Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207968

Topicstarter
Gezien het feit dat we allemaal mensen zijn, en we ook allemaal, helemaal op fora, toch ook aan speculeren doen, hierbij mijn vraag.
Ik heb een maandelijks inkomen van +-€800 euro.
Morgen zal ik naar de bank gaan om een verhoging aan te vragen van mijn krediet op betaalrekening(rood staan)
Ik weet dat dit uiteindelijk alleen maar meer geld kost, duur is, en al dat soort dingen ;) en dat ze het bij de bank beter weten dan hier, ben ik me ook van bewust ;)
Maar, ik ben in de 20, jullie weten wellicht beter een schatting te maken dan mij. Welke limiet zullen ze mij toestaan?
Ik heb overigens nergens schulden en alleen een (positieve)BKR registratie van mijn KPN mobiele telefonie abonnement. Ook geen schulden bij de IB groep dus ;) die niet bij de BKR schijnt te registreren meen ik.
Wellicht iemand die bij de bank werkt? Alhoewel..iedere mening is welkom :) roept u maar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik haal niet uit het verhaal dat je het nodig hebt. Waarom zou je dat überhaupt willen, dan?

Stel; je kunt 1000 euro rood staan - en je stáát het ook - zijn er gelijk twee stortingen van je salaris nodig om het opgeheven te krijgen, en dus in de plus te staan. Of dat een wenselijke situatie is is de vraag natuurlijk :)

Edit: om een aansluitender antwoord te geven; ik zou eerst contact opnemen met de bank. Het hangt van een aantal factoren af van wat jouw mogelijkheden zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Bastiaan op 14-02-2012 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mijn mening is dat rood staan gelijk staat aan dief van eigen portomonnee zijn. De rentes zijn heel erg hoog, maar je geeft ook makkelijker geld uit dat er niet is.

Mocht je het nodig hebben voor een eenmalige belangrijke uitgave dan kan je misschien een enkele lening proberen (al is sparen nog beter).
Maar mocht je het willen om wat soepeler met je cashflow om te kunnen gaan dan kan ik aanraden om in plaats van een buffer naar beneden een buffer naar boven te bouwen.
Stel bijvoorbeeld plus 1000 euro in als je nulllijn. Zo kan je altijd indien gewenst 'rood staan' (oder je nullijn komen). Het is eventjes sparen, maar op de (middel)lange termijn bespaar je geld, je hoeft geen rente te betalen over het roodstaan en je krijgt een klein beetje rente over je buffer.
Misschien niet het antwoord dat je zocht, maar wilde het wel kwijt :)

En om terug te komen op de vraag die je wél stelt:
Ik weet niet hoe de regels nu zijn, maar vroeger (10+ jaar geleden) kon je een maandinkomen rood staan.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 14-02-2012 23:41 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 13:21

Kettrick

Rantmeister!

anandus schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:38:
Mijn mening is dat rood staan gelijk staat aan dief van eigen portomonnee zijn. De rentes zijn heel erg hoog, maar je geeft ook makkelijker geld uit dat er niet is.

Mocht je het nodig hebben voor een eenmalige belangrijke uitgave dan kan je misschien een enkele lening proberen (al is sparen nog beter).
Maar mocht je het willen om wat soepeler met je cashflow om te kunnen gaan dan kan ik aanraden om in plaats van een buffer naar beneden een buffer naar boven te bouwen.
Stel bijvoorbeeld plus 1000 euro in als je nulllijn. Zo kan je altijd indien gewenst 'rood staan' (oder je nullijn komen). Het is eventjes sparen, maar op de (middel)lange termijn bespaar je geld, je hoeft geen rente te betalen over het roodstaan en je krijgt een klein beetje rente over je buffer.
Misschien niet het antwoord dat je zocht, maar wilde het wel kwijt :)

En om terug te komen op de vraag die je wél stelt:
Ik weet niet hoe de regels nu zijn, maar vroeger (10+ jaar geleden) kon je een maandinkomen rood staan.
Niets aan toe te voegen :)

Rood staan werkt alleen maar negatief, en op termijn helpt het helemaal niets. voorje het weet ga je -200 als +800 zien zodra je salaris binnen hebt. Ik herinner me een oud collega die op payday blij was met een saldo van nul :F

Ik had rond mijn 20e hetzelfde idee, achteraf heb ik een boel geld verkloot op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb met m'n 18 jaren een krediet van 1000. Is wel een studentenrekening (vandaar dat ik ook krediet heb, ben er verder niet zo'n fan van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Kettrick schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:46:
[...]
Ik had rond mijn 20e hetzelfde idee, achteraf heb ik een boel geld verkloot op die manier.
Ja, ik spreek ook uit ervaring, hoor ;) De bank heeft flink aan mij verdiend :P
Rood staan klinkt leuk en makkelijk, maar is eigenlijk gewoon zonde.

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 14-02-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:14
Als je wilt lenen, kan je het niet bij de IBG doen? Dat is qua rentes veel en veel voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26235

Waarom wil je rood staan? Je wilt blijkbaar geld hebben wat je op dit moment niet hebt. Tegen de tijd dat je dit geld terug hebt betaald heb je het geld ook niet in de terugbetaalperiode gehad, integendeel je bent nog meer kwijt ook aan het eind van de rit en ben je naar verhouding in de terugbetaalperiode alleen maar armer geweest. Ik kan mij eigenlijk geen situaties bedenken waarom je rood moet staan op een betaalrekening. Sparen/reserveren... dat kan al met 10 euro (3 a 4 uitgaansbiertjes) in de maand...

Beetje het idee van goedkoop is duurkoop. Je koopt iedere maand voor 10 euro een B merk product. Keer 12 maanden is 120 euro terwijl je misschien voor 60 euro het A merk product had kunnen kopen die een jaar lang meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Laatst online: 09-05 22:52
http://www.abnamro.nl/nl/.../model_hoeveel_stap1.html

Denk dat je met jouw inkomsten 0 euro rood kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik kan al €1000 euro rood staan trouwens. De reden dat ik morgen naar de bank ga voor een persoonlijk gesprek is dat dit gebruikelijk is, bij een hoger limiet, en een krediet tot 1000 euro bij niet al te vreemde constateringen bij het BKR ook niet ongebruikelijk is.
Inderdaad haal je niet uit mijn verhaal dat ik het nodig heb en waarvoor. Dat deel ik dan ook liever niet op een forum, zomaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
1. Ik zit niet bij de ABN amro.
2. Een online rekenmodel denkt niet met je persoonlijke situatie mee. ;) dat heb je bij een persoonlijk gesprek met een bank medewerker wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 207968 op 15-02-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Bij welke bank zit je wel? Dat zou schelen ;)

Bij de ING zou je bijvoorbeeld €500,- rood kunnen staan. Tegen een rente van 18%
Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:03:
Ik kan al €1000 euro rood staan trouwens. De reden dat ik morgen naar de bank ga voor een persoonlijk gesprek is dat dit gebruikelijk is, bij een hoger limiet
Je hebt een inkomen van €800, je kan al €1000,- rood staan en je wil een nóg hoger limiet?

[ Voor 45% gewijzigd door anandus op 15-02-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
anandus schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:08:
Bij welke bank zit je wel? Dat zou schelen ;)

Bij de ING zou je bijvoorbeeld €500,- rood kunnen staan. Tegen een rente van 18%

[...]
Je hebt een inkomen van €800, je kan al €1000,- rood staan en je wil een nóg hoger limiet?
Met €800 euro per maand rond zien te komen, tja, zolang je het niet mee hebt gemaakt weet je niet hoe het is zal ik maar denken? ;( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:51
Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:22:
[...]

Met €800 euro per maand rond zien te komen, tja, zolang je het niet mee hebt gemaakt weet je niet hoe het is zal ik maar denken? ;( |:(
Als je een hoger limiet wilt omdat je nu moeite hebt om rond te komen ben je jezelf in de put aan het helpen. Een krediet is niet meer geld te besteden. Sterker nog, het zal door de hoge rentelasten ervoor zorgen dat je nog minder te besteden zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 13:21

Kettrick

Rantmeister!

Hrolfr schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:28:
[...]

Als je een hoger limiet wilt omdat je nu moeite hebt om rond te komen ben je jezelf in de put aan het helpen. Een krediet is niet meer geld te besteden. Sterker nog, het zal door de hoge rentelasten ervoor zorgen dat je nog minder te besteden zal hebben.
QFT.

Een krediet is een noodpotje, wat je binnen no-time weer moet kunnen aanvullen als je het al nodig hebt. Linksom of rechtsom zal je wat aan je uitgaven moeten doen, en dat doe je het beste voordat je ook nog eens 50 euro per maand aan rente in moet plannen in je toch al krappe budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Over die 1000 euro betaal ik geen 18 procent rente hoor haha, en inderdaad het is ook zeker voor tijdelijk ivm de rente kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 13:59

PromWarMachine

Forsaken Archer

Dat lenen geen oplossing is, weet TS waarschijnlijk zelf ook wel.

Wat mij meer interesseert is wat meer achtergrondgegevens. Je hoeft niet meteen alles 'bloot' te geven of waar je het geld aan uit gaat geven, maar misschien kunnen we je beter adviseren als we meer weten. Bijvoorbeeld waarom je €800/maand verdiend en niet naar de IBG kunt?
Studeer je nog? Werk je 3 dagen per week? We hoeven niet te weten waarom dat allemaal zo is natuurlijk, maar wat meer cijfers zijn in deze altijd relevant. :)

De bank staat ook niet te juichen bij jongeren met een minimaal inkomen, zelfs niet als het om leningen gaat.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, ik zal ook wel als een ouwe lul klinken, en ik heb echt makkelijk praten omdat ik jouw situatie niet heb, maar ik zou er alles aan doen niet zoiets permanents te regelen als rood kunnen staan. Het is namelijk, en dat heb ik wel ervaren op jongere leeftijd (ook rond de 20) te makkelijk om ook even rood te gaan staan. Je werkt gewoon tegen een nieuw limiet aan. Of de grens nou nul of -1000 is, maakt geen klap uit. Behalve dus dat -1000 alleen maar minder wordt door de rente.

Nu kan ik er zelfs niet meer voor kiezen om niet rood te kunnen staan, maar het liefst wil ik er gewoon vanaf. 0=0.

[ Voor 19% gewijzigd door Room42 op 15-02-2012 00:55 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik kon 1000 euro rood staan, maar dat heb ik bewust uit laten zetten. Ik weet dat er dan precies gebeurt wat iedereen hier zegt: je gaat -1000 als het nieuwe 0 benaderen, terwijl je wel 30-40 euro per maand aan rente opstookt. Daar kan je een hoop leuke dingen mee doen!
Room42 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 00:54:
Nu kan ik er zelfs niet meer voor kiezen om niet rood te kunnen staan, maar het liefst wil ik er gewoon vanaf. 0=0.
Het kon bij mij eerst ook niet uitgezet worden (of hoe je dat ook noemt), maar toen ik bleef volhouden dat ik dat wel graag wilde kon het na wat moeilijk kijken toch. Ik heb ook aangegeven dat ik het niet wilde, dus dat eventuele schulden en de kosten daarvan voor hun eigen rekening waren, misschien heeft dat geholpen :p

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 15-02-2012 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 21:33

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Hielko schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:50:
Als je wilt lenen, kan je het niet bij de IBG doen? Dat is qua rentes veel en veel voordeliger.
Misschien dat ik het verkeerd heb begrepen maar als ik rood staan (bedrag x tot salaris) dan betaal ik 1 euro nog wat. de stufi tikt bij mij 4,8% rente erbij en dat kost mij per maand wel wat meer.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehsojiro
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Wat een hoop dramatisch gedoe om niets zeg. Als je van jezelf weet dat je verstandig genoeg bent om niet je volle krediet uit te geven moet je het vooral doen. Het kan best handig zijn om soms even wat meer uit te kunnen geven. Ik kan 2000 euro rood staan op mijn studentenrekening maar onder de -200 kom ik eigenlijk bijna nooit. Heb vroeger een hele tijd rond de -800 gehangen toen ik een limiet van -1000 had en slechter ben ik er ook niet van af gekomen al heb ik wel wat belachelijke uitgaven gedaan. Leer je ook van om jezelf een beetje in de hand te kunnen houden terwijl je weet dat je meer kunt uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 01:33:
Ik kon 1000 euro rood staan, maar dat heb ik bewust uit laten zetten. Ik weet dat er dan precies gebeurt wat iedereen hier zegt: je gaat -1000 als het nieuwe 0 benaderen
Euh. Nee hoor. Dat wil zeggen, als je dat wel doet dan ben je zelf financieel niet erg verantwoordelijk.

