En dat is nou juist de verwarring die ik probeerde duidelijk te maken. Namelijk als schema A en B het enige verschil is tussen de beide uiteinden, dan vindt de voor crossover noodzakelijke wisseling van Transmit en Receive maar voor twee aderparen plaats en de andere twee blijven gewoon straight through. Met als gevolg dat je grote kans loopt dat de maximum snelheid maar 100 Mb/s is.CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:14:
Geen verwarring wat mij betreft. De A/B aanduiding staat gewoon voor een kleurvolgorde. En bij cross-kabels wordt aan één kant de A volgorde gebruikt en aan de andere kant de B volgorde. Vreemde is dat bij gewone kabels gewoonlijk de B volgorde wordt gebruikt terwijl de norm eigenlijk de A volgorde voorschrijft.
Dat zou kunnen komen omdat cross-kabels zoals je zelf al aangaf al lang niet meer nodig zijn omdat de hardware tegenwoordig auto-MDIX ondersteunt. Met het verschijnen van Gigabit apparatuur waarbij auto-MDIX verplicht in de specificatie staat gebruikt men die dus in principe niet meer en bij 100Mb verbindingen werden maar vier aders gebruikt waarvoor zo'n cross-kabel dus voldeed.
Alhoewel het dankzij auto-MDIX dus zou moeten kunnen werken zal het wellicht verstandiger zijn om geen oude cross-kabels te gebruiken met Gb apparatuur. Maar als je niet anders voor handen hebt dan probeer je het natuurlijk gewoon en als het werkt...
Bron: Wikipedia: Medium Dependent InterfaceSubsequently, Dove promoted auto-MDIX within the 1000BASE-T standard and also developed patented algorithms for "forced mode auto-MDIX" which allow a link to be automatically established even if the port does not auto-negotiate. This may or may not be implemented on a given device, so occasionally a crossover cable may still be necessary when connecting auto-MDIX to MDIX (hub or switch), especially when autonegotiation is deactivated. Newer routers, hubs and switches (including some 10/100, and all 1 Gigabit or 10 Gigabit devices in practice) use auto-MDIX to automatically switch to the proper configuration once a cable is connected. The other four wires are used but are not crossed since auto-MDIX is mandatory at the higher data rates (1000BASE-T transmits and receives on all pairs simultaneously without any dedicated send/transmit pairs).
Alhoewel het dankzij auto-MDIX dus zou moeten kunnen werken zal het wellicht verstandiger zijn om geen oude cross-kabels te gebruiken met Gb apparatuur. Maar als je niet anders voor handen hebt dan probeer je het natuurlijk gewoon en als het werkt...
En met dit verhaal erbij zijn we het helemaal eens. Héééél lang geleden dat ik een crossoverkabel nodig had.
Het A/B verhaal is niet heel erg belangrijk, mits je maar aan beide kanten dezelfde volgorde hanteert en zorgt dat 1&2, 3&6, 4&5 en 7&8 ader-paren zijn.
Als je de ader-paren uit elkaar haalt, dan kan het heel goed zijn dat je amper 10 Mbps overhoud.
Wat ik ook wel vaker gezien heb is dat de stekkertjes niet helemaal goed contact maken.
Vaak helpt nog een paar keer knijpen op dezelfde stekker al een hoop.
En inderdaad een kabeltester is een must en kost niet zoveel. (< 10 $ bij diverse sites zoals DealExtreme)
Je kan ook nog de kabel stuk getrokken hebben bij het trekken door de muur. Dat kun je ook prima zien met zo'n kabeltester.
Als je de ader-paren uit elkaar haalt, dan kan het heel goed zijn dat je amper 10 Mbps overhoud.
Wat ik ook wel vaker gezien heb is dat de stekkertjes niet helemaal goed contact maken.
En inderdaad een kabeltester is een must en kost niet zoveel. (< 10 $ bij diverse sites zoals DealExtreme)
Je kan ook nog de kabel stuk getrokken hebben bij het trekken door de muur. Dat kun je ook prima zien met zo'n kabeltester.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik ben gisterenavond nog LANG bezig geweest en heb het gevonden. Ik heb verschillende stekkertjes. Een aantal voor soepele kabel en een aantal voor massieve kabel. De kabel van de planit is blijkbaar massief (ROMMEL:( ) en ik heb aan een kant van beide kabels een plugje gebruikt voor soepele kabel. Nu heb ik geen nieuwe stekkertjes meer over:( Dus moet straks even wat bestellen. Ik denk dat ik voor de zekerheid ook een rolletje soepele kabel bestel. Dan weet ik iig zeker dat het goedkomt. Daarnaast heeft mijn router (dlink 655) de laatste dagen wat kuren maar dat kan liggen aan het feit dat die het drukker heeft met verschillende snelheden (100 en 10mbit) en daardoor te warm word. Bekend probleem. Straks nieuwe firmware erop, op zn kant zetten en nogmaals proberen als ik alles op 100mbit heb hangen.TD-er schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 22:13:
Het A/B verhaal is niet heel erg belangrijk, mits je maar aan beide kanten dezelfde volgorde hanteert en zorgt dat 1&2, 3&6, 4&5 en 7&8 ader-paren zijn.
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
En bestel gelijk een kabeltester mee. Die moet je écht gewoon hebben als Tweaker.
Besteld:) En gelijk 50 meter aan soepele kabel mee besteld. Ik ga morgen (hopelijk is de boel dan binnen) 3 nieuwe kabeltjes trekken door de pvc buis, correct aansluiten (dit keer wel de goede volgorde) en dan hopelijk weer een beetje fatsoenlijk downloaden:)CaptJackSparrow schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:44:
En bestel gelijk een kabeltester mee. Die moet je écht gewoon hebben als Tweaker.
Edit: Thanks voor alle feedback op mijn (vaak domme:) ) vragen!!!
[ Voor 6% gewijzigd door boomr op 01-02-2013 10:57 ]
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Ik heb er geen één.CaptJackSparrow schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 10:44:
Heb tot nu toe het ook niet echt nodig gehad.
Zal weleens een echte meter willen hebben, maar die zijn wel vrij prijzig....
Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Kost nog geen 5 euro en ik raad je toch wel aan om er eentje te kopen wanneer je zelf je kabels knijpt.FireWood schreef op zondag 03 februari 2013 @ 21:41:
[...]
Ik heb er geen één.
Heb tot nu toe het ook niet echt nodig gehad.
Zal weleens een echte meter willen hebben, maar die zijn wel vrij prijzig....
Wanneer je alleen maar met kant-en-klare kabels werkt, is het minder snel nodig, maar ook daar helpt het echt wanneer je een storing moet proberen te lokaliseren.
Voor thuisgebruik is rekenen in uurloon misschien niet heel erg gebruikelijk, maar voor dergelijke bedragen gaat ook dat al meetellen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Aan dat soort kabeltesters heb je imo niet zo heel veel, tenzij je te lam bent om de kleurtjes in de plug te bekijken of te maken hebt met heel serieus gebroken koper.TD-er schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:10:
[...]
Kost nog geen 5 euro en ik raad je toch wel aan om er eentje te kopen wanneer je zelf je kabels knijpt.
