Nou ik had eerst google browser gedownload super snel. Safari gewoon een stuk trager na het commando super snel denk dat het wel geholpen heeft
Dit is een leuk lijstje met tweaks: https://github.com/mathia...lob/master/.osx?os-x-10.8Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:18:
Iemand toevallig de kennis om wat leuke tweaks voor Mountain lion, hier neer te zetten?
had er al een paar toegevoegd, dus voor wie ze wil hebben. Kan ik ze hier ook neer plaatsen
Een boel hiervan is persoonlijke voorkeur de auteur, maar er zitten wat leuke dingen tussen. Maar ook wat te agressieve tweaks zoals het uitzetten van de automatische quarantaine van gedownloade bestanden.
Ook erg handig is deze terminal notifier applicatie voor het sturen van notificaties vanaf... de terminal: https://github.com/alloy/terminal-notifier
[ Voor 7% gewijzigd door tarlitz op 29-07-2012 16:09 ]
Dat opent het context menu want dat is standaard in OS XHerko_ter_Horst schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:30:
[...]
Het is gewoon Ctrl-klik ("linkermuisknop"), zoals een paar posts hoger al gemeld is.
Dat is nou het nadeel van wireless. De bandbreedte van een access point moet je delen met alle apparaten die met dat access point zijn verbonden. Het is dus net als destijds met hubjes. Als je graag wilt dat het goed werkt dan zul je gebruik moeten maken van kabels. Die Experiaboxes doen het dan al een stukje beter en ze doen aan gigabit tegenwoordig wat een stuk sneller is dan 802.11n. Ik zou op z'n minst de AppleTV aan een kabeltje hangen, de andere clients kun je nog wel eens via wifi gebruiken. Dat zou wel een goede middenweg zijn.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:01:
Airplay mirroring laat vloeiend alles wat op je scherm staat zien. Als je die MKV's wireless van een NAS moet halen, dan kan het nog wel eens lastig worden.
Door problematiek met de ZTE boxen heb ik nog geen gebruik kunnen maken van Airplay mirroring.
Die agressieve tweaks om security settings uit te zetten zou ik afraden. Het levert je ook totaal geen voordelen op, zo vaak zul je toch niet apps lopen te installeren en voor Gatekeeper heb je de exclude mogelijkheid. Ook op een Mac zijn dit soort veiligheidsmaatregelen van belang, iets wat we de laatste paar jaar ook hebben gezien. Denk liever eerst even na vooraleer je iets download/installeert/start, dat is ook het idee van die instellingen: zorgen dat je wat meer nadenkt.tarlitz schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:08:
Een boel hiervan is persoonlijke voorkeur de auteur, maar er zitten wat leuke dingen tussen. Maar ook wat te agressieve tweaks zoals het uitzetten van de automatische quarantaine van gedownloade bestanden.
Het is inderdaad handig voor m'n moeder en minder technisch aangelegde personen, maar ik weet precies wat ik installeer en waar ik het vandaan heb. Ik heb gatekeeper dan ook meteen uitgezet, daar moet ik echt niks van hebben. Hij begon al te klagen toen ik Sublime Text 2 wilde installeren en aangezien er een boel obscure tools/programma's gebruik heb, gaat GK me alleen maar irriteren.ppl schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:47:
[...]
Die agressieve tweaks om security settings uit te zetten zou ik afraden. Het levert je ook totaal geen voordelen op, zo vaak zul je toch niet apps lopen te installeren en voor Gatekeeper heb je de exclude mogelijkheid. Ook op een Mac zijn dit soort veiligheidsmaatregelen van belang, iets wat we de laatste paar jaar ook hebben gezien. Denk liever eerst even na vooraleer je iets download/installeert/start, dat is ook het idee van die instellingen: zorgen dat je wat meer nadenkt.
Je kunt wel weten wat je installeert, maar ook de bron kan gecomprimeerd worden door iets. Daarnaast is het geen enkele moeite om één keer het GateKeeper dialoogje er voor te hebben lijkt mij. Ik heb het gewoon aanstaan in ieder geval. Sinds de beta's gebruik ik het ook en het irriteert mij bij lange na niet als bijvoorbeeld UAC. Dat is toch pleuris voorbeeld van een usabilityfaal.tarlitz schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:08:
[...]
Het is inderdaad handig voor m'n moeder en minder technisch aangelegde personen, maar ik weet precies wat ik installeer en waar ik het vandaan heb. Ik heb gatekeeper dan ook meteen uitgezet, daar moet ik echt niks van hebben. Hij begon al te klagen toen ik Sublime Text 2 wilde installeren en aangezien er een boel obscure tools/programma's gebruik heb, gaat
GK me alleen maar irriteren.
[ Voor 9% gewijzigd door me_mrtn op 29-07-2012 17:18 ]
Sinds een paar dagen ook ML geïnstalleerd (update), maar ik merkte niet heel veel nieuws. Safari is de grootste winst voorzover ik merk. Berichten centrum deed het de eerste paar dagen niet en ik kon maar niet uitvinden hoe ik het moest instellen.. Bij systeemvoorkeuren ->berichtgeving kan je ook niet veel instellen..
Na 2 dagen gaat hij opeens wèl mails doorgeven als ze binnenkomen.
Verder krijg ik alles met icloud niet gesyncht met mn iphone. Ik ben bij beide gewoon ingelogd, maar hij haalt mn iOS safari paginas niet op en herinneringen worden niet gevonden.
Mis ik iets, waar kan ik dit instellen? De berichten app wilt ook niet syncen..
Verder krijg ik alles met icloud niet gesyncht met mn iphone. Ik ben bij beide gewoon ingelogd, maar hij haalt mn iOS safari paginas niet op en herinneringen worden niet gevonden.

iCloud Tab's kan pas vanaf iOS6 (werkt prima trouwens in de beta's). Voor optimale synchronisatie voor iMessage kun je beter overal uitloggen en opnieuw inloggen.Scirocco schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:19:
Sinds een paar dagen ook ML geïnstalleerd (update), maar ik merkte niet heel veel nieuws. Safari is de grootste winst voorzover ik merk. Berichten centrum deed het de eerste paar dagen niet en ik kon maar niet uitvinden hoe ik het moest instellen.. Bij systeemvoorkeuren ->berichtgeving kan je ook niet veel instellen..
En als je niet tot iOS6 wilt wachten kan je Chrome gebruiken (op beide apparaten), dat werkt ook
[ Voor 27% gewijzigd door filenox op 29-07-2012 17:24 ]
Daarnaast wordt berichten ook pas optimaal ondersteund vanaf iOS6 als je je mobiele nummer aan je AppleID kunt koppelen.me_mrtn schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:21:
[...]
iCloud Tab's kan pas vanaf iOS6 (werkt prima trouwens in de beta's). Voor optimale synchronisatie voor iMessage kun je beter overal uitloggen en opnieuw inloggen.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Begrijp ik het goed dat met die koppeling in iOS 6 gesprekspartners niet per se hun iMessage naar mijn Apple ID hoeven te sturen (zoals nu wel moet)? Maar dat de berichten dus ook op OSX binnenkomen als ze naar mijn 06-nummer gestuurd worden (mits gekoppeld)?RobbieB schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:28:
[...]
Daarnaast wordt berichten ook pas optimaal ondersteund vanaf iOS6 als je je mobiele nummer aan je AppleID kunt koppelen.
Sinds ML werkt Sickbeard niet meer bij mij. De map wordt ook niet meer getoond in /Applications, maar ik kan hem nog wel gewoon vinden via een search. Ook via de terminal kan ik gewoon in de map komen. Zodra ik python sickbeard.py uitvoer, dan krijg ik de volgende melding:
Traceback (most recent call last):
File "/Users/Misha/Applications/Sick-Beard/SickBeard.py", line 44, in <module>
from sickbeard.webserveInit import initWebServer
File "/Users/Misha/Applications/Sick-Beard/sickbeard/webserveInit.py", line 26, in <module>
from sickbeard.webserve import WebInterface
File "/Users/Misha/Applications/Sick-Beard/sickbeard/webserve.py", line 30, in <module>
from Cheetah.Template import Template
ImportError: No module named Cheetah.Template
Vervolgens start Sickbeard gewoon niet op. Erg vreemd. Ik wil het het liefst niet opnieuw installeren, gezien ik dan alles weer opnieuw moet instellen
iemand een idee?
File "/Users/Misha/Applications/Sick-Beard/sickbeard/webserveInit.py", line 26, in <module>
File "/Users/Misha/Applications/Sick-Beard/sickbeard/webserve.py", line 30, in <module>
Vervolgens start Sickbeard gewoon niet op. Erg vreemd. Ik wil het het liefst niet opnieuw installeren, gezien ik dan alles weer opnieuw moet instellen
Je moet de Cheetah module even opnieuw installeren.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Als je niet over al m'n kritiek heen leest zou je weten dat ik zeker niet alles van Apple ophemel.k995 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:09:
Tja typische reactie "ik denk niet dat ..." al jaren imac, en apple tv en ipad en had ooit iphone. En nee ik probeer wel alles wat erin zit of het me anstaat en nee het is niet omdat het van apple is dat het altijd het beste ter wereld is he?
Wat verwacht jij dan voor spectaculaire functionaliteit in een OS? Volgens mij maak jij geen onderscheid tussen OS en applicaties. Een OS heeft een puur faciliterende rol voor het draaien van applicaties. Dat OS'en tegenwoordig vol gepropt zitten met allerlei applicaties is een ander verhaal.En ngmaals ik spreek niet van ui maar van extra functionaliteit en verbeterde ichat is dat echt niet hoor. Evenmin is icloud wat ik al jaren gebruik via google docs/gmail en skydrive. En over meer platformen dan apple ooit zal ondersteunen.
DOS is altijd een immatuur OS geweest gebleven. Daar viel weinig aan te doen zonder legacy support volledig te droppen. UNIX was jaren daarvoor al beter dan DOS ooit had kunnen worden. En nee, ik ben geen anti-Microsoft figuur want ik heb veel ontwikkeld voor zowel DOS als Windows, en nogsteeds.Uitontwikkeld ? Ongetwijfeld zei iemand dat van dos ook, windows 7 is echt wel stukken beter dan xp. Heb je oit 7 gebruikt ?
En wat Windows 7 betreft: ik gebruik het dagelijks op m'n werk. Sterker nog, ik ontwikkel ervoor.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Correct.jelle. schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:02:
[...]
Begrijp ik het goed dat met die koppeling in iOS 6 gesprekspartners niet per se hun iMessage naar mijn Apple ID hoeven te sturen (zoals nu wel moet)? Maar dat de berichten dus ook op OSX binnenkomen als ze naar mijn 06-nummer gestuurd worden (mits gekoppeld)?
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Exact. En volgens mij wordt het daarmee ook mogelijk SMS'jes vanaf je computer te sturen welke dan via je telefoon verstuurt worden.jelle. schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:02:
[...]
Begrijp ik het goed dat met die koppeling in iOS 6 gesprekspartners niet per se hun iMessage naar mijn Apple ID hoeven te sturen (zoals nu wel moet)? Maar dat de berichten dus ook op OSX binnenkomen als ze naar mijn 06-nummer gestuurd worden (mits gekoppeld)?
Lijkt me ongeveer hetzelfde:Misha schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:11:
Sinds ML werkt Sickbeard niet meer bij mij. De map wordt ook niet meer getoond in /Applications, maar ik kan hem nog wel gewoon vinden via een search. Ook via de terminal kan ik gewoon in de map komen. Zodra ik python sickbeard.py uitvoer, dan krijg ik de volgende melding:
Vervolgens start Sickbeard gewoon niet op. Erg vreemd. Ik wil het het liefst niet opnieuw installeren, gezien ik dan alles weer opnieuw moet instelleniemand een idee?
http://sickbeard.com/forums/viewtopic.php?f=3&t=3571
[ Voor 0% gewijzigd door Ghehe op 29-07-2012 19:27 . Reden: Awkwardly geplaatste emoticon verplaatst. ]
06 berichten binnen laten komen op Mac OS 10.8 is niet mogelijk (helaas). Maar op iOS devices zonder 06 nummer is het in iOS 6 wel mogelijk om je 06 hieraan te koppelen.jelle. schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:02:
[...]
Ik ben wel teleurgesteld dat Apple Mail nog steeds zo'n puinhoop maakt van bijlagen. In alle andere mailclients worden bijlagen netjes als een icoon of in een apart onderdeel getoond, Apple Mail maakt er al jaren een puinhoop van door ze midden in de mail te dumpen en volledig te tonen ipv een icoon. Zeker bij grote foto's en documenten is dit een ramp. Je moet een extern programma gebruiken om deze fout van Apple op te lossen.
Hebben ze daar in Cupertino nou nog steeds niet door dat dit enorme designfouten zijn? Dit zijn dezelfde mensen die zogezegd obsessief bezig zijn met alles wat met uitstraling en uiterlijk te maken heeft maar ondertussen wel dit soort dingen toelaat.
