Wat ik me steeds afvraag, bij het upgraden van geheugen. Ik heb altijd geleerd dat als je een dual-channel geheugen situatie upgrade naar een mismatched dual-channel geheugen situatie (van 2x4 naar 1x4 + 1x8) je effectief gereduceerd word naar single channel voor het complete geheugen.
Dat lijkt me erg onwenselijk qua snelheid (gehalveerd) zeker aangezien je onboard graphics er ook gebruik van maakt!
Die waarschuwing heb ik hier nog niet voorbij horen komen. Is dat niet bekend of bestaat er tegenwoordig een technisch foefje wat ik niet (en me eigenlijk ook niet voor kan stellen).
update--
Ah, mijn eigen antwoord gevonden. Maar wellicht ook wel interessant voor anderen. Er is schijnbaar een soort flex-mode naast dual-channel en single-channel (en triple en quad voor desktops en servers). Deze is sneller dan single-channel maar niet zo snel als dual-channel. Nogmaals, het lijkt me zeker met onboard graphics wenselijk altijd dual-channel te houden, maar heb je echt een nut voor het extra geheugen, kan het dus wel.
"Many modern notebook chipsets, including all current Intel models, support synchronous dual channel operation, which means that both or all four memory modules have to be equal. Most chipsets also support asynchronous dual channel, which allows the user to mix a 1 GB DIMM and a 2 GB DIMM in order to reach a total RAM capacity of 3 GB and still run dual channel mode. While this doesn’t deliver the full performance that can be achieved in dual channel mode, it’s still faster than single channel, and we haven’t heard of issues with it. If you intend to upgrade your 1 GB of RAM by installing a 2 GB DIMM, there is nothing that stands in your way."
[
Voor 48% gewijzigd door
Quindor op 05-12-2012 18:44
]