Heel erg bedankt! Nu nog heel lang wachten tot de 36 GB is gekopieerd.Nachtapotheker schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:14:
[...]
Ah je probeert de NAS via smb te benaderen, via afp:// gaat het waarschijnlijk wel werken.
He jongens is het mogelijk om in te stellen dat de mac enkel een wachtwoord vraagt wanneer hij echt uit sluimerstand komt en NIET wanneer enkel het scherm in sluimerstand staat?
Bij het websurfen heb ik meestal mijn linkerhand op de WASD en CMD voor tabbladen te openen (T), sluiten (W), applicatie te sluiten (Q), van venster te wisselen (`) en 1, 2 en 3 voor de bookmarks. En mijn rechterhand op de pijltjestoetsen voor omhoog, omlaag, home, end, vorige pagina, volgende pagina. Werkt erg prettig.Nachtapotheker schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:15:
[...]
Dat doe ik ook regelmatig jamaar als ik met het keyboard bezig ben is backspace wel makkelijk.
Tijdens het browsen op bijv. GoT gebruik ik echtwel een muis, verder gebruik ik dus alleen jou setting met de linkerhand, voor het klikken van linkjes gebruik ik nog altijd een muis
Lekker kort.
Tot je ontdekt dat CMD + pijltje < of > wel werkt, die sneltoets is ook erg makkelijk!Nachtapotheker schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:15:
[...]
Dat doe ik ook regelmatig jamaar als ik met het keyboard bezig ben is backspace wel makkelijk.
Na een clean install wil ik iPhoto 11 terugzetten (zat bij mijn Macbook inbegrepen). Als ik deze uit de App Store wil halen moet ik er echter voor betalen. Is dit een bug of moet ik er ook echt voor betalen?
Verwijderd
iLife '11.Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:53:
Na een clean install wil ik iPhoto 11 terugzetten (zat bij mijn Macbook inbegrepen). Als ik deze uit de App Store wil halen moet ik er echter voor betalen. Is dit een bug of moet ik er ook echt voor betalen?
Je zou er cd's van moeten hebben, gekregen toen je je mac kocht. Ik in ieder geval wel, imac 2011.
Zo, gisteravond de codes ontvangen en natuurlijk gelijk geïnstalleerd.
Ik moet zeggen dat ML heerlijk loopt op mijn Macbook Pro retina. Echter is alles nog niet zo smooth, sommige overgangen (bv van space 1 naar space 2 of app) zijn zelfs minder smooth dan op Lion.
Scrollen in Safari is dan wel weer smooth itt in Safari op Lion.
Ik ben tot nog toe wel tevreden, het zijn vooral de details die ML best wel leuk maken (notification center, iMessage in Messages etc).
Ik moet zeggen dat ML heerlijk loopt op mijn Macbook Pro retina. Echter is alles nog niet zo smooth, sommige overgangen (bv van space 1 naar space 2 of app) zijn zelfs minder smooth dan op Lion.
Scrollen in Safari is dan wel weer smooth itt in Safari op Lion.
Ik ben tot nog toe wel tevreden, het zijn vooral de details die ML best wel leuk maken (notification center, iMessage in Messages etc).
Als het goed is heb je vlak na je eerste installatie een Apple ID gekoppeld, daar is ook je iLife pakket aan gekoppeld als ik het goed heb, ik kan in ieder geval iPhoto enz gewoon downloaden uit de App Store.Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:53:
Lekker kort.
Verwijderd
probleem met twitter en berichtencentrum, ik krijg op geen enkele manier twitterberichten tevoorschijn, er verschijnen er anders wel elk kwartier nieuwe op twitter zelf, alles goed ingesteld volgens mij, via systeemvoorkeuren ingelogd op twitter en het staat ook tussen berichtencentrum.
zie ik iets over het hoofd
zie ik iets over het hoofd
Is dat twitter gedeelte in notification center niet alleen om tweets te verzenden? Dus niet om tweets te bekijken.
Koop geen dure mac voor windows hoor, ga niet over windows 8 beginen tot het uit is, maar waar ik zeker het geval heb van moeten is bijvoorbeeld launchpad.NotSoSteady schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:05:
[...]
Dan ga je toch Windows draaien op je Mac, ik ben juist blij dat er amper aanpassingen worden gedaan qua gebruikers interface. Verder ben ik het met je eens dat Windows 7 ook prima is, maar iets wat jij graag ziet, een hoop veranderingen bij Windows 8, is in mijn ogen het grootste drama wat ik in de afgelopen jaren heb geprobeerd. Bij Windows 8 krijg ik echt het voel van dat Microsoft iets speciaals moest doen, niet omdat het beter is of fijner werkt, maar gewoon omdat het moest. En dat is in mijn ogen de slechtste reden die je kan bedenken.
Icloud betEr uitgewerkt zie ik toekomst in maar dit blijft concurentie achterna hollen? Voor de rst weinig nieuws eerder wat verbeteringen of apple variant op al bestaande zaken .