*zuch*
Hebben ze daar in Cupertino nou nog steeds niet door dat dit enorme designfouten zijn? Dit zijn dezelfde mensen die zogezegd obsessief bezig zijn met alles wat met uitstraling en uiterlijk te maken heeft maar ondertussen wel dit soort dingen toelaat.
*zuch*
Mijn muis beweegt wel over het scherm kan er echter niets mee aanklikken. Herkent ieman dit en heeft er iemand eventueel een oplossing? Gaat om het touchpad op mijn mbp
Edit mijn rechtermuisknop doet t ineens wel...
edit2
na een herstart werkt t weer... vreemd echt nog nooit gehad dit
de muisaanwijzer blijft wel ' tintelen' op t scherm...
Edit 3 hij doet t weer niet... Backspace ging ook ineens een eigen leven leiden.. Snap er niks meer van??? Gewoon werkend weggelegd
edit2
na een herstart werkt t weer... vreemd echt nog nooit gehad dit
Edit 3 hij doet t weer niet... Backspace ging ook ineens een eigen leven leiden.. Snap er niks meer van??? Gewoon werkend weggelegd
[ Voor 51% gewijzigd door bakkie1985 op 29-07-2012 20:37 ]
Ik heb ook dat mn beeldscherm geleidelijk minder fel word... Ik hem hem altijd vol aan, maar hij gaat blokje voor blokje minder fel..?
Het is geen beeldscherm sluimerstand en kan verder niks anders vinden.
Systeemvoorkeuren>Beeldscherm> Pas helderheid automatisch aanScirocco schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:26:
Ik heb ook dat mn beeldscherm geleidelijk minder fel word... Ik hem hem altijd vol aan, maar hij gaat blokje voor blokje minder fel..?
Dat is inderdaad ook 1 van de dingen waar ik me al een tijd aan erger!!Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:19:
Ik ben wel teleurgesteld dat Apple Mail nog steeds zo'n puinhoop maakt van bijlagen. In alle andere mailclients worden bijlagen netjes als een icoon of in een apart onderdeel getoond, Apple Mail maakt er al jaren een puinhoop van door ze midden in de mail te dumpen en volledig te tonen ipv een icoon.

Is hierdoor whatsapp ook mogelijk op een ipad wifi?stormfly schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:47:
[...]
06 berichten binnen laten komen op Mac OS 10.8 is niet mogelijk (helaas). Maar op iOS devices zonder 06 nummer is het in iOS 6 wel mogelijk om je 06 hieraan te koppelen.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
De trackpad van de mbp van m'n vriendin had net ongeveer hetzelfde.. Was ook na n reboot verholpen. Weird...bartkoper schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:26:
Mijn muis beweegt wel over het scherm kan er echter niets mee aanklikken. Herkent ieman dit en heeft er iemand eventueel een oplossing? Gaat om het touchpad op mijn mbp
edit2
na een herstart werkt t weer... vreemd echt nog nooit gehad ditde muisaanwijzer blijft wel ' tintelen' op t scherm...
nu een aantal reboots en smc en pram reset verder lijkt het weer normaal...
hoop niet dat t probleem aanhoud. ga deze week verhuizen alles in dozen ook mijn backup en bonnen pfff kotm lekker uit zeg...
hoop niet dat t probleem aanhoud. ga deze week verhuizen alles in dozen ook mijn backup en bonnen pfff kotm lekker uit zeg...
Dat is de reden om mail helemaal nooit te openen en voor in 1ste instantie gmail -> mailplane en nu sinds een maand of 6 sparrow te gaan gebruiken...R0y. schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:38:
[...]
Dat is inderdaad ook 1 van de dingen waar ik me al een tijd aan erger!!
Ergeren heb ik al en jaar of 2 opgegeven...
Je kunt instellen dat hij bijlagen altijd onderaan de mail plaatst.Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:19:
Ik ben wel teleurgesteld dat Apple Mail nog steeds zo'n puinhoop maakt van bijlagen. In alle andere mailclients worden bijlagen netjes als een icoon of in een apart onderdeel getoond, Apple Mail maakt er al jaren een puinhoop van door ze midden in de mail te dumpen en volledig te tonen ipv een icoon. Zeker bij grote foto's en documenten is dit een ramp. Je moet een extern programma gebruiken om deze fout van Apple op te lossen.
*zuch*
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik gebruik nu TinkerTool waarin een optie zit om dit gedrag uit te schakelen. Maar het is te vreemd dat ik dit met third party apps moet doen. Zeker aangezien iOS er geen / minder last van heeft en icloud.com laat zien hoe het helemaal hoort.R0y. schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:38:
[...]
Dat is inderdaad ook 1 van de dingen waar ik me al een tijd aan erger!!
Daarmee komt het terug op het grote probleem bij Apple: men weet van elkaar (iOS, OSX, iCloud.com) blijkbaar niet wat men aan het doen is. Met als gevolg dat de UI flink afwijkt onderling. Dat is direct het gevolg van de geheimzinnigheid van Apple waarbij er zelfs intern alleen door senior officials cross-department inzicht mag worden gegeven. Ze doen alsof ze de freaking CIA zijn.
Dat verplaatst alleen het probleem naar de onderkant van de mail.Rivanov schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:17:
[...]
Je kunt instellen dat hij bijlagen altijd onderaan de mail plaatst.
Helaas zijn de twee beste alternatieven (Thunderbird en Sparrow) beide gestopt met ontwikkelen. Waardoor je nu ongeveer wel vastzit aan de Mail.appdr paaj schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:13:
[...]
Dat is de reden om mail helemaal nooit te openen en voor in 1ste instantie gmail -> mailplane en nu sinds een maand of 6 sparrow te gaan gebruiken...
Ergeren heb ik al en jaar of 2 opgegeven...
Zeker als je iCloud mail gebruikt.
[ Voor 50% gewijzigd door Pyrone89 op 29-07-2012 21:21 ]
Zelfde probleem hier, alleen stond mijn Sickbeard map nog wel in /applications. Kreeg echter exact dezelfde traceback als jij hem hier post.Misha schreef op zondag 29 juli 2012 @ 18:11:
Vervolgens start Sickbeard gewoon niet op. Erg vreemd. Ik wil het het liefst niet opnieuw installeren, gezien ik dan alles weer opnieuw moet instelleniemand een idee?
Mijn oplossing was het opnieuw installeren van Cheetah. Zoals Sickbeard het zelf voorstelt:
code:
1
2
3
4
5
| Or install from source: wget http://pypi.python.org/packages/source/C/Cheetah/Cheetah-2.4.4.tar.gz tar -zxvf Cheetah-2.4.4.tar.gz cd Cheetah-2.4.4 sudo python setup.py install |
Na het installeren van Cheetah het .command filetje ge-execute dat ik destijds van internet had afgehaald om Sickbeard automatisch te laten opstarten bij een boot.
Vind je? Ik vind dat de verschillend juist steeds kleiner worden tussen iOS en OSX. Vroeg kwam bijna niets overeen, tegenwoordig neemt OSX een heleboel features over vanuit iOS. Qua UI nog niet helemaal maar dat zal in de loop der jaren waarschijnlijk beter op elkaar afgestemd worden (als deze trend zich voortzet).Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:18:
[...]
Ik gebruik nu TinkerTool waarin een optie zit om dit gedrag uit te schakelen. Maar het is te vreemd dat ik dit met third party apps moet doen. Zeker aangezien iOS er geen / minder last van heeft en icloud.com laat zien hoe het helemaal hoort.
Daarmee komt het terug op het grote probleem bij Apple: men weet van elkaar (iOS, OSX, iCloud.com) blijkbaar niet wat men aan het doen is. Met als gevolg dat de UI flink afwijkt onderling. Dat is direct het gevolg van de geheimzinnigheid van Apple waarbij er zelfs intern alleen door senior officials cross-department inzicht mag worden gegeven. Ze doen alsof ze de freaking CIA zijn.
Is er trouwens iemand die me kan vertellen hoe ik de time-machine-backup bijvoorbeeld op een vast tijdstip kan laten lopen? Hij begint nu af en toe spontaan te backuppen terwijl ik daar op dat moment af en toe even geen behoefte aan heb. Of dat die alleen handmatig een back-up maakt.
[ Voor 11% gewijzigd door SquareOne op 29-07-2012 23:17 ]
Het is juist heel duidelijk waar Apple heen wil met iOS / OSX, een video van Jobs uit 2000 (volgens mij, kan eerder zijn) vertelt dit eigenlijk al.
Jobs idee was dat het niet uit maakte achter wat voor apparaat je zat, overal was het systeem optimaal op jouw aangepast. Jouw programma's, jouw bestanden etc. Apple heeft al eerder stappen in deze richting gezet met bv. MobileMe dat gigantisch faalde.
Nu met iCloud lijkt het allemaal samen te komen. Het probleem is dat Apple echter niet in 1x een gigantische stap wil (of durft) te zetten zoals bv. Microsoft dit nu met Windows 8 gaat doen. Bij Apple lijkt het eerder met allemaal kleine iteraties dichter bij elkaar te komen.
Het ultieme doel is, dat je straks inlogt op je computer thuis en alles volledig gesynct is met je iPad/iPhone etc.
Dit komt met Mountain Lion al een stuk dichter bij.
Er zitten echter ook een paar nadelen aan Apple's visie vast. Je móet allemaal Apple producten hebben. Hoewel er een soort van iCloud integratie is met Windows, werkt dit niet perfect en het lijkt er nu zelfs op dat Safari ook niet meer op Windows beschikbaar is (wat dus geen bladwijzer/tabs sync mogelijk maakt).
Bedenk wel; bovenstaande houdt níet in dat OS X met iOS geïntegreerd wordt tot 1 systeem zoals bv. Microsoft wél met Windows 8 gaat doen. Ik denk dat Apple juist totaal níet die kant op wil omdat ze computers en mobile devices nog steeds als twee aparte categorieën zien. Je ziet namelijk ook nog geen computers met touch-screens uitkomen (en ik verwacht ook niet dit op de korte termijn te zien).
Jobs idee was dat het niet uit maakte achter wat voor apparaat je zat, overal was het systeem optimaal op jouw aangepast. Jouw programma's, jouw bestanden etc. Apple heeft al eerder stappen in deze richting gezet met bv. MobileMe dat gigantisch faalde.
Nu met iCloud lijkt het allemaal samen te komen. Het probleem is dat Apple echter niet in 1x een gigantische stap wil (of durft) te zetten zoals bv. Microsoft dit nu met Windows 8 gaat doen. Bij Apple lijkt het eerder met allemaal kleine iteraties dichter bij elkaar te komen.
Het ultieme doel is, dat je straks inlogt op je computer thuis en alles volledig gesynct is met je iPad/iPhone etc.
Er zitten echter ook een paar nadelen aan Apple's visie vast. Je móet allemaal Apple producten hebben. Hoewel er een soort van iCloud integratie is met Windows, werkt dit niet perfect en het lijkt er nu zelfs op dat Safari ook niet meer op Windows beschikbaar is (wat dus geen bladwijzer/tabs sync mogelijk maakt).
Bedenk wel; bovenstaande houdt níet in dat OS X met iOS geïntegreerd wordt tot 1 systeem zoals bv. Microsoft wél met Windows 8 gaat doen. Ik denk dat Apple juist totaal níet die kant op wil omdat ze computers en mobile devices nog steeds als twee aparte categorieën zien. Je ziet namelijk ook nog geen computers met touch-screens uitkomen (en ik verwacht ook niet dit op de korte termijn te zien).
Daar ligt het probleem niet eens zozeer. Het probleem ligt hem in het feit dat er simpelweg verschillen zitten tussen iOS en OSX die er niet hoeven te zitten (bijvoorbeeld: in OSX is nu de zoekbalk samen met de URL balk, in iOS6 houden ze dit om de een of andere reden weer gescheiden) en dat ze ook binnen met name OSX veel domme designkeuzes maken, zonder daarbij de gebruiker de optie te geven te kiezen voor iets anders (zoals de genoemde fouten in het afhandelen van bijlagen).RobbieB schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:32:
Het is juist heel duidelijk waar Apple heen wil met iOS / OSX, een video van Jobs uit 2000 (volgens mij, kan eerder zijn) vertelt dit eigenlijk al.
Inmiddels is het zo'n waslijst met zaken die inconsistent / verkeerd zonder optie om te veranderen zijn, dat ik serieus aan het overwegen ben of ik de volgende keer niet weer gewoon Windows 8 en Android moet gebruiken, aangezien daar natuurlijk ook geen consistentie zal zijn (een van de redenen dat ik voor Apple ging) maar tenminste alle keuzes mijn inziens logisch zijn of anders zeer gemakkelijk aan te passen zijn ipv dat de foute keuzes hard zijn geprogrammeerd zonder optie (Apple). De hoge kostprijs van Apple is voor mij geen probleem als ze zouden bieden wat je ervan kunt verwachten, nu zie ik alleen nog de betere efficiency van OSX als voordeel en om daar nou €3000 ipv €1000 aan kwijt te zijn. Ook zijn er zeer regelmatig zaken die simpelweg niet 'just work'.
