Pyrone89 schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 14:17:
Er zijn onder OSX juist nog wat problemen met SSD's, met name TRIM voor non-Apple SSD's (lees: als je betaalbaar wilt upgraden). Daarnaast is het zo dat SSD's naarmate ze ouder en voller worden langzamer worden. Gekoppeld aan het feit dat je door de nieuwe schijf een schone, verse installatie doet, krijg je een versterkt 'wow' effect t.o.v. de HDD waar soms al jaren geen schone installatie is gedaan.
Even ter verduidelijking voor dat iedereen hier weer gaat roepen: een SSD is sneller, echter er zitten wat nuances in het verhaal en er zitten nog flink wat haken en ogen aan het SSD vs HDD verhaal --> daar moeten nieuwe kopers zich van bewust zijn, niet alleen van de voordelen die breed uitgemeten worden.
Even serieus, ik zie je in best veel topics dingen posten en ik waardeer je inzet, maar het is echt _zo_ on-onderbouwd wat je zegt.
1.Apple heeft sinds de MBA 2010 OS X keihard geoptimaliseerd voor SSD's, dat is de reden dat OS X op deze machines in 11-15 seconden opstart, terwijl een windows 7 pc op een SSD er +/- 30 seconden over doet. (Ter herinnering: een standaard hdd +/- 1 minuuut 20).
2.Daarnaast wil je als gebruiker snelle lees- en schrijfsnelheden zodat programma's snel starten en laden. Op dat gebied zijn SSD's 10-15x sneller dan een traditionele hdd. Dat een SSD wat trager wordt als hij voller wordt is maar procentenwerk en gaat het apparaat
nooit langzamer maken dan een hdd.
3. Je schone installatie effect ga ik maar niet eens op in, probeer zelf eens te bedenken wat mijn antwoord hierop zou kunnen zijn
4. Er zijn alleen wat problemen met een
klein aantal SSD's die niet standaard in je mac zitten maar je zelf inbouwt. Dat kan je ook wijten aan slechte firmware van de SSD fabrikanten en doet helemaal niks af aan de algemene optimalisatie voor SSD's in OS X. Er zijn trouwens ook legio voorbeelden te vinden van SSD's die in Windows 7 voor (grotere) problemen zorgen. De meeste van deze kinderziektes zijn trouwens van een jaar of 2-3 geleden en bij nieuwe generatie SSD's al lang opgelost. Kortom je argument dat je onder windows 7 meer snelheidsverbetering merkt van een SSD dan in OS X vind ik slecht onderbouwd en dus duimzuigerij.
Wat betreft SSD snelheid; dit is de reden dat al een jaar geleden
tomshardware zei:
quote: Tomshardware
SSDs aren't typically in consideration as an upgrade for older machines. Processors, graphics cards, and memory are certainly more common choices. But if you're spending most of your time in office productivity apps, browsing the Internet, or watching video/listening to music, an older Core 2 setup is still respectable. <...>
So long as you're running at least an Athlon 64 X2 or Core processor and at least a couple gigabytes of memory, an SSD could end up being the most significant upgrade available to you.
Dit sluit ook mooi aan op een ander topic waarin je mensen die een pc voor standaardwerk zoeken bloedserieus afraadt een Air te kopen maar voor de Macbook Pro te gaan terwijl juist voor deze doeleinden de SSD in een Macbook Air veel sneller is dan de HDD in en MBP. De Pro koop je als je CPU intensieve zaken wil doen en is voor alleen desktopwerk mijns inziens een miskoop.
Daar lees ik ook dat volgens jou een Macbook Air 11 maximaal 750 euro zou moeten kosten als je naar de hardware kijkt, wat apple bashers ook al jaren roepen. En al jaren veegt de praktijk de vloer met ze aan want alle Windows ultrabooks die uitkomen zijn net zo duur of zelfs duurder dan een Macbook Air. De Samsung Series 9 die net uit zijn vind ik eigenlijk de eerste concurrent waar Apple serieus bang voor moet zijn als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Kortom wederom een slecht onderbouwd standpunt. Ik weet niet of je hier gewoon een beetje zit te trollen om mensen op het verkeerde been te zetten of dat het onwetendheid is, maar ik vind dat je zo mensen die op zoek zijn naar een goed advies in verwarring brengt. En dan nu graag weer ontopic.
[
Voor 6% gewijzigd door
DeNachtwacht op 20-08-2012 15:53
]