Tja typische reactie "ik denk niet dat ..." al jaren imac, en apple tv en ipad en had ooit iphone. En nee ik probeer wel alles wat erin zit of het me anstaat en nee het is niet omdat het van apple is dat het altijd het beste ter wereld is he?Exirion schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:15:
[...]
Ik vraag me af in hoeverre jij echt met OSX _werkt_ als je met droge ogen druft te beweren dat er weinig functionaliteit is bijgekomen/uitgebreid/verbeterd. Ik zou zeggen: als je de nieuwe dingen nog nooit ontdekt hebt, lees eens wat over de vernieuwingen van de laatste OSX versies. En ja, net als andere mensen hier ben ook ik blij dat de user interface niet teveel overhoop is gegooid. Ik vind de OS'en van nu zo goed als uitontwikkeld. En laten we wel wezen, hoeveel zijn Windows 7 en Windows Vista nou zoveel anders dan Windows XP? Dat was het probleem van Microsoft ook: XP was al een vrijwel uitontwikkeld OS. Apple heeft in OSX nog nieuwe bedieningsconcepten en ander file management geintroduceerd (iets wat Vista al had moeten hebben, maar wat nooit de eindstreep heeft gehaald), en nog een hele lijst features waarvan sommige zelfs door Microsoft zijn overgenomen.
En ngmaals ik spreek niet van ui maar van extra functionaliteit en verbeterde ichat is dat echt niet hoor. Evenmin is icloud wat ik al jaren gebruik via google docs/gmail en skydrive. En over meer platformen dan apple ooit zal ondersteunen.
Uitontwikkeld ? Ongetwijfeld zei iemand dat van dos ook, windows 7 is echt wel stukken beter dan xp. Heb je oit 7 gebruikt ?
[ Voor 44% gewijzigd door k995 op 28-07-2012 18:16 ]
YesRnB schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:07:
Is dat twitter gedeelte in notification center niet alleen om tweets te verzenden? Dus niet om tweets te bekijken.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
k995 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:09:
[...]
Koop geen dure mac voor windows hoor, ga niet over windows 8 beginen tot het uit is, maar waar ik zeker het geval heb van moeten is bijvoorbeeld launchpad.
Icloud betEr uitgewerkt zie ik toekomst in maar dit blijft concurentie achterna hollen? Voor de rst weinig nieuws eerder wat verbeteringen of apple variant op al bestaande zaken .
offtopic:
Krijg een beetje een ME-gevoel van je belabberde typvaardigheden

Muchachooo schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:58:
[...]
Hoe zit het dan als je ML download uit de App Store? Je hebt hem inmiddels toch al draaiend? Moet je dan een clean install doen? Daar zit ik namelijk niet op te wachten.
De installer kon je gewoon met cmd-q afsluiten, net nog eens getest.Brm-G schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:03:
[...]
Ik moest het installatieproces opnieuw doen toen ik ML downloade uit de App Store. Beetje dubbelop maarja, boeie?
Type op ipad terwijl ik naar de olympische spelen kijk , niet echt ideaal .me_mrtn schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:13:
[...]
offtopic:
Ja, dat is hoe ik het vroeger ook altijd deed, alleen heb ik geen superdrive meer. Geen manier om het toch uit de App Store te halen? Ik heb immers de licentie ervoor...Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:55:
[...]
iLife '11.
Je zou er cd's van moeten hebben, gekregen toen je je mac kocht. Ik in ieder geval wel, imac 2011.
Dat zou inderdaad wel fijn zijn als dat kan. Ik heb dit namelijk met iWork, maar ook ik heb een macbook air, dus cd's zijn niet zo heel handig meer.
[ Voor 9% gewijzigd door carpebios op 28-07-2012 18:26 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Dat je er geen Tweets in kan bekijken is logisch maar goh, het zou wel leuk zijn moest die naar de (officiele) Twitter app linken ipv naar de website

Of je gebruikt simpelweg chrome ipv safariHerko_ter_Horst schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:08:
[...]
En als je eenmaal een beetje aan je Apple gewend bent, gebruik je daarvoor swipe naar rechts op je Magic Mouse of Magic Trackpad.
Momenteel heb ik regelmatig dat ik met Finder gaan bestanden kan slepen, ipv het bestand verplaats ik opeens het venster zelf ...
Mijn verwachting is overigens dat dit met een update van totalfinder is opgelost.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Nope, helaas. Ik zou zelf dan gewoon een iso ergens vandaan halen en die installeren, de licentie heb je immers al.Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:22:
[...]
Ja, dat is hoe ik het vroeger ook altijd deed, alleen heb ik geen superdrive meer. Geen manier om het toch uit de App Store te halen? Ik heb immers de licentie ervoor...
Of installeren via een pc/mac met dvd-lezer
[ Voor 4% gewijzigd door filenox op 28-07-2012 18:38 ]
Wanneer je altijd een mac gebruikt misschien wel, maar zit voor t werk nog t grootste deel van de tijd achter een windows machine...Johnvh schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:49:
[...]
Tot je ontdekt dat CMD + pijltje < of > wel werkt, die sneltoets is ook erg makkelijk!