Mijn inziens ligt dit volledig aan Apple's houding, welke zo geheimzinnig is dat er zelfs intern nauwelijks informatie mag worden gedeeld (bijvoorbeeld: alleen de senior managers mogen zich vrij door het gebouw bewegen naar verschillende afdelingen) en het feit dat ze slechts 1x per jaar met verbeteringen komen (en daar een show omheen bouwen) terwijl Google in rap tempo continue aan het verbeteren is: zo zat er een tijdje een bug in Google Contacten dat hij accenten niet herkende, inmiddels gewoon netjes opgelost, Gmail wordt continue verbeterd etc. Vergelijk dat met Apple Mail, waarbij iCloud.com een jaar na de release nog geen enkele verbetering heeft en de aankomende verbeteringen zeer mager zijn. Zo hebben ze op iCloud.com nog niet eens conversatieweergave!
Al met al zijn voor mij de betrouwbaarheid, consistentie, en operatiegemak van Apple, in de termen van Mythbusters, 'Busted'
if you don't like it, don't buy it.
Als of Microsoft en Google zo'n fantastische platformen zijn, dat zeg je niet, maar daar komt het wel op neer.
Apple's software is een van de betrouwbaarste (al dan niet beste) systemen op de markt.
Daarnaast krijg ik wekelijk mensen terug met Android troep met de ene bug naar de andere; vandaag had ik er weer twee met idiote fouten in de software. Dit is juist de kracht van Apple die dat dus totaal niet heeft. Prima dat ze geheimzinnig doen, daar heb jij toch geen last van?
De enige keren dat iPhones terug komen zijn om een kapotte voor of achterkant van de 4(s) of de falende homebutton. Maar in de vijf jaar dat ik iPhones verkoop, nul keer om software bugs.
Als jij bepaalde zaken niet verbeterd vind, prima. Ga dan lekker over op een OS waarop je dagelijks malware en andere zooi mee download. Apple maakt nou eenmaal keuzes of je het er nou mee eens bent of niet. Maar dat is altijd nog beter dan een falend OS.
Ik raad je aan om een keer een boek van 37signals te lezen, dan word het wat duidelijker waarom Apple bepaalde keuzes maakt.
Als of Microsoft en Google zo'n fantastische platformen zijn, dat zeg je niet, maar daar komt het wel op neer.
Apple's software is een van de betrouwbaarste (al dan niet beste) systemen op de markt.
Daarnaast krijg ik wekelijk mensen terug met Android troep met de ene bug naar de andere; vandaag had ik er weer twee met idiote fouten in de software. Dit is juist de kracht van Apple die dat dus totaal niet heeft. Prima dat ze geheimzinnig doen, daar heb jij toch geen last van?
De enige keren dat iPhones terug komen zijn om een kapotte voor of achterkant van de 4(s) of de falende homebutton. Maar in de vijf jaar dat ik iPhones verkoop, nul keer om software bugs.
Als jij bepaalde zaken niet verbeterd vind, prima. Ga dan lekker over op een OS waarop je dagelijks malware en andere zooi mee download. Apple maakt nou eenmaal keuzes of je het er nou mee eens bent of niet. Maar dat is altijd nog beter dan een falend OS.
Ik raad je aan om een keer een boek van 37signals te lezen, dan word het wat duidelijker waarom Apple bepaalde keuzes maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Underworld op 30-07-2012 00:13 ]
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:50:
Al met al zijn voor mij de betrouwbaarheid, consistentie, en operatiegemak van Apple, in de termen van Mythbusters, 'Busted'

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dit is dus de typische reactie van een fanboy. Omdat ik aangeef dat er, tegen de religie in, wel degelijk fouten in zitten moet ik maar oprotten naar een ander OS?Underworld schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:11:
if you don't like it, don't buy it.
Zo werkt het dus effe niet. Als niemand zich erover uitspreekt zal het blijven doorgaan, nu zijn het bugs waar ik en velen last van hebben, morgen zijn het bugs waar jij last van hebt.
Daarnaast valt het me op dat je het vooral over iPhones en Androids hebt. Mijn kritiek op Apple, als je mijn post goed had gelezen, richt zich vooral op OSX. Het feit dat er al vele posts over deze onderwerpen online zijn bewijst dat ik absoluut niet de enige ben die zich hier aan ergert. Microsoft is ook niet perfect en Google ook niet. Het grote verschil is dat zij wel leren van hun fouten en proberen deze op te lossen. Met de huidige houding kun je ook wel zeggen dat Apple de nieuwe MS is, met het gevaar keihard voorbij te worden gestreefd door Windows en Android met hun veel hogere ontwikkelsnelheid. Vroeger had ik een enorme hekel aan de houding van MS, inmiddels begint Apple die positie over te nemen (ondanks dat ik dus echt al hun producten heb) en is het alleen nog wachten tot de tijd rijp is om over te gaan naar het MS en Google systeem. Zij hebben hun leergeld de afgelopen jaren gehad.
Als mensen Apple blijven verdedigen gaat er dus echt geen druk op ze komen om iets te verbeteren. Of je moet het geluk hebben dat een van de hoge bazen bij Apple zich ook ergert aan een bepaalde bug (waarbij ik me soms afvraag of ze zelf uberhaupt wel eens echt uitgebreid hun producten gebruiken, aangezien sommige fouten zooooo overduidelijk zijn).
[ Voor 12% gewijzigd door Pyrone89 op 30-07-2012 00:21 ]
Nee, maar je loopt gewoon enorm te overdrijven en minpuntjes uit te vergroten. Pointless.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:18:
Dit is dus de typische reactie van een fanboy. Omdat ik aangeef dat er, tegen de religie in, wel degelijk fouten in zitten moet ik maar oprotten naar een ander OS?
Degenen die zich er aan ergeren zijn vooral de tweakers die overal knopjes en menuutjes willen om dingen volledig onder controle te hebben. Als je buiten Tweakers kijkt dan kom ik eigenlijk alleen maar positieve ervaringen met OSX tegen. Zelfs mijn "Apple is kut" collega met nerdy t-shirts die ineens aan de Macbook ging en z'n "klote Android telefoon" door een iPhone gaat vervangen, moest schoorvoetend toegeven dat het allemaal toch wel erg fijn werkt. Ik vrees dat je echt in de minderheid bent met je ideeen over gebruiksvriendelijkheid. Is niet erg hoor, want geen enkel platform kan iedereen bekorenMijn kritiek op Apple, als je mijn post goed had gelezen, richt zich vooral op OSX. Het feit dat er al vele posts over deze onderwerpen online zijn bewijst dat ik absoluut niet de enige ben die zich hier aan ergert.
Iedereen mag zijn eigen mening hebbenPyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:18:
[...]
Dit is dus de typische reactie van een fanboy. Omdat ik aangeef dat er, tegen de religie in, wel degelijk fouten in zitten moet ik maar oprotten naar een ander OS?
Zo werkt het dus effe niet. Als niemand zich erover uitspreekt zal het blijven doorgaan, nu zijn het bugs waar ik en velen last van hebben, morgen zijn het bugs waar jij last van hebt.
Daarnaast valt het me op dat je het vooral over iPhones en Androids hebt. Mijn kritiek op Apple, als je mijn post goed had gelezen, richt zich vooral op OSX. Het feit dat er al vele posts over deze onderwerpen online zijn bewijst dat ik absoluut niet de enige ben die zich hier aan ergert. Microsoft is ook niet perfect en Google ook niet. Het grote verschil is dat zij wel leren van hun fouten en proberen deze op te lossen. Met de huidige houding kun je ook wel zeggen dat Apple de nieuwe MS is, met het gevaar keihard voorbij te worden gestreefd door Windows en Android met hun veel hogere ontwikkelsnelheid. Vroeger had ik een enorme hekel aan de houding van MS, inmiddels begint Apple die positie over te nemen (ondanks dat ik dus echt al hun producten heb) en is het alleen nog wachten tot de tijd rijp is om over te gaan naar het MS en Google systeem. Zij hebben hun leergeld de afgelopen jaren gehad.
Als mensen Apple blijven verdedigen gaat er dus echt geen druk op ze komen om iets te verbeteren. Of je moet het geluk hebben dat een van de hoge bazen bij Apple zich ook ergert aan een bepaalde bug (waarbij ik me soms afvraag of ze zelf uberhaupt wel eens echt uitgebreid hun producten gebruiken, aangezien sommige fouten zooooo overduidelijk zijn).
Wat mij betreft hoeft Apple niet elk jaar met gigantisch veel nieuwe features te komen, als ze met nog meer nieuwe features zouden komen zatter er (nog) meer bugs en oneffenheden in. Apple brengt elk jaar een relatief kleine update uit en microsoft brengt elke 5 jaar een iets grotere update uit.
Blijkbaar doet Apple toch iets goed in de ogen van veel consumenten. De cijfers liegen er niet echt om... Dat Apple niet vaak luistert naar de gebruikers is inderdaad jammer maar het zijn geen onoverkomelijke dingen.
Ik zie juist dat ze steeds meer zaken op één lijn brengen. Met iCloud maakt het al minder uit welk device je gebruikt en ook het OS zelf heeft de nodige veranderingen ondergaan. Bijvoorbeeld het scrollen (duwen). Of bijvoorbeeld de namen van de apps: iCal -> Calender, Address Book -> Contacts etc. Ook de introductie van Todo en Notes (ipv dat onderbrengen in Mail) is in lijn met iOS. En grafisch is het hetzelfde.Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:50:
[...]
Het probleem ligt hem in het feit dat er simpelweg verschillen zitten tussen iOS en OSX die er niet hoeven te zitten
Slecht voorbeeld. Die feature is pas sinds Safari 6 (en dus nog geen week oud) geïntroduceerd en iOS 6 is nog niet uit.(bijvoorbeeld: in OSX is nu de zoekbalk samen met de URL balk, in iOS6 houden ze dit om de een of andere reden weer gescheiden)
Dat is Apple. Die maken de juiste keuze voor de gebruiker om geen overvloed aan opties te bieden. Mensen die alles tot in detail willen instellen en customizen kunnen beter voor een ander platform kiezen.en dat ze ook binnen met name OSX veel domme designkeuzes maken, zonder daarbij de gebruiker de optie te geven te kiezen voor iets anders (zoals de genoemde fouten in het afhandelen van bijlagen).
Ik zie het probleem niet met die bijlages. Ze staan allemaal in de mail. Maar onder het knopje 'save' kun je ze individueel opslaan, allemaal opslaan of een lijstje bekijken van alle bijlages. Wat is daar onduidelijk aan?
Als er één platform een rommelige bedoeling is dan is het Android wel. Niet dat het een slecht platform is (voor diegene die wel zelf vanalles willen aanpassen is het prima), maar als van die drie steekwoorden herken ik er geen één bij Android. Ik denk dat je van een koude kermis thuis komt.Al met al zijn voor mij de betrouwbaarheid, consistentie, en operatiegemak van Apple, in de termen van Mythbusters, 'Busted'
Yep maar gelukkig hebben we daarvoor Attachment Tamer. Die kun je kopen maar je kunt ook de trial versie indefinitely gebruiken. En hij werkt met Mail 6 in MLPyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 20:19:
Ik ben wel teleurgesteld dat Apple Mail nog steeds zo'n puinhoop maakt van bijlagen. In alle andere mailclients worden bijlagen netjes als een icoon of in een apart onderdeel getoond, Apple Mail maakt er al jaren een puinhoop van door ze midden in de mail te dumpen en volledig te tonen ipv een icoon.
In principe maakt hij ieder uur een backup wat hij in de achtergrond doet. Als je TM schijf niet beschikbaar is maakt ie sinds Lion lokale backups totdat de backup schijf weer beschikbaar is. Dan verhuisd hij die lokale backups naar de backup schijf. Die lokale backups zijn in de Terminal met "tmutil disablelocal" uit te schakelen. Je kunt echter tussentijds ook gewoon handmatig een backup laten maken wat handig is als je een reeks (belangrijke) wijzigingen hebt doorgevoerd. Er zijn tooltjes die dat uurlijkse backup wat kunnen rekken. Als je echt helemaal geen backup wilt is die lokale backups uitschakelen en je backup schijf ontkoppelen nog iets wat je zou kunnen doen. Ik weet niet of daar nog tools voor zijn. Uiteraard kun je ook andere backup software gebruiken welke je dit allemaal wel mogelijk maakt.Brm-G schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:06:
Is er trouwens iemand die me kan vertellen hoe ik de time-machine-backup bijvoorbeeld op een vast tijdstip kan laten lopen? Hij begint nu af en toe spontaan te backuppen terwijl ik daar op dat moment af en toe even geen behoefte aan heb. Of dat die alleen handmatig een back-up maakt.
