Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Rolde net binnen toen ik dit even bekeek, vandaar deze vlugge reactie,
Uiteraard bedoelde ik met dat stil liggen ook de apparatuur waarop de kabel is aangesloten. Als die regelmatig verschuift, dan kan het al gauw tot problemen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:38
Pluggen voor stranded cable op solid cable gaan nooit betrouwbaar werken, zoals TD-er al uitlegt. Temperatuurverschillen zijn al voldoende om serieus problemen met de verbindingen te veroorzaken, dus zelfs als je de kabels nooit meer aanraakt kom je op langere termijn in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:55

Toppe

Oké ✅

Als we toch even in discussie modus zitten, ik heb 4 apparaten die in de meter kast staan, ik heb dus 2 patch panelen waarvan poort 19 tot 24 het zelfde zijn (19-24 zijn via solid kabel op de LSA stroken aangesloten), op het bovenste patchpaneel heb ik een patchkabel naar het apparaat en de onderste patchpaneel zit aangesloten op een 19" switch. Kan dit? Heb geen last van signaal verlies...:-)!

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Waarom zou je dat doen? Het werkt wel, daar niet van.. maar het levert alleen maar meer kabels op dan juist minder :p
technisch gezien heb je wel signaalverlies, maar of je dat zou merken... je kan een testje doen op jouw manier of op de directe manier, dan heb je het duidelijk op papier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Daar zit maar 2 Mbps verschil in... Op 1000 Mbps wil ik dat best inleveren:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Heb net ff een pic gemaakt, dit is de patchkast in opbouw:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9JmcRBHUzi43vHZRdqd4WRuW/full.jpg

Ben nu vooral aan de wandcontactdoos-zijde bezig, straks ga ik dan die patchpanel in één keer doen.

(links oude situatie, leuk om verschil te zien straks :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door maarud op 01-05-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Nice!

Ik zit met een houte frame te werken omdat ik geen patchkast kwijt kan in m'n meter kast!!!:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornovich
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-07 17:47
Nou ben ik een newbie, wat netwerken betreft. Ik probeer thuis een gigabit netwerk aan te leggen, maar dat lukt me maar niet. Alleen de pc in de voorraadkast beneden, die met een kant en klare cat 6e kabel is verbonden, heeft een gigabit verbinding. Alle andere pc's hebben dat niet. Het ligt volgens mij aan de kabels (ik heb als test de pc van beneden aangesloten op de andere kabels)
Kan iemand mij vertellen waar hij/ zij zijn gigabit kabels haalt? Geen kant en klare, wat de kabels moeten doorgetrokken kunnen worden naar zolder.

Ter info:
Ik had in eerste instantie een cat 6e rol bij de karwei gehaald (van Elro) Hier heb ik geen gigabit verbinding mee. Van een maatje een rol Cat 6 van Konig gekregen, maar ook hier haal ik geen gigabit mee. :'(

[ Voor 3% gewijzigd door bjornovich op 15-05-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 19:08
Binnenkort ga ik thuis het netwerk vernieuwen omdat we binnenkort sneller internet krijgen (100mbit +)
Nu kwam ik op deze rol uit:
http://www.netwerkkabel.e...erk-kabel-stug-100m-koper
Zou deze van goede kwaliteit zijn en de volle snelheid kunnen halen?

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
30 euro voor 100 meter kabel is op zich geen rare prijs, betaal je ook voor een rolletje CAT5e van Digitus. Verder geeft de shop aan dat het 100% koper is, dus ik ga er eigenlijk van uit dat er weinig mis is met die kabel. Bij de "too good to be true" aanbiedingen gaat het meestal om rollen van 300 meter voor amper 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

bjornovich schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 10:18:

Kan iemand mij vertellen waar hij/ zij zijn gigabit kabels haalt?
Dat is al vaak genoemd in dit topic: http://netwerkproducten.com

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Alleen de pc in de voorraadkast beneden, die met een kant en klare cat 6e kabel is verbonden, heeft een gigabit verbinding. Alle andere pc's hebben dat niet. Het ligt volgens mij aan de kabels (ik heb als test de pc van beneden aangesloten op de andere kabels)
Kijk goed in de faq of de volgorde van je aders goed is.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Nou ben ik een newbie, wat netwerken betreft. Ik probeer thuis een gigabit netwerk aan te leggen, maar dat lukt me maar niet. Alleen de pc in de voorraadkast beneden, die met een kant en klare cat 6e kabel is verbonden, heeft een gigabit verbinding. Alle andere pc's hebben dat niet. Het ligt volgens mij aan de kabels (ik heb als test de pc van beneden aangesloten op de andere kabels)
Kan iemand mij vertellen waar hij/ zij zijn gigabit kabels haalt? Geen kant en klare, wat de kabels moeten doorgetrokken kunnen worden naar zolder.

Ter info:
Ik had in eerste instantie een cat 6e rol bij de karwei gehaald (van Elro) Hier heb ik geen gigabit verbinding mee. Van een maatje een rol Cat 6 van Konig gekregen, maar ook hier haal ik geen gigabit mee. :'(
Waarschijnlijk zit dit probleem inderdaad in de volgorde van je pinnen. Let goed op dat je consequent aan beide zijdes A of B toepast. Je hebt namelijk weleens patchpanels of wanddozen waar ze A aanhouden, als je aan de andere kant dan B aanhoudt, gaat dat mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
En let ook op dat je de paren in takt houd.
Dus niet zomaar de wit van een ander paar combineren.
Dus als er staat "groen/wit, groen", dan moet je ook echt die combinatie gebruiken.

En maken je aders wel goed contact?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
voor de zoveelste keer: zijn de pluggen geschikt voor de kabel? massieve kern kabel -> pluggen voor massieve kern! en ja die pluggen zijn 3x duurder als die voor soepele kabel (niet zonder reden). En nee, zelfs als je de kabel nooit beweegt zijn de pluggen voor stranded/soepele kabel nog steeds niet geschikt voor massieve kabel.
Andersom werken de pluggen voor massieve kabel over het algemeen wel prima met soepel kabel.

[ Voor 12% gewijzigd door base_ op 16-05-2013 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

HvB83 schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 13:28:
[...]