Wanneer je alleen maar met kant-en-klare kabels werkt, is het minder snel nodig, maar ook daar helpt het echt wanneer je een storing moet proberen te lokaliseren.
Voor thuisgebruik is rekenen in uurloon misschien niet heel erg gebruikelijk, maar voor dergelijke bedragen gaat ook dat al meetellen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Toegegeven, het test niet met een hoogfrequent signaal, dus de CCA- of zelfs steel-dropveters kun je er niet mee onderscheiden van de echte kabels, maar ik heb in elk geval al vaak zat meegemaakt dat een adertje toch niet helemaal contact maakte, of dat ik gewoon zo stom was om aan de ene kant volgens A te labelen en aan de andere kant volgens B en dan is het toch wel snel te zien.CyBeR schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:32:
[...]
Aan dat soort kabeltesters heb je imo niet zo heel veel, tenzij je te lam bent om de kleurtjes in de plug te bekijken of te maken hebt met heel serieus gebroken koper.
Dan is het gewoon een kwestie van nog een keertje met de tang knijpen, of even het adertje uit de LSA-doos trekken en opnieuw erin drukken (of eerst nog even snel nogmaals drukken met de LSA-tang) en dan werkt het vaak wel.
En gebroken koper kan ook prima blijken na het trekken door een buis. Liever meteen duidelijk dan nadat de weinige overgebleven haren er ook uit liggen.
Nieuwe kabel en plugjes zaterdag al binnen. Wat een veraderming. Kabels trekken was in minder dan 10 minuten klaar (alle drie) plugjes eraan duurde ongeveer een kwartiertje en alles werkt nu perfect! Snelheid is goed, geen problemen meer gehad met wegvallen netwerk etc. Helemaal top:) Ben erg blij dak nieuwe meuk heb bestel. Voorlopig niet meer naar de bouwmarkt voor netwerkkabel:)
Je ziet vrij makkelijk of je een draadje hebt omgedraaid, verder is het handig om het actieve deel aan die ene kabel in de meterkast te hangen en vervolgens een verdieping hoger in het grote bos der kabels dat uit de muur komt met het passieve deel te zoeken welke kabel van dat hele bos nou die ene kabel is.CyBeR schreef op zondag 03 februari 2013 @ 22:32:
[...]
Aan dat soort kabeltesters heb je imo niet zo heel veel, tenzij je te lam bent om de kleurtjes in de plug te bekijken of te maken hebt met heel serieus gebroken koper.
heeft/kent iemand deze Cat6 305m van netwerkwinkel? Ik zie nergens een merk staat of een AWG.
Als ik de thread zo lees leveren ze wel goede spullen dus zou ik er vanuit gaan dat dit een fatsoenlijke vol koperen kabel is. Terecht?
Als ik de thread zo lees leveren ze wel goede spullen dus zou ik er vanuit gaan dat dit een fatsoenlijke vol koperen kabel is. Terecht?
Daar durf ik van uit te gaan ja.
Is het nog gelukt met het meetrapport?c0ne schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:42:
[afbeelding]
Zonet de kabels van Kabeltje.com en wat referentie-materiaal gemeten. Alle kabels kwamen door de test, op een van onze officiële meetsnoeren na. In totaal 12 TIA-metingen gedaan. Ik heb ook wat kabels een beetje mishandeld, dan kunnen we meteen zien of dat nog invloed heeft.
Het volledige meetrapport volgt zsm.
Gelukt is het, dat wel..
En als ik de SD-kaart uitgelezen had vóórdat de meter gekaapt werd, had ik al wat kunnen laten zien
Ik hoop dat ik "mijn" sd-kaart vandaag of morgen op zaak terecht komt, dan kan ik de meetgegevens zsm. posten.
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Net even snel dit topic doorgebladerd en het blijkt dat zo'n 'kabeltje' toch ingewikkelder is dan ik dacht.
Ik zit nog met één vraag: ik wil van de router een UTP kabel leggen naar een (outdoor) access point. Moet ik hiervoor nou een stugge (solid) of soepele (stranded) kabel hebben? Of maakt dit niet uit indien ik de juiste connectors gebruik?
Ik zit nog met één vraag: ik wil van de router een UTP kabel leggen naar een (outdoor) access point. Moet ik hiervoor nou een stugge (solid) of soepele (stranded) kabel hebben? Of maakt dit niet uit indien ik de juiste connectors gebruik?
Ok, dus in principe heb ik een soepele kabel nodig.
Maar waar is dit precies op gebaseerd? Voor mijn toepassing hoeft de kabel geen scherpe bochten te maken en als hij eenmaal aangesloten zit hoeft hij voorlopig niet meer los. Zou een stugge kabel dan ook niet gewoon werken (met de juiste connectors) of zie ik iets over het hoofd?
Ik krijg hier niet echt een duidelijk antwoord op gevonden.
Maar waar is dit precies op gebaseerd? Voor mijn toepassing hoeft de kabel geen scherpe bochten te maken en als hij eenmaal aangesloten zit hoeft hij voorlopig niet meer los. Zou een stugge kabel dan ook niet gewoon werken (met de juiste connectors) of zie ik iets over het hoofd?
Ik krijg hier niet echt een duidelijk antwoord op gevonden.
Een massieve kabel is bedoeld voor stationaire toepassingen: in de muur of in de kabelgoot, waar hij 5 of 50 jaar blijft liggen. Voor kabels die je maandelijks of dagelijks een keer gaat verleggen of anders gaat gebruiken gebruik je soepele kabel.
Dus eigenlijk hetzelfde als de installatiedraad in je huis, zeg maar. In de muur zit massive stugge draad, aan je schemerlampje en je stofzuiger zit soepele (stranded of litze) draad.
Dus eigenlijk hetzelfde als de installatiedraad in je huis, zeg maar. In de muur zit massive stugge draad, aan je schemerlampje en je stofzuiger zit soepele (stranded of litze) draad.
Ok, duidelijk
.
Tot vandaag wist ik niet eens dat er verschil in zat dus ik heb ook geen idee welke kabels er op dit moment hier door het huis lopen. Het grootste gedeelte aan kabel hier in huis wordt in ieder geval wel stationair gebruikt.
Ik heb nu bij netwerkwinkel van beide een flink aantal meters besteld (+ krimptang en connectors) dus dan kan ik in ieder geval vooruit.
Tot vandaag wist ik niet eens dat er verschil in zat dus ik heb ook geen idee welke kabels er op dit moment hier door het huis lopen. Het grootste gedeelte aan kabel hier in huis wordt in ieder geval wel stationair gebruikt.
Ik heb nu bij netwerkwinkel van beide een flink aantal meters besteld (+ krimptang en connectors) dus dan kan ik in ieder geval vooruit.
Lijkt me niet duur voor netwerk (en andere) kabels.
Als ik een willekeurige kabel aanklik dan zie ik staan dat het van "Valueline" is. Even op die term zoeken in dit topic en ik zie al 2 bevestigingen dat er CCA in kan zitten.
