Ik ga mijn situatie ook maar even aan de community voorleggen, wellicht dat jullie me kunnen helpen. Ik moet een systeem bouwen voor een vriend van me die
Diablo III wil spelen. In principe is zijn enige vereiste om D3 goed te kunnen spelen, future proof is in ieder geval voor de koper geen issue, maar ik zelf ben huiverig om oude hardware te adviseren. En dan sta je voor de zoveelste keer weer voor het aloude dilemma; wat gaat het worden

. Inmiddels heb ik alweer een aantal dagen forums spitten en benchmarks checken erop zitten maar een duidelijke keuze is er nog niet. Gelukkig heb ik nog even de tijd, maar met de release moet het systeem speelbaar zijn
Eerst de standaard vragen:
Wat mag het systeem gaan kosten?
Flexibel maar ongeveer 350-450euro
Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Er hoeft niets mee maar ik heb nog een P5K moederboard liggen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles, tenzij het een socket 775 systeem word, dan heb ik nog die p5k
Wat voor soort gamer ben je?
Hij speelt veel op de xbox en dit word z'n eerste game pc. SC2 en D3 zijn waarschijnlijk de enige spellen die hij zal spelen, in ieder geval de belangrijkste, met name D3.
Anders nog iets?
De computer word aangesloten op een
1366x768 TV
Juist de resolutie waarop zal worden gespeeld maakt het voor mij moeilijk om op te zoeken wanneer het spel soepel loopt, en op welke settings het kan worden gespeeld.
In mijn optiek zijn er 3 opties, die allemaal enige flexibiliteit hebben.
Optie 1
Het budget game systeem van de BBG van mei.
Intel Pentium g620 of i3-2100
Sapphire HD6870
MSI H61MA-E35
Het voordeel van dit systeem is dat het door SB nog enigszins future proof is. Ook is het wel fijn dat alle componenten nieuw gekocht worden, behalve de video kaart, daarvoor haal ik dan waarschijnlijk een tweedehands HD6870 kaartje. Ik overweeg ook nog om ipv de g620 een i3-2100 erin te zetten. De prijs voor dit systeem zal dan tussen de 400 en 450 liggen
Optie 2
Een s775 systeem met q6600 processor
Intel Core2duo Q6600
Sapphire HD6870
Asus P5K
Hievoor zal ik flink moeten gaan sprokkelen op marktplaats/tweakers. Maar dit zal wel goedkoper zijn en misschien nog beter presteren ook. Ik zal dit systeem een lichte overclock geven naar 3.0 ghz. Het nadeel is dat dit systeem zich niet echt leent voor upgrades, aangezien in de kast/koeler/psu minimaal zal worden geinvesteerd, en de andere componenten al dood zijn.
Optie 3
een compleet game pctje van tweakers afhalen
amd phenom x4 945-955
HD6850 of HD6870
willekeurig mobo
De 3e optie is om een compleet systeem tweedehands aan te schaffen. Waarschijnlijk zal dit een amd systeem worden; Een s775 systeem is zonde want ik heb nog een mobo, een s1156 is zonde want dan kan ik net zo goed een s775 systeem bouwen, en de meeste s1156 systemen zijn te duur denk ik, net als s1155 systemen.
Dit is ongeveer hoe ver ik nu ben in mijn gedachte proces. Ik zoek dus eigenlijk algemeen advies maar ik zal proberen wat meer richting te geven aan mijn vraag;
- Wat vinden jullie?
- Is het mogelijk om met dergelijke systemen op deze lage resolutie de game op MAX settings te spelen (met een acceptabele fps), zo niet aan welke settings moet ik denken?
- Is D3 een GPU of CPU intensief spel, zal de pentium g620 compleet kansloos zijn?
- Ik heb de benchmarks bekeken maar is het verschil tussen een HD6850 en HD6870 het waard op 1366x768?
alvast bedankt!