Waarschijnlijk zit dit probleem inderdaad in de volgorde van je pinnen. Let goed op dat je consequent aan beide zijdes A of B toepast. Je hebt namelijk weleens patchpanels of wanddozen waar ze A aanhouden, als je aan de andere kant dan B aanhoudt, gaat dat mis.
Als je aan de ene kant A en aan de andere kant B gebruikt, heb je een cross kabel gemaakt en dat werkt ook prima. Het probleem is waarschijnlijk dat noch A, noch B gebruikt wordt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornovich
Bedankt voor de tips en het meedenken. De de draden zijn beneden en boven hetzelfde aangesloten. Dat heb ik als eerste gecontroleeerd.
Het zijn stranded kabels en zijn aangesloten met standaard pluggen met een sleeve. Ik kan op netwerkproducten.com geen verschil vinden tussen pluggen voor massief of stranded kabels.

Ik sluit de kabels wel netjes op volgorde aan, maar niet zoals de professionals dat doen. Ik zorg er alleen voor dat de volgorden boven en beneden gelijk is. Dat moet verder niet uitmaken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

bjornovich schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:37:
Ik sluit de kabels wel netjes op volgorde aan, maar niet zoals de professionals dat doen.
Wat moeten we ons hier bij voorstellen? Hou je nou wel of niet de officiële A of B volgorde aan? Dat is nl. wel degelijk (zeer) belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 21:59
bjornovich schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 09:37:
Bedankt voor de tips en het meedenken. De de draden zijn beneden en boven hetzelfde aangesloten. Dat heb ik als eerste gecontroleeerd.
Het zijn stranded kabels en zijn aangesloten met standaard pluggen met een sleeve. Ik kan op netwerkproducten.com geen verschil vinden tussen pluggen voor massief of stranded kabels.

Ik sluit de kabels wel netjes op volgorde aan, maar niet zoals de professionals dat doen. Ik zorg er alleen voor dat de volgorden boven en beneden gelijk is. Dat moet verder niet uitmaken toch?
Dat is dus het verschil tussen de professionals en jouw. Het maakt namelijk wel verschil uit.
Niet is het alleen al makkelijker storing zoeken als je overal hetzelfde aanhoud.
Ook is de twisting van de paren is verschillend.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 12:15
Ik ben vorige week ook begonnen om een 'lange kabel' (+- 30 meter) aan te leggen tussen een NAS en de mediaplayer in de woonkamer. Lekker stoer, zo zelf de kabels trekken en de stekkertjes te knijpen.

Daarbij ging ik wel de fout in, door te zorgen dat alle aders op dezelfde volgorde in de stekkertjes te pluggen, zonder er rekening mee te hoduen dat de volgorde ook nog eens uit maakt. Resulaat: 100Mbit ipv 1000Mbit.

Opgezocht op een site hoe het dan wel moet en voila: keurig 1000Mbit signaal. Even opletten dus dat niet alleen de adertjes zet zelfde in de stekkertjes zitten, maar dat ook de volgorde goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornovich
Wat is het verschil tussen de adertjes onderling dan, het zijn toch allemaal dezelfde koperendraadjes? (zelfde dikte, weerstand etc.)
Ik zal het in ieder geval even proberen, om de adertjes op de volgorde volgens de FAQ aan te sluiten.

[ Voor 71% gewijzigd door bjornovich op 16-05-2013 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Letterlijk gezien is het koperdraad hetzelfde ja. Maar daar draait het nu niet om, de twists zijn ook belangrijk. Ik citeer:
Each bundle consists of twisted pairs that have different twist rates. The bundles are in turn twisted together to make up the cable. Pairs having the same twist rate within the cable can still experience some degree of crosstalk. Wire pairs are selected carefully to minimize crosstalk within a large cable.

This use of balanced lines helps preserve a high signal-to-noise ratio despite interference from both external sources and crosstalk from other pairs.
En dat is dus de reden waarom je (waarschijnlijk) geen gigabit kan halen*. Die 'draadjes' gaan elkaar verstoren (crosstalk) en dan raakt de data corrupt. Dan valt hij terug op 100mbit of haal je helemaal geen verbinding bij nog langere lengtes.

edit: die 'twist rates' kan je zelf ook zien trouwens; als je de mantel stript zie je bijvoorbeeld dat groen veel dichter is gedraaid dan oranje. Als het niet uitmaakte waren alle twists wel op dezelfde manier gedraaid :)

*: Er vanuitgaande dat de kabel 100% koper is natuurlijk en de connectors/LSA goed zijn gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door maarud op 16-05-2013 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornovich
Ik heb het nogmaals geprobeerd, adertjes aangesloten volgens de FAQ en in eerste instante bleek het niet te werken. (nog steeds 100 Mbit) Ik heb de pc van beneden op de kabel aangesloten en nu wel gigabit.

[Offtopic]
Blijkt het toch aan de pc's boven te liggen. Wat overigens erg vreemd is, de pc beneden is erg oud(MSI P35) en de pc's boven hebben een mobo voor de laatste generatie Socket 1155 aangezien en daar zitten ook nog aparte Intel gigabit netwerk kaarten in.

[Ontopic] bedankt voor de jullie hulp. _/-\o_ Ik ga maar eens kijken of een driver update wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceMurderer
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Weet iemand hoe het zit met deze kabels:
pricewatch: Gembird PP6-20M CAT6 20m

In sommige winkels zoals Afuture word hij significant goedkoper aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De reden waarom je wel degelijk op de juiste volgorde _moet_ letten is dat de aderparen een "beetje onlogisch" zijn gerangschikt.
je hebt de paren 1&2, 3&6, 4&5 en 7&8.
Oftewel, wanneer je de paren naast elkaar legt, zijn de middelste 4 niet juist verdeeld over de paren.

De twists per paar zijn ook niet gelijk, dus de kabel-lengte is niet gelijk tussen de paren.
En de reden waarom een twist gebruikt wordt is omdat op beide kabels van een paar hetzelfde signaal staat, alleen dan in spiegelbeeld.
Zo krijg je dat storingen die opgepikt worden, een paar cm verderop precies tegengesteld worden opgepikt en dus tegen elkaar weggestreept kunnen worden.
Kortom, het gebruik van ader-paren is wel degelijk heel erg belangrijk bij dergelijke signalen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal waar, wat er bij nog niet volledig begrijpen nog aan kan worden toegevoegd is dit:
Je hebt 4 aderparen, twee zenden en twee ontvangen. Wat aan de ene kant van de kabel aan zenden zit, zou aan de andere kant ontvangen moeten zijn, ware het niet dat alle apparatuur tegenwoordig autosensing is, kruisen van aderparen (crossover) is dus niet meer nodig. Maar dit even terzijde.

