Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

BeefHazard schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:19:
[...]

Dat maakt me niet eens zo veel uit, denk dat ik deze vanuit mijn meterkast in 1 keer naar mijn tv ga trekken, die achter de meterkast staat. Loopt nu een telefoonkabel, die er uit en deze er in :). Even een contactdoosje halen et voila, internet op mediacenter
Ik denk dat het mis gaat bij het 'even gehaalde contactdoosje' ;)

spoiler:
die hebben een stugge kabel, met massieve kern, nodig

Maar je kan natuurlijk wel aan beide einden een connectortje knijpen, ben je alleen wat minder flexibel met het verplaatsen van de apparatuur.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:12:
Hehe... een "patch" cable van 30 meter? ;)

Klok... klepel... Wikipedia!: Wikipedia: Patch cable
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:12:
Hehe... een "patch" cable van 30 meter? ;)

Klok... klepel... Wikipedia!: Wikipedia: Patch cable
Inderdaad denken we bij een patchkabel meestal aan korte stukjes, maar volgens die definitie is een patchkabel:
A patch cable or patch cord is an electrical or optical cable used to connect ("patch-in") one electronic or optical device to another for signal routing.
En even verder dat de lengte kan variëren van 8 cm tot voet (feet) of meer. Dus wat is er volgens die door jouw geplaatste definitie mis mee? :)

Maar betrouwbaar?
Er staat "König FTP Cat 6 Patch Kabel ". Als het echt is wat er staat is het oké, maar helaas weet je dat niet altijd. Heel recentelijk heeft Conrad nog de tekst in hun aanprijzingen gerecticifeeerd. Dus geen idee.

[ Voor 10% gewijzigd door Techneut op 03-11-2012 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Patch cords can be as short as 3 inches (ca. 8 cm), to connect stacked components or route signals through a patch bay, or as long as twenty feet (ca. 6 m) or more in length for snake cables.
Dus 8cm tot (eerder uitzondering dan regel vermoed ik) 6m, langer zou dus 'snake' cable zijn die dikker is/(veel) meer aders bevat.

Een netwerkkabel van 30m is gewoon een... 'netwerkkabel'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blij dat ik dit topic vond, net voor ik een netwerk in huis ga aanleggen!
Dan idd maar wat meer geld uitgeven voor een goede merkkabel.

Is het merk Equip bekend en levert het kabels van goede kwaliteit?

Ik dacht aan de oranje cat 7 kabel: http://www.equip-info.net...ts/basic-html/page32.html

Zie er geen specificaties met vertificeringsgegevens etc., maar misschien kent een van jullie dit merk en/of deze kabel?

Ze hebben een hele catalogus met alles op gebied van netwerk, gereedschap, kasten, patch panels, etc.
Dus dat lijkt wel aardig goed te zitten toch?

Dank alvast, erikv2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-09 13:01
Is het een idee om de startpost aan te vullen met artikelnummers van goed bevonden kabel (zonder reclame te maken voor netwerk shops). Ook ik ben in het oogje genomen en ook bij mij is de kabel het probleem.

TKF heeft bijvoorbeeld verschillende cat5e kabels in het assortiment. zoals de TKF 14457
http://www.tkf.nl/product...ofdstukNr=11705&boom=2510|3063|3087|3330|11705&ArtNr=14457&Language=Dutch

Het zelfde geldt voor DRAKA, deze hebben ook een boel kabels in hun assortiment.
http://www.draka.nl/draka...p?MofBoomBool=&boom=20639|21397&hoofdstuk=21397

En ook BELDEN heeft e.e.a in hun assortiment:
http://www.e-catalog.beld...4-232545-232546/en/conf/0

Welke is nu gangbaar en een beetje makkelijk te verkrijgen voor de consument ?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, dat dacht ik ook al: welke dan wel?

Die EQUIP is een behoorlijk betaalbare kabel; tenminste als je meeneemt dat het een 900mhz cat 7 kabel is. Belden en Draka zijn een stukje prijziger.

Mijn gedachte is: als ik toch bezig ben, laat ik dan maar meteen wat hogere specificatie neerleggen dan ik nu meteen nodig heb, en van redelijk goede kwaliteit.

Alleen hoor ik graag nog of er iemand iets over de kwaliteit van die oranje cat 7 EQUIP kabel kan zeggen:
http://www.equip-info.net...ts/basic-html/page32.html

Is EQUIP een goed bekend staand merk?
En/of kent iemand de kabel en kan zeggen dat het een goed kabel is of niet?

EDIT: net een leverancier gesproken die zowel Draka als Equip levert. Hij vertelde: Equip komt uit China en het is lastig iets te zeggen over de kwaliteit. Het is zeker geen A-merk zoals Draka. Alhoewel Draka waarschijnlijk ook in China geproduceerd wordt. Maar de kwaliteit van Draka is constant en volgens de spec van de kabel.

Daarnaast blijkt Draka nu ook weer niet zoveel duurder (paar tientjes op 150 meter).
Dus mijn keuze is gemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2012 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:33:
[...]

Dus 8cm tot (eerder uitzondering dan regel vermoed ik) 6m, langer zou dus 'snake' cable zijn die dikker is/(veel) meer aders bevat.

Een netwerkkabel van 30m is gewoon een... 'netwerkkabel'. ;)
Veel meer aders ? ? ?
CAT5 of-6 heeft toch altijd 8 aders? En de doorsnede van de aders is voor beide categorieën gedefinieerd.
Dat "snake" (in het Nederlands dus slang) had ik nog niet eerder gezien. Is dat een gebruikelijke benaming, of komt deze uit de duim van een leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Snake kabels zijn kabels met daarin meerdere kabels. Dus 4x cat5e bijvoorbeeld. Je komt ze vaker tegen in de audio/videowereld, en dan met 32x XLR of 5x coax voor RGBHV en dergelijke.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, duidelijk. Maar dat "langer dan 6 meter zou snake heten" heeft hier niets mee te maken en is als zodanig lariekoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-09 17:03
Bij de conrad is vandaag een stugge cad5e kabel in de aanbieding. Zou dit ook CCA zijn? Conrad is niet al te best met UTP kabels heb ik uit dit topic begrepen? Verder valt de aanbieding ook wel mee geloof ik...

http://www.conrad.nl/ce/n...1-2012_602038_pictureonly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Cyphax

Moderator LNX
Erwin537 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:04:
Bij de conrad is vandaag een stugge cad5e kabel in de aanbieding. Zou dit ook CCA zijn? Conrad is niet al te best met UTP kabels heb ik uit dit topic begrepen? Verder valt de aanbieding ook wel mee geloof ik...

http://www.conrad.nl/ce/n...1-2012_602038_pictureonly
Ze zetten bij veel kabels erbij als het CCA is, bij deze staat dat niet bij. Dat suggereert dat het niet gaat om CCA-kabel. Je kunt het aan Conrad vragen voor de zekerheid.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Als je bij de "download documents" kijkt, zie je dat het om "bare copper" gaat. Volgens mij dus dik in orde.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Als ik in het topic zoek op "Digitus" dan schijnt het vaak wel OK te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Erwin537 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 08:04:
<knip> Conrad is niet al te best met UTP kabels heb ik uit dit topic begrepen?
<knip>
Beetje voorbarige constatering uit naar ik heb begrepen maar één geval, dat recentelijk nog gerectificeerd is ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Digitus is ok spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik had zelf in 1e instantie in 2009 die van 7 dollar nogwat, die waren goed.