Inmiddels 72 uur verstreken en geen enkele reactie van apple vernomen. Welke stap kan ik nu ondernemen? Gewoon 16 euro alsnog betalen? Ik zag dat enkele een e-mail hebben gestuurd, misschien dat ik dat ook maar ga doen. Andere die ook langer dan 72 uur hebben gewacht en niks hebben ontvangen?
Tweetdeck does the job..filenox schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:25:
[...]
Dat je er geen Tweets in kan bekijken is logisch maar goh, het zou wel leuk zijn moest die naar de (officiele) Twitter app linken ipv naar de website
Wie kan mij vertellen wat een beperkte schijfkopiebundel inhoudt die ik heb gemaakt met mijn Time Machine?
Ik prefereer Tweetbot. Heerlijke client met synchronisatie en veel eye-candy.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Verwijderd
In tegen stelling tot anderen heb ik juist een flinke achteruitgang van m'n batterij duur. Haalde eerst nog dik 7 uur met mijn MBP 15" en nu nog maar 3,5 uur. Behoorlijk vervelend moet ik zeggen!
Voor de rest merk ik ook niet echt een groot snelheidsverschil, maar dat valt pas echt te zien als je het langs elkaar kon houden. Voor de rest vind ik de upgrade wel leuk, niks spannends verder i.m.o.
Voor de rest merk ik ook niet echt een groot snelheidsverschil, maar dat valt pas echt te zien als je het langs elkaar kon houden. Voor de rest vind ik de upgrade wel leuk, niks spannends verder i.m.o.
Dat is het opslagformaat dat Time Machine gebruikt op netwerkschijven. Google "Sparse Bundle" voor meer informatie.Richard! schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 19:35:
Wie kan mij vertellen wat een beperkte schijfkopiebundel inhoudt die ik heb gemaakt met mijn Time Machine?
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Halvering van je accuduur? Lijkt me wat erg stug dat dat door ML op zich komt. Komt het niet toevallig door de Spotlight indexering en/of verse Time Machine back-up o.i.d.?Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 19:43:
In tegen stelling tot anderen heb ik juist een flinke achteruitgang van m'n batterij duur. Haalde eerst nog dik 7 uur met mijn MBP 15" en nu nog maar 3,5 uur. Behoorlijk vervelend moet ik zeggen!
Ja ik weet wat een sparsbundle inhoudt. Maar zolang ik mij kan herinneren heeft er achter mijn sparsbundle nooit ''Beperkte schijfkopiebundel'' gestaan. Ik vind de naam ook nogal klinken alsof hij beschadigd of niet compleet is..
Lijkt mij gewoon de Nederlandse naam van het bestandsformaat zoals Finder die laat zien.
Edit: in 2011 heette het blijkbaar ook al zo.
Edit: in 2011 heette het blijkbaar ook al zo.
[ Voor 41% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-07-2012 19:49 ]
Dus een ''beperkte schijfkopiebundel'' is gewoon ''normaal''?
Als ik bijvoorbeeld naar mijn muziek map kijkt heeft hij deze niet 1 op 1 overgenomen, in de sparsbundle is hij namelijk 34,3GB groot en op mijn Mac 35,9GB..
Als ik bijvoorbeeld naar mijn muziek map kijkt heeft hij deze niet 1 op 1 overgenomen, in de sparsbundle is hij namelijk 34,3GB groot en op mijn Mac 35,9GB..
Verwijderd
Nee, spotlight indexering is die al lang klaar mee. Draai het al vanaf woensdag, wil niet uit gaan van één dag, maar van een paar dagen testen. Heb een clean install gedaan, en geen time machine back-up terug gezet oid (is naar mijn mening dan geen echte clean install). Heb ook al PRAM reset gedaan e.d. maar mocht niet helpen.Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 19:44:
[...]
Halvering van je accuduur? Lijkt me wat erg stug dat dat door ML op zich komt. Komt het niet toevallig door de Spotlight indexering en/of verse Time Machine back-up o.i.d.?
Ik heb sinds de upgrade dat mijn contacts zijn verdwenen uit mijn contacten. Hoe ik ook probeer, mijn contacten zijn verdwenen en komen niet meer terug. Ik heb geconfigureerd zoals: http://www.lukefitzgerald...-google-in-mountain-lion/ Maar zie mijn contacten niet meer, zoals dat wel zag onder SL
https://f1nerd.nl
Dan weet je wat je niet moet doenk995 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:17:
Type op ipad terwijl ik naar de olympische spelen kijk , niet echt ideaal .
Klinkt als dat apps dan wel support moeten hebben. Zonder die support ziet NC niet dat er een Twitter client is dus pakt hij de website maar als alternatief. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom het bij andere Twitter clients die NC inmiddels ondersteunen dit wel kan. Die officiële Twitter client is inmiddels wel toe aan een update.filenox schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:25:
Tuurlijk iedereen zijn eigen mening, maar je moet de updates van OS X meer zien als evoluties en niet als revoluties. Microsoft bracht Windows 7 ook jaren uit na Windows XP.k995 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:09:
[...]
Koop geen dure mac voor windows hoor, ga niet over windows 8 beginen tot het uit is, maar waar ik zeker het geval heb van moeten is bijvoorbeeld launchpad.