Twee zend- en twee ontvangen kanalen dus, en het is van belang dat de twee adertjes van elk kanaal getwist zijn en derhalve bij elkaar moeten blijven om optimale storingsonderdrukking te realiseren. Vandaar die strikte volgorde (die aan beide kanten eender moet zijn, dus niet A aan de ene en B aan de andere kant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 13-09 19:45
Bij gigabit 2 paar zenden en 2 paar ontvangen.
De adres hebben niet voor niks kleuren en deze moeten aan allebei de kanten gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij gigabit heb je vier paar zenden en vier paar ontvangen.

Ene kant A andere kant B is wat een cross kabel doet. Dat mag ook gewoon.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Laatst online: 13-09 19:45
4 paar is de hele kabel :)
4 draadjes is 2 paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

tlpeter schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:44:
4 paar is de hele kabel :)
4 draadjes is 2 paar.
Ja ik kan rekenen, geen zorgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Vier paar (2) is toch acht? :p

Dus dan zou je 16 aders moeten hebben. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door CaptJackSparrow op 18-05-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja. En 1000BASE-T gebruikt acht aders om te zenden en acht om te ontvangen.

Waarbij niet gezegd is dat dat verschillende aders zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tenzij je wilt zeggen dat de aders zowel gebruikt worden om te zenden als te ontvangen en niet slechts voor één van die twee. :)

Edit: Ahh... je hebt het al aangepast. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CaptJackSparrow op 18-05-2013 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is inderdaad wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
CyBeR schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:40:
<knip>
Ene kant A andere kant B is wat een cross kabel doet. Dat mag ook gewoon.
Gezien de in alle moderne apparatuur aanwezige autosensing zou dit inderdaad moeten kunnen. Je blijft gewoon voldoen aan de eis van getwiste paren aders die bij elkaar horen. Maar dat is theorie en met snelheden in de orde van een gigabit per seconde luistert het erg nauw. M.a.w. komt dit ook echt overeen met de praktijkervaringen, of lever je misschien toch zowat de helft in? in het algemeen wordt toch geadviseerd beide uiteinden gelijk te houden. Of is dat een licht overdreven eis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilenceMurderer
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Over het algemeen word hij verkocht voor 15-20 euro, maar dan bijvoorbeeld bij Afuture slechts een vijfje. Degelijke kabels voor een gigabit netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Zo, toch maar ff naar ervaringen hier vragen, welke kabel is *wel* goed? :) Heb voor m'n werk en paar rollen nieuw draad nodig, 24AWG massieve kern, en liefst dus gewoon vol-koper en niet al te duur.. (zoek 305mm rollen, budget €75-ish inc btw.)

Iets te veel ervaringen met slechte (of voornamelijk, te dunne) draad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Techneut schreef op zondag 19 mei 2013 @ 11:16:
[...]

Gezien de in alle moderne apparatuur aanwezige autosensing zou dit inderdaad moeten kunnen. Je blijft gewoon voldoen aan de eis van getwiste paren aders die bij elkaar horen. Maar dat is theorie en met snelheden in de orde van een gigabit per seconde luistert het erg nauw. M.a.w. komt dit ook echt overeen met de praktijkervaringen, of lever je misschien toch zowat de helft in? in het algemeen wordt toch geadviseerd beide uiteinden gelijk te houden. Of is dat een licht overdreven eis?
Nagenoeg alle gigabitapparatuur heeft auto-mdix (is onderdeel van de spec, weliswaar optioneel maar wordt vrij universeel geimplementeerd) zodat een cross kabel niet nodig is, maar tegelijkertijd wel ondersteund wordt. Is dus geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 19-05-2013 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
AlexanderB schreef op zondag 19 mei 2013 @ 13:15:
Zo, toch maar ff naar ervaringen hier vragen, welke kabel is *wel* goed? :) Heb voor m'n werk en paar rollen nieuw draad nodig, 24AWG massieve kern, en liefst dus gewoon vol-koper en niet al te duur.. (zoek 305mm rollen, budget €75-ish inc btw.)

Iets te veel ervaringen met slechte (of voornamelijk, te dunne) draad..
Ik gebruik zelf digituskabel, alleen die is met z'n 85 ex btw misschien wel boven je budget... die was iig zeker weten goed, haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Ik zou inderdaad niet besparen. Het hoeft geen Draka cat7 te zijn, maar als het 2 tientjes meer is en het hebt daarmee zeker iets hebt dat werkt, dan zou ik dat wel doen. Digitus is volgens mij altijd een goed compromis dat werkt voor een redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Vandaag het patchpanel aangesloten en gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tVfjqF7ctzPIdApcxsGt4ewJ/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eFmRekBiF5hFSxEjglt0tYJx/medium.jpg

Wat is dat toch mooi hè :9 Alles is van Digitus, behalve de switch natuurlijk. Nu druk alles aan het overpluggen
:P

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 20-05-2013 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Iemand een adresje waar je goedkoop patchkabels kunt halen die wel de 1000 Mbit norm halen? Zo los kosten ze een kapitaal maar dit laat mijn budget niet echt toe.

Inmiddels al 4 kabels getrokken en er is al bijna 60m kabel op :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dit wat?

10x0,5m

10x1m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er staat nergens dat het koper is. Maar voor dit soort korte kabeltjes zal het misschien niet heel veel uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Aluminium draad breekt na een paar keer buigen. Ik heb dat onlangs nog gezien bij een kennis die 2x6mm2 luidsprekerkabel gekocht had en aluminium rommel gekregen had.

Dat wil je niet, en al helemaal niet voor een patchkabel die je regelmatig verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er staat een e-mailadres bij dus het is simpel ze het even te vragen. Er wordt wel compliance met een aantal standaarden geclaimd maar hoeveel dat waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Ik werk niet voor digitusshop, maar toch zal ik ze even aanhalen, daar heb je patchkabels voor:
bestel er 10 voor € 0,55 excl. BTW per stuk.

heb je er 10 voor 5,50 die gegarandeerd de gigabit halen... zie mijn fotootjes hierboven voor het resultaat ;) voor de prijs kan je geen buil vallen, en is nog goedkoper dan die eBay-link.

echter: als ik jouw post zo lees... 4 kabels en nu al 60m op.. denk ik niet dat je korte patchkabels bedoelt?