Vorig jaar weer een bestelling gedaan, gelijk 4 doosjes, maar die lijken* toch anders te zijn.. Ze lijken wat ruimer te zijn ofzo, in combinatie met "dun" draad (van die k*tfabrikanten die 26 AWG verkopen als 24 AWG) kan je dus per kant 3x opnieuw knijpen voordat de verbinding goed is.. Tenzij je gewoon fatsoenlijk draad hebt, dan werkt het ineens wel prima..

* --> dikke kans dat het gewoon aan het merk/type draad ligt dat ze nu ineens minder goed werken, maar voor nog geen 7 cent per stuk mag je niet klagen toch? tov n euro per stuk bij de bouwmarkt..

Ook 'grappig', fatsoenlijk draad is dus gewoon veel duurder geworden, in 2008 kocht ik 305m voor 95 euro, en dat was 24AWG massief koperdraad, uitstekende kwaliteit.. Heb ik overal cheap weggegeven (en op mn werk gebruikt tegen aankooptarief), nou zijn de prijzen ineens veel hoger, en zit er veel meer troepdraad bij, die rol die ik van mn baas terug heb gekregen (die schijnbaar €50 voor 100m kostte) is dus echt waardeloze meuk, of in ieder geval, waardeloos ICM die dealextreme stekkertjes, omdat het hele dunne adertjes heeft..

[ Voor 8% gewijzigd door AlexanderB op 09-11-2012 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik kan me nog herinneren dat een doos van 300 meter me welgeteld 30 euro koste. Maar ja, koper is wat in prijs gestegen. Daarom ook al die CCA/CCS meuk. Aluminium en staal zijn nou eenmaal goedkoper dan koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je hebt CCA en CCS, maar kan het trouwens ook andersom? Ik heb hier stukken Nexans kabel die over waren op m'n werk, en als ik ze strip dan is het zilverkleurig. Ga ik er met een mesje overheen schrapen dan komt er koperkleur tevoorschijn....

Nexans schijnt volgens eerdere reacties in dit topic wel prima te zijn, maar vind het toch wel apart waarom ze dat extra laagje (wat is het?) eroverheen hebben gedaan...

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 09-11-2012 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25
Ik wil thuis een netwerk aanleggen met Gigabit kabels en gelukkig word ik net op tijd op dit topic gewezen.
Ik moet wel alle info overal uitplukken.
Kan er op de eerste post niet een samenvatting geplaatst worden waarop je moet letten bij aankoop?
Welke typen je hebt, uitleg CCA / AWG (weet ik inmiddels allemaal) etc
Welke merken zijn goed (Belden etc)
Dat maakt het voor anderen overzichtelijker

En nog een aanvraag:
Ik wil graag muurcontacten of hoe dat ook mag heten gebruiken.
Heeft iemand ervaring met een goed adres?
Heb je daar altijd een solid kabel voor nodig of kan dat ook met RJ45 connectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 23:25:
Je hebt CCA en CCS, maar kan het trouwens ook andersom? Ik heb hier stukken Nexans kabel die over waren op m'n werk, en als ik ze strip dan is het zilverkleurig. Ga ik er met een mesje overheen schrapen dan komt er koperkleur tevoorschijn....
...............
Weet je zeker dat het aluminium is wat je wegkrabt? Het kan ook vertinde draad zijn, en dat is heel normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
IJzerboot schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:08:
Ik wil thuis een netwerk aanleggen met Gigabit kabels en gelukkig word ik net op tijd op dit topic gewezen.
Ik moet wel alle info overal uitplukken.
Kan er op de eerste post niet een samenvatting geplaatst worden waarop je moet letten bij aankoop?
Welke typen je hebt, uitleg CCA / AWG (weet ik inmiddels allemaal) etc
Welke merken zijn goed (Belden etc)
Dat maakt het voor anderen overzichtelijker

En nog een aanvraag:
Ik wil graag muurcontacten of hoe dat ook mag heten gebruiken.
Heeft iemand ervaring met een goed adres?
Heb je daar altijd een solid kabel voor nodig of kan dat ook met RJ45 connectoren?
Het zal wel kunnen werken met soepele kabel, maar d'r is een redelijke kans dat het contact toch niet helemaal jofel is.
Nadeel van LSA-connectoren is dat je niet onbeperkt opnieuw kunt blijven proberen, omdat je de kabel meteen op maat knipt bij het inschuiven.
Afbeeldingslocatie: http://netwerkproducten.com/content/images/punchdown-2.jpg
Op een gegeven moment is je kabel gewoon "op". (net als je geduld trouwens)

Dus als je dergelijke contact-dozen gaat gebruiken, gebruik dan solid kabel.
Je hebt ook nog het verschil tussen metalen dozen en plastic.
Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de metalen variant en ik vind ze ook iets prettiger werken.
Aan de andere kant, het stukje draad wat niet getwist is, is dusdanig kort, dat het waarschijnlijk t/m gbit helemaal geen verschil maakt.

Maar goed, wat je nodig hebt is:
- solid kabel
- RJ45 wandcontactdoosjes
- LSA-tang
- netwerktester

De prijs van die zaken kan nogal uiteen lopen.
Haal ze in geen geval bij de lokale bouwmarkt. Ik heb die contactdoosjes zien hangen voor 30 euro/stuk.
Ikzelf heb ze (voor het laatst) hier besteld, maar ik zie nu dat ze de metalen inbouw-variant niet meer hebben. Alleen de opbouw-versie.
Dus misschien heb ik de inbouw-versie elders besteld gehad, maar dat kon ik zo gauw niet terugvinden in de mail.
De LSA-tang en netwerktester heb ik bij DealExtreme besteld, maar die leveren meestal niet binnen een paar dagen. Zo uit het hoofd was die tang <5$ en de tester <8$.

Edit:
tester (5.52 euro) LSA-tang (2,43 euro)

[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 10-11-2012 11:38 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Techneut schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 10:36:
[...]

Weet je zeker dat het aluminium is wat je wegkrabt? Het kan ook vertinde draad zijn, en dat is heel normaal.
Ik heb geen idee wat het is, zal inderdaad vertind zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:16:
[...]

Ik heb geen idee wat het is, zal inderdaad vertind zijn dan.
In de hele zwakstroomtechniek is het gebruikelijk om dunne draad te vertinnen.
En (beetje offtopic) heel vroeger ook met installatiedraad toen de isolatie nog rubber was met daaromheen jute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Thanks TDer. DE heeft er een klant bij.

Heeft iemand nog een goeie tip voor metalen inbouw netwerk wantcontactdozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wantcontactdozen? :) Zomer- of winterwanten?
Het enige wat ik van deze en gene hoor, is dat metalen wat degelijker zijn dan die van kunststof. Verder is het volgens mij alleen maar een kwestie van toepassen, waarbij nauwelijks sprake is van speciale tips.
Of bedoel je specifiek wel of niet goede merken? Helaas kan ik je daarbij niet helpen, geen idee of er ook niet aan te bevelen merken zijn. D.w.z. ze zullen er misschien wel zijn, maar ik ken ze niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Techneut op 11-11-2012 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:23
IJzerboot schreef op zondag 11 november 2012 @ 13:35:
Thanks TDer. DE heeft er een klant bij.