Wat betreft Konig value line: VLCP85000Exx zal cca zijn. zie:http://www.nedis.nl/datasheets/NETWERKKABEL_LEAFLET-NL.PDF
Iemand ervaring met deze kabel? Ik wil er twee door een PVC-leiding trekken maar ik heb geen idee of dat gaat passen...
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Dat past, maar zorg wel dat je fatsoenlijke PVC pijpen hebt. Met GAMMA spul wordt het trekken een stuk lastiger, omdat die te stroef zijn van binnen.
Luctor et Emergo || specs
Het is FTP-kabel, dus een stuk lastiger te trekken door een buis heen.
Rechte stukken gaan wel lukken, maar bochten ga je niet fijn vinden met 2 in een normale PVC-buis.
Sowieso misschien geen gek idee om de boel met talkpoeder in te smeren oid.
Rechte stukken gaan wel lukken, maar bochten ga je niet fijn vinden met 2 in een normale PVC-buis.
Sowieso misschien geen gek idee om de boel met talkpoeder in te smeren oid.
Dat was ik al van plan, dat talkpoeder. Er zit maar een bocht in, dus dan moet het lukken.
Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>
Verwijderd
Hier een reactie van een gecertificeerde ACT 1 monteur.
Even wat informatie over de bekabeling elk gekleurd paartje heeft een andere weerstand dit komt door de verschillende twistingen .
Ook is het belangrijk de volgorde van de kleurparen in de kabel dit heeft te maken met de overspraak naar de andere aarders als dit afwijkt dan heeft men al een probleem .
Ook te krappe bochten en het te strak binden van kabels en naast 220 volt leggen is uit den boze dit veroorzaakt allemaal dempingen waardoor de snelheid achteruit loopt .
De 220v zorg er ook nog voor dat er een ruis/brom ontstaat over het singnaal
van je data, wat ook weer als storpulsen aankomt en de data nogmaals opgevraagt dient te worden.
De twistingen diennen zo ver mogelijk door te lopen in de connectoren
Waar ook vaak een fout gemaakt word is het type connector er zijn namelijk meerdere soorten in omloop
de 1ne is voor harde kern en de andere voor soepele kern ook is het verstandig om een goede pers tang te hebben die pas loslaat als de persing volledig is .
zoals je ziet ziet zijn er een hoop oorzaken die je snelheid van je netwerk omlaag kan brengen aleen in de optimale situatie zal de snelheid gehaald worden .
ook ik heb met bekabeling gewerkt AMP (cat7) die niet door de test heen kwam, omdat na onderzoek en metingen de bekabeling niet goed op volgorde in de bekabeling zat hierdoor onstaan er meetfouten
Dit alles werd getest op een FLUKE Networks DSP-4000 .
zie link http://www.aaatesters.com...lyzer-Fluke_DSP_4000.html
Om een idicatie te geven wat deze meter kan meten is elke knelling van de kabel en de afstand tot de knellingen /conectoren (bijvoorbeeld 1 ste demping op 42,32meter en welke kleuren paar )
alle reflectie /dempingen /ruisweerstand /lengtes/kortsluitingen /datasnelheden /enz enz
Even wat informatie over de bekabeling elk gekleurd paartje heeft een andere weerstand dit komt door de verschillende twistingen .
Ook is het belangrijk de volgorde van de kleurparen in de kabel dit heeft te maken met de overspraak naar de andere aarders als dit afwijkt dan heeft men al een probleem .
Ook te krappe bochten en het te strak binden van kabels en naast 220 volt leggen is uit den boze dit veroorzaakt allemaal dempingen waardoor de snelheid achteruit loopt .
De 220v zorg er ook nog voor dat er een ruis/brom ontstaat over het singnaal
van je data, wat ook weer als storpulsen aankomt en de data nogmaals opgevraagt dient te worden.
De twistingen diennen zo ver mogelijk door te lopen in de connectoren
Waar ook vaak een fout gemaakt word is het type connector er zijn namelijk meerdere soorten in omloop
de 1ne is voor harde kern en de andere voor soepele kern ook is het verstandig om een goede pers tang te hebben die pas loslaat als de persing volledig is .
zoals je ziet ziet zijn er een hoop oorzaken die je snelheid van je netwerk omlaag kan brengen aleen in de optimale situatie zal de snelheid gehaald worden .
ook ik heb met bekabeling gewerkt AMP (cat7) die niet door de test heen kwam, omdat na onderzoek en metingen de bekabeling niet goed op volgorde in de bekabeling zat hierdoor onstaan er meetfouten
Dit alles werd getest op een FLUKE Networks DSP-4000 .
zie link http://www.aaatesters.com...lyzer-Fluke_DSP_4000.html
Om een idicatie te geven wat deze meter kan meten is elke knelling van de kabel en de afstand tot de knellingen /conectoren (bijvoorbeeld 1 ste demping op 42,32meter en welke kleuren paar )
alle reflectie /dempingen /ruisweerstand /lengtes/kortsluitingen /datasnelheden /enz enz
In mijn appartement wil ik nieuwe bekabeling gaan aanleggen.
Vanaf mijn wandcontact ;
- 15 meter naar de GB switch
- Vanaf GB switch
* 3 meter naar tv
* 3 meter naar PS3
* 4 meter naar laptop
* 4 meter naar pc
----------------------------
Totaal 29 meter.
Maakt het uit, of je vanaf wandcontact een korte of een lange afstand gebruikt? Bijvoorbeeld Wandcontact > 2m > GB switch
of wandcontact > 15m > GB switch
Ik haal dan 50 meter kabel.
Waar halen jullie je kabel?
Deze vond ik :
http://www.hardwarewebwin...-strandedcu-p-401704.html
Ik heb een stripper, misschien een metertje?
Wat voor plug's gebruiken jullie?
Ik vind namelijk verschillende soorten en niet echt een idee welke geschikt/goed is voor deze kabel.
Vanaf mijn wandcontact ;
- 15 meter naar de GB switch
- Vanaf GB switch
* 3 meter naar tv
* 3 meter naar PS3
* 4 meter naar laptop
* 4 meter naar pc
----------------------------
Totaal 29 meter.
Maakt het uit, of je vanaf wandcontact een korte of een lange afstand gebruikt? Bijvoorbeeld Wandcontact > 2m > GB switch
of wandcontact > 15m > GB switch
Ik haal dan 50 meter kabel.
Waar halen jullie je kabel?
Deze vond ik :
http://www.hardwarewebwin...-strandedcu-p-401704.html
Ik heb een stripper, misschien een metertje?
Wat voor plug's gebruiken jullie?
Ik vind namelijk verschillende soorten en niet echt een idee welke geschikt/goed is voor deze kabel.
Lees dit topic nog eens goed door. Voor kabels in de muren heb je solid nodig, en voor kabels van muur > apparaat heb je stranded (=soepel)
In dit topic staat ook uitgelegd hoe het met de RJ45 connectoren werkt, voor stranded en solid heb je namelijk ook ieder een eigen type connector.
Verder ken ik dat type kabel, en de winkel niet. Ik bestel zelf altijd hier: https://www.netwerkwinkel.com/
Daar hebben ze ook kant en klare patchkabels (om vanaf muur > apparaat) te gaan. Dat is misschien nog wat makkelijker, scheelt weer extra knijpwerk, en andere connectoren aanschaffen.