[...]
Tja typische reactie "ik denk niet dat ..." al jaren imac, en apple tv en ipad en had ooit iphone. En nee ik probeer wel alles wat erin zit of het me anstaat en nee het is niet omdat het van apple is dat het altijd het beste ter wereld is he?
En ngmaals ik spreek niet van ui maar van extra functionaliteit en verbeterde ichat is dat echt niet hoor. Evenmin is icloud wat ik al jaren gebruik via google docs/gmail en skydrive. En over meer platformen dan apple ooit zal ondersteunen.
Uitontwikkeld ? Ongetwijfeld zei iemand dat van dos ook, windows 7 is echt wel stukken beter dan xp. Heb je oit 7 gebruikt ?
elke keer als ik een reboot doe is de standard wallpaper weer terug, ik heb in de finder wel de folder gevonden waar de standard wallpapers staan en mijn eigen wallpaper er bij geplaatst maar als ik reboot krijg ik weer de standard wallpaper.. hebben meer mensen dit? hoe kan ik dit oplossen?
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Je vergeet dat er nog een release tussen zat, en veel van de huidige bejubelde features in Windows 7 zijn verbeterde versies van de features in Vista, zoals de mogelijkheid te zoeken in het startmenu.NotSoSteady schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:25:
[...]
Tuurlijk iedereen zijn eigen mening, maar je moet de updates van OS X meer zien als evoluties en niet als revoluties. Microsoft bracht Windows 7 ook jaren uit na Windows XP.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Inderdaad, werkt perfectOsxy schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 19:37:
[...]
Ik prefereer Tweetbot. Heerlijke client met synchronisatie en veel eye-candy.

Iemand anders problemen met de Dictation functie?
Gisteren deed hij het echt perfect, vandaag niets.
Bolletjes bewegen alsof ze de opname versturen, en dan een van links naar rechts error beweging.
Liggen de servers eruit?
Gisteren deed hij het echt perfect, vandaag niets.
Bolletjes bewegen alsof ze de opname versturen, en dan een van links naar rechts error beweging.
Liggen de servers eruit?
edit:
It appears to work alright now. Thanks anyway.
It appears to work alright now. Thanks anyway.
[ Voor 12% gewijzigd door Impstoker op 28-07-2012 22:43 . Reden: Werkt ]
Gebruik je hem wel in een tekstvak?
is in ML eindelijk het probleem opgelost dat wifi uitvalt/niet meer doet na slaapstand?
Je kunt volgens mij ook een Clean Install doen via Mountain Lion Internet Recovery. Dan wis je eerst je HDD en vervolgens geef je aan opnieuw te willen installeren. Hoe je ook niet aan de slag met ESD files etc. Betekent natuurlijk wel dat je eerst even 1x de upgrade moet doen zodat ook de Internet Recovery is geupgrade.
Verwijderd
Wat een slap verhaal zeg betreffende de 10.x ophoging.. Bij Microsoft hogen ze het op van 5, 6 en 7 en daar zit buiten een nieuwe GUI niks nieuws in.k995 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:58:
[...]
Tja wou er nu geen windws vs osx van maken, maar draai windows 8 al meer dan een maand op een computer voor de kindjes en ik zie het nut er zeer zeker van in. Voor de gemmidelde gebruiker zal dit voor simpeler zijn.
De volledige versie is trouwens nog niet uit zou mij dus verbazen dat jij al weet dat "de" windows 7 gebuiker er niet tevreden mee is.
[...]
Visueel anders? Nee hoor daar heb ik het totaal niet over.
Ik heb het over echt bruikbare nieuwe functies . Wat kernel updates ed is zoals ik al zei een kleine update niks 10.x waardig. Apple heeft gewoon in de laatste versies amper iets nieuw voor de gebruiker geintroduceerd . Zoals ik al zei vergelijk da met voorgaande updates zoals tiger panther en leopard
Voor mij heeft elke nieuwe 10.x weer leuke nieuwe bruikbare functionaliteit, beter dit dan jaren wachten en GEEN nieuwe functionaliteit krijgen. Overigens ben je ook niet verplicht om de update kopen!
Displayport output werkt niet meer onder Mountain Lion. Macbook 13" 2011 model. Third party adapter met DVI, HDMI en displayport. Werkte perfect onder Lion. Nu werkt DVI nog wel...
[ Voor 16% gewijzigd door Rinzwind op 28-07-2012 23:36 ]
Als je de functionele verschillen tussen Windows 2000 (NT 5) en Windows Vista (NT 6) niet ziet.. (7 bestaat nog niet, Windows 7 is NT 6.1, 8 wordt 6.2)Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:17:
[...]
Wat een slap verhaal zeg betreffende de 10.x ophoging.. Bij Microsoft hogen ze het op van 5, 6 en 7 en daar zit buiten een nieuwe GUI niks nieuws in.
Valt dus best mee met de versie-nummering van Windows op dezelfde manier als OS X bekijkt, en dus de werklijke versienummers gebruikt, en niet de code-namen.
maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..