Heeft iemand nog een goeie tip voor metalen inbouw netwerk wantcontactdozen?
Zelf goede ervaringen met de dozen van Digitus. Niet duur, wel metalen degelijke bouw (je drukt ze niet meteen uit elkaar zoals bij sommige plastic dingen)
Kosten zo'n 6 eur per stuk

https://netwerkproducten....-pak-p-1622-vid-1622.html

https://netwerkproducten....-5-pak-p-866-vid-866.html

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 11-11-2012 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Had een hele tijd terug bij de Action ook een keer een netwerkkabel gekocht, meter of 10 denk ik.

Kabel was al een tijd niet in gebruik vanwege de lengte (gebruik nu korter kabeltje). Door dit topic was ik wel benieuwd wat voor kwaliteit de Action kabel zou zijn... Op de kabel staat "UTP CAT.5E 26AWGx4P VERIFIED EIA/TIA 568B"

Check:
Aders zien eruit als koper: Check
Magneettest: Check, blijft niet plakken
Schraaptest: Fail, komt zilverkleur tevoorschijn.

Niet kopen dus. Die van mij krijgt een enkeltje prullenbak.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2012 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
@Techneut: LOL..

Ik heb thuis alles van Jaeger Busch, denk dat ik daarom deze ga proberen:
http://www.elektrototaalm...tactdoos-2xrj45-cat6.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 11 november 2012 @ 17:57:
Had een hele tijd terug bij de Action ook een keer een netwerkkabel gekocht, meter of 10 denk ik.

Kabel was al een tijd niet in gebruik vanwege de lengte (gebruik nu korter kabeltje). Door dit topic was ik wel benieuwd wat voor kwaliteit de Action kabel zou zijn... Op de kabel staat "UTP CAT.5E 26AWGx4P VERIFIED EIA/TIA 568B"

Check:
Aders zien eruit als koper: Check
Magneettest: Check, blijft niet plakken
Schraaptest: Fail, komt zilverkleur tevoorschijn.

Niet kopen dus. Die van mij krijgt een enkeltje prullenbak.
Dan staat op de kabel wat het absoluut niet is en dat is dus ronduit bedrog! Nog erger dan een foutieve vermelding op een folder. Enkel "UTP 26AWGx4P" zou hebben gekund, ook al is het dan ook rotzooi, maar de aanduiding CAT5E klopt voor geen meter, zowel qua aluminium als 26AWG. Ik zou ze er toch op aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 18:33
Denk dat de action medewerkers het niet snappen, het is daar gewoon bulk verkoop.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je spreekt een willekeurige verkoper er ook niet op aan, die horen je aan alsof je van een vreemde planeet komt, maar je zoekt het hogerop in de keten. Heeft iemand onlangs in een soortgelijk geval bij Conrad gedaan en gelijk gekregen.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 12:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Is het misschien mogelijk dat de startpost wordt aangepast met een overzicht van de fysieke eingeschappen waar een goede CAT5e en wat mij betreft ook een goede CAT6 kabel aan moet voldoen?
Ik zit nu door het hele topic te spitten en zie verschillende zaken voorbij komen en probeer ze voor mezelf op een rijtje te krijgen:
  • Géén CCA
  • Groene vlam als je de kabel in een gasvlam houdt.
  • Geen aantrekkingskracht door een magneet.
  • Liefst 24AWG, wat neerkomt op een kabeldikte van 0,208mm?
  • Als je de kabel schraapt dan moet hij niet zilver worden.
  • Als je de kabel verhit dan moet hij rood worden en niet in elkaar zakken of afbrokkelen.
Zijn er nog zaken die missen? Ik zou dit voor de leken onder ons graag in de TS terug zien. Kan dat?
_O_

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Techneut
  • Niet online
Alleen dit, 24AWG is de eis waaraan CAT5(e) tenminste aan moet voldoen, CAT6 moet tenminste 22AWG zijn. Iets dikker dus. Verder vind ik het niet zo'n gek idee, maar ik zit wel een beetje te twijfelen of alle (nieuwe) bezoekers beginnen bij de topicstart. Je kan er natuurlijk bij vragen wel naar verwijzen i.p.v. steeds maar moeizaam hetzelfde verhaal af te steken.

Aan het lijstje kan nog worden toegevoegd de lusweerstand per 100 meter voor AWG24 en AWG22, dit mede omdat door het twisten de aderlengte meer is dan de kabellengte (ca. 10 % meer) en dus enkel lengte/doorsnede niet helemaal volstaat. Correcte waarden staan in de tabellen waarnaar je nog kan verwijzen.

[ Voor 29% gewijzigd door Techneut op 15-11-2012 18:12 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er bij de Quickreply eventueel door een moderator een link naar de eerste post worden gemaakt? Met kijk hier voor een lijst?

• TD-er
Ik had toevallig afgelopen weekend ook de boel al samengevat in een blogpost: Klik

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• ThinkPad
In hoeverre is de wandcontactdoos die je gebruikt eigenlijk van invloed?

Heb nu goede bekabeling liggen, en ging eens testen. Gewoon met een stekkertje eraan geknepen iperf gedraaid, en na het monteren van de wandcontactdoos weer een test gedaan. Resultaat: Gelijke snelheden.

Wandcontactdoos was eentje van Praxis, met schroefjes om de draadjes (soepele kern in mijn geval, ja i k now, dat hoor je niet in een leiding te leggen, maar dit had ik nou eenmaal voorhanden) vast te draaien. Redelijk elcheapo, maar trekt dus wel gigabit zonder problemen.

• TD-er
Ik ken die doosjes wel.
In de tijd van 100Mbps heb ik die wel gebruikt en zonder problemen.
Enige echte nadeel is de vrijwel onmogelijke manier van montage.

Tsja de schroef-verbindingen zijn eigenlijk uitsteeksels voor het signaal. Uitsteeksels bij hoge frequenties zijn eigenlijk antennes. Zowel ontvangen als uitzenden.
Dus het goed werken heeft vooral te maken met de omgevingsinvloeden.
Omdat ze zo onmogelijk te monteren zijn, is de kans dat daarbij iets mis gaat erg groot en dus ook de kans dat de verbinding niet optimaal is danwel niet lang probleemloos blijft werken.
Ik denk dat het gebruik van soepele kabel bij die schroef-connectoren nog wel enigszins je redding is, want dan is de kabel zelf iets meer vergevingsgezind bij wrikken en buigen.

De demping van dergelijke contactdoosjes is een stuk groter dan bij normale doosjes, dus het zal eerder problemen geven bij langere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Ik wil een solid koper kabel gebruik om een netwerk te maken met wandcontactdozen.
Hoe sluiten jullie die solid kabel aan op de router?
Patchkast? Stekker op de solid kabel knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
IJzerboot schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:08:
Ik wil een solid koper kabel gebruik om een netwerk te maken met wandcontactdozen.
Hoe sluiten jullie die solid kabel aan op de router?
Patchkast? Stekker op de solid kabel knijpen?
Je zou eigenlijk geen stekker op een solide kabel moeten knijpen, maar dan moet je 'm dus eigenlijk aan beide kanten aan een wandcontactdoosje vastmaken, en dan een korte, flexibele kabel tussen wandcontactdoosje en je router zetten.
Ik overweeg om bij mij de crappy cca-kabel te vervangen door een flexibele zodat ie boven direct de switch in kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Vandaar mijn vraag want in de post van TD-er wijst hij nog speciaal op de stekkers voor solide kabel.