In dit topic staat ook uitgelegd hoe het met de RJ45 connectoren werkt, voor stranded en solid heb je namelijk ook ieder een eigen type connector.
Verder ken ik dat type kabel, en de winkel niet. Ik bestel zelf altijd hier: https://www.netwerkwinkel.com/
Daar hebben ze ook kant en klare patchkabels (om vanaf muur > apparaat) te gaan. Dat is misschien nog wat makkelijker, scheelt weer extra knijpwerk, en andere connectoren aanschaffen.
ThinkPadd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:10:
Lees dit topic nog eens goed door. Voor kabels in de muren heb je solid nodig, en voor kabels van muur > apparaat heb je stranded (=soepel)
Hmm, bedankt voor de tip. De kabel van mijn link is stranded. Dat is dus de goede?
Snap ik, daarom wist ik ook niet precies welke connector ik moest kiezen.
Schijnt een vrij bekende webshop te zien,
Bij netwerkwinkel is het dus deze :
https://www.netwerkwinkel.com/Netwerk-materialen/Cat-6-netwerkkabel-en-materialen/Netwerk-kabel/Home-Label/Cat.-6-UTP-installatie-kabel-ring-50m-EN6U-50-p_2592.html
Kant en klare heb ik ook naar gekeken. Alleen het is een stuk duurder, en zo kan ik alles precies zelf op maat maken. Bijvoorbeeld 6 meter, 5 meter past niet dus moet je 10 meter. Zonde van de meters.
[ Voor 6% gewijzigd door rolandos582 op 13-02-2013 23:04 ]
CAT6 is in veel gevallen niet eens zo heel veel duurder, en voorbereid op de toekomst
Voor een patchkabeltje misschien niet zo interessant, maar als je een flink aantal meters door buizen heen gaat trekken dan wil je het over 5 jaar liever niet opnieuw doen...
Goed voorbereid is het halve werk.joopv schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 00:02:
Waarom blijven mensen steeds maar naar CAT6 kabel grijpen? Gebruik toch gewoon CAT5e.
Ik werk bij een Groothandel in Elektro, Marktleider blabla en kan voor een goede prijs alles regelen. En anders had ik het sowieso ook gedaan.ThinkPadd schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 00:26:
CAT6 is in veel gevallen niet eens zo heel veel duurder, en voorbereid op de toekomstVoor een patchkabeltje misschien niet zo interessant, maar als je een flink aantal meters door meters heen gaat trekken dan wil je het over 5 jaar liever niet opnieuw doen...
Effe resumeren:
- Gigabit ethernet is ontworpen voor gebruik over CAT5 en beter, tot 100 meter.
- 10G ethernet gaat NIET over CAT6 werken.
Dus over welke toekomst heb je het nu waarin CAT6 nodig gaat zijn?
- Gigabit ethernet is ontworpen voor gebruik over CAT5 en beter, tot 100 meter.
Dus over welke toekomst heb je het nu waarin CAT6 nodig gaat zijn?
[ Voor 2% gewijzigd door joopv op 15-02-2013 12:24 . Reden: ok, "voortschrijdend inzicht" :) ]
Ik neem aan dat ze het hier over Cat5E en Cat6A hebben.
Cat6A gaat wel gewoon tot 10gb, en daarmee kun je het wel een tijdje volhouden.
Cat6A gaat wel gewoon tot 10gb, en daarmee kun je het wel een tijdje volhouden.
Jawel, maar niet over meer dan een meter of 30.joopv schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 01:12:
Effe resumeren:
Over CAT 6 zou 10Gb moeten kunnen over een afstand van max 55 meter, vanuit gaan de dat je utp heb dat niet naast andere kabels heb liggen dat kunnen storen anders word het minimaal 37 meter wat er mee gehaald kan worden. Echter als je FTP kabel neem moet je de 55 meter wel makkelijk halen ondanks je het bundel met andere kabels, door dat FTP kabel geshield is. Ik zou zelf dan ook voor vaste verbindingen door het hele huis voor CAT6 FTP Solid gaan, het ligt al gouw 10+ jaar en je ben voor bereid op 10Gb wat toch redelijk snel "betaalbaar" zal worden. Daar bij vind ik het prijs verschil nou niet echt zo groot om het daar voor te laten.CyBeR schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 02:24:
[...]
Jawel, maar niet over meer dan een meter of 30.
Heb 2 dagen geleden deze kabel van deze web shop netwerkproducten.com CAT6 FTP Solid besteld. Heb het inmiddels thuis en het betreft de Konig CMP-FTP6R100S, heb deze kabels optische geïnspecteerd en het betreft echt koper.
En laat nou net het gemiddelde woonhuis geen lengtes van meer dan 37m nodig hebben...
Ik ben op zoek naar een netwerkkabel van 10 meter om een router te verbinden met een andere router die ik als accesspoint zal gebruiken. Nu zie ik dat er patchkabels zijn maar ook crossoverkabels. Welke heb ik in dit geval nodig? Of maakt het weinig uit? Heb al gezocht maar het is me niet echt duidelijk.
Tussen routers onderling heb je eigenlijk een crosscable nodig. Maar tegenwoordig kunnen veel routers met straightcables aangesloten worden.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zie auto-MDIX zie: CaptJackSparrow in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels"
Yup. Modem+Router+Switch+Wireless Access Point zijn vier functies die je ook met vier apparaten zou kunnen verrichten maar het is natuurlijk véél handiger en economischer om die allemaal in één doosje te stoppen, of eentje minder (geen modem). Het begrip router wordt dan ook eigenlijk een beetje verkeerd gebruikt. In het Engels wordt zo'n alles-in-een kastje wel 'Residential Router' genoemd, of 'Residential Gateway'.
OK, dus beiden kunnen gebruikt worden. In een lokale winkel hier hebben ze deze , is wel cross maar is dus perfekt te gebruiken. Wat ik me nu nog afvraag: is dit een goede kabel, want ik vind bij de specs niets terug of het nu koper is of CCA, en ook over de dikte zie ik niets staan.
Er staat dat het Cat5 zou zijn. Niet Cat5E. Hmm. En bij deze kabel staat bij 'Productvoordelen' dat het een kruiskabel is terwijl hij gewoon straight is volgens de andere beschrijvingen daar. Informatie komt een beetje rommelig/niet geweldig betrouwbaar over.
Tenzij je ook ooit echt verwacht nog een kruiskabel nodig te hebben zou ik als ik jou was toch een gewone kopen vanwege de mogelijk betere signaaloverdracht bij Gigabit verkeer.
Kun je niet beter even bij de MediaMarkt gaan kijken? Die hebben denk ik een groter assortiment. En misschien Brico als die in de buurt zit. Evt. los materiaal en een tang kopen en zelf kabeltje knijpen. Hangt er vanaf hoe vaak/veel je kabels nodig hebt.
Tenzij je ook ooit echt verwacht nog een kruiskabel nodig te hebben zou ik als ik jou was toch een gewone kopen vanwege de mogelijk betere signaaloverdracht bij Gigabit verkeer.