Serieus? Ik heb een LMP Mini Display Port naar HDMI. Gaat niet meer werken dus?Rinzwind schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:34:
HDMI output werkt niet meer onder Mountain Lion. Macbook 13" 2011 model. Third party adapter met DVI, HDMI en displayport. Werkte perfect onder Lion. Nu werkt DVI nog wel... maar iemand anders die HDMI output kan controleren?
Ik typte iets te snel... bedoelde displayport... inmiddels edit. HDMI nog niet gecheckt.
Verwijderd
Sinds de update naar mountain lion kan ik de apps garageband, iphoto en imovie nergens meer vinden! Het lijkt er op dat ik de hele ilife suite niet meer heb! Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?
Verwijderd
Heb je een clean install gedaan? Ook geen timemachine backup teruggezet?Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:48:
Sinds de update naar mountain lion kan ik de apps garageband, iphoto en imovie nergens meer vinden! Het lijkt er op dat ik de hele ilife suite niet meer heb! Weet iemand hoe dit komt en hoe ik dit kan verhelpen?
Dan moet je je dvd's op zoeken denk ik
Mmm bedankt voor het aanraden al blijken deze 2 programma's niet helemaal perfect voor mij te zijn. Zo zal Tweetdeck een leuk programma zijn als je met verschillende accounts werkt of erg veel Tweet maar bij mij is dit niet het geval. Tweetbot is daarentegen een stuk lichter van layout maar het zwart voelt erg "zwaar" aan. Ach, ik zal maar moeten wennen zeker?
Verwijderd
Bedoel je dat ik de orginele DVD's met de ilife suite gewoon kan installeren op ML?Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:50:
[...]
Heb je een clean install gedaan? Ook geen timemachine backup teruggezet?
Dan moet je je dvd's op zoeken denk ik
Verwijderd
Ja die dvd's kan je gewoon installeren.Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:53:
[...]
Bedoel je dat ik de orginele DVD's met de ilife suite gewoon kan installeren op ML?
Verwijderd
Iemand ervaring met het opeens niet meer opstarten van ML? Ik kom terug vanuit Windows 7 (al vaker gedaan deze dagen) en opeens start Mountain Lion niet meer op. Na mijn password ingegeven te hebben (encrypted partitie) komt het witte Apple-logo scherm tevoorschijn met firmwareupdateachtige balk voor een fractie van een seconde, waarna hij voor een paar seconden normaal lijkt op te starten (zonder firmwareupdateachtige balk) maar dan uitvalt.
Windows 7 doet het prima, dus een hardwarematig probleem lijkt het me niet.
Iemand een idee? Paar dagen terug een clean install van ML uitgevoerd, Windows 7 partitie staat er al tijden op.
Iemand een idee? Paar dagen terug een clean install van ML uitgevoerd, Windows 7 partitie staat er al tijden op.
Verwijderd
Je zou de PRAM en NVRAM kunnen resetten. Helpt wel meer tegen vage problemen.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 01:04:
Iemand ervaring met het opeens niet meer opstarten van ML? Ik kom terug vanuit Windows 7 (al vaker gedaan deze dagen) en opeens start Mountain Lion niet meer op. Na mijn password ingegeven te hebben (encrypted partitie) komt het witte Apple-logo scherm tevoorschijn met firmwareupdateachtige balk voor een fractie van een seconde, waarna hij voor een paar seconden normaal lijkt op te starten (zonder firmwareupdateachtige balk) maar dan uitvalt.
http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US
En als dat ook niet werkt moet je de option/alt-toets inhouden tijdens het opstarten en vervolgens je recovery starten om zo je rechten/schijf te herstellen via het schijfhulpprogramma
[ Voor 8% gewijzigd door filenox op 29-07-2012 10:00 ]
Verwijderd
wanneer ik een clean install van ML doe inplaats van een update, heb ik dan wel nog de met mijn macbook met daar Lion meegeleverde apps zoals iphoto garageband etc?
Of gewoon opnieuw downloaden uit de App Store.
Ja die zijn bij e recente macbook (iig mijn 2012 Air) via de appstore eenmalig gekoppeld aan je apple id en zijn daarna weer beschikbaar.Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 10:50:
wanneer ik een clean install van ML doe inplaats van een update, heb ik dan wel nog de met mijn macbook met daar Lion meegeleverde apps zoals iphoto garageband etc?
Let wel dat je bij een clean install van ML een usb disk nodig hebt om een installer te maken. Internet recovery laat nog 10.7 zien ipv 10.8
Verwijderd
Nee. Kan niet. Ook niet na eerst ML geinstalleerd te hebben. Er is nog geen firmware beschikbaar die je ML laat recoveren via internet.Pyrone89 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:13:
Je kunt volgens mij ook een Clean Install doen via Mountain Lion Internet Recovery. Dan wis je eerst je HDD en vervolgens geef je aan opnieuw te willen installeren. Hoe je ook niet aan de slag met ESD files etc. Betekent natuurlijk wel dat je eerst even 1x de upgrade moet doen zodat ook de Internet Recovery is geupgrade.