[ Voor 14% gewijzigd door maarud op 21-05-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Heb je er ook eentje opgeofferd om te kijken of ze koperaders hebben? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Haha, dat niet, maar ik kan wel even een testje uitvoeren, als ik jullie daar blij mee maak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bedenk wel dat ook al zou het onverhoopt CCA zijn, met kabeltjes van slechts 50 cm merk je voorlopig niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Idd, heb ze hier ook, niks mis mee.

Met patchkabels blijf je toch vaak wel houden dat ze sneller verouderen dan vaste bekabeling, ook als ze netjes in een patchkast zitten. Als je over 5 jaar tot de conclusie komt dat ze de snelheid die je dan nodig hebt niet halen, kan je ze op dat moment snel en goedkoop vervangen door wat op dat moment gangbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
maarud schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 10:39:
Ik werk niet voor digitusshop, maar toch zal ik ze even aanhalen, daar heb je patchkabels voor:
bestel er 10 voor € 0,55 excl. BTW per stuk.

heb je er 10 voor 5,50 die gegarandeerd de gigabit halen... zie mijn fotootjes hierboven voor het resultaat ;) voor de prijs kan je geen buil vallen, en is nog goedkoper dan die eBay-link.

echter: als ik jouw post zo lees... 4 kabels en nu al 60m op.. denk ik niet dat je korte patchkabels bedoelt?
Haha dan zal ik het wel ietsje onhandig hebben opgeschreven.

Laatste weekenden heb ik kabels getrokken door het huis. 2 drops per weekend (vaders had weinig tijd) en met 4 drops heb ik al 60M kabel getrokken.

Nu zitten er stekkertjes aan en het werkt prima; maar binnenkort als de meterkast weer wat ruimer wordt (alle ISDN apparatuur er uit -> KPN zakelijk IPB) dan wil ik de boel net afwerken met een patchpaneel. Dan heb ik patchkabeltjes nodig.

Overigens heb ik dan best een sjiek netwerkje. Alles in huis bekabeld (waar ik op een redelijk nette manier een kabel naartoe kan krijgen en behoefte is voor netwerk). Verschillende stallen/bijgebouwen met meerdere lan aansluitingen. Omdat ik zat kabel heb kunnen fixxen ligt alles dubbel uitgevoerd en is er in de bijgebouwen bijvoorbeeld ruimte voor IP camera's. Na 2 inbraken in 7 jaar willen we toch wel iets meer veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
BlackWhizz schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 17:51:
[...]

Overigens heb ik dan best een sjiek netwerkje. Alles in huis bekabeld (waar ik op een redelijk nette manier een kabel naartoe kan krijgen en behoefte is voor netwerk). 7 stallen/bijgebouwen met meerdere lan aansluitingen. Omdat ik zat kabel heb kunnen fixxen ligt alles dubbel uitgevoerd en is er in de bijgebouwen bijvoorbeeld ruimte voor IP camera's. Na 2 inbraken in 7 jaar willen we toch wel iets meer veiligheid.
Niet te vergeten dat je de cat kabel door kan knippen, iets om rekening mee te houden bij de aanleg (lees één fake kabel leggen) en camera zonder actief led gebruiken, zodat je niet kan zien of hij nog werkt. O-)

Ohhhh nee ik heb er geen ervaring mee O-)

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Supertip schreef op zondag 26 mei 2013 @ 13:17:
[...]

Niet te vergeten dat je de cat kabel door kan knippen, iets om rekening mee te houden bij de aanleg (lees één fake kabel leggen) en camera zonder actief led gebruiken, zodat je niet kan zien of hij nog werkt. O-)

Ohhhh nee ik heb er geen ervaring mee O-)
Haha ik lees net dat ik een grove fout heb gemaakt. Ik heb in 3 bijgebouwen 7 netwerkaansluitingen zitten. Voor computers met managementsystemen, telefoonaansluitingen en daarnaast nog een aantal vrij poorten voor camera's etc.

De camera komt sowieso ergens hoog te hangen en op een locatie die je pas ziet als je daadwerkelijk op het erf bent. Qua bekabeling, niet kunnen doorknippen is sowieso onmogelijk, maar hij wordt wel weggewerkt tussen de electriciteitskabels (zodat het niet opvalt dat het een netwerkkabel is). De kabel zelf is wit en heeft de dikte van een electriciteitskabel (Cat6A) dus dan zal het wel meevallen.

Qua camera ben ik er nog niet uit. Sowieso een camera met stalen behuizing voor buiten maar ik moet me eerst inlezen en een NAS kopen voordat alles kan werken. Ik ben nu al wel blij dat de bekabeling wel gereed is. Binnenkort fijn een full gigabit netwerk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Let wel op dat je volgens de NEN1010 norm (als ik me niet vergis, ik kan die norm niet inzien) geen laagspanningskabels met netspanningskabels door dezelfde buis heen mag trekken.
Mocht je ooit brand oid. krijgen dan zou dat heel erg veel ellende kunnen geven met de verzekeraar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 14:59

painkill

Pain(k)(ill)

Niet met losse draden in ieder geval, een kabel is alweer een ander verhaal, en dat gebeurt in de praktijk in kabelgoten dagelijks.. Ik raad aan om een (flex)buis om de camerakabels heen te maken, zodat het alweer een stap moeilijker is om door te knippen. Eventueel met een dikke stalen draad oid..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 13:36
Gewoon alarm geven als een camera offline gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

painkill schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:21:
Niet met losse draden in ieder geval, een kabel is alweer een ander verhaal, en dat gebeurt in de praktijk in kabelgoten dagelijks..
In kabelgoten moet er geloof ik een scheiding tussen zitten. En verder is een goot natuurlijk nog altijd iets anders dan een buis.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeR op 27-05-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

Zal vast wel eerder in dit lange topic langs zijn gekomen maar laatst soldeerde ik een line naar mic verzwakker in een audiokabel en bleven losgeknipte vezels van de aardafscherming aan mijn kniptangetje hangen. Magneetje tegen kabel gehouden, trok duidelijk aan.