Kun je niet beter even bij de MediaMarkt gaan kijken? Die hebben denk ik een groter assortiment. En misschien Brico als die in de buurt zit. Evt. los materiaal en een tang kopen en zelf kabeltje knijpen. Hangt er vanaf hoe vaak/veel je kabels nodig hebt.
Die Belkin is wel een cat5e, is te zien op de verpakking, maar goed, blijkbaar is een gewone kabel dan toch beter volgens jouCaptJackSparrow schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 20:53:
Er staat dat het Cat5 zou zijn. Niet Cat5E. Hmm. En bij deze kabel staat bij 'Productvoordelen' dat het een kruiskabel is terwijl hij gewoon straight is volgens de andere beschrijvingen daar. Informatie komt een beetje rommelig/niet geweldig betrouwbaar over.
Een MM is hier niet, wel een Saturn, en daar lag een cat 5e kabel van het merk Hama, zou ik dan beter die nemen? Dacht wel dat dat "maar" een 26awg was, en als je hier leest is dat dan ook weer niet geweldig.
Nu, zaterdag ben ik in Antwerpen, anders zal ik daar eens kijken
Dat Vanden Borre zit in Sint-Pieters-Leeuw volgens die site en daar zit ook een MM. Dus als de een voor jou lokaal is dan zou de ander dat ook moeten zijn was mijn gedachte.
Daar zit ook Brico wat een doe-het-zelf zaak is. De DHZ zaak bij mij in't durp heeft ook wel wat op dit gebied.
Voor zaterdag is er vast wel mogelijkheid om met even wat voorwerk in den Antwerp een adresje voor een geschikte kabel te vinden.
Voor zaterdag is er vast wel mogelijkheid om met even wat voorwerk in den Antwerp een adresje voor een geschikte kabel te vinden.
Nee, 't is Brugge, niet Sint-Pieters-Leeuw maar ik heb gewoon de eerste de beste link genomen
Zal zaterdag eens binnenspringen in de MM In Antwerpen.
Sterker nog, voor dit doel is het hele cross-verhaal al minstens 10 jaar verleden tijd. Maar mocht je nog over een crosskabel beschikken, dan kun je die ook zonder enig beletsel gebruiken, want alle routers en switches zijn tegenwoordig autodetecting. Echt verkwisting als je ze weggooit.Onbekend schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:17:
Tussen routers onderling heb je eigenlijk een crosscable nodig. Maar tegenwoordig kunnen veel routers met straightcables aangesloten worden.
Verwijderd
Mijn eerste netwerkje (10mbit) was indertijd glasvezel, ben juist naar koper overgegaan om het betaalbaar te houden. Was opzich wel grappig indertijd kaken op de vloer als ze glasvezel zagenSoldaatje schreef op zondag 12 februari 2012 @ 18:12:
Ja, als de koperprijs maar omhoog gaat wordt het straks voordeliger om met glasvezel te gaan werken.
In ieder geval bedankt voor de waarschuwing. Ik vervang binnenkort alle coax televisie kabels in huis door een dubbele netwerkkabel. Iemand hier kan mij vast wel naar de juiste kabel wijzen voor een GBit netwerkje.
Vanuit de meterkast gaan er dan dubbele kabels naar woonkamer, slaapkamer en werkkamer. Ik zoek dus een goede kwaliteit cat6 kabel die soepel genoeg is om er twee van door een standaard leiding te trekken. (Ik zal de huidige coax kabel als trekdraad gebruiken) In de meter kast komt 3x een opschroef wandcontactdoos voor 2x rj45 en in de kamers komen inbouw contactdozen voor 2x rj45.
Tips voor merk/type kabel zijn welkom, het is lang geleden dat ik mij hiermee heb bezig gehouden en ik zou niet weten waar ik tegenwoordig op moet letten.
Ik heb mijn kabels gewoon rechtstreeks in het modem geduwd. Ik zie niet echt de toegevoegde waarde van patchkasten of andere constructies in een thuisoplossing met een paar kabeltjes.
Zelfs al heb je een professionele 24-poort switch hangen zie ik het niet echt. Dan ga je in plaats van kabels direkt in de switch naar kabels in een patchkast afwerken en dan toch weer kabels van de patchkast naar de switch. Ik zie het nut qua netheid en gemak niet.
Zelfs al heb je een professionele 24-poort switch hangen zie ik het niet echt. Dan ga je in plaats van kabels direkt in de switch naar kabels in een patchkast afwerken en dan toch weer kabels van de patchkast naar de switch. Ik zie het nut qua netheid en gemak niet.
Signatures zijn voor boomers.
En vind je het dan ook tenenkrommend om te lezen als mensen - ik ook, werkt wel - dit soort dingen doen:Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2013 @ 16:02:
Hier een reactie van een gecertificeerde ACT 1 monteur.
[...]

Niks mis mee, zolang je weet wat je doet.
Dus geen gigabit nodig hebt en alle aderpaartjes (kleur+kleur/wit) ook als paartjes bij elkaar houdt.
Dus geen gigabit nodig hebt en alle aderpaartjes (kleur+kleur/wit) ook als paartjes bij elkaar houdt.
Ik heb die methode gebruikt om alle poorten van m'n modem (4 stuks) via 2 utp kabels naar m'n patchpanel bij de server te krijgen. Zodat ik niet telkens in de meterkast hoef te kruipen. Modem = 100mbit, dus werkt allemaal prima
Ondervond eigenlijk geheel geen problemen ermee, heb alleen wel de uit eindes met krimpkous voorzien zodat het 'kleinere' kabels lijken 
Heb ooit in het verleden zelfs via standaard telefoondraad 100mbit gehaald (op 5m)
Heb ooit in het verleden zelfs via standaard telefoondraad 100mbit gehaald (op 5m)
Ik heb een aantal RJ45 splitters van ebay, type met intern draadjes, gemodificeerd om die splitsing en samenvoeging te doen, werkt prima. Alleen de fabriek in China is overgegaan op een veel goedkopere manier van fabriceren waardoor je dat nu niet meer zomaar kan doen helaas.
Wel zo dat die Rj45 splitters niet echt cat5 grade zijn, maar als je ze bij het modificeren ook nog even twist dan moet dat al een stuk beter zijn
(en dat is dus een van de voordelen van een patchpanel, dat je dit soort hacks niet *direct* op je inkomende kabels hoeft te doen maar de kabels in de muur gewoon straight houdt
)
Wel zo dat die Rj45 splitters niet echt cat5 grade zijn, maar als je ze bij het modificeren ook nog even twist dan moet dat al een stuk beter zijn
(en dat is dus een van de voordelen van een patchpanel, dat je dit soort hacks niet *direct* op je inkomende kabels hoeft te doen maar de kabels in de muur gewoon straight houdt
[ Voor 17% gewijzigd door Jasper Janssen op 02-03-2013 15:36 ]
Ach als je de boel gaat splitten, dus maar 4 aders per verbinding, dan hebben we het toch over 100 Mbps, dus niet echt heel erg dat het dan geen cat5-grade meer is.