Het mooiste zou zijn als je idd wat patch kast achtigs zou hebben.
Kun je vandaarui naar je router.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 23:54
Jawel, heb zelf mijn 19" patchpanel vervangen door een "mini patchpanel". Prima ding voor de prijs! Wel ff opletten of je een LSA+ of Block 110 dogger nodig hebt.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Cyphax schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:52:
[...]

Je zou eigenlijk geen stekker op een solide kabel moeten knijpen
Waar halen jullie dat toch steeds vandaan? Dat kan prima. Je hebt er zelfs speciale stekkers voor, die ik notabene makkelijker kan vinden dan die voor soepele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 13-09 12:39

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

TD-er schreef op donderdag 15 november 2012 @ 21:23:
Ik had toevallig afgelopen weekend ook de boel al samengevat in een blogpost: Klik
KEIZER! _O_

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
CyBeR schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:19:
[...]

Waar halen jullie dat toch steeds vandaan? Dat kan prima. Je hebt er zelfs speciale stekkers voor, die ik notabene makkelijker kan vinden dan die voor soepele kabel.
Speciale stekkers, dat is wel interessant. Sowieso één van de webshops (misschien netwerkkabel.eu), maar als het onzin is, is dat alleen maar mooi. Ik geloof dat het idee was dat een normale stekker alleen maar langs de buitenkant van de massieve kern heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je kunt die stekkers voor vaste kern bij vrijwel elke winkel wel vinden die netwerkspullen verkoopt.
Het verschil is eigenlijk of je een puntje in de kern drukt (flexibele kabel), of een kammetje langs de kern schraapt (vaste kern).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

CyBeR schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 19:19:
Tja, met een MacBook Air kun je ook een taart aansnijden maar daar is het ding niet voor ontworpen. Dat geldt in dit geval dus ook voor stranded vs solid. De een is nou eenmaal ontworpen voor gebruik tussen outlet en patchpanel, de ander voor outlet-device en patchpanel-switch. Waarom dat zo benadrukt wordt snap ik alleen niet want in de praktijk boeit het gewoon niet. Sterker nog, veel mensen gebruiken solid omdat het een stukje makkelijker verwerkt kan worden en het ook veel eenvoudiger te verkrijgen is. Je kunt natuurlijk ook gewoon prefab kabels gebruiken als patchkabel en de losse kabel alleen voor outlet-patchpanel, iets wat in de praktijk gemeengoed is. Is in aanschaf ietsjes duurder maar het is wel minder gedoe (je wordt niet blij als je 10 van die kabels moet knijpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerboot
Voor in je meterkast lijkt dit me ook een aanrader:
4 connectoren
http://www.attema.nl/cgi-...%3aI91420%3aI91434%3a1871

of 12
http://www.elektrototaalm...patchkast-data-zwart.aspx

Lekker compact.

of 8 voor 20 euro:http://www.erascomstore.nl/cat-6-patchpaneel-8-poorts-np0016a.html

Nu nog ergens Draka cat 7 vinden tegen een schappelijke prijs..

[ Voor 22% gewijzigd door IJzerboot op 17-11-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ppl schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 18:52:
[...]

Tja, met een MacBook Air kun je ook een taart aansnijden maar daar is het ding niet voor ontworpen. Dat geldt in dit geval dus ook voor stranded vs solid. De een is nou eenmaal ontworpen voor gebruik tussen outlet en patchpanel, de ander voor outlet-device en patchpanel-switch. Waarom dat zo benadrukt wordt snap ik alleen niet want in de praktijk boeit het gewoon niet. Sterker nog, veel mensen gebruiken solid omdat het een stukje makkelijker verwerkt kan worden en het ook veel eenvoudiger te verkrijgen is. Je kunt natuurlijk ook gewoon prefab kabels gebruiken als patchkabel en de losse kabel alleen voor outlet-patchpanel, iets wat in de praktijk gemeengoed is. Is in aanschaf ietsjes duurder maar het is wel minder gedoe (je wordt niet blij als je 10 van die kabels moet knijpen).
Solid breekt veel makkelijker bij herhaaldelijk op- en afrollen.
Dus voor losse kabels wil je stranded gebruiken.
Het is alleen wel zo dat stranded kabel makkelijker minder goed contact kan maken in patch-aansluitingen. En het is nogal vervelend als je bij strak gelegde kabel ineens een stukje in moet korten omdat het stukje waar je gepoogd hebt de verbinding te maken nu te gaar is door het vele opnieuw proberen. Dat kan namelijk net genoeg zijn om die hele kabel opnieuw te moeten leggen.
Dus waar mogelijk gebruik je de kabel die beter contact maakt en waar de kabel tegen een stootje moet kunnen gebruik je die kabel.

Je kunt best wel een prima werkende installatie opzetten met beide kabel-typen verwisseld, maar de vraag is dan wel hoe lang het prima blijft werken, of hoeveel moeite je moet doen om het werkende te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Als je de kabel inderdaad continu gebruikt om ergens in te pluggen (als laptop gebruiker, als sysadmin die iets moet testen) dan is stranded beter geschikt. In de praktijk gebeurd dat echter bij veel mensen niet. Die hangen 'm ergens neer en klaar. Ipv een outlet zit er dan een stekkertje aan maar het doet verder exact hetzelfde. In de praktijk valt het dus allemaal wel reuze mee. Zijn zat van dit soort installaties die al een jaar of 5 a 10 liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 18-11-2012 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Heb laatst 60 meter UTP CAT6 van Draka gekocht, heb enkel nog wat pluggen en een tang nodig.

Ik zit aan een setje als dit te denken, heeft iemand hier ervaring mee? De netwerkkabel die erbij zit zal ik enkel als springtouw gebruiken ;) En zal AWG23 prima passen in deze plugjes? Zal wel toch? :)

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 26-11-2012 10:56 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Voor knijpen is hij wel goed, hij knijpt alle pinnetjes even hard aan. Je hebt namelijk ook modellen die als een schaar werken, en dan worden de pinnetjes die het dichtste bij het scharnierpunt liggen harder aangeknepen.

Voor het op maat knippen van alle aders weet ik niet of deze goed is, je wilt dan wel een goed scherp mesje hebben (mijn tang heeft een soort guillotine-style mesje die de aders op gelijke lengte allemaal recht afknipt). Bij deze gaat dat wat minder makkelijk denk ik.

Ik zou denk ik toch op safe spelen en een tang van een goed merk halen (bijv. bij Conrad ofzo). Anders heb je goed kwaliteit materiaal (Draka is immers prima spul) maar zit je je kapot te ergeren omdat je zo'n el-cheapo tang hebt gekocht.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2012 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Laatst online: 18:57
MensionXL schreef op maandag 26 november 2012 @ 10:41:
Heb laatst 60 meter UTP CAT6 van Draka gekocht, heb enkel nog wat pluggen en een tang nodig.
Ik zit aan een setje als dit te denken, heeft iemand hier ervaring mee?
...
En zal AWG23 prima passen in deze plugjes? Zal wel toch? :)
Die kabel is massief, meestal sluit je daar jacks/patchpanelen of wanddozen op aan, "standaard" goedkope RJ45 pluggen werken niet (of heel kort) met massieve kabel, je moet hiervoor expliciet voor massieve (solid) kabel geschikte pluggen kopen. Ook zal AWG26 vaak niet passen.
https://www.netwerkwinkel...kabel-TD168M--p_4117.html zou bijvoorbeeld geschikt moeten zijn (aka TD168M)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ThinkPadd schreef op maandag 26 november 2012 @ 11:01:
Voor knijpen is hij wel goed, hij knijpt alle pinnetjes even hard aan. Je hebt namelijk ook modellen die als een schaar werken, en dan worden de pinnetjes die het dichtste bij het scharnierpunt liggen harder aangeknepen.

