Ik heb hier wat oude kabels getest en ook een 20 meter lange UTP cat5e kabel die iets meer dan 5 euro heeft gekost bij kabeltje.com en deze haalt gewoon 943Mbit/s met iperf
Ik heb iperf ingesteld om 8 threads te gebruiken want anders komt hij niet verder dan 250Mbit/s. Betekent dit dat deze kabel dus niet van CCA is? Of test ik misschien niet goed?
Ik zoek gewoon contact met alle shops die deze kabels nog onduidelijk aanbieden..
Heb er wel een beetje genoeg van, dus mensen met voorbeelden, kom maar op
Ik raad andere mensen ook aan om actief die shops te benaderen.
Heb er wel een beetje genoeg van, dus mensen met voorbeelden, kom maar op
Ik raad andere mensen ook aan om actief die shops te benaderen.
Had even niets te doen en heb hier net eens 72 meter Digitus CAT7 S/FTP 1200MHz AWG23 getest die ik nog had liggen
Blauwe paar enkele ader 4,7Ω
Blauwe paar 1 kant doorverbonden (144meter) 9,6Ω
Bruine paar enkele ader 4,7Ω
bruine paar 1 kant doorverbonden (144meter) 9,6Ω
groene paar enkele ader 4,7Ω
groene paar 1 kant doorverbonden (144meter) 9,6Ω
oranje paar enkele ader 4,7Ω
oranje paar 1 kant doorverbonden (144meter) 9,6Ω
Onder de 7Ω per 100 meter
Daarna 40 meter Ligawo CAT7 S/FTP 1200MHz AWG23
Blauwe paar enkele ader 2,7Ω
Blauwe paar 1 kant doorverbonden (80meter) 5,6Ω
Bruine paar enkele ader 2,7Ω
bruine paar 1 kant doorverbonden (80meter) 5,6Ω
groene paar enkele ader 2,7Ω
groene paar 1 kant doorverbonden (80meter) 5,6Ω
oranje paar enkele ader 2,7Ω
oranje paar 1 kant doorverbonden (80meter) 5,6Ω
Die 0,2Ω verschil zal wel komen door het handmatig (aan elkaar draaien) doorverbinden van de aders
Ik heb ook Digitus CAT5e AWG24 getest, deze heeft een weerstand van 20Ω per 100 meter
Een goede Cat5e keystone geeft 0,1Ω aan weerstand
Een goede Cat6a keystone geeft 0,1Ω aan weerstand
Een Cat5 antiek AWG24 patchcord van 0,5 meter geeft 1,1Ω aan weerstand
Een Cat6 (netwerkwinkel.com) AWG27 patchcord van 0,5 meter geeft 3,6Ω aan weerstand
Een Cat7 ligawo AWG26 patchcord van 2 meter geeft 0,8Ω aan weerstand
Er zit dus best wel wat kwaliteit verschil tussen Cat5e en Cat7, daarnaast moet je echt opletten welke patchcords je koopt!
Alle metingen heb ik gedaan met een Fluke 73-III
Blauwe paar enkele ader 4,7Ω
Blauwe paar 1 kant doorverbonden (144meter) 9,6Ω
Bruine paar enkele ader 4,7Ω
bruine paar 1 kant doorverbonden (144meter) 9,6Ω
groene paar enkele ader 4,7Ω
groene paar 1 kant doorverbonden (144meter) 9,6Ω
oranje paar enkele ader 4,7Ω
oranje paar 1 kant doorverbonden (144meter) 9,6Ω
Daarna 40 meter Ligawo CAT7 S/FTP 1200MHz AWG23
Blauwe paar enkele ader 2,7Ω
Blauwe paar 1 kant doorverbonden (80meter) 5,6Ω
Bruine paar enkele ader 2,7Ω
bruine paar 1 kant doorverbonden (80meter) 5,6Ω
groene paar enkele ader 2,7Ω
groene paar 1 kant doorverbonden (80meter) 5,6Ω
oranje paar enkele ader 2,7Ω
oranje paar 1 kant doorverbonden (80meter) 5,6Ω
Die 0,2Ω verschil zal wel komen door het handmatig (aan elkaar draaien) doorverbinden van de aders
Ik heb ook Digitus CAT5e AWG24 getest, deze heeft een weerstand van 20Ω per 100 meter
Een goede Cat5e keystone geeft 0,1Ω aan weerstand
Een goede Cat6a keystone geeft 0,1Ω aan weerstand
Een Cat5 antiek AWG24 patchcord van 0,5 meter geeft 1,1Ω aan weerstand
Een Cat6 (netwerkwinkel.com) AWG27 patchcord van 0,5 meter geeft 3,6Ω aan weerstand
Een Cat7 ligawo AWG26 patchcord van 2 meter geeft 0,8Ω aan weerstand
Er zit dus best wel wat kwaliteit verschil tussen Cat5e en Cat7, daarnaast moet je echt opletten welke patchcords je koopt!
Alle metingen heb ik gedaan met een Fluke 73-III
[ Voor 2% gewijzigd door fast-server op 23-12-2012 11:31 . Reden: AWG waarde patchcords vermeld ]
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Patchkabels geven dan redelijk wat weerstand, maar ik denk vooral door de connectors..
Cat5E is ≤ 0.188 Ω/m of 18.8 Ω/100m max (wikipedia in ieder geval)
Cat6 en Cat7 zullen waarschijnlijk nog strenger zijn..
Cat5E is ≤ 0.188 Ω/m of 18.8 Ω/100m max (wikipedia in ieder geval)
Cat6 en Cat7 zullen waarschijnlijk nog strenger zijn..
Ten overvloede, want zo te merken is nog niet iedereen hier op bedacht, bedenk dat in die tabellen doorgaans de lusweerstand staat vermeld, dus over twee maal de lengte, maar soms wordt in discussies met de waarde voor de enkele afstand gerekend. Beetje onlogisch, want uiteraard is "heen en terug" relevant. Voor sommigen een beetje verwarrend.
Neem bovendien, ingeval je het zelf gaat berekenen op grond van lengte, doorsnee en materiaal (hoort koper te zijn) , wat extra lengte wegens het twisten, doorgaans rond de 10 %.
Inderdaad is cat6 en -7 wat dikker, althans hoort dat te zijn, dus hebben deze wat lagere ohmse weerstand.
Neem bovendien, ingeval je het zelf gaat berekenen op grond van lengte, doorsnee en materiaal (hoort koper te zijn) , wat extra lengte wegens het twisten, doorgaans rond de 10 %.
Inderdaad is cat6 en -7 wat dikker, althans hoort dat te zijn, dus hebben deze wat lagere ohmse weerstand.
Vraagje:
Waar kan ik een flinke hoeveelheid (kwaliteits)kabels kopen? Moet rond de 40 meter zijn.
Ik neem aan niet bij de Gamma/Praxis of het lokale onderdelenhuis?
Heb 10m gekocht bij Action van Elro, maar volgens mij is hij niet helemaal correct gemaakt want om de 5min een min geen enkele verbinding mogelijk met die kabel [zelfs geen indicatielampje op router of netwerkkaart]
Waar kan ik een flinke hoeveelheid (kwaliteits)kabels kopen? Moet rond de 40 meter zijn.
Ik neem aan niet bij de Gamma/Praxis of het lokale onderdelenhuis?
Heb 10m gekocht bij Action van Elro, maar volgens mij is hij niet helemaal correct gemaakt want om de 5min een min geen enkele verbinding mogelijk met die kabel [zelfs geen indicatielampje op router of netwerkkaart]
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?
Anoniem: 289209
Helaas zijn inderdaad niet alle specificaties van elk kabeltje bij ons op de site up to date. Ten tijde dat deze lijn CAT5e kabels toegevoegd werden aan ons bestand, werd 1000BASE-T nog nauwelijks gebruikt. Zodoende is dat ook niet vermeld geweest in de specificaties van deze kabels.joopv schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:44:
Een winkel die dit soort onzin op de website zet zou ik mijden als de pest.
Je wilt voor die paar centen toch geen risico lopen?
[...]
Met droge ogen beweren dat het Cat5e kabel is en er vervolgens bij zeggen dat het alleen voor 10 en 100Mb geschikt is...
Eerlijkheid gebied te zeggen dat wij nog niet eerder klachten gehad hebben over deze kabel en/of zijn specificaties. Zodoende zijn de specificaties van deze kabels op onze site nooit bijgewerkt, waar dat kennelijk wel zo had moeten zijn.
Graag nodig ik iemand uit die thuis of op het werk over de nodige test apparatuur beschikt om enkele van deze kabeltjes aan een grondige test te onderwerpen. Wij sturen ze op, jij test ze uitvoerig en plaatst de bevindingen in dit topic. Zodoende kunnen de specificaties door een onafhankelijke partij getest worden. Waar nodig zullen wij dan de specificaties van deze kabeltjes aanpassen bij ons op de site of desnoods de verkoop er van staken, mochten de kabels in het geheel niet voldoen aan de huidig geldende eisen.
Mocht je dit willen doen, reageer even in dit topic en stuur mij een DM met je adres.
Zo zie ik het graag! Helaas werk ik niet meer bij mijn stagebedrijf welke deze meetapparatuur heeft..
In een thuisnetwerk deze kabels testen is wat mij betreft te afhankelijk van teveel factoren.
Al kan iemand die nu dicht tegen de 1gb/s aan zit deze kabel er natuurlijk wel tussen zetten om zo een goede indicatie te krijgen.. Natuurlijk wel in 2voud, bij het patchpaneel en bij de pc, want zo gaat het bij de mensen ook gebruikt worden..
Helaas kom ik niet verder dan 600 Mbps, dus mijn metingen zullen niet geheel goed zijn, misschien heb ik ook ergens wel een minder kabeltje
In een thuisnetwerk deze kabels testen is wat mij betreft te afhankelijk van teveel factoren.