Ik heb ook nog niks ontvangen en ook hier 72 uur voorbij. Ik ga ze eens bellen of een email sturen. Heb zo'n vermoeden dat ik niks meer krijg en dat ik het maar beter kan kopen.
Ik wacht nog wel gewoon af, komt vanzelf wel denk ik.Untouchablezz20 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 11:02:
Ik heb ook nog niks ontvangen en ook hier 72 uur voorbij. Ik ga ze eens bellen of een email sturen. Heb zo'n vermoeden dat ik niks meer krijg en dat ik het maar beter kan kopen.
~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build
Verwijderd
welke dvd?Smultie schreef op zondag 29 juli 2012 @ 10:54:
Nee (tuurlijk niet).
Je kunt ze wel los installeren met de DVD.
Verwijderd
Heb het woensdag aangevraagd, heb helpdesk aangeschreven en die gaven nogmaals aan dat ik 72 uur moest gaan wachten. heb een nieuwe ingestuurd net en kreeg weer een bevestigingsnummer. Misschien gaat deze nu vlugger.
Hoewel Sparrow met de laatste update, nog net op tijd, ondersteuning heeft gekregen voor notification centre werkt het bij mij niet. Sparrow wordt wel vermeld in het notification centre. Heb nog geen clean install uitgevoerd van ML, maar kan iemand bevestigen of dit uitmaakt?
Bij het installeren van de nieuwste VirtualBox krijg ik de volgende melding :
VirtualBox.mpkg is afkomstig van een onbekende ontwikkelaar en kan niet worden geopend.
Uw beveiligingsinstellingen staat zodanig ingesteld dat u alleen apps afkomstig uit de Mac App store en van bekende ontwikkelaars mag installeren.
Iemand hier ervaring mee, en hoe dit te omzeilen ?
VirtualBox.mpkg is afkomstig van een onbekende ontwikkelaar en kan niet worden geopend.
Uw beveiligingsinstellingen staat zodanig ingesteld dat u alleen apps afkomstig uit de Mac App store en van bekende ontwikkelaars mag installeren.
Iemand hier ervaring mee, en hoe dit te omzeilen ?
woei!
Je kunt crtl + klik doen en dan handmatig openen. Op die manier omzeil je eenmalig de Gatekeeper instellingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ronwiel op 29-07-2012 11:27 ]
Je bent een held ! Dat werkt.ronwiel schreef op zondag 29 juli 2012 @ 11:25:
Je kunt crtl + rechtermuisknop doen en dan handmatig openen. Op die manier omzeil je eenmalig de Gatekeeper instellingen.
Ik zal me toch eens inlezen in de nieuwe features van ML.
woei!
Verwijderd
Ongeveer een maand geleden heb ik een 15" inch MacBook Pro (late 2011) gekocht. Hierdoor kom ik in aanmerking voor het up-to-date programma van Apple. Hier heb ik mij dan ook woensdag voor opgegeven.
Vrijdag heb ik een mailtje gehad met mijn content code om Mac OS X Mountain Lion gratis te downloaden. Maar het PDF bestand waar mijn content code in staat is beveiligd met een wachtwoord. Alleen dat wachtwoord heb ik nog steeds niet ontvangen.
Dus ik heb wel een PDF met de content code erin maar ik heb nog geen wachtwoord om het PDF'je te openen. Zijn er meer mensen met dit probleem? en heeft iemand misschien een oplossing?
Vrijdag heb ik een mailtje gehad met mijn content code om Mac OS X Mountain Lion gratis te downloaden. Maar het PDF bestand waar mijn content code in staat is beveiligd met een wachtwoord. Alleen dat wachtwoord heb ik nog steeds niet ontvangen.
Dus ik heb wel een PDF met de content code erin maar ik heb nog geen wachtwoord om het PDF'je te openen. Zijn er meer mensen met dit probleem? en heeft iemand misschien een oplossing?
ik heb zelf helaas nogsteeds niets mogen ontvangen dus hier kan ik je helaas niet mee helpen, maar hoelaat heb je deze mail ontvangen als ik vragen mag?Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:04:
Ongeveer een maand geleden heb ik een 15" inch MacBook Pro (late 2011) gekocht. Hierdoor kom ik in aanmerking voor het up-to-date programma van Apple. Hier heb ik mij dan ook woensdag voor opgegeven.
Verwijderd
Nou ik heb in totaal vier identieke mailtjes ontvangen:JimmyJoness schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:05:
[...]
ik heb zelf helaas nogsteeds niets mogen ontvangen dus hier kan ik je helaas niet mee helpen, maar hoelaat heb je deze mail ontvangen als ik vragen mag?
De eerste om 22:04:31
De tweede om 22:16:57
De derde om 22:45:41
De vierde om 22:48:55
En ik heb voor al die vier mailtjes geen enkel wachtwoord ontvangen
Dat is Gatekeeper. Die staat standaard alleen applicaties uit de app store en van vertrouwde ontwikkelaars toe. Dit kan je standaard uit zetten in system preferences > security & privacy > generalpasz schreef op zondag 29 juli 2012 @ 11:28:
[...]
Je bent een held ! Dat werkt.