Precies, dit kan perfect werken als je maar 100Mbit/s nodig hebt. Ik gebruik dit ook voor 2 kabels in m'n huis, zonde om switches te kopen en aan te houden (stroomkosten) als alles toch maar op 100Mbit/s hoeft te draaienjoopv schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:05:
Niks mis mee, zolang je weet wat je doet.
En, heb je nog je kaartje uit kunnen lezen?c0ne schreef op maandag 04 februari 2013 @ 17:34:
[...]
Gelukt is het, dat wel..
En als ik de SD-kaart uitgelezen had vóórdat de meter gekaapt werd, had ik al wat kunnen laten zien![]()
Ik hoop dat ik "mijn" sd-kaart vandaag of morgen op zaak terecht komt, dan kan ik de meetgegevens zsm. posten.
[ Voor 30% gewijzigd door MensionXL op 03-03-2013 12:15 ]
Oops

Test-07 en Test-08 zijn dezelfde kabel als Test-06 maar dan met een "storing" ingebouwd

PDF bestand met alle meetgegevens:
Klik
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Hmm, ik ben aan het uitzoeken waarom ik op mijn werkkamer maar max 100Mbps krijg. Nog niet aan de kabel gedacht, maar als ik dit lees.
Ik heb tijdens de verbouwing twee jaar geleden bijna 200 meter van deze kabel (merk Intronics) gelegd in mijn huis (door de muren). Op de kabel zelf staat: "Cat6 stranded/patch cord EIA/TIA 568 4x2xAWG21/7 UTP unshielded 086M".
Heb niet het hele topic uitgepluisd, maar kan dit het probleem zijn? Overigens heb ik beneden in de woonkamer (afstand 5 meter) wel een Gigibit verbinding. Zou wel extreem klote zijn, want opnieuw leggen zit er hier niet in...
Ik heb tijdens de verbouwing twee jaar geleden bijna 200 meter van deze kabel (merk Intronics) gelegd in mijn huis (door de muren). Op de kabel zelf staat: "Cat6 stranded/patch cord EIA/TIA 568 4x2xAWG21/7 UTP unshielded 086M".
Heb niet het hele topic uitgepluisd, maar kan dit het probleem zijn? Overigens heb ik beneden in de woonkamer (afstand 5 meter) wel een Gigibit verbinding. Zou wel extreem klote zijn, want opnieuw leggen zit er hier niet in...

[ Voor 4% gewijzigd door vanDaal op 03-03-2013 20:41 ]
Als je nog een stukje hebt liggen, zou je even de aansteker- of magneet-test kunnen doen.
De doorsnede (AWG21, 0.41 mm^2) is namelijk 2x zoveel oppervlak als AWG24 (0.205 mm^2). (Zie ook Wikipedia - AWG)
Aangezien de weerstand van aluminium op die manier goed verbloemd kan worden, zou het wel eens aluminium kunnen zijn. Dus prima met een aansteker te testen.
Maar had je dan geen problemen met het aandrukken in de wandcontactdoosjes, of in de stekkers? AWG21 is namelijk nogal een stukje dikker.
Heb je ook een (eenvoudige) netwerktester in huis? Eentje die gewoon doormeet of er verbinding is, is al een goed begin.Daarmee kun je in elk geval al uitsluiten dat een van de aders mogelijk niet goed verbinding maakt, wat niet zo ondenkbaar is met dergelijke dikke aders.
En mocht inderdaad blijken dat je prut-kabel hebt, zou ik toch zeker even de leverancier inlichten.
De doorsnede (AWG21, 0.41 mm^2) is namelijk 2x zoveel oppervlak als AWG24 (0.205 mm^2). (Zie ook Wikipedia - AWG)
Aangezien de weerstand van aluminium op die manier goed verbloemd kan worden, zou het wel eens aluminium kunnen zijn. Dus prima met een aansteker te testen.
Maar had je dan geen problemen met het aandrukken in de wandcontactdoosjes, of in de stekkers? AWG21 is namelijk nogal een stukje dikker.
Heb je ook een (eenvoudige) netwerktester in huis? Eentje die gewoon doormeet of er verbinding is, is al een goed begin.Daarmee kun je in elk geval al uitsluiten dat een van de aders mogelijk niet goed verbinding maakt, wat niet zo ondenkbaar is met dergelijke dikke aders.
En mocht inderdaad blijken dat je prut-kabel hebt, zou ik toch zeker even de leverancier inlichten.
Thanks voor je reactie!TD-er schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:20:
Ik heb net mijn werkkamer pc direct op de switch aangesloten met een (andere) Cat6 kabel. Nu heb ik wel 1Gbps verbinding. Dus het ligt niet aan mijn PC. Blijven er drie mogelijkheden over voor zover ik kan redeneren:
1. Aansluiting in de wandcontactdoos is verkeerd (waardoor er alleen 100Mbps doorheen kan). Als dat uberhaupt kan

2. Kabels zijn verkeerd geknipt
3. Kabels zijn prut
De aansteker- of magneet-test heb ik nog niet gedaan, heb even geen stukje liggen om te testen.
[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 03-03-2013 23:59 ]
Je kunt de kabels zeker wel verkeerd knijpen, waardoor je alleen maar 100 Mbps haalt.
De paren zijn 1&2, 3&6, 4&5 en 7&8.
Zo uit het hoofd worden voor 100 Mbps alleen de paren 1&2 en 3&6 gebruikt. Dus wanneer je iets in de andere 2 paren fout hebt zitten, gaat Gbit niet werken.
Bijvoorbeeld wanneer je de witte delen van die 2 paren verwisseld hebt, dus eigenlijk de paren opgesplitst.
Misschien kun je ook nog wel wegkomen met 100 Mbps wanneer je de gebruikte aders gesplitst hebt.
Helaas kun je met goedkope netwerktesters dat soort verwisseling van aders niet detecteren.
Gelukkig hebben de witte aders tegenwoordig wel een streepje erop om aan te duiden bij welk paar de ader hoort.
De paren zijn 1&2, 3&6, 4&5 en 7&8.
Zo uit het hoofd worden voor 100 Mbps alleen de paren 1&2 en 3&6 gebruikt. Dus wanneer je iets in de andere 2 paren fout hebt zitten, gaat Gbit niet werken.
Bijvoorbeeld wanneer je de witte delen van die 2 paren verwisseld hebt, dus eigenlijk de paren opgesplitst.
Misschien kun je ook nog wel wegkomen met 100 Mbps wanneer je de gebruikte aders gesplitst hebt.
Helaas kun je met goedkope netwerktesters dat soort verwisseling van aders niet detecteren.
Gelukkig hebben de witte aders tegenwoordig wel een streepje erop om aan te duiden bij welk paar de ader hoort.
Let wel op: het gaat niet om solid AWG21 (dat mag en past helemaal niet) maar om iets dat stranded AWG21/7 wordt genoemd. Dit voldoet niet aan de standaard manier van noteren ( Wikipedia: American wire gauge , er is dus een getal te weinig) voor stranded kabels, dus ik weet niet helemaal zeker of ze dan bedoelen 7 strands die samen awg21 zijn of wat anders.TD-er schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:20:
Als je nog een stukje hebt liggen, zou je even de aansteker- of magneet-test kunnen doen.