Al kan iemand die nu dicht tegen de 1gb/s aan zit deze kabel er natuurlijk wel tussen zetten om zo een goede indicatie te krijgen.. Natuurlijk wel in 2voud, bij het patchpaneel en bij de pc, want zo gaat het bij de mensen ook gebruikt worden..
Helaas kom ik niet verder dan 600 Mbps, dus mijn metingen zullen niet geheel goed zijn, misschien heb ik ook ergens wel een minder kabeltje
Ik wil hier wel over meedenken. Het is voor mij geen probleem om eens een weekend een Fluke DTX1800 mee naar huis te nemen.Anoniem: 289209 schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:10:
[...]
Helaas zijn inderdaad niet alle specificaties van elk kabeltje bij ons op de site up to date. Ten tijde dat deze lijn CAT5e kabels toegevoegd werden aan ons bestand, werd 1000BASE-T nog nauwelijks gebruikt. Zodoende is dat ook niet vermeld geweest in de specificaties van deze kabels.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat wij nog niet eerder klachten gehad hebben over deze kabel en/of zijn specificaties. Zodoende zijn de specificaties van deze kabels op onze site nooit bijgewerkt, waar dat kennelijk wel zo had moeten zijn.
Graag nodig ik iemand uit die thuis of op het werk over de nodige test apparatuur beschikt om enkele van deze kabeltjes aan een grondige test te onderwerpen. Wij sturen ze op, jij test ze uitvoerig en plaatst de bevindingen in dit topic. Zodoende kunnen de specificaties door een onafhankelijke partij getest worden. Waar nodig zullen wij dan de specificaties van deze kabeltjes aanpassen bij ons op de site of desnoods de verkoop er van staken, mochten de kabels in het geheel niet voldoen aan de huidig geldende eisen.
Mocht je dit willen doen, reageer even in dit topic en stuur mij een DM met je adres.
Edit:
Voorbeeldje van Fluke testresultaten:
http://www.precisioncabli...able%20Test%20Example.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door c0ne op 03-01-2013 13:10 ]
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Dat is een mooi aanbod. Maar het lijkt me objectiever/onafhankelijker en onderzoekstechnisch beter om 'anoniem' kabels te bestellen - dus zonder dat de verkopende partij er weet van heeft dat die getest gaan worden. Die vervolgens te testen en het resultaat te publiceren.Anoniem: 289209 schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:10:
[...] Helaas zijn inderdaad niet alle specificaties van elk kabeltje bij ons op de site up to date. Ten tijde dat deze lijn CAT5e kabels toegevoegd werden aan ons bestand, werd 1000BASE-T nog nauwelijks gebruikt. Zodoende is dat ook niet vermeld geweest in de specificaties van deze kabels.
Alles goed en wel, maar van iemand die handelt in zulke spullen mag m.i. worden verwacht dat er voldoende kennis en middelen in huis zijn om zelf dergelijke zaken te onderzoeken i.p.v. zo'n meting door een welwillende klant te laten doen. Als klanten er op moeten wijzen dat bepaalde zaken niet kloppen, dan geniet zo'n firma bij mij niet de voorkeur. Het wekt hierdoor de indruk dat het maar een thuishandeltje is.
Bovendien is het fenomeen 1000BASE-T beslist niet piksplinternieuw, ik vind het vreemd dat ze zich nu pas bepaalde zaken realiseren.
Bovendien is het fenomeen 1000BASE-T beslist niet piksplinternieuw, ik vind het vreemd dat ze zich nu pas bepaalde zaken realiseren.
Ik ben zelf op zoek naar een CAT6 kabel voor een nog aan te leggen Gigabit netwerk.
Na een zoektocht kom ik onderstaande kabel tegen, ik wil kiezen voor een FTP kabel omdat hij door een buis moet langs de CV-ketel e.d. en zo storing wil voorkomen.
Daarnaast wil ik kiezen voor flexibele aders omdat ik mogelijk door bochten heen moet. Kan iemand mij vertellen of dit een goede kabel is en of ik de juiste keuze maak ?
Ook kom ik een doos tegen van Konig, van 50 meter. Het lijkt dezelfde kabel, maar hierbij staat nadrukkelijk dat hij afgeschermde getwiste paren heeft ?
Na een zoektocht kom ik onderstaande kabel tegen, ik wil kiezen voor een FTP kabel omdat hij door een buis moet langs de CV-ketel e.d. en zo storing wil voorkomen.
Daarnaast wil ik kiezen voor flexibele aders omdat ik mogelijk door bochten heen moet. Kan iemand mij vertellen of dit een goede kabel is en of ik de juiste keuze maak ?
Link; http://www.allekabels.nl/...werk-kabel-per-meter.htmlFTP CAT.6 netwerk kabel, per meter, flexibele aders.
Deze CAT.6 kabel is voorzien van getwiste paren. Uitermate geschikt voor netwerktoepassingen van 10/100/1000 mbps.
Onafgeschermde getwiste paren.
* Kabeltype: FTP CAT.6
* Kabelopbouw: AWG24, 2 mm²
* Aderopbouw: Flexibel
Ook kom ik een doos tegen van Konig, van 50 meter. Het lijkt dezelfde kabel, maar hierbij staat nadrukkelijk dat hij afgeschermde getwiste paren heeft ?
Link; http://www.allekabels.nl/...etwerk-kabel-per-rol.htmlFTP CAT.6 netwerk kabel, op rol 50 Meter, flexibele aders.
Deze CAT.6 kabel is voorzien van afgeschermde, getwiste paren. Hierdoor is de kabel minder gevoelig voor elektrische invloeden van buitenaf. Uitermate geschikt voor netwerktoepassingen van 10/100/1000 mbps.
Afgeschermde getwiste paren.
• Kabeltype: FTP CAT.6
• Kabelopbouw: AWG24, 2 mm²
• Aderopbouw: Flexibel
• Lengte rol: 50 Meter
[ Voor 31% gewijzigd door -Sander- op 04-01-2013 15:56 ]
Zoals al enkele malen vermeld: voor 1 Gigabit is cat6 NIET nodig en heb je genoeg aan cat5e of zelfs cat5. Mits het echte gecertificeerde kabel is uit een betrouwbare bron.-Sander- schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:52:
Ik ben zelf op zoek naar een CAT6 kabel voor een nog aan te leggen Gigabit netwerk.
Nadat ongeveer alle bekende kabelwebshops hier al ongeveer zijn langsgekomen als zolderkamer-aanbieders die eigenlijk niet weten wat ze aanbieden, vallen eigenlijk de meeste Nederlandse aanbieders voor CAT7 wel af.
Ik ben eigenlijk op zoek naar een aanbieder die CAT7 van een van de A-merken (Draka, Dätwyler of Ligawo) levert. Mede ook omdat ik daarmee hoop de ellende te vermijden die hier te lezen is over de rommel die her en der wordt aangeboden.
Ik kwam in dit topic de link naar de Ligawo op Amazon.de kabels tegen, http://www.amazon.de/s/re...bel+Netzwerkkabel+1200Mhz.
Goed merk, bewezen kwaliteit, maar wel bijna 1/3 van de prijzen die webshops hier rekenen voor een goede CAT7. Tegelijkertijd is er iets in m'n achterhoofd dat zegt "Als het te mooi om waar te zijn klinkt, dan is het dat waarschijnlijk ook".
Worden netwerkkabels tegenwoordig ook vervalst of worden er afgekeurde partijen verkocht, of weet je met een dergelijke aankoop wel gewoon zeker dat je het echte spul in handen hebt?
Ik ben eigenlijk op zoek naar een aanbieder die CAT7 van een van de A-merken (Draka, Dätwyler of Ligawo) levert. Mede ook omdat ik daarmee hoop de ellende te vermijden die hier te lezen is over de rommel die her en der wordt aangeboden.
Ik kwam in dit topic de link naar de Ligawo op Amazon.de kabels tegen, http://www.amazon.de/s/re...bel+Netzwerkkabel+1200Mhz.
Goed merk, bewezen kwaliteit, maar wel bijna 1/3 van de prijzen die webshops hier rekenen voor een goede CAT7. Tegelijkertijd is er iets in m'n achterhoofd dat zegt "Als het te mooi om waar te zijn klinkt, dan is het dat waarschijnlijk ook".
Worden netwerkkabels tegenwoordig ook vervalst of worden er afgekeurde partijen verkocht, of weet je met een dergelijke aankoop wel gewoon zeker dat je het echte spul in handen hebt?
Voor vaste aansluitingen gebruik je meestal solide kabel. Weet niet wat precies de voordelen zijn maar het zou kunnen dat solide juist ook sterker is voor het trekken door leidingen. En solide kan ook wel wat bochten hebbben.-Sander- schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:52:
Kan je niet beter cat5e of cat6 van een goed merk nemen? Cat7 lijkt me vrij overdreven als je ook kosten wil besparen..gigabit gaat ook over cat5e van een goed merk.HvB83 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:31:
Nadat ongeveer alle bekende kabelwebshops hier al ongeveer zijn langsgekomen als zolderkamer-aanbieders die eigenlijk niet weten wat ze aanbieden, vallen eigenlijk de meeste Nederlandse aanbieders voor CAT7 wel af.
Cat7 is natuurlijk ook prima te gebruiken voor 10Gbit verbindingen.
En je laat kabel vaak langer liggen dan de rest van de hardware.
Maar let wel op dat je CAT7 niet echt makkelijk door een buis heen kunt trekken. In elk geval niet wanneer deze een bocht bevat.
En je laat kabel vaak langer liggen dan de rest van de hardware.