Maakt voor een audiokabel van 30cm waar audio uit een scanner doorheen gaat weinig uit, maar high-end audiofielen zullen er wel nachtmerries van krijgen 8)7

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als alleen de aardafscherming van ijzer is lijkt het me niet echt een significant bezwaar. Met een magneet zou je het misschien een klein beetje kunnen magnetiseren maar ook daarvan zou ik niet bepaald dramatische effecten verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

Iemand die weet of dit ook echt 100% koper is?

http://www.netwerkkabel.eu/utp-cat5e-netwerk-kabel-stug-305m

Er staat echt AWG 24, maar 50 euro voor 305m?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TD-er schreef op zondag 26 mei 2013 @ 18:17:
Let wel op dat je volgens de NEN1010 norm (als ik me niet vergis, ik kan die norm niet inzien) geen laagspanningskabels met netspanningskabels door dezelfde buis heen mag trekken.
Mocht je ooit brand oid. krijgen dan zou dat heel erg veel ellende kunnen geven met de verzekeraar.
Laagspanning is hoger dan je zou verwachten ;)
Laagspanning

Met laagspanning worden wisselspanningen tot 1000 volt en gelijkspanningen tot 1500 volt bedoeld.[1] Hogere spanningen worden als hoogspanning aangeduid. Tot de laagspanning behoort dus ook de 230/400 volt netspanning.

In Nederland dienen laagspanningsinstallaties te voldoen aan de laagspanningsrichtlijn. Dit kan onder andere door middel van norm NEN 1010. Dit houdt in dat de installatie zodanig afgeschermd en veilig uitgevoerd moet zijn dat bij normaal gebruik geen gevaarlijke situaties (zoals bijvoorbeeld elektrocutie) voor mens en dier mag optreden. De bedrijfsvoering - het veilig werken met, aan of nabij laagspanningsinstallaties - wordt beschreven in de norm EN-50110. In Nederland worden deze aangevuld met de norm NEN 3140.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CasGas schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:41:
Iemand die weet of dit ook echt 100% koper is?

http://www.netwerkkabel.eu/utp-cat5e-netwerk-kabel-stug-305m

Er staat echt AWG 24, maar 50 euro voor 305m?
'AWG' is alleen maar een draaddikte, zegt niks over het materiaal.

50 euro voor 300 meter is te weinig, dat is bijna gegarandeerd CCS of CCA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, zeer vage omschrijving bij de webshop. Reken op een realistische prijs a 30 - 40 cent / meter voor Cat5e (voor demeeste toepassingen is Gb meer dan zat. Ook voor HD, Ultra HD en 3D or whatever....)

Zelfs een 3D film van pakbeet 50 Gb. Duurt +/- 90 minuten. Dat is dus 555 Mb per minuut. Dus 9.2 MByte per seconde. Dat is +/- 100 Mbps.... Dus jouw Cat 5e kabel die 1 Gb aan kan, kan 10 x meer aan.

Genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 21:59
Hallo mensen,

Ik heb een vraag mbt Cat5e of Cat6 kabels.

Vanuit de meterkast loopt een : Draka comteq - u/utp 24 4p category 5e naar mijn wandcontact. Vanuit daar heb ik een kort kabeltje lopen naar mijn pricewatch: TP-Link TL-SG1008D

Deze loopt door naar mijn :
- Smart TV
- Playstation 3
- Laptop
- (Nieuwe NAS)

Deze lengtes zijn bij elkaar ongeveer 70 meter. Kan ik dan het beste 100 meter Cat5e of Cat6 kabels halen?

Wat ben ik overig nog nodig?
- Plugs?
- Schaar/tang?

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:23

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

rolandos582 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:57:
[knip]
Deze lengtes zijn bij elkaar ongeveer 70 meter. Kan ik dan het beste 100 meter Cat5e of Cat6 kabels halen?

Wat ben ik overig nog nodig?
- Plugs?
- Schaar/tang?

Met Vriendelijke Groet,
Cat 6 is natuurlijk weer een stapje hoger, maar 5e volstaat ook. Die heb ik zelf thuis ook liggen :)

Aan alle uiteinden heb je een RJ-45 stekkertje nodig, en wellicht is een RJ-45 schoentje wel mooi.
Dat vastmaken kan uiteraard met een RJ-45 tang. Als je hier geen ervaring mee hebt is wat extra CM kabel misschien handig, want als je het fout doet moet je de stekker er af knippen en een nieuwe pakken (de kabel wordt dan dus korter).
Afbeeldingslocatie: http://stregal-computers.co.uk/images/assorted-rubber-boots.jpg

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet niet dat je de draadjes op een op het eerste gezicht onlogische volgorde moet leggen.
In principe maakt het niet uit of je de A of de B standaard aanhoud, als je maar consequent bent.
De kabels die je in de winkel koopt zijn allemaal volgens de B-standaard:
Afbeeldingslocatie: http://www.zytrax.com/images/cat5_color.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
TD-er schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 20:31:
Vergeet niet dat je de draadjes op een op het eerste gezicht onlogische volgorde moet leggen.
In principe maakt het niet uit of je de A of de B standaard aanhoud, als je maar consequent bent.
De kabels die je in de winkel koopt zijn allemaal volgens de B-standaard:
[afbeelding]
Hier snap ik helemaal niks van, kun je me uitleggen wat dit precies is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:16
Hij gaat er vanuit dat je zelf de stekkertjes aan je kabels gaat knippen. Als je dat doet moet je 8 kleine kabeltjes in je stekkertjes frotten en afknijpen, daarbij gebruik je een van bovenstaande schema's, maakt niet uit welke.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
rolandos582 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:37:
[...]

Hier snap ik helemaal niks van, kun je me uitleggen wat dit precies is?
UTP kabel ziet er van binnen zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://static.webshopapp.com/shops/002836/files/004285950/image.jpg
Je zit dat er 4 paren zijn die bij elkaar horen.
Zo heb je bijvoorbeeld een paar wat bestaat uit een groene kabel en een groen/witte kabel.

Die moet je dus strak naast elkaar leggen in de juiste volgorde, recht afknippen (doe je met een UTP-tang) en dan meteen in een stekkertje schuiven en dat stekkertje aanknijpen zodat de koperen pinnen door de adertjes heen prikken.