Voor het op maat knippen van alle aders weet ik niet of deze goed is, je wilt dan wel een goed scherp mesje hebben (mijn tang heeft een soort guillotine-style mesje die de aders op gelijke lengte allemaal recht afknipt). Bij deze gaat dat wat minder makkelijk denk ik.

Ik zou denk ik toch op safe spelen en een tang van een goed merk halen (bijv. bij Conrad ofzo). Anders heb je goed kwaliteit materiaal (Draka is immers prima spul) maar zit je je kapot te ergeren omdat je zo'n el-cheapo tang hebt gekocht.
Hmm daar heb je een punt, zou dit een goed setje zijn? Of sla ik weer de plank mis en kan ik beter dit nemen (wat erg op die van netwerkwinkel.com lijkt)?
base_ schreef op maandag 26 november 2012 @ 11:23:
[...]

Die kabel is massief, meestal sluit je daar jacks/patchpanelen of wanddozen op aan, "standaard" goedkope RJ45 pluggen werken niet (of heel kort) met massieve kabel, je moet hiervoor expliciet voor massieve (solid) kabel geschikte pluggen kopen. Ook zal AWG26 vaak niet passen.
https://www.netwerkwinkel...kabel-TD168M--p_4117.html zou bijvoorbeeld geschikt moeten zijn (aka TD168M)
Bedankt, ik had bijna de verkeerde pluggen gekocht dan... :) Dan hou ik het bij deze speciale pluggen ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die knijpen allebei op de verkeerde manier (dat ze dus niet de pinnen gelijkmatig aandrukken).

Ik heb dit model: Afbeeldingslocatie: http://www.brigatti.nl/contents/media/vtm468l.jpg, die werkt eigenlijk prima (gezocht op RJ45 krimptang).

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
ThinkPadd schreef op maandag 26 november 2012 @ 12:54:
Die knijpen allebei op de verkeerde manier (dat ze dus niet de pinnen gelijkmatig aandrukken).
Neehoor die eerste (https://www.netwerkwinkel...---Cat5e-Cat6-Cat6a-Cat7/ drukt ook "recht" aan aangezien de aandrukpons door een geleider gaat, maar ook metalen krimptangen die dit niet doen heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Ik heb dit model: [afbeelding], die werkt eigenlijk prima (gezocht op RJ45 krimptang).
Plastic krimptangen hebben het bij mij nooit lang volgehouden :S
Wat betreft die velleman tangen: heb ook nog nooit problemen gehad met de vtm6 achtige types die in principe schuin beginnen, itt vtm4/6 die wel recht aandrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 11:54
Ik ben zelf op zoek naar 20 meter cat6.

Nu heb ik in het het verleden 2 keer aan toe deze gekocht met het gevoel echt cat6 kabel te hebben gekocht.
Om zo mijn gehele huis waar nodig is van cat6 netwerk te voorzien.
Na het lezen van deze topic heb ik toch echt mijn twijfels met deze kabel.
Ook omdat er bij materiaal: aluminium word vermeld mag ik aannemen dat het om cca gaat?
Mocht dat zo zijn heb ik dus van mindere kwaliteit aan netwerk kabels in huis liggen..

Nu wil ik dus weer gaan bestellen, maar deze cat6 is dus dan wel betrouwbaar?

Nu weet ik nog niet of ik op rol neem of toch kant en klaar.
Met cat5e heb ik nooit moeite om stekkers te bevestigen, maar met cat6 komen de meest onvriendelijke woorden wel eens voor.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Die laatste link die je plaatst, geeft aan dat het gaat om 100% puur koper, dus dat zou zeker goed moeten zijn.
Goed dat je die link van Bol.com erbij zette, want ik had niet verwacht dat Konig kabel ook aluminium zou kunnen zijn. Ik heb gelijk even gekeken en een doosje van hun kabel wat ik heb liggen is geen CCA (aldus de doos/print op de kabel) Van de week even testen met een aansteker om zeker te weten.

Cat6 heeft een plastic strip in het midden om te voorkomen dat de ader-paren niet om elkaar heen draaien. Die moet je alleen even wegknippen voordat je er een stekker op knijpt. Dat is het enige verschil bij het bevestigen van een stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
IJzerboot schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 19:14:

Nu nog ergens Draka cat 7 vinden tegen een schappelijke prijs..
Waarom draka? je kan ook ligawo/digitus (zelfde kabel) Cat7 1200MHz kopen, is echt prima kabel.

Tip: Als je een creditcard heb bestel het dan in Duitsland op amazon.de, zelfde kabel is daar bijna de helft goedkoper als in NL.
Ze verkopen daar ook de duo installatie kabel, ideaal oor dubbele outlets.

[ Voor 17% gewijzigd door fast-server op 27-11-2012 09:40 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
TD-er schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 07:23:
... ik had niet verwacht dat Konig kabel ook aluminium zou kunnen zijn. Ik heb gelijk even gekeken en een doosje van hun kabel wat ik heb liggen is geen CCA (aldus de doos/print op de kabel) Van de week even testen met een aansteker om zeker te weten.
Ik heb tot nu toe van Konig nog geen CCA gehad (nagemeten weerstand aderpaar 100+ meter, zowel CAT5 als CAT6, echter alleen solid en geen stranded/soepel gehad van Konig tot nu toe).
Nedis, leverancier van Konig levert echter wel Valueline Patchkabels cat5e die uit CCA bestaan, en Speakerkabels die uit CCA bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

ThinkPadd schreef op maandag 26 november 2012 @ 12:54:

Ik heb dit model: [afbeelding], die werkt eigenlijk prima (gezocht op RJ45 krimptang).
base_ schreef op maandag 26 november 2012 @ 18:19:
[...]

Neehoor die eerste (https://www.netwerkwinkel...---Cat5e-Cat6-Cat6a-Cat7/ drukt ook "recht" aan aangezien de aandrukpons door een geleider gaat, maar ook metalen krimptangen die dit niet doen heb ik nog nooit problemen mee gehad.

[...]

Plastic krimptangen hebben het bij mij nooit lang volgehouden :S
Wat betreft die velleman tangen: heb ook nog nooit problemen gehad met de vtm6 achtige types die in principe schuin beginnen, itt vtm4/6 die wel recht aandrukken.
Bedankt voor jullie reacties, ik ga morgen eens even winkelen dan ;)

Nog een laatste vraag: ik zie bij de RJ45 connectoren staan dat er een 'positioneringsblokje' meegeleverd soms wordt. Is dit nou echt nuttig? Het scheelt meer dan een euro per connector en aangezien ik er 25+ nodig heb, kan dat heel veel schelen in de prijs ;)

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:33

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is niet nodig, maar wel handig. Maar als het zoveel scheelt zou ik het niet nemen, tenzij de connector zelf ook van hogere kwaliteit is dan een normale.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
MensionXL schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 17:37:
[...]