Maar let wel op dat je CAT7 niet echt makkelijk door een buis heen kunt trekken. In elk geval niet wanneer deze een bocht bevat.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Het gaat om een huis waar we flink wat jaren willen blijven, ik verwacht dat CAT7 over 10 jaar echt geen overdreven luxe meer zal zijn. Los even van de vraag of de huidige CAT7 dan de standaard is die het heeft gewonnen, maar dat is een risico dat ik zal moeten nemen... We laten nu alles verbouwen en frezen daarom ook nieuwe leidingen voor databekabeling en domotica in, maar uiteindelijk blijft het toch altijd gedoe met trekken van kabels in dergelijke leidingen. Als CAT6 er nu soepel in gaat, gaat CAT7 er straks misschien minder soepel in, dan wil ik er liever nog makkelijk bij kunnen voordat ze worden afgesmeerd. Dat wil ik dus een keer doen en dan niet over 5 jaar weer, omdat ik dan toch 10Gbit wil hebben en m'n CAT6-kabel het toch net niet betrouwbaar trekt.
Mijn vraag gaat eigenlijk vooral over de vraag of je een doos van een A-merk zonder meer kunt kopen in het vertrouwen dat het dan ook de kwaliteit is die je voor ogen hebt, of dat je dan toch een vervalst OEM-kabeltje met het A-merk erop krijgt of dat je zonder het te weten een afgekeurde B-kwaliteit in je maag gesplitst kan krijgen...
Niet zozeer vanwege Amazon, maar ook omdat er hier in dit topic aardig wat gerenommeerde / bekende aanbieders genoemd worden, die bewust danwel onbewust de boel misleiden.
Mijn vraag gaat eigenlijk vooral over de vraag of je een doos van een A-merk zonder meer kunt kopen in het vertrouwen dat het dan ook de kwaliteit is die je voor ogen hebt, of dat je dan toch een vervalst OEM-kabeltje met het A-merk erop krijgt of dat je zonder het te weten een afgekeurde B-kwaliteit in je maag gesplitst kan krijgen...
Niet zozeer vanwege Amazon, maar ook omdat er hier in dit topic aardig wat gerenommeerde / bekende aanbieders genoemd worden, die bewust danwel onbewust de boel misleiden.
Anoniem: 203842
Als men "op de toekomst voorbereid wilt zijn".... Waarom dan geen glasvezel gebruiken? En zeg nou niet "het is te duur"....
Kijk eens bij netwerkwinkel.com
Dat is pas "voorbereid op de toekomst". Je kan makkelijk 6 of 8 glasvezeltjes in 1 buis trekken.
Voor 76 euro heb je bij eurodk.com een router met een SFP cage (1 5 Gb poorten). Daar moet nog wel een SFP module in, maar die haal je bij netwerkwinkel.com.
Ook heel handig om die glasvezel te trekken naar de "schuur". En daar je NAS of server neer te zetten. En door die galvanische scheiding geen problemen met "grondstromen"..... En nu is het "maar" 1 Gb, maar spoedig komt er apparatuur beschikbaar (en betaalbaar) die 10 Gbps over die glasvezel kan. De vraag is of jouw harddisk die snelheid aan kan..... En heb je het wel überhaupt nodig?
Dat is pas "voorbereid op de toekomst". Je kan makkelijk 6 of 8 glasvezeltjes in 1 buis trekken.
Voor 76 euro heb je bij eurodk.com een router met een SFP cage (1 5 Gb poorten). Daar moet nog wel een SFP module in, maar die haal je bij netwerkwinkel.com.
Ook heel handig om die glasvezel te trekken naar de "schuur". En daar je NAS of server neer te zetten. En door die galvanische scheiding geen problemen met "grondstromen"..... En nu is het "maar" 1 Gb, maar spoedig komt er apparatuur beschikbaar (en betaalbaar) die 10 Gbps over die glasvezel kan. De vraag is of jouw harddisk die snelheid aan kan..... En heb je het wel überhaupt nodig?
[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 04-01-2013 21:39 ]
Is te duur. Glasvezelswitch, FttD-schakelmateriaal, NIC's. Of je moet voor elke verbinding converters kopen, die zijn ook niet goedkoop. Zeker degene die gigabit aankunnen. En zelf een connector aanzetten is er ook niet meer bij, je kan elke keer een monteur langs laten komen.Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:19:
Als men "op de toekomst voorbereid wilt zijn".... Waarom dan geen glasvezel gebruiken? En zeg nou niet "het is te duur"....
Glasvezel is op dit moment nog niet interessant voor dit soort toepassingen.
En 8 vezels is sowieso overkill voor een enkele verbinding, een vezelpaar is genoeg.
Wat anders, mijn eerder genoemde voorstel om diverse kabels te testen staat nog steeds.
Ik kan makkelijk eens een weekend een Fluke DTX1800 kabelmeter mee naar huis nemen, hiermee kan ik makkelijk testen welke kabel wel of niet voldoet aan bepaalde standaarden (ISO, TIA etc).

Als we op e.o.a. manier aan diverse kabels kunnen komen, zouden we eens het kaf van het koren kunnen scheiden. Ik kan zelf wel wat C5e, C6 en C6a kabel van divere grote fabrikanten voorzien om resultaten te vergelijken.
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Anoniem: 203842
Maar niet ieder apparaat heeft fibre nodig. Een WiFi access point: echt niet. Een printer? Helemaal niet. een VoIP telefoon? ook niet....
Een NAS, en de laptop / PC juist wel.
Een NAS, en de laptop / PC juist wel.
Ik vind het eerder niet realistisch. Mijn argument om enigszins op de toekomst te anticiperen is dat ik door die mantelbuizen waarschijnlijk lastig nieuwe koperkabels kan trekken, de ouder eruit en een nieuwe fiber door die mantelbuizen trekken zal nooit een probleem zijn, nu niet en over 10 jaar ook niet. Maar zolang ik 10gbit over koper kan krijgen, dan is dat prima. Fiber heeft op dit moment zat praktische problemen, zeker in een thuissituatie... En dan zeggen "niet zeggen dat het te duur is" is kinderachtig, niemand geeft een factor 20 meer uit om op een mogelijke toekomstige situatie te anticiperen, tenzij je echt loaded bent.Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:19:
Als jij daar tijd voor hebt dan ben ik enorm benieuwd naar de resultaten!c0ne schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:56:
Wat anders, mijn eerder genoemde voorstel om diverse kabels te testen staat nog steeds.
Ik kan makkelijk eens een weekend een Fluke DTX1800 kabelmeter mee naar huis nemen, hiermee kan ik makkelijk testen welke kabel wel of niet voldoet aan bepaalde standaarden (ISO, TIA etc).
[afbeelding]
Als we op e.o.a. manier aan diverse kabels kunnen komen, zouden we eens het kaf van het koren kunnen scheiden. Ik kan zelf wel wat C5e, C6 en C6a kabel van divere grote fabrikanten voorzien om resultaten te vergelijken.
Je hebt een PBc0ne schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:55:
[...]
Ik wil hier wel over meedenken. Het is voor mij geen probleem om eens een weekend een Fluke DTX1800 mee naar huis te nemen.
Edit:
Voorbeeldje van Fluke testresultaten:
http://www.precisioncabli...able%20Test%20Example.pdf
Daar hebben wij uiteraard geen probleem mee.joopv schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:59:
[...]
Dat is een mooi aanbod. Maar het lijkt me objectiever/onafhankelijker en onderzoekstechnisch beter om 'anoniem' kabels te bestellen - dus zonder dat de verkopende partij er weet van heeft dat die getest gaan worden. Die vervolgens te testen en het resultaat te publiceren.
Voor zo ver wij zelf hebben kunnen testen en nav. het aantal (0) klachten over de snelheid van onze netwerkkabels gaan we er van uit dat de kabels keurig voldoen. Ik ben het wel met je eens dat wij dit zelf al hadden moeten weten. Maar we doen ons best!Techneut schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:55:
Zie dit niet als een troll maar als je kijkt wat Nederlandse shops vragen voor netwerkkabel en patch kabels dan mag je minimaal wel verwachten dat deze ook echt goed zijn... als je naar de prijs kijkt mogen ze wel van goud zijn.
Zelfde kabel (volledig koper, zelfde AWG waarde etc.) alleen de isolatie kleur is anders
NL CAT 7 PiMF patch kabel 0.50 m € 4,57
DE CAT 7 PiMF patch kabel 0.50 m € 1,35
NL CAT 7 PiMF patch kabel 1.00 m € 7,07
DE CAT 7 PiMF patch kabel 1.00 m € 1,69
NL CAT 7 PiMF patch kabel 2.00 m € 10,12
DE CAT 7 PiMF patch kabel 2.00 m € 2,50
NL CAT 7 PiMF patch kabel 10.00 m € 35,54
DE CAT 7 PiMF patch kabel 10.00 m € 8,29
NL CAT 7 PiMF patch kabel 20.00 m € 66,04
DE CAT 7 PiMF patch kabel 20.00 m € 16,49
In DE betalen ze ook nog eens flink meer omzet belasting...
Persoonlijk durf/wil ik in Nederland geen netwerkkabels meer te bestellen... je weet nooit wat je krijgt (CCA?) en waar ze wel de juiste specificaties melden zijn ze tot 400% duurder (uitmelken van de CCA situatie?)
De Nederlandse "netwerk winkels" verpesten het zo voor zich zelf.
Just my 2cts
Zelfde kabel (volledig koper, zelfde AWG waarde etc.) alleen de isolatie kleur is anders
NL CAT 7 PiMF patch kabel 0.50 m € 4,57
DE CAT 7 PiMF patch kabel 0.50 m € 1,35
NL CAT 7 PiMF patch kabel 1.00 m € 7,07
DE CAT 7 PiMF patch kabel 1.00 m € 1,69
NL CAT 7 PiMF patch kabel 2.00 m € 10,12
DE CAT 7 PiMF patch kabel 2.00 m € 2,50
NL CAT 7 PiMF patch kabel 10.00 m € 35,54
DE CAT 7 PiMF patch kabel 10.00 m € 8,29
NL CAT 7 PiMF patch kabel 20.00 m € 66,04
DE CAT 7 PiMF patch kabel 20.00 m € 16,49
In DE betalen ze ook nog eens flink meer omzet belasting...
Persoonlijk durf/wil ik in Nederland geen netwerkkabels meer te bestellen... je weet nooit wat je krijgt (CCA?) en waar ze wel de juiste specificaties melden zijn ze tot 400% duurder (uitmelken van de CCA situatie?)
De Nederlandse "netwerk winkels" verpesten het zo voor zich zelf.
Just my 2cts
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
CCA-kabels zijn ook prima in 't buitenland te krijgen hoor. Het is niet beperkt tot NL.
Dus helaas, zal je ook in 't buitenland uit moeten kijken wat je koopt.
Maar ruim 3 euro/meter.
Dus helaas, zal je ook in 't buitenland uit moeten kijken wat je koopt.
Maar ruim 3 euro/meter.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Mwah ik heb cat5e van 2.50/meter
Da's belden 1305a.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Met computertechniek is het heel lastig om op de toekomst voorbereid te zijn, je kan heel veel geld uitgegeven en dan alsnog binnen een paar jaar voorbij gestreefd wordenHvB83 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:15:
Het gaat om een huis waar we flink wat jaren willen blijven, ik verwacht dat CAT7 over 10 jaar echt geen overdreven luxe meer zal zijn. Los even van de vraag of de huidige CAT7 dan de standaard is die het heeft gewonnen, maar dat is een risico dat ik zal moeten nemen... We laten nu alles verbouwen en frezen daarom ook nieuwe leidingen voor databekabeling en domotica in, maar uiteindelijk blijft het toch altijd gedoe met trekken van kabels in dergelijke leidingen. Als CAT6 er nu soepel in gaat, gaat CAT7 er straks misschien minder soepel in, dan wil ik er liever nog makkelijk bij kunnen voordat ze worden afgesmeerd. Dat wil ik dus een keer doen en dan niet over 5 jaar weer, omdat ik dan toch 10Gbit wil hebben en m'n CAT6-kabel het toch net niet betrouwbaar trekt.
Ik heb hier een Fluke 620 liggen maar die kan dat dacht ik niet, of wel?c0ne schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:56:
[afbeelding]
Indien niet, weet jij toevallig een model dat dat kan en 2ehands betaalbaar is te krijgen?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik ken zelf de Fluke 620 niet, maar ik zie via Google dat hij een kabeltester is. Dus wat doet jou twijfelen of die dat wel kan als ik mag vragen?
Het is een oudje en vrij standaard (simpel) model, volgens mij kan die niet veel meer dan testen of de kabel/stekker goed aangesloten is, kijken of ie aan de standaarden voldoet is volgens mij niet iets dat ie kan.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Zoals ik 't zie kan die 620 alleen maar de basics checken: kabellengte, pinout, shorts, breaks, etc.
De DTX is een analyzer, met de meetresultaten van een Fluke DTX kunnen netwerken ook gecertificeerd worden. Dat kan met een Fluke 620 allemaal niet, dat is meer een "fault finder".Raven schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 11:26:
[...]
Ik heb hier een Fluke 620 liggen maar die kan dat dacht ik niet, of wel?
Indien niet, weet jij toevallig een model dat dat kan en 2ehands betaalbaar is te krijgen?
Ik ken eigenlijk geen enkel apparaat wat die functie ook heeft. Fluke heeft met zo ongeveer iedere fabrikant afspraken, dus zonder Fluke krijg je een netwerk bijna niet gecertificeerd.
Je zou eventueel naar een ouder model kunnen zoeken, de Fluke DSP series.
Okido.
Dat van "Fluke-only" wist ik al wel, maar 't gaat er mij meer om of er dat soort (oudere) Fluke-modellen 2ehands zijn te vinden voor een leuk prijsje. DSP series ga ik dus maar eens even naar kijken, thanks voor de tip
Dat van "Fluke-only" wist ik al wel, maar 't gaat er mij meer om of er dat soort (oudere) Fluke-modellen 2ehands zijn te vinden voor een leuk prijsje. DSP series ga ik dus maar eens even naar kijken, thanks voor de tip
Oscar Wilde
Toevallig ken ik de Fluke 620 wel, heb er vroeger wel veel mee gewerkt. Kan o.a. een wiremap doen, lengte meten, etc. Het is dus puur om te controleren of de kabel/connectoren juist zijn aangesloten en contact maken. Meer kun je er eigenlijk ook niet mee, maar dit zal voor de thuisgebruiker meer dan voldoende zijn.
Ik heb er altijd met plezier mee gewerkt, het is zeer degelijk spul
.
Ik heb er altijd met plezier mee gewerkt, het is zeer degelijk spul
My favorite programming language is solder.
De liefhebbers van gebruikte professionele meetapparatuur kunnen hier wellicht even met rode oortjes wat rondsnuffelen.
Wow, dat is nog eens veel leuk spul 
Past mijn Philips PM3214 denk ik wel tussen
/offtopic.
Past mijn Philips PM3214 denk ik wel tussen
/offtopic.
Oscar Wilde
Pfff... ik ben op zoek naar een paar simpele 0.25m patchkabels voor in m'n meterkast. Zie ook mijn topic. Iemand een goed linkje naar kabels die sowieso goed zijn? Het is blijkbaar nogal lastig om goede kabel te vinden in NL.
[ Voor 11% gewijzigd door smeerbartje op 16-01-2013 12:18 ]
Nee hoor dat is vrij simpel, zolang je niet voor een dubbeltje op het podium wilt staan.
Ik kan verder alleen deze winkel aanraden: https://www.netwerkwinkel...-5m-ENU6RD005-p_2206.html maar die hebben ze niet van 25cm, alleen van 50cm en meer.
Ik kan verder alleen deze winkel aanraden: https://www.netwerkwinkel...-5m-ENU6RD005-p_2206.html maar die hebben ze niet van 25cm, alleen van 50cm en meer.
[ Voor 62% gewijzigd door CyBeR op 16-01-2013 12:32 ]
Dit is 25cm en nog in verschillende kleuren ooksmeerbartje schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:18:
Pfff... ik ben op zoek naar een paar simpele 0.25m patchkabels voor in m'n meterkast. Zie ook mijn topic. Iemand een goed linkje naar kabels die sowieso goed zijn? Het is blijkbaar nogal lastig om goede kabel te vinden in NL.
50cm is trouwens wel goedkoper dan 25...
[ Voor 3% gewijzigd door TheRebell op 16-01-2013 12:43 ]
En dat is goede kabel? En moet ik FTP of UTP hebben? Het zijn natuurlijk maar kabeltjes van 0.25m, dus ik weet niet of dat folie bij FTP echt gaat helpen of dit het de kabel alleen maar stugger maakt in gebruik.
[ Voor 100% gewijzigd door smeerbartje op 16-01-2013 12:54 ]
Dat is een goede, en betrouwbare webshop inderdaad.CyBeR schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 12:31:
Nee hoor dat is vrij simpel, zolang je niet voor een dubbeltje op het podium wilt staan.
Als je handig bent kun je ook een stuk kabel bestellen, en zelf de stekkertjes eraan knijpen. Zo heb ik het in m'n meterkast ook gedaan tussen router en switch. Zit nu patchkabeltje tussen van 10cm
Ja, dat zelf knijpen is een optie, maar als je er 20 moet doen dan ben je er wel een paar uur zoet mee..
Voor rare lengtes soms de enige oplossing, maar verander je iets in je meterkast dan heb je kans dat je patchkabels allemaal te kort zijn..
Voor rare lengtes soms de enige oplossing, maar verander je iets in je meterkast dan heb je kans dat je patchkabels allemaal te kort zijn..
Mijn CCNA docent vertelde geregeld dat wanneer je een kabel zelf knijpt, deze nooit verder zou komen dan CAT3. Das wel apart, want ik haal gewoon 1000 Mbit/s over zelf geknepen "CAT5e kabels". 
Volgens mij maakt het − als je het een beetje nauwkeurig doet − niet zoveel uit. Toch?
Volgens mij maakt het − als je het een beetje nauwkeurig doet − niet zoveel uit. Toch?
En hoe wil je dan ooit een gbit netwerk thuis aanleggen, want het is verrekte moeilijk om voorgeknepen kabels door een leiding te trekkenPuch-Maxi schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:05:
Mijn CCNA docent vertelde geregeld dat wanneer je een kabel zelf knijpt, deze nooit verder zou komen dan CAT3. Das wel apart, want ik haal gewoon 1000 Mbit/s over zelf geknepen "CAT5e kabels".
MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD | iPhone 6s | Synology DS213+
Sterker nog, ik heb wel eens gezien dat mensen UTP hadden verlengd met kroonsteentjes 
Het werkte ook nog!
Het werkte ook nog!
Ik hoop dat hij meer verstand van Cisco/Networking heeftPuch-Maxi schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:05:

Cat5e is sowieso zelf te knijpen en ik krijg een zelfgeknepen plug op een cat6a kabel ook nog door een Fluke-meting. Niet altijd trouwens, 't ligt maar net aan de kabel, plug, tang en stand van de maan.
Uiteindelijk is het gewoon een elektrische verbinding tussen 2 punten en is het op heel veel manieren te Hobby-bob'en.Puch-Maxi schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 17:19:
Sterker nog, ik heb wel eens gezien dat mensen UTP hadden verlengd met kroonsteentjes
Het werkte ook nog!
Paar uur? Hé, wat?painkill schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 13:37:
Ja, dat zelf knijpen is een optie, maar als je er 20 moet doen dan ben je er wel een paar uur zoet mee..
Normaal knijp ik die kabels op suboptimale plekken (weinig licht; kruipruimtes, meterkasten etc) en zelfs dan doe je er nog veel minder lang over per stuk. Als je massaproductie kabeltjes wil maken van ~10 cm dan kan je dat echt heel snel doen: maat kan je zo afknippen van een rol en omhulsel verwijderen bij elke kabel is ook hetzelfde. Dat kan je ook nog eens doen op een plek met ruimte om je dingen neer te leggen en voldoende licht.
Als je er een beetje mee bezig bent ken je die kleurenvolgorde ook wel uit je hoofd.
Als je er niet bekend mee bent dan kan het zeker wel 6 minuten per kabeltje duren.
Het geprutst om de kabeltjes er met de goede lengte en de goede volgorde in te krijgen kost mij nog steeds teveel moeite om het zelf te willen doen. Moet ik er wel bij zeggen, dat ik er nu achter ben dat ik dat altijd met kabel met vaste kern deed. Snelheid deed er toen niet echt toe. Met een stranded kern zal het waarschijnlijk wel veel sneller te doen zijn, maar dan heb ik nog altijd voorkeur voor patchkabels welke je gewoon koopt. Niet alleen is de aansluiting veel steviger, het scheelt je vooral veel tijd.
Je zult maar een heel schoolnetwerk aan moeten sluiten met 200 aansluitingen
Het geprutst om de kabeltjes er met de goede lengte en de goede volgorde in te krijgen kost mij nog steeds teveel moeite om het zelf te willen doen. Moet ik er wel bij zeggen, dat ik er nu achter ben dat ik dat altijd met kabel met vaste kern deed. Snelheid deed er toen niet echt toe. Met een stranded kern zal het waarschijnlijk wel veel sneller te doen zijn, maar dan heb ik nog altijd voorkeur voor patchkabels welke je gewoon koopt. Niet alleen is de aansluiting veel steviger, het scheelt je vooral veel tijd.
Dat heb ik met een paar uur wel gedaan maar m'n vingers worden daar niet erg blij van
Wat denken jullie, betrouwbaar of niet:
https://netwerkproducten....ter-100-koper-p-1962.html
Ze zijn er zelf heel stellig in dat de boel van koper is en waarschuwen je dan ook voor cca etc.
Heb laatst ook een paar meter cat6 bij de hornbach gehaald. Zal is uitzoeken of dit een goede kabel is.
Ze zijn er zelf heel stellig in dat de boel van koper is en waarschuwen je dan ook voor cca etc.
Heb laatst ook een paar meter cat6 bij de hornbach gehaald. Zal is uitzoeken of dit een goede kabel is.
MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD | iPhone 6s | Synology DS213+
Daar worden de solid kabels in muurdoosjes aangesloten op de LSA methodes. Met een 'dogger' worden de aders dan in de contactklemmen gedrukt, en gelijk op de goede lengte afgesneden.painkill schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 18:23:
[..]
YouTube: Netwerkkabel & Wall Outlet Maken
Bij het zelf maken van netwerkkabels vind ik het erin priegelen van de aders nog wel het lastigste. Volgende keer koop ik toch maar RJ45 stekkertjes met zo'n kabelgeleidertje erin
Ik bestel zelf altijd bij https://www.netwerkwinkel.com/ , daarvan weet ik zeker dat het goed spul is.pietertie schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:56:
Wat denken jullie, betrouwbaar of niet:
Maar als ze bij de webshop uit je link claimen dat het koper is dan zou ik het gewoon bestellen, en dan even testen. En als het geen koper is de boel gewoon terug sturen.
Hornbach weet ik niet hoe de kwaliteit daar van is. Gamma/Karwei/Praxis is Elro meuk meestal. Heb hier een netwerkkabel van Gamma (denk 8 jaar geleden gelegd?) door de muur heen liggen en die werkt prima, kan er prima Gigabit mee halen. Destijds gewoon zo'n rolletje kabel gekocht, en stekkertjes eraan geknepen.
Edit: Crap, dubbelpost

LSA is echt zooooo 1990......ThinkPadd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:58:
[...]
Daar worden de solid kabels in muurdoosjes aangesloten op de LSA methodes. Met een 'dogger' worden de aders dan in de contactklemmen gedrukt, en gelijk op de goede lengte afgesneden.
Dat hoef je mij niet te vertellen hoor, maar dan zit je alsnog met aan de ene kant de patchkast, en aan de andere kant de aansluitingen naar de apparaten toe. Beide hebben een patchkabel nodigThinkPadd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 08:58:
[...]
Daar worden de solid kabels in muurdoosjes aangesloten op de LSA methodes. Met een 'dogger' worden de aders dan in de contactklemmen gedrukt, en gelijk op de goede lengte afgesneden.
YouTube: Netwerkkabel & Wall Outlet Maken
Bij het zelf maken van netwerkkabels vind ik het erin priegelen van de aders nog wel het lastigste. Volgende keer koop ik toch maar RJ45 stekkertjes met zo'n kabelgeleidertje erin
Anoniem: 120284
Hier ligt een stuk Cat 5e FTP kabel, 26 AWG achter de plinten; overgenomen van een vorige huurder, samen met de vloer. Ding wordt aangetrokken door een magneet en ik krijg er niet meer dan 100 Mbps doorheen. Die ga ik dus vervangen, want m'n internetaansluiting is Gbit
True, maar daar kan vaak wel een kant en klare patchkabel tussenpainkill schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 17:26:
[...]
Dat hoef je mij niet te vertellen hoor, maar dan zit je alsnog met aan de ene kant de patchkast, en aan de andere kant de aansluitingen naar de apparaten toe. Beide hebben een patchkabel nodig
Kom net bij de kringloop vandaan .
Lag er een nieuwe rol 10m prefab cat5E van netX voor 50cent
.Dus dan weet je het wel ,gelijk meegenomen.Geloof dat het nog full copper is ook
,is altijd wel makkelijk als je wat op voorraad hebt.
Lag er een nieuwe rol 10m prefab cat5E van netX voor 50cent

Soms weet ik het ook niet meer.........
Ik ga binnenkort ook maar eens bij een kringloop binnenneuzentita_tovenaar schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 16:49:
Kom net bij de kringloop vandaan .
Lag er een nieuwe rol 10m prefab cat5E van netX voor 50cent.Dus dan weet je het wel ,gelijk meegenomen.Geloof dat het nog full copper is ook
,is altijd wel makkelijk als je wat op voorraad hebt.
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Inmiddels heb ik een setje patchkabels ontvangen. Collega's zijn dit weekend bezig met een overname, dus ik heb de meter dit weekend niet thuis. Maandag of dinsdag ga ik de kabels doormeten en dan zullen de resultaten zsm. wel komen.Anoniem: 289209 schreef op maandag 14 januari 2013 @ 10:29:
[...]
Je hebt een PB![]()
[...]
Daar hebben wij uiteraard geen probleem mee.![]()
[...]
Voor zo ver wij zelf hebben kunnen testen en nav. het aantal (0) klachten over de snelheid van onze netwerkkabels gaan we er van uit dat de kabels keurig voldoen. Ik ben het wel met je eens dat wij dit zelf al hadden moeten weten. Maar we doen ons best!
Moest bij iemand Ziggo modem aanleggen. Tegenwoordig doet Ziggo er gelijk ook al een netwerkkabel bij, een witte stranded kabel van Technetix, meter of 10 denk ik. Aangegoten stekkertjes.
Op de kabel staat "CAT5", maar net even getest en met iperf (window size 1MB) trek ik er netjes 940MBit door heen.
Op de kabel staat het volgende "Technetix CAT5 1Gbit Tested". Valt me mee, ik had verwacht dat het een dropveter kabel zou zijn met maar 4 aders ofzo. Even Googlen vertelde mij dat Technetix vroeger Tratec heette. En Tratec is wel goed spul opzich.
voor Ziggo dus
Op de kabel staat "CAT5", maar net even getest en met iperf (window size 1MB) trek ik er netjes 940MBit door heen.
Op de kabel staat het volgende "Technetix CAT5 1Gbit Tested". Valt me mee, ik had verwacht dat het een dropveter kabel zou zijn met maar 4 aders ofzo. Even Googlen vertelde mij dat Technetix vroeger Tratec heette. En Tratec is wel goed spul opzich.
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2013 15:24 ]
cat5 is ook waar 1000base-tx op gespec't is. Dus dat kloptThinkPadd schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:23:
Waarom zou Ziggo voor € 5,-- bezuinigen, en dan de ontevreden klant voor tientallen minuten de helpdesk laten bellen?
Speel ook Balls Connect en Repeat
Volgens mij was het eerst niet zo. Heb al een keer eerder (jaar of 2 a 3 terug) Ziggo aangelegd bij iemand, en dat was wel zo'n dropveter met maar 4 aders volgens mij, was een erg dunne kabel. Toen zaten er ook van die my-first-RJ45 (
) stekkertjes bij die je kon monteren zonder tang.
Dat was vóórdat je 120mbps abo's kon krijgen. Nu is gbit bekabeling gewoon nodig.

Zonet de kabels van Kabeltje.com en wat referentie-materiaal gemeten. Alle kabels kwamen door de test, op een van onze officiële meetsnoeren na

Het volledige meetrapport volgt zsm.
Kijk dat is goed nieuws!
Dat is al goed nieuws, blijft jammer dat winkels dit zelf niet even doen om de zoveel tijd, maar dat is voor dozenschuivers nog redelijk te begrijpen. Welke winkel moeten wij nu gaan testen?
Probleem is alleen dat het geen 'blinde' meting was, aangezien de winkel wist dat de kabels getest zouden gaan worden....
Verder natuurlijk wel kudo's voor de energie die je in het meten hebt gestoken, en kudo's voor de webshop als alle kabels net zo positief uit de test komen als de geteste kabels ....
Verder natuurlijk wel kudo's voor de energie die je in het meten hebt gestoken, en kudo's voor de webshop als alle kabels net zo positief uit de test komen als de geteste kabels ....
[ Voor 43% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2013 10:24 ]
Dat waren gewoon plug and play Eminent netwerkkits. Je kon dan kiezen tussen een PCI kaart (Realtek 8139D) of een USB 1.1 modem. De kabels waren idd dropveters met 4 draadjes gebruikt.ThinkPadd schreef op zondag 20 januari 2013 @ 15:31:
Volgens mij was het eerst niet zo. Heb al een keer eerder (jaar of 2 a 3 terug) Ziggo aangelegd bij iemand, en dat was wel zo'n dropveter met maar 4 aders volgens mij, was een erg dunne kabel. Toen zaten er ook van die my-first-RJ45 () stekkertjes bij die je kon monteren zonder tang.
Destijds was het voldoende, maar tegenwoordig dus niet meer. Sowieso geven ze liever iedereen een wifi router, scheelt weer gedoe met kabels bij de installatie.
Ik probeer Nedis (groothandel) al sinds enige tijd te overtuigen om de CCA rommel duidelijker te vermelden danwel uit het assortiment te halen. Hier een leaflet over hun netwerkkabels: http://www.nedis.nl/datasheets/NETWERKKABEL_LEAFLET-NL.PDF.
De kabels op rol die ik tot nu toe gehad heb zijn gelukkig wel allemaal van koper.
Daarnaast zijn ook enkele low-cost speakerkabels daar van CCA zonder dat dit duidelijk vermeld wordt. Helaas heb ik nog steeds geen zinnig antwoord gekregen dus ik zal voortaan mijn netwerkkabels ergens anders betrekken.
De kabels op rol die ik tot nu toe gehad heb zijn gelukkig wel allemaal van koper.
Daarnaast zijn ook enkele low-cost speakerkabels daar van CCA zonder dat dit duidelijk vermeld wordt. Helaas heb ik nog steeds geen zinnig antwoord gekregen dus ik zal voortaan mijn netwerkkabels ergens anders betrekken.
Die value line wordt hierboven ook getest door c0ne, of ben ik nou gek?
Edit: Hmmm Value Line is van Nedis, zou Kabeltje.com het dan bij Nedis bestellen ofzo?
Edit: Hmmm Value Line is van Nedis, zou Kabeltje.com het dan bij Nedis bestellen ofzo?
[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2013 11:35 ]
In die leaflet staat bij 1 kabel erbij dat 't CCA is, de rest zeggen ze dat koper is.
Betreft de VLCP85000E versie, in diverse lengtes te krijgen.
Een shop voor particulieren neemt dan ook letterlijk de volgende omschrijving van Nedis over:
Een shop voor particulieren neemt dan ook letterlijk de volgende omschrijving van Nedis over:
Niet afgeschermde patchkabel voor CAT 5e installaties, geschikt voor 10/100/1000mbit netwerk applicaties
• Connector 1: RJ45 (8/8) male
• Connector 2: RJ45 (8/8) male
• Kabel: AWG26 (4x2)
• Kern: CCA
• Lengte: 1.0 m
• Kleur: Grijs
• Versie: CAT 5e
• Plug: Assambled
• Afscherming: Nee
Even korte vraag tussendoor, ik heb als het goed iscat 6 FTP shielded kabel bij kabeltje.com gekocht van Konig uit me hoofd, dit ligt overal achter de wanden en is onmogelijk nog te vervangen. Is deze kabel van goede kwaliteit?
En met me stomme kop heb ik aan de kant van me switch 'goedkope' utp stekkers van de bouwmaat eraan zitten knijpen. Moet ik deze opnieuw knijpen met shielded stekkers (cat 6?) stekkers? Ze zitten wel vlak bij me ouwerwetse elektrischiteit meter (magnetisch?)
Ik moet de wanddozen nog afmonteren, iemand ervaring met een goed merk/prijs voor cat6 wand dozen?
En met me stomme kop heb ik aan de kant van me switch 'goedkope' utp stekkers van de bouwmaat eraan zitten knijpen. Moet ik deze opnieuw knijpen met shielded stekkers (cat 6?) stekkers? Ze zitten wel vlak bij me ouwerwetse elektrischiteit meter (magnetisch?)
Ik moet de wanddozen nog afmonteren, iemand ervaring met een goed merk/prijs voor cat6 wand dozen?
Digitus heeft op zich wel leuke afgeschermde CAT5E en CAT6 wanddoosjes. Kosten geen drol, binnenwerk is prima, maar plastic frontje ziet er wel wat goedkoop uit verder.
Misschien een idee om in de openingspost een lijstje te maken bij welke online shops het veilig is om kabel te kopen waarbij de aders volledig van koper zijn?
Voor zover ik heb begrepen zijn dit https://netwerkproducten.com en bij http://1to0.nl ?
Voor zover ik heb begrepen zijn dit https://netwerkproducten.com en bij http://1to0.nl ?
Redelijke kans dat het goed spul is, maar volgens mij zijn er ook Konig doosjes in omloop waar gewoon CCA in zit, maar het staat dan in elk geval wel op de kabel en doos.Masterrikkie schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 15:53:
Even korte vraag tussendoor, ik heb als het goed iscat 6 FTP shielded kabel bij kabeltje.com gekocht van Konig uit me hoofd, dit ligt overal achter de wanden en is onmogelijk nog te vervangen. Is deze kabel van goede kwaliteit?
Dus kijk voor de zekerheid even op de doos, of mogelijk dat je op de bestel-factuur nog een typenummer kunt vinden wat je door Google kunt halen?
FTP-kabel is vrijwel altijd overkill, want je moet wel heel erg vervelende magnetische velden hebben wil je twisted pairs daarmee storen.
Die Konig kabel komt van Nedis, zoals ik een paar posts eerder aangaf hebben die wel 1 serie CCA patchkabels (de goedkoopste) maar ik ben nog geen CCA kabel op rol/in doos tegengekomen van Konig.TD-er schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:07:
[...]
Redelijke kans dat het goed spul is, maar volgens mij zijn er ook Konig doosjes in omloop waar gewoon CCA in zit, maar het staat dan in elk geval wel op de kabel en doos.
Ik ben reuze benieuwd naar de meetrapporten!c0ne schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 20:42:
[afbeelding]
Zonet de kabels van Kabeltje.com en wat referentie-materiaal gemeten. Alle kabels kwamen door de test, op een van onze officiële meetsnoeren na. In totaal 12 TIA-metingen gedaan. Ik heb ook wat kabels een beetje mishandeld, dan kunnen we meteen zien of dat nog invloed heeft.
Het volledige meetrapport volgt zsm.
Klopt, er zitten diverse haken en ogen aan zowel meetmethode als apparatuur. Daarom heb ik ook diverse "gevestigde" merken getest. Hierdoor kunnen we toch de diverse meetwaarden een beetje vergelijken.Puch-Maxi schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 22:51:
[...]
Ik ben reuze benieuwd naar de meetrapporten!Wat jij hier hebt getest zijn patchkabels, deze zijn stranded i.p.v solid. Door de de relatief korte lengtes gaat dat vrijwel altijd goed. Ik vraag me af of je ook hebt kunnen testen of ze ook echt 100% van koper zijn. Ik heb helaas ook nogal wat patchkabels van CCA of zelfs een ferro-materiaal gezien, op korte afstand werkt het vaak wel. Klopt het dat ik ook een "platte" netwekkabel op de foto zie (van ValueLine)?
Ik zou ook nog wel eens een echte Permanent Link-test willen doen; 2 patchpanelen poort voor poort verbinden met diverse installatie-kabels van minimaal 30 meter. Zo'n opstelling zou ik echt betrouwbaar kunnen meten.
Edit: er zat inderdaad een C6 FTP Flatcable tussen.
Ik heb altijd grote vraagtekens bij die flatcables. Vooral bij CAT6 zitten er zoveel twists in de pairs dat de kabel behoorlijk dik is en dan moet er in dit geval ook nog afscherming omheen. Dat kan eigenlijk helemaal niet, zou je zeggen (met AWG24). Misschien is het leuk, om na het testen ook eens een paar kabels open te snijden om het materiaal en constructie te bekijken
.
Anoniem: 461590
Ik ben opzoek naar een betaalbare goeie UTP cat6 kabel van 15m, wie weet waar ik er een kan scoren?
Lees veel over goedkope slechte kabels, heb even gegooid en kom cat6 kabels met de lente van 15m voor 7-8 euro.
Lees veel over goedkope slechte kabels, heb even gegooid en kom cat6 kabels met de lente van 15m voor 7-8 euro.
Kant en klaar of op rol zodat je zelf connectoren er nog aan kan knijpen?
Kant en klaar: https://www.netwerkwinkel...15m-ENU6BL150-p_2178.html (ook nog wel in andere kleuren hoor
)
Op rol kan ik zo even niet per meter vinden. Alleen deze: https://www.netwerkwinkel...g-50m-EN6U-50-p_2592.html maar dat is gelijk 30m
Kant en klaar: https://www.netwerkwinkel...15m-ENU6BL150-p_2178.html (ook nog wel in andere kleuren hoor
Op rol kan ik zo even niet per meter vinden. Alleen deze: https://www.netwerkwinkel...g-50m-EN6U-50-p_2592.html maar dat is gelijk 30m
[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2013 08:42 ]
Dat klopt. In de test zaten 2 kabels met CCA aders die wij als de "budget" netwerkkabels aanbieden. De andere twee (de valueline kabels) hebben koperen aders.ThinkPadd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:21:
Probleem is alleen dat het geen 'blinde' meting was, aangezien de winkel wist dat de kabels getest zouden gaan worden....
Het lijkt er vooralsnog op dat het materiaal van de aders geen invloed heeft op de werking van de kabel, begrijp ik uit de test.
Alle König netwerkkabels bevatten CCA, König heeft (nog) geen netwerkkabels waar puur koper gebruikt wordt. Dit staat overigens nergens op de dozen van König vermeld.TD-er schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:07:
[...]
Redelijke kans dat het goed spul is, maar volgens mij zijn er ook Konig doosjes in omloop waar gewoon CCA in zit, maar het staat dan in elk geval wel op de kabel en doos.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 289209 op 28-01-2013 13:57 ]
Tja, wat moet ik daar nou van zeggen zonder opnieuw erg negatief te worden. Ik bespeur namelijk toch wel een goede wil. Welnu, als je serieus als leverancier gerespecteerd wilt worden, zou ik je toch het advies willen geven om je behoorlijk te verdiepen in de kennis van deze materialen en de theorie er achter. In elk geval kom je er dan achter dat deze stelling alleen geldt voor heel korte patchkabeltjes. Zelfs dat zou ik echter niet in m'n winkel willen hebben als ik die had, maar op de rol van-je-lang-zal-ze-leven niet!Het lijkt er vooralsnog op dat het materiaal van de aders geen invloed heeft op de werking van de kabel, begrijp ik uit de test.
En koop zelf testapparatuur en leer hier mee te werken en leer de testresultaten ook goed (dus niet zo maar een beetje) te begrijpen. Sorry dat ik het zeg, maar zoals het nu gaat komt het allemaal nogal knullig over.
Zeer slechte zaak natuurlijk. Dit behoort correct vermeld te worden. Ben ik nog even nieuwsgierig naar wat de bron is van dat stukje informatie en ook met welke Cat classificatie(s) die König kabels worden aangeboden.Anoniem: 289209 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:53:
Alle König netwerkkabels bevatten CCA, König heeft (nog) geen netwerkkabels waar puur koper gebruikt wordt. Dit staat overigens nergens op de dozen van König vermeld.
Heb toevallig onlangs een doos 100 m König gekocht (CAT6 UTP 24 AWG solid). Als ik de weerstand van 1 ader meet, kom ik op 8,5 Ohm. Dat zit heel dicht bij de theoretische waarde (ik kom op 8.3 Ohm).Anoniem: 289209 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:53:
Alle König netwerkkabels bevatten CCA, König heeft (nog) geen netwerkkabels waar puur koper gebruikt wordt. Dit staat overigens nergens op de dozen van König vermeld.
Dus als jij je stelling niet nader kunt onderbouwen, dan lijkt me dat een typisch geval van FUD.
Ik zal het maar niet persoonlijk opvatten maar voor de duidelijkheid: de 5 soorten Konig netwerkkabel op rol met massieve kern die ik zelf nagemeten heb (daar vallen de value line CCA patchkabels die ik hier eerder vermeld heb niet onder) zaten met lusweerstand van 100m op prima weerstandswaarden, en zijn dus gewoon van koper dus ik wil nu wel heel graag een bewijs zien van deze stelling!!!Anoniem: 289209 schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:53:
[...]
edit:
Lees a.u.b. het topic even door, ik ben bang dat de test danwel het probleem niet begrepen wordt.Het lijkt er vooralsnog op dat het materiaal van de aders geen invloed heeft op de werking van de kabel, begrijp ik uit de test.
[ Voor 16% gewijzigd door base_ op 28-01-2013 20:59 ]
Out.of.Control schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:59:
[...]
Heb toevallig onlangs een doos 100 m König gekocht (CAT6 UTP 24 AWG solid). Als ik de weerstand van 1 ader meet, kom ik op 8,5 Ohm. Dat zit heel dicht bij de theoretische waarde (ik kom op 8.3 Ohm).
Dus als jij je stelling niet nader kunt onderbouwen, dan lijkt me dat een typisch geval van FUD.
Die bron is König zelf. Een groot gedeelte van ons assortiment aan netwerkkabels van de rol komt direct bij Kónig vandaan. Wij doen heel veel zaken met König en hebben een goede relatie met dit merk.CaptJackSparrow schreef op maandag 28 januari 2013 @ 18:14:
[...]
Ben ik nog even nieuwsgierig naar wat de bron is van dat stukje informatie en ook met welke Cat classificatie(s) die König kabels worden aangeboden.
Sinds een maand of drie geleden krijgen we vraag van onze klanten naar wat de samenstelling van de netwerkkabels is en dat men graag koperen aders wilt. Zodoende hebben wij toen geïnformeerd bij König of zij ook rollen met koperen aders kunnen leveren. Op dat moment hebben ze geen rollen met koperen aders in het assortiment zitten, is wat mij vertelt werd door de technische dienst van König zelf.
Vanwege jullie hevige reacties hier heb ik zojuist nog even met hun TD gebeld om zeker van mijn zaak te zijn. Na even navragen konden ze mij melden dat hun (per stuk geprijsde) rollen die ze nu in het assortiment inderdaad koper bevatten. Dus hierbij mijn excuses dat ik nog in de veronderstelling was dat dit nog steeds CCA was, zoals dat tot enkele maanden terug het geval was. Dat is dus inderdaad niet meer het geval.
Dat begrijp ik en ben ik helemaal met je eens. De achtergrond van ons bedrijf is echter geen technische achtergrond. De shop is ontstaan op wat vroeger Inkoopacties.net was (welke daarvoor hier op T.net georganiseerd werden). Zelf was ik ooit nog een scholier toen ik begon. Ik zal jullie verder niet vervelen met de achtergrond & geschiedenis van het bedrijf, maar dat een en ander uit de hand gelopen is en dat we iets groter geworden zijn dan we van te voren verwacht hadden, mag duidelijk zijn. Het is nooit te laat om te leren vind ik. Ik ben jullie daarom ook zeer dankbaar dat jullie willen helpen en mij van kritiek voorzien, zodat we hier van kunnen leren.Techneut schreef op maandag 28 januari 2013 @ 17:39:
[...]
Tja, wat moet ik daar nou van zeggen zonder opnieuw erg negatief te worden. Ik bespeur namelijk toch wel een goede wil. Welnu, als je serieus als leverancier gerespecteerd wilt worden, zou ik je toch het advies willen geven om je behoorlijk te verdiepen in de kennis van deze materialen en de theorie er achter. In elk geval kom je er dan achter dat deze stelling alleen geldt voor heel korte patchkabeltjes. Zelfs dat zou ik echter niet in m'n winkel willen hebben als ik die had, maar op de rol van-je-lang-zal-ze-leven niet!
En koop zelf testapparatuur en leer hier mee te werken en leer de testresultaten ook goed (dus niet zo maar een beetje) te begrijpen. Sorry dat ik het zeg, maar zoals het nu gaat komt het allemaal nogal knullig over.
Ik ben er gelukkig geen tegengekomen voor zover ik weet en de Konig rollen die ik gemeten heb waren tussen 3 maanden en 3 jaar oud. Wel zijn er diverse USB/audio en video kabeltjes van konig die CCA bevatten voor zover ik weet.Anoniem: 289209 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 14:33:
[...]
Zodoende hebben wij toen geïnformeerd bij König of zij ook rollen met koperen aders kunnen leveren. Op dat moment hebben ze geen rollen met koperen aders in het assortiment zitten, is wat mij vertelt werd door de technische dienst van König zelf.
Heel fijn, begrijp ik dat ze nu helemaal geen CCA netwerkkabel meer in het assortiment hebben m.u.v. de VLCP85000xx patchkabeltjes zoals genoemd in hun netwerkkabel catalogus (http://www.nedis.nl/datasheets/NETWERKKABEL_LEAFLET-NL.PDF?Vanwege jullie hevige reacties hier heb ik zojuist nog even met hun TD gebeld om zeker van mijn zaak te zijn. Na even navragen konden ze mij melden dat hun (per stuk geprijsde) rollen die ze nu in het assortiment inderdaad koper bevatten.
[...]
Voor kortere kabels is het bijna niet te meten zonder waanzinnig dure apparatuur met een nogal uitgebreide handleiding, dus we kunnen niet van winkels verwachten dat ze dit zo even kunnen meten, ik ben blij dat jullie in ieder geval de moeite hebben genomen om e.e.a. te meten en/of uit te zoekenDe achtergrond van ons bedrijf is echter geen technische achtergrond.
Alle mogelijke tips om deze CCA kabels te herkennen zijn dan ook welkom, TD-er had al e.e.a. opgesomd in zijn blogpost http://td-er.nl/2012/11/11/hoe-herken-je-slechte-utp-kabel/, maar voor korte patchkabels is CCA soms moeilijk te herkennen (helemaal als je ook nog eens kleurenblind bent
Bedankt voor je reactie.ThinkPadd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 08:42:
Kant en klaar of op rol zodat je zelf connectoren er nog aan kan knijpen?
Kant en klaar: https://www.netwerkwinkel...15m-ENU6BL150-p_2178.html (ook nog wel in andere kleuren hoor)
Zoek kant en klaar 15m kabel, nu las ik dat er kabels zijn die beter beschermd zijn tegen storing, kabel komt in een kabelgoot een paar meter samen met een kabel waar stroom doorheen, ga ik dit echt merken?
Bedoeling is dat ik de kabel vanuit de meterkast waar de modem staat doortrek naar mijn router +\- 10-12m verderop staat, kwam het volgende kabel tegen http://www.kabeltje.com/c...abel-15-meter-pf-116.html
Deze kabel zou beter tegen storing beschermd zijn, of dit kwaliteit is weet ik niet, betaalbaar is het wel.
Nee.Anoniem: 461590 schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 21:00:
[...]
Zoek kant en klaar 15m kabel, nu las ik dat er kabels zijn die beter beschermd zijn tegen storing, kabel komt in een kabelgoot een paar meter samen met een kabel waar stroom doorheen, ga ik dit echt merken?
Eensch met CyBeR, dat ga je wss niet merken. Voor je gemoedsrust zou je STP of FTP-kabel kunnen kopen, maar wss merk je er dus niets van. Overigens mogen netwerkkabels en voedingskabels "officieel" niet door dezelfde buis, maarja wat doe je eraan
.
De kabelgoot die ik nu heb lopen vanuit de meterkast is een simpele gamma witte goot, wat ik gedaan heb is een verlengsnoer gemaakt en door getrokken door de groot naar onder de trap voor een extra vriezer.Puch-Maxi schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 19:33:
Eensch met CyBeR, dat ga je wss niet merken. Voor je gemoedsrust zou je STP of FTP-kabel kunnen kopen, maar wss merk je er dus niets van. Overigens mogen netwerkkabels en voedingskabels "officieel" niet door dezelfde buis, maarja wat doe je eraan.