Dus:
Afbeeldingslocatie: http://www.protips.nl/wp-content/uploads/2011/09/IMG_7616.jpg

Wat dus volgens deze volgorde is:
Afbeeldingslocatie: http://netwerkproducten.com/content/images/straight-kabel-voorbeeld.jpg

Stekkertje eroverheen:
Afbeeldingslocatie: http://www.protips.nl/wp-content/uploads/2011/09/IMG_7617.jpg

En dan vastknijpen:
Afbeeldingslocatie: http://files.computertotaal.nl/2011/4/Opgelost-netwerkkabels-Netwerkkabels_65.png
(trouwens niet de meest optimale krimp-tang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Hmm, ziet dat er moeilijker uit als dat het daadwerkelijk is?

Als je mij een goede rol van 100 meter met Cat5e of Cat6 moet aanbevelen. Welke zou je dan doen?
En dan met bijbehorende RJ-45 plugs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
rolandos582 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:40:
Hmm, ziet dat er moeilijker uit als dat het daadwerkelijk is?

Als je mij een goede rol van 100 meter met Cat5e of Cat6 moet aanbevelen. Welke zou je dan doen?
En dan met bijbehorende RJ-45 plugs etc.
Kabel-suggesties heeft Cyber al gedaan.
Het is niet moeilijk, maar ga ervanuit dat je een aantal extra stekkertjes bijbesteld, want je zal er nog wel een paar misknijpen de eerste paar keer.
Dus als je 10 stekkertjes nodig hebt, koop er dan zeker de eerste keer een stuk of 20.

Als je even de tijd hebt, kun je bij de DealExtreme een tang en kabel-tester kopen.
Die tester is zeker aan te raden.
En pluggen.

Wanneer je in NL de spullen gaat kopen, probeer dan in elk geval een vergelijkbare tang te krijgen, want die goedkope tangen die je meestal kunt vinden zijn niet geschikt, omdat ze niet alle pennen gelijkmatig aandrukken.
Dus niet zoeen als deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:23

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Overigens de losse draden NIET strippen zoals je dat met een stroom kabel wel doet. Doordat je met de tang de stekker vast knijpt maakt de stekker contact met de kabeltjes.

En mocht je zo'n (gekleurd) stekker plugje gebruiken die ik eerder postte, denk eraan dat je eerst die aan de kabel schuift voordat je de stekker vast maakt;) (vergeet ik ook wel eens 8)7 )

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Dit is gewoon een geschikte kabel? Ik zie ze namelijk in alle prijs klasse's en deze valt relatief goedkoop uit.

Als ik dan nog :
20x https://www.netwerkwinkel...-kabel-TD108M--p_310.html
en 20x https://www.netwerkwinkel...Groen-TULE-GN-p_7370.html

Dan zit ik gewoon goed?
TD-er schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 06:22:
[...]

Kabel-suggesties heeft Cyber al gedaan.
Het is niet moeilijk, maar ga ervanuit dat je een aantal extra stekkertjes bijbesteld, want je zal er nog wel een paar misknijpen de eerste paar keer.
Dus als je 10 stekkertjes nodig hebt, koop er dan zeker de eerste keer een stuk of 20.

Als je even de tijd hebt, kun je bij de DealExtreme een tang en kabel-tester kopen.
Die tester is zeker aan te raden.
En pluggen.

Wanneer je in NL de spullen gaat kopen, probeer dan in elk geval een vergelijkbare tang te krijgen, want die goedkope tangen die je meestal kunt vinden zijn niet geschikt, omdat ze niet alle pennen gelijkmatig aandrukken.
Dus niet zoeen als deze.
Voor de lange termijn kan ik die best bestellen ja. Maar ik wil zo snel mogelijk aan de slag, en bij DX duurt het toch al gauw 6-8 weken voor ik iets binnen heb (ervaring).

Dan kom je op zo'n tang uit :
https://www.netwerkwinkel...e-Jack-74104-p_16364.html

Die vallen toch een stuk duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Andere shop helaas, maar http://www.netwerkkabel.e...or-rj45-rj10-rj11-en-rj12 (ik ben niet bekend met de kwaliteit van hun kabels verder.)

[ Voor 21% gewijzigd door CyBeR op 05-07-2013 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
rolandos582 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:28:
[...]
Voor de lange termijn kan ik die best bestellen ja. Maar ik wil zo snel mogelijk aan de slag, en bij DX duurt
het toch al gauw 6-8 weken voor ik iets binnen heb (ervaring).

Dan kom je op zo'n tang uit :
https://www.netwerkwinkel...e-Jack-74104-p_16364.html

Die vallen toch een stuk duurder uit.
Mijn ervaring met DX is 2 - 4 week meestal.

Maar goed, die tang die jij linkt (a veel te veel geld) is juist precies die ik aangaf dat je beter niet zou moeten nemen, omdat 'ie de pinnen niet met gelijke kracht aandrukt.
Maar goed, mocht je die alsnog willen kopen, samen met netwerktester, dan kun je ook bij de Conrad terecht.
Die tang die in de post boven mij gelinkt is, is veel praktischer.

En IMHO zijn hoesjes om de stekkers alleen maar praktisch als kleur-indicatie. Bij het uitstekkeren zijn ze vaak zeer onpraktisch. Je kunt dan vaak net niet lekker bij het lipje en krijgt de stekker dus niet makkelijk los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Die hoesjes zijn ook belangrijk om te voorkomen dat het lipje ombuigt en afbreekt. En dat de stekker niet gemakkelijk los gaat is m.i. een voordeel en geen nadeel.

-----------------------

Gisteren heb ik voor het eerst zelf kennis kunnen maken met een inferieure CAT6 kabel.

De opdruk is overigens duidelijk en eerlijk.

CAT6 patch 4x2 AWG 27/7 CCA PIMF EIA/TIA 568 250MHZ

Even afgezien van het feit dat er m.i. CAT6 onterecht op staat (onbeschermde term?) is het dus AWG 27 verkoperde aluminium draad (CCA = Copper Cladded Aluminium).

Oftewel, te dun (AWG27 ipv AWG24) EN het verkeerde materiaal (aluminium ipv koper).

Een stukje van 2,3 meter van deze draad heeft een DC weerstand van 1 ohm, gemeten volgens 4-punts methode. AWG24 uit een normale koperen CAT5 kabel zou 0,2 ohm geweest zijn.

De DC weerstand is dus 5 (!!) keer hoger dan die van normale CAT5/6 met AWG24 koper draad.

Ethernet werkt niet over 70 meter, en PoE om een accesspoint te voeden kun je helemaal vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 03-09-2013 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-09 15:00

CasGas

.

