IJzerboot schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:08:
Ik wil thuis een netwerk aanleggen met Gigabit kabels en gelukkig word ik net op tijd op dit topic gewezen.
Ik moet wel alle info overal uitplukken.
Kan er op de eerste post niet een samenvatting geplaatst worden waarop je moet letten bij aankoop?
Welke typen je hebt, uitleg CCA / AWG (weet ik inmiddels allemaal) etc
Welke merken zijn goed (Belden etc)
Dat maakt het voor anderen overzichtelijker
En nog een aanvraag:
Ik wil graag muurcontacten of hoe dat ook mag heten gebruiken.
Heeft iemand ervaring met een goed adres?
Heb je daar altijd een solid kabel voor nodig of kan dat ook met RJ45 connectoren?
Het zal wel kunnen werken met soepele kabel, maar d'r is een redelijke kans dat het contact toch niet helemaal jofel is.
Nadeel van LSA-connectoren is dat je niet onbeperkt opnieuw kunt blijven proberen, omdat je de kabel meteen op maat knipt bij het inschuiven.

Op een gegeven moment is je kabel gewoon "op". (net als je geduld trouwens)
Dus als je dergelijke contact-dozen gaat gebruiken, gebruik dan solid kabel.
Je hebt ook nog het verschil tussen metalen dozen en plastic.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de metalen variant en ik vind ze ook iets prettiger werken.
Aan de andere kant, het stukje draad wat niet getwist is, is dusdanig kort, dat het waarschijnlijk t/m gbit helemaal geen verschil maakt.
Maar goed, wat je nodig hebt is:
- solid kabel
- RJ45 wandcontactdoosjes
- LSA-tang
- netwerktester
De prijs van die zaken kan nogal uiteen lopen.
Haal ze in geen geval bij de lokale bouwmarkt. Ik heb die contactdoosjes zien hangen voor 30 euro/stuk.
Ikzelf heb ze (voor het laatst)
hier besteld, maar ik zie nu dat ze de metalen inbouw-variant niet meer hebben. Alleen de opbouw-versie.
Dus misschien heb ik de inbouw-versie elders besteld gehad, maar dat kon ik zo gauw niet terugvinden in de mail.
De LSA-tang en netwerktester heb ik bij DealExtreme besteld, maar die leveren meestal niet binnen een paar dagen. Zo uit het hoofd was die tang <5$ en de tester <8$.
Edit:
tester (5.52 euro) LSA-tang (2,43 euro)
[
Voor 6% gewijzigd door
TD-er op 10-11-2012 11:38
]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)