Ik zal me toch eens inlezen in de nieuwe features van ML.
ze maken er wel een potje vanVerwijderd schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:12:
[...]
Nou ik heb in totaal vier identieke mailtjes ontvangen:
De eerste om 22:04:31
De tweede om 22:16:57
De derde om 22:45:41
De vierde om 22:48:55
En ik heb voor al die vier mailtjes geen enkel wachtwoord ontvangen
Vreemd dat er nieuwe firmware nodig is om ML via Internet Recovery te halen. Je zou denken dat dit gewoon een server side aanpassing is. Ik heb al een Mac die nieuw genoeg is voor OSX Internet Recovery en je zou denken dat eventuele firmware ervoor al in 10.8 zou zijn verwerkt.
Dan nog kun je een clean install doen met de Recovery HD toch? Aangezien die verborgen is en niet wordt gewist als je de MacIntosh HD formatteert. Of moet je perse met een USB of DVD werken?
Dan nog kun je een clean install doen met de Recovery HD toch? Aangezien die verborgen is en niet wordt gewist als je de MacIntosh HD formatteert. Of moet je perse met een USB of DVD werken?
[ Voor 9% gewijzigd door Pyrone89 op 29-07-2012 13:04 ]
Je kunt het volgens mij ook per applicatie overrulen. Heb alleen nog niet uitgevonden hoe je dat precies doet, want CTRL en rechtermuisknop werkt bij mij niet (of moet je perse via Finder naar Programma's?). Bijvoorbeeld OnyX heeft geen Developer license en daar kun je het mee proberen.tarlitz schreef op zondag 29 juli 2012 @ 12:23:
[...]
Dat is Gatekeeper. Die staat standaard alleen applicaties uit de app store en van vertrouwde ontwikkelaars toe. Dit kan je standaard uit zetten in system preferences > security & privacy > general
[ Voor 8% gewijzigd door Pyrone89 op 29-07-2012 13:05 ]
Het is gewoon Ctrl-klik ("linkermuisknop"), zoals een paar posts hoger al gemeld is.Pyrone89 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:05:
[...]
Je kunt het volgens mij ook per applicatie overrulen. Heb alleen nog niet uitgevonden hoe je dat precies doet, want CTRL en rechtermuisknop werkt bij mij niet (of moet je perse via Finder naar Programma's?). Bijvoorbeeld OnyX heeft geen Developer license en daar kun je het mee proberen.
[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-07-2012 13:37 ]
Verwijderd
Veilige modus opstarten lukt niet of doet hij automatisch al (gezien de firmwareupdate-achtige balk) en opstarten met Command R staat na inloggen op de schijf (encrypted) is enkel Verify te selecteren en niet Repair in beide gevallen.filenox schreef op zondag 29 juli 2012 @ 10:00:
En als dat ook niet werkt moet je de option/alt-toets inhouden tijdens het opstarten en vervolgens je recovery starten om zo je rechten/schijf te herstellen via het schijfhulpprogramma
Verify Disk Permissions geeft een hele lijst, maar Verify Disk ziet er problematischer uit:
Invalid node structure
The volume SSD could not be verified completely.
Error: This disk needs to be repaired. Click Repair Disk.
Na die melding staat Repair Disk nog steeds op grijs. De hamvraag: hoe krijg ik 'm van grijs af?
Om een encrypted partitie te bewerken, moet je hem eerst unlocken (of via Terminal als dat niet werkt).
[ Voor 30% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-07-2012 13:43 ]
Als ik nu een Macbook Pro bestel via de Apple.nl Store, krijg ik dan 100% zeker een Macbook Pro mét Mountain Lion gepre-installed? Ik heb er speciaal op gewacht namelijk. Als ik op de site kijk zie ik nog steeds berichtgevingen over het gratis update programma etc. Ik hoop dat iemand mij dit kan bevestigen!
Hoe zit het met Airplay Mirroring & 20+GB mkv's op de iMac? Streamt dat een beetje?
Gezien de JIT is de kans groot dat je aankomende MacBook Pro met Mountain Lion wordt afgeleverd. Mocht dat niet zo zijn, dan kan je hem inderdaad gratis upgraden naar Mountain Lionrickertsnaak schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:53:
Als ik nu een Macbook Pro bestel via de Apple.nl Store, krijg ik dan 100% zeker een Macbook Pro mét Mountain Lion gepre-installed? Ik heb er speciaal op gewacht namelijk. Als ik op de site kijk zie ik nog steeds berichtgevingen over het gratis update programma etc. Ik hoop dat iemand mij dit kan bevestigen!
De achtergrondjes in de Macs zijn veranderd in de default Mountain Lion wallpaper. Kans is dus wel groot dat ML voorgeinstalleerd is nu.rickertsnaak schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:53:
Airplay mirroring laat vloeiend alles wat op je scherm staat zien. Als je die MKV's wireless van een NAS moet halen, dan kan het nog wel eens lastig worden.mikevdzanden schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:57:
Hoe zit het met Airplay Mirroring & 20+GB mkv's op de iMac? Streamt dat een beetje?