Nog een laatste vraag: ik zie bij de RJ45 connectoren staan dat er een 'positioneringsblokje' meegeleverd soms wordt. Is dit nou echt nuttig? Het scheelt meer dan een euro per connector en aangezien ik er 25+ nodig heb, kan dat heel veel schelen in de prijs ;)
Is net iets makkelijker monteren, en deze zijn geschikt voor massieve kern, meestal zijn goede pluggen geschikt voor massieve kern een stuk duurder als "standaard" pluggen (vaak alleen geschikt voor soepele(stranded) kabel), als je losse patchkabels wilt maken kan je dan ook beter soepele (stranded) kabel gebruiken met goedkopere pluggen.

[ Voor 3% gewijzigd door base_ op 27-11-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Laatst online: 20-05 22:14
Als een beetje tegenwicht voor alle ellende op dit topic. 8 jaar geleden ben ik naar mijn huidige huis verhuisd en ambiteus had ik plannen voor ongeveer 600 meter netwerkbekabeling (alle kamers 4 aansluitingen). Een collega had nog wat oude rollen UTP installatiebekabeling liggen die het bedrijfje waar ik werkte onder eigen naam verkocht. Er zat al 5 jaar stof op die rollen en ze gingen zeker niet meer gebruikt worden. Pas nadat alles ik alle kabels had getrokken goed naar de kabels gekeken en het bleek CAT5 bekabeling te zijn, dus gigabit was niet zeker.

In de jaren daarna meerdere keren falende gigabit connecties gezien op mijn werk door CAT5 patch kabels (zelfs va 1 meter) kabels, sindsdien sneed ik daar CAT5 patch kabels ongetest direct door en gooide ze in de prullenbak.

Connectie thuis kreeg ik tussen Cisco-Cisco switches niet op gigabit op. Maar twee weken geleden zag ik na vervangen van mijn 100 mbit door een Gbit switch opeens giabitsnelheden opkomen op conncties via de vaste bekabeling (20+ meter). Direct doorgetest en het bleek dat in de connectie die niet naar Gbit ging, een CAT5 patch kabel zat halverwege... direct doorgesneden en weggegooid ;-)

Tussen de switch onder mijn bureau en in mijn centrale netwerkpunt zit ongeveer 30 meter vaste cat5 bekabeling en Gbit is zeer stabiel. Met iperf haal ik 950 Mbit de ene kant op en 725 Mbit de andere kant op. Dit kan nog liggen aan de switches. Bij 950 Mbit zend een 2960G (200 euro tweedehands), bij 725 Mbit een HP 1810G-8 (80 euro nieuw). Ik kan nog de patch kabels vervangen en andere interne connectielinks gebruiken. Maar voorlopig ben ik zeer tevreden met mijn 12 jaar oude bekabeling.

P.S. De kabel specificatietekst is ongeveer 250 karakters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Oude bekabeling is vaak erg goed, gebruik hier nog een aantal shielded AWG24 CAT5 patch kabels van dik 15 jaar oud.
Overgehouden uit mijn KPN tijd, die kabels doen zonder probleem 1Gbps... ben benieuwd of ze ook 10Gbps doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De reden waarom een kabel niet Gbit (of sneller) aankan hangt vooral af van het toeval. Bij "hoger gekwalificeerde kabels" wordt het 'toeval' een beetje geholpen door strengere eisen te stellen aan bepaalde parameters, zoals:
- kabellengte per aderpaar voor beide aders (moet zo gelijk mogelijk zijn)
- twists zo gelijkmatig mogelijk per aderpaar
- aders op zo'n constant mogelijke afstand van elkaar (zowel binnen een aderpaar, als ook aderparen onderling)

Dus wanneer je Cat6 vergelijkt met Cat5e, dan kun je verwachten dat bij Cat6 al die parameters minder afwijken van het ideaal dan bij de cat5e kabel.
Maar dat neemt niet weg dat het mogelijk is dat je oude cat5 kabel "toevallig" ook goed werkt op die hogere snelheid.
Zeker wanneer het kabel was voordat het label "cat5e" bestond en je te maken hebt met de duurdere kabel van die tijd.
Echter het is niet gegarandeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Duurdere kabel van die tijd en "het label cat5e".
Over welke tijd denk je het dan te hebben? Het bestond in elk geval al voor de eeuwwisseling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:17:
Duurdere kabel van die tijd en "het label cat5e".
Over welke tijd denk je het dan te hebben? Het bestond in elk geval al voor de eeuwwisseling.
Ik lees opmerkingen als "kabel 5 jaar geleden geplaatst" en "kabel lag daar al jaren te verstoffen".
* TD-er heeft al ervaring met computers en netwerkkabels toen coax-kabels nog hip waren en alle netwerk-kabelsoorten sindsdien voorbij zien komen. Dat kan ook wel een beetje vertekend beeld geven in mijn hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
pablo_p schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 22:17:
....... Pas nadat alles ik alle kabels had getrokken goed naar de kabels gekeken en het bleek CAT5 bekabeling te zijn, dus gigabit was niet zeker.
Jawel.
Gigabit ethernet is gespecificeerd voor het gebruik over CAT5 en beter. (Dus CAT5, CAT5e CAT6 enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pablo_p
  • Laatst online: 20-05 22:14
joopv schreef op woensdag 28 november 2012 @ 15:40:
[...]
Jawel.
Gigabit ethernet is gespecificeerd voor het gebruik over CAT5 en beter. (Dus CAT5, CAT5e CAT6 enz.)
Nou, als nou iets de boodschap is van dit topic, is dat welke specificatie er op de kabel staat alleen geen zekerheid geeft. In combinatie met merk mogelijk wel.

Bij mij staat: IBM Advanced UTP LSFROH IEC 60332-3C 75 °C 4x2/0.5 ISO/IEC 11801 / EN 50173 CATEGORY 5 3P-VERIFIED . IBM P/N 58G6860 - 4560 832300/1 M:4066

Met flink wat brandvertragende normen. Maar met het IBM partnummer kwam ik in een document waarin de kwaliteit van de kabel werd weergegeven met frequentieafhankelijke demping (demping op 7 manieren weergegeven), zonder onderscheid te maken tussen CAT5 en CAT5E. Ik vermoed dat ik dus gewoon CAT5E kwaliteit bekabeling heb met een CAT5 labeltje. Zo kan het dus ook met een goed merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
fast-server schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 09:36:
[...]

Waarom draka? je kan ook ligawo/digitus (zelfde kabel) Cat7 1200MHz kopen, is echt prima kabel.

Tip: Als je een creditcard heb bestel het dan in Duitsland op amazon.de, zelfde kabel is daar bijna de helft goedkoper als in NL.
Ze verkopen daar ook de duo installatie kabel, ideaal oor dubbele outlets.
Die heb ik laatst ook gehaald om kabels te leggen door het hele huis. Prima spul, alleen de mantel(van de losse aders) is een beetje hard. Hou er ook rekening mee dat, zeker de dubbele, niet door een buis te krijgen is.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

base_ schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 21:42:
[...]