En als je nou CCA vergelijkt met koper, over hoeveel meter ga je op gigabit nou echt verschil merken dat het minder zou moeten worden?

Is dat bij 3, 5 10, 20 etc. meter? Heeft iemand daar een idee van?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:11

Cyphax

Moderator LNX
Ik zat bij 10 meter op iets van 300mbit ofzo, ik heb het eerder gepost. Maar ik zou eerlijk gezegd ELKE kabel die CCA is de deur uit doen ten faveure van UTP (wat CCA eigenlijk gewoon niet is).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als ik 4 dropveters in paren bundel en vervolgens omelkaar draai is dat ook gewoon Unshielded Twisted Pair, denk alleen niet dat je enig signaal over dropveters kunt krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:11

Cyphax

Moderator LNX
Je begrijpt wel wat ik bedoel, toch?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Je begrijpt ook wat ik bedoel toch? UTP is een bepaalde vorm kabel. Daar kan alles aan voldoen wat in paren getwist is, dus ook dropveter of CCA/CCS bekabeling. Wat jij bedoelt is kabel die voldoet aan de CAT5e standaard zonder de specificaties daarvan te schenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Daar kun je een hele boom over opzetten, maar helaas is dat waar.
Als je het hebt over UTP mag je verwachten dat je echte kabel krijgt met getwiste aders, maar dat is echt alles, het zegt niets over het materiaal waarvan de aders uit bestaan. Mag best CCA of zelfs CCS zijn (alleen geen dropveters :) ). CAT5e is daarentegen wel een norm. En bij niet voldoen aan die norm terwijl het er wel op staat heb je recht om te protesteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

TD-er schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:57:
Die moet je dus strak naast elkaar leggen in de juiste volgorde, recht afknippen[...]Dus:
[afbeelding]
Je verhaal klopt, maar met 1 kleine opmerking, de oranje en wit-oranje draad op deze foto van "recht afknippen" is van plaats gewisseld.. het is altijd om en om kleur en wit.. Voor de rest correct. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Ik laat de aders zeker nog een mm of 4 langer uitsteken, douw ze dan in de connector en duw de isolatie weer wat verder over de aders daarbij: hierdoor vormt de isolatie een beetje extra trekontlasting en is alles nog iets makkelijker te monteren ook (alle aders lopen dan ook netjes tot het einde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
AlexanderB schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 23:13:
[...]

Je verhaal klopt, maar met 1 kleine opmerking, de oranje en wit-oranje draad op deze foto van "recht afknippen" is van plaats gewisseld.. het is altijd om en om kleur en wit.. Voor de rest correct. :)
Hmm je hebt gelijk :)
Ik had de foto's ook maar bij elkaar gegoogled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

TD-er schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 07:35:
[...]

Hmm je hebt gelijk :)
Ik had de foto's ook maar bij elkaar gegoogled.
Kan gebeuren :)
Hah, die heb ik, en na 3.5 jaar en 300-400 plugjes begint ie een beetje crappy te worden, maar ik denk dat dat zelfs op te lossen is (het probleem is dat er een beetje speling in is gekomen, waardoor het knip-mesje tussen de handvaten eerder 100% dicht zit dan dat de stekkers 100% aangedrukt zijn, dus ik ga zo ff met een schroevendraaier aan de gang en dat mesje dr af slopen danwel anders afstellen ofzo, kijken of ie dan nog eens 3.5 jaar en 300-400 pluggen meegaat. :)

Overingens koop ik altijd deze pluggen.. kosten nog geen 5 €cent per stuk, in tegenstelling tot de euro+ die ze bij de bouwmarkt vragen, hoeveel mensen ik al niet heb blijgemaakt door ze gratis weg te geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
Kan iemand iets zeggen over Cat5E/6 kabels van het merk Kopp? of Elro?
Ik wil goede kabel kopen maar heb een erg beperkt budget. +dat het niet via een webwinkel kan.
Als ik 2 of 3 kabels koppel met een koppelstukje, gaat er dan veel snelheid verloren?

Het gaat om reorganisering van thuisnetwerk waarbij ik niet meer van WiFi gebruik mag maken...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wat bedoel je met "2 of 3 kabels koppel met een koppelstukje" ?
Ik neem aan 2 of 3 kabels aan elkaar verbinden tot 1 lange kabel?
Want zodra je via een switch gaat is het gewoon weer een nieuw kabelsegment, met een "vers" signaal.
In principe kun je wel met koppelstukjes gaan werken, maar persoonlijk zou ik het proberen te vermijden.
Probeer het desnoods zo te leggen dat je het aan elkaar knopen van kabels kunt combineren met een switch.

Elro staat mij bij als "stickerplakker", dus moeilijk te zeggen wat voor kwaliteit je dan krijgt.
Zolang er geen CCA op staat (en de kabel komt door de magneet- en aanstekertest heen), dan gaat het meestal wel goed.
Mocht je kabels door muren moeten trekken die meerdere jaren moeten blijven zitten, dan is het aan te raden Cat6 kabels te nemen.

En just curious, waarom "mag wifi niet meer"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Tijdje terug hier een kabel uit de muur gehaald (niet meer nodig) die een jaar of 5 a 6 geleden is aangelegd. Die kabel kwam van de Gamma, en was dus waarschijnlijk Elro (aangezien dat voornamelijk is wat ze verkopen).
Die kabel was goed, was gewoon koper :)

En kabels koppelen zou ik nooit doen, trek dan gewoon een compleet nieuwe kabel uit 1 stuk.
En aangezien je aan een budget vast zit, kun je niet ergens een restpartijtje goede kabels opscharrelen? Marktplaats ofzo?

Ik heb bij een vorige werkgever een hele voorraad aan kabel meegenomen toen dat over was na verbouwing serverruimte. Dat is echt goede CAT6 (Belden / Draka). Daar teer ik al meer dan een jaar op. Geen hele lange stukken (langste is 15 meter ofzo?) maar toch handig.