Maar anyway, met stranded kabel en normale stekkertjes (want probeer maar eens RJ45 stranded plugs te vinden...) is het heel erg makkelijk om een of twee aders te hebben die gewoon niet goed doorgeprikt zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Jasper Janssen op 04-03-2013 09:23 ]
Ik heb flink wat meters kabel verzameld voor een router en omdat het een zooitje werd, heb ik de kabels opgerold (niet te strak) zodat het overzichtelijk blijft. Alles ligt nu erg netjes maar wat is het effect van kabels oprollen eigenlijk? Kan dit interferentie veroorzaken op dezelfde of andere kabels? Of niet meer dan wanneer kabels normaal langs elkaar zouden lopen? Het gaat hier om kabels variërend van 20 tot 50 meter lengte in totaal en er loopt 100 en 1000Mbit/s overheen
Heb tot nu toe niks vreemds gemerkt maar ben erg benieuwd of dit misschien effect kan hebben, de magnetische velden die van de kabel afkomen lijken in elk geval erg klein te zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door MensionXL op 26-03-2013 21:44 ]
Nihil bij twisted pair of andere vormen van bescherming,
Het grootste effect van opgerolde kabels is inderdaad alleen maar dat ze langer zijn.
Storing op naburige aders is door de twists minimaal.
Wat wel makkelijker kan gebeuren bij opgerolde kabels is dat je ze een keertje aantrekt en er een knik in trekt en dat ze wat makkelijker stof en andere viezigheid kunnen vasthouden. Dus eigenlijk alleen maar praktische issues.
Wat wel makkelijker kan gebeuren bij opgerolde kabels is dat je ze een keertje aantrekt en er een knik in trekt en dat ze wat makkelijker stof en andere viezigheid kunnen vasthouden. Dus eigenlijk alleen maar praktische issues.
Poep. Ik heb Logilink CPV0019 kabel gekocht (een jaar geleden). Dit heb ik in duitsland besteld. Iemand ervaringen met garantie bij Duitse webwinkels (lets-sell.de) als je in Nederland woont?
painkill schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:45:
Nihil bij twisted pair of andere vormen van bescherming,
Ok! Bedankt voor jullie reactiesTD-er schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 21:49:
Het grootste effect van opgerolde kabels is inderdaad alleen maar dat ze langer zijn.
oeh die knik is nu juist iets wat zeer slecht is.
Nu kan twisted pair er beter tegen dan coax, maar ooit een knik in de kabel betekend dat de specificaties van de kabel slechter zijn dan daarvoor.
En dan met name omdat er een extra reflectie punt inzit op het punt waar de knik zit/zat. Orde van grootte van de verstoring is ongeveer gelijk aan een stekkerverbinding.
Nu kan twisted pair er beter tegen dan coax, maar ooit een knik in de kabel betekend dat de specificaties van de kabel slechter zijn dan daarvoor.
En dan met name omdat er een extra reflectie punt inzit op het punt waar de knik zit/zat. Orde van grootte van de verstoring is ongeveer gelijk aan een stekkerverbinding.
Maar je kunt ze toch bijna niet fatsoenlijk afmonteren in een inbouwdoos, terwijl je voldoende lengte houdt om een beetje te kunnen werken, zonder dat je er daarna een knikje in moet maken om hem terug in de doos te krijgen?
Dat is een kwestie van oefenen. Het is mogelijk om ze kort af te monteren.HvB83 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 11:22:
Maar je kunt ze toch bijna niet fatsoenlijk afmonteren in een inbouwdoos, terwijl je voldoende lengte houdt om een beetje te kunnen werken, zonder dat je er daarna een knikje in moet maken om hem terug in de doos te krijgen?
Anders moet je een lus in de inbouw doos houden. Is beter als een knik.
| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |
Heb het nu inderdaad zo kort mogelijk geprobeerd, is even een gepruts de eerste paar keer, maar daarna prima te doen. En inderdaad past het daarna (mits precies op de juiste lengte gemaakt) veel mooier in de doos. Thanks!Sandertje03 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 12:20:
[...]
Dat is een kwestie van oefenen. Het is mogelijk om ze kort af te monteren.
Anders moet je een lus in de inbouw doos houden. Is beter als een knik.
Maar stel dat je hem knikt, wat is in de praktijk de invloed van zoiets in een thuissituatie? Betekent dat gelijk dat je over een paar jaar (wanneer het voor thuis betaalbaar en nuttig is) geen 10Gb meer van zo'n kabel moet verwachten, of is het eerder het verschil tussen of je over 100m lengte of over 95m de volledige snelheid haalt?
Idem voor trekken aan zo'n kabel, met loze leidingen moet je soms aardig je best doen. Officieel mag je volgens de meeste specsheets met 15kg eraan trekken, 30kg als het er 2 zijn. Er zijn best situaties denkbaar dat dat niet altijd genoeg is. Is het dan gelijk over en sluiten met zo'n kabel, of kunnen ze in de praktijk best wat hebben?
Met alle certificeringen die grote bedrijven aan hun datanetwerk stellen kan ik me namelijk voorstellen dat zo'n fabrikant zich met redelijk wat marge indekt tegen externe invloeden.
Ik zie 25 ohm staan bij de dc weerstand. Nu denk ik dat het de loop weerstand is. Die zou dan eigenlijk ongeveer 18 ohm moeten zijn, dus die 25 ohm is maar een marginaal verschilletje. Dat duidt op een gedeeltelijk kopen en gedeeltelijk aluminium kern.maarud schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 11:28:
Ik heb geen verstand van die Fluke testrapporten, dus ik wil hier even vragen:
Zit er kwaliteitsverschil tussen deze kabel die zogenaamd 'high quality' is, en deze zogenaamde 100% koper kabel? Prijsverschil is 30 excl btw namelijk
Dit zijn een aantal aannames. fwiw, your milage may vary, enz.
buiten dat idd de loop weerstand echt te hoog is(geen marginaal verschilletje)
doet deze tekst mij ook huiveren.
niet doen.
doet deze tekst mij ook huiveren.
oftewel ze vertrouwen het zelf ook niet.Voor dit artikel geldt niet goed geld terug garantie!!
niet doen.
Oke, dit staat niet bij die 100% koper, dus ik neem aan dat ik die zonder zorgen kan kopen?
Ja, als ze waar maken wat ze zeggen. Anders mag je alsnog een heleboel herrie maken.
Die andere, als de aders niet 100 % koper zijn, dan mag het niet cat5(e) heten.
Die andere, als de aders niet 100 % koper zijn, dan mag het niet cat5(e) heten.
De twee normen die ze erbij vermelden kan de kabel nooit aan voldoen omdat die gaan over gebouw systemen.
Ik vertrouw die lui niet.
Dat betekend niet dat ze geen goede spullen voor weinig verkopen. Wel dat dat ze een loopje nemen met respect en waarde.
Dat betekend niet dat ze geen goede spullen voor weinig verkopen. Wel dat dat ze een loopje nemen met respect en waarde.