Is net iets makkelijker monteren, en deze zijn geschikt voor massieve kern, meestal zijn goede pluggen geschikt voor massieve kern een stuk duurder als "standaard" pluggen (vaak alleen geschikt voor soepele(stranded) kabel), als je losse patchkabels wilt maken kan je dan ook beter soepele (stranded) kabel gebruiken met goedkopere pluggen.
Het is het verschil tussen deze twee: dure en goedkope. Allebei zijn ze geschikt voor een massieve kabel, alleen is de ene 4,5 keer zo duur ;)

Ik denk dat ik er van allebei maar 6 bestel, of is die dure onnodig vergeleken met die goedkopere? :)

Goedkoop bellen via VoIP

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pablo_p schreef op woensdag 28 november 2012 @ 20:58:
[...]

Nou, als nou iets de boodschap is van dit topic, is dat welke specificatie er op de kabel staat alleen geen zekerheid geeft. In combinatie met merk mogelijk wel.

Bij mij staat: IBM Advanced UTP LSFROH IEC 60332-3C 75 °C 4x2/0.5 ISO/IEC 11801 / EN 50173 CATEGORY 5 3P-VERIFIED . IBM P/N 58G6860 - 4560 832300/1 M:4066

Met flink wat brandvertragende normen. Maar met het IBM partnummer kwam ik in een document waarin de kwaliteit van de kabel werd weergegeven met frequentieafhankelijke demping (demping op 7 manieren weergegeven), zonder onderscheid te maken tussen CAT5 en CAT5E. Ik vermoed dat ik dus gewoon CAT5E kwaliteit bekabeling heb met een CAT5 labeltje. Zo kan het dus ook met een goed merk.
cat5e is een geüpdatete versie van de cat5 spec. Maar veel kabels voldeden al zodanig ruim aan die spec dat ze 5e ook haalden.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Klant van me heeft een oude school gekocht, zit ook stampensvol met oude IBM CAT5 bekabeling. Die heeft hij gewoon weer gebruikt... was er huiverig voor toen ik het aantrof terwijl ik net een gigabit switch had opgehangen, maar het werkt gewoon prima.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
Ik heb dus een paar meter nodig van mijn router naar mijn Computer / Playstation 3.

Nu denk ik aan ;
http://www.mediamarkt.nl/...,10259,350530,267899.html

Of

http://www.mediamarkt.nl/...,10259,350530,137051.html

Iemand hier ervaring mee, zijn dit gewoon prima kabels die 150MB aankunnen?

• TD-er
rolandos582 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:47:
Ik heb dus een paar meter nodig van mijn router naar mijn Computer / Playstation 3.

Nu denk ik aan ;

Of

Geen idee wat voor kabels dat zijn, maar gezien de prijs moeten ze wel heel erg veel aankunnen.
30 euro voor 10 meter... Daar koop je een rol kabel, een tang, stekkertjes en een kabeltester voor. (ongeveer)
En wat bedoel je met 150 MB?

• rolandos582
TD-er schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:59:
[...]

Geen idee wat voor kabels dat zijn, maar gezien de prijs moeten ze wel heel erg veel aankunnen.
30 euro voor 10 meter... Daar koop je een rol kabel, een tang, stekkertjes en een kabeltester voor. (ongeveer)
En wat bedoel je met 150 MB?
Mag jij me vertel waar ik dat ga kopen. Ga ik dat zeker doen :D

Met die 150MB bedoel ik mijn download snelheid, ik heb het idee dat ik mijn snelheid niet optimaal benut met mijn huidige kabels.

• fast-server
rolandos582 schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:47:

Nu denk ik aan ;

Of

Serieus?

Als je opgelicht wil worden moet je die kabels kopen voor dat bedrag.

Kijk eens bij: klik

Veel goedkoper en zeker niet slechter!

• TD-er
Ik neem aan dat je 150 Mbit/s bedoelt.
Dat is > 100 Mbps, dus zit je dan op Gbps snelheid, oftewel gigabit/s.

Voor de tools:
Tang 8,82 euro
tester 5,44 euro
20 stekkertjes 1,49 euro.

Blijft 15 euro over voor de kabel.
Dat moet zeker lukken voor < 1 euro/meter.

Maar je kunt ook gewoon voor de link van de persoon boven mij gaan en voor 6 euro een kant-en-klare kabel kopen.

• rolandos582
TD-er schreef op donderdag 29 november 2012 @ 21:42:
Ik neem aan dat je 150 Mbit/s bedoelt.
Dat is > 100 Mbps, dus zit je dan op Gbps snelheid, oftewel gigabit/s.

Voor de tools:
Tang 8,82 euro
tester 5,44 euro
20 stekkertjes 1,49 euro.

Blijft 15 euro over voor de kabel.
Dat moet zeker lukken voor < 1 euro/meter.

Maar je kunt ook gewoon voor de link van de persoon boven mij gaan en voor 6 euro een kant-en-klare kabel kopen.
Ik ben niet zo'n wonder met stekkertjes ;p.

Binnenkort ga ik het hele huis vervangen en dan zal ik het zeker overwegen. Nu is het van mijn punt naar ps3/computer

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01

thof

FP ProMod
Puch-Maxi schreef op zondag 12 februari 2012 @ 20:45:
Wow, dit komt mij bekend voor! Ik heb destijds kabel gekocht die maar niet op gigabit wilde werken, dacht dat ik gek werd... Ook ik heb de boel nagemeten en inderdaad, op de blauwe en bruine aders zat een factor 10 hogere weerstand. Uiteindelijk heb ik nieuwe kabel gekocht en deze kabel als 100mbit/telefoniekabel verkocht aan een mede-tweaker. Zie ook V&A aangeboden: UTP Cat5e netwerkkabel (70m op rol)

[afbeelding] [afbeelding]

Saillant detail is dat Digitique bij deze kabel 'Niet geschikt voor 1000mbit' heeft gezet. Ik heb de kabel overigens niet bij Digitique gekocht.
Ik heb die troep ook :) Heeft meer dan een jaar in de kast gestaan zonder gebruikt te worden. Inmiddels is de kabel al meer dan twee jaar oud. Kwam er ook pas recentelijk achter bij het aanleggen van een gigabit netwerk... Misschien maar gebruiken als kabel voor telefonie, of ik gooi het maar weg... Wat een troep is dat spul zeg :P

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week bij de MediaMarkt ook twee van die CAT6 kabels gekocht, van die voorverpakte dingen... aangesloten op een sitecom giga switch, ook niet boven de 100mbps?!?

Vervanging door een (oude) cat5e kabel, en voila probleem opgelost... 800bmps. Iemand anders die dit met MediaMarkt kabels gezien heeft?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Denk dat de meeste netwerkkabels in retail winkels CCA zijn, goede kabels kun je het beste bij een gespecialiseerde zaak in netwerk benodigdheden aanschaffen.

Zou die kabels gewoon terug brengen en zeggen dat ze niet voldoen aan de specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

fast-server schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:44:
Denk dat de meeste netwerkkabels in retail winkels CCA zijn, goede kabels kun je het beste bij een gespecialiseerde zaak in netwerk benodigdheden aanschaffen.

Zou die kabels gewoon terug brengen en zeggen dat ze niet voldoen aan de specs.
Anders krijg je nog domme opmerkingen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Mocht dat gebeuren dan weet je wel meteen dat ze geen verstand van zaken hebben ;)

Ik ga zelf meestal dat soort discussies wel aan...