Om storing en gevaarlijke situaties te voorkomen kan ik een tweede mini goot plaatsen boven de huidige goot en daar de netwerkkabel door trek, dan moet het veilig zijn.
De vraag is, gaan voor een cat6 utp of stp?
https://www.netwerkwinkel...15m-ENS6BL150-p_4446.html
http://www.kabeltje.com/c...abel-15-meter-pf-116.html
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 461590 op 31-01-2013 10:21 ]
Mooi topic! Ik heb afgelopen maandag/dinsdag een paar nieuwe leidingen gelegd en daar ook nieuw kabels doorheen getrokken. 3x 10meter cat5 van de plan-it. Zelf de stekkertjes eraan geknepen en wat blijkt, 10mbit??
Kan het liggen aan het feit dat ik de adertjes wellicht in de verkeerde volgorde aangesloten heb?
Ik had een hele oud voorbeeldkabel liggen en die gebruik en nu is het: groen-wit, groen, oranje-wit, blauw, blauw-wit, oranje, bruin-wit, bruin als je naar de kant kijkt ZONDER clipje. Kan de snelheid hieraan liggen?
Kan het aan de kabel liggen? Is de planit kabel zo inferieur dat het me 90mbit scheelt?
If so, iemand enig idee waar ik fatsoenlijk kabel en stekkertjes kan bestellen (of evt ophalen in de buurt van eindhoven:) )
In de pricewatch kom ik maar weinig kabel tegen met een beoordeling:S
Kan het liggen aan het feit dat ik de adertjes wellicht in de verkeerde volgorde aangesloten heb?
Ik had een hele oud voorbeeldkabel liggen en die gebruik en nu is het: groen-wit, groen, oranje-wit, blauw, blauw-wit, oranje, bruin-wit, bruin als je naar de kant kijkt ZONDER clipje. Kan de snelheid hieraan liggen?
Kan het aan de kabel liggen? Is de planit kabel zo inferieur dat het me 90mbit scheelt?
If so, iemand enig idee waar ik fatsoenlijk kabel en stekkertjes kan bestellen (of evt ophalen in de buurt van eindhoven:) )
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Met CAT5 zou je ook 100Mbit moeten kunnen halen, dus je adervolgorde is niet juist denk ik.
Ik gebruik altijd deze site als voorbeeld: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx (en dan de linker versie (568-B Wiring). De geknepen kabels kan dan prima 1 Gigabit overheen. Als ik jouw beschrijving zo lees dan heb je de rechter versie gemaakt. Dat schijnt volgens die site geen probleem te zijn, maar de B variant is het meeste gebruikt. Ik zou hem nog eens opnieuw knijpen, maar dan volgens de B variant. Denk dat je nu toch een en ander hebt omgewisseld o.i.d.
En ik ken jouw merk kabels niet, maar je zou ze zelf even kunnen testen: Mafketel in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels" vooral test 2 en 3 zijn voor de leek nog wel uit te voeren
Kabels koop ik altijd bij https://www.netwerkwinkel.com/
Stekkertjes koop ik via eBay o.i.d. Daar kan niet heel veel verkeerd aan gaan. Bij fysieke winkels betaal je je er meestal scheel aan (Gamma 4 stekkertjes voor 2 euro ofzo). Op eBay had ik er 50 voor 5 euro, en die werken prima
Hier zijn 10 stuks: http://www.ebay.com/itm/1...ash=item2c6592ecb8&_uhb=1
Ik gebruik altijd deze site als voorbeeld: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx (en dan de linker versie (568-B Wiring). De geknepen kabels kan dan prima 1 Gigabit overheen. Als ik jouw beschrijving zo lees dan heb je de rechter versie gemaakt. Dat schijnt volgens die site geen probleem te zijn, maar de B variant is het meeste gebruikt. Ik zou hem nog eens opnieuw knijpen, maar dan volgens de B variant. Denk dat je nu toch een en ander hebt omgewisseld o.i.d.
En ik ken jouw merk kabels niet, maar je zou ze zelf even kunnen testen: Mafketel in "Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels" vooral test 2 en 3 zijn voor de leek nog wel uit te voeren
Kabels koop ik altijd bij https://www.netwerkwinkel.com/
Stekkertjes koop ik via eBay o.i.d. Daar kan niet heel veel verkeerd aan gaan. Bij fysieke winkels betaal je je er meestal scheel aan (Gamma 4 stekkertjes voor 2 euro ofzo). Op eBay had ik er 50 voor 5 euro, en die werken prima
Hier zijn 10 stuks: http://www.ebay.com/itm/1...ash=item2c6592ecb8&_uhb=1
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 31-01-2013 11:19 ]
Dat is de volgorde zoals die gewoonlijk gebruikt wordt aan één kant van een cross-kabel, hier links (T568A).lj_tree schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 10:41:
Mooi topic! Ik heb afgelopen maandag/dinsdag een paar nieuwe leidingen gelegd en daar ook nieuw kabels doorheen getrokken. 3x 10meter cat5 van de plan-it. Zelf de stekkertjes eraan geknepen en wat blijkt, 10mbit??

Dit is de 'normale' volgorde (T568B).

Normaal is een relatieve term hier want gek genoeg is dat juist de 'alternatieve' volgorde zoals die in de officiële standaard beschreven wordt. Desondanks wordt die juist veel (het meest?) gebruikt. Zie Wikipedia: TIA/EIA-568
Verder zou ik adviseren om te investeren in een kabeltester. Die dingen zijn niet bijster duur en een handig hulpmiddel om te checken of er geen grote problemen met een kabel zijn.
Ik constateer enige spraakverwarring,
Zowel T568A als T568B zijn beide (staat ook duidelijk in die beschrijving) primair bedoeld voor "straight through". A of B heeft niets van doen met al of niet crossover. Dat laatste lijkt hier nl. te worden gesuggereerd. Geen idee of A (soms) voorkeur heeft boven B of andersom.
Crossover is dat wat aan het ene end voor een aderpaar zenden (transmit) is, voor de andere kant ontvangen (receive) moet zijn. Heeft nogmaals dus helemaal niets met A of B te maken. Het gross van kant en klare kabels met aangegoten stekkertjes is dan ook gewoon straight through, d.w.z. beide uiteinden eender.
Het crossoververhaal is voor router of switch al jaren verleden tijd, omdat al deze apparatuur tegenwoordig autodetecting is. In tegenstelling tot oudere HUB's hebben switches dan ook geen aparte uplinkpoort meer. Alleen hebben naar verluidt nog niet alle netwerkkaarten autodetecting aan boord, zodat ingeval van verbindingen tussen twee computers nog crossover nodig kan zijn. Maar ook alleen dan.
Ik kan me wel voorstellen (en misschien speelt dat hier de rol wel) dat een gigabit-systeem, waar dus alle 8 aders nodig zijn in de war raakt (lees de beoogde snelheid niet haalt) als het ene uiteinde van de kabel volgens schema A en het andere volgens B is gemaakt. Het systeem ziet dan één viertal aders straight through en het andere viertal crossover. Bij echte crossover moet ook dat andere viertal aders aan weerszijden die omwisseling hebben.
Zowel T568A als T568B zijn beide (staat ook duidelijk in die beschrijving) primair bedoeld voor "straight through". A of B heeft niets van doen met al of niet crossover. Dat laatste lijkt hier nl. te worden gesuggereerd. Geen idee of A (soms) voorkeur heeft boven B of andersom.
Crossover is dat wat aan het ene end voor een aderpaar zenden (transmit) is, voor de andere kant ontvangen (receive) moet zijn. Heeft nogmaals dus helemaal niets met A of B te maken. Het gross van kant en klare kabels met aangegoten stekkertjes is dan ook gewoon straight through, d.w.z. beide uiteinden eender.
Het crossoververhaal is voor router of switch al jaren verleden tijd, omdat al deze apparatuur tegenwoordig autodetecting is. In tegenstelling tot oudere HUB's hebben switches dan ook geen aparte uplinkpoort meer. Alleen hebben naar verluidt nog niet alle netwerkkaarten autodetecting aan boord, zodat ingeval van verbindingen tussen twee computers nog crossover nodig kan zijn. Maar ook alleen dan.
Ik kan me wel voorstellen (en misschien speelt dat hier de rol wel) dat een gigabit-systeem, waar dus alle 8 aders nodig zijn in de war raakt (lees de beoogde snelheid niet haalt) als het ene uiteinde van de kabel volgens schema A en het andere volgens B is gemaakt. Het systeem ziet dan één viertal aders straight through en het andere viertal crossover. Bij echte crossover moet ook dat andere viertal aders aan weerszijden die omwisseling hebben.
Geen verwarring wat mij betreft. De A/B aanduiding staat gewoon voor een kleurvolgorde. En bij cross-kabels wordt aan één kant de A volgorde gebruikt en aan de andere kant de B volgorde. Vreemde is dat bij gewone kabels gewoonlijk de B volgorde wordt gebruikt terwijl de norm eigenlijk de A volgorde voorschrijft.
Historische politiek. IBM, erg goed vertegenwoordigd in de US overheid, gebruikte de "A" variant voor zijn systemen, AT&T gebruikte de "B" variant. Daar hebben ze een tijdje over geruzied en daarom zie je in gebieden met veel Amerikaanse invloed vaak de A-variant.CaptJackSparrow schreef op donderdag 31 januari 2013 @ 17:14:
Geen verwarring wat mij betreft. De A/B aanduiding staat gewoon voor een kleurvolgorde. En bij cross-kabels wordt aan één kant de A volgorde gebruikt en aan de andere kant de B volgorde. Vreemde is dat bij gewone kabels gewoonlijk de B volgorde wordt gebruikt terwijl de norm eigenlijk de A volgorde voorschrijft.
Ik geloof dat in de TIA-568-C ook geen onderscheid meer gemaakt wordt.