Ik kan al bijna tien jaar 1000 euro roodstaan op mijn ex-studentenrekening en ik denk dat de hoeveelheid rente die ik in al die tijd betaald heb minder dan €5 is. Ik heb 't eigenlijk alleen zodat m'n pinpas niet 'Computer says no' doet precies op een onhandig moment.

Voor mij is het nulpunt op m'n rekening daadwerkelijk nul. Als 't daaronder gaat en er komt niet de volgende dag salaris binnen, vul ik 't aan vanaf een spaarrekening. (In principe heb ik alleen wat ik verwacht nodig te hebben op m'n rekening courant, aangezien ik daar geen rente op krijg.)

Ik kan trouwens ook nog €1000 op m'n creditcard doen, maar daar heb ik nog nooit rente over betaald aangezien ik gespreid betalen niet heb aangevraagd.
Het kon bij mij eerst ook niet uitgezet worden (of hoe je dat ook noemt), maar toen ik bleef volhouden dat ik dat wel graag wilde kon het na wat moeilijk kijken toch. Ik heb ook aangegeven dat ik het niet wilde, dus dat eventuele schulden en de kosten daarvan voor hun eigen rekening waren, misschien heeft dat geholpen
Vreemd. Je krijgt dat, in ieder geval bij ING, namelijk niet zomaar 'aangesloten' op je rekening. Moet je een formulier voor invullen en aan allerlei voorwaarden voldoen. Dat heb je dus blijkbaar wel gedaan.

Anyway, TS: ik snap eigenlijk ook niet waarom je méér dan €1000 rood wilt kunnen staan, met een maandelijkse inkomen van €800. Dat lijkt me zelfs bij een financieel zeer verantwoordelijk persoon toch potentiele lastigheid in de hand werken. Het rood staan is in principe een noodsituatie, en ik kan me moeilijk voorstellen dat je meer dan €1000 rood moet staan.
Leuk geprobeerd trouwens, maar dit gaat om een lening. Niet om het rood kunnen staan op een rekening.

[ Voor 22% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2012 02:00 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 01:50:
Ik kan al bijna tien jaar 1000 euro roodstaan op mijn ex-studentenrekening en ik denk dat de hoeveelheid rente die ik in al die tijd betaald heb minder dan €5 is. Ik heb 't eigenlijk alleen zodat m'n pinpas niet 'Computer says no' doet precies op een onhandig moment.

Voor mij is het nulpunt op m'n rekening daadwerkelijk nul. Als 't daaronder gaat en er komt niet de volgende dag salaris binnen, vul ik 't aan vanaf een spaarrekening. (In principe heb ik alleen wat ik verwacht nodig te hebben op m'n rekening courant, aangezien ik daar geen rente op krijg.)
Mooi verhaal, maar met een verantwoordelijke omgang met je geld heb je van de problemen die jij schetst net zo min last als van de problemen waar ik het over heb :) Het is dat ik 'computer says no' in opzet boven 'computer says -250, surprise!' verkies. Dat lijkt me geen onverstandige keuze, al hoeft de situatie nooit feitelijk voorgekomen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 11:11
[...]

Genoeg blogsites te vinden van mensen die met een minimaal inkomen wél kunnen rondkomen. Lenen doe je als het echt niet meer anders kan, er zijn tientallen zaken waarop je kan besparen als je maar wilt.

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 02:03:
[...]

Mooi verhaal, maar met een verantwoordelijke omgang met je geld heb je van de problemen die jij schetst net zo min last als van de problemen waar ik het over heb :) Het is dat ik 'computer says no' in opzet boven 'computer says -250, surprise!' verkies. Dat lijkt me geen onverstandige keuze, al hoeft de situatie nooit feitelijk voorgekomen te zijn.
Dat is prima, dan moet je een bedrag boven nul als nulpunt zien.

Aangezien ik op m'n betaalrekening geen rente krijg en op m'n spaarrekening wel, zie ik nul als nul en schuif ik geld heen en weer als ik daar per ongeluk toch onder kom. De rente over dat beetje onder nul voor zo'n korte periode is zodanig verwaarloosbaar dat 'ie volgens mij niet eens berekend wordt.

Maar iemand die -1000 als nulpunt ziet omdat 'ie zoveel rood kan staan en 'computer says no' pas bij dat bedrag gebeurt, is onverantwoordelijk. En als je dat niet bent, heb je dus het probleem '-1000 als nul zien' niet, in tegenstelling tot wat je hierboven zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 02:28:
Maar iemand die -1000 als nulpunt ziet omdat 'ie zoveel rood kan staan en 'computer says no' pas bij dat bedrag gebeurt, is onverantwoordelijk. En als je dat niet bent, heb je dus het probleem '-1000 als nul zien' niet, in tegenstelling tot wat je hierboven zegt.
Goed, we zijn weer tweakeriaans bezig :Z Ik had beter kunnen zeggen dat de -1000 als 0 zien een veelvoorkomend fenomeen is. Zeker als ik TS aan de hand van zijn post mag inschatten is dat een reëel risico. Je komt er bovendien makkelijk aan, maar met 800 euro per maand vrij lastig weer vanaf.

Jij hebt het knap gedaan hoor, chapeau. * Anoniem: 172410 aait Cyber over z'n hoofd.
Vreemd. Je krijgt dat, in ieder geval bij ING, namelijk niet zomaar 'aangesloten' op je rekening. Moet je een formulier voor invullen en aan allerlei voorwaarden voldoen. Dat heb je dus blijkbaar wel gedaan.
Um, nee, ik heb een echte bank :p Bij de Rabobank kan je als volwassene/student by default rood staan. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en dat geweigerd. Ik moest daar wel op staan, anders had ik het gewoon gekund.

Geen formulieren invullen, niets aanvragen, niets.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 15-02-2012 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:47
Heb het destijds ook uit laten zetten, maargoed, dat is een eis voor NHG-hypotheken. Als er te weinig saldo op mijn rekening staat voor automatische afschrijvingen wordt dat alsnog afgeboekt. Rente is wel een stuk hoger dan met een ingestelde kredietlimiet.
Heb me ooit een keer door een bankmedewerker laten vertellen dat ze mislukte automatische incasso's gewoon per geval bekijken. Een hypotheekafschrijving die om 20 euro niet doorgaat terwijl ze zien dat er elke maand op de laatste dag een maandsalaris wordt overgemaakt is ook gewoon knullig en zullen ze dus handmatig goedkeuren. Met de rente word je alleen nog harder genaaid dan normaal, die is dan ineens 14,5% of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]
Laat ik nou net al een aantal jaar een inkomen van €800,- per maand hebben :>
Steephh schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 02:28:
[...]

Genoeg blogsites te vinden van mensen die met een minimaal inkomen wél kunnen rondkomen. Lenen doe je als het echt niet meer anders kan, er zijn tientallen zaken waarop je kan besparen als je maar wilt.
Niet alleen blogposts met tips, ook hier op Tweakers. Bijvoorbeeld deze topics:
Besparingen
Hoe zuinig ga jij met geld om?
Hoe kan ik meer besparen op stroom / gas ?
Energie besparen in een huurwoning (tips en tricks)
Serieus elektriciteit besparen

Je kan door slim te handelen behoorlijk wat geld besparen. Zoals dus gas, water, electriciteit (zit je wel bij een goedkope leverancier?). Maar ook je boodschappen (wat koop je, waar koop je het, etc.). Hoe je met andere kosten omgaat. Heb je alle verzekeringen nodig die je hebt? Kan je ze misschien elders goedkoper krijgen?

Een belangrijk onderdeel hierin is het inzichtelijk maken van je eigen financiën, op papier of digitaal. Zo kan je zien hoe je geldstromen lopen en of je ergens misschien (te) veel geld aan uitgeeft.

Handige topics daarvoor zijn bijvoorbeeld:
Het "hoe regel jij je financiën thuis?" topic
Programma om geld mee te beheren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:39
Uit persoonlijke ervaring: absoluut geen rekening courant aanvragen. Effectief betaal je 16 tot 18% rente, terwijl de IBgroep momenteel maar 1% vraagt. (Ja, dit is weer bijgesteld, onlangs bericht over gekregen).

Mocht je echt noodzaak zien om 'iets achter de hand te hebben' , leen dan bij de IBgroep (mocht je nog studeren, dit kon ik niet uit het topic opmaken). Anders zul je helaas moeten gaan bezuinigen om een buffer op te bouwen.

Een maandelijkse geldbedrag á €50 naar een vreemd bank storten wil wel veel helpen. Tenminste iets waar je niet direct bij kan om het weer terug te boeken, maar waar je wel moeite voor moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthDavy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-04 12:39

DarthDavy

Excellent!

Ik hanteer ook het systeem van een positieve nullijn. In België is het zelfs een standaard dat je met een vast maandelijks inkomen onder nul kan gaan (met ditto rentes uiteraard). Je moet zelf naar de bank gaan en vragen om je saldo niet onder nul te laten gaan. Mijn vrouw doet dat; ik niet, omdat ik voor mijzelf een positieve nullijn aanhou. Vroeger lag die op 1000 euro tot iemand me zei dat dit wel heel erg hoog is en dat het eigenlijk zonde is dat die 1000 euro niet op een andere rekening staat te renderen (relatief in dit huidige financiële klimaar, maar dit dateert nog van pre crisis 2008).

Ik heb toen ook eens een steekproef gehouden (ik denk in 2005) hoeveel keer ik onder die 1000 euro ging. Bleek dat het ganse jaar geen enkele gebeurd is. Toen heb ik de nullijn verlaagd naar 500 euro. Die hanteer ik nog altijd, maar tegenwoordig moet ik wel toegeven dat ik wel regelmatig onder de 500 euro ga (zeker naar het einde van de maand toe :p). Ik ben dus blij dat ik die reserve heb, want hoewel ik officieel tot 2500 euro (!!!) onder nul mag gaan op mijn zichtrekening gebeurt dat dus met die nullijn van 500 euro nooit en betaal ik daar dus ook nooit voor.

Veel beter systeem en ik voel er mij ook beter bij.

Bier zonder alcohol is zoals een BH aan de wasdraad: het beste is eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 14:16

itsalwaysme

Graast voor DB

[...]

Toevallig weet ik dat wel, heb het lang genoeg gedaan in mijn studententijd. Met een huur van 300 euro per maand en een inkomen van ongeveer 650 euro per maand. En het is gewoon te doen. Natuurlijk kan je niet alles doen wat je zou willen, maar je moet je levenstijl er wel op aanpassen.

Zoals vele snap ik niet dat je rood wilt staan, het kost je gewoon heel veel geld. Maar het is en blijft je eigen keuze.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Het permanent verhogen van je krediet-limiet van 0 naar 1000, kan ik me wel voorstellen en raad ik aan voor onverwachte uitgaven. Het verder verhogen van 1000 naar x+1000 bedrag is gezien je inkomen onverstandig.

Wat de bank toe zal staan, zal afhankelijk zijn van je geldstromen. Als jij 800 euro binnen brengt en toch nog 100-150 euro weet te sparen daarvan, dan zijn ze eerder geneigd om je krediet-limiet te verhogen. Sta je echter de dag na salaris al weer op nul door automatische incasso's, dan kon het weleens lastig worden.

Het lijkt wel leuk dat extra buffertje, maar op een gegeven moment wordt het onderdeel van je beschikbare geld (zoals al meerderen gezegd hebben). Vandaar dus voor éénmalig.

De rente, die je betaalt over rood staan, weegt bij lange na niet op tegen het aanvullen vanuit een spaarrekening.
[...]
...
Ik kan trouwens ook nog €1000 op m'n creditcard doen, maar daar heb ik nog nooit rente over betaald aangezien ik gespreid betalen niet heb aangevraagd.
[...]
Je mist wel een paar stukken hier. Iedere credit-card, behalve AMEX, rekent 10-15% rente, bij gespreide betaling. Ook rekenen ze een boete voor te laat betalen. De rente-rekenende creditcardmaatschappijen vragen daarnaast nog een jaarlijks 15-45 euro als gebruikskosten. AMEX rekent 85-600 euro hiervoor.
Een creditcard kost altijd geld, ook al gebruik je dat ding niet eens.
jens17 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:54:
Uit persoonlijke ervaring: absoluut geen rekening courant aanvragen. Effectief betaal je 16 tot 18% rente, terwijl de IBgroep momenteel maar 1% vraagt. (Ja, dit is weer bijgesteld, onlangs bericht over gekregen).
Een rekening-courant of lopende rekening heb je in het dagelijks leven nodig. Hoe wil je je dagelijkse boodsschappen doen, zonder pinpas? Je baas/DUO zal ook je loon/stufi niet op je spaarrekening kunnen storten zonder dat daar moeilijk over gedaan wordt. Het krediet-deel van de rekening-courant kun je op nul zetten.
jens17 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:54:Een maandelijkse geldbedrag á €50 naar een vreemd bank storten wil wel veel helpen. Tenminste iets waar je niet direct bij kan om het weer terug te boeken, maar waar je wel moeite voor moet doen.
Goeie spaartip :Y

[ Voor 24% gewijzigd door Arthas op 15-02-2012 09:05 ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 16:55

Whuzz

Dodgeball!

Ik kan niet anders dan hopen voor de TS dat de bank gaat zeggen wat ik dénk dat ze gaan zeggen: "Sorry, maar gezien uw financiele situatie achten wij het niet verstandig om uw krediet-limiet te verhogen en wijzen uw aanvraag dan ook af.".

Met elke post die de TS maakt krijg ik meer het gevoel dat hij er veel te makkelijk over denkt. Krediet aanvragen omdat je structureel niet rond kunt komen is natuurlijk je eigen graf delven. Ook al noem je het tijdelijk, het feit dat je al rood kúnt staan en nóg meer krediet nodig hebt om rond te kunnen komen zegt natuurlijk genoeg. Dat is een structureel probleem en niet iets tijdelijks.

Bij een inkomen van 800 euro hoort mijns inziens een krediet van maximaal een euro of 4-500. Ik vind die 1000 euro die je nu al hebt al aan de hoge kant. Zoals iemand al aanhaalde, bij dat soort bedragen heb je al meedere maandinkomens nodig om weer uit het rood te komen. En wees eens reëel, als je al moeite hebt om rond te komen van je inkomen, dan is aflossen er vermoedelijk niet eens bij.

Als gezin (ik, vriendin, kind) kunnen wij 2x 1000 euro rood staan ( krediet op mijn vaste-lasten rekening en krediet op de gezamelijke boodschappenrekening), plus nog twee keer 2500 euro op onze creditcards, plus nog een flexibel krediet van 3000 euro. Bij elkaar dus zo'n 10000 euro. Maar daar staat wel een gezamelijk nétto inkomen van zo'n 3500 euro per maand tegenover. We staan op geen van die dingen rood overigens, het is puur voor de zekerheid dat als er een keer iets misloopt met de stortingen van salaris o.i.d. dat de vaste lasten altijd gewoon betaald kunnen worden en dat als haar auto morgen ontploft we snel een nieuwe zouden kunnen kopen. Ik ben dus heus niet pertinent tegen kredieten, maar alleen als die fatsoenlijk draagbaar zijn.
Daarnaast heb ik jaren moeten leven van een inkomen van zo'n 600 euro, waarvan de eerste 350 naar de huur gingen. Dat was erg krap, maar heb ik gewoon overleefd. Ik had toen een krediet van 250 euro, dat ik wel eens gebruikte aan het eind van de maand. Maar ook niet meer dan dat.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ROFLASTC schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 01:39:
[...]

Misschien dat ik het verkeerd heb begrepen maar als ik rood staan (bedrag x tot salaris) dan betaal ik 1 euro nog wat. de stufi tikt bij mij 4,8% rente erbij en dat kost mij per maand wel wat meer.
theoretisch gezien is rood staan veel duurder dan die 4,8% rente van de stufi... maar als jij pas vlak voordat je je salaris gestort krijgt in het rood komt, tsja, dan betaal je natuurlijk alleen voor de dagen dat je daadwerkelijk rood staat de rood-staan-rente....
In het geval van de TS krijg ik de indruk (maar dat is natuurlijk niet zeker) dat het roodstaan bedoeld is voor een eenmalige uitgave van een hoog bedrag... in zo'n geval kun je het roodstaan meer zien als een lening, en dan is een lening bij de stufi veel voordeliger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

P.O. Box schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:20:
[...]

theoretisch gezien is rood staan veel duurder dan die 4,8% rente van de stufi... maar als jij pas vlak voordat je je salaris gestort krijgt in het rood komt, tsja, dan betaal je natuurlijk alleen voor de dagen dat je daadwerkelijk rood staat de rood-staan-rente....
In het geval van de TS krijg ik de indruk (maar dat is natuurlijk niet zeker) dat het roodstaan bedoeld is voor een eenmalige uitgave van een hoog bedrag... in zo'n geval kun je het roodstaan meer zien als een lening, en dan is een lening bij de stufi veel voordeliger...
In dat geval is zelfs een persoonlijke lening of een flexibel krediet goedkoper dan het rood staan gebruiken voor een eenmalige aankoop. Ik maak echter nergens uit op dat TS het nodig zou hebben voor een éénmalige aankoop, maar dat hij het nodig heeft om rond te komen.

Maar met een beetje mazzel is TS straks rijk en kan hij al zijn krediet in één keer aflossen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Whuzz op 15-02-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Arthas schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 08:58:

Je mist wel een paar stukken hier. Iedere credit-card, behalve AMEX, rekent 10-15% rente, bij gespreide betaling. Ook rekenen ze een boete voor te laat betalen. De rente-rekenende creditcardmaatschappijen vragen daarnaast nog een jaarlijks 15-45 euro als gebruikskosten. AMEX rekent 85-600 euro hiervoor.
Ik mis niks. Niet voor jan lul zei ik erbij dat ik geen gespreid betalen had aangevraagd op m'n credit card. Dan betaal je geen rente maar alleen de betaalde bedragen plus, net als bij een pinpas, de jaarlijkse kaartbijdrage.
Een creditcard kost altijd geld, ook al gebruik je dat ding niet eens.
Correct: dat is die kaartbijdrage. Die verzekering die erbij hoort moet ergens van betaald worden tenslotte.
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 02:35:
[...]

Um, nee, ik heb een echte bank :p Bij de Rabobank kan je als volwassene/student by default rood staan. Ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en dat geweigerd. Ik moest daar wel op staan, anders had ik het gewoon gekund.

IMO maakt dat de rabo een Slechte bank.

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 15-02-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
anandus schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:38:
Het grote voordeel van de mogelijkheid tot rood staat vind ik dat ik mijn saldo zo dicht mogelijk bij nul kan houden. 1000 euro op een spaarrekening i.p.v. een betaalrekening levert toch 30 euro per jaar op. En de enkele keer dat ik onverwachts iets moet betalen, kan het toch, en kost het me voor een dag enkele centen rente en is roodstaan dus voordeliger dan altijd een buffer renteloos hebben staan.

Je moet natuurlijk niet -1000 als de nieuwe nullijn gaan gebruiken... En in het geval van TS vrees ik dat het wel die kant op gaat als -1000 niet genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 11:32
Whuzz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:18:
Ik kan niet anders dan hopen voor de TS dat de bank gaat zeggen wat ik dénk dat ze gaan zeggen: "Sorry, maar gezien uw financiele situatie achten wij het niet verstandig om uw krediet-limiet te verhogen en wijzen uw aanvraag dan ook af.".

Met elke post die de TS maakt krijg ik meer het gevoel dat hij er veel te makkelijk over denkt. Krediet aanvragen omdat je structureel niet rond kunt komen is natuurlijk je eigen graf delven. Ook al noem je het tijdelijk, het feit dat je al rood kúnt staan en nóg meer krediet nodig hebt om rond te kunnen komen zegt natuurlijk genoeg. Dat is een structureel probleem en niet iets tijdelijks.

Bij een inkomen van 800 euro hoort mijns inziens een krediet van maximaal een euro of 4-500. Ik vind die 1000 euro die je nu al hebt al aan de hoge kant. Zoals iemand al aanhaalde, bij dat soort bedragen heb je al meedere maandinkomens nodig om weer uit het rood te komen. En wees eens reëel, als je al moeite hebt om rond te komen van je inkomen, dan is aflossen er vermoedelijk niet eens bij.

Als gezin (ik, vriendin, kind) kunnen wij 2x 1000 euro rood staan ( krediet op mijn vaste-lasten rekening en krediet op de gezamelijke boodschappenrekening), plus nog twee keer 2500 euro op onze creditcards, plus nog een flexibel krediet van 3000 euro. Bij elkaar dus zo'n 10000 euro. Maar daar staat wel een gezamelijk nétto inkomen van zo'n 3500 euro per maand tegenover. We staan op geen van die dingen rood overigens, het is puur voor de zekerheid dat als er een keer iets misloopt met de stortingen van salaris o.i.d. dat de vaste lasten altijd gewoon betaald kunnen worden en dat als haar auto morgen ontploft we snel een nieuwe zouden kunnen kopen. Ik ben dus heus niet pertinent tegen kredieten, maar alleen als die fatsoenlijk draagbaar zijn.
Daarnaast heb ik jaren moeten leven van een inkomen van zo'n 600 euro, waarvan de eerste 350 naar de huur gingen. Dat was erg krap, maar heb ik gewoon overleefd. Ik had toen een krediet van 250 euro, dat ik wel eens gebruikte aan het eind van de maand. Maar ook niet meer dan dat.
toon volledige bericht
Je houdt eerst een heel verhaal dat het niet verstandig is en dat besparen wellicht beter is. Geheel in lijn met de andere replies in dit topic en ook hoe ik er over denk. Vervolgens haal je het wel helemaal onderuit door het goed te praten dat je zelf wel kredietmogelijkheid hebt voor 3x je maaninkomsten. Voor de directe nood is 1000 euro nog wel verklaarbaar. In een gezonde financiele situatie kan je die auto uit spaargeld betalen (en dan zou je zat kunnen hebben aan 2000-4000 euro om een jaar vooruit te komen).

Wat door anderen is opgemerkt, dat ze voor NHG niet mogen is ook niet waar, dat verschilt per situatie. Als je niet tegen het max te lenen bedrag gaat aanzitten kan het prima zonder ze te laten verwijderen. Vorige week een offerte met NHG gekregen zonder de limieten te laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:26
Anoniem: 172410 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 02:35:
[...]

Wij zitten bij dezelfde echte bank en het is in het verleden onmogelijk gebleken om de default optie tot rood staan uitgeschakeld te krijgen.
Paar jaar geleden hadden we een gesprek om weer eens te kijken hoe we er voor stonden qua verzekeringen en type rekeningen wat we hebben en daar kwam rood staan aan bod.
Er was verbazing dat wij 'slechts' ik meen 500 euro rood konden staan aangezien het mogelijk is om deze limiet flink te verhogen tegen een gunstiger rente tarief dan de 500 euro.
Zonder blikken of blozen werd er 30.000 euro aangeboden als nieuwe limiet wat we meteen afgedaan hebben als een belachelijk voorstel.
Meteen aangegeven dat we liever helemaal niet rood willen staan aangezien we dat nog nooit gestaan hebben zolang als we de rekening hebben maar dat was onmogelijk.
Heb er daarna verder ook geen aandacht meer aan besteed aangezien we er gewoon voor zorgen dat er ruim voldoende geld aanwezig is op de betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

RemcoDelft schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:35:
[...]

Het grote voordeel van de mogelijkheid tot rood staat vind ik dat ik mijn saldo zo dicht mogelijk bij nul kan houden. 1000 euro op een spaarrekening i.p.v. een betaalrekening levert toch 30 euro per jaar op. En de enkele keer dat ik onverwachts iets moet betalen, kan het toch, en kost het me voor een dag enkele centen rente en is roodstaan dus voordeliger dan altijd een buffer renteloos hebben staan.

Je moet natuurlijk niet -1000 als de nieuwe nullijn gaan gebruiken... En in het geval van TS vrees ik dat het wel die kant op gaat als -1000 niet genoeg is.
Ik gebruik het ook op die manier ja, met wel een kleine kanttekening. Op de boodschappenrekening is het krediet inderdaad om te zorgen dat we niet onnodig veel geld op die rekening hoeven te hebben. Het is natuurlijk gewoon onwijs kut als je boodschappen wilt doen en dat eindigt in "saldo ontoereikend" ;w
Op mijn vaste-lasten rekening is het iets anders. Daar heb ik én een krediet én een buffer van 1500 euro. Dat betekent dus dat aan het eind van de maand, vlak voor mijn salaris binnenkomt er nog minimaal 1500 euro op staat. Dus tezamen 2500 euro, genoeg om de basis vaste lasten voor twee maanden te dekken.
Uiteraard zou die 1500 euro op een spaarrekening meer opleveren, maar het gaat mij er om dat er op deze manier iets met mij kan gebeuren en mijn vriendin in elk geval twee maanden heeft om zaken op orde te krijgen enzo. Dat als <insert random catastrophe>, mijn vriendin dan niet binnen een maand de eerste aanmaningen binnenkrijgt enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Refro schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:39:
[...]

Je houdt eerst een heel verhaal dat het niet verstandig is en dat besparen wellicht beter is. Geheel in lijn met de andere replies in dit topic en ook hoe ik er over denk. Vervolgens haal je het wel helemaal onderuit door het goed te praten dat je zelf wel kredietmogelijkheid hebt voor 3x je maaninkomsten.
Waarbij jij dan de rest van het verhaal vergeet, dat al die kredieten op 0 staan. Al 7 jaar lang. De helft van dat krediet zin overigens twee CC's. Dat is gewoon de basislimiet die je krijgt op een normale CC en die hebben we niet omdat we extra krediet willen, maar omdat we allebei regelmatig in het buitenland zijn en daar een CC nodig hebben.
Lees ook mijn laatste post over het feit dat ik op mijn lopende vaste-laste rekening naast het krediet ook nog een 1500 euro buffer aan contant geld heb. Daarnaast nog een spaarrekening die al mijn kredieten bij elkaar twee keer kan aflossen als dat echt zou moeten.
Lijkt me niet helemaal vergelijkbaar met TS he? Daarnaast is het een bekend gegeven dat het bedrag dat je veilig kunt lenen niet 100% lineair is met je inkomen. Als jouw inkomen 500 euro per maand is kun je meestal niet eens 1 keer je inkomen als krediet krijgen. Als jouw inkomen 10k per maand is, zal geen bank moelijk doen over 3 keer je inkomen.
Voor de directe nood is 1000 euro nog wel verklaarbaar.
Als je één rekening hebt wel ja. Als je een vaste-laste rekening hebt waarvan je energierekening wordt betaald wil je daar krediet op hebben. Als je daarnaast een boodschappenrekening hebt wil je daar ook krediet op hebben, omdat je niet wilt dat als jij vergeet wat over te boeken, je vrouw/vriendin bij de supermarkt met het schaamrood op de kaken haar karretje weer kan uitladen...
In een gezonde financiele situatie kan je die auto uit spaargeld betalen (en dan zou je zat kunnen hebben aan 2000-4000 euro om een jaar vooruit te komen).
Ons spaargeld staat verdeeld over een aantal deposito's, daar kan ik niet deze week bij als ik het deze week wil hebben. Maar als deze week de auto van mijn vriendin ontploft wil ze nog wel deze week een nieuwe om naar haar werk te kunnen. (Voor je mekkert over "moeilijk gedoe": een deposito levert rente op. Een krediet dat op 0 staat kost niets)
Je oordeelt wat te makkelijk over andermans situatie zonder de informatie te hebben i.m.o. TS geeft al meerdere keren aan dat hij niet goed rond kan komen met zijn inkomen, en daarop baseer ik mijn mening dat het onverstandig is om nog meer krediet te hebben. Mijn financiële situatie lijkt me niet bepaald vergelijkbaar. Ik gaf mijn voorbeeld dan ook alleen om aan te geven dat er met krediet an sich niets mis is, mits daar het één en ander tegenover staat, wat bij de TS geheel ontbreekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Whuzz op 15-02-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Whuzz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:43:
[...]

Ik gebruik het ook op die manier ja, met wel een kleine kanttekening. Op de boodschappenrekening is het krediet inderdaad om te zorgen dat we niet onnodig veel geld op die rekening hoeven te hebben. Het is natuurlijk gewoon onwijs kut als je boodschappen wilt doen en dat eindigt in "saldo ontoereikend" ;w
Op mijn vaste-lasten rekening is het iets anders. Daar heb ik én een krediet én een buffer van 1500 euro. Dat betekent dus dat aan het eind van de maand, vlak voor mijn salaris binnenkomt er nog minimaal 1500 euro op staat. Dus tezamen 2500 euro, genoeg om de basis vaste lasten voor twee maanden te dekken.
Uiteraard zou die 1500 euro op een spaarrekening meer opleveren, maar het gaat mij er om dat er op deze manier iets met mij kan gebeuren en mijn vriendin in elk geval twee maanden heeft om zaken op orde te krijgen enzo. Dat als <insert random catastrophe>, mijn vriendin dan niet binnen een maand de eerste aanmaningen binnenkrijgt enzo :)
Een gezamenlijke spaarrekening nemen lost dat toch op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

RemcoDelft schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:03:
[...]

Een gezamenlijke spaarrekening nemen lost dat toch op?
Ten dele. Aangezien de hypotheek en alle grote lasten op mijn salaris (en naam) zijn gebaseerd gaat dat ook van mijn rekening af. Dan zou ze natuurlijk geld kunnen overboeken van haar spaarrekening naar die rekening, maar dat gaat dan "blind", m.a.w. ze weet niet hoeveel er op staat. Het idee is meer dat als ik in het ziekenhuis beland ofzo, dat die rekening zichzelf een poosje overeind houd zondat dat iemand er naar hoeft te kijken.
Als ik morgen dood neer val, dan moet ze sowieso iets structureels regelen natuurlijk, maar ook dan hoeft dat niet binnen een paar weken.
Ik vind het gewoon een lekker rustig gevoel :)

Het zorgt er ook voor dat ik nauwelijks naar mijn rekeningen hoef te kijken. Ik kijk eens per maand of soms minder naar mijn rekeningen. Mijn salaris wordt gestort en een poosje daarna wordt alles boven bedrag X (waar X dus voldoende is om na alle lasten op 1500 te eindigen voor het volgende salaris) automatisch overgemaakt naar een aantal rekeningen. Een deel naar een spaardeposito, een deel naar de boodschappenrekening, enz, en een deel naar mijn eigen betaalrekening en met dat geld kan ik die maand lekker doen wat ik wil.
Kost even wat moeite om op te zetten met een aantal rekeningen, maar daarna is het net zo makkelijk als toen ik vroeger van papa 10 gulden zakgeld kreeg :P

[ Voor 30% gewijzigd door Whuzz op 15-02-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kortstondig rood staan kan soms verstandiger zijn dan een langlopende lening bedenk alleen wel dat het duur is. Ik kon op mijn rekening 7000 euro rood staan (grap is hoe hoger de limiet hoe goedkoper het wordt) ooit gebruikt om een auto te kopen die ik nodig had. Snel weer recht getrokken, daarna vergeten op te zeggen. Je kan het dus prima gebruiken voor kortdurend lenen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Frogmen schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:30:
(grap is hoe hoger de limiet hoe goedkoper het wordt)
Dat is inderdaad ook een vage ja. Mijn flexibel krediet van 3k was ooit 17k om geen andere reden dan dat 17k een lagere rente had dan 3k. Ik wilde eigenlijk 1k hebben. Felxibel krediet moest minimaal 2.5k zijn. Ok, doe me dan maar 2.5k. Maar meneer, u kunt zo 17k krijgen en dan is de rente een heel stuk lager. Dus toen 17k genomen. Dat later vanwege hypotheekaanvraag terug gebracht naar 3k.

Maar het geeft wel aan dat banken je graag zo veel mogelijk laten lenen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Leuke reacties toch wel :)
Vooral `snachts het meest inhoudelijk..echte tweakers..nachtmensen _/-\o_ (ik ook haha :+ )
Ik sta meestal alleen aan het einde vd maand echt op de -1000 en betaal gemiddeld zo'n 10 euro per maand aan rente. Ik zit bij de Rabobank.
Nu even de hond uitlaten en die link naar dat staatslot was wel grappig ja,,niet eens snachts bedacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:26
Whuzz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:37:
[...]

Maar het geeft wel aan dat banken je graag zo veel mogelijk laten lenen :(
Klopt helemaal, bij de Rabo heet het krediet op betaalrekening.
Kredietlimiet 1.000 heeft een rente van 12,9%
Kredietlimiet 10.000 heeft een rente van 10,4%
Kredietlimiet 50.000 heeft een rente van 8,4%
Volledige tabel op http://www.rabobank.nl/im...etaalrekening_2937340.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik kon vroeger ook gewoon rood staan. Dat heb ik inmiddels stop gezet.

Bij de ING is rood staan gewoon een kwartaal krediet met een rente van 14,5%. Voor studenten de helft.

1 maand lang 1000 euro rood staan kost 12 euro (op 14,5% rente basis). Dus reken maar uit als je je uitgaves niet goed beheert, en eigenlijk altijd rood staat.

Op een spaarrekening 1000 euro hebben, levert je aan rente (3% op jaarbasis) per maand op Eur: 2,50.

Als je een buffer hebt op je spaarrekening, leen dan bij jezelf, dat is veel goedkoper dan het lenen van een bank. Of leen het bij kennisen, vrienden of je ouders, waar de sociale druk eigenlijk hoger ligt in het terug betalen, en je gewoon niets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:51:
Vooral `snachts het meest inhoudelijk..echte tweakers..nachtmensen _/-\o_ (ik ook haha :+ )
Ik sta meestal alleen aan het einde vd maand echt op de -1000 en betaal gemiddeld zo'n 10 euro per maand aan rente. Ik zit bij de Rabobank.
Nu even de hond uitlaten en die link naar dat staatslot was wel grappig ja,,niet eens snachts bedacht :P
Ik vraag mij dan af waarom je dan zoveel uit moet geven? Want, als je aan het eind vd maand op -1000 staat, dat betekend dus dat je hoe dan ook met -200 begint, correct? Dus geef je nog steeds maar 800 euro uit. Je hebt dus op een gegeven moment meer uitgegeven dan dat je op de rekening had staan?

Ik weet niet hoor, maar het lijk mij dat je niet handig met je geld omgaat, ookal ben je 20/student/alleenwonend/ heb je 800 euro per maand.

Wellicht moet je daar eens naar gaan kijken (je uitgave patroon) ipv het probleem te verleggen

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Ik sta meestal alleen aan het einde vd maand echt op de -1000 en betaal gemiddeld zo'n 10 euro per maand aan rente.
En wat je dus wilt doen is extra krediet aanvragen, met als resultaat dat je een poos daarna de maand eindigt op -2000 en 20 euro per maand aan rente betaalt. Dan heb je je maandlasten met 10 euro verhoogd en ben je er niets mee opgeschoten. Als je in plaats daarvan nu eens elke maand 10 euro minder gaat uitgeven en zorgt dat je aan het eind van elke maand iets minder rood staat dan de maand ervoor... zou dat op de lange termijn niet handiger zijn, of zeg ik nu iets heel doms :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-03 10:31
Ik ben ook 20, heb een vergelijkbaar inkomen en begrijp je ook niet helemaal.
Waarom zou je van € 800,00 niet rond kunnen komen? Of is uitgaan bijvoorbeeld een grote geldverslinder?

Zoals hierboven geplaatst lijkt het alsof je nog steeds 800,00 per maand uitgeeft. En door je krediet te verhogen kun je dit (tijdelijk) oprekken naar bijvoorbeeld 1000,00 pmnd? Tot je de € -2000,00 grens bereikt hebt en weer om extra krediet moet gaan vragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-05 23:07

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Houd je er wel rekening mee dat je tegenwoordig bij veel banken minimaal 1 maal per 3 maanden in de plus moet staan?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Coach4All schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:26:
Houd je er wel rekening mee dat je tegenwoordig bij veel banken minimaal 1 maal per 3 maanden in de plus moet staan?
Inderdaad. Ik gok dat als hij naar zijn bank gaat de adviseur even door zijn rekeningen bladert en hem een korte samenvatting van de reacties in dit topic zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

TS heeft een structureel uitgave probleem als ik z'n laatste post lees. Hij staat elke maand aan het einde op de -1000. Met een inkomen van 800, staat ie dus altijd in de min.

Gemiddeld een tientje aan rente, is op jaar basis gewoon 120 euro.

Ik had ook een kennis met z'n kwartaalkrediet, en die zei constant: Oh, ik heb nog 200 euro.. Nee kerol, je staat gewoon 800 euro rood. Je hebt helemaal niks.

Vervolgens kon die niet 1x per 3 maanden positief staan, en liep die aan m'n kop te zeuren om 300 euro te lenen, anders zou die z'n krediet kwijtraken. Vertaald naar de TS z'n situatie: 1000 rood staan, je krediet kwijtraken, houd in dat je 1 maand gewoon niks heb. Want -1000 + 800 = -200.

Dan kom je er gewoon achter dat je 3 maanden nodig hebt om dat gat weer te dichten, met alle ongemakken als mislukkende incasso's. Telco's sluiten steeds vaker direct af. En met een beetje mazzel heb je 1 maand niet bereikbaar, En kijk dan ook niet raar op als men 25 euro aansluitkosten doorberekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
V-Power schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:17:
Ik ben ook 20, heb een vergelijkbaar inkomen en begrijp je ook niet helemaal.
Waarom zou je van € 800,00 niet rond kunnen komen? Of is uitgaan bijvoorbeeld een grote geldverslinder?

Zoals hierboven geplaatst lijkt het alsof je nog steeds 800,00 per maand uitgeeft. En door je krediet te verhogen kun je dit (tijdelijk) oprekken naar bijvoorbeeld 1000,00 pmnd? Tot je de € -2000,00 grens bereikt hebt en weer om extra krediet moet gaan vragen...
Ik heb een Wajong uitkering. Deze gaat jaarlijks omhoog(nee, zo mooi als het klinkt is het niet, dat is ivm mijn leeftijd, tm mn 23e)
Uitgaan is inderdaad een geldverslinder waar wat vanaf zou kunnen.
Maar hey ik betaal ook geld aan medicijnen, reizen naar het ziekenhuis e.d :/ dat is een hele grote kosten post voor mij waar ik verder ook niets aan kan veranderen :/ De zorgverzekeraar vergoed maar wat..maar ook maar een deel..en ik heb alles door gespit bij een duurdere zorgverzekering zou ik minstens hetzelfde bedrag zelf moeten betalen in het totaalplaatje(wat meer richting zorg verzekeraar, wat minder richting apotheek/reiskosten wellicht maar eindstand blijft +-gelijk)

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 207968 op 15-02-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DC_Vincent
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wanneer je er echt structureel niet uitkomt zou ik gaan voor deze optie:
Regel een eenmalige/persoonlijke lening van hetgeen je nu in de min staat tegen een gunstig rentepercentage, zodat je rentelasten omlaag gaan. Daarmee vul je je betaalrekening aan tot in de plus. Zeg dan je krediet op en zorg dat je niet meer in de min komt op je betaalrekening. Zorg er dus vanaf dat moment voor dat je per maand niet meer uitgeeft dan je binnen krijgt. Waarbij de rentelasten op de lening uiteraard onderdeel zijn van die uitgaven. Probeer dan vervolgens die lening af te lossen (of in kleine delen, wanneer je iets overhoud in de maand, of bijvoorbeeld in 1x of in grotere stappen met bijvoorbeeld vakantiegeld).

[ Voor 3% gewijzigd door DC_Vincent op 15-02-2012 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

^^ zinnige tip. Dat aflossen kan je dan nog wat versnellen door een maandje of wat alleen goedkoop water te drinken bij uitgaan, indien relevant een wat tragere internetverbinding te nemen, even geen HD/digitale TV, etc. (Maar ik ken jouw situatie wat dat betreft natuurlijk niet).

Reagerend op je opmerking over hogere uitkering: ga er vooral niet van uit dat je volgend jaar meer hebt te besteden. In deze tijden is het geen vanzelfsprekendheid dat uitkeringen stijgen en is het haast wel een vanzelfsprekendheid dat kosten stijgen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Jezus, wat een moraalridder gedoe weer... Als je lekker rood wilt staan moet je dat gewoon doen, slim is het niet natuurlijk. Maar het is best begrijpelijk, zeker wanneer je van een laag inkomen moet rondkomen, dat het soms kan gebeuren dat je niet kunt werken aan een bufferopbouw en dat je bij een tegenslag gewoon wat meer cash nodig hebt een bepaalde maand.

Ik zou het gewoon aanvragen en kijken hoeveel je kunt krijgen. Toen ik student was (10 jaar terug) kreeg je nog zomaar 1000 euro, was heel normaal. Of dat nu nog steeds zo is weet ik niet. Ik heb die 1000 euro altijd aangehouden, just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
F_J_K schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:36:
^^ zinnige tip. Dat aflossen kan je dan nog wat versnellen door een maandje of wat alleen goedkoop water te drinken bij uitgaan, indien relevant een wat tragere internetverbinding te nemen, even geen HD/digitale TV, etc. (Maar ik ken jouw situatie wat dat betreft natuurlijk niet).

Reagerend op je opmerking over hogere uitkering: ga er vooral niet van uit dat je volgend jaar meer hebt te besteden. In deze tijden is het geen vanzelfsprekendheid dat uitkeringen stijgen en is het haast wel een vanzelfsprekendheid dat kosten stijgen.
De uitkering stijgt ook niet...Je krijgt betaald conform de leeftijd..75%van het minimumloon, van je leeftijd.
Ik had het er nog bij gezet ;) !!
Natuurlijk stijgen de uitkeringen niet, dit kabinet pakt de mensen die het al moeilijk hebben maar weer eens! }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:23:
[...]

Ik heb een Wajong uitkering. Deze gaat jaarlijks omhoog(nee, zo mooi als het klinkt is het niet, dat is ivm mijn leeftijd, tm mn 23e)

Uitgaan is inderdaad een geldverslinder waar wat vanaf zou kunnen.
Met een Wajong kan je naast je uitkering wel wat werken om extra inkomsten te krijgen. Maar dat moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Maar als je kan uitgaan, zou je misschien wel een paar uurtjes per week kunnen werken. Dat levert dan toch geld op. Wajong (en andere uitkeringen) vallen onder de groene tabel, en werken valt onder de witte tabel, waar je wel weer je arbeidskorting hebt. Daar houd je netto dus altijd meer aan over.
Maar hey ik betaal ook geld aan medicijnen, reizen naar het ziekenhuis e.d :/ dat is een hele grote kosten post voor mij waar ik verder ook niets aan kan veranderen :/ De zorgverzekeraar vergoed maar wat..maar ook maar een deel..en ik heb alles door gespit bij een duurdere zorgverzekering zou ik minstens hetzelfde bedrag zelf moeten betalen in het totaalplaatje(wat meer richting zorg verzekeraar, wat minder richting apotheek/reiskosten wellicht maar eindstand blijft +-gelijk)
De reiskosten zijn wel aftrekbaar van de belasting, daar kan je per maand niks mee natuurlijk. Maar je krijgt dan wel 1x per jaar behoorlijk wat geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Naast reiskosten zijn ook overige ziektekosten af te trekken (vanaf een bepaalde grens, AFAIK). Maar dan moet je natuurlijk wel voldoende belasting betalen om van af te treken.
ebia schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:36:
Jezus, wat een moraalridder gedoe weer...
offtopic:
In een topic in de techfora zeggen we toch ook wat de beste manier is om iets te doen en piepen we als iemand roept dat het met een hamer prima gaat passen? Dat heet geen moraalridderen maar adviseren ;)
Als je lekker rood wilt staan moet je dat gewoon doen, slim is het niet natuurlijk. Maar het is best begrijpelijk, zeker wanneer je van een laag inkomen moet rondkomen, dat het soms kan gebeuren dat je niet kunt werken aan een bufferopbouw en dat je bij een tegenslag gewoon wat meer cash nodig hebt een bepaalde maand.
Dan lees je niet goed; er is al een krediet van 1000eur. Als je dan standaard aan het einde vd maand rond de 0 zit, heb je dus meer dan het maandelijkse inkomen aan buffer!

Lager zitten levert geen hogere buffer op, wel minder geld om iedere mand uit te geven aan andere dingen dan rente.
Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:39:
Natuurlijk stijgen de uitkeringen niet, dit kabinet pakt de mensen die het al moeilijk hebben maar weer eens!
Inderdaad, maar vergeet niet dat de kosten (zoals ziektekosten) wel zullen stijgen. Ga er dus niet van uit dat meer uitkering = meer te besteden geld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

ebia schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:36:
Jezus, wat een moraalridder gedoe weer... Als je lekker rood wilt staan moet je dat gewoon doen,
Topic wel gelezen? TS heeft simpelweg een structureel financieel probleem en wil dat tijdelijk oplossen met iets waardoor zijn problemen op de lange termijn alleen maar groter worden. Dan zeg jij: "gewoon doen joh!" :?

Het is FoK! niet hier he. De meesten hier proberen welgemeend advies te geven.
slim is het niet natuurlijk.
Tsk, moraalridder, veroordeel hem eens niet zo, moet hij toch zelf weten of dat slim is of niet? |:( :')
Maar het is best begrijpelijk, zeker wanneer je van een laag inkomen moet rondkomen, dat het soms kan gebeuren dat je niet kunt werken aan een bufferopbouw en dat je bij een tegenslag gewoon wat meer cash nodig hebt een bepaalde maand.
Dat is best begrijpelijk, maar dat is totaal niet de situatie van de TS en dus ook niet waar mensen hier op reageren.
Ik zou het gewoon aanvragen en kijken hoeveel je kunt krijgen.
Goed advies man. Hij kan zijn huidige schuld al niet meer weg werken en jij adviseert hem dat op te lossen door meer krediet aan te vragen. Mogen we hem naar jou toe sturen tegen de tijd dat hij in de WSNP komt? :)
Toen ik student was (10 jaar terug) kreeg je nog zomaar 1000 euro, was heel normaal. Of dat nu nog steeds zo is weet ik niet. Ik heb die 1000 euro altijd aangehouden, just in case.
Ja, 10 jaar terug kon dat inderdaad. Zegt de kredietcrisis je iets?
Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:23:

Uitgaan is inderdaad een geldverslinder waar wat vanaf zou kunnen moeten.
Als je structureel geld te kort komt en schulden maakt lijkt het me handig om eerst te bezuinigen op dingen die onder luxe vallen. Ik weet het, niet leuk nee. Ik heb ook een paar jaar gehad dat ik echt gewoon níet uit kon en geen extratjes deed. En in die tijd eindigde ik de maand ook wel eens in het rood, waarna ik de volgende maand alles op alles zette om daar weer uit te komen.
Als student wel eens een weekje op brood met hagelslag geleefd die ik nog net kon kopen van het statiegeld van mijn ingeleverde flessen. ;)
Tja, je hebt nu eenmaal lasten. We moeten allemaal eten, wonen, reizen, medicatie, enz enz.
Daar doe je soms weinig aan en dus zul je moeten bezuinigen op de dingen die je wél in de hand hebt.
Meer schulden maken is daar in elk geval het tegenovergestelde van, want dat kóst alleen maar geld.
dit kabinet pakt de mensen die het al moeilijk hebben maar weer eens! }:|
Agoshie! :>
Sorrie, allergisch voor dat soort opmerkingen.

[ Voor 33% gewijzigd door Whuzz op 15-02-2012 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:07
Als je aan het eind van de maand -1000 staat, en je krijgt dan je loon, dan sta je dus op -200.. Wat je dus eigenlijk zegt is dat je altijd rood staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:54

Osxy

Holy crap on a cracker

Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:39:
[...]

De uitkering stijgt ook niet...Je krijgt betaald conform de leeftijd..75%van het minimumloon, van je leeftijd.
Ik had het er nog bij gezet ;) !!
Natuurlijk stijgen de uitkeringen niet, dit kabinet pakt de mensen die het al moeilijk hebben maar weer eens! }:|
Ach binnen paar jaar krijg je een herkeuring en moet je aan het werk, handicap of niet. Maar eind van de maand wil je gewoon niet meer rood staan anders kom je in een spiraal terecht die onmogelijk te doorbreken is.

Overigens kan je afhankelijk van je leeftijd een extra tegemoetkoming krijgen als je onder sociaal minimum zit.

[ Voor 9% gewijzigd door Osxy op 15-02-2012 13:50 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als je kijkt naar de stijgingen van CAO's, en die neerlegt naast en 2x per jaar correctie op een uitkering:
Afbeeldingslocatie: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/A7891717-4D04-4371-85EF-E1745779B8DD/0/3552g1.gif

Stijging minimumloon voorgaande jaren:
01-01-2006 +0,62%
01-07-2006 +0,94% - 1,56%
01-01-2007 +1,26%
01-07-2007 +1,24% - 2,5%
01-01-2008 +1,37%
01-07-2008 +1,62% - 2,99%
01-01-2009 +1,81%
01-07-2009 +1,26% - 3,07%
01-01-2010 +0,64%
01-07-2010 +0,60% - 1,24%
01-01-2011 +0,59%

Dus zeggen dat de uitkeringen niet stijgen, dan zie je dat in sommige gevallen de uitkeringen zelf harder zijn gestegen dan CAO-stijgingen. Nog los van het feit dat er ook redelijk veel bedrijven zijn zonder een CAO, en ik ook mensen ken die sinds 2008 geen correcties hebben gehad.

En zelf ben ik er daar ook 1 van. De loonsverhoging die in 2007 werd toegezegd ook voor 2008, is in 2008 niet doorgegaan, en daarna is alles bevroren. Terwijl de uitkeringen sinds 2008 bijna met 8% zijn gestegen.

Waarbij ze er harder op achteruit zijn gegaan in percentage besteedbaar inkomen ten opzichte van iemand in een uitkerings-positie.

Je zelf in een slachtoffer rol plaatsen door te zeggen dat uitkeringen niet stijgen, is dus gewoon niet waar.

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 15-02-2012 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
F_J_K schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:28:
[...]

Dan lees je niet goed; er is al een krediet van 1000eur. Als je dan standaard aan het einde vd maand rond de 0 zit, heb je dus meer dan het maandelijkse inkomen aan buffer!

Lager zitten levert geen hogere buffer op, wel minder geld om iedere mand uit te geven aan andere dingen dan rente.
Ik had wel goed gelezen, maar alleen de FP. Daarin stond niks over dat er al kredieten waren etc. Ja achteraf lees ik nu "een verhoging aanvragen van".

Ik ben het met jullie eens dat als er al kredietbehoefte is voor het 'dagelijkse leven' en dat nog verder opgerekt moet worden er idd iets scheefgegroeid is. Never mind mijn input dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Laatst online: 08-05 22:27

swtimmer

Ontrafelt het leven!

800 euro netto inkomen is vrij normaal voor iemand van jouw leeftijd die student is. Veel hiervan kunnen hier gewoon van rondkomen (en moeten vaak ook dure uitgave doen zoals boeken/collegegeld). Wie weet woon je wel te groot voor je inkomen of was het nemen van een hond toch niet de meest slimme zet als je een laag inkomen hebt, dat kan ik allemaal niet beoordelen vanaf hier maar wat ik wel weet is dat een verhoging van je limiet je maar een tijdelijke "boost van inkomen" geeft terwijl in jouw situatie er qua inkomsten geen wijzigingen aan zitten te komen.

Als je trouwens je balans op je rekening weer op de 0 zou zetten heb je effectief een inkomsten stijging van 1.25%, dit kan je bereiken door de komende 12 maanden 10% van je inkomsten opzij te zetten....

Daarnaast zou je kunnen kijken of je niet in aanmerking komt voor dingen zoals de voedselbank. Hiermee zou je zonder moeite te doen opeens een x bedrag per maand over hebben om af te lossen.

[ Voor 11% gewijzigd door swtimmer op 15-02-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-05 19:01

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het belangrijkste advies dat ik je kan geven:
Ga zuiniger leven én probeer meer inkomsten te krijgen.

Je inkomen zal niet stijgen. Dat betekent dat als je 'n (extra) krediet neemt, alleen je kosten zullen stijgen! Dat betekent dat je maandelijks nog minder over zult houden dan nu, waardoor de problemen alleen maar groter worden.

Wat je wel kan doen:
* ga naar je sociale dienst van de gemeente
* vraag daar naar collectieve ziektekostenverzekering (bespaart tot € 30 per maand)
* vraag naar bijzondere bijstand voor niet-vergoedde ziektekosten
* vraag naar collectieve bijzondere bijstand, zoals de langdurigheidstoeslag. Vrijwel iedere gemeente heeft een aantal van deze voorzieningen
* als je je lasten niet kan betalen doordat je schulden moet aflossen: ga naar de gemeente en vraag schuldhulp aan
* doe belastingaangifte van de afgelopen jaren
* ontvang je zorgtoeslag? Zo niet: alsnog aanvragen. Als je in 2011 geen zorgtoeslag ontving, kun je die voor het hele jaar nog aanvragen tot 01-04-2012.

In jouw situatie: géén krediet aanvragen. Sterker nog, ik zou je adviseren om je huidige krediet af te bouwen...

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-05 11:11
Overigens ben ik wel benieuwd wat je een kosten en baten hebt in een maand. Kan je niet eens een overzicht van een maand hier neerzetten?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 05-05 17:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Tja de bank kan je het beste voorlichten in dit geval denk ik. Hoewel we thuis op onze vaste lasten / boodschappen rekening ook een krediet hebben ben ik er zelf niet zo voor.
Goed het komt wel eens voor dat we in de min staan maar dat is hooguit een paar dagen. Zodat ik zorg ik er gelijk voor dat we weer in de + staan.

Omdat je terecht niet alles uit te doeken wil doen zou bij je bank kunnen gaan informeren, maar nogmaals het oprekken van een krediet is niet altijd de oplossing.

Ardana noemt een aantal punten waar je inderdaad wat aan hebt. Soms kom je voor zaken in aanmerking en krijg je daar een vergoeding voor. Maak eens een berekening van alle kosten die je hebt (huur / auto ?/ verzekeringen/ tel abo / boodschappen /enz.) en neem de nodige papieren mee naar je gemeente. Je hebt al een Wahjong dus als het goed is sta je al in het systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Frostbite op 15-02-2012 14:25 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 207968 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:33:
Gezien het feit dat we allemaal mensen zijn, en we ook allemaal, helemaal op fora, toch ook aan speculeren doen, hierbij mijn vraag.
Speculeren == "Speculatie is een transactie die slechts bedoeld is om er winst mee te maken door het goed te zijner tijd weer te verkopen of terug te kopen"

Dus het tegenovergestelde van wat jij doet ;)

Volgens mij is het meeste al gezegd, maar toch nog even mijn situatie:
-Betaalrekeningen kan ik niet rood staan. Zeker met internetbankieren op mijn mobiel kan ik makkelijk iets schuiven binnen een paar seconden.
-Bij mijn beleggingsrekening (Binck) sta ik af en toe €6000 rood tijdens het daytraden. Dit kost €6,22% op jaarbasis maar gaat altijd om een enkele dag per 2 á 3 weken. Rente die ik moet betalen valt te verwaarlozen gezien de inkomsten die het mij oplevert.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geen idee of de TS hier nog wat aan heeft:

Vriendin van mij heeft ook Wajong. Ze is ouder dan 23, dus haar uitkering is wat hoger.

Ze kan zonder dat het effect heeft op haar uitkering verdienen tot aan het minimumloon. Ze werkt dus 3 uurtjes per week. En dat levert 100 euro per maand op. En met dat inkomen is bruto ook netto. Dat heeft wel iets impact op de zorgtoeslag, maar je gaat er sowieso op vooruit.

Omdat ze Wajong heeft, krijgt ze in september 306 euro WTCG van het UWV. Dit is een netto tegemoedkoming, dus heeft geen impact op bruto, dus ook niet op toeslagen.

Ze heeft een CIZ-indicatie voor 2dagdelen dagbesteding. Daar is ze dus 2x per week, en daar luncht ze. En 1x per week is daar ook warm avond eten. Allemaal gratis. Daar wordt vanuit het CAK een bijdrage voor gevraagd, en was met haar inkomen 80 euro voor een jaar. Maar van dat zelfde CAK kreeg zo ook nogeens 300 euro tegemoedkoming. Dat is ook netto, en geldt niet voor toeslagen. De reiskosten + eigen bijdrage werd door die dagbestedingsinstantie vergoed.

Als je niet thuis bent, stook je niet, staat je tv/stereo/computer uit, en drink je niet thuis. Dat levert dan ook weer een besparing in lasten op.

Al om al heeft ze netto 1800 euro meer op jaarbasis, 150 euro per maand, en aan de andere kant zijn haar lasten ook gezakt.

Kleine sidenote: Deze informatie is over het jaar 2010, en kan wellicht een vertekend beeld geven. Maar daar eens dieper induiken kan dus best lonen. De tijd in de dagbesteding kan je ook helemaal zelf invullen. Beetje computeren, schilderen, tekenen, knutselen, of slap lullen over van alles en nog wat met koffie en/of thee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 02-05 20:09

Brons

Fail!

Modbreak:Ik heb een aantal volkomen off-topic posts naar de trashcan verplaatst. Inhoudelijke discussies over de wajong, de toewijzing daarvan en anekdotes over wajongers kunnen in eigen topics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CyBeR schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:35:
Nou nee, dat vind ik een bank toch echt pas als ze andere, meer kritische zaken verkeerd doen. Er valt een discussie over te voeren of het goed of slecht is dat ze het standaard doen, maar uit mijn keuze blijkt mijn voorkeur wel. Ik denk dat ze er uiteindelijk wel aan verdienen, door die mensen die er net niet mee om weten te gaan.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat, na ervaringen met andere banken die op geen enkele manier mee wilden denken (ik had geen schulden, ik kreeg alleen maar geld) moet zeggen dat ik de Rabobank toch wel gewoon een goede bank vind. Goede service, capabele medewerkers en je wordt serieus behandeld, ook als je relatief klein grut voor ze bent.
ninjazx9r98 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:39:
Meteen aangegeven dat we liever helemaal niet rood willen staan aangezien we dat nog nooit gestaan hebben zolang als we de rekening hebben maar dat was onmogelijk.
Opvallend :) Bij mij werd eerst ook gezegd werd dat het niet kon, maar toen ik dus bovenstaande opmerking maakte dat ik mij na mijn aangeven niet meer verantwoordelijk achtte voor eventuele gevolgen kon het toch wel. Misschien had ik me mijn meest wanbetalerige houding aangemeten, ik weet het niet :P

Ik moet ook zeggen dat het de enige keer was dat iets niet meteen kon (ik kan wat andere banken noemen :'( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-05 22:17
Ik zie niet in wat er offtopic is aan de tip om gewoon te gaan werken. *knip*

Modbreak:Reacties op de moderatie mogen in het vervolg via een topicreport of DM.

[ Voor 39% gewijzigd door Brons op 15-02-2012 16:00 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-04 11:09
EvaluationCopy schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:17:
Ik zie niet in wat er offtopic is aan de tip om gewoon te gaan werken. *knip*
Het werd uitgebreide discussie over de Wajong. Is natuurlijk wel belangrijk voor de situatie van de TS maar op zich niet erg on topic over het roodstaan op een rekening.

Daarom staan de posts van Ardana er nog wel omdat dit wel zou kunnen helpen als beter alternatief voor rood staan.

(Meer) gaan werken is volgens mij ook al verschillende keren geopperd. En "zeikerds" draagt niet echt bij aan constructieve discussie. Iedereen probeert toch zo goed mogelijk gebruik te maken van bestaande regels? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Brons op 15-02-2012 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03 10:54
Het verbaast me dat banken verantwoordelijk worden gemaakt over wat wel en niet toegestaan is, inclusief de (persoonlijke) risico's. Banken hebben het volste recht geld te verdienen aan je, omdat zij kapitaal beheren en binnen perken vrij zijn hiermee te opereren om winst te maken. Het blijft de eigen persoonlijke verantwoordelijkheid om hiermee om te gaan.

Zeuren op een WAJonger die wel fatsoenlijk kan schrijven, niet fatsoenlijk met geld om kan gaan (immers, wil lening en maakt niet aannemelijk dat deze wil investeren) en ook geen baan wil zoeken of aan kan geven waarom dat een zinnige optie is lijkt me wel de minste van de burgerlijke plichten.

Mijn advies aan TS is dan ook: verlaag je verwachtingspatroon, zoek naar structurele oplossingen en stop met geloven dat er een 'quick-fix' bestaat om je leven op een ander niveau te krijgen. I know, it's hard, je bent verwend, maar veel succes. Anders moet de wal (schuldsanering) het schip (jij) gaan keren, en dat wens ik niemand toe.

[ Voor 0% gewijzigd door BvDorp op 15-02-2012 15:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:42
Kettrick schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:46:
[...]
Rood staan werkt alleen maar negatief, en op termijn helpt het helemaal niets. voorje het weet ga je -200 als +800 zien zodra je salaris binnen hebt.
Check, hier kan ik tot -500 staan, en als ik op 0 sta heb ik echt het gevoel van "ik heb 500 te besteden". Qua rente, het bedrag was hier ook niet echt heel hoog, en 25 euro aan rente er voor moeten betalen vorig jaar.
Het verschilt heel er bij welk kantoor je zit bij de Rabobank, bij de ene kan je zo in het rood staan en bij de andere doen ze er "moeilijk" over.

[ Voor 17% gewijzigd door ZpAz op 15-02-2012 16:00 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Nog even kort over de Rabobank: je kan zeer zeker niet bij alle lokale banken 'zomaar' rood staan. Ik heb samen met mijn partner mijn bankzaken daar geregeld en wilde een krediet van 1000 euro aanvragen: heb 25 A4'tjes op moeten sturen. Het zou kunnen zijn dat dit per lokale bank anders geregeld is (het zijn per slot van rekening allemaal losse banken, met een aardige invloed op het lokale beleid).

De reden dat ik overigens rood wil kunnen staan is dat een betaalautomaat niet weigert: op mijn spaarrekening krijg ik meer rente. Mocht in onverhoopt rood komen te staan boek ik dit direct weer naar een positief saldo. Er wordt dan ook geen rente in rekening gebracht.

👨‍🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:51
leejoow schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:17:
Nog even kort over de Rabobank: je kan zeer zeker niet bij alle lokale banken 'zomaar' rood staan. Ik heb samen met mijn partner mijn bankzaken daar geregeld en wilde een krediet van 1000 euro aanvragen: heb 25 A4'tjes op moeten sturen. Het zou kunnen zijn dat dit per lokale bank anders geregeld is (het zijn per slot van rekening allemaal losse banken, met een aardige invloed op het lokale beleid).

De reden dat ik overigens rood wil kunnen staan is dat een betaalautomaat niet weigert: op mijn spaarrekening krijg ik meer rente. Mocht in onverhoopt rood komen te staan boek ik dit direct weer naar een positief saldo. Er wordt dan ook geen rente in rekening gebracht.
Dit is ook de reden dat ik een klein kredietlimiet heb. Trouwens nooit hoeven aanvragen; tijdens mijn studententijd kreeg ik er een aangeboden. Vooral aan het einde van de maand wil er wel eens een hoop tegelijk afgeschreven worden, en ik betaal liever een dag rente dan altijd dat bedrag paraat moet hebben.

Het afschaffen van die internetspaarrekeningen en rente op de gewone rekening weer terug invoeren zou een hoop schelen. Hoeft de bank iedere maand minder heen- en weergeschuif te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:17:
[...]

Ik moet ook eerlijk zeggen dat, na ervaringen met andere banken die op geen enkele manier mee wilden denken (ik had geen schulden, ik kreeg alleen maar geld) moet zeggen dat ik de Rabobank toch wel gewoon een goede bank vind. Goede service, capabele medewerkers en je wordt serieus behandeld, ook als je relatief klein grut voor ze bent.
offtopic:
Moet je voor de grap eens proberen een rekening te openen als je geen arbeidscontract hebt. Dat lukte mijn (EU-buitenlandse) partner dus niet, ondanks dat ze gewoon bij mij woont en ik (met een behoorlijk bovenmodaal inkomen) daar al 30 jaar klant was en garant kon staan. Letterlijke quote: "regeltjes zijn regeltjes meneer".
Opzegbrief nog diezelfde dag persoonlijk afgegeven en alles verkast naar de ABN, die wél met mee wilde denken.
Het verbaast me dat banken verantwoordelijk worden gemaakt over wat wel en niet toegestaan is, inclusief de (persoonlijke) risico's.
Verbaast dat je echt, ook na het lezen van dit topic? Jij vind dus dat de bank van TS niet moet zeuren en hem gewoon extra krediet moet geven? Ik vind dat banken wel degelijk een zorgplicht hebben en mensen moeten beschermen tegen serieus onverstandige financiële beslissingen. Sterker nog, het feit dat we met zijn allen een kredietcrisis in zijn gedonderd is deels veroorzaakt omdát banken niet voldoende begaan zijn met die zorgplicht.

Verander "banken" eens voor huisarts. Zou jij het normaal vinden als een random persoon bij de huisarts binnenloopt en vraagt om 10 doosjes van <potentieel gevaarlijk medicijn> en de huisarts gewoon zegt: "tuurlijk, alsjeblieft!"? Of vind je dat de huisarts een bepaalde zorgplicht heeft en mensen dient te beschermen tegen beslissingen waarvan ze misschien de gevolgen niet kunnen overzien? Die huisarts wil graag eerst even met die persoon praten over het hoe en waarom, goed naar de omstandigheden kijken en hem vervolgens een passend advies geven en wellicht een recept voor één doosje pillen.

Topics zoals deze tonen maar weer eens aan dat niet iedereen verstandig met financiële zaken om kan gaan. Niet lullig bedoeld naar TS overigens, maar slechts als argument waarom ik vind dat banken een bepaalde zorgplicht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben vandaag bij de bank geweest en inderdaad is er besloten dat het niet verstandig(cq"mogelijk")is om mijn krediet te verhogen. Wel een aardige dame en een goed gesprek gehad tho :) ook wat waard!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Whuzz de crisis in veroorzaakt in de banken die hebben belegd in micro transactie credieten of zo iets dergelijks. DOor de bank niet de consument in ieder geval.!
Tuurlijk heeft de bank net als de huisarts als belangrijkste taak informeren, maar de rest van je verhaal ..tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:40:
Ik ben vandaag bij de bank geweest en inderdaad is er besloten dat het niet verstandig(cq"mogelijk")is om mijn krediet te verhogen. Wel een aardige dame en een goed gesprek gehad tho :) ook wat waard!!
Mooi. Dan hoop ik dat je beseft dat de meeste adviezen in dit topic daadwerkelijk hout snijden en je ze ter harte neemt. De manier waarop je momenteel met geld om gaat is niet verstandig. Probeer daar a.u.b. wat aan te doen en probeer uit de rode cijfers te komen. Dat slaapt ook veel fijner :)
@Whuzz de crisis in veroorzaakt in de banken die hebben belegd in micro transactie credieten of zo iets dergelijks.
Iets met weinig klok en behoorlijk wat klepel. Google eens op credit default swaps, is best leerzaam :)
DOor de bank niet de consument in ieder geval.!
Door zowel bank *als* consument. De banken hadden meer moeten informeren en minder risico moeten nemen. Consumenten hadden minder risico moeten nemen en meer informatie moeten inwinnen. Het komt van twee kanten natuurlijk.
Fijn dat in jouw geval de bank in elk geval haar verantwoordelijkheid neemt, waar jij dat duidelijk niet van plan was. (nofi) Dan hebben ze kennelijk toch wat geleerd.
Tuurlijk heeft de bank net als de huisarts als belangrijkste taak informeren, maar de rest van je verhaal ..tja.
Tja... wat :?
Het zit niet alleen bij de bank hoor. Het grootste probleem ben je nog altijd *zelf* als je niet begrijpt waarom een structureel tekort aan geld oplossen met krediet nooit gaat werken. Ik hoop dat je wat dat betreft echt wat op hebt gestoken van alle adviezen hier. De bank de schuld geven is nogal eenzijdig imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Whuzz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:37:
offtopic:
Moet je voor de grap eens proberen een rekening te openen als je geen arbeidscontract hebt. Dat lukte mijn (EU-buitenlandse) partner dus niet, ondanks dat ze gewoon bij mij woont en ik (met een behoorlijk bovenmodaal inkomen) daar al 30 jaar klant was en garant kon staan. Letterlijke quote: "regeltjes zijn regeltjes meneer".
Opzegbrief nog diezelfde dag persoonlijk afgegeven en alles verkast naar de ABN, die wél met mee wilde denken.
Ik ken dat verhaal niet, daar kan ik niet over oordelen, maar dat is wel ongebruikelijk als ik de verhalen om mij heen hoor met buitenlanders, hyptheken en tal van zaken.

Over de ABN zal ik verder maar niet uitwijden, wat een stel ontzettend incompententie prutsers. Ze konden niets, wilden van alles en maakten fouten bij de vleet. In de paar maanden dat ik daar mee te maken heb gehad heb ik alleen maar gedoe gehad, meer dan in al die 20 jaar Rabo bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Anoniem: 172410 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:42:
[...]

Ik ken dat verhaal niet, daar kan ik niet over oordelen, maar dat is wel ongebruikelijk als ik de verhalen om mij heen hoor met buitenlanders, hyptheken en tal van zaken.

Over de ABN zal ik verder maar niet uitwijden, wat een stel ontzettend incompententie prutsers. Ze konden niets, wilden van alles en maakten fouten bij de vleet. In de paar maanden dat ik daar mee te maken heb gehad heb ik alleen maar gedoe gehad, meer dan in al die 20 jaar Rabo bij elkaar.
Ach, zo vermoed ik dat elke bank wel zijn verhalen zal hebben en dat het overal nogal afhangt van de persoon waar je mee te maken hebt. Ik moet zeggen dat de regiodirecteur van Rabo zich persoonlijk heeft verontschuldigd voor de ontstane situatie naar aanleiding van mijn opzeg-brief. Maar goed, toen waren ze al zo'n 20k aan spaargeld, 5 rekeningen, 2 klanten en 1 toekomstig klant kwijt. (Niet dat ze daar nou wakker van zullen liggen, maar toch :P )
ABN is vanaf dag 1 erg meedenkend, service- en oplossingsgericht geweest. Wat ik vooral erg prettig vond is dat ze dingen puur persoonlijk baseren op mijn situatie en niet aankomen met "regels zijn regels". :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Whuzz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:49:
[...]
ABN is vanaf dag 1 erg meedenkend, service- en oplossingsgericht geweest. Wat ik vooral erg prettig vond is dat ze dingen puur persoonlijk baseren op mijn situatie en niet aankomen met "regels zijn regels". :r
Ik zie sowieso veel mensen om mij heen van buitenlandse afkomst (en daarmee bedoel ik expats) die eigenlijk altijd een rekening hebben lopen bij de ABN. Blijkbaar adviseren ook werkgevers om bij hen de bankzaken te regelen, waarschijnlijk vanuit goede ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Laatst online: 09-05 15:37
ebia schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:58:
Ik zie sowieso veel mensen om mij heen van buitenlandse afkomst (en daarmee bedoel ik expats) die eigenlijk altijd een rekening hebben lopen bij de ABN. Blijkbaar adviseren ook werkgevers om bij hen de bankzaken te regelen, waarschijnlijk vanuit goede ervaringen.
Een aantal jaar geleden was de ABN de enige met een fatsoenlijke engelse sectie op hun website. Ik denk dat ze daar veel voordeel uit hebben gehaald en nog steeds doen.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:54
Mijn vriendin heeft ook een soort gelijk 'probleem'. Gelukkig dat ik haar daar nu wat mee kan helpen, maar van (meer) rood staan raak je alleen maar van de regen in de drup.

Waar houdt het op? Eens moet dat geld toch terugbetaald worden. Als je niet oppast zit je in no time in de schuldsanering enzo.

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 11:52
Rood staan is goed voor 1 ding:

Er voor zorgen dat je bij de kassa staat er er komt "saldo niet toerijkend", omdat je bijvoorbeeld de dag daarvoor iets duurs hebt gekocht (ik noem een pc oid) en ben vergeten over te boeken van je spaarrekening. (ofwel 500 euro is meer dan zat).

Andere redenen om rood te (willen/kunnen) staan kan ik niet bedenken.

Zoals alle andere posters melden: indien je elke maand rood (gaat) staan moet je het zeker niet aanvragen en kost het alleen maar bakken met geld... beter zoeken naar een andere oplossing...

[ Voor 21% gewijzigd door Ikke_Niels op 16-02-2012 11:48 ]

User Error -- Please Replace User

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

[offtopic]ABN is minder star dan bijvoorbeeld de RABObank. Ik wilde mijn spaartegoeden spreiden over banken omdat ik na verkoop van mijn huis en emigratie meer had dan het garantiestelsel dekt, en ging naar de RABO met de vraag: kan ik een spaarrekening openen zonder betaalrekening bij jullie bank? Ik wil geen kosten, geen pinpas, en de tegenrekening is mijn betaalrekening bij de ING/Postbank.

Kon niet, moest maar contact opnemen met de zakelijke sectie per telefoon (ondanks dat ik aangaf in het buitenland te wonen), etc. De straat overgestoken naar de ABN/AMRO, kopje koffie, uitgelegd, natuurlijk kon dat, en er werd werkelijk alle moeite gedaan om mij te geven wat ik wilde.

Mijn moeder kreeg later een adviseur van de desbetreffende RABObank thuis (zij heeft daar haar rekeningen) en vertelde dit, en de man explodeerde bijna van frustratie. Het had allemaal gewoon gekund bij de RABO, als de dombo aan de balie maar zo verstandig was geweest een leidinggevende erbij te halen. Maar ja, te laat ;)

Ontopic: het blijft gewoon gevaarlijk om teveel rood te kunnen staan, behalve als je een strakke financiele discipline hebt. Maar de mensen die dat hebben, hebben het meestal niet nodig om rood te kunnen staan. Catch-22...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Anoniem: 395522

Tja...rood staan....volgens mij is het toch een kwestie van een beetje logisch nadenken lijkt me!
Dat je een dief van je eigen portomonee bent, dan snapt iedereen volgens mij wel. Dat je af en toe wat extra's nodig hebt, dat snapt men ook wel.

Omdat we volgens mij nog niet weten wat het uitgaven patroon is van TS (vaste lasten etc), lijkt het me ook vrij lastig om hier iets zinnigs over te zeggen.

Als student kon ik veel rood staan en dat heb ik ook gedaan. Ook een Comfort Card genomen om die verschrikkelijk mooie basgitaar van te kopen. En dat betaal je allemaal af als je later groot bent en geld verdient, alleen tegen veels te veel rente .
Is een wijze les geweest voor later, heb nu alleen nog maar 1 rekening waar ik rood op kan staan en dat gaat niet verder dan 250 euro per maand.

Nogmaals, met zelf wat rekenen en goed inzicht in je situatie hebben kom je wat mij betreft een heel eind.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

TS heeft gelukkig nog wel genoeg geld om bitcoins te kopen. Da's uiteraard veel urgenter dan proberen uit het rood te komen! :')

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:59
gewoon even ter info:
mobiele telefonie abonnement
wordt sinds 1-01-2011 niet meer geregistreerd bij BKR

Daarnaast is het wellicht handig om te weten of TS een betaalbehoefte of een leenbehoefte heeft.
KOB is namelijk een betaalbehoefte.

uit de OP kan ik namelijk niet afleiden wat het doel is van het extra krediet

Anoniem: 318025

Uit protest verwijderd.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 19-02-2012 22:15 ]

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:22
Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:43:
@Whuzz de crisis in veroorzaakt in de banken die hebben belegd in micro transactie credieten of zo iets dergelijks. DOor de bank niet de consument in ieder geval.!
Lekker makkelijk om de bal bij de bank neer te leggen?

Wees a.u.b. verstandig. Er zijn genoeg mensen die jou advies willen geven hoe je uit deze benarde situatie zou kunnen komen. Ik heb in dit topic nog niet gelezen of je op jezelf woont of nog bij jou ouders?

Als je nog bij jou ouders woont, dan kan ik mij niet voorstellen dat die 800 euro alleen maar opgaat aan vaste lasten. Misschien een beetje kort door de bocht, maar hoe zit jou situatie precies? Je hoeft jezelf niet bloot te geven maar met een beetje meer info kunnen mensen zich ook beter in jou situatie inleven.

Een beetje offtopic, ik zie dat je jezelf een beetje tegenspreekt, in het begin van het topic geef je aan dat je een positieve BKR registratie hebt? Maar later in het topic geef je aan dat je meestal alleen aan het einde van de maand -1000 staat? Sta je nou elke maand rood tot jou max of niet?

[ Voor 13% gewijzigd door Dark Master op 16-02-2012 19:13 ]

Alienware 51M * 32GB * i9 9900k 3,6 GHz * 236Gig SSD intel optane * 1tb 2,5 ssd Samsung Evo * RTX 2080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241040

Nog even een (quasi persoonlijk) verhaaltje over hoe een verhoging van je kredietlimiet het spreekwoordelijke begin van het einde kan zijn:

Een bevriend koppel had wat problemen op een bepaald moment en regelde dat ze onder nul konden gaan (tot -1000 denk ik). Alles ging ok, maar ze kwamen niet echt terug boven de nul uit, voornamelijk omdat in die tijd de vrouw niet werkte. Na een jaar zei de bank: "jullie moeten wel terug boven nul komen op een bepaald moment" Dus zijn ze een lening op afbetaling aangegaan om die kredietlijn te vullen. Dat was eigenlijk een te dure lening en voor ze het wisten zaten ze door de rentes TERUG in het rood. Dan gingen bepaalde electrotoestellen kapot en moesten die vervangen worden, door gebrek aan enige reserves werden die op afbetaling gekocht. Wat natuurlijk alles erger maakte. Toen zij werk kreeg hebben ze alle leningen samengevoegd. Iets later hebben ze een huis gekocht, dan bijgeleend voor de renovaties, ...

Tien jaar na die eerste opening was de balans als volgt:

Inkomsten: 1800 + 1400 + 150 (kindergeld) = 3350
Kosten:
Hypotheek: 850
Autolening: 250
"Gewone lening": 1000
Kredietkaarten (volledig opgebruikt): 350 /maand

Dat is dus al 2450 kosten, reken daar nog eens water/gas/electriciteit/internet/diesel bij en er bleef bijna niks voor eten over (dat werd gekocht met de kredietkaarten want na die 350 stond daar terug geld op).

(Overigens: totale waarde van alle leningen was rond de 300.000)

Als er extra geld binnenkwam (eindejaarsbonus, vakantiegeld) ging dat voornamelijk naar nog openstaande rekeningen en dergelijke.

Op een bepaald moment was er onverwachte kost: weeral een wasmachine naar de zak (door het weinige geld konden ze ook geen kwaliteit kopen trouwens) en ze vroegen in de winkel of ze niet op afbetaling konden betalen. Dat werd geweigerd (duuh) en die verkoper had gehint dat ze naar een financieel adviseur zouden moeten gaan.

Die heeft hun ganse geschiedenis doorpluist en hem viel 1 iets op: ze waren altijd geneigd dingen te kopen met geld dat nog moest komen in plaats van geld dat ze al hadden en daardoor zaten ze in de problemen. Die tendens was eigenlijk al begonnen met die eerste opening, want zij voelden kredietopeningen aan als iets dat ze toch altijd konden krijgen en konden dus ook niet sparen (waarom zou je ? je leent toch gewoon geld als je het nodig hebt ?)

Ze zijn dan tenslotte in schuldbemiddeling gegaan, hebben hun huis verkocht en een kleiner appartement in de stad genomen, auto verkocht want die was niet meer nodig. Nu gaat al hun salaris via die schuldbemiddeling en krijgen zij daar een deel van om voedsel te kopen. Daar zitten ze nu voor de komende 10 jaar aan vast.

Nu zeggen ze "we willen dat kopen" en die mensen van die bemiddeling zetten een soort "plan" op en zeggen: kijk in drie maand kan je dat kopen. En dat is een juiste houding: zorg dat je alles contant kunt betalen voor je het koopt. (Behalve echt grote zaken natuurlijk zoals een huis ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Anoniem: 207968 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:43:
.............wat een ....aandoenlijke statement bijna.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 241040 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:01:
Die heeft hun ganse geschiedenis doorpluist en hem viel 1 iets op: ze waren altijd geneigd dingen te kopen met geld dat nog moest komen in plaats van geld dat ze al hadden en daardoor zaten ze in de problemen.
Dat is trouwens iets waar je makkelijk intrapt omdat 't je met bijvoorbeeld credit cards zo gemakkelijk wordt gemaakt. Ik heb daar ook een tijdje last van gehad maar kwam er vrij snel achter wat er aan de hand was: je koopt iets op je CC, maar de rekening daarvan krijg je pas veel later. Tegen die tijd heb je dat geld makkelijk een tweede keer uitgegeven omdat 't in de tussentijd nog gewoon op je rekening staat.

Daar moet je dus goed op letten, of je moet direct na een uitgave je cc afbetalen door dat bedrag ernaar over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Uit protest verwijderd.

[ Voor 93% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 19-02-2012 22:15 ]

Pagina: 1 2 Laatste