Exacto, ook op een ander OS/platform is er inconsistentie. Je moet gewoon datgene kiezen wat past bij jouw gebruik en wat jij het prettigst vindt werken. Simple as that. Overigens denk je wel erg luchtig over hoe GUI design in zijn werk gaat. Het is ontzettend lastig omdat iedereen het weer anders doet en ook anders wil terwijl je daar allemaal wel rekening mee moet houden. Er zal dus altijd wel een groep zijn die iets niet logisch en niet consistent vindt en vice versa. Daarnaast zit je ook vaak met technische beperkingen en conflicterende logica. Wat binnen een bepaalde workflow of app logisch is conflicteert weer met andere apps. Daarbij komt dat je zeer zeker niet alle apps over 1 kam kunt scheren. Bepaalde zaken vergen nou eenmaal een hele andere workflow en daar zul je toch echt rekening mee moeten houden. Daarom zal er ook nooit consistentie mogelijk zijn en moet je dat ook vooral niet willen. Wat je wilt is een systeem waarom je zo makkelijk mogelijk je taken kunt doen. Daar valt bij OS X en iOS imo nog wel veel te behalen door bijv. iets meer consistentie te brengen en die afwijkende interfaces van bijv. Aperture (het zou fijn zijn als ze Blue gebruiken wanneer ik dat heb ingesteld ipv Graphite voor buttons, menu's, etc.) en iTunes.Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:50:
Inmiddels is het zo'n waslijst met zaken die inconsistent / verkeerd zonder optie om te veranderen zijn, dat ik serieus aan het overwegen ben of ik de volgende keer niet weer gewoon Windows 8 en Android moet gebruiken, aangezien daar natuurlijk ook geen consistentie zal zijn (een van de redenen dat ik voor Apple ging) maar tenminste alle keuzes mijn inziens logisch zijn of anders zeer gemakkelijk aan te passen zijn ipv dat de foute keuzes hard zijn geprogrammeerd zonder optie (Apple).
Zelfde geldt voor aanpasbaarheid. Ook bij anderen zul je dingen tegenkomen die niet te wijzigen zijn. Lees de kritiek op de nieuwe interface van Ubuntu maar eens (dat Unity dus).
Gegoochel met prijzen en de lat te hoog leggen helpen nou ook niet echt. Sommige mensen stellen echt absurde eisen aan dingen omdat het in hun ogen "duur" is. Het is een uiterst subjectief onderdeel en dus helemaal niet slim om in een discussie te betrekken aangezien dat toch uitmondt in een welles-nietes verhaal.De hoge kostprijs van Apple is voor mij geen probleem als ze zouden bieden wat je ervan kunt verwachten, nu zie ik alleen nog de betere efficiency van OSX als voordeel en om daar nou €3000 ipv €1000 aan kwijt te zijn.
Dan wordt het eens tijd om je niet als een gigantische nerd te gedragen en onder je hunebed te komen en de weide wereld in te trekken. Geheimhouding zoals Apple dat doet is niet ongewoon. Bij heel veel bedrijven die iets produceren kom je het tegen. Bij de ene is het minder erg, bij de ander nog erger. Bij Thales doen ze nog een schepje bovenop wat Apple doet. Niet zo raar gezien hun producten, diensten en afnemers. Bij bedrijven als Apple geldt de concurrentie. Je ziet dat er heel veel naar Apple gekeken wordt en veel dingen worden overgenomen (goh, hoe zouden we toch aan Android en de market zijn gekomen...waar moest WebOS het van hebben en hoe komt die Asus Prime aan z'n ontwerp?). Niet erg want ze zijn een grote speler en hoge bomen vangen veel wind. Dat heeft echter wel gevolgen voor je producten. Je wil natuurlijk wel de voorsprong op de concurrentie houden.Mijn inziens ligt dit volledig aan Apple's houding, welke zo geheimzinnig is dat er zelfs intern nauwelijks informatie mag worden gedeeld (bijvoorbeeld: alleen de senior managers mogen zich vrij door het gebouw bewegen naar verschillende afdelingen) en het feit dat ze slechts 1x per jaar met verbeteringen komen (en daar een show omheen bouwen) terwijl Google in rap tempo continue aan het verbeteren is:
Overigens komt Google ook 1x per jaar met een eigen event: I/O
Dat zijn 2 verschillende aanpakken met beiden voor- en nadelen. Dat continue ontwikkelen is een mooi voordeel en ook een nadeel: er is nooit een rustpunt, het wijzigt continu, de kans dat het stuk gaat of niet goed werkt is altijd aanwezig, etc. Er is een reden waarom mensen stabiele final releases draaien ipv de beta versie. Maar die versies leveren wel als nadeel dat je traag bent met nieuwe features en bepaalde ontwikkelingen. Ook dit is weer persoonlijke voorkeur.zo zat er een tijdje een bug in Google Contacten dat hij accenten niet herkende, inmiddels gewoon netjes opgelost, Gmail wordt continue verbeterd etc. Vergelijk dat met Apple Mail, waarbij iCloud.com een jaar na de release nog geen enkele verbetering heeft en de aankomende verbeteringen zeer mager zijn. Zo hebben ze op iCloud.com nog niet eens conversatieweergave!
Goed voorbeeld: Firefox gaat naar rapid release cycle en wat doet iedereen? Mekkeren dat het allemaal zo snel gaat, er veel updates zijn, versienummers stijgen als een gek, etc. Mozilla luistert en komt met een long term support achtige release. Een of andere achterlijke gladiool bij Mozilla (aka Asa Dotzler) doet een uitspraak dat versienummering helemaal verdwijnt en hopsa nog meer gezeik van de community. Ja joh, die snelle continue verbetering vallen erg goed allemaal...
Het enige wat hier busted is, is je "relaas". Het is nogal inhoudsloos gerant op een bedrijf waar je gewoon de pik op hebt. Je geloofwaardigheid stijgt heel wat meer als je dat gewoon toegeeft. Kunnen we hier weer lekker verder ontopic over Mountain Lion.Al met al zijn voor mij de betrouwbaarheid, consistentie, en operatiegemak van Apple, in de termen van Mythbusters, 'Busted'
Het gaat niet over 'alles tot in de puntjes willen aanpassen' maar over het maken van een simpele switch voor zaken die nogal controversieel zijn en waar het absoluut niet zeker is dat het de juiste keuze is. Als TinkerTool het met 1 simpele switch kan, dan kan Mail het ook.Tom schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:33:
Dat is Apple. Die maken de juiste keuze voor de gebruiker om geen overvloed aan opties te bieden. Mensen die alles tot in detail willen instellen en customizen kunnen beter voor een ander platform kiezen.
Ik zie het probleem niet met die bijlages. Ze staan allemaal in de mail. Maar onder het knopje 'save' kun je ze individueel opslaan, allemaal opslaan of een lijstje bekijken van alle bijlages. Wat is daar onduidelijk aan?
Daarentegen hebben ze wel onnozele switches allerlei zaken die ze dan juist weer WEL best mogen vastleggen, zoals of de bijlage Windows geschikt moet zijn (duh.. waarom zou je dat niet willen). Net de zaken waar ze je WEL een optie voor moeten geven doen ze geen optieknop voor.
De tevredenheidscijfers van iOS komen mijn inziens van het massavolk, wat nauwelijks snapt hoe computers werken en er niet veel meer mee doen dan Angry Birds, Facebook etc. Alleen dacht ik dat Apple ook spullen wil maken voor de gevorderde gebruikers, blijkbaar niet, want a) ze behandelen ons als kinderen door overal te bepalen wat wel en niet mag en wat het beste is en b) ze vergeten interne consistentie onder hun producten aan te houden -zo zijn iOS, OSX en iCloud.com flink afwijkend- en voor de juiste zaken opties aan te brengen.
Begrijp met niet verkeerd: het is mooi spul, maar het is zeker niet mijlenver voor op MS en Google, zeker nu die eerste met Windows 8 ook de geintegreerde weg inslaat. Voor de prijs zou mijn inziens Apple wel mijlenver moeten voorliggen.
Tot slot: mij betichten van haat tegen Apple en gebrek aan bedrijfskennis, DAT is pas ongefundeerd. Niet alleen omdat ik notabene werkzaam ben in de consultancy sector en dus zeer goed weet hoe belangrijk het is om juist WEL je bedrijfsgrenzen (laat staan onderlinge afdelingen niet als eilanden laten functioneren) open te stellen, zoals Google ook laat zien, maar ook omdat ik notabene voor ze heb gewerkt.
Daarnaast heb ik zoals gezegd alles van Apple en vind ik het hartstikke mooi spul, maar ik ben immuun voor de religieuze sfeer die blijkt te hangen bij veel mensen.
[ Voor 13% gewijzigd door Pyrone89 op 30-07-2012 00:49 ]
Apple heeft nu eenmaal de duidelijke visie dat pc's die bestuurd worden met een muis, toetsenbord en trackpad een ander besturingsysteem en een andere user interface nodig hebben dan smartphones en tablets die via touchscreens worden bediend.Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:18:
[...]
Ik gebruik nu TinkerTool waarin een optie zit om dit gedrag uit te schakelen. Maar het is te vreemd dat ik dit met third party apps moet doen. Zeker aangezien iOS er geen / minder last van heeft en icloud.com laat zien hoe het helemaal hoort.
Safari 6 is net uit, misschien gaat Apple het ook nog wel gelijktrekken in iOS 6. Een verschil in een zoekbalk vind ik minder groot dan de verschillen onder Windows binnen één besturingssysteem, zoals het fundamentele verschil tussen een getegelde en windowed applicatie en wel of niet gebruiken van een ribboninterface. OS X vind ik nog altijd een stuk helderder en simpeler werken dan Windows. De system prefs van OS X zijn bijvoorbeeld een verademing vergeleken met die van Windows. Zelfs een ervaren gebruiker heeft daar nog moeite om de weg te vinden vanwege de gigantische hoeveelheid instellingen die je nooit wil veranderen.Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 23:50:
[...]
Daar ligt het probleem niet eens zozeer. Het probleem ligt hem in het feit dat er simpelweg verschillen zitten tussen iOS en OSX die er niet hoeven te zitten (bijvoorbeeld: in OSX is nu de zoekbalk samen met de URL balk, in iOS6 houden ze dit om de een of andere reden weer gescheiden) en dat ze ook binnen met name OSX veel domme designkeuzes maken, zonder daarbij de gebruiker de optie te geven te kiezen voor iets anders (zoals de genoemde fouten in het afhandelen van bijlagen).
Ik heb de indruk dat de (voor de gebruiker zinvolle) ontwikkelingen bij Apple juist veel sneller gaan dan bij Microsoft. Microsoft loopt mijlenver achter met mobiele besturingssystemen en is tijd aan het verspillen met het bouwen van een wonderlijke interface die touch- en toetsenbord/muispointer-bediening moet samenvoegen, waarvan het nog maar de vraag is of het kan werken. Het is treurig dat Microsoft vier jaar nodig had om een enigzins werkbaar alternatief voor de iPhone op de markt te zetten en 2,5 jaar na de introductie van de iPad nog steeds niets heeft dat ermee kan concurreren. Terwijl Microsoft zich nog moet bewijzen en geen noemenswaardig marktaandeel heeft in de markt voor mobiele telefoons en tablets heeft Apple daar een ijzersterke positie en werkt het hard aan het verbeteren van de integratie tussen iOS en OS X. Dat betekent niet dat beide besturingssystemen één gaan worden maar wel dat gegevens en functionaliteit eenvoudig tussen beide gedeeld kunnen worden. Om de analogie te leggen met het bouwen van een huis: Microsoft zit nog in de ruwbouwfase, Apple is bezig met het onleuken van een reeds ingericht en bewoond huis.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:18:
[...]
De instellingen die er zijn (met nadruk daarop) zijn idd veel duidelijker ingedeeld. Ook is OSX zeer goed met de trackpad. Alleen het punt is dat Apple niet wegkomt met inconsistenties is omdat bij MS je dermate veel opties hebt dat je dit zelf behoorlijk gelijk kan trekken. Destijds in Office 2007 maakte MS de fout de ene helft de Ribbon te geven en de andere helft niet. In Office 2007 hebben ze dit opgelost. Het ergert mij dus met name dat UI inconsistenties die al ver voor iOS5 en OSX 10.7 zeer duidelijk waren er nog steeds in zitten. Ze mogen best fouten maken, maar ze moeten wel opgelost worden (door aanpassing of door de gebruiker de optie te geven). Het feit dat er een complete (zeer populaire) third party app is gemaakt om alle bijlagen fouten van Mail op te lossen zou Apple al te denken moeten zetten, echter leidt hun geslotenheid ertoe dat ze zich totaal intern keren en dit soort dingen niet oppakken.Femme schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:50:
[...]
Apple heeft nu eenmaal de duidelijke visie dat pc's die bestuurd worden met een muis, toetsenbord en trackpad een ander besturingsysteem en een andere user interface nodig hebben dan smartphones en tablets die via touchscreens worden bediend.
[...]
Safari 6 is net uit, misschien gaat Apple het ook nog wel gelijktrekken in iOS 6. Een verschil in een zoekbalk vind ik minder groot dan de verschillen onder Windows binnen één besturingssysteem, zoals het fundamentele verschil tussen een getegelde en windowed applicatie en wel of niet gebruiken van een ribboninterface. OS X vind ik nog altijd een stuk helderder en simpeler werken dan Windows. De system prefs van OS X zijn bijvoorbeeld een verademing vergeleken met die van Windows. Zelfs een ervaren gebruiker heeft daar nog moeite om de weg te vinden vanwege de gigantische hoeveelheid instellingen die je nooit wil veranderen.