In het meest vervelende geval breekt de kern na een knik. De aders zouden nog wel tegen elkaar aan kunnen zitten, dus dat soort problemen merk je dat niet meteen, maar pas na enige tijd door oxidatie op de breuk, of door beweging/trilling.HvB83 schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:02:
[...]
Maar stel dat je hem knikt, wat is in de praktijk de invloed van zoiets in een thuissituatie? Betekent dat gelijk dat je over een paar jaar (wanneer het voor thuis betaalbaar en nuttig is) geen 10Gb meer van zo'n kabel moet verwachten, of is het eerder het verschil tussen of je over 100m lengte of over 95m de volledige snelheid haalt?
[...]
In een iets minder vervelend geval komt er een scherpe hoek in de kern.
Het nadeel van scherpe hoeken is dat hoge frequenties er niet altijd goed langs komen en dat kan per frequentie verschillen, maar bij constante frequentie ook plaats-afhankelijk zijn.
Nu is de golflengte van het signaal bij Gbit relatief laag, zodat uitzetting door temperatuurschommelingen hierop vrijwel geen invloed heeft. Dus bij een knik zal het werken of niet goed werken, met dus merkbaar lagere transfer-snelheid (door fouten). Maar wanneer het bij Gbit werkt (met knikken in de kabel) wil dat niets zeggen over de werking met 10 Gbps.
Bij welke shop weet ik zeker dat ik een goede kabel haal? Ik kwam deze linkjes juist tegen in dit topic namelijk ;pMafketel schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 19:49:
De twee normen die ze erbij vermelden kan de kabel nooit aan voldoen omdat die gaan over gebouw systemen.
Ik haal al mijn artikelen bij netwerkproducten.com, goede service, snelle levering en scherpe prijzen.
Had een defect 8 poorts patchpaneel, nieuwe werd zonder problemen opgestuurd maar ging toch liever voor meer poorten, ff gemaild en de volgende dag kon ik mijn nieuwe 24 poorts versie ophalen en de oude gelijk inleveren:)!
Had een defect 8 poorts patchpaneel, nieuwe werd zonder problemen opgestuurd maar ging toch liever voor meer poorten, ff gemaild en de volgende dag kon ik mijn nieuwe 24 poorts versie ophalen en de oude gelijk inleveren:)!
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Heb net bij digitusshop alle spullen gehaald, blijkt dat het bedrijf nog dicht in de buurt zit ook. Qua prijs niet eens zo heel duur, en Digitus voelt solide en goed aan. Ik ben wel tevreden
Wat heb je allemaal besteld als ik vragen mag?
48 poorts patchpanel, 305m Cat5E kabel, 15 contactdozen en eeuhm.... een LSA tooltje. Oja en een patchkast. Netgear ProSafe managed 32poorts gigabit switch komt gewoon bij de goedkoopste @ Pricewatch vandaan
Heb je geen patch kabels nodig?
Neuh die wilde ik zelf maken van de oude cat5e kabel die er nog lag, maar na het doggen van al die LSA-stroken heb ik wel weer genoeg aderparen gezien dus ik denk dat ik inderdaad nog even een bosje ga halen
Verbeter me als ik fout zit maar is solid niet voor LSA stroken? Ik heb nu tenminste alle vaste aansluit punten op solid zitten, heb nog een 2de patch paneel aangeschaft om de apparatuur in de meterkast aan te sluiten (poort 19 tot 24 ga ik op her andere patch paneel ook doggen op 19 tot 24, op die manier kan ik mijn lokale apparatuur aansluiten op patch paneel 1 poort 19/24 en op het tweede patch paneel poort 19/24 gaat dan naar de switch!) misschien over-kill maar qua performance merk ik niets en het staat wel grappig😏
Heb je foto van je patchpaneel/netwerk setup?
Heb je foto van je patchpaneel/netwerk setup?
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 27-04-2013 15:45 ]
Yep, solid kern kabel is voor LSA-aansluitingen, maar er zijn ook zeker wel RJ45-stekkers voor kabels met vaste kern.
Die hebben geen puntje in de contact, maar 3 vinnen die langs de kern schrapen.
Voor gebruik als patchkabel in een patchkast is het niet zo gek om vaste kern te gebruiken als patchkabel, aangezien dat toch niet echt veel beweegt, dus de kans op een kabelbreuk is minimaal.
Die hebben geen puntje in de contact, maar 3 vinnen die langs de kern schrapen.
Voor gebruik als patchkabel in een patchkast is het niet zo gek om vaste kern te gebruiken als patchkabel, aangezien dat toch niet echt veel beweegt, dus de kans op een kabelbreuk is minimaal.
Jeps, solid prik je op LSA. Toevallig heb ik vandaag nog solid kabel 'misbruikt' als patchkabel, 2 stekkertjes aan gemaakt et voila. Ik had de winkel nog gebeld of ik speciale solid-stekkers moest kopen, maar ze merkte niet echt verschil tussen de standaard en de gewone. Proef op de som genomen en gewone stekkertjes eraan gemaakt, en het werkt idd ook
Alleen nu de vraag voor hoelang... hahaha. Hoeft niet zo veel data overheen dus voor 'real' 1Gbps zou ik misschien wel die speciale stekkers halen.
Fotootje komt nog wel, die heb ik nog niet gemaakt
Vaak genoeg gezien. Stekkertjes voor stranded op solid kabel. Haalt gewoon 1Gbps. Het enige is dat de kabel sneller vermoeid is.maarud schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 17:08:
Jeps, solid prik je op LSA. Toevallig heb ik vandaag nog solid kabel 'misbruikt' als patchkabel, 2 stekkertjes aan gemaakt et voila. Ik had de winkel nog gebeld of ik speciale solid-stekkers moest kopen, maar ze merkte niet echt verschil tussen de standaard en de gewone. Proef op de som genomen en gewone stekkertjes eraan gemaakt, en het werkt idd ookAlleen nu de vraag voor hoelang... hahaha. Hoeft niet zo veel data overheen dus voor 'real' 1GBps zou ik misschien wel die speciale stekkers halen.
Lijkt me nogal logisch, zolang ze goed contact maken is er niets aan de hand. Ik kan met de beste wel van de wereld niet bedenken waarom dit niet zo zou zijn. Maar inderdaad voor hoelang, dat is het kardinale punt. Nog niks aan de hand als zo'n soepele kabel verder gewoon stil ligt.
Jep, kabel ligt in een kabelgoot gewoon stil voor de komende x jaar.. dat zit wel snor geloof ik
Punt is dat stekkertjes voor stranded kabel door de kern heen prikken.Techneut schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 20:54:
Lijkt me nogal logisch, zolang ze goed contact maken is er niets aan de hand. Ik kan met de beste wel van de wereld niet bedenken waarom dit niet zo zou zijn. Maar inderdaad voor hoelang, dat is het kardinale punt. Nog niks aan de hand als zo'n soepele kabel verder gewoon stil ligt.
Dat is dus een punt.
Bij solid kabel is dat meer iets wat als punt in de kern steekt, maar bij geringe beweging van het contactplaatje al geen contact meer hoeft te maken met de kabel.