Misschien moet je eens even naar de topics over SSD ervaringen gaan kijken. Een en al drama met SSD's die het begeven of die onder Apple computers veel problemen geven met fans die keihard beginnen te blazen. Waarbij alleen de Samsung serie gespaard blijft, en laat nou juist net die niet in een Apple zitten zonder zelf in te bouwen (waarbij je jezelf weer problemen met de fans op de hals haalt, onder andere).DeNachtwacht schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 15:37:
[...]
Even serieus, ik zie je in best veel topics dingen posten en ik waardeer je inzet, maar het is echt _zo_ on-onderbouwd wat je zegt.
1.Apple heeft sinds de MBA 2010 OS X keihard geoptimaliseerd voor SSD's, dat is de reden dat OS X op deze machines in 11-15 seconden opstart, terwijl een windows 7 pc op een SSD er +/- 30 seconden over doet. (Ter herinnering: een standaard hdd +/- 1 minuuut 20).
2.Daarnaast wil je als gebruiker snelle lees- en schrijfsnelheden zodat programma's snel starten en laden. Op dat gebied zijn SSD's 10-15x sneller dan een traditionele hdd. Dat een SSD wat trager wordt als hij voller wordt is maar procentenwerk en gaat het apparaat nooit langzamer maken dan een hdd.
3. Je schone installatie effect ga ik maar niet eens op in, probeer zelf eens te bedenken wat mijn antwoord hierop zou kunnen zijn
4. Er zijn alleen wat problemen met een klein aantal SSD's die niet standaard in je mac zitten maar je zelf inbouwt. Dat kan je ook wijten aan slechte firmware van de SSD fabrikanten en doet helemaal niks af aan de algemene optimalisatie voor SSD's in OS X. Er zijn trouwens ook legio voorbeelden te vinden van SSD's die in Windows 7 voor (grotere) problemen zorgen. De meeste van deze kinderziektes zijn trouwens van een jaar of 2-3 geleden en bij nieuwe generatie SSD's al lang opgelost. Kortom je argument dat je onder windows 7 meer snelheidsverbetering merkt van een SSD dan in OS X vind ik slecht onderbouwd en dus duimzuigerij.
Wat betreft SSD snelheid; dit is de reden dat al een jaar geleden tomshardware zei:
[...]
Dit sluit ook mooi aan op een ander topic waarin je mensen die een pc voor standaardwerk zoeken bloedserieus afraadt een Air te kopen maar voor de Macbook Pro te gaan terwijl juist voor deze doeleinden de SSD in een Macbook Air veel sneller is dan de HDD in en MBP. De Pro koop je als je CPU intensieve zaken wil doen en is voor alleen desktopwerk mijns inziens een miskoop.
Daar lees ik ook dat volgens jou een Macbook Air 11 maximaal 750 euro zou moeten kosten als je naar de hardware kijkt, wat apple bashers ook al jaren roepen. En al jaren veegt de praktijk de vloer met ze aan want alle Windows ultrabooks die uitkomen zijn net zo duur of zelfs duurder dan een Macbook Air. De Samsung Series 9 die net uit zijn vind ik eigenlijk de eerste concurrent waar Apple serieus bang voor moet zijn als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Kortom wederom een slecht onderbouwd standpunt. Ik weet niet of je hier gewoon een beetje zit te trollen om mensen op het verkeerde been te zetten of dat het onwetendheid is, maar ik vind dat je zo mensen die op zoek zijn naar een goed advies in verwarring brengt. En dan nu graag weer ontopic.
Een schone installatie is wel degelijk een belangrijk punt, aangezien bij een HDD fragmentatie nog een belangrijke rol speelt. Je moet dus wel een schone, gedefragmenteerde HDD vergelijken met een SSD, wat velen niet doen. Op die manier kunnen we ook de SSD en HDD volgooien en dan gaan vergelijken. Kortrom: het moet een gemiddelde zijn. Als je dezelfde bronnen gebruikt die je hier loopt te posten zou je dat ook weten. Maar goed, zeg niet dat je niet gewaarschuwd bent.
En volgens mij let jij niet helemaal goed op: ik zeg duidelijk dat een SSD beter is, MAAR het is niet een en al zonneschijn. Als je mensen gaat adviseren een SSD te nemen moet je dat ook eerlijk vertellen, voordat ze in de problemen komen, zeker als het geen Tweakers zijn. DAT vind ik juist kwalijk, niet dat ik iemand die een Air wil nemen ook wijs op de mogelijkheden van een MacBook Pro. Ohh en over dat verhaal, zie ArsTechnica: http://arstechnica.com/ap...ok-pro-vs-13-macbook-air/
[ Voor 3% gewijzigd door Pyrone89 op 20-08-2012 16:51 ]