[...]
Ik heb de indruk dat de (voor de gebruiker zinvolle) ontwikkelingen bij Apple juist veel sneller gaan dan bij Microsoft. Microsoft loopt mijlenver achter met mobiele besturingssystemen en is tijd aan het verspillen met het bouwen van een wonderlijke interface die touch- en toetsenbord/muispointer-bediening moet samenvoegen, waarvan het nog maar de vraag is of het kan werken. Het is treurig dat Microsoft vier jaar nodig had om een enigzins werkbaar alternatief voor de iPhone op de markt te zetten en 2,5 jaar na de introductie van de iPad nog steeds niets heeft dat ermee kan concurreren. Terwijl Microsoft zich nog moet bewijzen en geen noemenswaardig marktaandeel heeft in de markt voor mobiele telefoons en tablets heeft Apple daar een ijzersterke positie en werkt het hard aan het verbeteren van de integratie tussen iOS en OS X. Dat betekent niet dat beide besturingssystemen één gaan worden maar wel dat gegevens en functionaliteit eenvoudig tussen beide gedeeld kunnen worden. Om de analogie te leggen met het bouwen van een huis: Microsoft zit nog in de ruwbouwfase, Apple is bezig met het onleuken van een reeds ingericht en bewoond huis.
De Safari balk gaat wss niet meer veranderen: de promotie screenshots zijn al gemaakt en gepubliceerd van iOS6 met daarop een gescheiden balk van Safari. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit nog wijzigen hebben gemaakt aan al gepubliceerde features op het gebied van UI (let op: ze hebben wel de gewoonte nieuwe features toe te voegen).
Wat betreft vernieuwingen: buiten iCloud kan ik me weinig echt schokkende features heugen die Apple de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd op software gebied die voor de gebruiker van nut zijn.
Klinkt als iemand met een donkere zonnebril op die zegt dat ie maar weinig van de wereld ziet. Zoals ik eerder al vroeg: wat voor revolutionaire features mis jij nou in een OS als Mac OSX? Ik ben heel benieuwd waar de perceptie vandaan komt dat OSX weinig vernieuwend is. Als ik naar XP->Vista->W7 kijk dan zie ik vooral wat support voor hardware acceleration, alpha blending en animaties (eindelijk!). En misschien nog wat overhoop gegooide schermpjes (configuration management, device manager) maar niet echt ingrijpende dingen. OSX daarentegen heeft sinds 2001 een enorme evolutie ondergaan. Ik snap werkelijk niet waar jij je standpunt op baseert.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:57:
Wat betreft vernieuwingen: buiten iCloud kan ik me weinig echt schokkende features heugen die Apple de afgelopen jaren heeft geïntroduceerd op software gebied die voor de gebruiker van nut zijn.
Precies. Mail kan het ook alleen kijk jij langs het save knopje heen. Wat begrijp jij hier niet van?

[ Voor 180% gewijzigd door Tom op 30-07-2012 01:39 ]
Verwijderd
Ik gebruik het nu 2 dagen en het is best wel goed, alleen bij afsluiten wil ie itunes niet afsluiten, maar ga dat binnekort maar eens uitzoeken hoe het zit
Om te beginnen dus veel betere consistentie (maar dat zal ik toeschrijven als een bug) tussen zaken die op zowel iCloud.com, iOS en OSX hetzelfde zouden moeten werken / UI moeten hebben maar dat nu niet hebben.Exirion schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:10:
[...]
Klinkt als iemand met een donkere zonnebril op die zegt dat ie maar weinig van de wereld ziet. Zoals ik eerder al vroeg: wat voor revolutionaire features mis jij nou in een OS als Mac OSX? Ik ben heel benieuwd waar de perceptie vandaan komt dat OSX weinig vernieuwend is. Als ik naar XP->Vista->W7 kijk dan zie ik vooral wat support voor hardware acceleration, alpha blending en animaties (eindelijk!). En misschien nog wat overhoop gegooide schermpjes (configuration management, device manager) maar niet echt ingrijpende dingen. OSX daarentegen heeft sinds 2001 een enorme evolutie ondergaan. Ik snap werkelijk niet waar jij je standpunt op baseert.
Het oplossen van vreemde keuzes / gebruikers een keuze geven.
Qua ontbrekende features: een Cloud-opslag ala Google-Drive, Dropbox en SugarSync. Off-line navigatie in 3D. Standaard en gratis meeleveren van een sterk verbeterde iWorks (met echte tegenstand voor PP, Word, Excel, Visio en Project). Vroeger had men iDisk. Verder complete synchronisatie van wachtwoorden en instellingen tussen apparaten naast deze opslaan in een encrypted iCloud backup. Een fatsoenlijke mediaspeler die iTunes en QuickTime kan vervangen (nu noodgedwongen VLC bij iedereen). Het kunnen gebruiken van iMessage en FaceTime naar non-Apple apparaten en over 3G. OCR toevoegen aan scans en aan Preview (we scannen immers niet alleen foto's in). Tot slot ook een sterk verbeterde Finder, waar je ook eindelijk eens grote aantallen bestanden kunt hernoemen (nieuwe laadbalkje is trouwens wel mooi).
Op Hardware gebied vind ik dat ze, zeker gezien de prijs, ver achter liggen op PC's en daarnaast te lang hebben gewacht met USB3 of op zijn minst een Thunderbolt naar USB3 adapter hadden moeten maken (overigens is de gepresenteerde Thunderbolt - Ethernet adapter na 2 maanden nog steeds niet te koop). Ook moeten ze oppassen met garantie: het is geen LG telefoontje, het zijn computers van dik over de €1000 per stuk minimaal (waarbij ook gewone OEM's die normale PC's verkopen natuurlijk zich dit moeten blijven beseffen).
Het gaat niet daarom, het gaat erom als jij een eigen mail maakt en je bijlagen toevoegt je een enorme waslijst krijgt ipv icoontjes. Bijlagen worden embedded in plaats van toegevoegd. Dat is het. Niet het opslaan waar jij het nu over hebt.Tom schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:11:
[...]
Precies. Mail kan het ook alleen kijk jij langs het save knopje heen. Wat begrijp jij hier niet van?
[afbeelding]
Pardon. Ik ben zelf een perfectionist, maar dit geleuter van jou de laatste dagen slaat nergens op. Safari is al tijdens meer aan het experimenteren in de GUI (tab's, URL-bar, et cetera). Vergelijkbaar met iTunes, waar het nog een graad erger is. Daarnaast is niets zeker in iOS6, daarvoor heet het een beta en staat de release voor de herfst. Je bijlage "probleem" (ik heb er geen last van, hoewel Mail zeker niet perfect is) is tenminste consistent, zelfde gaat op voor iOS. iCloud is geen vervangend cloud-filesystem. Het is iCloud en het is van Apple en dus voor minimaal de consument (niet voor het niveau vanaf de Tweaker). Dat wil zeggen voor Apple; geen omkijken meer aan.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:57:
[...]
De Safari balk gaat wss niet meer veranderen: de promotie screenshots zijn al gemaakt en gepubliceerd van iOS6 met daarop een gescheiden balk van Safari. Ik kan me niet herinneren dat ze ooit nog wijzigen hebben gemaakt aan al gepubliceerde features op het gebied van UI (let op: ze hebben wel de gewoonte nieuwe features toe te voegen).
Prima dat je een mening hebt, maar je zoekt nu net zaken op (iCloud, Safari) die eigenlijk nonsens zijn. Dat je een verschuivende voorkeur hebt voor Windows ook prima, maar hou in godsnaam op met je problemen over Mail. Komt meer over op dom trollen mijn inziens.
Ho ho ho. Dat jij ergens geen probleem mee hebt wil niet zeggen dat anderen dit niet hebben. Ga voor de grap eens googlen op 'Mail in-line attachments'. Daarnaast: op iOS worden bijlagen wel degelijk gewoon netjes als icoontje getoond. Daar worden hooguit foto's inline getoond, maar alleen als je ze plakt. Dan is het logisch dat je ze embed.me_mrtn schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:26:
[...]
Pardon. Ik ben zelf een perfectionist, maar dit geleuter van jou de laatste dagen slaat nergens op. Safari is al tijdens meer aan het experimenteren in de GUI (tab's, URL-bar, et cetera). Vergelijkbaar met iTunes, waar het nog een graad erger is. Daarnaast is niets zeker in iOS6, daarvoor heet het een beta en staat de release voor de herfst. Je bijlage "probleem" (ik heb er geen last van, hoewel Mail zeker niet perfect is) is tenminste consistent, zelfde gaat op voor iOS. iCloud is geen vervangend cloud-filesystem. Het is iCloud en het is van Apple en dus voor minimaal de consument (niet voor het niveau vanaf de Tweaker). Dat wil zeggen voor Apple; geen omkijken meer aan.
Prima dat je een mening hebt, maar je zoekt nu net zaken op (iCloud, Safari) die eigenlijk nonsens zijn. Dat je een verschuivende voorkeur hebt voor Windows ook prima, maar hou in godsnaam op met je problemen over Mail. Komt meer over op dom trollen mijn inziens.
Safari, Mail en iCloud zijn zo ongeveer de 3 meest gebruikte onderdelen van Apple systemen, dus ja daar mag ik over zeuren en die zaken zijn dus juist geen non-sense.
Ik heb het al weer door: vooral geen zelfkritisch vermogen in de Apple-kerk. Niet normaal zeg mensen.

Dit begint gewoon religieus te worden. Wordt wakker mensen, het zijn producten en jij bent de koper (voor veel geld) en mag een stuk kritischer zijn op hetgeen je in handen krijgt voor die enorme hoeveelheid geld. Ik snap echt niet die behoefte om een merk te verdedigen. Dit doe je alleen als je aandelen in de toko hebt (en dus een commercieel belang) of serieus denkt dat Apple een soort van heilige oorlog aan het voeren is en jij een of andere frontsoldaat bent. Indien het laatste het geval is moet ik Apple wel complimenten geven voor de marketing, het is immers al weer een lange tijd geleden dat een entiteit zo de psyche van de massa heeft kunnen bespelen.
[ Voor 19% gewijzigd door Pyrone89 op 30-07-2012 01:35 ]
Precies mijn punt namelijk. Dat jij er een probleem mee hebt, wil dat niet zeggen dat Apple per definitie fout bezig is.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:29:
[...]
Ho ho ho. Dat jij ergens geen probleem mee hebt wil niet zeggen dat anderen dit niet hebben.
Mijn manier van werken die je zojuist beschrijft.Ga voor de grap eens googlen op 'Mail in-line attachments'. Daarnaast: op iOS worden bijlagen wel degelijk gewoon netjes als icoontje getoond. Daar worden hooguit foto's inline getoond, maar alleen als je ze plakt. Dan is het logisch dat je ze embed.
Jawel, je dramt dat iCloud geen filesystem is. Nogal wiedes als het niet zo op de markt is gezet. Vergelijkbaar met een Porsche 911 die niet best offroad scoort of wel. Het dient een ander doel dan Google Drive. Safari voor OS X veelgebruikt? Qua marktaandeel kan ik het mij niet voorstellen. Kleine irritaties (CMD+<cijfer> voor correcte tabblad) zorgen ervoor dat ik bij Chrome blijf.Safari, Mail en iCloud zijn zo ongeveer de 3 meest gebruikte onderdelen van Apple systemen, dus ja daar mag ik over zeuren en die zaken zijn dus juist geen non-sense.
En juist dit geneuzel wekt irritatie op en kun je beter achterwege laten als je iets wilt bespreken. Ik voel mijzelf niet aangesproken overigens.Ik heb het al weer door: vooral geen zelfkritisch vermogen in de Apple-kerk. Niet normaal zeg mensen.![]()
Dit begint gewoon religieus te worden. Wordt wakker mensen, het zijn producten en jij bent de koper (voor veel geld) en mag een stuk kritischer zijn op hetgeen je in handen krijgt voor die enorme hoeveelheid geld. Ik snap echt niet die behoefte om een merk te verdedigen. Dit doe je alleen als je aandelen in de toko hebt (en dus een commercieel belang) of serieus denkt dat Apple een soort van heilige oorlog aan het voeren is en jij een of andere frontsoldaat bent. Indien het laatste het geval is moet ik Apple wel complimenten geven voor de marketing, het is immers al weer een lange tijd geleden dat een entiteit zo de psyche van de massa heeft kunnen bespelen.
[ Voor 27% gewijzigd door me_mrtn op 30-07-2012 01:36 ]
Je kunt een scherm+keyboard+trackpad/muis niet gelijktrekken met een tablet+touchscreen. Simpel.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:21:
Om te beginnen dus veel betere consistentie (maar dat zal ik toeschrijven als een bug) tussen zaken die op zowel iCloud.com, iOS en OSX hetzelfde zouden moeten werken / UI moeten hebben maar dat nu niet hebben.
Navigate. Like, wtf? Zit er in Windows navigatiesoftware voor een desktop OS? En verder, is Office voor Windows gratis? Office wordt al tig jaren uitgemolken door om de zoveel jaar de menu's volledig overhoop te flikkeren zodat niemand zonder de zoveelste cursus nog kan snappen wat ie moet doen.Off-line navigatie in 3D. Standaard en gratis meeleveren van een sterk verbeterde iWorks (met echte tegenstand voor PP, Word, Excel, Visio en Project).
Moet je toch een beetje verder kijken dan je neus lang is. USB3 is een voortborduursel op USB2, wat een niet echt heel efficient systeem is. Firewire is altijd beter geweest. Intel geloofde zelf al minder in USB3 dan in Thunderbolt, dus de nadruk op Thunderbolt komt zeker niet alleen van Apple af. Verder is het niet voor het eerst dat Apple besluit om iets te schrappen op een moment dat het nog op veel weerstand stuit. Vaak bleek achteraf wel dat ze de trend goed hadden aangevoeld. Dus je kunt zeggen van Apple wat je wil, maar ze durven wel statements te maken en harde keuzes te maken, ook al snap jij die misschien niet.Op Hardware gebied vind ik dat ze, zeker gezien de prijs, ver achter liggen op PC's en daarnaast te lang hebben gewacht met USB3 of op zijn minst een Thunderbolt naar USB3 adapter hadden moeten maken (overigens is de gepresenteerde Thunderbolt - Ethernet adapter na 2 maanden nog steeds niet te koop).
Wat Microsoft betreft:
- Windows Phone valt tegen. Na ruim 1,5 jaar zijn er nog steeds weinig developers die ervoor ontwikkelen. Verkopen vallen tegen. Het ziet er leuk uit, maar onderhuids loopt het hopeloos achter (gebaseerd op Windows CE en een browser uit het jaar nul (IE7)).
- Op tabletgebied moeten ze zich nog bewijzen. Ze zeggen dat Office ook geschikt is voor touch, maar ik zie een versie die voor de muis gemaakt is.
- Windows 8 is Windows 7 met een Metro.exe in de startup folder en startbutton.visible=false bij de normale desktop omgeving. Je ziet interfaces voor touch terwijl je met de muis bezig bent of, als je wat dieper gaat met een tablet, weer de oude desktop-omgeving. En die is niet met je vingers te bedienen. Metro en de oude interface lopen door elkaar.
Dat is een stukje filosofie die Apple wil veranderen. Ze willen het bestandssysteem naar de achtergrond duwen, dat is verwarrend voor de gemiddelde gebruiker. Dus open Pages en je ziet al je documenten uit iCloud, open iPhoto (of een ander programma dat foto's kan openen) en je ziet al je foto's, etc. Waar het bestand fysiek staat doet er niet toe. Zelfs niet welk device je gebruikt.Qua ontbrekende features: een Cloud-opslag ala Google-Drive, Dropbox en SugarSync. [..] Vroeger had men iDisk.
Je maakt er nogal een punt van. Ik vind het een onnozel iets. Het zal best belangrijk zijn voor jou, maar ik vind het geen argument om te roepen dat Apple daarom slecht is.Het gaat niet daarom, het gaat erom als jij een eigen mail maakt en je bijlagen toevoegt je een enorme waslijst krijgt ipv icoontjes. Bijlagen worden embedded in plaats van toegevoegd. Dat is het. Niet het opslaan waar jij het nu over hebt.
Waarop laten ze dan wel USB 2 erop zitten?Exirion schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:34:
[...]
Je kunt een scherm+keyboard+trackpad/muis niet gelijktrekken met een tablet+touchscreen. Simpel.
[...]
Navigate. Like, wtf? Zit er in Windows navigatiesoftware voor een desktop OS? En verder, is Office voor Windows gratis? Office wordt al tig jaren uitgemolken door om de zoveel jaar de menu's volledig overhoop te flikkeren zodat niemand zonder de zoveelste cursus nog kan snappen wat ie moet doen.
[...]
Moet je toch een beetje verder kijken dan je neus lang is. USB3 is een voortborduursel op USB2, wat een niet echt heel efficient systeem is. Firewire is altijd beter geweest. Intel geloofde zelf al minder in USB3 dan in Thunderbolt, dus de nadruk op Thunderbolt komt zeker niet alleen van Apple af. Verder is het niet voor het eerst dat Apple besluit om iets te schrappen op een moment dat het nog op veel weerstand stuit. Vaak bleek achteraf wel dat ze de trend goed hadden aangevoeld. Dus je kunt zeggen van Apple wat je wil, maar ze durven wel statements te maken en harde keuzes te maken, ook al snap jij die misschien niet.
Als je consequent wilt zijn gooi je die er ook af. Met navigatie bedoelde ik natuurlijk iOS, dacht dat je dat zelf wel zou snappen. Dat MS iets uitmelkt moet geen reden zijn. Dezelfde argumentatie wordt constant gebruikt om Apple te verdedigen en dan moet je nu ook niet gaan zeggen 'omdat zij….'. Het is heel simpel: de prijzen van software zitten verwerkt in de hardware bij Apple. Als ze dus een goede Office tegenhanger maken (met geavanceerde opties) en die gratis bij OSX doen, is het mijn inziens eindelijk te rechtvaardigen waarom de hardware zoveel meer moet kosten (antwoord: vanwege de software)
Volgens de Apple Store is die anders gewoon op voorraadPyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:21:
[...]
(overigens is de gepresenteerde Thunderbolt - Ethernet adapter na 2 maanden nog steeds niet te koop).
Quatsch. Menig hardware engineer, Apple liefhebber of niet, spreekt z'n bewondering uit over de designs en afwerking van Apple apparaten. Dat heeft geen fuck met software te maken. Je mag het veel geld vinden, je mag het duur noemen, maar beweren dat je geen waar voor je geld krijgt is waanzin. Apple is nogsteeds de enige die een Mac Mini, een iMac, een Airport Express en Apple TV allemaal met minimale afmetingen en ingebouwde voedingen weet te presenteren. Zelfs een Lenovo met een hele dikke premium prijs voor een halfbakken aftreksel van de iMac krijgt het niet voor elkaar. Waar heb je het nou over?Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:39:
Als ze dus een goede Office tegenhanger maken (met geavanceerde opties) en die gratis bij OSX doen, is het mijn inziens eindelijk te rechtvaardigen waarom de hardware zoveel meer moet kosten (antwoord: vanwege de software)
Als je dagelijks tientallen bijlagen moet versturen is het wel een big issue. Het staat daarbij meer symbool voor het niet luisteren van Apple naar de klant, aangezien het al sinds 10.4 druk besproken is op het Apple Support Forum. Hoe moeilijk kan het zijn voor het rijkste bedrijf ter wereld om iemand de forums af te laten struinen en extra input te leveren? Het is niet alsof we ze vragen elke gebruiker een persoonlijk interview af te laten nemen.Tom schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:39:
Wat Microsoft betreft:Ik zie vooral producten die in de basis al zeker 10 jaar oud (of nog ouder) zijn in een nieuw jasje omdat ze daarmee zo snel mogelijk met iets op de markt kunnen komen. Bij Microsoft weten ze ook dat ze beter met een verse start kunnen beginnen, alleen daar hebben ze de tijd niet voor. Die tijd proberen ze te rekken met Windows Phone 7 en straks met Windows 8.
- Windows Phone valt tegen. Na ruim 1,5 jaar zijn er nog steeds weinig developers die ervoor ontwikkelen. Verkopen vallen tegen. Het ziet er leuk uit, maar onderhuids loopt het hopeloos achter (gebaseerd op Windows CE en een browser uit het jaar nul (IE7)).
- Op tabletgebied moeten ze zich nog bewijzen. Ze zeggen dat Office ook geschikt is voor touch, maar ik zie een versie die voor de muis gemaakt is.
- Windows 8 is Windows 7 met een Metro.exe in de startup folder en startbutton.visible=false bij de normale desktop omgeving. Je ziet interfaces voor touch terwijl je met de muis bezig bent of, als je wat dieper gaat met een tablet, weer de oude desktop-omgeving. En die is niet met je vingers te bedienen. Metro en de oude interface lopen door elkaar.
[...]
Dat is een stukje filosofie die Apple wil veranderen. Ze willen het bestandssysteem naar de achtergrond duwen, dat is verwarrend voor de gemiddelde gebruiker. Dus open Pages en je ziet al je documenten uit iCloud, open iPhoto (of een ander programma dat foto's kan openen) en je ziet al je foto's, etc. Waar het bestand fysiek staat doet er niet toe. Zelfs niet welk device je gebruikt.
[...]
Je maakt er nogal een punt van. Ik vind het een onnozel iets. Het zal best belangrijk zijn voor jou, maar ik vind het geen argument om te roepen dat Apple daarom slecht is.
Al met al ontbreekt de wil om nog kritisch naar producten te kijken, en dat vind ik zeer jammer. Blijkbaar zijn we in een tijd beland waarbij het aantal mm dikte belangrijker is dan consistente software. Ik koop een apparaat niet om de hele dag te zitten kwijlen om de buitenkant of om te showen naar mijn omgeving. Ik zie het als een stuk gereedschap. Als MS er ook een puinhoop van maakt (onderhuids zo blijkt uit de comments) dan moeten zij daar net zo hard op worden aangepakt. Ik ben hier dus niet om een flame war tussen Windows en OSX uit te lokken. Ik probeer duidelijk te maken dat we lang niet kritisch genoeg zijn op de consistentie en inhoud, terwijl we wel enorme bakken aandacht hebben voor de buitenkant (sowieso een trend in de maatschappij helaas).
[ Voor 6% gewijzigd door Pyrone89 op 30-07-2012 01:48 ]
Bedoelde de TB - Firewire.GekkePrutser schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:39:
[...]
Volgens de Apple Store is die anders gewoon op voorraad
Iemand zijn code ontvangen na de 72 uur? Heb namelijk nog niks. Is er een email waar ik naar toe kan sturen?
Heb me al 2x aangemeld, maar helaas. Iemand nog ideeën?
ik heb ook nog niks gehad, wel heb ik inmiddels bevestiging gehad dat ik een refund krijg als ik de code alsnog krijg (heb mountain lion gewoon gekocht).
macappstore_english_eu_support@apple.com
Jij mag op werk ook alles doen, overal gebruik maken, alle spullen meenemen die je thuis wil gebruiken voor vrienden familie, etc? Ergens zul je beleid moeten instellen en een bepaalde visie moeten hebben. Als je dat niet doet kom je nergens en blijf je maar ronddwalen. Voor een bedrijf kan dat het faillissement betekenen. Daarom ontwikkelen ze een visie en zetten ze daar beleid op uit. En ja daar maken ze soms vriendjes mee en soms ook niet. Gezien de verkoopcijfers en dergelijke kunnen we bij Apple stellen dat het huidige beleid/visie z'n vruchten afwerpt. Kennelijk zijn er bootladingen aan mensen die zich daar juist wel in kunnen vinden.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:45:
Alleen dacht ik dat Apple ook spullen wil maken voor de gevorderde gebruikers, blijkbaar niet, want a) ze behandelen ons als kinderen door overal te bepalen wat wel en niet mag en wat het beste is en b) ze vergeten interne consistentie onder hun producten aan te houden -zo zijn iOS, OSX en iCloud.com flink afwijkend- en voor de juiste zaken opties aan te brengen.
Wat betreft b heb je gelijk en vindt Apple ook dat je gelijk hebt gezien de dingen die ze doen en welke ze heel gefaseerd aanpassen (ML is nu vrij diep geïntegreerd met iCloud, iOS 6 zal dat ook zijn). De ontwikkeling van iOS en OS X loopt alleen niet gelijk. Ik heb het overigens niet allemaal in gebruik: mail, agenda, contacts zijn voor mij wel genoeg. Gezien de grootte van diverse files zie ik saven via het internet echt niet zitten. Ik wil veel dingen ook gewoon offline kunnen gebruiken, daar heb ik immers ook een laptop voor gekocht. Als ik aan het troubleshooten ben moet ik wel bij mijn documentatie en tools kunnen komen en dan gaat er echt niets boven lokale storage. Anderen vinden het weer helemaal geweldig omdat ze overal beschikking hebben over hun bestanden.
Dat mag maar leg de lat niet te hoog.Voor de prijs zou mijn inziens Apple wel mijlenver moeten voorliggen.
Ik mag toch hopen dat je hier wel beseft dat consultants een hele slechte naam hebben binnen het bedrijfsleven, met name omdat ze vaak niet veel van de inhoud weten, het zijn meer verkopers. Gelukkig zijn er uitzonderingen maar veel zijn dat er niet. Het toegeven dat je voor een bepaald bedrijf werkt is ook handig om vooraf te doen want nu komt de aap uit de mouw vanwege vooroordelen. Dat maakt het nu erg lastig om je verhaal te plaatsen, als in: is dit nou gegrond of is dit nou politiek gedoe.Tot slot: mij betichten van haat tegen Apple en gebrek aan bedrijfskennis, DAT is pas ongefundeerd. Niet alleen omdat ik notabene werkzaam ben in de consultancy sector en dus zeer goed weet hoe belangrijk het is om juist WEL je bedrijfsgrenzen (laat staan onderlinge afdelingen niet als eilanden laten functioneren) open te stellen, zoals Google ook laat zien, maar ook omdat ik notabene voor ze heb gewerkt.
De kritiek die je hebt toont nog immer niet aan dat je daadwerkelijke bedrijfskennis hebt. Ik mis in je verhaal tekenen die erop duiden dat je weet hoe het maken van een visie/beleid werkt. Er blijkt nog steeds niet dat je bekend met de geheimhoudingsplicht bij diverse bedrijven. Ook niet dat je uberhaupt op de hoogte bent van de discussie rondom het medisch geheim welke ontstond toen een zekere bedrijf met instemming van een zeker ziekenhuis op de spoed eisende hulp geheime opnames van patiënten nam en ze pas achteraf om toestemming vroeg wanneer ze interessant voor uitzending waren. Je kritiek op Apple's geheimhouding is namelijk voor 90% onterecht omdat dit in vrijwel ieder bedrijf die concurrentie heeft doodnormaal is. Men gebruikt het zelfs om een ex-werknemer niet bij een ander aan het werk te krijgen incl. de welbekende concurrentiebeding (wat overigens niet vaak standhoud).
Zei degene die nu allerlei strohalmen aan het beetpakken is en van iedere mug een olifant maakt. Hoe dan ook het is geen van allen een positieve houding.Daarnaast heb ik zoals gezegd alles van Apple en vind ik het hartstikke mooi spul, maar ik ben immuun voor de religieuze sfeer die blijkt te hangen bij veel mensen.
Niet standaard maar je hebt Google Maps en je had vroeger Microsoft Mappoint. De vraag is alleen in hoeverre het zinnig is om dit op een desktop OS te hebben. Zo'n 11" Air mag dan wel klein zijn maar zo klein om als navigatie te gebruiken is ie echt niet.Exirion schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:34:
Navigate. Like, wtf? Zit er in Windows navigatiesoftware voor een desktop OS?
Nou overdrijf je zelf hier ook wel. Office is wel heel wat meer geworden. Er is ook flink gesleuteld in de interface en de workflow van bepaalde zaken waar ze helaas 2 versies voor nodig hadden (een beetje zoals Leopard-Snow Leopard en Lion-Mountain Lion). Daarnaast komt er in Office ook nog wel eens wat aan verbeteringen en soms additionele features. Het pakket is alleen aardig ver in z'n volwassenheid qua features. Alleen al daarom heb je al een cursus nodigOffice wordt al tig jaren uitgemolken door om de zoveel jaar de menu's volledig overhoop te flikkeren zodat niemand zonder de zoveelste cursus nog kan snappen wat ie moet doen.
Voor continue datastromen zoals filetransfers e.d. wel ja maar voor het kleine grut zoals muizen en toetsenborden is usb beter juist omdat het zo'n simpel en goedkoop systeem is. Beiden hebben zo hun nut. Inmiddels hebben we de combinatie usb3-thunderbolt waardoor firewire nu eigenlijk niet veel bestaansrecht meer heeft. Het is dat er nog behoorlijk veel firewire spul is en in bepaalde sectoren dit is uitgegroeid tot een veel gebruikte interface maar anders...USB3 is een voortborduursel op USB2, wat een niet echt heel efficient systeem is. Firewire is altijd beter geweest.
Het verbaasde mij hoe lang het heeft geduurd vooraleer usb3 in de chipsets van Intel kwam. Het is pas sinds Ivy Bridge dat het er in zit. Je ziet nu ook ineens een explosie van usb3 spul, juist omdat het er nu overal in zit. Scheelt wel aanzienlijk in driver support: het werkt nu gewoon en dat zal usb3 in ieder geval veel goeds doen.Intel geloofde zelf al minder in USB3 dan in Thunderbolt, dus de nadruk op Thunderbolt komt zeker niet alleen van Apple af.
Het helpt in een discussie aanzienlijk als je weet waar je het over hebt: usb3 is backwards en forwards compatible met usb2. Dat betekent dat usb3 spul op usb2 poorten zullen werken en usb2 apparaten het op usb3 poorten ook doen. Je mag iets alleen usb noemen als het aan de standaard voldoet. Usb2 eraf betekent dat ook usb3 eraf omdat het dan geen usb3 meer is aangezien het niet meer de standaard volgt.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:39:
[...]
Waarop laten ze dan wel USB 2 erop zitten?
Als je consequent wilt zijn gooi je die er ook af.
Dan moet HP, Acer, Asus, Lenovo, enz. dat dus ook doen met Windows: Office daar gratis bijleveren. Doen ze dat? Nee natuurlijk niet, los verkopen is meer geld in het laatje. Zij zijn niet gek, Apple ook niet.Als ze dus een goede Office tegenhanger maken (met geavanceerde opties) en die gratis bij OSX doen, is het mijn inziens eindelijk te rechtvaardigen waarom de hardware zoveel meer moet kosten (antwoord: vanwege de software)
Dat doe ik. Ik open een nieuwe mail, ik sleep er een berg attachments in en klik op versturen. En dat werkt. Bij het ontvangen hetzelfde, ik zie in de mail, kan ze individueel opslaan of allemaal opslaan. Voldoet aan alle eisen die ik eraan stel. Dat Apple niet met icoontjes maar de inhoud laat zien is hun keus en vind ik prima. Waren het icoontjes geweest: ook prima. Ik vind het een onbenullig iets. Ongetwijfeld staat er iets in de App Store die het wel met iconen doet.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:42:
[...]
Als je dagelijks tientallen bijlagen moet versturen is het wel een big issue.
Blijkbaar is het voor jou een big issue. Maar loop niet te verkondigen dat mensen die daar geen problemen mee hebben maar domme religieuze en niet-kritische volgers zijn. De mensen die klagen op het Apple Support Forum zijn niets vergeleken met het totale aantal gebruikers.
Ik raad je aan om een Windows PC te kopen, wellicht tonen ze daar wel icoontjes bij het versturen van een nieuwe mail. Het is alsof je een Porsche koopt en gaat zeuren om de snelheid van de ruitenwisser op stand 2, want dat hebben zij voor je bepaald en ze luisteren niet naar de klant als je erover klaagt.. terwijl het zo'n dure auto is.
Zojuist gemaild en gelijk reactie terug maar helaas werd mij verzocht om contact op te nemen met de AppleCare technical support team. We wachten het maar af.Remko.me schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:45:
ik heb ook nog niks gehad, wel heb ik inmiddels bevestiging gehad dat ik een refund krijg als ik de code alsnog krijg (heb mountain lion gewoon gekocht).
Verwijderd
Code eindelijk binnen, twee mailtjes namelijk eentje met een password en eentje om het doument via password te openen.
Bij mij ook, om 5:52 vanochtend twee mailtjes van Apple ontvangen. Ondertussen bezig met het downloaden. Gaat tot nu toe prima
Ik had overigens wel iets heel raars op mijn MBP 13" late 2011. Ik heb via een USB-stick een clean install van ML gedaan. Vervolgens wat apps uit de app store geïnstalleerd. O.a. iPhoto, iMovie.
Na een reboot waren de programma's opeens weer verdwenen. In mijn dock stonden de programma's nog wel, maar er stond een groot transparant vraagteken doorheen. Als je de programma's probeerde te openen werden ze uiteraard niet gevonden.
Opnieuw installeren uit de app store loste het probleem op, maar heeft iemand enig idee hoe dit kan?
Kan het misschien zijn dat spotlight nog aan het indexeren was?
Na een reboot waren de programma's opeens weer verdwenen. In mijn dock stonden de programma's nog wel, maar er stond een groot transparant vraagteken doorheen. Als je de programma's probeerde te openen werden ze uiteraard niet gevonden.
Opnieuw installeren uit de app store loste het probleem op, maar heeft iemand enig idee hoe dit kan?
Kan het misschien zijn dat spotlight nog aan het indexeren was?
[ Voor 5% gewijzigd door BillSpaarbank op 30-07-2012 08:04 ]
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Ik heb ook mijn code binnen, zie met een beetje geduld kom je er wel.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Zoo... 31 minuten nog te gaan voor de upgrade klaar is.. Een Macbook Pro 13" early 2011.. Eens kijken wat de bergleeuw mij voor nieuwe dingen brengt... niet te veel geld voor een redelijke upgrade met zooi nieuwe handige functies!! Ben benieuwd!!
[ Voor 0% gewijzigd door Rosto op 30-07-2012 09:20 . Reden: typo ]
Stay young forever!
12" is die nieuw? ;pRosto schreef op maandag 30 juli 2012 @ 08:54:
Zoo... 31 minuten nog te gaan voor de upgrade klaar is.. Een Macbook Pro 12" early 2011.. Eens kijken wat de bergleeuw mij voor nieuwe dingen brengt... niet te veel geld voor een redelijke upgrade met zooi nieuwe handige functies!! Ben benieuwd!!
Wat betreft de inline attachments die liever als icoontjes gezien worden:
Verander true naar false om het weer aan te zetten
code:
1
| defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool true |
Verander true naar false om het weer aan te zetten
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Verwijderd
Ik heb er ook nogsteeds geen ontvangen, ik ben nog nooit zo slecht geholpen door een helpdesk ooit.Untouchablezz20 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 01:43:
Iemand zijn code ontvangen na de 72 uur? Heb namelijk nog niks. Is er een email waar ik naar toe kan sturen?
Ik heb precies hetzelfde. Tot en met Lion (10.7) werkt bluetooth perfect, upgrade ik naar Mountain Lion (10.8) wordt bluetooth niet meer herkend, de complete hardware wordt niet gevonden. Heb dit geprobeerd met een upgrade vanaf Lion > Mountain Lion en een clean install naar Mountain Lion, beide opties werkten niet. Daarna een SMC reset gedaan. Daarna ook nog een PRAM and NVRAM reset gedaan (http://support.apple.com/kb/HT1379) wat ook niet werkte. Heb uiteindelijk maar een melding gemaakt bij Apple zelf. Wat denken jullie, hardware of softwarematig probleem ?Jouke74 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:59:
Bij mij werkte na de upgrade bluetooth niet meer (hardware niet gevonden). SMC reset was de oplossing, mochten er meer mensen last van krijgen.
Ik heb er na lang wachten eindelijk één ontvangen. Woensdagavond rond een uur of 10 aangemeld en vanochtend om 05:45 ontvangen. Dat staat dus gelijk aan 103 uur wachttijd.Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 09:56:
[...]
Ik heb er ook nogsteeds geen ontvangen, ik ben nog nooit zo slecht geholpen door een helpdesk ooit.
Beetje jammer dat ze de wachttijd niet waar kunnen maken, maar ik heb in ieder geval iets.
Macbook Pro 16" 2021 - iPhone 14 Pro Max Deep Purple 256GB - Apple Watch Ultra 2 Black Titanium Case - iPad Pro 11" M4 Space Gray 256GB - Apple TV 4K 32GB
Verwijderd
Ja en vooral geen oplossing kunnen bedenken, gewoon niets laten horen en me (tot nu toe al) 5,5 dag laten wachten.Joost1991 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:03:
[...]
Ik heb er na lang wachten eindelijk één ontvangen. Woensdagavond rond een uur of 10 aangemeld en vanochtend om 05:45 ontvangen. Dat staat dus gelijk aan 103 uur wachttijd.
Beetje jammer dat ze de wachttijd niet waar kunnen maken, maar ik heb in ieder geval iets.
Ik ben wel blij dat jij je code al hebt mogen ontvangen!
Misschien voor de hand liggend maar als je je Lion backup terugplaatst, weet je of het een software- of hardwarematig probleem is.harm12 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 09:59:
[...]
Wat denken jullie, hardware of softwarematig probleem ?
De downgrade van Mountain Lion naar Lion heb ik ook gedaan, gewoon een clean install over Mountain Lion heen dus, daarna werkt bluetooth weer :-) Bij Apple zelf hadden ze er nog geen meldingen van gekregen.Lounge Deluxe schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:39:
[...]
Misschien voor de hand liggend maar als je je Lion backup terugplaatst, weet je of het een software- of hardwarematig probleem is.
Om maar weer even on-topic te gaan (want het voorgaande draaide uit op een doodlopende weg): hebben meer mensen hier het gevoel dat er nu veel zuiniger wordt omgegaan met resources? Ik kan het niet meten omdat iStat Pro niet ML compatible is, maar ik merk dat alles nu veel soepeler is. Ik weet niet zo goed of dit komt door de clean install (dat effect is bij Windows heel sterk) of door ML...
[ Voor 7% gewijzigd door Pyrone89 op 30-07-2012 12:55 ]
iStat Pro is gewoon werkzaam onder Mountain Lion bij mij.
[ Voor 5% gewijzigd door me_mrtn op 30-07-2012 13:09 ]
Heel veel dingen zijn enorm veel sneller geworden, volgens mij puur door betere implementaties. Een voorbeeld is een directory met foto's in Finder openen. Dat kon in SL nog lang duren, zelfs met een snelle SSD. In ML laat ie previews veel sneller zien, en als je door de lijst scrollt wordt alles flitsend bijgewerkt. Dat zijn van die dingen die het werken met een computer stukken fijner maken.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:54:
Om maar weer even on-topic te gaan (want het voorgaande draaide uit op een doodlopende weg): hebben meer mensen hier het gevoel dat er nu veel zuiniger wordt omgegaan met resources?
iStat Pro werkt prima inderdaad, alleen het procesoverzicht niet.
Fixen als volgt:
Fixen als volgt:
bron: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1407448It's easy to fix iStat Pro processes for Mountain Lion
Steps:
1. Locate your widget, it will be under /Library/Widgets or ~/Library/Widgets
2. Right click it and select: "Show Package Contents"
3. Open Wide.js or Tall.js file in some editor (Wide is for horizontal view, Tall for vertical)
4. Locate the line
Quote:
WideSkinController.prototype.updateProcesses = function(){
var _self = this;
var exclude = "";
if(p.v("processes_excludewidgets") == 'on')
exclude = " grep -v DashboardClient | ";
if(p.v("processes_sort_mode") == 'cpu')
widget.system('ps -arcwwwxo "pid %cpu command" | egrep "PID|$1" | grep -v grep | ' + exclude + ' head -7 | tail -6 | awk \'{print "<pid>"$1"</pid><cpu>"$2"</cpu><name>"$3,$4,$5"</name></item>"}\'', function(data){ _self.updateProcessesOut(data);});
else
widget.system('ps -amcwwwxo "pid rss command" | egrep "PID|$1" | grep -v grep | ' + exclude + ' head -7 | tail -6 | awk \'{print "<pid>"$1"</pid><cpu>"$2"</cpu><name>"$3,$4,$5"</name></item>"}\'', function(data){ _self.updateProcessesOut(data);});
}
Change "PID|$1" to "PID| $1" (Add space before $ sign)
5. Save the changes
6. remove widget and re-add it Dashboard, and it should be fixed
Nothing to see here
Het werkt bij mij na een nieuwe install van de widget ook, behalve de de processen tab. Die werkt na de eerder genoemde fix.
[ Voor 5% gewijzigd door Pyrone89 op 30-07-2012 13:12 ]
Power: Voor zover ik kan zien is er niet bijster veel meer of minder power gebruik. De gemiddelde gebruik met Istat menus op de battery in Watts is ruwweg 7.3 als ik alleen wat typ en surf hier op deze website. Dit had ik met Lion ongeveer ook. Misschien dat Lion zelfs nog ietsiepietsie zuiniger was (gem 7.0 watts), maar dat kan ook aan de lichtsterkte van het scherm liggen omdat het nu vol zomer is en het ding zich automatisch aan past.
(Macbook Air late 2011, ML clean install en EFI ML update for powernap vs. laatste Lion) .
Het grote verschil zit in het gebruik van Quicktime voor het afspelen van MP4's. Dit wordt nu hardwarematig gedaan en scheelt een hele berg aan CPU cycles (en daarom Watts).
Ook lijkt het erop dat, gegeven dat het gehele systeem in een flink minder aantal GB's past dat het uitlezen van systeem bestanden wat sneller gaat. Misschien dat de snelheidswinst voornamelijk hierin zit. Ik merk hier zelf nauwelijks iets van omdat de SSD zo een beetje al het lezen heel soepel maakt.
Verevelender gevolgen voor mij van Mountain Lion so far:
- Bluetooth lijkt een beetje gammel, alhoewel het bij weer werkt nadat ik de SMC had gereset.
- Gatekeeper, geeft me momenteel toch een beetje het Windows Vista UAC gevoel (hier doe ik het te kort mee, dat weet ik)
- Sommige programma's lijken af en toe wat moeite hebben met afsluiten in eerste instantie: VirtualBox, SPSS, GVim, Texteditor, Quicktime.
- Ben niet zo een fan van de Appstore, dus ook niet voor updates (maar goed dit is geen drama).
(Macbook Air late 2011, ML clean install en EFI ML update for powernap vs. laatste Lion) .
Het grote verschil zit in het gebruik van Quicktime voor het afspelen van MP4's. Dit wordt nu hardwarematig gedaan en scheelt een hele berg aan CPU cycles (en daarom Watts).
Ook lijkt het erop dat, gegeven dat het gehele systeem in een flink minder aantal GB's past dat het uitlezen van systeem bestanden wat sneller gaat. Misschien dat de snelheidswinst voornamelijk hierin zit. Ik merk hier zelf nauwelijks iets van omdat de SSD zo een beetje al het lezen heel soepel maakt.
- Bluetooth lijkt een beetje gammel, alhoewel het bij weer werkt nadat ik de SMC had gereset.
- Gatekeeper, geeft me momenteel toch een beetje het Windows Vista UAC gevoel (hier doe ik het te kort mee, dat weet ik)
- Sommige programma's lijken af en toe wat moeite hebben met afsluiten in eerste instantie: VirtualBox, SPSS, GVim, Texteditor, Quicktime.
- Ben niet zo een fan van de Appstore, dus ook niet voor updates (maar goed dit is geen drama).
"That was left handed..." - JJH
Ik ondervindt hetzelfde gevoel. en ook hier werkt iStat Menus zonder problemen.Pyrone89 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:54:
hebben meer mensen hier het gevoel dat er nu veel zuiniger wordt omgegaan met resources? Ik kan het niet meten omdat iStat Pro niet ML compatible is, maar ik merk dat alles nu veel soepeler is.
Vooral wat betreft RAM geheugen ziet het er ook een stuk gunstiger uit waar Safari waar altijd de boosdoener was. Uiteraard nog steeds ClickToFlash en ADBlock geinstaleerd.
Ook hier een puntje kritiek wat betreft iCloud en Documents. Is allemaal leuk en aardig dat het in de Cloud kan worden opgeslagen, maar ik mis toch zeker een mappenstructuur. Zodra je op 50+ documenten zit, is het totaal niet meer overzichtelijk. Het zal daarom echt geen iDisk of dropbox volwaardig kunnen vervangen.
Het principe is daarmee dan alleen bedoeld voor dat ene documentje waar je mee bezig bent, en wilt oppakken op je andere iDevice of Mac, maar gebruiksvriendelijkheid ontbreekt helaas.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
hebben meer mensen problemen met iPhoto?
ik krijg na mijn upgrade van 10.7 naar 10.8 bij sommige foto's alleen een zwart vlak te zien bij het overzicht, open ik dan als nog de foto en click op bewerken dan is opeens de foto wel zichtbaar?
dit was voor de upgrade nog niet.
heb het ook alleen bij een bepaalde set foto's ( stuk of 5 na elkaar dan weer wel 1 of 2 dan weer een stuk of 5 niet )
ik krijg na mijn upgrade van 10.7 naar 10.8 bij sommige foto's alleen een zwart vlak te zien bij het overzicht, open ik dan als nog de foto en click op bewerken dan is opeens de foto wel zichtbaar?
heb het ook alleen bij een bepaalde set foto's ( stuk of 5 na elkaar dan weer wel 1 of 2 dan weer een stuk of 5 niet )
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Hier werkt het ook gewoon.
... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...
Ik herken dit niet, terwijl ik best een forse library heb. Heb je wel de laatste iPhoto versie erop staan?talin schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:12:
hebben meer mensen problemen met iPhoto?
Wie kan mij vertellen hoe ik mijn ''oude'' Time Machine backup weer kan gebruiken?
Ik had in Lion via Time Machine een backup gemaakt op mijn Time Capsule maar nu met Mountain Lion kan ik die niet meer gebruiken. Als ik naar TM voorkeuren ga en een schiif selecteer krijg ik de lijst met schijven. Daar staat mijn reserverkopieschijf ''Time Capsule'' bovenaan maar als ik die selecteer dan krijg ik rechtsonder de keuze ''verwijder schijf'' Als ik die andere Time Capsule selecteer dan komt er te staan ''Gebruik schijf''
Hoe kan ik nu met de Time Machine backup die ik voor de ML update gebruikte gewoon verder gaan? of moet ik die 2e gebruiken om verder te gaan met mijn huidige backup?
Ik had in Lion via Time Machine een backup gemaakt op mijn Time Capsule maar nu met Mountain Lion kan ik die niet meer gebruiken. Als ik naar TM voorkeuren ga en een schiif selecteer krijg ik de lijst met schijven. Daar staat mijn reserverkopieschijf ''Time Capsule'' bovenaan maar als ik die selecteer dan krijg ik rechtsonder de keuze ''verwijder schijf'' Als ik die andere Time Capsule selecteer dan komt er te staan ''Gebruik schijf''
Hoe kan ik nu met de Time Machine backup die ik voor de ML update gebruikte gewoon verder gaan? of moet ik die 2e gebruiken om verder te gaan met mijn huidige backup?

[ Voor 4% gewijzigd door Richard! op 30-07-2012 14:43 ]
Ik heb ook ML draaien sinds twee dagen, goede update het maakt mijn air 2011 weer iets 'snappier' zoals sommigen ook zeggen.
Heb alleen 1 ergernis, die ik altijd al bij Mac OS X heb gehad. de Mail applicatie is verschrikkelijk traag. Altijd als ik mail heb weggeklikt en weer open dan duurt het 1-3 seconde voor dat ik een mailtje kan aanklikken of wat dan ook... Er staat dan boven in de window van Mail 'Inbox (XXXX Messages)' die langzaam per ongeveer 1000 berichten oploopt.. en aangezien ik er 15000 heb op m n computer duurt dit echt lang!
Is hier een oplossing voor? Thanks!
Heb alleen 1 ergernis, die ik altijd al bij Mac OS X heb gehad. de Mail applicatie is verschrikkelijk traag. Altijd als ik mail heb weggeklikt en weer open dan duurt het 1-3 seconde voor dat ik een mailtje kan aanklikken of wat dan ook... Er staat dan boven in de window van Mail 'Inbox (XXXX Messages)' die langzaam per ongeveer 1000 berichten oploopt.. en aangezien ik er 15000 heb op m n computer duurt dit echt lang!
Het 'probleem' met Gatekeeper nu vlak na de release is dat veel developers hun apps nog niet hebben geupdate met code-signing. Daarom krijg je nu constant meldingen bij elke install. Daarom heb ik het voor nu ook even uitgezet en zet ik het over een tijdje wel weer aan. Denk dat pas echt werkt bij 10.9 als alle developers het hebben geïmplementeerd.Jouke74 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:44:
iPhoto 11Exirion schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:33:
[...]
Ik herken dit niet, terwijl ik best een forse library heb. Heb je wel de laatste iPhoto versie erop staan?
versie 9.3.2 (670.63)

als ik dan de foto aanklik. is deze nog steeds zwart, klik ik dan op edit verschijnt de foto wel.
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
Ik vond het bij mijn vrouw ook zeer traag in begin en mail crashte ook 3x. Maar laat hem effe openstaan want misschien moet hij de mails gewoon allemaal eens cachen of inladen.mataklap schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:32:
Ik heb ook ML draaien sinds twee dagen, goede update het maakt mijn air 2011 weer iets 'snappier' zoals sommigen ook zeggen.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
ik krijg timemachine richting een windows share niet meer aan de praat, iemand een idee om time machine backup op mijn windows server te krijgen.
zat zelf te denken aan virtualbox en nas4free ofzo maar weet niet of dat gaat werken
zat zelf te denken aan virtualbox en nas4free ofzo maar weet niet of dat gaat werken
Volgens Analytics maakte 45 procent van de Mac-gebruikers op Tweakers.net gisteren al gebruik van Mountain Lion. De adoptie gaat dus razendsnel dankzij de lage prijs en het eenvoudige upgraden via de App Store.
Ik vind het zo prettig dat ALLES meegaat naar de nieuwe versie... als je nog tabbladen open had staan in Lion dan openen die ook gewoon weer in Mountain...
Enkel 1 keer mijn wachtwoord moeten ingeven bij het openen van email..
Nu kan ik met een gerust hart iedereen in mijn omgeving gewoon blind laten updaten...
Enkel 1 keer mijn wachtwoord moeten ingeven bij het openen van email..
Nu kan ik met een gerust hart iedereen in mijn omgeving gewoon blind laten updaten...
FreeReef.nl
Zorgen dat TimeMachine zij icoontje in de menubalk bovenaan weergeeft.Richard! schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:41:
Wie kan mij vertellen hoe ik mijn ''oude'' Time Machine backup weer kan gebruiken?
[afbeelding]
Dan klik je daarop en kan je kiezen voor "Zoek op andere reservekopieschijven".
Kies dan je TimeMachine-backupschijf en TimeMachine zal deze gewoon verdergebruiken in plaats van compleet te wissen. Nu kan je je backup raadplegen
15.000 mails?mataklap schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:32:
Misschien tijd om over te stappen op IMAP oid? Of je mail op te ruimen
@Femme: daar kan MS wat van leren. 
Hoeveel % van de TW gebruikers zit op mac?
Hoeveel % van de TW gebruikers zit op mac?
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Dit topic is gesloten.