[ Voor 24% gewijzigd door fast-server op 03-12-2012 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 13:04:
Vorige week bij de MediaMarkt ook twee van die CAT6 kabels gekocht, van die voorverpakte dingen... aangesloten op een sitecom giga switch, ook niet boven de 100mbps?!?

Vervanging door een (oude) cat5e kabel, en voila probleem opgelost... 800bmps. Iemand anders die dit met MediaMarkt kabels gezien heeft?!?
Voorverpakt.. da's niet met solide kern neem ik aan? Ben benieuwd wat daar dan de oorzaak van is; een aderpaar dat niet werkt misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat hij met voorverpakt "patch kabels" bedoeld. Bij MM hebben ze van die Vivanco kabels. Naamloos spul dus en het zou me niet verbazen dat het CCA is.

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Maar dat zijn toch stranded kabels dan? Heeft iemand die weleens gezien in CCA-vorm dan? Ik niet eigenlijk.
Daarnaast vind ik het vreemd dat ie niet meer dan 100mbit haalt... mijn CCA-kabel kwam dan nog tot 240mbit. En die is ook nog een meter of tien lang ook.

[ Voor 42% gewijzigd door Cyphax op 03-12-2012 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Stranded is toch soepel? Meeste patch kabels in de winkel zijn soepel/stranded afaik...

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 03 december 2012 @ 17:30:
Maar dat zijn toch stranded kabels dan? Heeft iemand die weleens gezien in CCA-vorm dan? Ik niet eigenlijk.
Daarnaast vind ik het vreemd dat ie niet meer dan 100mbit haalt... mijn CCA-kabel kwam dan nog tot 240mbit. En die is ook nog een meter of tien lang ook.
Een meter of tien geloof ik best, dat is maar een geringe afstand, maar betere kabel (echte cat5e of cat6, dus koper aders) haalt met gemak 1 Gbit/s. Dat gaat CCA echt niet presteren.
Kleine aanmerking mb/s betekent eigenlijk millibit/s, gebruik voor mega de grote letter M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Techneut schreef op maandag 03 december 2012 @ 18:49:
[...]

Een meter of tien geloof ik best, dat is maar een geringe afstand, maar betere kabel (echte cat5e of cat6, dus koper aders) haalt met gemak 1 Gbit/s. Dat gaat CCA echt niet presteren.
Nee, dat schreef ik ook, maar zo te zien fout. 340Mbit is het, met een CCA-kabel. Fors meer dan 100Mbit, fors minder dan de gigabit die je mag verwachten van cat6. :|

Met betere kabel (stranded, 10 meter, prefab) kwam ik op 860Mbit geloof ik, staat eerder in dit topic nog ergens. Ook minder dan één gigabit maar dat kan zomaar aan de apparatuur liggen.
Kleine aanmerking mb/s betekent eigenlijk millibit/s, gebruik voor mega de grote letter M
Ik doe alles in millibits, waar heb je het over? :+
Nee, je hebt uiteraard gelijk; ik ben gewoon lui. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xennt
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb kabels gehad van het merk Vivanco, die o.a. bij de Media Markt verkocht worden.
Deze kabels werden stevig aangetrooken door een magneet. Naar aanleiding van dit topic heb ik een kabel doorgeknipt. Alle aders maar dan ook alle aders werden 1 voor 1 aangetrokken door een magneet.
Het zijn dus kabels met ijzerdraad met een laagje koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terugbrengen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Cyphax schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:03:
[...]
Met betere kabel (stranded, 10 meter, prefab) kwam ik op 860Mbit geloof ik, staat eerder in dit topic nog ergens. Ook minder dan één gigabit maar dat kan zomaar aan de apparatuur liggen.

[...]
Met stranded CAT5E haal ik hier een piek van 943 MBit/sec Schommelt met iperf tussen de 798 en 871 MBits/sec. Dat is met spul wat tussen home en professioneel in zit (pricewatch: Netgear Prosafe GS108 en pricewatch: TP-Link TL-SG1005D )

Die kabel is van het merk Nexans

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 03-09-2020 10:10 ]

• joopv
  • Niet online
Iperf meetresultaten om kabels te beoordelen is erg indirect en niet eenduidig. Je bent afhankelijk van meerdere factoren waarvan de kabel er maar 1 is.

Het beste is natuurlijk de kabel doormeten op de juiste specs demping, overspraak enz. Maar die spullen heeft de gemiddelde tweaker niet.

Wat wellicht wel mogelijk is , is om de error counters op de ethernet controllers uit te lezen (voor zover toegankelijk). CRC errors, een verdacht hoog aantal activations, dat soort dingen. Bij managed switches kun je die meestal wel uitlezen, bij clients en servers is dat wat lastiger en afhankelijk van de driver fabrikant.

• ThinkPad
Tuurlijk, maar om een snel oordeel te kunnen vellen werkt het wel ;) Ik merkte wel duidelijk verschil tussen diverse kabels namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet momenteel Patchkabels bestellen bij Kabeltje.com en vraag me af of ik de volledig koperen varianten zal bestellen of de "legering" dus blijkbaar ?

http://www.kabeltje.com/f...100-m-groen-pf-22749.html (€ 3,00)

http://www.kabeltje.com/c...1-meter-groen-p-5505.html (€ 1,73)

Er gaat Gigabit, ook storage overheen... tja ik wil nooit gezeur maar wie zegt dat die 3 euro kabel zeker beter is dan de 1,73. Ze willen toch geen troep verkopen ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Een winkel die dit soort onzin op de website zet zou ik mijden als de pest.

Je wilt voor die paar centen toch geen risico lopen?
Folie afgeschermde CAT5e FTP Patch kabel

• Lengte: 1.0 m
• Kleur: Groen
• 2 x RJ45 connectoren
• Afgeschermd: 1 x (Folie)
• Applicaties: 10BaseT, 100BaseTX Ethernet.
Met droge ogen beweren dat het Cat5e kabel is en er vervolgens bij zeggen dat het alleen voor 10 en 100Mb geschikt is... |:(

[ Voor 3% gewijzigd door joopv op 21-12-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joopv schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:44:
Een winkel die dit soort onzin op de website zet zou ik mijden als de pest.

Je wilt voor die paar centen toch geen risico lopen?

[...]

Met droge ogen beweren dat het Cat5e kabel is en er vervolgens bij zeggen dat het alleen voor 10 en 100Mb geschikt is... |:(
Ja zo kan je je natuurlijk indekken :)

Verder hebben ze prima HDMI kabels heb ik al gemerkt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik vind wel dat die AWG26 wat aan de dunne kant is. Echte cat5e is volgens mij iets dikker, nl. awg24. Maar verder staat er uitdrukkelijk koper. Kwestie van vertrouwen, want na ontvangst controleren en bij niet goed bevinden terugsturen is een hoop gemier.
Die andere staat niks bij, dus je mag aannemen dat het aluminium- of ijzerdraad is. Dus absoluut geen cat5(e)! Grote kans op inferieure troep dus.
Het zijn maar patchkabels van hooguit een meter lengte, maar ik zou het desondanks niet willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, ik heb hier awg24 liggen welke het altijd erg goed deden, dat was 8 jaar geleden besteld en toen was er nog goed spul verkrijgbaar.

Deze trekken makkelijk 1Gbps
Pagina: 1 ... 8 ... 38 Laatste