[ Voor 97% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2013 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
TD-er schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:53:
Wat bedoel je met "2 of 3 kabels koppel met een koppelstukje" ?
Ik neem aan 2 of 3 kabels aan elkaar verbinden tot 1 lange kabel?
Want zodra je via een switch gaat is het gewoon weer een nieuw kabelsegment, met een "vers" signaal.
In principe kun je wel met koppelstukjes gaan werken, maar persoonlijk zou ik het proberen te vermijden.
Probeer het desnoods zo te leggen dat je het aan elkaar knopen van kabels kunt combineren met een switch.
Ik bedoelde inderdaad 2 cat5e kabels die ik al heb liggen en die samen de afstand kunnen overbruggen, samenvoegen tot één kabel dmv een koppelstukje. De kabel moet echt een heel eind afleggen, naar boven en beneden, allerlei gaten door. Als het kan wil ik het zelfs door de ondergrondse leiding naar bijgebouw doortrekken. Een switch ertussen plakken zal moeilijk gaan omdat het door erg vochtige plekken zal gaan...
Elro staat mij bij als "stickerplakker", dus moeilijk te zeggen wat voor kwaliteit je dan krijgt.
Zolang er geen CCA op staat (en de kabel komt door de magneet- en aanstekertest heen), dan gaat het meestal wel goed.
Mocht je kabels door muren moeten trekken die meerdere jaren moeten blijven zitten, dan is het aan te raden Cat6 kabels te nemen.
Tot nu toe kan ik bestaande Elro-kabels als Gigabit gebruiken. Ik kan volledige snelheid nu niet meten omdat mijn NAS naar de maan is en mijn pc's te vol zitten voor bestandsoverdracht. Ik wil idd voor een aantal jaren klaar zijn met veranderen, maar zit wel met probleem dat ik moeilijk door muren heen kan gaan...
En just curious, waarom "mag wifi niet meer"?
-Signaal vaak te zwak, waardoor flinke vertragingen ontstaan en verbinding steeds wegvalt.
-Energiebesparing
-Bepaalde mensen in huis die tegen WiFi zijn... -.-
-Niet noodzakelijk, alleen mijn android en af en toe een gast of notebook maken er gebruik van.
-Tegenvallende snelheid via WiFi

Over herinrichting van mijn thuisnetwerk zal ik een apart topic aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
Vocht en couplers. Geprobeerd en niet betrouwbaar. Gaat na een tijdje oxideren en geeft daardoor slecht contact wat tot vage problemen leidt. Beter probeer je een nieuwe kabel te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ook lukt het op de een of andere vage manier niet een fatsoenlijke plug aan een kabel te knijpen.
Helaas ook een probleempje... :P

Elke keer als ik het probeer dan doe ik blijkbaar iets fout waardoor het alleen 100 onstabiel is of zelfs helemaal niet doen. -.-"

Jaja, Google is je beste vriend hiervoor , i know. Maar toch...

[ Voor 5% gewijzigd door timmie1 op 27-07-2013 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
ThinkPadd schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 19:29:
En kabels koppelen zou ik nooit doen, trek dan gewoon een compleet nieuwe kabel uit 1 stuk.
En aangezien je aan een budget vast zit, kun je niet ergens een restpartijtje goede kabels opscharrelen? Marktplaats ofzo?
Vertel eens, wat is volgens jou dan geschikte kabel op marktplaats? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
timmie1 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 01:40:
Ook lukt het op de een of andere vage manier niet een fatsoenlijke plug aan een kabel te knijpen.

Elke keer als ik het probeer dan doe ik blijkbaar iets fout waardoor het alleen 100 onstabiel is of zelfs helemaal niet doen. -.-"

Jaja, Google is je beste vriend hiervoor , i know. Maar toch...
Let je wel goed op de aders die in een paar zitten?
Vooral bij wat oudere kabel hebben de witte draadjes geen gestreepte kleurcode, dus zijn ze vrijwel niet te onderscheiden van andere witte aders.
Het is echt van belang dat je bijv. oranje/oranje-wit naast elkaar hebt zitten.
De enige uitzondering is groen/groen-wit. Die zitten namelijk op pin 3 & 6, met blauw en blauw-wit ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
timmie1 schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 23:59:
[...]
Ik kan volledige snelheid nu niet meten omdat mijn NAS naar de maan is en mijn pc's te vol zitten voor bestandsoverdracht
[...]
Met iperf kun je het meten zonder dat het ruimte inneemt :)
timmie1 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 01:50:
[...]

Vertel eens, wat is volgens jou dan geschikte kabel op marktplaats? :P
Ik kan zo 1,2,3 niets vinden. Misschien dat je hier in V&A een oproepje kunt plaatsen?

En voor het kabels knijpen, deze link: http://www.lanshack.com/make-cat5E.aspx gebruiken (De 568-B variant), en het kan bijna niet fout gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
timmie1 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 01:40:

Elke keer weer wijst er op dat je structureel iets fout doet. Zonder de spreekwoordelijke glazen bol is het natuurlijk gissen, maar veel voorkomende zaken bij mensen zonder ervaring zijn (in willekeurige volgorde):
  1. Verkeerde stekkertjes, soepele kabels en stekkertjes voor stug of net andersom.
  2. Slechte tang of niet stevig genoeg aanknijpen.
  3. In onwetendheid denken dat van de adertjes de isolatie gestript moet worden. Gevolg is slap en daardoor niet stabiel contact. Niet strippen dus, de stekkertjes hebben scherpe mesjes die door het aanpersen door de isolatie heen prikken.
  4. Niet de correcte adervolgorde. Met domweg enkel maar aan weerskanten eender kom je er niet. Op het internet vind je meerdere pagina's waar de goede volgorde staat weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Dat is een hele willekeurige volgorde....
De eerste is namelijk iets wat je alleen over een lange tijd zou merken. En zeker niet iets wat je na het krimpen merkt.

2 is goed te zien door "scheve" contacten of niet gelijkmatig aangedrukte contacten of als het heel erg is verbogen connectors.

Maar voor diegene met problemen. Maak een foto meet de boel door(multimeter is ok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat het een heel willekeurige volgorde is, daar begon ik mijn opsomming ook mee, overbodig om dat nog eens extra te benadrukken. Voor het overige, de vragensteller is duidelijk een persoon met weinig ervaring, zodat ik gewoon alles wat kon bedenken opnoemde, inclusief het minst belangrijke waar ik bij toeval mee begon. Zelf dacht ik dat hij/zij met deze opsomming van alles wat hierbij speelt wel uit de voeten zou kunnen, maar goed, een foto kan misschien ook een en ander verduidelijken. Met name punt 4 zal dan zeker duidelijkheid verschaffen.
Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste