 14:55:
zucht... winkelier probeerde mij net ipv de 550D + 18-55 IS + 55-250 IS
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Zag hem van de week al op de website. Ga hem ook bestellen en neem meteen 2 batterijtjes mee. iets meer grip is nooit weg met deze voor mijn handen, iets te kleine body. (voor de rest niets dan lof...)Sh0ckTr00per schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:45:
[...]
Ik heb 'm vandaag binnen gekregen uit Hong Kong via eBay. 48 euro inclusief verzenden, geen douane-ellende. Netjes verpakt, doet het perfect.
Het is niet alleen de 1080/30 dat het verschil maakt, ook het on the fly aanpassen van diafragma en sluitertijd is iets dat veel andere dSLR's niet kunnen, zie ook Het video-dSLR hardware topic.Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 00:25:
De videofunctie van de 550d is juist geweldig en voor deze prijs is het echt revolutionair. Als die er niet op zat was het ding een 13 in een dozijn camera maar met deze 1080/24 functie is het een fantastische camera.
Zo ik heb mijn D70 ook maar eens aan de kant gezet en een 550D gekocht. Ik zit al maanden uit te kijken naar een MFT. Maar zo een evf zie ik niet zitten en de enige MFT die voldoet aan mijn eisen is een GF1. Aangezien die geen IS in de body heeft zit ik op zo een formaat dat ik net zo goed bij dSLR's kan blijven. Uiteraard keek ik naar de D90. De 550D is volgens mij net iets kleiner. De films vind ik overtuigender. En die paar keer dat ik eens iets film, scheelt me weer een dure digicam kopen (eisen he
). Wordt een lange lijdensweg van sparen en spullen kopen
. Ik heb nu enkel de 18-55mm. Zometeen een B+W UV filter kopen en een 16GB kaartje. Dan kan ik voorlopig lekker wennen. Eerste op de lijst is een nette prime voor verjaardagen, dan een ringflitser en dan een zoom. Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een zonnekap. Iemand een idee of de JJC 60II op de 18-55 IS past? Kan dit nergesn terugvinden.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Met wat voor batterijen of accu's ga je die gebruiken?Sh0ckTr00per schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 21:45:
[...]
Ik heb 'm vandaag binnen gekregen uit Hong Kong via eBay. 48 euro inclusief verzenden, geen douane-ellende. Netjes verpakt, doet het perfect.
[edit]
Crap, waarom doet die gozer niet verkopen via direct buy oid? Ik heb geen zin om te gaan bieden.
[ Voor 11% gewijzigd door AtleX op 24-06-2010 10:14 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Ik heb geloof ik nog nergens kunnen vinden dat je voor de film functie de diafragma en sluitertijd kan veranderen? Hoe doe je dat?PowerUp schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 23:12:
[...]
Het is niet alleen de 1080/30 dat het verschil maakt, ook het on the fly aanpassen van diafragma en sluitertijd is iets dat veel andere dSLR's niet kunnen, zie ook Het video-dSLR hardware topic.
Mode-schakelaar op Movie zetten, dan op Menu drukken en AF-mode during movies (camera-icoon) op Disable zetten. Vervolgens op de 2e pagina Movie Exposure op manual zetten. Dan kan je daarna op dezelfde manier als op de M-stand de sluitertijd & het diafragma instellen. Dan kan je ineens best leuke dingen, ik heb zondag dit filmpje (HD) ter test opgenomen met alles op manual:
Jammer genoeg blijft de film-functionaliteit toch best wel beperkt. Focus-stacking zoals aanwezig in de Magic Lantern firmware voor de 5D2 mis ik best wel.
Jammer genoeg blijft de film-functionaliteit toch best wel beperkt. Focus-stacking zoals aanwezig in de Magic Lantern firmware voor de 5D2 mis ik best wel.
[ Voor 43% gewijzigd door AtleX op 24-06-2010 10:40 ]
Staat ook netjes in de manualdangerpaki schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:31:
[...]
Ik heb geloof ik nog nergens kunnen vinden dat je voor de film functie de diafragma en sluitertijd kan veranderen? Hoe doe je dat?

Het geinige van filmende dslr's is nou juist dat ze voor een aantal video-toepassingen veel beter zijn dan HD camcorders.dangerpaki schreef op maandag 21 juni 2010 @ 15:43:
Je begrijpt het niet helemaal volgens mij, we zeggen niet dat het niet kan met een SLR. We zeggen alleen dat dat ding niet gemaakt is om daar voornamelijk video mee te schieten (zie nadelen hierboven), natuurlijk kan je er goed video mee schieten, want video is gewoon aaneengeplakte foto's, en die kan deze camera prima schieten. De vraag is of jij als gebruiker met name video's of foto's wil schieten, en of jij dan inderdaad 3x zoveel moeite wilt doen elke keer als je een video wilt schieten of dat je beter gewoon voor een HD camcorder kan gaan als je voornamelijke doel video is.
De vraag is dus niet of je wil filmen, maar wat je wil filmen.
Wil je creatief bezig zijn met je filmpjes en wil je de moeite nemen om er wat werk/tijd in te stoppen dan geeft een filmende dslr in veel gevallen simpelweg een mooier eindresultaat dan een HD camcorder.
Voor huis-tuin-en-keuken gebruik kan je op dit moment waarschijnlijk beter een camcorder voor video en een fotocamera voor foto's gebuiken. Van de andere kant, dan loop je altijd met 2 apparaten te slepen... en de beste camera is er eentje die je bij je hebt: niet eentje die thuis ligt.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Inderdaad, het filmpje dat ik eerder plaatste is met de gemiddelde camcorder niet te maken aangezien die niet manueel kunnen focussen en je hebt geen controle of je diafragma.abrakadaver schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 11:31:
[...]
Het geinige van filmende dslr's is nou juist dat ze voor een aantal video-toepassingen veel beter zijn dan HD camcorders.