Door problematiek met de ZTE boxen heb ik nog geen gebruik kunnen maken van Airplay mirroring.
Ik heb zo juist een upgrade uitgevoerd op mijn MBP mid2010 en alles lijkt lekker rap te gaan, voelt vlotter dan Lion. Vooral safari lijkt echt een flinke speedbump te hebben gekregen 
Weet iemand trouwens of het tooltje "hdapm" nog nodig is voor klikkende schijven van o.a. WD. Via Google kan ik nog niet veel vinden over dit onderwerp.
Weet iemand trouwens of het tooltje "hdapm" nog nodig is voor klikkende schijven van o.a. WD. Via Google kan ik nog niet veel vinden over dit onderwerp.
Waarom kan je de notitie app niet syncen met iCloud? Dan zegt hij dat je een .me account aan kunt maken, hij moet toch ook wel met een gewoon icloud account kunnen werken..?
Zojuist ML geïnstalleerd en het lijkt allemaal wel goed te werken. De eerste indruk is qua performance heel positief, al ligt een deel daarvan ook aan UI-aanpassingen die de perceptie van snelheid vergroten. In ieder geval geen grote showstoppers, op wijzigingen in Samba support na. Zo 's kijken hoe ik dat voor m'n NAS weer in orde krijg. AFP gebruiken is ook een optie, maar m'n hele iTunes library bestaat uit Samba verwijzingen naar m'n muziekbestanden. Al met al een prima upgrade t.o.v. Snow Leopard
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Via de terminal is het gelukt de partitie geheel te decrypten, maar bij opstarten gaat het nog exact hetzelfde (vraagt om het disk password terwijl hij niet meer geencrypt is, start op met korte firmwareupdate-achtige balk en valt uit) en repair disk vanuit Disk Utily (waar te zien is dat hij niet meer encrypted is) werkt niet met de melding dat ik zoveel mogelijk van mijn bestanden moet backupen en een nieuwe partitie oid moet doen. Via de terminal doet repair disk het gewoon maar vindt hij niets speciaals, dus ook geen fix.Herko_ter_Horst schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:41:
Om een encrypted partitie te bewerken, moet je hem eerst unlocken (of via Terminal als dat niet werkt).
Vanuit Windows is er wel een Local Disk D: zichtbaar, maar:
D:\ is not accessible.
The disk structure is corrupted and unreadable.
met MacDrive (herkent normaliter Mac partities binnen Windows) gewoon geinstalleerd.
Vanuit windows ben ik nu maar Testdisk aan het runnen, maar of ik daar iets mee opschiet betwijfel ik.
Nog andere commando's vanuit Terminal waarmee ik eventueel een low-level of volledigere check dan een snelle repair disk kan uitvoeren?
Het is gelukt een volledige rebuild van de structure te doen met behulp van:
fsck -fy -l 2
fsck_hfs -fy /dev/disk2
fsck_hfs -fyr /dev/disk2
Hij start weer, dus mocht een vergelijkbare situatie zich voordoen, bovenstaande uitvoeren vanuit Terminal.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 15:48 ]
Verwijderd
Iemand toevallig de kennis om wat leuke tweaks voor Mountain lion, hier neer te zetten?
had er al een paar toegevoegd, dus voor wie ze wil hebben. Kan ik ze hier ook neer plaatsen
had er al een paar toegevoegd, dus voor wie ze wil hebben. Kan ik ze hier ook neer plaatsen
Verwijderd
Mocht safari wat traag zijn kan je het volgend commando geven
rm ~/Library/Caches/com.apple.Safari/Cache.db
hier mee verwijderd u de cache database. Volledig ( safari wel eerst afsluiten)
na het op nieuw opstarten van safari zul je meteen merken dat deze merkbaar sneller de webpagina's laad dan voor heen...
ik had toen ik mountain lion had geinstaleerd dat safari wat trager was dan met lion voor wie wil kan deze commando gebruiken
greetz to all
rm ~/Library/Caches/com.apple.Safari/Cache.db
hier mee verwijderd u de cache database. Volledig ( safari wel eerst afsluiten)
na het op nieuw opstarten van safari zul je meteen merken dat deze merkbaar sneller de webpagina's laad dan voor heen...
ik had toen ik mountain lion had geinstaleerd dat safari wat trager was dan met lion voor wie wil kan deze commando gebruiken
greetz to all
Door de cache te verwijderen wordt het sneller
Dan heb je wel een erg trage HD en een erg snelle internetverbinding nodig...
Ik zou het maar niet doen (of anders gewoon via "Reset Safari" i.p.v. met zo'n omslachtig commando).
Ik zou het maar niet doen (of anders gewoon via "Reset Safari" i.p.v. met zo'n omslachtig commando).
Wat denk je wat voor commando Reset Safari in de achtergrond gebruikt. ;-)Herko_ter_Horst schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:31:
Door de cache te verwijderen wordt het snellerDan heb je wel een erg trage HD en een erg snelle internetverbinding nodig...
Overigens geef ik je wel gelijk dat de meeste mensen beter het Reset Safari kunnen gebruiken dan gaan rommelen met Terminal.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Dit topic is gesloten.